Sukunimen vaihtaminen

AaNelonen

Olen kyllä tietoinen sukunimilaista, mutta mihin pitää ilmoittaa jos avioliiton myötä ottaa puolison sukunimen? Ja pitää passi, ajokortti yms uusia kun sukunimi vaihtuu.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

22

35322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morsian-04

      Ainakin kun veimme itse esteettömyystutkinta paprut, saimme 2 esitettä mukaan, joista toinen käsitteli nimenvaihdosta; menee moneen paikkaan automaattisesti ajan kanssa, vähän varmaan samalla lailla kun jos muuttaisi ja osoite vaihtuu. Joten varmaan lähinnä passi ja ajokortti jää itselleen vaihdettavaksi ja näkeehän sen sitten, minne se tieto ei ole automaattisesti mennyt?

      • Kortit

        Entäs pankkikortit/luottokortit, kauppojen ym plussa ja jäsenkortit, jotka ovat maksullisia uusia?? Vai voiko esim pankkikortilla jatkaa maksamista kunnes kortti automaattisesti uusitaan vuoden tai kahden välein? Maksaako uus kelakortti uusittaessa? jne..


      • Emma
        Kortit kirjoitti:

        Entäs pankkikortit/luottokortit, kauppojen ym plussa ja jäsenkortit, jotka ovat maksullisia uusia?? Vai voiko esim pankkikortilla jatkaa maksamista kunnes kortti automaattisesti uusitaan vuoden tai kahden välein? Maksaako uus kelakortti uusittaessa? jne..

        Pankkikortin, plussakortit ym. uusin itse (ei maksanut mitään). Jäsenkortteja mulla ei ollutkaan, mutta työpaikan ID-kortit menivät automaattisesti uusiksi.

        Pankkikortissa on myös se hauska puoli, että siinä on hetken aikaa eri nimi kuin ajokortissa, koska pankkikortin saa nopeammin kuin ajokortin ja kun todistaa henkilöllisyytensä, myyjä saattaa ihmetellä eri sukunimeä...

        Mulla oli virkatodistus mukana, mutta ilmeisesti en tehnyt suuria ostoksia, kun en kertaakaan tarvinnut sitä kaupan kassalla. Kirjastossa tarvitsin virkatodistuksen, kun uusin kirjastokortin, koska ajokortti ei ollut vielä tullut. Samoin pankissa tarvitsin virkatodistusta uutta pankkikorttia hakiessani (en hakenut sitä "omasta" konttoristani vaan kortti lähetettiin eri paikkakunnalle).

        Kuvaton eli se peruskelakortti tupsahti itsestään postiluukusta, kuvallisen kelakortin joutuu ilmeisesti uusimaan itse.


      • tina
        Kortit kirjoitti:

        Entäs pankkikortit/luottokortit, kauppojen ym plussa ja jäsenkortit, jotka ovat maksullisia uusia?? Vai voiko esim pankkikortilla jatkaa maksamista kunnes kortti automaattisesti uusitaan vuoden tai kahden välein? Maksaako uus kelakortti uusittaessa? jne..

        kun olette vihityt... pappi tekee jonkun virallisen paperin nimenvaihdoksesta yms.. menee pari päivää..ja sen todistuksen nimen vaihdosta voi hakea kirkkoherran virastosta.. ainakin itse hain. se on siis paperin palanen, jossa lukee kenen nimi on vaihtunut ja milloin ja mikä on uusi nimi. sitten marssin poliisilaitokselle täyttämään uutta ajokortti ja passi hakemusta, ja siinä piti sitten laittaa kopio siitä paperista mukaan.. kummatkin maksoivat n.40euroa erikeeseen siis!!
        sitten menin pankkiin, ja tiskillä sanoin, että nimi on vaihtunut,ja he merkkasivat ne sinne tietoihini ja sanoivat ,että uudet kortit tulevat sitten postitse kotiin.. se ei maksanut mitään..sitten kävin ihan noi yleisimmät boonuskortit paikallisten ko. kauppojen infossa selvittämässä, eli menin sen samaisen lapun kanssa ja he muuttivat tiedot, ja kortit tulivat sitten taas postitse.. HUOM!! vaikka osoite tiedot menevät automaattisesti maistraattiin ja sieltä joka puolelle, niin nimen muutos ei mene !! ainakaan meilläpäin.. sillä edelleen minulle tulee postia vanhalla nimellä..ainoa paikka johon nimen muutos tieto menee on terveyskeskus, ja sinnekin n.3 kk viiveellä, kun heillä on joku päivitysajo ,kuulemma.. itselläni on edelleen myös reseptejä vanhalla nimellä,koska niihin muuttuu nimi, vasta kun resepti on käytetty..ei siis uusinnan yhteydessä. kun tieto terveyskeskukselle menee, niin se meinaa, että kela kortti on ainoa kortti ,joka tulee automaattisesti.. eli itse pitää olla tosi aktiivinen..myös lehdille yms.. pitää soitella, että hei.. nimi on muuttunut...
        siis meinaan jos on jonkun lehden kestotilaaja.
        kelakortti ei maksa, se kuuluu osana suomen terveydenhuolto palveluja, eikös.

        kyllä ne kortit pitää uusia. ja vähän aikaa käy silleen, että pankkikortissa lukee uusi nimi, ja esim. boonus kortissa vanha nimi..mutta kertaakaan kukaan kassatäti ei kysellyt asiasta..tai sitten myös niin, että vanha nimi tuli kirjoitettu vielä puoli vuotta myöhemminkin kassa kuittiin, vaikka kortissa oli eri nimi..eikä siitäkään kukaan sanonut mitään!! =)

        muistaakseni mitkään plussakortit yms.. ei maksanut mitään, kun ne uusi!!
        tosin voi siis riippua tietysti missäpäin asuu..
        itse asun pääkaupunkin seudulla.

        mutta kyllä siinä päivä rattoisasti menee asioilla juostessa !!

        ja töissä pitää muistaa sanoa ,että tieto menee mm. palkan laskentaan yms..

        tsemppiä vain nimi rumbaan !!


      • Melli
        Kortit kirjoitti:

        Entäs pankkikortit/luottokortit, kauppojen ym plussa ja jäsenkortit, jotka ovat maksullisia uusia?? Vai voiko esim pankkikortilla jatkaa maksamista kunnes kortti automaattisesti uusitaan vuoden tai kahden välein? Maksaako uus kelakortti uusittaessa? jne..

        Vanhaa pankkikorttia saa käyttää, mutta ainakin minulle Nordean kanta-asiakkaanakin uusi pankkikortti maksoi. Lähemmäs 10 euroa, joten ei se kauhean kallis sitten kuitenkaan ollut. Kuvaton KELA-kortti tulee automaattisesti (ilmaiseksi), mutta kuvallinen täytyy erikseen tilata.


      • naimisissa 2 krt
        Emma kirjoitti:

        Pankkikortin, plussakortit ym. uusin itse (ei maksanut mitään). Jäsenkortteja mulla ei ollutkaan, mutta työpaikan ID-kortit menivät automaattisesti uusiksi.

        Pankkikortissa on myös se hauska puoli, että siinä on hetken aikaa eri nimi kuin ajokortissa, koska pankkikortin saa nopeammin kuin ajokortin ja kun todistaa henkilöllisyytensä, myyjä saattaa ihmetellä eri sukunimeä...

        Mulla oli virkatodistus mukana, mutta ilmeisesti en tehnyt suuria ostoksia, kun en kertaakaan tarvinnut sitä kaupan kassalla. Kirjastossa tarvitsin virkatodistuksen, kun uusin kirjastokortin, koska ajokortti ei ollut vielä tullut. Samoin pankissa tarvitsin virkatodistusta uutta pankkikorttia hakiessani (en hakenut sitä "omasta" konttoristani vaan kortti lähetettiin eri paikkakunnalle).

        Kuvaton eli se peruskelakortti tupsahti itsestään postiluukusta, kuvallisen kelakortin joutuu ilmeisesti uusimaan itse.

        Plussa- ja jäsenkortit ei ainakaan mulle maksanut mitään, kun uusin ne. En ole edes kuvitellut tilaavani virkatodistusta todistamaan henkilöllisyyttäni. Esim. kirjastokortin uusin sitten, kun kaikki muutkin paperini on uudella sukunimellä.

        Kelakortti tulee automaattisesti uudella sukunimellä.

        Kaksi kertaa vaihtanut kaikki kortit, paperit ja passit, eikä mitään hankaluuksia ole ollut. Onhan se nyt kuitenkin aika yleisestä että naiset vaihtaa sukunimeään.


      • huh huikkaaa
        tina kirjoitti:

        kun olette vihityt... pappi tekee jonkun virallisen paperin nimenvaihdoksesta yms.. menee pari päivää..ja sen todistuksen nimen vaihdosta voi hakea kirkkoherran virastosta.. ainakin itse hain. se on siis paperin palanen, jossa lukee kenen nimi on vaihtunut ja milloin ja mikä on uusi nimi. sitten marssin poliisilaitokselle täyttämään uutta ajokortti ja passi hakemusta, ja siinä piti sitten laittaa kopio siitä paperista mukaan.. kummatkin maksoivat n.40euroa erikeeseen siis!!
        sitten menin pankkiin, ja tiskillä sanoin, että nimi on vaihtunut,ja he merkkasivat ne sinne tietoihini ja sanoivat ,että uudet kortit tulevat sitten postitse kotiin.. se ei maksanut mitään..sitten kävin ihan noi yleisimmät boonuskortit paikallisten ko. kauppojen infossa selvittämässä, eli menin sen samaisen lapun kanssa ja he muuttivat tiedot, ja kortit tulivat sitten taas postitse.. HUOM!! vaikka osoite tiedot menevät automaattisesti maistraattiin ja sieltä joka puolelle, niin nimen muutos ei mene !! ainakaan meilläpäin.. sillä edelleen minulle tulee postia vanhalla nimellä..ainoa paikka johon nimen muutos tieto menee on terveyskeskus, ja sinnekin n.3 kk viiveellä, kun heillä on joku päivitysajo ,kuulemma.. itselläni on edelleen myös reseptejä vanhalla nimellä,koska niihin muuttuu nimi, vasta kun resepti on käytetty..ei siis uusinnan yhteydessä. kun tieto terveyskeskukselle menee, niin se meinaa, että kela kortti on ainoa kortti ,joka tulee automaattisesti.. eli itse pitää olla tosi aktiivinen..myös lehdille yms.. pitää soitella, että hei.. nimi on muuttunut...
        siis meinaan jos on jonkun lehden kestotilaaja.
        kelakortti ei maksa, se kuuluu osana suomen terveydenhuolto palveluja, eikös.

        kyllä ne kortit pitää uusia. ja vähän aikaa käy silleen, että pankkikortissa lukee uusi nimi, ja esim. boonus kortissa vanha nimi..mutta kertaakaan kukaan kassatäti ei kysellyt asiasta..tai sitten myös niin, että vanha nimi tuli kirjoitettu vielä puoli vuotta myöhemminkin kassa kuittiin, vaikka kortissa oli eri nimi..eikä siitäkään kukaan sanonut mitään!! =)

        muistaakseni mitkään plussakortit yms.. ei maksanut mitään, kun ne uusi!!
        tosin voi siis riippua tietysti missäpäin asuu..
        itse asun pääkaupunkin seudulla.

        mutta kyllä siinä päivä rattoisasti menee asioilla juostessa !!

        ja töissä pitää muistaa sanoa ,että tieto menee mm. palkan laskentaan yms..

        tsemppiä vain nimi rumbaan !!

        Noniin, kyllä se kaikissa maistaraateissa on sama juttu, että se osoitteen-, että nimenmuutos menee viranomaiselle automaattisesti. Ei teidän maistraatti siinä mielessä nyt mikään poikkeus ole.

        Miksi juosta infoissa ja soitella yrityksiin nimenmuutoksista, kun e-mail on keksitty?

        Aika hurjan hankalaa teette yhdestä nimenmuutoksesta!


    • Vastaus

      Nimi rekisteröidään vihkimisen yhteydessä - olipa kyseessä sitten vihkiminen kirkossa tai maistraatissa. Vihkijä perää valintaa vihittäviltä, mutta voihan asian ottaa esille oma-aloitteisestikin.

      Myöhemmin nimen vaihto on mahdollinen maistraatissa, josta saa tarkemmat ohjeetkin.

      Nimen myötä ko. asiakirjatkin tulee uusia - luonnollisesti.

      • kata75

        Tietääkö kukaan käykö ajokorttiin värillinen valokuva vai onko pakko käydä otattamassa mustavalkoinen?


    • Morsian-03

      Kaikki kortit jossa on nimesi pitää uusia. Korteista ainoa on kela-kortti joka tulee uudella nimellä automaattisesti postissa. Pankkiin menee tieto nimenmuutoksesta mutta kortti pitää erikseen tilata uudella nimellä. Joka paikkaan se uusi nimi pitää ilmoittaa eli siis käy läpi kaikki missä nimesi on. Esim. laskut, lehdet yms. Ajokortti maksaa muistaakseni 41€ ja passi 40€. Onhan siinä soittelemista kun alkaa nimeään muuttamaan mutta loppujen lopuksi se on nopeasti hoidettu.

      • *N*

        Ainoat jotka sinun pitää itse ilmoittaa ja käydä teettämässä uudet ovat ajokortti ja passi. Kaikkialle muualle siis tieto leviää maistraatin jäsenrekisterin kautta.
        Kuukausi sitten asiaa käsitelleenä tiedän.

        *N*


    • Melli

      Vihkijä ilmoittaa sukunimen vaihdoksen maistraattiin, jossa uusi nimi merkitään väestötietojärjestelmään. Sieltä se välittyy ainakin poliisilaitoksen tietokantoihin (ja sieltä saat uudet henkkarit, passit ja ajokortin jne). Joihinkin pankkeihin tieto menee automaattisesti ja uuden kortin voi tilata netin kautta/konttorissa käymällä. Minä en joutunut henkkareiden kanssa käymään missään muualla kuin kirjastossa uutta kirjastokorttia hakemassa. Moniin paikkoihin tieto menee suoraan väestötietojärjestelmästä ja kysymällä selviää, minne pitää ilmoitella itse.

      • KL

        Minulla ainakin sujui tosi nopeasti kaikkien korttien vaihtamiset. Todella moneen pankkiin ja yritykseen menee suoraan tieto. Ei tarvitse mitään virkatodistuksia minnekään toimittaa. Ainoa on, että itse pitää laittaa viestii nettipankin kautta pankille, että toimittavat uuden kortin. Minulle tuli alle puolessatoista viikossa kahdesta käyttämästäni pankista uusi kortti. Ja mitään ei maksanu... näköjään riippuu pankista tosin kerran joku mainitsi täällä et Nordea otti maksun. Nykyään suurin osa suuremmista yrityksistä saa suoraan tiedon maistraatista. Tosin DNA:n tapaukses laskutukseen ei ollu menny mun uusi sukunimi, vaan laskut tuli vanhalla nimellä. Piti ilmoittaa se asiakaspalveluun. Kunnalla taitaa lähinnä mennä terveyskeskukseen ja muihin paikkoihin kuten kirjasto ite ilmoitettava uusi nimi.


    • sukunimi muuttunut

      Pitääkö sukunimen muutoksesta ilmoittaa verovirastoon tai ajoneuvohallintokeskukselle? Tietääkö kukaan, että lähettääkö ne AKE:sta uudet rekisteriotteet? Muuten olen ilmoittanut kaikkialle, mutta nämä kaksi paikkaa minut mietityttää...

      • toimiiii

        Verovirasto, AKE ja Kela päivittyy automaattisesti ja tosi nopeasti.


    • krohom

      PITÄÄKÖ uusia kaikki kortit jos ottaa kaksiosaisen sukunimen??

    • Tuleva morsian 8/12

      Nostetaanpa tätä vanhaa aihetta. Mulle on ihan selvää kyllä nämä korttien uusimiset, mutta yksi asia mietityttää.
      Aiheeseen liittyen kysyn, että jos pankkikortti on "erääntymässä" 2 kk sisällä vihkimisestä ts. lähettävät pankista uuden kortin. Menisitkö tässä tilanteessa tilaamaan uuden kortin vai tuleekohan tämä automaatisesti toimitettava uusi pankkikortti sitten uudella nimellä?! Jos täällä sattuisi olemaan joku, jolla olisi ollut vastaava tilanne tai on vaikkapa pankissa töissä!!
      Uskon, että pankista jos kysyn asiasta niin vastaus tulee olemaan, että pitää tilata uusi, jotta pystyvät sitten nimen/kortin uusimisesta veloittamaan. Toki jos en täältä keneltäkään vastausta saa niin kysyn sitten pankistani.

      Kiitos jo etukäteen :)

      • tuleva morsian 8/12

        Eikö kukaan osaisi vastata edelliseen?


    • Toinen tuleva rouva

      Itse en ole ainakaan tilannut uutta korttia, kun vanha on ollut erääntymässä ja uusi kortti on ollut taas sen muutaman vuoden voimassa. Eiköhän se uudellakin nimellä tule samanlailla. Täytyy vaan luottavaisesti kokeilla, itselläkin sama tilanne edessä.

      • Toinen tuleva rouva

        Siis tarkoitin, että uusi kortti on tullut automaattisesti eikä ole ainakaan tietääkseni maksanut mitään. Eiköhän se veloiteta palvelumaksuissa, kun kyllähän pankkivisakin vuodessa jonkun tietyn summan maksaa. Melkeinhän nykyään pelataan tunnusluvuilla, joten on melko sama mitä kortissa lukee, kunhan tiedät mitä näppäillä, kun koodia kysytään.


    • nimi200

      Juuri nimi vaihtu; passi, ajokortti piti käydä poliisilaitoksella henkilökohtaisesti..... kelakortti, k-plussakortti tulivat automaattisesti heti uudet .s -kortti ei tullut automaattisesti eikä luottokortti. Molempiin laitoin vain viestiä ja pankkikortti tuli 3 päivässä kotiin postissa.

    • KahdestiVaihtanut

      Minulle ei tullut uutta pankkikorttia automaattisesti nimenmuutoksen jälkeen, käytin seuraavan vuoden korttia jossa oli tyttönimeni eikä kukaan kysynyt tai ihmetellyt mitään. Muutenkin sanotaan että ei saa käyttää toisten korttia maksamiseen, mutta täälläpäin se on ainakin aina onnistunut, kerrankin kävin yhdellä huoltoasemalla ja siellä kysyttiin että minäkö jouduin käymään hakemassa ne mitä ostin koska minä en maksanut omalla kortilla, ei sitä silti kielletty.
      Ajokortin kuvasta sen verran, että värillinenkin kuva käy, minusta on otettu melkein aina mustavalkoinen kuva mutta viimekerralla otettiin värillinen, silti se kävi. En tiedä, että onko jokin määräys muuttunut kun ei enää tarvi mustavalkoista, vaikka värikuva käy niin silti se muutetaan ajokorttiin mustavalkoiseksi. Muutenkin kun yhdesti kävin ottamassa kuvia ja hymyilin niin kuvaaja sanoi ettei saa hymyillä, seuraavalla kerralla kun kävin enkä sitten hymyillyt niin sillä kertaa sanottiin että olisikin pitänyt hymyillä. Ottaappa siitä nyt sitten selvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe