Täysperävaunut kielletään???

Kauko Kiito

Tässä virallinen määritelmä:

http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp/1998sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,19980236.sd)

Tässä kuvia:

http://www.skal.fi/uploads/Autojen nimitykset(1).ppt

Tämä Ylen teksti TV:n otsikko ja sisältö ovat harhaan johtavia:

Epävakaat yhdistelmärekat kielletään

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo
kieltää epävakaat täysperävaunurekat
Suomen teillä.

Täysperävaunurekat ovat raskaita
yhdistelmiä, jotka koostuvat
vetoautosta, puoliperävaunusta ja sen
perään kytketystä täysperävaunusta.

Helsingin Sanomien mukaan uusia
yhdistelmiä ei hyväksyttäisi enää
kesäkuun jälkeen ja nykyinenkin kalusto
joutuisi käyttökieltoon ensi vuonna.

Kiellon syynä on se, että yhdistelmä on
kolmen nivelensä vuoksi epävakaa.
Kyseisiä yhdistelmiä käyttää ilmeisesti
vain muutama kuljetusliike.

Tästä voisi päätellä sen että tulevaisuudessa ajetaan tavarat vain "nupilla". Koska kysymyksessä ovat alasta tietämättömät uutisoijat käsitteet menevät metsään kuten "Dolly" yhdistelmät.

Nyt tarkoitetaan 5-akselisia 60 tonnin kokonaisyhdistelmiä jossa perävaunuyhdistelmän muodostavat:

2-akselinen vetopöytä ja siihen yhdistetty 3-akselinen puoliperävaunu....siis, "Konginkankaan yhdistelmä".

Tarkoituksena on kieltää nämä 25m yhdistelmät, jotka painavat enimmillän ennemmän kun vetoauto.

16

4207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsitykseni

      mukaan ollaan kieltämässä puoliperävaunuun liitettyä varsinaista perävaunua mikä minun mielestä onkin ihan oikein.Palkka saisi tuplaantua että minut saisi sellaista paskaa ajamaan.

      • juippoi

        Donitsin käsitys on oikea. Vastapainoksi ns. B-doublet sallitaan nyt myös suomessa.


      • Janne
        juippoi kirjoitti:

        Donitsin käsitys on oikea. Vastapainoksi ns. B-doublet sallitaan nyt myös suomessa.

        ...B-Double yhdistelmiä ei ole hyväksytty Suomessa? Luulisi että se on kohtuu vakaa koska siinä on kaksi suunnilleen samanpituista kärryä, eri asia ovat nämä moduulit jossa on puoliperän takana keskiakseli-tai täysperävaunu, koska puoliperävaunussakin on sivuttaisliikettä ja se rupeaa vatkaamaan sitä pientä koppia siellä yhdistelmän hännillä!
        Eikös Ruotsissa ole noita "b-doubleja"?
        Mielestäni nuo edellämainitut moduulit voisi kieltää talvella, mutta kyllä niillä kesällä pärjää!


    • Kauko Rahti

      Tarvitaan paljon ruumiita ennenkuin tällaisten junien mahdottomuus huomataan.

      • Kauko Kiito

        Aussit ajavat vielä pitemmillä yhdistelmillä etelän ja pohjoisen väliä, mutta siellä on vähmemmän peilijäässä olevaa asvalttia kärryjen alla, myös muu liikenne on aika harvaa.


      • ruumiita

        ja ruumiita.Ei ne tollasetkaan yhistelmät nyt kuitenkaan ihan sytenä sun syliis tule.Kyllä siellä kuule yleensä kuskilla leikkaa et jos on mahdoton keli ni ei se kovin rennoin rantein sitä ajele.Vituttaa noi saatanan provojutut.


    • kärryt

      suomen nykyisille teille ja tienhoidolle sopivin kuljetuskalusto olisi kottikärryt ja tsuppari juoksemaan.

    • Nyyrönen

      >2-akselinen vetopöytä ja siihen yhdistetty 3-akselinen puoliperävaunu....siis, "Konginkankaan yhdistelmä".<
      Että tällänenkö se sitten olikin. Minä kyllä kattelin sitä kärryä Jyväskylän Scan-Auton pihalla ja minusta se oli kyllä ihan tavallinen 4 akselinen kärry. Ja kasittaakseni ns. Dollyssä ei ole kuulakehää, jota purettuna ihmettelin myös. Taitaa kiidon kake nyt leikkiä viisaampaa kuin on.

      • Kauko Kiito

        Olet tarkkamies ja käyt katsomassa itse "raatoa". Katsos kun olen täällä 200km päässä Nykäskylästä ja luotin lehtitietoon jossa nimenomaan näin mainittiin.
        Tosin kuvasta olin myös havaitsevinani vehkeen 4-kaseliseksi kärryksi, mutta tein sen virheen, että luotin siihen mitä Traspointin kalustosta kirjoitettiin.
        Periaattessa kuitenkin lainmuutoksessa tarkoitetaan näitä 5-akselisia rilloja ja kuten tiedät tästähän se juttu lähti liikkeelle.

        Siinä olet oikeassa, että en ole mikään viisas, vaan aivan tavallinen dallaaja joka on joskus pikkupoikana 50-luvulla ihaillut sen aikasia tukkivehkeitä.


      • kassipää
        Kauko Kiito kirjoitti:

        Olet tarkkamies ja käyt katsomassa itse "raatoa". Katsos kun olen täällä 200km päässä Nykäskylästä ja luotin lehtitietoon jossa nimenomaan näin mainittiin.
        Tosin kuvasta olin myös havaitsevinani vehkeen 4-kaseliseksi kärryksi, mutta tein sen virheen, että luotin siihen mitä Traspointin kalustosta kirjoitettiin.
        Periaattessa kuitenkin lainmuutoksessa tarkoitetaan näitä 5-akselisia rilloja ja kuten tiedät tästähän se juttu lähti liikkeelle.

        Siinä olet oikeassa, että en ole mikään viisas, vaan aivan tavallinen dallaaja joka on joskus pikkupoikana 50-luvulla ihaillut sen aikasia tukkivehkeitä.

        Ainoa mitä ollaan kieltämässä, ovat PUOLIPERÄVAUNUN PERÄÄN KYTKETTÄVÄT TÄYSPERÄVAUNUT. Näitä ei ole Suomessa käytössä kuin muutama. Eli oli Konginkankaalla käytössä varsinainen perävaunu tai dollyllä kytketty puoliperävaunu, niin kumpaakaan mallia EI OLLA KIELTÄMÄSSÄ.


      • Kauko Kiito
        kassipää kirjoitti:

        Ainoa mitä ollaan kieltämässä, ovat PUOLIPERÄVAUNUN PERÄÄN KYTKETTÄVÄT TÄYSPERÄVAUNUT. Näitä ei ole Suomessa käytössä kuin muutama. Eli oli Konginkankaalla käytössä varsinainen perävaunu tai dollyllä kytketty puoliperävaunu, niin kumpaakaan mallia EI OLLA KIELTÄMÄSSÄ.

        Kun on tuo asia ollut niin pinnassa on hyvä, että edes jotain saa nupin perässä vetää.

        "PUOLIPERÄVAUNUN PERÄÄN KYTKETTÄVÄT TÄYSPERÄVAUNUT"

        joo tämä on kyllä varsin kumma yhdistelmä, jonkinlainen "super-vasikka".
        Joten henki vain tuntui olevan se, että kaikki "liian suuret" (5-akseliset) täysperävaunu yhdistelmät ovat liipasimella.

        "Eli oli Konginkankaalla käytössä varsinainen perävaunu tai dollyllä kytketty puoliperävaunu, niin kumpaakaan mallia EI OLLA KIELTÄMÄSSÄ."

        Joo muistat varmaan mitä näistä keskusteltiin silloin kun se onnettomuus oli pinnassa. Näitä 5-akselisia kärryjä näkee teillä varsin runsaasti näitä päivittäistavaroita sun muuta kappaletavaraa kuljettamassa.

        Kiitos ojennuksesta - nyt tiedän.


      • Nyyrönen
        Kauko Kiito kirjoitti:

        Olet tarkkamies ja käyt katsomassa itse "raatoa". Katsos kun olen täällä 200km päässä Nykäskylästä ja luotin lehtitietoon jossa nimenomaan näin mainittiin.
        Tosin kuvasta olin myös havaitsevinani vehkeen 4-kaseliseksi kärryksi, mutta tein sen virheen, että luotin siihen mitä Traspointin kalustosta kirjoitettiin.
        Periaattessa kuitenkin lainmuutoksessa tarkoitetaan näitä 5-akselisia rilloja ja kuten tiedät tästähän se juttu lähti liikkeelle.

        Siinä olet oikeassa, että en ole mikään viisas, vaan aivan tavallinen dallaaja joka on joskus pikkupoikana 50-luvulla ihaillut sen aikasia tukkivehkeitä.

        ...ei nyt oteta ihan kirjaimellisesti minun rutinoita viisaudesta. tosiaan kävin pari kertaa Scanialla korjauttamassa vehkeita, niin oli aikaa pällistellä sitä kärryä.Kolariauton nuppi oli silloin jo korjattavana. Takaseinan vaihtotyö oli menossa. On varmaan jo liikenteessä, kun taitaa olla jo kolme viikkoa aikaa kun kävin. muuten havainto kärysta minkä panin merkille oli, että olisko arviolta pari rivia niista paleista lähtenyt liikkeele, utta loput oli nätisti kyydissa. Oli sellainen seinästä toiseen ylettyvä rauta edessä.Se ei ollut paljon edes taipunut.


      • Kauko Kiito
        Nyyrönen kirjoitti:

        ...ei nyt oteta ihan kirjaimellisesti minun rutinoita viisaudesta. tosiaan kävin pari kertaa Scanialla korjauttamassa vehkeita, niin oli aikaa pällistellä sitä kärryä.Kolariauton nuppi oli silloin jo korjattavana. Takaseinan vaihtotyö oli menossa. On varmaan jo liikenteessä, kun taitaa olla jo kolme viikkoa aikaa kun kävin. muuten havainto kärysta minkä panin merkille oli, että olisko arviolta pari rivia niista paleista lähtenyt liikkeele, utta loput oli nätisti kyydissa. Oli sellainen seinästä toiseen ylettyvä rauta edessä.Se ei ollut paljon edes taipunut.

        "Oli sellainen seinästä toiseen ylettyvä rauta edessä.Se ei ollut paljon edes taipunut."

        No kiitos median, kyllä ihmisille annettiin sellainen käsitys, että rullat eivät oleet "riittävästi" sidottu. Haastattelussa kuorman tekijä vakuutti, että ne rullat ovat sidottu määräysten mukaan - mutta eihän se paljoa paina silloin kun media ja suuri yleisö etsii syyllisiä.


      • Äijä
        Kauko Kiito kirjoitti:

        "Oli sellainen seinästä toiseen ylettyvä rauta edessä.Se ei ollut paljon edes taipunut."

        No kiitos median, kyllä ihmisille annettiin sellainen käsitys, että rullat eivät oleet "riittävästi" sidottu. Haastattelussa kuorman tekijä vakuutti, että ne rullat ovat sidottu määräysten mukaan - mutta eihän se paljoa paina silloin kun media ja suuri yleisö etsii syyllisiä.

        ..Ei sillä niin hirveää vaikutusta ole miten kuorma on sidottu siinä vaiheessa kun kärry ja linja-auto törmäävät 80-100 km/h vauhdilla toisiinsa, on se sellainen äkkipysäys että kuorma lähtee liikkeelle viimeistään silloin kun sidontaliinat irtoaa kiinnityspisteistään samalla kun vaunu menee päreiksi!


    • moduulimies

      Siis tarkoituksena on kieltää juuri se mitä tuossa luki. Eli puoliperävaunuyhdistelmän perään kytkettävät varsinaiset perävaunut. Tai siis kieltohan on tullut jo voimaan. Siis "vasikka" ei voi olla nykyisin enää kuin keskiakseliperävaunu. Jo vanhojen säädösten aikana käytössä olleita täysperävasikoita saa käyttää muistaakseni vuoteen 2007 asti.

    • 5455648948

      Ei olla kieltämässä... painot vain nousee...

      ja edelleen saa olla 2 niveltä... joku aika sitten juuri puhuttiin palstalle että mikään ei kiellä yhdistlemää missä on vetoautossa kontti, ja kaksi kärryä missä kontti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe