progynova 2mm

veettää:/

Aloitin tuon hormonikorvaushoidon kolme kk sitten, ja kolmannen tabletin jälkeen jäivät ihan mielettömät kuumat aallot ja pahantuulenpuuskat historiaan...saman tien(multa on poistettu kohtu pahojen laskeumien vuoksi - siitä ei muuta vaihtoehtoa!) Ikää on nyt 49v, ja NYT oon kärvistellyt kuusi pvää sellaistenkin aaltojen kanssa, että tuntuu että tukehdun ja paistun elävältä. Hiki valuu loristen, ja mieliala poukkoilee ylösalas:/

Mieheni kanssa saatiin jo aiemmin selvitettyä nää asiat, että ei tuu sitten turhia riitoja, kun ja jos mulla tulee näitä puuskia, ja niitähän sitten riittää!!! odottelin viileämpää ilmaa että pystyn siivoamaan kodissamme, mutta ei mitään vaikutusta....täällähän raivoilen ja paiskin mattoja=) Ei kyllä oikeasti oo leikinasia, kun musta tuntuu että oon ihan kypsä hourulaan, kun kaikki v*tuttaa ja suututtaa jo valmiiksi=/ Joka on samaa kokenut, tietää....

Nyt kysynkin kanssasisaria kertomaan kokemuksiaan, onko mahdollista, että hormonimäärä ei riitä pitämään oireita pois? Mulla ne alkoi mielettömän kovina - sellaiset n.26 hikoiluaaltoa vuorokaudessa kiukut päälle! Mulla on kuun lopussa lääkäri, mutta sain omalle gynelle soittoajan, ja ehkä sieltä selvyyttä, pitääkö vaihtaa merkkiä, vaiko lisätä annosta. kertokaa, onko muilla teillä tulleet oireet takaisin hoidon aloittamisen jälkeen???
Kiitos vastauksista jo etukäteen jos viitsitte vaivautua=)

12

6238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei jaksa

      Minä söin tuota 2 mg jonkin aikaa (kohtu ja munasarjat poistettu) ja meni ihan kivasti kuumat aallot pois. Annostus vain oli minulle liian suuri ja tuli migreeeniä ja verenpaine nousi.

      Siirryttiin 1 mg progynovaan ja taas alkoi univaikeudet, kuumat aallot, alakulo yms.

      Vaihdettiin sitten Livialiin ja kuumat aallot puskevat läpi. Joskus on vähän parempia jaksoja. Heräsin viime yönä neljältä enkä nukkunut sen koommin. Aamulla vaan töihin. Välillä väsyn ihan totaalisesti näihin aaltoihin. Ne tulevat suunnilleen tunnin välein. Gynekologini ehdotti jopa jo korvaushoidon lopettamista (olen 49 v) mutta sanoin, ettei onnistu.

      Söin jonkin aikaa unihäiriöihin Mirtatsapiiniä ja aallot vähenivät ja uni parani mutta tuli turvotusta, aamuväsymystä ja makean himoa. Joten lääke nyt ainakin tauolla.

      Gyne oli sitä mieltä, että stressi lisää kuumia allatoja ja minulla on stressaava työ. En tiiä mitä tässä keksis. Helteillä oli yhtä h...ttiä.

      • leikelty

        Multa kanssa poistettu sekä kohtu että munasarjat sairauden takia 7 vuotta sitten ja olen käynyt samat vaihtoruljanssit läpi. Nyt on monta vuotta ollut laastari 0.75 mg, mutta näin kuumalla ja kostealla ilmalla hikoilen kyllä kuin sika. Muutenkaan eivät kuumat aallot ole kokonaan hävinneet. Mutta isompia annoksia ei voi käyttää, kuten sinäkin jo tiedät: ne sivuoireet :(

        En ole koskaan ollut tappohelteiden ystävä, joten arvelen, että hikoilisin ilman vaihtareitakin. En enää muista edes, millaista oli kun 'termostaatti' toimi normaalisti. Mutta kun sitä hikoilua tulee muulloinkin kuin helteellä, täytyy valita vaatteet sen mukaan, etteivät märät kainalot näy. En minäkään nuku kunnolla, kun asunto on kuuma kuin pätsi. Ja sitten väsyttää seuraavana päivänä. Siihen otankin sitten Gerimaxia, vain ginsengin avulla selviän päivästä.

        En olisi itsekään valmis lopettamaan hormoneita, johan leikkaava kirugikin sanoi, että meidän tapauksessamme estrogeeniä on hyvä syödä niin kauan kuin on työelämässä. Ja niitä vuosia on vielä edessä, huokaus sentään.


    • Hormoonihurmio

      Minulla ei kuvaamastasi tilanteesta ole kokemusta, mutta sen tiedän, että usein joudutaan kokeilemaan useita eri valmisteita ja vahvuuksia ennen kuin sopiva lääke löytyy. Useinhan - oli sitten kyse minkälaisesta lääkkeestä tahansa - lääkäri määrää aluksi pienimmän mahdollisen annoksen, jonka uskoo vaivaan tehoavan.

      Tuntuu oudolta, että lääkkeet aluksi ovat tehonneet ja nyt eivät enää autakaan, mutta ehkä oireesi ovat pahentuneet niin paljon.

      Kurjaa, että joudut odottamaan lääkärille pääsyä. Muutama viikko jatkuvaa hikoilemista sekoittaa rauhallisimmankin Ellin pään.

      • 8 ja 1

        Vaihdoin progynovan pois kun olin huomaavinani sellaisen ilmiön että kun pullon avasi niin auttoivat, mutta loppupuolella pulloa ei enää. Ajattelin että mahdollisesti väljehtyivät avattuna, en ole varma mutta siltä vaikutti.


      • hyvä lääke
        8 ja 1 kirjoitti:

        Vaihdoin progynovan pois kun olin huomaavinani sellaisen ilmiön että kun pullon avasi niin auttoivat, mutta loppupuolella pulloa ei enää. Ajattelin että mahdollisesti väljehtyivät avattuna, en ole varma mutta siltä vaikutti.

        sinä oikein avasit? Eiväthän tabletit missään pullossa ole. Minä olen käyttänyt progynova 1mg nyt viisi kuukautta ja olen erittäin tyytyväinen. Kuumat aallot ja hikoilu on loppunut...


      • 8 ja 1
        hyvä lääke kirjoitti:

        sinä oikein avasit? Eiväthän tabletit missään pullossa ole. Minä olen käyttänyt progynova 1mg nyt viisi kuukautta ja olen erittäin tyytyväinen. Kuumat aallot ja hikoilu on loppunut...

        Minulla oli kyllä pullossa, siinä oli 3 kk annos. Liekö hiljttain muutettu sitä?


      • 8 ja 1
        8 ja 1 kirjoitti:

        Minulla oli kyllä pullossa, siinä oli 3 kk annos. Liekö hiljttain muutettu sitä?

        Kyseessä oli siis kakkonen.


    • tellu6

      Olen syönyt vaihdevuosiin Progynova 1mg lääkettä. Olen syönyt kaksi viikkoa ja oireet eivät hävinneet minnekkään. Paha oli, ripuli, ja hikoilu aivan sairasta, joten lopetan vähäksi aikaan lääkkeen käyttämisen.

      • Lisää

        Annoskoko oli ilmeisesti liian pieni jos 1 mg ei riittänyt poistamaan vaihdevuosioireita. Käyttöaikakin on vielä lyhyt. Annosta pitäisi lisätä ja odotella muutama viikko alkaisiko helpottaa.


      • Kuuma kesä

        Niissä on laktoosia, samoin Teroluteissa. Kokeile, auttaako ripuliin jos otat lääkkeiden kanssa Lactrase-kapselin. Ja kokeile hikoiluun estrogeenilaastaria. Nyt on kyllä muutenkin hiostava ilma.


      • Hieman epäilen
        Kuuma kesä kirjoitti:

        Niissä on laktoosia, samoin Teroluteissa. Kokeile, auttaako ripuliin jos otat lääkkeiden kanssa Lactrase-kapselin. Ja kokeile hikoiluun estrogeenilaastaria. Nyt on kyllä muutenkin hiostava ilma.

        Pitää olla todella herkkä laktoosi-intolerantikko jos yhden pienen pillerin mitättömän pieni laktoosimäärä sidosaineessa aiheuttaa oireilua. Mutta jos tilanne on todellakin tuollainen, pitää siirtyä laastariin tai geeliin.


      • Kuuma kesä
        Hieman epäilen kirjoitti:

        Pitää olla todella herkkä laktoosi-intolerantikko jos yhden pienen pillerin mitättömän pieni laktoosimäärä sidosaineessa aiheuttaa oireilua. Mutta jos tilanne on todellakin tuollainen, pitää siirtyä laastariin tai geeliin.

        Katsos, kun näin se asia on, että joillain on 100 %:nen intoleranssi, niin aivan sinun epäilyistäsi huolimatta oireita voi tulla, kuin tulee myös hyla-tuotteista. Riippuu myös paljon imeytymisnopeudesta: jos syö tyhjään vatsaan ja laktoosi on helposti imeytyvässä muodossa, niin hyvinkin pieni määrä tuo oireita; hylajäätelöt ja lääkepillerit ovat juuri pahimpia imeytymisnopeudeltaan. Piruako sitä laktoosia pitää tunkea joka ikiseen paikkaan? Mutta pelkästään sen takia ei tarvitse siirtyä laastariin, kun voi ottaa Lactrasea. Ja laastarista ja geelistä voi saada taas ihoärsytystä, allergiaa tai muita sivuvaikutuksia.

        Mutta muuten kannattaa kokeilla kaikki hoidot läpi, että näkee mikä sopii ja mikä auttaa parhaiten mihinkin vaivaan, sillä niillä on eroja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe