Perhetyö käynnit

häiritsee!

Me sovittiin sossujen kanssa että perhetyöntekijät kävisivät meillä toisinaan. Ei siis mitenkään säännöllisesti esimekriksi kerran viikossa.
Mun ongelma on se että kun perhetyöntekijät tulevat meille, en tiedä miten päin oikein olisin.
Eivät ne meillä mitään muuta tee kuin istuvat tunnin juttelemassa kanssani. Ovat kyllä tarjoutuneet esimerkiksi olemaan vauvan kanssa jos minulla on jotain sellaista menoa mihin ei voi ottaa vauvaa mukaan tai jos vaan haluan olla hetken rauhassa. Siinäkin on se ongelma että minä kun en osaa jättää vauvaa kenellekkään vieraalle. Hyvä kun omille sukulaisille "uskallan" jättää edes vartiksi.
Mä en osaa ottaa mitään hyötyä heidän käynneistään ja koen muutenkin heidät tarpeettomiksi. Kieltäytyä ei tosin sopinut..
En muutenkaan tykkää oleilla kotona aamupäivisin, joten koen heidän käyntinsä elämän rajoittamiseksi. Olen hieman sellainen extemporetyyppi eli silloin kuin päähän pälkähtää lähteä vaikkapa mökille, niin silloin me lähdetään. Perhetyöstä taas ei suvaita sitä että heidän aikansa perutaan viimetinkaan, tai ylipäänsä ollenkaan.

No me vaan rupatellaan se tunti, vaik ei mulla niille mitään asiaakaan olisi ja koska oleminen heidän läsnäolonsa vuoksi on muutenki niin vaikea, tulee suusta päästettyä mitä sattuu. nyt ne on viime aikoina laittanu meille käynteja joka viikolle, vaikka me kylläkin alunperin sanoimme että me emme perhetyötä halua, mutta koska oli "pakko", niin sovimme että he käyvät meillä silloin tällöin, ei joka viikko eikä välttämättä joka toinenkaan.

Minusta minä olen ihan normaali ihminen, vaikken heidän ollessa käyttäydykkään kuin oma itseni. Olen kyllä hieman "vainoharhaista" sorttia, mutta se kuuluu luonteeseeni. Aina olen kovin epäileväinen ollut ja nyt epäilen sitä että he ovat alkaneet käytökseni vuoksi huolestumaan. En muutakaan syytä keksi sille miksi yhtä äkkiä käyvätkin meillä joka viikko sopimuksesta viis.
Tämä on hyvin kiusallista.

Jos ne ensi kerralla taas antavat ajan seuraavalle vikkolle, niin onkohan viisasta kieltäytyä?

53

3345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+6

      kieltäytyä, se kirjataan papereihinne, että "äiti kieltäytyy tarjotusta avusta" ja sitä on käytetty jopa huostaanottoperusteena, oli perheessä muuten laillisia huostaanottoperusteita tai ei.

      Perhetyöntekijöiden käynnit OVAT yleensä kiusallisia, eikä niistä ole mitään, ei yhtään mitään hyötyä!

      Mitä jos sanoisit heille ihan suoraan, että et osaa olla oma itsesi, koska tiedät, että sinua arvostellaan, etkä oikein tiedä, mistä, miksi ja mitä arvostellaan ja pelkäät vääriä tulkintoja hermostuneesta olemuksestasi. Minä varmaan ottaisin asian esille ja sanoisin, että koet heidän käyntinsä vain rasitteena. Ei se mikään loukkaus ole, kun puhut rauhallisesti asioista ihan suoraan. Parhaassa tapauksessa he kertovat, mihin tulokseen ovat arvioinneissaan tulleet ja se saattaa jopa puhdistaa ilmaa niin sanotusti välillänne. Meidän perhetyöntekijät antoivat minulle omat kirjauksensa ihan pyytämättä luettavaksi.

      Jos heidät suhtautumisensa ei ole myönteistä, niin ota yhteys sossuun ja puhu hänelle.
      Jos ei sekään auta, niin puhu sossun esimiehelle. Yrittänyttä ei laiteta.

      Sen tiedän kyllä omasta kokemuksesta, että on vähintään turhauttavaa keskustella sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei koe pienintäkään tarvetta keskustella. Voi pyhä yksinkertaisuus, mutta sellaista se kuuluisa tarjottu "apu" lastensuojelusta on. Toivottavasti jättävät sinut rauhaan, koska kukaan ei hyödy tuosta vainoamisesta, ei lapsi, eikä vanhempi.

      • -------

        sano suoraan, että et tarvitse apua. Että sinulla on ystäviä ja sukulaisia jos haluat puhua jollekin. Jos sanot että antaa tulla vaan niin nehän tulee, ja tulee ja tulee.... ja kohta sulla ei oo lasta.


      • "häiritsee!"
        ------- kirjoitti:

        sano suoraan, että et tarvitse apua. Että sinulla on ystäviä ja sukulaisia jos haluat puhua jollekin. Jos sanot että antaa tulla vaan niin nehän tulee, ja tulee ja tulee.... ja kohta sulla ei oo lasta.

        Me sossujen kanssa joskus puhuimme siitä että perhetyö ei olisi sopiva vaihtoehto vaan tukihenkilö tai joku vastaava. Silloin tosin emme vielä tehneet mitään päätöksiä mistään, mutta sossut olivat yhtämieltä kanssamme, tai niin ainakin käsitin. Kun oli seuraavan palaverin aika olivat nämä sossut lomilla, eli siis "sijaiset" tulivat tyrkyttämään perhetyötä eikä siitä sopinut kieltäytyä.

        Minä en uskalla laittaa näille sijaisille "hanttiin". Mieheni soitti viimeviikolla sossuun ja koska "omat" sossumme olivat palanneet lomiltansa, saimme ajan tälle päivälle ja menemme siis juttelemaan tästä "väärästä" päätöksestä ja siitä kuinka tästä "väärästä" sopimuksesta ei ole pidetty kiinni.


    • kyselen...

      Miksi sosiaallihuollon asiakkuus kohdallasi on alunperin alkanut? Ei perhetyöntekijää syyttä kenekään kotiin laiteta.

      • "häiritsee!"

        että olen itse ollut sijoitettuna kolunkäynti ongelmien vuoksi. Sain esikoiseni 19 vuotiaana, joten olin sillon vielä jälkihuollossa.


      • :D :D :D

        Syynä voi olla ihan miten laiton peruste tahansa. Eli oikeassa olet.


      • 13+13
        :D :D :D kirjoitti:

        Syynä voi olla ihan miten laiton peruste tahansa. Eli oikeassa olet.

        keskustelupalstoilla sellaisinkin väitteen, että perheestä on täytynyt löytyä jokin "syy", siis jokin hirveä virhe vanhemmuudessa ja sen takia lasta rangaistaan laittamalla hänet erityisluokalle. Voi jessus sentään...
        Ei ole tuollaisella väittäjällä pahasti lain tuntemusta, eikä mitään muutakaan tietoa asioista, joihin katsoo oikeudekseen nokkansa työntää siitä huolimatta.


      • Anna mun kaikki
        13+13 kirjoitti:

        keskustelupalstoilla sellaisinkin väitteen, että perheestä on täytynyt löytyä jokin "syy", siis jokin hirveä virhe vanhemmuudessa ja sen takia lasta rangaistaan laittamalla hänet erityisluokalle. Voi jessus sentään...
        Ei ole tuollaisella väittäjällä pahasti lain tuntemusta, eikä mitään muutakaan tietoa asioista, joihin katsoo oikeudekseen nokkansa työntää siitä huolimatta.

        Lastensuojeluasiakkuuden ja perhetyökyttäyksen syyksi riittää mikä tahansa. Puuttuvat peruspalvelut, köyhyys, nuoruus, vanhuus, mikä hyvänsä aiempi jo ohitettu elämäntilanne tai omien vanhempien elämäntilanne, joka onnistuu jossakin byrokraatissa "herättämään huolta". Lastensuojelu hankkii tehokkaasti asiakkaita työllistääkseen ja rikastuttaakseen omaa ja sijaishuollon jengiään.
        Ei siis kannata kertoa sen paremmin omista kuin omien vanhempien vaikeuksista koska nykyisen natsi-ideologian mukaan ongelmat periytyvät sukupolvesta toiseen.


      • .....
        "häiritsee!" kirjoitti:

        että olen itse ollut sijoitettuna kolunkäynti ongelmien vuoksi. Sain esikoiseni 19 vuotiaana, joten olin sillon vielä jälkihuollossa.

        lastensuojelun asiakkuus? Ja miten se on alkanut? Jos olet jälkihuollossa niin se ei tarkoita että automaattisesti teistä tulisi lapsenne kanssa lastensuojelun asiakkaita.
        Eli lapsestanne olisi avattava oma tieto asiakasrekisteriin ja siinä on oltava lain mukaiset perusteet
        miksi lastensuojelun asiakkuus on lapsenne kohdalla alkanut.
        Perusteet on oltava lain mukaisesti koulutetun sosiaaliviranomaisen toimesta selvitettynä ja tehtynä päätöksen perusteena.

        Jos tarvitsette esimerkiksi konkreettista työtä tekevää kodinhoitajaa (=tukihenkilön tajoaminen teille sossusta?????) sosiaalihuollosta, pyytäkää kirjallisesti SOSIAALIHUOLLOSTA sellaista.
        ( Ei siis lastensuojelusta ketään eikä mitään tanttoja istuksimaan)
        Sosiaalihuoltolain pykälä 21 ja 22 pyyntöönne mukaan.


      • erittäin realistinen
        ..... kirjoitti:

        lastensuojelun asiakkuus? Ja miten se on alkanut? Jos olet jälkihuollossa niin se ei tarkoita että automaattisesti teistä tulisi lapsenne kanssa lastensuojelun asiakkaita.
        Eli lapsestanne olisi avattava oma tieto asiakasrekisteriin ja siinä on oltava lain mukaiset perusteet
        miksi lastensuojelun asiakkuus on lapsenne kohdalla alkanut.
        Perusteet on oltava lain mukaisesti koulutetun sosiaaliviranomaisen toimesta selvitettynä ja tehtynä päätöksen perusteena.

        Jos tarvitsette esimerkiksi konkreettista työtä tekevää kodinhoitajaa (=tukihenkilön tajoaminen teille sossusta?????) sosiaalihuollosta, pyytäkää kirjallisesti SOSIAALIHUOLLOSTA sellaista.
        ( Ei siis lastensuojelusta ketään eikä mitään tanttoja istuksimaan)
        Sosiaalihuoltolain pykälä 21 ja 22 pyyntöönne mukaan.

        kun näitä vain joka kunnassa ja joka sossutoimistossa noudatettaisiin:
        "Eli lapsestanne olisi avattava oma tieto asiakasrekisteriin ja siinä on oltava lain mukaiset perusteet
        miksi lastensuojelun asiakkuus on lapsenne kohdalla alkanut.
        Perusteet on oltava lain mukaisesti koulutetun sosiaaliviranomaisen toimesta selvitettynä ja tehtynä päätöksen perusteena. "

        Kuinkahan monta kertaa nuo kirjalliset päätökset jätetään tekemättä sen takia, että ei yksinkertaisesti ole niitä lainmukaisia syitä olemassa, joita rekisteriin kirjattaisiin.


      • Ppp

        Perhetyö ei vaadi lastensuojeluasiakkuutta lainkaan. Sen voi saada muutenkin kuin olemalla lastensuojelunasiakas.


      • Ihmisenkehityshakusessa
        ..... kirjoitti:

        lastensuojelun asiakkuus? Ja miten se on alkanut? Jos olet jälkihuollossa niin se ei tarkoita että automaattisesti teistä tulisi lapsenne kanssa lastensuojelun asiakkaita.
        Eli lapsestanne olisi avattava oma tieto asiakasrekisteriin ja siinä on oltava lain mukaiset perusteet
        miksi lastensuojelun asiakkuus on lapsenne kohdalla alkanut.
        Perusteet on oltava lain mukaisesti koulutetun sosiaaliviranomaisen toimesta selvitettynä ja tehtynä päätöksen perusteena.

        Jos tarvitsette esimerkiksi konkreettista työtä tekevää kodinhoitajaa (=tukihenkilön tajoaminen teille sossusta?????) sosiaalihuollosta, pyytäkää kirjallisesti SOSIAALIHUOLLOSTA sellaista.
        ( Ei siis lastensuojelusta ketään eikä mitään tanttoja istuksimaan)
        Sosiaalihuoltolain pykälä 21 ja 22 pyyntöönne mukaan.

        Kyllä vanhemman oma lastensuojeluasiakkuus vaikka se olisikin jo loppunut riittää syyksi sille että perhetyötä on pakko ottaa vastaan. Neuvolasta tehdään ennakollinen lastensuojeluilmoitus vain nuoren iän takia ja saadaan aikaan ylisukupolvinen asiakkuus. Lastensuojeluasiakkuuden syynä tuo koulunkäynnin ongelmatkin riittää tekemään jo koulunsa suorittaneesta huonon vanhemman lastensuojelun näkökulmasta.

        Hyvä että näistä asioista puhutaan koska näinhän ei saisi lain mukaan tehdä. Ja siitä että on joskus "apua" saanut lastensuojelusta, muodostuu ihmiselle taakka jota hän joutuu kantamaan kunnes hänen oma lapsensa on täysi-ikäinen vaikka olisi hyvä vanhempi lapselleen.

        Nuoruuden virheistä siis kärsii koko loppuelämän, joka ei pitäisi olla lastensuojelun tai ylipäänsä sosiaalityön tavoite. Kuitenkin tuntuu että lastensuojelu määrittelee ihmisen olevan samanlainen 18/19 vuotiaana kuin vaikkapa 13 vuotiaana. Ihminen ei ilmeisesti lastensuojelun mukaan kasva eikä kehity vastuuntuntoisemmaksi ja aikuiseksi vuosien varrella vaan käyttäytyy ja ajattelee samanlailla kuin pahimmassa murrosiän vaiheessa.

        Lastensuojelu on hyvin salattua ja se antaa hyvän perustan tehdä myös väärin asioita ilman että valtaväestöstä niitä kukaan uskoo tapahtuvan ja ilman että asiakas voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun tai siihen mitä palveluja haluaa käyttää.


    • ....

      rooli siis "jonkun" kauan aikaa sitten (1990 luvun alussa alkanut alvari yms perhetyön muoto) oli että tuetaan perheitä heidän arjessa ja selviytymisessään jne.
      Haluttiin siis väen väkisin syrjäyttää perinteinen konkreettista työtä tekevä kodinhoitaja vaikka Sosiaalihuoltolaki lapsiperheen konkreettista työtä tekevästä kodinhoitajasta oli silloin voimassa
      ja on siis edelleen voimassa.
      Perhetyöntekijät ovat kuntakentällä puoskaroivia pikkupsykologeja
      joiden olemassa olo kuntaviranomaisena pitäisi mitä pikimmiten lakkauttaa ja lopettaa
      älyvapaana verorahan haaskuuna!!!!

      Jos esimerkiksi ap. kirjoittajalla on tarve keskusteluihin jne
      hän voi sitä tehdä esimerkiksi perhekahvilassa, seurakunnan perhekerhoissa
      tai tarvittaessa vakavampaan keskusteluun jne sosiaalihuollon alaisessa perheneuvolassa.
      Ja jos on vielä vakavammasta keskustelun tarpeesta kyse
      sitä palvelua saa koulutetuilta terveydenhuollon ammattilaisilta!

      Jos tämä perhetyöntekijä on laitettu teille alunperin esimerkiksi tukiperhe tms. vastaavan avuntarpeen vuoksi
      niin suksikoot suolle koko lastensuojelun ammattitaidoton kööri!
      Eikö siellä osata, kyetä, ymmärretä jne tunnistaa mitä palvelua tms. lapsiperhe kulloisessakin elämäntilanteessa tarvitsee!
      Teille laitetut istuksijat, korvapalvelijat jne ovat suoranainen häpeä koko lastensuojelulle.
      Jos on tarvetta konkreettiseen työapuun esimerkiksi arkipäivässä niin kunnan sosiaalihuollosta pyydätte kirjallisesti konkreettista työtä tekevän kodinhoitajan.
      Kunnan sosiaalihuollon on tehtävä teille valituskelpoinen päätös kodinhoitaja-asiasta.
      Josta voitte sitten laittaa kantelun lääniin
      jos konkreettista työtä tekevää kodinhoitajaa ei teille laissa mainittujen syiden perusteella järjestetä.

      • 8+3

        "Teille laitetut istuksijat, korvapalvelijat jne ovat suoranainen häpeä koko lastensuojelulle.
        Jos on tarvetta konkreettiseen työapuun esimerkiksi arkipäivässä niin kunnan sosiaalihuollosta pyydätte kirjallisesti konkreettista työtä tekevän kodinhoitajan.
        Kunnan sosiaalihuollon on tehtävä teille valituskelpoinen päätös kodinhoitaja-asiasta. "

        Niin oikeaa asiaa kuin olla voi! Olen itse todennut ihan sama, että ammattitaidottomat, valehtelevat tunarit, joita sossun perhetyöntekijöiksi sanotaan, ovat häpeä koko lastensuojelulle. Ne sossut, jotka ovat luonnevammaisia paskiaisia, heille tietysti on pelkkä ilo joka ainut lainrikkomus asikasta kohtaan, johon kuntapoliitikot ovat heidät pakottaneet tai antaneet mahdollisuuden. Mahdollisuus se on luonnevammaisille ja rehelliset sossut luovivat miten kykenevät laittomuuksien viidakossa, jossa pyrkivät hoitamaan työnsä mahdollisimman hyvin ja ottamaan myös huomioon asiakkaan oikeudet sosiaalitoimen asiakkaina, jotka heille lain mukaan ilman muuta kuuluvat.


      • h.lavikainen

        minun perheeni sai kodinhoitajan avuksi kerran viikossa toisen lapseni syntymän jälkeen.
        kerroin neuvolassa että olen todella uupunut ja että meillä kummallakaan ei asu sukua lähellä jotta olisimme saaneet hoitoapua. Neuvolasta saimme infoa että jyväskylässä on mahdollisuus pientä maksua vastaan saada kodinhoitaja.
        No kodinhoitaja alkoi käymään kerran viikossa 3 tunnin ajan ja koin hänet aivan korvaamattomana apuna.
        Minun uupumus vain jatkui ja teimme mieheni kanssa päätöksen viedä lapset ouluun mummin ja ukin hoitoon viikoksi jotta saadaan ladata akkuja.
        no, kodinhoitaja teki lastensuojelu ilmoituksen meistä.
        viikon kuluttua lapset haettiin takaisin ja olin sitä mieltä että vaikka tuntui vaikealta viedä lapset niin pitkäksi aikaa,se tosiaan kannatti.
        sitten tuli puhelu lasten suojelusta.
        suostuimme ottamaan heidät vastaan.
        ajattelin että jos kieltäydyn niin se voidaan tulkita negatiivisesti.
        suostuimme sitten perhetyöhön.
        Perhetyötä kesti yli vuoden ja sinä aikana minä ja puolisoni erottiin ja silloin olin tästä ammatti avusta kiitollinen että oli joku joka neuvoo miten kertoa lapsille ja helpottaa heidän sopeutumista tilanteeseen.
        molemmat halusivat lähi vanhemmuuden ja olinkin pitkään siinä uskossa että minusta tulee lastemme lähivanhempi.
        perhetyön tekiälle olin puhunut halustani muuttaa pois jyväskylästä mutta sanoin kuitenkin että se ei olisi järkevää kahden pienen lapsen kanssa muuttaa kauaksi isästä että ehkä joskus kun lapset kasvavat.
        kun meillä oli neuvottelu jatkosta niin sosku oli päättänyt että lapset jäävät isälle koska hän on jaksavampi vanhempi tällä hetkellä, viitaten minun raskauden jälkeiseen masennukseen.
        sosiaalityöntekiä sanoi että minä olin sanonut että lasten on parempi olla isän luona! että en jaksa hoitaa heitä!
        en tosiaankaan ole sanonut mitään tämän suuntaista sen vaan että minun kannattaa asua lasten isää lähellä että voimme jakaa vastuuta ja että lasten suhde isään ei kärsisi.
        Olin tietysti järkyttynyt ja sanoin että minä en allekirjoita mitään sopimuksia väkisin.
        sossu siihen että , Minkälaiset mahdollisuudet sinä oikein kuvittelet itselläsi olevan käräjä oikeudessa,
        lopputulos oli että itkien kirjoitin sopimuksia alle.
        mulle on jäänyt tästä aivan hirveä olo, tuntuu kun minulta olisi viety oikeus tulla kuulluksi ja painostettu sopimukseen mihin en ole ollut halukas. ja minua on jäänyt vaivaamaan perhetyöntekiän valehtelu ja enkä minä voi sitä edes mitenkään todistaa! sana sanaa vastaan.
        lasten isältä kysyin että voiko hän edes kuvitella että minä olisin sanonut että en jaksa huolehtia lapsistani.
        hän sanoi että tosi vaikea kuvitella minulta moista lausetta kun hän tietää miten kovasti olisin halunnut lapset luokseni asumaan.
        nyt sitten soitin jyväskylän lasten suojeluun että haluan kaikki paperit jotka koskevat minua ja perhettäni.
        haluan nähdä että onko sinne kirjattu ylös miten minut saatiin allekirjoittamaan ja ihan pelottaa mitä kaikkea sinne sitten onkaan kirjoteltu....


      • ..............
        h.lavikainen kirjoitti:

        minun perheeni sai kodinhoitajan avuksi kerran viikossa toisen lapseni syntymän jälkeen.
        kerroin neuvolassa että olen todella uupunut ja että meillä kummallakaan ei asu sukua lähellä jotta olisimme saaneet hoitoapua. Neuvolasta saimme infoa että jyväskylässä on mahdollisuus pientä maksua vastaan saada kodinhoitaja.
        No kodinhoitaja alkoi käymään kerran viikossa 3 tunnin ajan ja koin hänet aivan korvaamattomana apuna.
        Minun uupumus vain jatkui ja teimme mieheni kanssa päätöksen viedä lapset ouluun mummin ja ukin hoitoon viikoksi jotta saadaan ladata akkuja.
        no, kodinhoitaja teki lastensuojelu ilmoituksen meistä.
        viikon kuluttua lapset haettiin takaisin ja olin sitä mieltä että vaikka tuntui vaikealta viedä lapset niin pitkäksi aikaa,se tosiaan kannatti.
        sitten tuli puhelu lasten suojelusta.
        suostuimme ottamaan heidät vastaan.
        ajattelin että jos kieltäydyn niin se voidaan tulkita negatiivisesti.
        suostuimme sitten perhetyöhön.
        Perhetyötä kesti yli vuoden ja sinä aikana minä ja puolisoni erottiin ja silloin olin tästä ammatti avusta kiitollinen että oli joku joka neuvoo miten kertoa lapsille ja helpottaa heidän sopeutumista tilanteeseen.
        molemmat halusivat lähi vanhemmuuden ja olinkin pitkään siinä uskossa että minusta tulee lastemme lähivanhempi.
        perhetyön tekiälle olin puhunut halustani muuttaa pois jyväskylästä mutta sanoin kuitenkin että se ei olisi järkevää kahden pienen lapsen kanssa muuttaa kauaksi isästä että ehkä joskus kun lapset kasvavat.
        kun meillä oli neuvottelu jatkosta niin sosku oli päättänyt että lapset jäävät isälle koska hän on jaksavampi vanhempi tällä hetkellä, viitaten minun raskauden jälkeiseen masennukseen.
        sosiaalityöntekiä sanoi että minä olin sanonut että lasten on parempi olla isän luona! että en jaksa hoitaa heitä!
        en tosiaankaan ole sanonut mitään tämän suuntaista sen vaan että minun kannattaa asua lasten isää lähellä että voimme jakaa vastuuta ja että lasten suhde isään ei kärsisi.
        Olin tietysti järkyttynyt ja sanoin että minä en allekirjoita mitään sopimuksia väkisin.
        sossu siihen että , Minkälaiset mahdollisuudet sinä oikein kuvittelet itselläsi olevan käräjä oikeudessa,
        lopputulos oli että itkien kirjoitin sopimuksia alle.
        mulle on jäänyt tästä aivan hirveä olo, tuntuu kun minulta olisi viety oikeus tulla kuulluksi ja painostettu sopimukseen mihin en ole ollut halukas. ja minua on jäänyt vaivaamaan perhetyöntekiän valehtelu ja enkä minä voi sitä edes mitenkään todistaa! sana sanaa vastaan.
        lasten isältä kysyin että voiko hän edes kuvitella että minä olisin sanonut että en jaksa huolehtia lapsistani.
        hän sanoi että tosi vaikea kuvitella minulta moista lausetta kun hän tietää miten kovasti olisin halunnut lapset luokseni asumaan.
        nyt sitten soitin jyväskylän lasten suojeluun että haluan kaikki paperit jotka koskevat minua ja perhettäni.
        haluan nähdä että onko sinne kirjattu ylös miten minut saatiin allekirjoittamaan ja ihan pelottaa mitä kaikkea sinne sitten onkaan kirjoteltu....

        kaltaisia tapahtumia ja elämänkohtaloita on tässä huostahulluuden riivaamassa maassa aivan liian monta. Yksikin on jo liikaa kun on kyse lapsista, aikuisista ja heidän elämästään.

        Mutta .... rouva Rousu kun aukaisi sanaisen arkkunsa pari päivää sitten
        niin siinä vedettiin taas takapakkia tässä rikollisviranomaisten luvatussa maassa.
        Oikeudenmukaista, ammattitaitoista ja laillista kohtelua
        olisi oltava
        jokaiselle lapselle, nuorelle ja heidän vanhemmilleen.
        Eikä tätä tälläista nykyisenlaista maanpäällistä helvettiä
        mitä tämä viranomaisten vastaama lastensuojelu suomessa tällä hetkellä on.

        Rouva Rousu saisi pyytää anteeksi näitä sanomisiaan kuntaliiton viranomaisena.
        Hän ei tiedä, tunne (yhtäkään?) näitä YLI 16 600 lasta, nuorta ja heidän perhettään
        jotka tälläkin hetkellä painivat tässä lastensuojelun mustassa surmassa.....

        Jos yksikin lapsi tai nuori tai heidän vanhempansa on kohdeltu
        epäoikeudenmukaisesti, laittomasti, ala-arvoisesti, epäammattimaisesti, rikollisesti
        suomalaisen paikallisen kunta/kaupunkilastensuojelun viranomaisena esiintyvän henkilön taholta
        on rouva Rousu velvollinen pyytämään heiltä anteeksi ja hän saisi syvästi katua näitä julkisuuteen lausumia omia ajattelemattomia ja tietämättömiä
        sanojaan!


      • ..................
        h.lavikainen kirjoitti:

        minun perheeni sai kodinhoitajan avuksi kerran viikossa toisen lapseni syntymän jälkeen.
        kerroin neuvolassa että olen todella uupunut ja että meillä kummallakaan ei asu sukua lähellä jotta olisimme saaneet hoitoapua. Neuvolasta saimme infoa että jyväskylässä on mahdollisuus pientä maksua vastaan saada kodinhoitaja.
        No kodinhoitaja alkoi käymään kerran viikossa 3 tunnin ajan ja koin hänet aivan korvaamattomana apuna.
        Minun uupumus vain jatkui ja teimme mieheni kanssa päätöksen viedä lapset ouluun mummin ja ukin hoitoon viikoksi jotta saadaan ladata akkuja.
        no, kodinhoitaja teki lastensuojelu ilmoituksen meistä.
        viikon kuluttua lapset haettiin takaisin ja olin sitä mieltä että vaikka tuntui vaikealta viedä lapset niin pitkäksi aikaa,se tosiaan kannatti.
        sitten tuli puhelu lasten suojelusta.
        suostuimme ottamaan heidät vastaan.
        ajattelin että jos kieltäydyn niin se voidaan tulkita negatiivisesti.
        suostuimme sitten perhetyöhön.
        Perhetyötä kesti yli vuoden ja sinä aikana minä ja puolisoni erottiin ja silloin olin tästä ammatti avusta kiitollinen että oli joku joka neuvoo miten kertoa lapsille ja helpottaa heidän sopeutumista tilanteeseen.
        molemmat halusivat lähi vanhemmuuden ja olinkin pitkään siinä uskossa että minusta tulee lastemme lähivanhempi.
        perhetyön tekiälle olin puhunut halustani muuttaa pois jyväskylästä mutta sanoin kuitenkin että se ei olisi järkevää kahden pienen lapsen kanssa muuttaa kauaksi isästä että ehkä joskus kun lapset kasvavat.
        kun meillä oli neuvottelu jatkosta niin sosku oli päättänyt että lapset jäävät isälle koska hän on jaksavampi vanhempi tällä hetkellä, viitaten minun raskauden jälkeiseen masennukseen.
        sosiaalityöntekiä sanoi että minä olin sanonut että lasten on parempi olla isän luona! että en jaksa hoitaa heitä!
        en tosiaankaan ole sanonut mitään tämän suuntaista sen vaan että minun kannattaa asua lasten isää lähellä että voimme jakaa vastuuta ja että lasten suhde isään ei kärsisi.
        Olin tietysti järkyttynyt ja sanoin että minä en allekirjoita mitään sopimuksia väkisin.
        sossu siihen että , Minkälaiset mahdollisuudet sinä oikein kuvittelet itselläsi olevan käräjä oikeudessa,
        lopputulos oli että itkien kirjoitin sopimuksia alle.
        mulle on jäänyt tästä aivan hirveä olo, tuntuu kun minulta olisi viety oikeus tulla kuulluksi ja painostettu sopimukseen mihin en ole ollut halukas. ja minua on jäänyt vaivaamaan perhetyöntekiän valehtelu ja enkä minä voi sitä edes mitenkään todistaa! sana sanaa vastaan.
        lasten isältä kysyin että voiko hän edes kuvitella että minä olisin sanonut että en jaksa huolehtia lapsistani.
        hän sanoi että tosi vaikea kuvitella minulta moista lausetta kun hän tietää miten kovasti olisin halunnut lapset luokseni asumaan.
        nyt sitten soitin jyväskylän lasten suojeluun että haluan kaikki paperit jotka koskevat minua ja perhettäni.
        haluan nähdä että onko sinne kirjattu ylös miten minut saatiin allekirjoittamaan ja ihan pelottaa mitä kaikkea sinne sitten onkaan kirjoteltu....

        teille kaikille omassa asiassanne.
        Asioiden selvittäminen ja viranomaisten aikaansaannosten (asiakasdokumenttien) lukeminen
        ja niihin kirjattujen tapahtumien kulku voi olla (ammattitaidottomien kertomana) todella järkyttävää.
        Liian monesti nämä kouluttamattomat (sossu, perhetyöntekijä ja koko lastensuojelun viranomaisketju)
        ovat epäpäteviä, riittämättömästi koulutettuja, ammattitaidottomia, kykenemättömiä omiin viranomaistöihinsä puhumattakaan
        että tekemään toimenpiteitä ja päätöksiä.

        Jos on tarve niin asianajaja kannattaa ottaa jossain vaiheessa asiaan mukaan
        selvittämään kuinka laitonta teidänkin perheen kohdalla tämä viranomaisten toiminta
        on kaikenkaikkiaan ollut.


      • 6
        .............. kirjoitti:

        kaltaisia tapahtumia ja elämänkohtaloita on tässä huostahulluuden riivaamassa maassa aivan liian monta. Yksikin on jo liikaa kun on kyse lapsista, aikuisista ja heidän elämästään.

        Mutta .... rouva Rousu kun aukaisi sanaisen arkkunsa pari päivää sitten
        niin siinä vedettiin taas takapakkia tässä rikollisviranomaisten luvatussa maassa.
        Oikeudenmukaista, ammattitaitoista ja laillista kohtelua
        olisi oltava
        jokaiselle lapselle, nuorelle ja heidän vanhemmilleen.
        Eikä tätä tälläista nykyisenlaista maanpäällistä helvettiä
        mitä tämä viranomaisten vastaama lastensuojelu suomessa tällä hetkellä on.

        Rouva Rousu saisi pyytää anteeksi näitä sanomisiaan kuntaliiton viranomaisena.
        Hän ei tiedä, tunne (yhtäkään?) näitä YLI 16 600 lasta, nuorta ja heidän perhettään
        jotka tälläkin hetkellä painivat tässä lastensuojelun mustassa surmassa.....

        Jos yksikin lapsi tai nuori tai heidän vanhempansa on kohdeltu
        epäoikeudenmukaisesti, laittomasti, ala-arvoisesti, epäammattimaisesti, rikollisesti
        suomalaisen paikallisen kunta/kaupunkilastensuojelun viranomaisena esiintyvän henkilön taholta
        on rouva Rousu velvollinen pyytämään heiltä anteeksi ja hän saisi syvästi katua näitä julkisuuteen lausumia omia ajattelemattomia ja tietämättömiä
        sanojaan!

        omaiset vääriä päätöksiään Suomessa lapsilta anteeksi pyytelisivät...

        Jutun "oikeinko" kirjoittajalle:
        Monet suosittavat nauhoittamaan ne palaverit, joissa tehdään sossun kanssa jotain sopimuksia, muuten viranomaisten lupaukset "unohtuvat" tai pahimmassa tapauksessa kääntyvät ihan päälaelleen.

        Siitä en ala nyt kenenkään kanssa kinastelemaan, saako nauhoittaa vai ei, koska se on niin moneen kertaan tarkistettu asia, että omaa asiaansa hoitaessaan, saa nauhoittaa. Itse nauhoitin aikanaan jopa salaa, vaikka tietysti hyvien tapojen mukaista on ilmoittaa nauhoituksesta etukäteen. Itse en ilmoittanut, koska tiesin ihan sata varmaksi, että törkeästi käyttäytyneet sijaishuollon edustajat eivät olisi nauhoittamiseen suostuneet.

        Toinen vaihtoehto on, että kirjaat itse palaverissa tehdyt sopimukset ylös ja vaadit paperiin heti palaverin päätyttyä sossun allekirjoituksen. Tuskin onnistuu sekään epärehellisten sossujen kanssa, mutta yrittänyttä ei laiteta.


    • höhhöti

      Meillä kävi perhetyöntekijät tuossa yhtenä iltana. Kyselin vähän heidän motiiveistaan. Sanoin lukeneeni netistä paljon kaikenlaisia negatiivisia asioita sos viranomaisen tekemisistä, laitoin nauhallekkin keskustelun. Väittivät että heidän ei ole tarkoitus kytätä ihan jokaista epäkohtaa vaan tarkoitus on tukea perhettä. Kerroin myös että sosiaalhuollon toimesta on tehty monia huostaanottoja joiden syynä on usein ylimääräisen rahan saanti kuntaan. He kertoivat että perhetyöhön käytetään enemmä resursseja kuin huostaanottoihin. Kuulemma näissä huostaanottoihin johtaneissa tapauksissa on kyse ihan vakavista asioista kuten päihtymys ja suoranainen välinpitämättömyys lapsia kohtaan. Meillä syy Is asiakkuuteen oli vain inhimillinen virhe. Mutta tosiaankin saapa nähdä kuinka käy. Päästäänköhän seur. palaverissa eroon noista sossuista kokonaan. Ahdistaa ihan hirveesti kun joutuu olemaan sidottu 2-3 kertaa viikossa noihin perhetyön tyyppeihin ja epäilyttää kovasti mitä heille voi puhua. Jos ei pääse seuraavaan palaveriin mennessä eroon koko viranomaisesta voin vakuuttaa että luottamus kys tahoa kohtaan menee ihan kokonaan.

      • Ammattikasvattaja

        Huostaanotto ei tuota kunnalle mitään. Siitä seuraa kuluja. Laitospaikka maksaa hunajaa.


      • höhhöti2
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Huostaanotto ei tuota kunnalle mitään. Siitä seuraa kuluja. Laitospaikka maksaa hunajaa.

        Joo, tuota asiaa taidettiin meille selvittääkkin tapaamisessa. Emme ole aikaisemmin olleet sosiaalipuolen asiakkaita. Oli yllättävää, kun kahdessa aikaisemmassa haastattelussa (sosiaalityntekijä osallistui myös) tilanne ei ollut laikaan asiakadkeskeinen ja tunnelma oli ennalta arvaamattoman vakava. Haastattelut muistuttivat lähinnä jtn poliisikuulusteluja eivätkä mitenkään vuorovaikutteisia, lisäksi meille ei selvinnyt sos työntekijän näkökulma asiaan ollenkaan. Jokainen sanominen kirjattiin ylös ja jos ymmärsin jonkun kysymyksen väärin toisella kerralla, tämä paskantärkeä nainen yritti käräyttää minua valehtelusta kun aikaisemmalla kerralla olin sanonut toisin, mutta onneksi sain korjattua asian. Mitkään vitsit eivät keventäneet tunnelmaa, vaan työntekijä tuntui ottavan kaiken tosissaan. Mitään kirjauksia ei saatu nähdä. Myöhemmin sain henkilöön yhteyden ja kyllä se sitten sanoi lähettävänsä ne meille. Alkoi ihan tuntumaan siltä, että ei sos ja perhetyöntekijöille uskalla mtn sanoa, sillä ne voivat kirjata kaiken mahdollisen, mitä asiakas sanoo ja kääntää sen päälaelleen. Vaikuttaa siltä, että ainut, jolle voi edes vähän uskoutua lapsen hoitoon koskevissa asioissa on lastenneuvolan työntekijä. Perhetyöntekijöiden silmissä pitää esittää ihan täydellistä äitiä, vaikka sellaista ei ole olemassakaan. Olemme edelleenkin ihan huolissamme. Huolta vielä pahentaa nämä kaikki internetin jutut, miten huonosti sosiaaliviranomaisten toimesta ihmisille on käynyt. Ainakin tuo meidän virkailija vaikuttaa aika vinksahtaneelta. Onkohan tällaisen pelon ilmapiirin luomisessa mitään järkeä.


      • Ammattikasvattaja
        höhhöti2 kirjoitti:

        Joo, tuota asiaa taidettiin meille selvittääkkin tapaamisessa. Emme ole aikaisemmin olleet sosiaalipuolen asiakkaita. Oli yllättävää, kun kahdessa aikaisemmassa haastattelussa (sosiaalityntekijä osallistui myös) tilanne ei ollut laikaan asiakadkeskeinen ja tunnelma oli ennalta arvaamattoman vakava. Haastattelut muistuttivat lähinnä jtn poliisikuulusteluja eivätkä mitenkään vuorovaikutteisia, lisäksi meille ei selvinnyt sos työntekijän näkökulma asiaan ollenkaan. Jokainen sanominen kirjattiin ylös ja jos ymmärsin jonkun kysymyksen väärin toisella kerralla, tämä paskantärkeä nainen yritti käräyttää minua valehtelusta kun aikaisemmalla kerralla olin sanonut toisin, mutta onneksi sain korjattua asian. Mitkään vitsit eivät keventäneet tunnelmaa, vaan työntekijä tuntui ottavan kaiken tosissaan. Mitään kirjauksia ei saatu nähdä. Myöhemmin sain henkilöön yhteyden ja kyllä se sitten sanoi lähettävänsä ne meille. Alkoi ihan tuntumaan siltä, että ei sos ja perhetyöntekijöille uskalla mtn sanoa, sillä ne voivat kirjata kaiken mahdollisen, mitä asiakas sanoo ja kääntää sen päälaelleen. Vaikuttaa siltä, että ainut, jolle voi edes vähän uskoutua lapsen hoitoon koskevissa asioissa on lastenneuvolan työntekijä. Perhetyöntekijöiden silmissä pitää esittää ihan täydellistä äitiä, vaikka sellaista ei ole olemassakaan. Olemme edelleenkin ihan huolissamme. Huolta vielä pahentaa nämä kaikki internetin jutut, miten huonosti sosiaaliviranomaisten toimesta ihmisille on käynyt. Ainakin tuo meidän virkailija vaikuttaa aika vinksahtaneelta. Onkohan tällaisen pelon ilmapiirin luomisessa mitään järkeä.

        Sinulla on näköjään viesti kerrottavana. Se on se vanha tuttu. Perhetyöntekijät ovat vinksahtaneita ja paskantärkeitä. Tavoite on ahdistella vanhempia, joilla tietysti on kaikki hyvin ja lapsetkin voivat hyvin. Kaikki on aina vain väärinkäsitystä, sillä eihän kukaan ole täydellinen vanhempi...

        Kokeile keskittyä hoitamaan jälkikasvusi asioita niin hyvin ettei perhetyöntekijöitä tarvita kotonasi. Sillä pääset heistä eroon.


      • Ammattiauttaja1
        höhhöti2 kirjoitti:

        Joo, tuota asiaa taidettiin meille selvittääkkin tapaamisessa. Emme ole aikaisemmin olleet sosiaalipuolen asiakkaita. Oli yllättävää, kun kahdessa aikaisemmassa haastattelussa (sosiaalityntekijä osallistui myös) tilanne ei ollut laikaan asiakadkeskeinen ja tunnelma oli ennalta arvaamattoman vakava. Haastattelut muistuttivat lähinnä jtn poliisikuulusteluja eivätkä mitenkään vuorovaikutteisia, lisäksi meille ei selvinnyt sos työntekijän näkökulma asiaan ollenkaan. Jokainen sanominen kirjattiin ylös ja jos ymmärsin jonkun kysymyksen väärin toisella kerralla, tämä paskantärkeä nainen yritti käräyttää minua valehtelusta kun aikaisemmalla kerralla olin sanonut toisin, mutta onneksi sain korjattua asian. Mitkään vitsit eivät keventäneet tunnelmaa, vaan työntekijä tuntui ottavan kaiken tosissaan. Mitään kirjauksia ei saatu nähdä. Myöhemmin sain henkilöön yhteyden ja kyllä se sitten sanoi lähettävänsä ne meille. Alkoi ihan tuntumaan siltä, että ei sos ja perhetyöntekijöille uskalla mtn sanoa, sillä ne voivat kirjata kaiken mahdollisen, mitä asiakas sanoo ja kääntää sen päälaelleen. Vaikuttaa siltä, että ainut, jolle voi edes vähän uskoutua lapsen hoitoon koskevissa asioissa on lastenneuvolan työntekijä. Perhetyöntekijöiden silmissä pitää esittää ihan täydellistä äitiä, vaikka sellaista ei ole olemassakaan. Olemme edelleenkin ihan huolissamme. Huolta vielä pahentaa nämä kaikki internetin jutut, miten huonosti sosiaaliviranomaisten toimesta ihmisille on käynyt. Ainakin tuo meidän virkailija vaikuttaa aika vinksahtaneelta. Onkohan tällaisen pelon ilmapiirin luomisessa mitään järkeä.

        Nauhoita kaikki tapaamiset. Voit myös kieltäytyä perhetyöstä. Hanki pätevä juristi hoitamaan asiaanne.


      • sinä et tiedä mistää
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Sinulla on näköjään viesti kerrottavana. Se on se vanha tuttu. Perhetyöntekijät ovat vinksahtaneita ja paskantärkeitä. Tavoite on ahdistella vanhempia, joilla tietysti on kaikki hyvin ja lapsetkin voivat hyvin. Kaikki on aina vain väärinkäsitystä, sillä eihän kukaan ole täydellinen vanhempi...

        Kokeile keskittyä hoitamaan jälkikasvusi asioita niin hyvin ettei perhetyöntekijöitä tarvita kotonasi. Sillä pääset heistä eroon.

        Voi miten lapsellista ja todellisuudesta irtaantunutta.


      • höhhöti2 kirjoitti:

        Joo, tuota asiaa taidettiin meille selvittääkkin tapaamisessa. Emme ole aikaisemmin olleet sosiaalipuolen asiakkaita. Oli yllättävää, kun kahdessa aikaisemmassa haastattelussa (sosiaalityntekijä osallistui myös) tilanne ei ollut laikaan asiakadkeskeinen ja tunnelma oli ennalta arvaamattoman vakava. Haastattelut muistuttivat lähinnä jtn poliisikuulusteluja eivätkä mitenkään vuorovaikutteisia, lisäksi meille ei selvinnyt sos työntekijän näkökulma asiaan ollenkaan. Jokainen sanominen kirjattiin ylös ja jos ymmärsin jonkun kysymyksen väärin toisella kerralla, tämä paskantärkeä nainen yritti käräyttää minua valehtelusta kun aikaisemmalla kerralla olin sanonut toisin, mutta onneksi sain korjattua asian. Mitkään vitsit eivät keventäneet tunnelmaa, vaan työntekijä tuntui ottavan kaiken tosissaan. Mitään kirjauksia ei saatu nähdä. Myöhemmin sain henkilöön yhteyden ja kyllä se sitten sanoi lähettävänsä ne meille. Alkoi ihan tuntumaan siltä, että ei sos ja perhetyöntekijöille uskalla mtn sanoa, sillä ne voivat kirjata kaiken mahdollisen, mitä asiakas sanoo ja kääntää sen päälaelleen. Vaikuttaa siltä, että ainut, jolle voi edes vähän uskoutua lapsen hoitoon koskevissa asioissa on lastenneuvolan työntekijä. Perhetyöntekijöiden silmissä pitää esittää ihan täydellistä äitiä, vaikka sellaista ei ole olemassakaan. Olemme edelleenkin ihan huolissamme. Huolta vielä pahentaa nämä kaikki internetin jutut, miten huonosti sosiaaliviranomaisten toimesta ihmisille on käynyt. Ainakin tuo meidän virkailija vaikuttaa aika vinksahtaneelta. Onkohan tällaisen pelon ilmapiirin luomisessa mitään järkeä.

        Minusta paras neuvo jonka olen saanut on ollut, että laadit itse pöytäkirja yhteisten neuvottelun aikana. Kirjaat siihen selkeästi pääkohdat ja etenkin sopimukset. Pyydät siihen heti osallistujuien allekirjoitukset. Tällä tavalla varmistat että olet ymmärtänyt itse mistä on kyse. Mielestäni neuvotteluihin/tapaamisiin ei kannata osallistua ilman valmistautumista. Voit ihan hyvin laatia itsellesi asialistan, joista haluat keskustella. Kyse on kuitenkin teidän elämästä. Näin jälkiviisaana mietiskelen. On myös hyvä tehdä itselleen muistiinpanoja, koska kaikkea puhumisiahan ei voi pöytäkirjaan kirjata. Ei tarvitse sitten myöhemmin yrittää muistella mitä milloinkin keskusteltiin.


      • häivy jo
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Sinulla on näköjään viesti kerrottavana. Se on se vanha tuttu. Perhetyöntekijät ovat vinksahtaneita ja paskantärkeitä. Tavoite on ahdistella vanhempia, joilla tietysti on kaikki hyvin ja lapsetkin voivat hyvin. Kaikki on aina vain väärinkäsitystä, sillä eihän kukaan ole täydellinen vanhempi...

        Kokeile keskittyä hoitamaan jälkikasvusi asioita niin hyvin ettei perhetyöntekijöitä tarvita kotonasi. Sillä pääset heistä eroon.

        Kokeile sinä alanvaihtoa.

        Ei ihan tosiaankaan noin typerä tyyppi voi olla minkään sortin kasvattaja. Edes kasvien.


      • Kiinnijäi
        häivy jo kirjoitti:

        Kokeile sinä alanvaihtoa.

        Ei ihan tosiaankaan noin typerä tyyppi voi olla minkään sortin kasvattaja. Edes kasvien.

        Ammatikasvattaja ei ole sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilö. Sen huomaa siitä ettei hän tunne alan keskeisiä lakeja ja diagnosoi täällä kirjoittavia ihmisiä.
        Todennäköisesti hän ei ole edes kasvattaja.


    • sekopäästä

      amiskasvis on päästään sekaisin.

      vai että ls:n perhetyötä järjestettäisii muka tarpeen mukaan!!!

      hah hah!

    • Parempaa nyt

      Omaa perhettäni auttoi perheohjaus. Kiitos siitä!

    • bea00

      Perhetyö on monessa asiakasperheessä turhaa. Osa perheistä tarvinnee valvontaa ja työnohjausta, mutta epäilen, ettei suurin osa. Kokemusteni perusteella perhetyötä määrätään avuksi, vaikka mihin. Olit monen lapsen yksinhuoltaja, kroonisesti sairas, entinen päihdeongelmainen, teiniäiti tai vaikkapa väsynyt hankalan raskausajan jälkeen. Perhetyötä en kokonaan lopettaisi, mutta sen kohdistaminen pitäisi osua kohdilleen. Eli pitäisi katsoa mikä ongelma perheellä, tai vain sillä lapsella on, ja miettiä ensiksi onko lastensuojelussa se ratkaisu, vai jossain muussa palvelussa.

      Perhetyö vie aikaa vanhemmalta ja huono työntekijä latistaa itsetuntoa hyvin helposti. Varsinkin ensimmäisen lapsen äidit ovat usein epävarmoja omista kyvyistä. Silloin väärä ja asenteellinen arvostelu satuttaa ja edesauttaa masentumista. Siitä luonnollisesti löytyy uusi huolenaihe.

      Kaikkein typerintä on sanoa, ettei sillä kai ole väliä mistä se apu tulee, kunhan sitä saa..Tärkeintä minusta on saada oikeanlaista apua. Eli monen lapsen yksinhuoltajalle esim. kotiapua toisinaan ja lapsille mahd. harrastusapua. Kroonisesti sairaalle kotiapua ja kuntoutusta terveydenhuollosta. Entiselle päihdeongelmaiselle säännölliset käynnit seuloissa ja tukiryhmä. Teiniäidille tukea, jos tarvitsee esim. asioiden hoitamiseen kelan ym kanssa.

      Meidän kunnassa sosiaalityöntekijä on myöntänyt ettei muuta kuin perhetyötä ole. On tosin mahdollisuus hakea tukiperhettä, mutta jos yksi lapsista (nyk. aikuinen) on sekä fyysisesti, että psyykkisesti sairas ei kukaan sellaista lasta halua edes viikonlopuksi kotiinsa. Ja mitä sanoa esikoiselle, jos vain terveet sisarukset pääsevät yökylään. Kaiken sen kiusaamisen takia itsetunto oli muutenkin alhaalla.

    • höhhöti 3

      Päästiin eroon, perhetyö teki meistä kartoituksen ja heidän mielestä perheessämme ei ole mtn huolenaihetta. Selvittiin säikähdyksellä. Oli siitä perhetyöstä hyötyäkin. Suosittelen kyllä nauhoittamaan kaikki mahd keskustelut ja valita sanansa tarkkaan, koska kaikki asiat tulevat dokumentteihin. Ihan huippua ku voi viettää kesää riippumatta perhetyöntekijöistä.

    • erhetyöstä
    • hyvät jatkot teille

      Onneksi olkoon höhhöti 3 !

    • Tttttttttttyyyyyyyyy

      Miks vanhat avaukset esillä?

      • Aamuvarhaisella

        Vanhat "avaukset" ovat hyvin samankaltaisia ja samansisältöisiä olleet jo yli kymmenen vuotta, hyvä Tttttttttttyyyyyyyyy ! Aihe on juuri niin perkeleellinen että ilman muuta näitä brutaaleja asioita täytyy pitää esillä. Muinoin ei tajuttu kirjata historian tapahtumia kuten nykyään! Muistot eivät saa hautautua propaganda- mössöön.

        Vaikutat HYVIN aggressiiviselta!? Sinun "nyrkki-pöytään" -kaltaisessa komento-kysymyksessäsi ilmennät mielisairasta kapiaista. Ihan itse Aatu-vainaa tulee mieleen. Oletko ikinä kuullut ko hepusta?


      • H. Göring
        Aamuvarhaisella kirjoitti:

        Vanhat "avaukset" ovat hyvin samankaltaisia ja samansisältöisiä olleet jo yli kymmenen vuotta, hyvä Tttttttttttyyyyyyyyy ! Aihe on juuri niin perkeleellinen että ilman muuta näitä brutaaleja asioita täytyy pitää esillä. Muinoin ei tajuttu kirjata historian tapahtumia kuten nykyään! Muistot eivät saa hautautua propaganda- mössöön.

        Vaikutat HYVIN aggressiiviselta!? Sinun "nyrkki-pöytään" -kaltaisessa komento-kysymyksessäsi ilmennät mielisairasta kapiaista. Ihan itse Aatu-vainaa tulee mieleen. Oletko ikinä kuullut ko hepusta?

        Mun mielestä sun toiminta on kyllä huolestuttavampaa. Keskellä yötä selität toisen kirjoittajan aggressiivisuutta yhden lauseen pohjilta. Kova suoritus sinänsä!


    • Oikeusturvariski

      Perhetyö, joka voi olla koulutuspohjaltaan ja sisällöltään mitä hyvänsä muodostaakin vakavan oikeusturvariskin mille hyvänsä perheelle.
      On käsittämätöntä, että tätä valvonnan muotoa markkinoidaan jo neuvolassakin "tukena" lapsiperheille. Perhetyön kohteeksi joutuvien kannattaakin nauhoittaa kaikki perhetyöntekijöiden kanssa käydyt keskustelut tarkoitushakuisen väärinkirjaamisen estämiseksi. Muutoin mitään puolustautumisen mahdollisuuksia vääriä syytteitä vastaan ei ole.
      Ani Leikoniemen tapaus on yksi tunnetuimpia varoittavia esimerkkejä siitä, kuinka perhetyöntekijän valheelliset ja mustamaalaavat kirjaukset tuottavat laittoman ja turhan huostaanoton.

      Imatran kokemus taas osoittaa, että vilpittömästi ongelmien ennaltaehkäisyyn pyrkivästä, oikein ohjeistetusta ja asennoituvasta ja kotiapua sisältävästä perhetyöstä voi olla perheille aitoa apua. Valitettavasti kunnat saavat itse päättää perhetyön sisällöstä, joka voi olla mitä tahansa urkkimisesta, väärästä kirjaamisesta ja komentelusta kotiapuun ja lastenhoitoon. Perhetyöntekijä toimii vielä liian usein ammattitaidottoman sosiaalityöntekijän aputyttönä ja urkkijana. Varokaa kuntaa, jossa perhetyö on pelkkää kotiavusta riisuttua urkintaa ja jossa kirjauksia ei näytetä asiakkaille.

      Perhetyö on aina sidoksissa sitä määräävän sosiaalityöntekijän tarkoitusperiin, valitettavan usein ohjeistuksena on valikoivien irtohavaintojen tarkoitushakuinen fabrikointi huostaanoton tarpeen löytämiseksi.

      Perhetyön työnsisältö vaatii täydellistä remonttia jotta nykyinen kontrolli ja leimaaminen saataisiin muuttumaan aidoksi tueksi. Ensimmäiseksi ammattiin tulisi liittää aitoa työntekoa; siivous- , tiskaus- ja lastenhoitovelvoitteita ja lainsäädännön kunnioitusta; asiallisen kohtelun ja rehellisen informoinnin ja kirjaamisen velvoite omien tai sosiaalityöntekijän ennakkoluulojen vahvistamisen ja kirjaamisen sijaan.


      Älkää missään tapauksessa suostuko perhetyöhön ennenkuin olette kysyneet mitä työ pitää sisällään ja senkin jälkeen on hyvä nauhoittaa perhetyöntekijän vierailut ja kyselyt oikeusturvaongelmien estämiseksi. Muistakaa, että teillä on omassa kodissanne automaattinen nauhoitusoikeus ilman erillistä lupapyyntöä. Perhetyön työnsisällöstä yleensä valehdellaan tai sitä markkinoidaan ympäripyöreästi vapaaehtoisesti vastaanotettavana tukena, mitä se ei ole. Suuri osa sote- työntekijöistä on vain markkinointiesitteet lukeneita hyväuskoisia eivätkä oikeasti tiedä mitä perhetyö pitää sisällään.

    • Nalle kertoo

      Nk. lapsilähtöiset menetelmät, joita kouluttamattomat perhe- ja muut lastensuojelun työntekijät käyttävät omavaltaisesti omien ennakkoluulojensa ja päässään elävien kaltoinkohteluolettamiensa todisteluun ovat tuhonneet jo monta lasta, vanhempaa ja perhettä.
      Tässä yksi esimerkki:

      Leeni Ikonen kertoo kirjassaan Salassa pidettävä mielenkiintoisen tositapauksen. Hallinto- oikeus hyväksyi erään perheen lasten huostaanoton perhetyöntekijöiden Nallekorttipeliin perustuvan kaltoinkohteluepäilyn perusteella.
      Vaikka kaltoinkohtelusta ei löydetty todisteita sen paremmin terveydenhuollossa kuin päivähoidossa hallinto- oikeus hyväksyi huostaanoton pääperusteenaan se, että vanhemmat eivät olleet myöntäneet eivätkä ymmärtäneet syyllisyyttään. Lasten isovanhempien sijaishuoltajuus sivuutettiin samalla perusteella: isovanhemmatkaan eivät tunnistaneet eivätkä tunnustaneet oletettua kaltoinkohtelua.
      Kun samoja huostattuja lapsia sitten sijaishuollossa oikeasti kaltoinkohdeltiin lyömällä kepillä ja sijaisvanhemmat myönsivät teon, lapsia ei siirretty pois pahoinpitelevästä sijaisperheestä ja syyttäjä teki asiassa syyttämättäjättämispäätöksen todeten, että tärkeä yleinen tai yksityinen etu ei vaadi syytteen nostamista (Ikonen, 335-337).
      Myönteisen tulkinnan ensisijaisuus ja syyttömyysolettama koskee siis vain lastensuojelun ja sijaishuollon toimintaa. Asiakkaan solvaamisesta ja laittomasta vapaudenriistosta seuraa korkeintaan ylemmän sosiaalityöntekijän huokaus. Pelkkien epäilyjen perusteella todettu syyllisyys vinouttaa myös lastensuojelutilastoja ja -tutkimusta esim. huostasyiden osalta.

      Leeni Ikonen: Salassapidettävä

    • Auttoi

      Omaa perhettäni auttoi perheohjaus. Kiitos siitä!

    • laatu vaihtelee

      Ongelma on juuri perhetyön rajusti vaihteleva laatu ja työnsisällöt. Laatu ja sisällöt eroavat paikkakunnan mukaan eikä valtakunnallista koordinaatiota tai valvontaa ole.

    • oikaisu

      Mitään ei tarvitse ottaa vastaan- eikä ketään päästää sisälle;
      "sosiaalitoimi/ lastensuojelu" ei ole lapsia koskevassa asiassa
      edes asianosainen- ja sopimusosapuoli- eikä mitään oikeutta
      ottaa kantaa mihinkään- eikä minkäänlaista päätöksenteko-
      oikeutta vanhempien omia lapsia koskevassa asiassa eli
      haistattakaa heille kylmästi pitkät vitut- ja käskekää painua
      hevon kuuseen valehtelematta tuomioistuimessa perättömin
      selvityksin, lausumin lapsen olosuhteita tarkoitushakuisessa
      "viranomais-" menettelyssä.

      • Ammattikasvattaja

        Niin... Olet ilmeisesti kkeillut tuota toimintatapaa ja se johtikin hyviin seurauksiin kohdallasi?


      • oikaisu
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Niin... Olet ilmeisesti kkeillut tuota toimintatapaa ja se johtikin hyviin seurauksiin kohdallasi?

        oletko narsisti?


      • Möhkis
        oikaisu kirjoitti:

        oletko narsisti?

        Jos olet ammatttikasvattaja niin toivon ettet saa olla töissä perheiden kanssa. Sinun kaltaistesi kyökkipsykologien takia lapsia otetaan pois perheistä kun kaltaisesi "kasvattajat" alkavat leikkiä psykologia ja keksimään ihmisille diagbooseja ilman koulutusta ja valtuuksia harjoittaa lääkärin ammattia.

        Toisen kutsuminen narsistiksi jota sinä täällä harjoitat on jo toisen luokittelua ja leimaamista. Näinkö teet työtäsikin?

        Et ole sovelias kasvattajaksi koska ajattelutapasi on toisia ihmisiä halventava.


      • oikaisu
        Möhkis kirjoitti:

        Jos olet ammatttikasvattaja niin toivon ettet saa olla töissä perheiden kanssa. Sinun kaltaistesi kyökkipsykologien takia lapsia otetaan pois perheistä kun kaltaisesi "kasvattajat" alkavat leikkiä psykologia ja keksimään ihmisille diagbooseja ilman koulutusta ja valtuuksia harjoittaa lääkärin ammattia.

        Toisen kutsuminen narsistiksi jota sinä täällä harjoitat on jo toisen luokittelua ja leimaamista. Näinkö teet työtäsikin?

        Et ole sovelias kasvattajaksi koska ajattelutapasi on toisia ihmisiä halventava.

        Vastasit ilmeisesti väärälle henkilölle; vastasin nimimerkille "Ammattikasvattaja"- ja kysyin häneltä "oletko narsisti", en
        siis kutsunut, luokitellut, leimannut ketään narsistiksi.
        Kukahan ei ole sovelias kasvattajaksi, koska ajattelutapa on
        toisia ihmisiä halventava- helppo kysymys; vastaus: Raision kaupungin sosiaalitoimen perhepalvelut; "lastensuojelun-" viranomaiset, "lastenvalvoja"; perättömin selvityksin,
        lausumin tuomioistuimessa lapsen olosuhteista "viranomais-" menettelyssä- lapsen vieraannuttaminen-, manipulaatio-, vainominen tarkoitushakuisessa Raision kaupungin
        "viranomais-" menettelyssä. Raision kaupunki on syyllistyt rikokseen.


      • Ammattikasvattaja
        Möhkis kirjoitti:

        Jos olet ammatttikasvattaja niin toivon ettet saa olla töissä perheiden kanssa. Sinun kaltaistesi kyökkipsykologien takia lapsia otetaan pois perheistä kun kaltaisesi "kasvattajat" alkavat leikkiä psykologia ja keksimään ihmisille diagbooseja ilman koulutusta ja valtuuksia harjoittaa lääkärin ammattia.

        Toisen kutsuminen narsistiksi jota sinä täällä harjoitat on jo toisen luokittelua ja leimaamista. Näinkö teet työtäsikin?

        Et ole sovelias kasvattajaksi koska ajattelutapasi on toisia ihmisiä halventava.

        Tämä "raisiolainen" ilmeisesti on mielestäsi hyvinkin tasapainoisen oloinen asioiden pohdiskelija?


      • oikaisu
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Tämä "raisiolainen" ilmeisesti on mielestäsi hyvinkin tasapainoisen oloinen asioiden pohdiskelija?

        Tämä "Ammattikasvattaja" ilmeisesti on mielestäsi
        hyvinkin tasapainoisen oloinen asioiden pohdiskelija?


    • Anonyymi

      "Eivät ne meillä mitään muuta tee kuin istuvat tunnin juttelemassa kanssani. Ovat kyllä tarjoutuneet esimerkiksi olemaan vauvan kanssa jos minulla on jotain sellaista menoa mihin ei voi ottaa vauvaa mukaan tai jos vaan haluan olla hetken rauhasssa...
      En muutenkaan tykkää oleilla kotona aamupäivisin, joten koen heidän käyntinsä elämän rajoittamiseksi. Olen hieman sellainen extemporetyyppi eli silloin kuin päähän pälkähtää lähteä vaikkapa mökille, niin silloin me lähdetään. Perhetyöstä taas ei suvaita sitä että heidän aikansa perutaan viimetinkaan, tai ylipäänsä ollenkaan."

      Minusta on jotenkin erikoista, että sinun on kerran viikossa säännöllisesti vaikea sopia rutiinin muodostavaa tapaamista, jos se on katsottu perheellesi hyväksi? Asiakkuus on tullut syystä ja se varmasti puretaan kun on näyttöä ettei huolenaiheita ole. Huolenaiheita tuleekin olla, mikäli tunnin tapaaminen viikossa tuottaa vaikeuksia.

      • Anonyymi

        Ainoa perhetyöntekijän huolenaihe on Raision kaupungin rikollisuus- ja perätön lausuma, selvitystyö tuomioistuimessa lapsen olosuhteista 27.5.2008: Raision kaupunki on syyllistynyt rikokseen, josta maksimirangaistus on 2 vuotta ehdotonta vankeutta. Lapset edelleen vieraannutettuna, aivopestynä, manipuloituna seksisin "lasten suojelun, lastenvalvojan" omassa menettelyssä.


      • Anonyymi

        Ei ole mitään asiakkuutta- sosiaalitoimisto; "lastensuojelu, perhetyöntekijä, lastenvalvoja" ei ole edes asianosainen - ja sopimusosapuoli lapsia koskevissa vanhempien välisissä asioissa..


      • Anonyymi

        Huolenaiheita tuleekin olla, kun tunnin laiton tapaaminen viikossa tuottaa "perhe työntekijälle" vaikeuksia hänen omassa menettelyssään ja on tarvetta psykiatriseen pakkohoitoon.. Ei ole asianosainen- ja sopimusosapuoli..


      • Anonyymi

        Todennäköisesti sovittu ostopalvelutyöntekijän hyväksi. Käy varmaan noilla vieläkin ja laittaa raporttia, että tarvetta on.😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti sovittu ostopalvelutyöntekijän hyväksi. Käy varmaan noilla vieläkin ja laittaa raporttia, että tarvetta on.😂

        Ei ole koskaan käynyt - perätön lausuma annettu 27.5.2008 viranomaismenettelyssä..


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe