Miksi opiskella ekonomiksi?

Pohtija06

Niin, miksi pitäisi opiskella kauppatieteiden maisteriksi?


Odotatko muiden ihailevan ja arvostavan koulutustasi? En usko, ihminen ajattelee pääosin itseään eikä muita. Jotkut ehkä jopa pitävät ekonomeja ns. tyhjäntoimittajina tai käsien heiluttelijoina. Nykyään kauppatieteiden maistereita valmistuu melkein liukuhihnalta, joten heidän arvostus laskee entisestään.



Haluat saada hyvän palkan? Keskiverto ekonomi tienaa kyllä ihan mukavasti mutta se ei kerro kaikkea. Työpäivät ovat pitkiä eikä vapaa-aikaa juuri ole. Jatkuvaa paperien pyörittelyä ja palaveeraamista aamusta iltaan. Siinähän ne 50 vuotta menee mukavasti? Sitten eläkeiässä huomataan että tässäkö tämä elämä sitten oli. Mihin jäivät mahtavat kokemukset kavereiden kanssa? Enpäs ehtinyt tuollakaan käydä enkä noita asioita hoitaa.



Kauppatieteiden opiskelu on ns. ”coolia” ja mediaseksikästä? Suunnaton kiinnostus pörssikursseihin ja talouden kiemuroihin on varmasti kiehtovaa, mutta ei sekään loppupeleissä merkitse mitään. Jättääpähän maailman vain vähän viisaampana ja hyvällä mäihällä pääsee historiankirjoihin (jota kukaan ei muista vuosien päästä).

Tämänlaisen käsityksen minä olen saanut kauppatieteistä. En ole löytänyt vieläkään kunnon syytä miksi pitäisi opiskella ekonomiksi. Kertokaa te se minulle!

Miksi siis opiskelette? Millaisiin tehtäviin pyritte valmistuttuanne? Onko elämällänne selkeä suunta ja tiedätte mitä haluatte?

26

9197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Magisteeri

      Kerropa sinä ensin itsestäsi. Taustasi kiinnostaa. ;)

    • Perusteekkari

      Kerroppa meille, mitä mielestäsi pitäisi opiskella. Lähihoitajaksi?

      • Oitaja

        Lähihoitaja on siististi cool. Työllistyminen 100%, joten paaaljon parempi kuin ekonomilla tai teekkarilla.


    • Mutta-

      Ekonomisti ansaitsee 3000€/kk mutta insinöörin Desiili on Teollisuusalojen Metalli 9 keskiarvopalkassa n.3500€ .
      Miksi ei kannata ansaita enemmän kuin insinööri ja kantaa suurempaa statusta VAI ?

      • Kullekin omansa

        Älä tuijota keskipalkkoihin. On ihan itsestä kiinni, mitä urallaan tekee sen jälkeen, kun tutkinto on suoritettu ja muodollinen pätevyys hankittu.

        Kun lähdin opiskelemaan, en ajatellut palkka-asiaa ollenkaan, vaan halusin tietää valitsemastani alasta mahdollisimman paljon. En miettinyt palkka-asioita myöskään työkokemusta kerätessäni, koska halusin edelleenkin kasvattaa osaamistani ja saada uusia näkökulmia mietittäväkseni. Nyt, viitisentoista vuotta filosofian maisteriksi valmistumisen jälkeen, kuukausipalkkani näyttää olevan kaksinkertainen mainitsemasi "ekonomistin" palkkaan nähden.

        Statustani en ole kyllä arvioinut mitenkään, koska en piittaa muiden mielipiteistä niin paljon, että valitsisin elämänurani niiden perusteella. ;)


      • fdbjobfduojsa

        Ekonomisteistä en tiedä, mutta ekonomi ansaitsee n. 4500 €/kk (mediaani) ja tavallisen insinöörin mediaani on noin 3500 €/kk. Diplomi-insinööri ansaitsee n. 4400 €/kk (mediaani).

        Minä valitsin ekonomin uran, koska olen kiinnostunut rahoituksesta ja laskentatoimesta. Numeroiden näpräys ja pikkutarkkuus ovat oma juttuni. Tavallinen siisti sisäduuni, jossa saa tarpeeksi sosiaalisia kontakteja ja papereiden pyörittelyä kiinnostaa minua. En kyllä voi väittää, etteikö palkkakin olisi houkutellut. En oleta, että pääsen ikinä huippuansioihin, niin kuin monet ekonomit. Mielummin otan mieluisan työn ja vaikka vähemmän palkkaa. Kouluttautumalla ekonomiksi pääsen todennäköisemmin sellaiseen työhön kuin haluan.

        Sitten kun olen valmistunut, niin en voi tosiaan tietää mikä on silloinen ekonomien työllisyystilanne, mutta oletan että työllisyys on parempi kuin monilla muilla korkeakoulu-aloilla. Tämäkin ihan vain oma oletukseni.

        Itsestähän se on tietysti kiinni, miten menestyt työelämässä. Pelkkä koulutus ei ole tie onneen, vaan itsekin pitää nähdä vaivaa ja osoittaa omat taitonsa. Nykypäivänäkin niin monet alat ovat poikkitieteellisiä ja tarvitaan joka alalla moniosaamista. Koulutusalojen eroavaisuudet vain pienenevät ja monet alat ovatkin vain samaa asiaa eri nimikkeiden alla.

        Olisi tietysti mukava tietää, mikä on aloittajan oma opintosuuntaus? ;)


      • juups1

        itse asiassa ekonomin alkupalkka on noin 3000 tasoa ja keskipalkka 4700 tasoa mitä itse olen saanut ymmärtää en toisaalta lukitse vastaustani ja toisalta ei se palkka mikään päätä huimaava ole jos ei ekonomin työstä pidä niinkuin sanottu vie aika perkeleesti aikaa


      • uttu t. juttu
        juups1 kirjoitti:

        itse asiassa ekonomin alkupalkka on noin 3000 tasoa ja keskipalkka 4700 tasoa mitä itse olen saanut ymmärtää en toisaalta lukitse vastaustani ja toisalta ei se palkka mikään päätä huimaava ole jos ei ekonomin työstä pidä niinkuin sanottu vie aika perkeleesti aikaa

        Ekonomina pääsee myös hyvin ulkomaille töihin. Itse sain KTM paprut vuonna 2002. Muutin ulkomaille tekemään mielenkiintoisia hommia 7100 e/kk palkalla. Suomeen jääneet kaverit jotka valmistuivat samaan aikaan saavat suurinpiirtein samaa palkkaa. Eläminen on täällä hieman halvempaa ja verot vähän pienemmät, eli taloudellisesti ei ehkä hirveän suurta etua mutta halusin aina muuttaa ulkomaille.


    • Ap.

      Jaa että taustoja pitäs vähän avata: no sanotaan että olen nyt vuoden opiskellut taloustieteitä (eli 4 vuotta vielä jäljellä) :). Haluan elämältä ennen kaikkea uusia kokemuksia ja elämyksiä, toisaalta haluan viettää paljon aikaa perheen ja ystävien kanssa.

      Valmistumisen jälkeen eniten pelottaa arki ja paikalleen asettuminen: koti -työ-auto-perhe-lemmikit-kesämökki jne. Eipä tässä vaiheessa ikää oikein nappaa tuollaiset kuviot! Minulla on vielä nuoruutta jäljellä ja tahdon nähdä maailmaa, tavata uusia ihmisiä ja kokea paljon uusia asioita. Ajattelinkin lähteä valmistumisen jälkeen ulkomaille töihin, mikäli se on mahdollista. Motivaatio alkaa pikkuhiljaa nousta kun keksin tämän ulkomaille lähdön.

      • sgsfgdgdfgfdg

        on koti-työ-auto-perhe-eläimet? Mä olen itse 21 wee ja omakotitalo, auto, mies ja vauva. Elämäni on ihanaa!! Parasta on se, että viim. 40 vuotiaana on talo maksettu pois ;-)


      • Ap.
        sgsfgdgdfgfdg kirjoitti:

        on koti-työ-auto-perhe-eläimet? Mä olen itse 21 wee ja omakotitalo, auto, mies ja vauva. Elämäni on ihanaa!! Parasta on se, että viim. 40 vuotiaana on talo maksettu pois ;-)

        Ei tuossa varmaan mitään ole vikana. Taidan vaan itse olla niin outo ihminen että vaadin elämältä jotain erityistä. Pelkään että jos eläisin noin niin tuntisin vanhempana syyllisyyttä ja miettisin olisiko minun pitänyt elää elämäni eri tavalla.

        En halua tulevaisuudessa mihinkään suuriin johtotehtäviin, sillä silloin eläisin hyvin liukuhihnamaista / robottimaista elämää ja omistaisin elämäni täysin työlle. Eniten mietityttää että valmistumisen jälkeen menettäisin ystäväni : silloin monet ihmiset alkavat ajatella omaa perhettään ja kaveripiiri yleensä pienentyy.

        Totuushan on se että onnellisuus löytyy muusta kuin rahasta. Taloudellisen vauraden sijasta ajattelen itse juuri perhettä, ystäviä ja terveyttä.


      • Jipo
        Ap. kirjoitti:

        Ei tuossa varmaan mitään ole vikana. Taidan vaan itse olla niin outo ihminen että vaadin elämältä jotain erityistä. Pelkään että jos eläisin noin niin tuntisin vanhempana syyllisyyttä ja miettisin olisiko minun pitänyt elää elämäni eri tavalla.

        En halua tulevaisuudessa mihinkään suuriin johtotehtäviin, sillä silloin eläisin hyvin liukuhihnamaista / robottimaista elämää ja omistaisin elämäni täysin työlle. Eniten mietityttää että valmistumisen jälkeen menettäisin ystäväni : silloin monet ihmiset alkavat ajatella omaa perhettään ja kaveripiiri yleensä pienentyy.

        Totuushan on se että onnellisuus löytyy muusta kuin rahasta. Taloudellisen vauraden sijasta ajattelen itse juuri perhettä, ystäviä ja terveyttä.

        Todella mielenkiintoisia kysymyksiä! Tuossa aloitusviestissä taitaa olla ne yleisesti tärkeimmät syyt opiskella alaa. Siis raha, alan opiskelun tuoma status ja uraputki (jos jätetään mainitsematta pinnalliset ihmissuhteet ja kova keskinäinen kilpailu kavereista, huomiosta ja asemasta muiden keskuudessa). Oma vuoden kokemukseni kauppatieteistä selvensi sen, että se ei ole minulle. Opiskelu sinänsä oli ok, mutta epäystävällinen ja kylmä ilmapiiri ei tuntunut ns. omalta jutulta. Myöskään ajatus siitä, että joutuisin työskentelemään jatkossa samanlaisten tyyppien kanssa ei tuntunut järkevältä.

        Itselläni ainoa suuri motiivi opiskella alaa oli kiinnostava pääaine, mutta jatkuva kilpailu ja yleisesti huono yhteishenki antoivat minulle tarpeeksi tästä alasta.


      • Kylteri
        Jipo kirjoitti:

        Todella mielenkiintoisia kysymyksiä! Tuossa aloitusviestissä taitaa olla ne yleisesti tärkeimmät syyt opiskella alaa. Siis raha, alan opiskelun tuoma status ja uraputki (jos jätetään mainitsematta pinnalliset ihmissuhteet ja kova keskinäinen kilpailu kavereista, huomiosta ja asemasta muiden keskuudessa). Oma vuoden kokemukseni kauppatieteistä selvensi sen, että se ei ole minulle. Opiskelu sinänsä oli ok, mutta epäystävällinen ja kylmä ilmapiiri ei tuntunut ns. omalta jutulta. Myöskään ajatus siitä, että joutuisin työskentelemään jatkossa samanlaisten tyyppien kanssa ei tuntunut järkevältä.

        Itselläni ainoa suuri motiivi opiskella alaa oli kiinnostava pääaine, mutta jatkuva kilpailu ja yleisesti huono yhteishenki antoivat minulle tarpeeksi tästä alasta.

        Itse olen nyt ekaa vuotta opiskelemassa Kauppatieteitä ja voin sanoa että erittäin mielenkiintoista eikä ollenkaa "kylmiä" ihmisiä. Ehkä joo Helsingissä on kun pitää olla niin Stadilaista, mutta muuten erittäin monipuolista ja tavallista porukkaa täällä on. Plussaa mielenkiintoisista tehtävistä, palkasta, "statuksesta" ja mahdollisuudesta erikoistua lähes mille alalle vain.


      • lippisk
        Ap. kirjoitti:

        Ei tuossa varmaan mitään ole vikana. Taidan vaan itse olla niin outo ihminen että vaadin elämältä jotain erityistä. Pelkään että jos eläisin noin niin tuntisin vanhempana syyllisyyttä ja miettisin olisiko minun pitänyt elää elämäni eri tavalla.

        En halua tulevaisuudessa mihinkään suuriin johtotehtäviin, sillä silloin eläisin hyvin liukuhihnamaista / robottimaista elämää ja omistaisin elämäni täysin työlle. Eniten mietityttää että valmistumisen jälkeen menettäisin ystäväni : silloin monet ihmiset alkavat ajatella omaa perhettään ja kaveripiiri yleensä pienentyy.

        Totuushan on se että onnellisuus löytyy muusta kuin rahasta. Taloudellisen vauraden sijasta ajattelen itse juuri perhettä, ystäviä ja terveyttä.

        "Taidan vaan itse olla niin outo ihminen että vaadin elämältä jotain erityistä. "

        Tämä tyyppi sitten opiskeli kauppatieteitä lukemattomien muiden tavoin. Erityistä?


    • mamsmlakll

      Miksi sinun pitäisi opiskella ekonomiksi? Mikä helvetin kysymys tuo on?

      Ihmiset ketkä lukevat ekonomiksi varmaan lukee sen takia koska he haluavat opiskella kauppatieteitä, miksi muuten??

      Astetta idiooteimpia ihmisiä täällä keskustelupalstoilla!

    • Samoja mietteitä

      Neljättä vuotta mennyt Ap:n viestistä. Kerroppa ihan mielenkiinnosta mitä nyt sitten päädyit elämälläsi tekemään? Oletko löytänyt sen oman "jutun"? Itselläni samoja mietteitä tällä hetkellä ja samanlainen tilanne muutenkin. =D

    • DerRiese

      Aloittaja on jälleen yksi n.s rannalle jäänyt ja purkaa nyt täällä katkeruuttaan vähättelyllään voidakseen paremmin. Yritä mielummin ensi vuonna uudestaan, voit aloittaa jo nyt esimerkiksi matematiikan lukemisen vaikka kirjat eivät ole vielä selvillä.

    • KTK2019k

      Hyvin on kehittynyt ekonomien palkat siitä hetkestä kun ap aloitti tämän keskustelun (mediaani n. 5500€, 2017).

      Aloitin itse opiskelemaan kauppatieteitä TuKKK:ssa viime syksynä ja olen kyllä tykännyt. Erikoistun laskentatoimeen. Tulen muutaman vuoden kuluttua päivittämään tilannetta.

    • TavoitteenaKHT

      KTK2019k, mihin laskentatoimen sisällä erikoistut? Kiinnostaa tietää. :)

    • Oikislainen

      20 vuoden sisällä monet kauppiksen työpaikoista tulevat katoamaan automatisaation takia. Laskis ja rahis ovat yksi riskialttein ala. Kirjanpitäjät, palkanlaskijat ja tilintarkastajat automatisoidaan 7v sisään. Myös monet johtotehtävät automatisoidaan. Tulevaisuudessa ei tarvita ihmiseltä pikkutarkkaa numeroiden pyörittelyä. Oikis, luovat alat ja ihmisläheiset alat ovat tulevaisuuden aloja. Niitä eivät koneet korvaa.

      • Ajattele

        Oletko edes yrittänyt perehtyä asiaan? Et selvästi, luulis nyt oikean oikislaisen tajuavan, että digitalisoituminen ei syö kauppislaiaten asemaa niin suurella kädellä, kuin vaikkapa tradejen.

        Kauppiksesta valmistuvista iso osa (poislukien täysin kunnianhimottomat, tradetasolle tyytyvät ihmiset) päätyy analysointitehtäviin, ei siis mekaanisiin työvaiheisiin, kuten tradet. Analysointia taas tarvitaan vielä pitkän ajan takiakin, joten kyllä rahiksessa ja laskiksessa tulee jatkossakin olemaan paikkoja. Olitpa taas paskasti ajatellut.

        Toki ekonomeja koulutetaan liikaa, mikä vaikuttaa työtilanteeseen. Ja toki osa työvaiheista tulee poistumaan, mutta tälläin jää enemmän aikaa työvaiheisiin, joista kone ei suoriudu.

        Sekoititko vain tradenomin ekonomiin, vai mistä moinen väite?


      • Niinväärässä

        Anteeks nyt vaan "Oikislainen", mutta lakikirjan lukemisen tulee jatkossa hoitamaan tietokone aika paljon nopeammin ja tarkemmin, kuin sinä.


    • melkekandi

      Miksi opiskella ekonomiksi? Ei todella miksikään! Jo pääsykoekirjojen nimet olivat niin tylsät, jopa vastenmieliset, että hain ja pääsin aivan muualle. Pari vuotta opintoja takana ja olen edelleen innostunut.

      Kauppiksen opiskelijoita aina ihmettelen, mikä ihme heitä innostaa niin kuivakkaiden opintojen pariin.

      • Loljokuoikis

        Oikis se vasta puisevaa onkin. Ketä kiinnostaa opetella sanasta sanaan joku kirja ja mitä hyötyä siitä on?


      • Jurrrristi

        Juristi tienaa paljon enemmän kuin ekonomi! Ja on paljon arvostetumpi ammatti!


    • Traderules

      Ei ekonomiksi kannata opiskellakaan. Paljon vähemmällä vaivalla saa yhtä hyvän tutkinnon kun opiskelee tradenomiksi. Ja siihen päälle yamk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe