patti ikenessä

vielä patista

Minulla on ollut pienehkö patti (mätäpaise) ikenessä poskihampaan vieressä jo pari kuukautta. En tiedä mistä se on ilmestynyt, mitään juurihoitoa minulle ei ole tehty. Puhkaistessa tulee verta ja mätää, mutta patti ei poistu kokonaan vaan turpoaa erinäisistä eritteistä aina uudelleen. Miten mokoman saa pois suuvärkistä?

31

73819

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oli samanlainen

      Heips!

      Kannattaa varata aika hammaslääkäriin ja pyytää ottamaan röntgenkuva lähihampaiden juuristosta.
      Todennäköisesti sinulla on juuressa mätää, ja hampaasi kaipaa juurihoitoa.
      Itselläni oli samanlainen patti, joka kovettui puolessa vuodessa. Vaiva on kuulemma todella yleinen.
      Patin poistanee leukakirurgi, ainakin minulla.
      Samalla syöt antibiootteja, todennäköisesti V-Pen Megaa, että se ikenessä oleva patti rauhoittuu.
      Sitten putsataan mätä hampaanjuurestakin pois!
      Minulla patti turpoili mausteisesta ruoasta, nikotiinipurkasta yms yms eli ärtyi aina milloin mistäkin. Parempi hoidattaa pois, kuin antaa tulehduksen levitä muuallekin! Varsinkin nyt ennen kesää kannattaa se hoidattaa.

      • udada

        Moi!


        Mulla on patti hampaasani. Haluasin tietää mikä se on? Kun puristan sitä sieltä tulee mätää ja kun olen puristanut se kasvaa uudelleen. Olin juuri hammas lääkärissä. Sen päivän jälkeen minulle tuli se ihme patti, haluaisin kovasti tietää mikä se on☺


    • peikko

      Sulla on ikenessä fistelli, josta mätä purkautuu ulos.mene äkkiä hammaslääkäriin mätä voi meinaan levitä koko elimistöösi ja tulehdus pahentua.hoitona juurihoito tai hampaanpoisto.terv.hammashoitaja

      • joku vain

        Itelläni on juuri tuollainen fisteli ikenessä.
        Kaiken alku pari vuotta sitten lohjennut hammas joka tietenki paheni kun en lekurii menny (järjetön h-lääkäri pelko) toinen lohjennu hammas alko särkee nii paljo että piti töistä lähtee ni sit menin lekurii ja se hoidettii juurihoidolla kuntoo. Tästä hampaasta jonka vierellä tuo patti on, lekuri sano että yritetää päästä ilma juurihoitoo. laitto jottai hoitavaa ainetta ja väliaikane paikka päälle, hoito toistettii 2 kertaa koska hammas tuntui kipeltä purtaessa, nyt jotai viikko sit siihe tuli toi patti ja ei toisaalta häirii muutaku kieli ronkkii sitä koko aja, mätää ja verta siit tulee jos puristaa. piti peruu työvuoron takia lekuri ja se anto uude aja, sano vaa että sit jos alkaa särkee nii heti lääkärii, muute voin ottaa sen pari viikkoo mitä seuraavaan aikaan on.

        H-lääkäri pelosta muuten.. tämä lääkäri on aivan ihana, tuntee ja tietää miten juuri mun kohdalla toimitaan ja enää en pelkää tippaakaa mennä sinne! joten älkää ihmees jättäkö ainakaa menemättä jos pelottaa, vaan sanokaa se suoraa siel niiku mäki tein ja hommat alko toimii =)


      • harmistunut

        Minulla alkoi etuhammas särkemään,hampaat kuvattiin,ei mitään vikaa.Särky jatkui
        hammas avattiin,ei puutunut,todettiin että ehjä.Väliaikainen paikka ja kotiin ja särkylääkkeitä.Kesti viikon jja vaiva paheni,kävin jopa neurologilla.Sain Lyrica lääkettä,muka kolmoishermoon,kasvot turposi,lähete Töölöön kirurgille ja hammas pois.Ikenessä mätäpaise,valui hampaan päälle.Kysynkin,olisiko hammas voitu pelastaa,koska oli ehjä?
        Tulehdusarvot oli vain 10.Minulle sanottiin että oli pulpiittihammas,siksi ei puutunut.
        Voiko pulpiittihammas mätiä?Mulle jäi epäselväksi,mikä johti moiseen,terveen etuhampaan poistoon ja kaikki kävi nopeasti noin viikossa.
        Nyt loppuelämän kosmeetinen haitta ja implantti maksaa tosi paljon.


      • pattia ei tart pelät
        harmistunut kirjoitti:

        Minulla alkoi etuhammas särkemään,hampaat kuvattiin,ei mitään vikaa.Särky jatkui
        hammas avattiin,ei puutunut,todettiin että ehjä.Väliaikainen paikka ja kotiin ja särkylääkkeitä.Kesti viikon jja vaiva paheni,kävin jopa neurologilla.Sain Lyrica lääkettä,muka kolmoishermoon,kasvot turposi,lähete Töölöön kirurgille ja hammas pois.Ikenessä mätäpaise,valui hampaan päälle.Kysynkin,olisiko hammas voitu pelastaa,koska oli ehjä?
        Tulehdusarvot oli vain 10.Minulle sanottiin että oli pulpiittihammas,siksi ei puutunut.
        Voiko pulpiittihammas mätiä?Mulle jäi epäselväksi,mikä johti moiseen,terveen etuhampaan poistoon ja kaikki kävi nopeasti noin viikossa.
        Nyt loppuelämän kosmeetinen haitta ja implantti maksaa tosi paljon.

        muovipaikkojen elinikä lienee paari kolme vuotta, ottakaa ihmeessä posliinipaikkoja jos on varaa, mulla ei ole...muovipaikka hajottaa juuria illman reikääkin, sekä purenta hajottaa juuria, eli juurihoito tai jopa hampaan poisto kun patti tulee ja jos ei parane. tutkikaa ikenet sormella ihan ylhäältä ja ihan alhaalta, että tunnette onko siellä pattia, verratkaa toiseen puoleen, patti on aina yleensä mätää yms ja ne kovettuvat sinne, älkää pelätkö syöpää, patiti eivät sitä ole yleensä, puaniset läikät tai valkoiset pitää poistaa myös pian.
        mulla oli kivuton patti kauan, ja märkää siellä oli,juurihoito tehtiin, ja aika nyt näyttää miten hampaankäy. kivuton koska mulla oli vuosi sitten puretna arkuus, kuvattiin ja hiottiin hammas purennan takia, sitten patti josta en ollut varma mikä kohuma se oli, ja nyt opin että usein kuvat koko hampaista, ja heti jos vähänkin on jotain niin kuvauttamaan se.


      • Maajatassu

        Miten patit voi poistaa eikai niitä puhkaista


    • hitech-f

      Kun olin lapsi, minulla oli kolmesti tuollainen patti. Kaksi ensimmäistä hoidettiin poistamalla kyseinen hammas.

      Kun huomasin kesälomalla, että taas on poskihampaassa patti niin kauhistuin todella paljon. En kertonut siitä kenellekän, etten vain joutuisi taas hammaslääkäriin. Kesän kulutin määrätietoisesti kitkuttamalla poskihampaan irti itse. Hankalaa oli, kun sen luonnollisen irtoamisen aika oli vielä kaukana.

      Mutta sinulle sanoisin, että joko kitkutat itse hampaan irti tai annat hammaslääkärin tehdä sen.

      • Hanski*

        Minulla on kaksi kyseistä pattia etualahampaiden kohdalla, todettiin siis fistelliksi..ei kiva :( etuhampaat katkennut muutaman vuosi sitten kaatuessa ja juurihoidettu silloin. Pääsyt jokin bakteeri hoidon yhteydessä hampaaseen (on kuulemma mahdollista vaikka kuinka hyvin ja oikeaoppisesti hoidettaisiin hoidot) ja sen takia ilmaantunut kyseiset patit, oireita ei ole ollut muuta kuin patin turpoaminen joistain ruoka-aineista, silloin sen tuntee alahuulen alla...patin sisältä tulee verta/mätää, jos puristaa..sen jälkeen häviää taas itsekseen...hammaslääkäripäivystyksessä ottivat kuvat, joista tämä fistelli todettiin. Antoivat varmuuden vuoksi antibioottikuurin, jonka voi aloittaa, jos alkaisi särkeä ennen hoitoa. Sanoivat vain, että hyvä kun tulit nyt. Tänään oli sitten eka hoitokerta, aika iso projekti tuntuu olevan, kun jo juurihoidetut hampaat pitää avata uudestaan ja etenkin se täytteiden purkaminen on hidasta..ei satu yhtään, kun hammashan on jo valmiiksi kuollut, mutta ei nyt kovin kivaakaan ollut se ronkkiminen :( vielä ainakin pari hoitokertaa ennen kuin hampaat taas kunnossa..


      • Hanski* kirjoitti:

        Minulla on kaksi kyseistä pattia etualahampaiden kohdalla, todettiin siis fistelliksi..ei kiva :( etuhampaat katkennut muutaman vuosi sitten kaatuessa ja juurihoidettu silloin. Pääsyt jokin bakteeri hoidon yhteydessä hampaaseen (on kuulemma mahdollista vaikka kuinka hyvin ja oikeaoppisesti hoidettaisiin hoidot) ja sen takia ilmaantunut kyseiset patit, oireita ei ole ollut muuta kuin patin turpoaminen joistain ruoka-aineista, silloin sen tuntee alahuulen alla...patin sisältä tulee verta/mätää, jos puristaa..sen jälkeen häviää taas itsekseen...hammaslääkäripäivystyksessä ottivat kuvat, joista tämä fistelli todettiin. Antoivat varmuuden vuoksi antibioottikuurin, jonka voi aloittaa, jos alkaisi särkeä ennen hoitoa. Sanoivat vain, että hyvä kun tulit nyt. Tänään oli sitten eka hoitokerta, aika iso projekti tuntuu olevan, kun jo juurihoidetut hampaat pitää avata uudestaan ja etenkin se täytteiden purkaminen on hidasta..ei satu yhtään, kun hammashan on jo valmiiksi kuollut, mutta ei nyt kovin kivaakaan ollut se ronkkiminen :( vielä ainakin pari hoitokertaa ennen kuin hampaat taas kunnossa..

        Mulle on myös eilen ilmestynyt kyseinen patti lohjenneen hampaan kohdalle. Juurihoitohan mulla edessä on, ja patti pitäisi myös hoitaa. Ongelmana on se, että olen tällä hetkellä Jyväskylässä ja asun Helsingissä.
        Luulisi kuitenkin että saisi edes antibiootteja, kun on aika kipeä tämä. Helsinkiin pääsen vasta joulukuun alussa.:/


      • julia_t kirjoitti:

        Mulle on myös eilen ilmestynyt kyseinen patti lohjenneen hampaan kohdalle. Juurihoitohan mulla edessä on, ja patti pitäisi myös hoitaa. Ongelmana on se, että olen tällä hetkellä Jyväskylässä ja asun Helsingissä.
        Luulisi kuitenkin että saisi edes antibiootteja, kun on aika kipeä tämä. Helsinkiin pääsen vasta joulukuun alussa.:/

        Uskaltaako tuota itse puristaa? Kasvaa koko ajan, niin on vähän ikävää.:/


      • voi levitä
        julia_t kirjoitti:

        Uskaltaako tuota itse puristaa? Kasvaa koko ajan, niin on vähän ikävää.:/

        itse puristaa, märkä voi mennä syvemmälle päin!


      • voi levitä kirjoitti:

        itse puristaa, märkä voi mennä syvemmälle päin!

        Ai, no onneksi en mennyt sitä vielä näpertelemään. Toivottavasti tuo nyt ei hirveästi tuosta enää suurene, maanantaina vasta pääsen tätä näyttämään, tai hakemaan antibiootteja.


      • fisteli

        Minulta poistettiin 7 kuukautta sitten juurihoidettu hammas. Ien oli siltä kohtaa niin paisunut ja kipeä että hammaslääkärin mielestä ei ollut enää mitään järkeä lähteä hoitmaan hammasta uudelleen juurihoidolla. Kipu hiukan helpotti hampaan poiston jälkeen, mutta n. kuukauden kuluttua ikeneen tuli pieni patti poistetun hampaan kohdalle. Välillä se oli isompi ja välillä pienempi. Kerran kun se oli taas aika pullea, niin päätin kokeilla painaa sitä. Sieltähän purskahti selvää mätää! Mainitsin siitä seuraavan kerran hammaslääkärillä paikkauksen yhteydessä. Hammaslääkäri sanoi sen olevan fisteli. Minulta otettiin sitten röntgenkuva hampaista josko sinne olisi jäänyt pala juurta. Ei näkynyt mitään kuvissa. Hammaslääkäri oli hiukan ihmeissään. Sanoi ihan suoraan ettei hän osaa sanoa mikä aiheuttaa mädän tulon. Kehoitti menemään päivystykseen koska siellä kuulemma on paras asiantuntemus ja tarvittaessa hammaskirurgi käytettävissä. Hän vielä kirjoitti tietoihini että oli kehoittanut minua menemään päivystykseen etteivät siellä olisi ottamatta vastaanotolle. Tuosta on nyt aikaa pari kuukautta enkä ole mukamas ehtinyt sinne päivystykseen. Hammasluuta tai mitä se nyt sitten onkaan on alkanut aika ajoin jomottamaan ja sitä mätää tulee ientä painettaessä aina ulos (päivittäin). Nyt on kai pakko mennä sinne päivystykseen lähipäivinä. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Olisin utelias tietämään mitä minulla mahdollisesti voisi siellä mätäkeskuksessa olla ja mitä sille tehdään.


      • leukaluussa
        fisteli kirjoitti:

        Minulta poistettiin 7 kuukautta sitten juurihoidettu hammas. Ien oli siltä kohtaa niin paisunut ja kipeä että hammaslääkärin mielestä ei ollut enää mitään järkeä lähteä hoitmaan hammasta uudelleen juurihoidolla. Kipu hiukan helpotti hampaan poiston jälkeen, mutta n. kuukauden kuluttua ikeneen tuli pieni patti poistetun hampaan kohdalle. Välillä se oli isompi ja välillä pienempi. Kerran kun se oli taas aika pullea, niin päätin kokeilla painaa sitä. Sieltähän purskahti selvää mätää! Mainitsin siitä seuraavan kerran hammaslääkärillä paikkauksen yhteydessä. Hammaslääkäri sanoi sen olevan fisteli. Minulta otettiin sitten röntgenkuva hampaista josko sinne olisi jäänyt pala juurta. Ei näkynyt mitään kuvissa. Hammaslääkäri oli hiukan ihmeissään. Sanoi ihan suoraan ettei hän osaa sanoa mikä aiheuttaa mädän tulon. Kehoitti menemään päivystykseen koska siellä kuulemma on paras asiantuntemus ja tarvittaessa hammaskirurgi käytettävissä. Hän vielä kirjoitti tietoihini että oli kehoittanut minua menemään päivystykseen etteivät siellä olisi ottamatta vastaanotolle. Tuosta on nyt aikaa pari kuukautta enkä ole mukamas ehtinyt sinne päivystykseen. Hammasluuta tai mitä se nyt sitten onkaan on alkanut aika ajoin jomottamaan ja sitä mätää tulee ientä painettaessä aina ulos (päivittäin). Nyt on kai pakko mennä sinne päivystykseen lähipäivinä. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Olisin utelias tietämään mitä minulla mahdollisesti voisi siellä mätäkeskuksessa olla ja mitä sille tehdään.

        Onko sulla mitään yleissairauksia (esim. diabetes, syöpähoidot) tai lääkityksiä (esim. reumalääkkeet) jotka voisi aiheuttaa infektioita? Luulen että luuhun on jäänyt tulehduskysta tai sitten luussa on laaja-alainen tulehdus eli osteomyeliitti (tosi epätodennäköistä jos olet yleisterve). Tai sitten mädän tulon aiheuttaa jokin toinen hammas. Se kyllä kuulostaa oudolta, ettei rtg-kuvissa näkynyt mitään.

        Kerro mikä oli diagnoosi ja mitä tehtiin!


      • fisteli
        leukaluussa kirjoitti:

        Onko sulla mitään yleissairauksia (esim. diabetes, syöpähoidot) tai lääkityksiä (esim. reumalääkkeet) jotka voisi aiheuttaa infektioita? Luulen että luuhun on jäänyt tulehduskysta tai sitten luussa on laaja-alainen tulehdus eli osteomyeliitti (tosi epätodennäköistä jos olet yleisterve). Tai sitten mädän tulon aiheuttaa jokin toinen hammas. Se kyllä kuulostaa oudolta, ettei rtg-kuvissa näkynyt mitään.

        Kerro mikä oli diagnoosi ja mitä tehtiin!

        Mulla ei ole mitään yleissairauksia eikä infektioita aiheuttaavaa lääkitystäkään. Eli olen ns. perusterve.

        Tänään sitten viimein kävin päivystyksessähammassäryn takia ja samalla tutkittiin taas sitä fisteliä. Oli hammaslääkäri jälleen ihmeissään. Epäili että voisiko se märkä tulla viereisestä juurihoidetun kuutoshampaan juuresta kun siellä röntegenkuvassa näkyy jotain tummaa. Voi kuulemma kuitenkin olla myöskin juuren paranemisjälki. ??? No hän sitten työnsi ja pujotti ymmärtääkseni sellaisen jonkun juurihoidossa käytetyn joustavan ''tikun'' siitä fistelireiästä ikenen sisään ja otti uuden röntgenkuvan. Se tikku näkyy siinä kuvassa ja ohjaa vähän oikeaan suuntaan siinä arvailussa että mistä se mätä tulee. Mutta ei hän saanut työnnettyä sitä tarpeeksi pitkälle että se olisi ohjautunut märkäpesäkkeeseen.
        Hän epäili myöskin että voisi kuitenkin olla yhteys poskionteloon, mutta silloin nenässä pitäisi tuntua tukkoisuutta kuulemma. Ei tunnu. Leukaluu kuulemma paranee kuvan mukaan ihan hyvin. Jos sinne olisi jäänyt joku murunen luuta niin sen olisi jo pitänyt tulla pois. Hän kävi vielä pyytämässä kollegansa katsomaan ja sanomaan mielipiteensä. No ei siinä sen viisaammiksi tultu. Hän kuitenkin halusi nähdä sitä mätää itse ja paineli ja puristeli ja sorkki sitä ientä ja fisteliä. Mikä riemu kun sieltä sitä märkää sitten tuli!
        Siinä he sitten yhdessä päivittelivät ja ihmettelivät. Loppujen lopuksi tulos oli miinus 0. Sain lähetteen sitten suukirurgille että saa avata ikenen ja selvittää sitä kautta mikä märkii. Eli nyt sitten odottelen sinne pääsyä. Pitäisi kuulemme kuukauden sisään kutsu tulla. Nähtäväksi jää mitä tehdään.

        Onko kellään kokemusta tai tietoa miten tuollaiset ikenen avaamiset tehdään. Eli kestääk kauan ja onko ihan vaan puudutuksessa tehtävä? Kauanko kestaa paraneminen? Tuleeko saikkua vai pääsekö saman tien töihin ym.

        Mulla on huonoja kokemuksia viisaudenhampaan poiston paranemisesta. Ei millään meinannut alkaa parantua. Eli kauhistuttaa jos tulee taas tikkejä suuhun.


      • fisteli
        fisteli kirjoitti:

        Minulta poistettiin 7 kuukautta sitten juurihoidettu hammas. Ien oli siltä kohtaa niin paisunut ja kipeä että hammaslääkärin mielestä ei ollut enää mitään järkeä lähteä hoitmaan hammasta uudelleen juurihoidolla. Kipu hiukan helpotti hampaan poiston jälkeen, mutta n. kuukauden kuluttua ikeneen tuli pieni patti poistetun hampaan kohdalle. Välillä se oli isompi ja välillä pienempi. Kerran kun se oli taas aika pullea, niin päätin kokeilla painaa sitä. Sieltähän purskahti selvää mätää! Mainitsin siitä seuraavan kerran hammaslääkärillä paikkauksen yhteydessä. Hammaslääkäri sanoi sen olevan fisteli. Minulta otettiin sitten röntgenkuva hampaista josko sinne olisi jäänyt pala juurta. Ei näkynyt mitään kuvissa. Hammaslääkäri oli hiukan ihmeissään. Sanoi ihan suoraan ettei hän osaa sanoa mikä aiheuttaa mädän tulon. Kehoitti menemään päivystykseen koska siellä kuulemma on paras asiantuntemus ja tarvittaessa hammaskirurgi käytettävissä. Hän vielä kirjoitti tietoihini että oli kehoittanut minua menemään päivystykseen etteivät siellä olisi ottamatta vastaanotolle. Tuosta on nyt aikaa pari kuukautta enkä ole mukamas ehtinyt sinne päivystykseen. Hammasluuta tai mitä se nyt sitten onkaan on alkanut aika ajoin jomottamaan ja sitä mätää tulee ientä painettaessä aina ulos (päivittäin). Nyt on kai pakko mennä sinne päivystykseen lähipäivinä. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Olisin utelias tietämään mitä minulla mahdollisesti voisi siellä mätäkeskuksessa olla ja mitä sille tehdään.

        Vastaan ite itelleni kun ei kellään tunnu olevan antaa tietoa. Vihdoinkin kolahti luukusta tutkimusaika erik.hamm.lääkärille, 25. tammikuuta. 2 viikkoa täytyy vielä venttaa. Vihdoinkin saan tietää mikä siellä leukaluussa oikein vihoittelee. Märkää tulee edelleen fistelin kautta ulos.


      • Yks vaan
        fisteli kirjoitti:

        Vastaan ite itelleni kun ei kellään tunnu olevan antaa tietoa. Vihdoinkin kolahti luukusta tutkimusaika erik.hamm.lääkärille, 25. tammikuuta. 2 viikkoa täytyy vielä venttaa. Vihdoinkin saan tietää mikä siellä leukaluussa oikein vihoittelee. Märkää tulee edelleen fistelin kautta ulos.

        Minulla on ollut tuollainen muutaman kerran. Hammaslääkäri on aina
        sanonut että se on KYSTA. Mitä eroa on KYSTALLA ja FISTELILLÄ?


      • fisteli

      • fisteli
        leukaluussa kirjoitti:

        Onko sulla mitään yleissairauksia (esim. diabetes, syöpähoidot) tai lääkityksiä (esim. reumalääkkeet) jotka voisi aiheuttaa infektioita? Luulen että luuhun on jäänyt tulehduskysta tai sitten luussa on laaja-alainen tulehdus eli osteomyeliitti (tosi epätodennäköistä jos olet yleisterve). Tai sitten mädän tulon aiheuttaa jokin toinen hammas. Se kyllä kuulostaa oudolta, ettei rtg-kuvissa näkynyt mitään.

        Kerro mikä oli diagnoosi ja mitä tehtiin!

        Erikoishammaslääkäri sanoi että poistetun hampaan viereisen juurihoidetun hampaan juurenpäässä tai sen välittömässä läheisyydessä (röntgenkuvan mukaan) näyttäisi olevan märkäpesäke. Sain ajan operaatioon jossa ien avataan ja märkäpesäke poistetaan. Nyt vaan ottaa päähän kun ehkä syypääksi luultu hammas on luultavasti poistettu ihan turhaan. %&#=&/##!


      • mätäsuu
        fisteli kirjoitti:

        Erikoishammaslääkäri sanoi että poistetun hampaan viereisen juurihoidetun hampaan juurenpäässä tai sen välittömässä läheisyydessä (röntgenkuvan mukaan) näyttäisi olevan märkäpesäke. Sain ajan operaatioon jossa ien avataan ja märkäpesäke poistetaan. Nyt vaan ottaa päähän kun ehkä syypääksi luultu hammas on luultavasti poistettu ihan turhaan. %&#=&/##!

        Mulla on ollut jo pitkään vasemmalla puolella ylhäällä vaivana patti joka välillä nousee. Kun sitä painaa niin tulee mätää ja verta. Kipeäkin se on. Tuntuu että kipu on osittain poskessakin. Hammaslääkärini on kuvannut sen kertaalleen ja totesi ettei se johda mihinkään hampaaseen. Ei osannut sanoa mistä vaiva johtuu. Sanoi vaan et poistetaan "joku" hammas jos vaiva ei poistu. En oo nyt sanonutkaan viime käynneillä että vaivoja on yhä edelleen. Aattelin vaan et poistaako sit turhaan jonku hampaan jos kuvis ei näy mitään merkkejä et patti ois yhteydessä hampaaseen. Mulla on muutenkin huonot hampaat vaikka puhdistan ne säännöllisesti. Ainakin 13:sta hampaaseen on tehty juurihoito ja reikiä tulee tiheämpään tahtiin kuin ehditään hoitaa. Sekin niin kyllästyttää ja turhauttaa välillä! Yli ahtaat hampaat ja kaikenkukkuraksi etuleegot ihan vinot. Jippijaijee ja silleen.


      • hampuli..
        mätäsuu kirjoitti:

        Mulla on ollut jo pitkään vasemmalla puolella ylhäällä vaivana patti joka välillä nousee. Kun sitä painaa niin tulee mätää ja verta. Kipeäkin se on. Tuntuu että kipu on osittain poskessakin. Hammaslääkärini on kuvannut sen kertaalleen ja totesi ettei se johda mihinkään hampaaseen. Ei osannut sanoa mistä vaiva johtuu. Sanoi vaan et poistetaan "joku" hammas jos vaiva ei poistu. En oo nyt sanonutkaan viime käynneillä että vaivoja on yhä edelleen. Aattelin vaan et poistaako sit turhaan jonku hampaan jos kuvis ei näy mitään merkkejä et patti ois yhteydessä hampaaseen. Mulla on muutenkin huonot hampaat vaikka puhdistan ne säännöllisesti. Ainakin 13:sta hampaaseen on tehty juurihoito ja reikiä tulee tiheämpään tahtiin kuin ehditään hoitaa. Sekin niin kyllästyttää ja turhauttaa välillä! Yli ahtaat hampaat ja kaikenkukkuraksi etuleegot ihan vinot. Jippijaijee ja silleen.

        Voi olla kysta. Minulla oli vastaavankuuloinen vaiva lohjenneen hampaan yläpuolella. siksi oli sinne kehittynyt. Leikattiin pois.


      • Anonyymi
        fisteli kirjoitti:

        Minulta poistettiin 7 kuukautta sitten juurihoidettu hammas. Ien oli siltä kohtaa niin paisunut ja kipeä että hammaslääkärin mielestä ei ollut enää mitään järkeä lähteä hoitmaan hammasta uudelleen juurihoidolla. Kipu hiukan helpotti hampaan poiston jälkeen, mutta n. kuukauden kuluttua ikeneen tuli pieni patti poistetun hampaan kohdalle. Välillä se oli isompi ja välillä pienempi. Kerran kun se oli taas aika pullea, niin päätin kokeilla painaa sitä. Sieltähän purskahti selvää mätää! Mainitsin siitä seuraavan kerran hammaslääkärillä paikkauksen yhteydessä. Hammaslääkäri sanoi sen olevan fisteli. Minulta otettiin sitten röntgenkuva hampaista josko sinne olisi jäänyt pala juurta. Ei näkynyt mitään kuvissa. Hammaslääkäri oli hiukan ihmeissään. Sanoi ihan suoraan ettei hän osaa sanoa mikä aiheuttaa mädän tulon. Kehoitti menemään päivystykseen koska siellä kuulemma on paras asiantuntemus ja tarvittaessa hammaskirurgi käytettävissä. Hän vielä kirjoitti tietoihini että oli kehoittanut minua menemään päivystykseen etteivät siellä olisi ottamatta vastaanotolle. Tuosta on nyt aikaa pari kuukautta enkä ole mukamas ehtinyt sinne päivystykseen. Hammasluuta tai mitä se nyt sitten onkaan on alkanut aika ajoin jomottamaan ja sitä mätää tulee ientä painettaessä aina ulos (päivittäin). Nyt on kai pakko mennä sinne päivystykseen lähipäivinä. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Olisin utelias tietämään mitä minulla mahdollisesti voisi siellä mätäkeskuksessa olla ja mitä sille tehdään.

        On kokemusta. Minulle myös tuli ikeneeseen patti, joka vuoti mätää kun sitä painoi. Olin aivan vasta käynyt hammaslääkärissä hoidattamassa hampaani, niin en osannut ajatella , että patti johtuisi hampaista. Näin kului monta vuotta kunnes eräs fiksu hammaslääköri otti kuvat ja todettiin tulehdus hampaan juurissa. Tulehdus oli syönyt leukaluutakin laajalta alueelta. Juurihoito tehtiin silloin. Nyt vuosien päästä tämä juurihoidettu hammas katkesi aivan itsestään ientä myöten. Maanantaina hampaan poistoon. Mikä tahansa patti suussa, niin Heti hammaslääkäriin!


    • bonyf

      Käy ostamassa apteekista bonyfin steryl brush hammasharjan desinfektio tabletteja ja käytä niitä jatkuvasti niin kauvan kun patti on pois. senjälkeen noin 2x viikossa käy sivuilla bonyf.fi
      lue lisää mailman ainoa desinfektio tabletti joka on myös sairaalakäytössä.

      • Anonyymi

        Ja tämä höpö höpö. Tulehdus ei poistu ellei päästä hampaan juurta avaamaan!


    • leskiN50v

      Minulta poistettiin leikkauksella 9 hammasta,nyt pesen hampaitani useasti,huuhtelen suola vedellä ja antipiootti kuuri on loppunut .Suuvettä en uskalla käytää ,kun olen hirveän allerginen.Antipiotistakin pelkäsin jo saavanai reaktion ,beniisiliiniä en saa syödä.nyt minulle on tullut pieni patti ylös posken puolelle.Se on kova ja arka kun siihen koskee ja liikuttaa suuta.Vielä siitä ei ainakaan ole mätää tullut .en tiedä mikä tämä on ,mulla on ennekin näitä ollut.Minulla todettiin täss viime maanataina pieni tulehduksen alku alhaalla ja siihen sain ohjeeksi ruiskuttaa suolavettä.

    • pattipois

      onko hävinnyt

    • vatuttaa

      onko kellään tälläisesta kokemusta kun itseltäni poistettiin alaposkihammas joku 2kk sitten ja leukaa vihloo välissä silti. tuntuuu joskus kun se hammas olisi vielä siinä oireilemassa? reikä on kyllä umpeutunut mutta vähän jotenki oudosti. olen miettinyt että voisiko olla jokin juuren palanen esimerkiksi jäänyt koloon?

    • Anonyymi

      minulla on mätä patti ikenessä ja puoliksi hampaan päällä
      ja kuulemma voi saada veren myrkytyksen

    • Anonyymi

      Minulla oli pari-kolme vuotta sitten ikenessä joku mätäpaise. Jossakin vaiheessa se puhkesi ja parantui. Mainitsin siitä jälkeenpäin suuhygienistille kun siellä kävin, mutta hän ei sitä oikeastaan kommentoinut. että oliko se paha juttu vai ei. Olin jotain 32-33 vuotta sillon.
      No onneksi ei sen jälkeen ole ollut mitään kipua tai muuta, paitsi nyt viime päivinä... no katsotaan mitä tapahtuu.

    • Anonyymi

      Moi minulla on poskihampaan vieressä joka on juuri lähtemässä se poski hammas niin patti se on pehmeä ja kun painan sitä sieltä tulee vaan verta voitteko auttaa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe