13-vuotiaan tytön kotiintuloajat!

äääiiitttiii

Mitä mieltä olette?
Mitkä olisivat hyvät kotiintuloajat 13-vuotiaalle tytölle kesälomalla.
Arkisin?
Viikonloppuisin?
(Asumme Oulun "keskustassa")

45

6866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirpa

      tavallisesti sisään viimeistään klo 21 ja poikkeusluvalla joskus klo 22 (-23). Esikoiseni on 13-v. tyttö ja neljä muuta on tulossa perässä joskus siihen samaan ikään. Asumme kyllä maalla, että ehkä kaupungissa olisin tiukempi.

    • Kahden murkkuikäsen sisko

      20.00 arkisin ja 22.30 kesä viikonloppuisin. Kaikki on varmasti tyytyväisiä. Onhan kysessä 13-vuotias.

    • Kahden pienen äiti

      Klo 21. Kaikenlaista voi sattua, varsinkin noin pikkuiselle. Itse tulin 13-vuotiaana kyllä kotiin viimeistään klo 21, vaikkei mitään "virallista" kotiintuloaikaa tainnut ollakaan.

      • minä

        juttu täällä.


    • Sari

      Ehdottomasti viimeistään kello 22.00. Mun tytär valitti aina samanikäisenä että kun kaikki muutkin saa olla jne.. Pysyin tiukkana ja pari kertaa lipsahti 23.asti jonka seurauksena oli "arestia" 2 viikon ajan että kotona piti olla jo 20.00. Sitten kun ikää on 15-16v annoin viikonloppuna olla 23 asti ulkona ja hyvin toimi. Arkisin pitää elää muun perheen nukkumamenoaikojen kanssa, niin se vaan on.

      • Mam

        Ihan samaa olen ajatellut. Meidän tyttö täyttää alkukesästä 13, mutta oli sitten arki tai viikonloppu, niin kotona ollaan viimeistään klo 22.00. Tuon ikäisellä ei ole asiaa roikkua missään sen pitempään. 16-vuotias poika ei ole koskaan missään halunnut myöhään ollakaan, mutta tyttö kinuaa jo nyt ja perustelu on olevinaan se, että kun muutkin saa.


    • Kuuden äiti

      Alaikäiset ovat poissa kotoa jostain syystä esim. kaverilla, skeittaamassa, pyöräilemässä jne. l. eivät pelkästään notkumassa kulmilla. Kotiintuloaikoja ei varsinaisesti ole, vaan johonkin lähtiessään lapset ilmoittavat mihin ovat menossa ja sitten sovitaan koska tullaan kotiin, mutta yleensä klo 20-21 on loma-aikoina ollut takarajana yläasteikäisillä, riippumatta viikonpäivästä.
      Asumme maaseudulla, kaupungissa olisin vieläkin tarkempi siitä missä lapset liikkuvat ja kenen kanssa. Tällä mallilla on pärjätty - lapset nyt 6,7,11,14,16 ja 19v.

      • nyt23-vuotias

        Juuri näin! Kun olin itse teini-iässä, ei minulla ollut varsinaista kotiintuloaikaa. Syynä lienee se,että olin rehellinen ja äitini tiesi aina missä olen ja kenen kanssa. Soitin aina jos halusin olla myöhään(katsoa leffoja jne.),mutta tulin aina kotiin viimeistään kymmenen aikaan. Tietysti sitten 16-vuotiaana jne saatoin tulla myöhemminkin, mutta viimeistään vikoilla julkisilla. Ei siis yö busseilla.

        Tämä kaikkihan riippuu aina lapsesta, että miten toimii, vai toimiiko. Esimerkiksi veljeni tarvitsevat paljon tiukempia rajoja, kun eivät ymmärrä omaa parastaan. Joskus kannattaa kuunnella vanhempiaankin :) Meillä toimi jousto hyvin puolin ja toisin. En ole koskaan ollut arestissa.

        Asun siis helsingissä


    • Laherry

      Niin siis vaikuttaa siltä, että muut tähän keskusteluun osallistuneet ovat jo jotain 30 vuotiaita, voivat toki olla nuorempiakin, mutta lapsia heillä tuntuu olevan. No minä taas olen 19, kohta 20 vuotta täyttävä miehenealku ja tuleva merkonomi ja ajattelin pistää oman mielipiteeni kotiintuloajoista.

      Elikkä siis mielestäni 13-vuotiaalle voisi laittaa kesälomalla niin arkisin kuin viikonloppuisinkin, sillä kesälomallahan on vapaata jokaisena viikonpäivänä kotiin viimeistään klo 23:30. Kotona sitä sitten voi valvoa myöhään jos haluaa. Minä itse kun en päihteitä käytä, niin en yleensä kovin myöhään ulkona ole. itselläni ei myöskään ole varsinaisia kotiintuloaikoja, mutta olen itse päättänyt, että klo 11 jälkeen en lähde enää mihinkään.

      Sitten taas kun alkaa koulu, niin kotiintuloaika arkisin klo 21:00 ja viikonloppuisin 23:00. Tämä arkipäivien kotiintuloaika pätisi myös sunnuntai-iltoina, sillä sunnuntain jälkeenhän alkaa uusi viikko ja uusi maanantai ja pitää herätä kouluun. Jaah, mutta pitäähän minunkin herätä huomenna jo klo 7, joten painun pehkuihin ja yritän jaksaa huomenna neljään asti :P

      • äiti 12-vuotiaalle pojalle

        Kyse oli tytöstä ja tytön vaarat ovat mielestäni
        erilaisia kuin poikien. Omat vanhempani pelkäsivät puolestani namusetien takia ja muiden mm. humalaisten. Itse pelkään lähinnä poikani tekevän jotain typerää isossa porukassa, vaikkei ole koskaan antanut vielä aihetta. Huolia on niin monenlaisia, vaikka itse keksittyjäkin.


      • thereza
        äiti 12-vuotiaalle pojalle kirjoitti:

        Kyse oli tytöstä ja tytön vaarat ovat mielestäni
        erilaisia kuin poikien. Omat vanhempani pelkäsivät puolestani namusetien takia ja muiden mm. humalaisten. Itse pelkään lähinnä poikani tekevän jotain typerää isossa porukassa, vaikkei ole koskaan antanut vielä aihetta. Huolia on niin monenlaisia, vaikka itse keksittyjäkin.

        kyllä ne namusedät poikienkin perään on : ( ja toisaalta tytötkin tekee jengissä tyhmiä


      • Eila

        ...tuo 23.30 on siinäkin mielessä myöhäinen kotiintuloaika 13-vuotiaalle, että vanhempien on syytä valvoa, että aikaa noudatetaan - ja jos aamulla molemmat vanhemmat menevät töihin seitsemäksi (tai vaikka kahdeksaksikin), niin yritä siinä sitten pysyä virkkuna töissä... :( Niin kauan kuin lapset asuvat kotona (olkoot miten aikuisia hyvänsä), heidän on otettava huomioon muidenkin kotona asuvien realiteetit ja elettävä niiden mukaan. Vanhempienkin on keskenään otettava huomioon toistensa aikataulut (esim erilaiset työajat - esim vuorotyöläisen on saatava nukkua erilaisina aikoina kuin päivätyöläisen), ja sama on syytä opettaa lapsille.

        Vielä tärkeämpi peruste: 13-vuotiaalla tytöllä riskit ovat suuremmat kuin pojalla, ja kello 23 ne riskit ovat huomattavasti suuremmat kuin kello 21. Kaikki 19-vuotiaat (tai vanhemmatkaan ulkona liikkujat) eivät ole niin fiksuja kuin sinä, ja he voivat tehdä paljon pahaa 13-vuotiaalle, joka ei vielä välttämättä tiedä kaikkia elämän realiteetteja (esimerkiksi ymmärtäisi välttää seuraa, joka haluaisikin esim seksiä eikä vain hoitaa tyttö kiltisti kotiin).

        Vaikutat kirjoitustyylisi perusteella hyvin asialliselta kaverilta, eikä vastaukseni tarkoitus olekaan arvostella mielipidettäsi vaan perustella omat näkemykseni. Sinun mielipiteitäsi oli oikein mukava lukea, joten jatka ihmeessä kirjoittamista, jos sinusta siltä tuntuu. Asialliset kirjoitukset ovat minulle aina ilo, vaikka olisinkin eri mieltä. :)


      • Terve vaan.
        äiti 12-vuotiaalle pojalle kirjoitti:

        Kyse oli tytöstä ja tytön vaarat ovat mielestäni
        erilaisia kuin poikien. Omat vanhempani pelkäsivät puolestani namusetien takia ja muiden mm. humalaisten. Itse pelkään lähinnä poikani tekevän jotain typerää isossa porukassa, vaikkei ole koskaan antanut vielä aihetta. Huolia on niin monenlaisia, vaikka itse keksittyjäkin.

        Ei ole totta, että vain pojat tekevät typeryyksiä. Meidän 7-luokkalaisten "jengissä" on viisi tyttöä, juodaan, poltetaa, tehdään typeryyksiä, esim. rikotaan talojen ikkunoita kännissä tai selvin päin. Useimmissa bileissä sitten mennään sänkyyn ja ollaan kännissä niinkuin viimeistä päivää.


    • Pasi

      Asia on perhekohtainen ja perustuu siihen minkälaisessa porukassa liikkuu, mutta mielestäni koulupäivää edeltävänä iltana ollaa kotona viimeistään klo 21 ja kesällä tai viikonloppuisin 23. Jos ei ole tietoa missä lapsi luuraa niin sitten viimeistäään 22 kotiin viikonloppuisin. Elämää on turha rajoittaa pitämällä tytärtään kotona piilossa maailmalta. Kotiintuloajata kannattasi keskustella muiden vanhempien kanssa.

      • yh-isä

        Minusta kouluunlähtöä edeltävänä iltana kyllä iltakahdeksan on ihan hyvä aika. Minulla tytöt 13 ja 11 vuotiaat ja minusta on hyvä hiukan siinä rauhoittua ennen nukkumaan menoa.
        Tarkoitan, ettei suoraan kyliltä hipsitä yöpuulle.

        Mutta mitä tarkoitat sillä, että jos ei ole tietoa missä lapsi luuraa niin silloin tuloaika olisi myöhempi?
        Miksi?
        Eikö sen pitäisi olla toisinpäin, eli silloin kun tiedetään kenen luona lapsi on, niin tuloaikaa voidaan tarvittaessa siirtääkin, mutta jos ei ole tietoa, niin mulle ainakin pistäisi huolen päälle ja alkaisin kyllä etsimään jos ei "normaaliaikaan" ole tyttö kotiutunut.

        Vanhempien tehtävä on kuitenkin valmentaa lapsi elämään muun maailman kanssa, joten ei lasta elämästä saa eristää. Mutta ei myöskään antaa mennä hälläväliä -tyylillä.
        Ja vanhempien nukkumaanmenoajat on otettava myöskin huomioon koko perheen elämänrytmiä suunniteltaessa.

        Kaikille ei kuitenkaan käy sama malli. Eroja löytyy.


      • Memmu
        yh-isä kirjoitti:

        Minusta kouluunlähtöä edeltävänä iltana kyllä iltakahdeksan on ihan hyvä aika. Minulla tytöt 13 ja 11 vuotiaat ja minusta on hyvä hiukan siinä rauhoittua ennen nukkumaan menoa.
        Tarkoitan, ettei suoraan kyliltä hipsitä yöpuulle.

        Mutta mitä tarkoitat sillä, että jos ei ole tietoa missä lapsi luuraa niin silloin tuloaika olisi myöhempi?
        Miksi?
        Eikö sen pitäisi olla toisinpäin, eli silloin kun tiedetään kenen luona lapsi on, niin tuloaikaa voidaan tarvittaessa siirtääkin, mutta jos ei ole tietoa, niin mulle ainakin pistäisi huolen päälle ja alkaisin kyllä etsimään jos ei "normaaliaikaan" ole tyttö kotiutunut.

        Vanhempien tehtävä on kuitenkin valmentaa lapsi elämään muun maailman kanssa, joten ei lasta elämästä saa eristää. Mutta ei myöskään antaa mennä hälläväliä -tyylillä.
        Ja vanhempien nukkumaanmenoajat on otettava myöskin huomioon koko perheen elämänrytmiä suunniteltaessa.

        Kaikille ei kuitenkaan käy sama malli. Eroja löytyy.

        En mä kyllä antaisi Oulussa 13-vuotiaan tytön olla kaupungilla viikonloppuisin tai edes arkisin puoli kahteentoista!!! Ei missään nimessä. Kyllä 13-vuotiaan on tultava kotiin aiemmin, esim. minusta koulupäivinä, arkisin klo20 on hyvä aika, viikonloppuisin 21.

        En minä kyllä antaisi täällä Oulussa 13-vuotiaan tyttären kuljeksia kaupungilla enää kymmenen jälkeen, mielellään saisi tulla kyllä kotiin jo klo 21.

        Yläasteikäiselle kyllä kotiintuloaika on oltava ehdottomasti klo 22 tai viimeistään 22.30.

        Lukioon tms. mennessä voisin antaa olla jo klo 24, mutta ei missään nimessä sen pidemmälle. Kyllä minä olisin huolissani, kun tietäisin että nuoreni liikkuu tuolla kaupungilla kävellen tai pyörällä, ja kello olisi jo yli kahdentoista. Ei ikinä!

        Eri asia pienillä maalaispaikkakunnilla tai pikkukaupungeissa, mutta ei missään nimessä täällä Oulussa noin myöhään!!!


      • suvi
        Memmu kirjoitti:

        En mä kyllä antaisi Oulussa 13-vuotiaan tytön olla kaupungilla viikonloppuisin tai edes arkisin puoli kahteentoista!!! Ei missään nimessä. Kyllä 13-vuotiaan on tultava kotiin aiemmin, esim. minusta koulupäivinä, arkisin klo20 on hyvä aika, viikonloppuisin 21.

        En minä kyllä antaisi täällä Oulussa 13-vuotiaan tyttären kuljeksia kaupungilla enää kymmenen jälkeen, mielellään saisi tulla kyllä kotiin jo klo 21.

        Yläasteikäiselle kyllä kotiintuloaika on oltava ehdottomasti klo 22 tai viimeistään 22.30.

        Lukioon tms. mennessä voisin antaa olla jo klo 24, mutta ei missään nimessä sen pidemmälle. Kyllä minä olisin huolissani, kun tietäisin että nuoreni liikkuu tuolla kaupungilla kävellen tai pyörällä, ja kello olisi jo yli kahdentoista. Ei ikinä!

        Eri asia pienillä maalaispaikkakunnilla tai pikkukaupungeissa, mutta ei missään nimessä täällä Oulussa noin myöhään!!!

        että Oulu on kuollut kaupunki arkisin kello 21 jälkeen.
        Useimmat "ikävyydet" muuten tapahtuvat ruuhka-aikaan.Silloin kun on paljon porukkaa liikenteessä on myös paljon "ikäviä tyyppejä" liikenteessä.


      • Pasi
        yh-isä kirjoitti:

        Minusta kouluunlähtöä edeltävänä iltana kyllä iltakahdeksan on ihan hyvä aika. Minulla tytöt 13 ja 11 vuotiaat ja minusta on hyvä hiukan siinä rauhoittua ennen nukkumaan menoa.
        Tarkoitan, ettei suoraan kyliltä hipsitä yöpuulle.

        Mutta mitä tarkoitat sillä, että jos ei ole tietoa missä lapsi luuraa niin silloin tuloaika olisi myöhempi?
        Miksi?
        Eikö sen pitäisi olla toisinpäin, eli silloin kun tiedetään kenen luona lapsi on, niin tuloaikaa voidaan tarvittaessa siirtääkin, mutta jos ei ole tietoa, niin mulle ainakin pistäisi huolen päälle ja alkaisin kyllä etsimään jos ei "normaaliaikaan" ole tyttö kotiutunut.

        Vanhempien tehtävä on kuitenkin valmentaa lapsi elämään muun maailman kanssa, joten ei lasta elämästä saa eristää. Mutta ei myöskään antaa mennä hälläväliä -tyylillä.
        Ja vanhempien nukkumaanmenoajat on otettava myöskin huomioon koko perheen elämänrytmiä suunniteltaessa.

        Kaikille ei kuitenkaan käy sama malli. Eroja löytyy.

        Mielestäni sanoin että viikonloppuisin voisi olla 23 asti jos tietää missä on mutta jos ei tiedä niin silloin 22.


    • suvi

      kesälomalla ja viikonloppuisin klo 24

      • äiti

        Taidat olla 13v ja toivot vanhempiesi lukevan tällaisen ehdotuksen. En usko kenenkään vanhemman hyväksyvän tuollaisia aikoja.


      • suvi
        äiti kirjoitti:

        Taidat olla 13v ja toivot vanhempiesi lukevan tällaisen ehdotuksen. En usko kenenkään vanhemman hyväksyvän tuollaisia aikoja.

        Ja kai tyttösi saa tulla kotiin jo ennen sovittua aikaa?
        Jos joka ilta pysyy poissa viimeiselle minuutille (mitä tuskin tekee) niin satsaa hieman viihtyvyyteen kotona.
        Ja mikäli ei omista vielä omaa kännykkää niin osta ja laita ehdoksi,että soittaa usein ja raportoi.


      • ...
        suvi kirjoitti:

        Ja kai tyttösi saa tulla kotiin jo ennen sovittua aikaa?
        Jos joka ilta pysyy poissa viimeiselle minuutille (mitä tuskin tekee) niin satsaa hieman viihtyvyyteen kotona.
        Ja mikäli ei omista vielä omaa kännykkää niin osta ja laita ehdoksi,että soittaa usein ja raportoi.

        kannykka pitaisi hankkia jos sita ei viela ole? Mitenkahan sita on ennen tultu niin hyvin toimeen vaikkei ollutkaan kannykoita?


      • suvi
        ... kirjoitti:

        kannykka pitaisi hankkia jos sita ei viela ole? Mitenkahan sita on ennen tultu niin hyvin toimeen vaikkei ollutkaan kannykoita?

        jos vähän viitsitään nähdä vaivaa.


      • Pasi
        ... kirjoitti:

        kannykka pitaisi hankkia jos sita ei viela ole? Mitenkahan sita on ennen tultu niin hyvin toimeen vaikkei ollutkaan kannykoita?

        Meillä kaikilla on kännykät, eikä se mikään elintaso tai luxus juttu ole. Se hankittiin lapsille jo 6 vuotiaina etteivät tarvinnut soittaa naapureiden puhelimista ilmoittamassa että missä ovat. Alkuinnostuksen jälkeen toimii erittäin hyvin. Suosittelen sinunkin pysyvän ajan hengessä se helpottaa elämää. Tulihan sitä ennenkin toimeen vaikka vedet kannettiin kaivosta ja poltettiin päreitä sähkövalon sijaan.


      • aeae
        suvi kirjoitti:

        Ja kai tyttösi saa tulla kotiin jo ennen sovittua aikaa?
        Jos joka ilta pysyy poissa viimeiselle minuutille (mitä tuskin tekee) niin satsaa hieman viihtyvyyteen kotona.
        Ja mikäli ei omista vielä omaa kännykkää niin osta ja laita ehdoksi,että soittaa usein ja raportoi.

        olen 14, olin 13 viime kesänä ja silloinkin sain olla 24 joka päivä, jos olin vain leikkipuistossa kotini lähellä niin vähän myöhempään. Ja sitten lähellä asuvalla kaverilla saan olla siihen asti kun vanhemmat menevät nukkumaan, usein vasta 3, sillä toinen tekee kotona töitä.


      • aeae
        aeae kirjoitti:

        olen 14, olin 13 viime kesänä ja silloinkin sain olla 24 joka päivä, jos olin vain leikkipuistossa kotini lähellä niin vähän myöhempään. Ja sitten lähellä asuvalla kaverilla saan olla siihen asti kun vanhemmat menevät nukkumaan, usein vasta 3, sillä toinen tekee kotona töitä.

        Että konservatiivista ajatella että poika osaa puolustautua mahdollisia päällekäyjiä vastaan mutta tyttö ei. Ei pidä paikkaansa. Ja kuten viimeaikaiset tapahtumat ovat viimeistään osoittaneet, myös poika voidaan raiskata tms, kuten tyttökin. Että voisi perustella mitä sanoo. Ja tytötkin voivat tehdä typerykksiä jengissä. Ei minkäänlaista sukupuolierottelua kotiintuloajoissakaaan, tai kasvatuksessa ylipäänsä saa olla.
        Niin, itse olen siis tyttö. Ja unohdin sanoa, että skeittaamassa saan olla ylikin 24, jos toinen vanhemmista sattuu valvomaan, en ole yksin, olen lähellä ja käyn välillä näyttäytymässä. Että näin meillä.


      • mietinytvähä
        äiti kirjoitti:

        Taidat olla 13v ja toivot vanhempiesi lukevan tällaisen ehdotuksen. En usko kenenkään vanhemman hyväksyvän tuollaisia aikoja.

        Kyllä 13v saa minun mielestä olla arkisin klo:21 viim. Kotona vko loppuisin klo:22 saakka


    • miten olisi

      Kun kerran kesällä ei ole koulua niin mikäpä sitten siinä.. eli miten ois arkisin klo 22.30 ja vkl 23.30? kannattaa toki ensin ehdottaa aikaisempia aikoja,sillä aina yritetään saada joustamaan

    • kokenut äiti

      Elikkä siis mielestäni 13-vuotiaalle voisi laittaa kesälomalla niin arkisin kuin viikonloppuisinkin, sillä kesälomallahan on vapaata jokaisena viikonpäivänä kotiin viimeistään klo 23:30. Kotona sitä sitten voi valvoa myöhään jos haluaa. Minä itse kun en päihteitä käytä, niin en yleensä kovin myöhään ulkona ole. itselläni ei myöskään ole varsinaisia kotiintuloaikoja, mutta olen itse päättänyt, että klo 11 jälkeen en lähde enää mihinkään.

      • Voi hyvääpäivää

        Mitä näin vanhoja juttuja tänne poimitaan.
        Jos 13-vuotias saa olla klo 23.30 asti ulkona, niin mitä hän siellä tekee? Kaikki muut kaverit ovat silloin jo kotonaan, sillä suurimmalla osalla lapsista on vielä huolehtivaiset vanhemmat.


      • -------
        Voi hyvääpäivää kirjoitti:

        Mitä näin vanhoja juttuja tänne poimitaan.
        Jos 13-vuotias saa olla klo 23.30 asti ulkona, niin mitä hän siellä tekee? Kaikki muut kaverit ovat silloin jo kotonaan, sillä suurimmalla osalla lapsista on vielä huolehtivaiset vanhemmat.

        Mitä hän siellä tekee? Se vastaushan lukee tuossa edellisessä viestissä: "Minä itse kun en päihteitä käytä, niin en yleensä kovin myöhään ulkona ole." Jos ei käytä päihteitä, ei ole mitään syytä olla myöhään ulkona. Ja 13-vuotiaanhan ei pitäisi, joten ajoissa kotiin vain.

        Meillä kotiintuloajat sovitaan sen mukaan, missä ollaan. Kesällä kavereiden luona (aikuinen kotona) tai jossain sovitussa harrastuksessa voidaan joustaa ihan tarpeen mukaan. Asiallisissa hommissa ei ole koskaan ollut tarvetta olla yömyöhään.


    • Ekkg

      Arkisin Ehdottomasti klo 22.30 ja viikonloppusin 23.30

    • Hei halooo

      Itse jouduin tulla kotiin nuorena kello. 20.00. Enkä pitänyt siitä yhtään. Minulla on nyt 15vuotias tyttö joka tulee kotiin kello 00.00. Mutta nuorempana tuli kotiin
      kello. 23.30. Eikä koskaan tapahtunut mitään.
      Lapseen pitää vaan luottaa

      • Perustilanne!

        Pysähdy ja kerro, miksi lapsesi ei viihdy kotona.
        Miksi et pitänyt siitä, että jouduit tulemaan kotiin klo 20?

        Mikä on perheissä vialla, kun lapsi luuhaa mieluummin kaduilla ja kujilla kuin kotonaan?


    • äiteeolen

      Meillä on syksyllä ylä-asteelle menevä tyttö ja ollemme sopineet, että lomilla ja viikonloppuisin(pe-la,la-su) hän tulee kotiin kun tulee ja jos päättää myöhään illalla/yöllä mennä kaverille/poikakaverille yötä niin laittaa viestiä :) mutta arkisin kotiin viimeistään 23.30 voi toki mennä kaverille yötä kunhan menevät kouluun seuraavana päivänä! tämä aika-taulu sopi kaikille.

    • 13 v tyttö

      Meidän perheesä kotiintuloaika on aina ollut puol seitsemän. En ole koskaa kinunnu lisäaikaa koska en ole koskaa jaksanu olla iltamyöhää asti vaan olen aina halunnu olla mun perheen kanssa kotona en kavereiden luona .

      • Ootnolo

        voi vittu xdd et voi olla tosissas


    • minulla ei ole koskaan ollut kotiintuloaikoja mutta kun olin alaikäinen/asuin vielä vanhempien katon alla ilmoittauduin kotiin tietyin väliajoin ja kerroin aina yökyläilyistä jne. mielestäni tuon ikäisen olisi kuitenkin hyvä koulua edeltävänä iltana olla kotona viim 21 ja lomalla sitten 22.30-23

      • nyt23-vuotias

        Kyllä tuo 23-24 on aivan liian myöhä! Todella nuoria ovat kuitenkin jos on vielä 13. Silloin liikkuu todella paljon humalaista, aineissa olevaa, väkivaltaista porukkaa, kun baaritkin on auki.

        Enkä näe minkään valtakunnan syytä sallia niin nuoren olla ulkona niin myöhään, kun kukaan aikuinenkaan ei siellä halua olla, jos ei ole itse mennossa jonnekin!

        Ja olen myös sitä mieltä,että ei lasta saa tynnyrissä pitää! Pakko se on jokin vapaus sentään olla, että pysyy sosiaaliset suhteet eikä eristäydy. Elämällä oppii, vaikka kaikki eivät sittenkään.


    • 14-vuotias tyttö

      minust ois joku arkisin kello 22.30 ja viikonloppusin 24.00! siis oikeest c'moon, josyhtää luotat tyttärees ni anna sen olla pitempäää! :Dd

      • Aikuisen oikeesti

        ...tekemässä mitä?
        Itse en jaksaisi olla ulkona millään puoleen yöhön. Nuoret eivät pääse alaikäisinä mihinkään sisällekään, joten joutuvat kiehnäämään ties missä pihoilla ja puiston kulmissa. Palelevat ja ovat nälissään.

        Mikä luottamuspula se nyt on, jos lapsi komennetaan kotiin iltapalalle, pesulle ja nukkumaan ihmisten aikaan?
        Päin vastoin, se on huolenpitoa.

        :Dd


      • 16v. Tyttö
        Aikuisen oikeesti kirjoitti:

        ...tekemässä mitä?
        Itse en jaksaisi olla ulkona millään puoleen yöhön. Nuoret eivät pääse alaikäisinä mihinkään sisällekään, joten joutuvat kiehnäämään ties missä pihoilla ja puiston kulmissa. Palelevat ja ovat nälissään.

        Mikä luottamuspula se nyt on, jos lapsi komennetaan kotiin iltapalalle, pesulle ja nukkumaan ihmisten aikaan?
        Päin vastoin, se on huolenpitoa.

        :Dd

        Itse olen 16 vuotta ja arkisin aina 22:00 pitää tulla kotiin ja viikonloppusin 24:00/lomalla. Nyt kesällä saan aina tulla 24:00. Ja joskus myöhemminkin. Ja asun vantaalla. 13 vuotiaana ei tullut mieleenkään olla näin myöhään ulkona eikä edes 14 vuotiaana:)


      • ootnolis
        Aikuisen oikeesti kirjoitti:

        ...tekemässä mitä?
        Itse en jaksaisi olla ulkona millään puoleen yöhön. Nuoret eivät pääse alaikäisinä mihinkään sisällekään, joten joutuvat kiehnäämään ties missä pihoilla ja puiston kulmissa. Palelevat ja ovat nälissään.

        Mikä luottamuspula se nyt on, jos lapsi komennetaan kotiin iltapalalle, pesulle ja nukkumaan ihmisten aikaan?
        Päin vastoin, se on huolenpitoa.

        :Dd

        No et sä nyt varmaan jaksa tehä illalla mitään ku kaikki muut paitsi sun toinen jalka on haudassa


    • mdoecnme

      Itse en vielä 13-vuotiaana ollut iltaisin ulkona, mutta 14-vuotiaana aloitin sen elämän ja silloin kotiin tuloaika oli klo 22.30. 15-vuotiaana klo 24 ja lukiossa klo 2 yöllä. 18-vuotiaasta eteenpäin tulin ja menin tietysti miten halusin. Nämä aijat ovat kaikki siis viikonlopun kotiintuloaikoja, arkena olin kaikki illat treeneissä, eli ei ollut aikaa lorvia ulkona.

      Mun mielestä riippuu hirveesti alueesta, missä lapsi liikkuu. Itse liikuin 14-15 -vuotiaana kotikulmilla rauhallisella asuinalueella, ja ehkä sen vuoksi oli turvallista olla noinkin pitkään. Jos taas lapsi hengaa sisällä ja vanhemmat tulee vaikka hakemaan, niin en ymmärrä miksei voisi olla vaikka puoleenyöhön.

    • Anonyymi

      Oon vähä jäles täs keskustelus ja oon ite nyt 13v tyttö, mutta meillä on mun mielestä loppujen lopuksi ihan hyvät kotiintuloajat. Arkisin saan olla suunnillee kasiin ja viikonloppusin vähän pidempään. Silti harvoin oon ulkona noinkkaan myöhään, kun muilla kavereilla on tiukemmat rajat nii mitäpä siellä yksinäänkää pyöris. Lomalla kotiintuloajat on joustavampia riippuen toki siitä onko vanhemmilla lomaa ja jos oon vähänkään aiheuttanu ogelmii perheen kaa saattaa olla hyvinjin tiukat rajat. Moni mitä tässä luin saa ilmeisesti olla ulkon myöhempään arkisinkin, mutta mun mielestä nää meiän aikataulut on ihan jees. Saan kuitenkin viikonloppusin ja lomalla valvoo sitte kotona niin myöhään kun huvittaa jos en muita häiritse, sillon pystyn olla vielä yhteydes mun kavereihin, eikä oo sillee et kun kello on 20.30 mä meen kotii ja juttu jää tasan siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3305
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      151
      1320
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1045
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe