ken tietää-muistaa

MARKLAND

23

1502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SirWillie

      Tässä Unarin pienoismalli edestä ja takaa

      http://www.aijaa.com/v.php?i=6424920.jpg

      Oli Saana Shippingillä 1971-1973, tässä jotain tietoja:
      t.s.s. MARKLAND, Mersey Paper, Canada, Built by Glasgow 1953
      7359 dwt, 120 x 17.5 x 7.3 m. 3340 IHP, speed 12 knots. Two of the steam engine and two propeller and rudder. 5 hatch and 10 cargo booms.

      1953 – ? MARKLAND, Mersey Paper, (Bowater?) (Ca.)
      ? – 1971 HARKLAND, Panagua Steamship Company, (Pa.)
      1971-1973 UNARI, Saana Shipping, Fi.
      1973-1974 ARIANE, Leopard Shipping Co Ltd, Gibraltar, (Br.)
      1974 ARIANE, Sherway Shipping Co Ltd (Vas. Pantelis) Piraeus, (Gr.)
      1974-04-10 left Piraeus in town for Gandia, Spain, where she was broken up in May, 1974.

      • ånkabååt

      • Uffarikalle
        ånkabååt kirjoitti:

        http://www.aijaa.com/v.php?i=6424970.jpg

        t.s.s Unarin pienoismalli on niissä väreissä, mitä se oli Suomeen ostettaessa joulukuussa 1971. "Vaatimaton kuva" taas on otettu luultavasti Raumalla. Siinä aluksen runko on maalattu kivihiilitervalla mustaksi. "Kivihiiliterva kuivui hitaasti, tai ei koskaan. Housunpesuukset tahtoivat tarttua istuessa pollariin." Näin kertoi eräs tuona mustana kautena mukana ollut. Pienoismalli on tehty myöhemmin, 70-luvun loppupuolella mittakaavaan 1.125

        Tekijä laivan ex. uffarikalle


      • Niissäkin ollut
        Uffarikalle kirjoitti:

        t.s.s Unarin pienoismalli on niissä väreissä, mitä se oli Suomeen ostettaessa joulukuussa 1971. "Vaatimaton kuva" taas on otettu luultavasti Raumalla. Siinä aluksen runko on maalattu kivihiilitervalla mustaksi. "Kivihiiliterva kuivui hitaasti, tai ei koskaan. Housunpesuukset tahtoivat tarttua istuessa pollariin." Näin kertoi eräs tuona mustana kautena mukana ollut. Pienoismalli on tehty myöhemmin, 70-luvun loppupuolella mittakaavaan 1.125

        Tekijä laivan ex. uffarikalle

        Se oli maalattu samalla värillä kun vanhat FÅAn laivat eli hitaasti kuivuvalla mustalla. Siksi niitä sanottiinkin tervakeuliksi.


      • Uffarikalle
        Niissäkin ollut kirjoitti:

        Se oli maalattu samalla värillä kun vanhat FÅAn laivat eli hitaasti kuivuvalla mustalla. Siksi niitä sanottiinkin tervakeuliksi.

        Kiitos vinkistä. Nyt selvisi, miksi effoan vanhoja botskeja kutsuttiin terva- tai pikikeuliksi.


      • Tervakeulissa ollut
        Uffarikalle kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Nyt selvisi, miksi effoan vanhoja botskeja kutsuttiin terva- tai pikikeuliksi.

        FÄAn laivoissa oli ennen vielä tähdet keulassa ja niitä kutsuttiin provianttisilmiksi jotka etsivät edullisinta provianttia mitä on saatavilla.


      • bockworth
        Tervakeulissa ollut kirjoitti:

        FÄAn laivoissa oli ennen vielä tähdet keulassa ja niitä kutsuttiin provianttisilmiksi jotka etsivät edullisinta provianttia mitä on saatavilla.

        kutsuttiin nälkärenkaiksi.


      • ex. uffarikalle
        bockworth kirjoitti:

        kutsuttiin nälkärenkaiksi.

        Olen kuullut, tai lukenut jostain laulun sanat: "Kaks valkosta rengasta korsteenissa, se on nälkää ja kurjuutta". Mene ja tiedä, mutta Effoa piti talouden kurissa ja varustamon pystyssä. Nykyisin firma taitaa olla fuusioitunut.


      • oihonna
        ex. uffarikalle kirjoitti:

        Olen kuullut, tai lukenut jostain laulun sanat: "Kaks valkosta rengasta korsteenissa, se on nälkää ja kurjuutta". Mene ja tiedä, mutta Effoa piti talouden kurissa ja varustamon pystyssä. Nykyisin firma taitaa olla fuusioitunut.

        mutta omisti kölinsä, toisin kuin nämä finskilinskit. Se oli suurta! Miinusta tää rantarååtsin ylipäsmäys. Tulispa takaisin AL:n kanssa:


      • patavahti
        oihonna kirjoitti:

        mutta omisti kölinsä, toisin kuin nämä finskilinskit. Se oli suurta! Miinusta tää rantarååtsin ylipäsmäys. Tulispa takaisin AL:n kanssa:

        Vuoden 1969 ko. yhtiön kalenterin keskiaukeamalla on kuvattu yhtiön silloisten laivojen silhuetit. Ensimmäisenä Finlandia (1967) ja viimeisenä hinaaja Primus (1965). Yhteensä 59 alusta. AL:n laivat on mukana,mutta Turret:in kolme tankkilaivaa eivät ole tässä kalenterissa m/t Pensa, m/t Presto ja m/t Pronto. Miehitys kuitenkin näihinkin laivoihin hoidettiin samasta konttorista.
        Yhtiö ei varmasti palaa. Paitsi perustamalla uuden samannimisen yhtiön. Matkustajalaivathan liitettiin Siljaan ja jäljellä olleet rahtilaivat Finnlinesiin. Yhtiö lakkasi olemasta.


      • KapteeniMeri
        bockworth kirjoitti:

        kutsuttiin nälkärenkaiksi.

        Lokeilla, jotka seurasivat Effoa'an laivoja, oli yleensa proviantti reput selassa, koska hyvin harvoin mereen meni mitaan ruuan jatetta.


      • v.... v......
        KapteeniMeri kirjoitti:

        Lokeilla, jotka seurasivat Effoa'an laivoja, oli yleensa proviantti reput selassa, koska hyvin harvoin mereen meni mitaan ruuan jatetta.

        tankit meni wihurille 68
        ainakin kauppalaivaston tietokannan mukaan


      • patavahti
        KapteeniMeri kirjoitti:

        Lokeilla, jotka seurasivat Effoa'an laivoja, oli yleensa proviantti reput selassa, koska hyvin harvoin mereen meni mitaan ruuan jatetta.

        Nimityksen alkuhistoriaa. Saattaa johtua jostain itarasta stujusta. Kymmenen vuotta pikinokissa ja valkoisissa laivoissa eikä muistu mieleen hetkeä, jolloin olisi ruuanpuutteen takia ollut nälkä. Päinvastoin ongelmana oli painonhallinta.


      • Mr Virtsalo
        patavahti kirjoitti:

        Nimityksen alkuhistoriaa. Saattaa johtua jostain itarasta stujusta. Kymmenen vuotta pikinokissa ja valkoisissa laivoissa eikä muistu mieleen hetkeä, jolloin olisi ruuanpuutteen takia ollut nälkä. Päinvastoin ongelmana oli painonhallinta.

        sinä olitkin niissä AL:n paateissa, mutta Suomi - Englanti oli hiukan erijuttu. Ei niissäkään nälkää nähnyt mutta ei siellä leikkeleilläkään herkuteltu.


      • syväraumalainen
        ex. uffarikalle kirjoitti:

        Olen kuullut, tai lukenut jostain laulun sanat: "Kaks valkosta rengasta korsteenissa, se on nälkää ja kurjuutta". Mene ja tiedä, mutta Effoa piti talouden kurissa ja varustamon pystyssä. Nykyisin firma taitaa olla fuusioitunut.

        " Kai tyhmäkin tietää mitä tarkoittaa nämä kirjaimet FÅA,
        ne on nälkää ylityötä kurjuutta, horioppia jatkuvaa.
        Nuo kaksi valoista rengsta korsteenissa
        vievät aikaiseeen kuolemaan."

        Näin sitä lauloi UO:n valkoisen laivan täkillä humalainen oululainen puolimatruusi, joka kertoi saaneensa edellisestä FÅA:n laivasta lemput, kun oli erehtynyt laulamaan ko. marssia.

        Em muista oliko enemmänkin säkeistöjä.


      • Ruoka riitti !
        Mr Virtsalo kirjoitti:

        sinä olitkin niissä AL:n paateissa, mutta Suomi - Englanti oli hiukan erijuttu. Ei niissäkään nälkää nähnyt mutta ei siellä leikkeleilläkään herkuteltu.

        Kyllä tuhaa valitatte , onko kukaan teistä seilannut laivassa jossa oli " ransuunikaapit " jokaisell , lukolliset ?


      • ENNENVANHAAN
        KapteeniMeri kirjoitti:

        Lokeilla, jotka seurasivat Effoa'an laivoja, oli yleensa proviantti reput selassa, koska hyvin harvoin mereen meni mitaan ruuan jatetta.

        Ensmmäinen mönsträykseni oli 2.12.-50. MS Marga muistaakseni Inkoosta.
        Sen jälkeen noin 10 eri paattia.
        Ainoastaan FÅA:n S/S Hektoksessa 29.6.-51 - 31.1.-52 välisenä aikan oli
        käytössä ransuuniannokset joissain ruuissa.
        Muuten, tuolla yhdessä kirjoituksessa mainitaan VIRTASALO, saman
        niminen siiffi oli Nurmisen S/S Pirkko Nurmisessa joskus n. 56 - 58.
        Pirrkkoa haettiin silloin Ceylonilta.


      • Fatdonkki
        patavahti kirjoitti:

        Nimityksen alkuhistoriaa. Saattaa johtua jostain itarasta stujusta. Kymmenen vuotta pikinokissa ja valkoisissa laivoissa eikä muistu mieleen hetkeä, jolloin olisi ruuanpuutteen takia ollut nälkä. Päinvastoin ongelmana oli painonhallinta.

        Näin se on. Hyvät safkat aina. Kumma tuo nälkärenkaat maine? Se nyt vaan levisi jostin syystä.


      • mbe320cdi
        Ruoka riitti ! kirjoitti:

        Kyllä tuhaa valitatte , onko kukaan teistä seilannut laivassa jossa oli " ransuunikaapit " jokaisell , lukolliset ?

        Hinaaja Tursossa oli jokaiselle ransuunikaappi messissä vaikkei siellä enää mitään säilytetty. Oli 1964


      • v.... v......
        ENNENVANHAAN kirjoitti:

        Ensmmäinen mönsträykseni oli 2.12.-50. MS Marga muistaakseni Inkoosta.
        Sen jälkeen noin 10 eri paattia.
        Ainoastaan FÅA:n S/S Hektoksessa 29.6.-51 - 31.1.-52 välisenä aikan oli
        käytössä ransuuniannokset joissain ruuissa.
        Muuten, tuolla yhdessä kirjoituksessa mainitaan VIRTASALO, saman
        niminen siiffi oli Nurmisen S/S Pirkko Nurmisessa joskus n. 56 - 58.
        Pirrkkoa haettiin silloin Ceylonilta.

        kyllä nois vanhois rampeissa ne oli messin skoteissa
        viiminen mulla tais olla pönttö-laiva pensa 71


      • Käytössä usein
        Mr Virtsalo kirjoitti:

        sinä olitkin niissä AL:n paateissa, mutta Suomi - Englanti oli hiukan erijuttu. Ei niissäkään nälkää nähnyt mutta ei siellä leikkeleilläkään herkuteltu.

        Aiakin FÅA:lla oli ransuunit joissain paateissa käytössä


      • oihonna
        v.... v...... kirjoitti:

        kyllä nois vanhois rampeissa ne oli messin skoteissa
        viiminen mulla tais olla pönttö-laiva pensa 71

        Unarille. Että on kaunisryntäinen barca ja kaikenlisäksi kahdella huiskalla sekä ruorilla piristettynä. Miitsippi, ahteritorppa ja keulapakka sopii kuin nenä päähän.
        On laivakaunottarien rakennustaito hyytynyt sitten Unarin ja EFFOA:n viininkärrääjien. Katsos vaikka Turun telakan viimeistä loistoristeilijää. heh. Varma voitto moneyt veke sarjassa. Peltiä voi vääntää moneen tarkoitukseen eiks vaan?


      • Ehvåan opis
        patavahti kirjoitti:

        Vuoden 1969 ko. yhtiön kalenterin keskiaukeamalla on kuvattu yhtiön silloisten laivojen silhuetit. Ensimmäisenä Finlandia (1967) ja viimeisenä hinaaja Primus (1965). Yhteensä 59 alusta. AL:n laivat on mukana,mutta Turret:in kolme tankkilaivaa eivät ole tässä kalenterissa m/t Pensa, m/t Presto ja m/t Pronto. Miehitys kuitenkin näihinkin laivoihin hoidettiin samasta konttorista.
        Yhtiö ei varmasti palaa. Paitsi perustamalla uuden samannimisen yhtiön. Matkustajalaivathan liitettiin Siljaan ja jäljellä olleet rahtilaivat Finnlinesiin. Yhtiö lakkasi olemasta.

        Yhtiö toimii edelleen. Koko nimihistoria:
        27.11.2006 - Tallink Silja Oy
        29.03.2004 - Silja Oy Ab
        30.05.2000 - Silja Oyj Abp
        01.06.1998 - Neptun Maritime Abp
        30.08.1995 - Silja Oy Ab
        17.10.1990 - Effjohn Oy Ab
        13.02.1981 - Effoa - Finska Ångfartygs Ab
        11.05.1937 - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö-Finska Ångfartygs Aktiebolaget
        05.03.1897 - Finska Ångfartygs Aktiebolaget


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe