Hallitsematon nauraminen vakavissa tilanteissa

mielenvikainenko?

En ihan tiedä minne olisin tämän pistänyt, mutta tämä palsta on varmaan lähinnä oikeaa.

Olen nyt 18 vuotias tyttö ja minulla on sellainen ongelma, että minua alkaa naurattaa aina vakavassa tilanteessa tai jos yhtäkkiä ilmenee odottamattomia pahoja ongelmia. Esimerkkinä vaikkapa sellainen tilanne, kun ilmeisesti naapurin koira n. vuosi sitten hyökkäsi rakkaan kissamme kimppuun. Kissa raahautui kotiin pahassa kunnossa mutta minä ja äiti oltiin onneksi paikalla. Menin ihan "toimintakyvyttömäksi" ja aloin nauraa hallitsemattomasti, vaikka minua pelottikin kauheasti kissan kohtalo. Äiti tietenkin haukkui minua mielenvikaiseksi, mutta nauruni tällaisissa tilanteilla on ihan tahatonta. En todellakaan naura ilkeyttäni, mutta en toisaalta pysty olla nauramattakaan. Äidin raivostuminen minulle ei millään lailla auttanut minua selvittämään päätäni, vaan lähinnä lisäsi naurua. Nauru kuitenkin aina laantuu kunhan ongelmaa saadaan vietyä eteenpäin.

Onko tällainen yleistä? En ole kuullut että kenelläkään muulla olisi samankaltaista ongelmaa, mutten toisaalta ole kauheasti asiasta kysellytkään. Sekä tuollaiset todella vakavat tilanteet, kuten tuo ylempi esimerkki, mutta myös lievemmät ongelmat, joissa ei ole kyse elämästä ja kuolemasta, kuten vaikka jonkun tärkeän tavaran hukkaaminen tai eksyminen alkavat naurattamaan. Mistä ihmeestä tämä johtuu?

26

14976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielenvikainenko?

      Lisään vielä, että näihin naurukohtauksiin liittyy muut ihmiset tosi olennaisesti. Ei minulle yksin tällaisia tule, ja kuten ehkä edellisestä viestistä kävi ilmi, muiden hermostuminen vain lisää naurukohtauksen voimakkuutta.

    • jos menee yli..

      hei, täällä toinen samanlaisen oloinen ihminen. Olen sinua tosin ainakin kymmenen vuotta vanhempi nainen. Ensimmäisen selittämättömän naurukohtaukseni muistan teini-iästä. Piti pitää joku esitelmä ja minä aloin nauraa vedet silmissä ilman syytä. Vielä nykyäänkin saatan nauraa esim. jos töissä joku kone hajoaa ja "kaikki" leviää käsiin, ihmiset hermostuvat ja tilanne on paha ja minä hihitän aivan väärissä paikoissa. -itse en ole koskaan ajatellut tuota kovin omituiseksi, koska jotenkin yhdistään tilanteeseen sen, että jännitän jotakin ja se jännitys sitten laukeaa noin nauramalla. Nauran monesti asioille, jotka ovat huonoja, mutta eivät oikeasti vakavia, tai tosissaan vaarallisia.Eli jotain helpotuksen nauruakin se voi olla. Ja sellaisenkin olen huomannut, että jos ei oikein heti osaa reagoida asiaan ja asia menevät jollain tavalla överiksi, on vähän tilanteesta ns. pihalla, voi alkaa naurattamaan. Jos sinä naurat jossain aivan kummallisissa tilanteissa, siitähän voi keskustella, mutta jossain asioissa nauraminen on normaalia. On muitakin meitä.

      • Heko-heko

        Olen myös nauranut luokan edessä, kun olen pitänyt esitelmiä. Pidin vuosikymmeniä sitten erään luokkakaverini kanssa esitelmän Väinö Linnan Tuntemattomasta sotilaasta. Minä nauroin koko ajan, vaikka aihe oli niin vakava.


      • vällönaks

        Aivan tuttua huttua, töissä vaan ei tykätty ku äijä hirnuu ku kaikki män persiilleen.


    • Hiukan tuttua

      Nauraminen voi olla sinun tapasi reagoida stressaaviin tilanteisiin. Koet esimerkiksi jotain järkyttävää, autonominen hermostosi alkaa käydä "ylikierroksilla" ja silloin paine saattaa purkautua hillitsemättömänä nauruna. Ja kun huomaa nauravansa, ja yrittää sitä kaikin voimin estellä, nauraa vain pahemmin.

      Tai näin ainakin itse ajattelen, sillä itselläni käy myös joskus niin, että naurattaa silloin kun ei pitäisi.

      Voihan se nauru olla myös joku tiedostamaton puolustusmekanismi ikäviä asioita vastaan? Ei sillä että minä näistä ihan kamalasti tietäisin, kun alla on vaan lukion psykologian opinnot ja oma pää. Joku viisaampi kertokoon enemmän :p

      • g*********r

        Järjestetäänhän nauruterapiaakin. Jospa se on jonkinlaista sisäistä, automaattista itseterapiaa. Tiedostamatonta se on tietysti, mutta parempi nauraa kun itkeä, vaikka joku voi pitää sitä sopimattomana.

        Jokainen reagoi eritavalla vaikeisiin asioihin. Itse esim. valahdan ihan valkoiseksi, veri siis pakenee päästä, alkaa vapisuttaa ja raajat ovat niin halvaantuneet, ettei kävellä pysty. Kai se on jo lähellä shokkia, mutta ei sille mitään itse voi. Joku voisi samassa tilanteessa ihmetellä reagointini voimakkuutta, mutta meitä on niin moneksi.


      • Enkelilaulaja

        Mulla on kanssa vastaavanlaista oireilua. Olen jopa epäillyt, että mulla voisi olla psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö. Havaitsen pieniäkin yksityiskohtia ja erityisesti stressaantuneena tai väsyneenä alan nauraa tahattomasti ja muiden silmissä varmasti kummallisissa paikoissa. Itselläni on komiikan tajua ja pääsen ajatusteni ja komiikan jäljille siis, mutta kärsin siitä, kun en hallitse tunnereaktioitani. Taustallani on syviä identiteettitraumoja ja vaativuutta itseä kohtaan löytyy. Jos kokisin olevani identiteetiltäni eheämpi, pysyisivät ajatukset ja naurukohtaukset paremmin hallinnassa...ikävää =( Varsinkin, kun helposti pidetään hulluna. Pelkään myös, että loukkaan ihmisiä, joille saatan alkaa nauramaan...joskus nauran ns. päin naamaa, kun on joku virallinen tai muuten kiusallisen tilanne. Ehkä kyseessä on siis jotenkin puolustusreaktio. Voi meitä! Jossain toisessa maassa nauretaan koko ajan...Suomessa naurua kummeksutaan.


    • jompseli

      Sama ongelma. Mä pidättelin naurua Vaarin hautajaisissa ja ainakun jollain kaverilla vakava perheongelma yms. niin yritän kuunnella mutta meinaan purskahtaa nauruun ja välillä purskahdanki. Vielä yks esimerkki, kun kaveri teki itsaria hypäämällä alas kalliolta, nauroin vaikka moni muu kaverini itki. Kyseisen henkilölle ei kyllä tapahtunut onneksi kovin pahasti. olen itse muuten 15vuotias.

      Ette ole ainoat oudot! :)

      • kokoaikainen nauraminen

        Muo rupee naurattaa joka asia.... jos jollekki sattuu jotain tai jos esim. Kuljen kaupungilla ja siel on paljo ihmisii nii rupeen yhtäkkii vaa nauramaan... se on tosi noloo mut en vaa voi pidätellä naurua.... nauran melkee koko aja mutten voi sille mitää.....
        Monet ihmiset varmaa aattelee että oon hullu ku näkee mun nauravan itseksee yleisil paikoil mut jos koitan olla nauramatta nii rupee vaa naurattaa enemmän... en oo varma onks tälle kokoaikaselle nauramiselle joku hyvä syy vai ei mutta ois iha kiva että vois nauraa vaa ilosille asioille eikä joka asialle....

        Oon siis 15 vuotias tyttö


      • Ei täydellinen

        Minua on myös naurattanut hautajaisissakin, vaikka vainaja oli hyvä ystäväni. Yksi pariskunta nimittäin piti puhetta arkun päässä vainajalle. Mies horjahti tai jotain, jolloin hänen kätensä työnsi arkkua noin 50 cm. Kaikki päättyi tosin hyvin. Kyseinen pariskunta oli tosin saanut haukkumisia. Minä en kuulu niihin, jotka motkottavat. Kaikkea voi sattua.

        Yksissä toisissa hautajaisissa papin kännykkä taskussa alkoi soida kesken siunaamisen. Tilanne oli kiusallinen, eniten papille itselleen.


    • Outo nauru

      Minullakin on sama outo "pakkotoiminto". Purskahdan hallitsemattomaan nauruun, kun vaikka omaan lapseen sattuu! Aivan älytöntä. Lapsi itkee ja minä juoksen nauraen hakemaan kylmäpakettia ja sitten pyrskähdellen yritän lohduttaa koskevaa lasta! Lapsi ei voi senkään vertaa käsittää, miksi vanhempi nauraa, kun häneen sattui! Outoa.

    • ongelmallinen nuori

      Meillä oli just tänää koulussa pilatesta liikuntatunnilla, ja mut häädettiin sieltä pois koska en pystyny oleen nauramatta. Mä en vaa jotenki koskaan pysty hallitseen itteeni koskaan ja joudun usein ongelmiin sen takia:D
      Se mulle rageeminen nauramisesta ei todellaka auta, vaa pahentaa sitä nauramisen määrää :D

      Haluisin oikeesti apua koska en haluu et tästä tulee mulle isona jotain ongelmia.. :D

      • Heki-heko

        Murrosiässä hormoonit ovat vielä sekaisin, siksi naurattaa tai itkettää. Iän mukana tahaton nauraminen vähenee. Minusta oli pahempaa, kun koko luokka rähähti nauruun jonkun asian takia, jota minä sanoin tai tein.


    • ihmiseterilaisia

      Se on vaan hermostumista ja silloin kun koittaa lopettaa nauramista niin alkaakin hermostuttaa lisää ja naurattaa. Täysin normaalia mutta voisit vaikka lähipiirillesi kertoa että sulla on tuommoinen "vaiva" järkyttävissä tilanteissa kun hermostut, ja että tilanteet eivät missään nimessä susta ole oikeasti hauskoja, se nauru on niinkuin fyysistä vaan.

    • Voisiko olla

      Mitä jos tuo on jokin alkukantainen jäänne siitä, että hermostuu toisten ihmisten hermostumisesta (toisia ihmisiähän on oltava läsnä että tuo tapahtuu) ja sitten koettaa rauhoittaa tilannetta nauramalla?

      Koirakin alkaa usein heiluttaa häntää, kun omistajalla menee hermot.

      Toinen selitys voisi olla se, että ensin jotakin tuonkaltaista tapahtuu kerran ja muiden syyttävät katseet saavat häpeämään, sitten sitä alkaa pelätä ja pelkääminen pahentaa "oiretta". Vähän niin kuin pakkoajatusten kanssa: mitä enemmän torjut ja mitä epäsopivampia ne ovat, sitä pahempina ne puskevat läpi.

    • oiivoi

      Voi olla! Siis kun :DD mä riitelen mun miehen kans niin mulla ei vaan pokka pidä ja alan nauraa hermostuneesti kesken riidan no se kyllä auttaa siin vähä mut haluisin joskus olla ees vihanen sille! :D Vaikka oonki mut en voi vaa raivota ku repeen kesken raivoomise :DD Mut eiks nauramine ny oo iha hyvä kai se on ku se vapauttaa mielihyvähormoonei ja rauhottaa ni parempi se ny ku et ois veitsi kädes itkemäs! (sorry karu vertaus)

    • Neuroosinauru

      Olen 30v mies ja kärsinyt jännitysnauramisesta teini-iästä asti. Itselläni on ongelmana sosiaalisten tilanteiden jännitys ja niissä on todella vaikeaa välillä pidättää naurun purskahduksia kun ajatukset sinkoilevat päässä ja stressitaso on huipussaan. Se on siinä mielessä ikävä ongelma, että väärissä tilanteissa nauraminen on muille kovin epäkohteliasta ja sitä on mahdotonta lähteä selittelemään. Muut kuvittelevat, että saan siitä nautintoa toisten kustannuksella. Olen käyttänyt sellaista tekniikkaa, että aiheutan itselleni kipua puristamalla vaivihkaa etusormen kynnellä peukaloani. Se auttaa estämään tahatonta nauramista väärissä tilanteissa (yleensä sosiaaliset tilanteet, joissa pitää istua hiljaa lähekkäin muiden ihmisten kanssa). Voimakas sosiaalinen jännittäminen on jo itsessään elämää muuttava ongelma ja tuo neuroottinen nauramisalttius on ikävä bonus siihen. Tuo on verrattavissa pakkoajatuksiin ja neurooseihin.

      • sdfgbsdfgb

        Kaikki mikä kiellettyä on se viehättää.... Ei minustakaan ole yhtään kiva nauraa tai itkeä sillon ku muut odottaa sitä tai kun yleinen tilanne näyttäisi antavan siihen motivaatiosysäyksen. ITKU SAMOIN KU NAURUKI ON PAHIMMIN vaanimassa juuri silloin ku niitä haluais viimeiseen asti pidätellä


    • rätkättää

      Eikös Anne Sinnemäki nauraa rätkätä koko ajan kun häntä haastatellaan. Mitä enempi toimittaja kyselee sitä enemmän Sinnemäki nauraa.

    • wanhempi

      Yx jussi kävi ett horjahdin jengin keskel tanssilattialla ja sekuritin portsari heitti pihal.

    • xfgbfdgb

      En käsitä miten ihmiset osaa nauraa vaikka teatterissa. Kaikki naurajat varmaan enemmän tai vähemmän viineissä ja sherryissä, joita kallilla ovat lämpiöstä ostaneet. Mä en muista koskaan nauraneenni millekään jutulle. Ei vaan tulis nauraminen mieleenkään. Siellä vaan istun ihan pokkana AINA , tapahtuipa lavalla mitä vaan. Yksin ja väsyneenä saatan omille jutuille nauraa tai sitten joillekki juutuupin remikseille, mutta semmoset asiat joille iso osa muista nauraa niin ei ne vaan kolistuta minua. Minusta joukossa nauraminen on jotenki saatanan ahistavaa.
      Kai se viilinaamaisuus johtuu siitä etten harrasta paljoa muitakaan tunteita. Itkenykään en oo varmasti niin paljoa ku ois tarvinnu; montakohan tuntia lie itkuakin suorittamatta, rästissä. Kiroilu sen sijaan kyllä maittaa, ja raivokohtakset ajoittain. Moitteisiin suhtaudun sunnilleen samalla tavalla kuin se Jankon Betonin toimitusjohtaja, Kummelissa

    • NauruhanPidentääIkää

      Anteeksi myöhäinen vastaus, mutta olihan tähänkin pakko nyt vastata kun itsellään täysin sama ongelma. :D Itselläni on ongelmia nauramisen kanssa, varsinkin seurassa. Kotona en naura muille kuin ehkä välillä joillekin siskon ja mun jutuille, ennemminkin olen kotona täysin pokerinaama tai tiuskin ja näsäviisastelen kun menee hermot, pahimmissa tapauksissa itken jotain yksikseen, välillä sen hetken tilannetta tai sitten illalla nukkumaan mennessä menneitä. Mutta kaikki tuttuni ovat leimanneet minut "kaikelle naurajaksi". Nauran mitä turhimmille asioille... Muistan kun ala-asteella nauroin aivan kaikelle, varsinkin kuviksenvalinnaisessa. Kerran nauroin kun yksi ryhmäläisistä luki otsikon "Pääsiäiseksi". Hän kysyi joka tunti uudestaan, mikä siinä niin nauratti, mutta repesin vain uudestaan enkä saanut selitettyä, enkä oikeastaan halunnutkaan selittää. (kyllä, myönnän että oli erittäin lapsellista nauraa kyseiselle sanalle) Samoilla valinnais tunneilla oon saanu useita kertoja sellaisia naurukohtauksia että opettaja on huomeuttanut ja käskeä rauhoittumaan, no eipäs ole auttanut. Olen koulussa (olen yhdeksännellä luokalla tällä hetkellä) semi hiljainen (ellen istu parhaan kaverin vieressä :D) ja kuuntelen vaan muiden juttuja siinä ympärillä. Sitten repeen vaan niiden jutuille mitä sivukorvalla kuulen ja kaverit ihmettelevät mitä mä taas nauran, enkä pysty sitäkään selittämään. JA ESITELMIEN PIDOSTA PUHUMATTAKAAN... Varsinkin jos pitää se esitelmä bestiksen kaa tehä nii johan alkaa siellä edessä naurattamaan. XD Yksin jos joudun esitelmän pitämään niin ei siitäkään mitään tule, stressaan silloinkin liikaa jolloin tuntuu kuin en osaisi edes notmaaleja sanoja oikein lukea (puhun hiljaa, en katso yleisöön, pidän kesken lausetta taukoja miettiessäni sanoja, jotka kuitenkin sanon väärin ja korjaan sitten). Ei ole todellakaan hauskaa tämä tyhjälle nauraminen. Ja se vasta paikkaansa pitää mun kohdalla, että nauru tarttuu. Alan nauramaan, jos joku toinenkin nauraa. :D Pidätän naurua juurinkin tuolla tavalla, että aiheutan kipua itselleni, kun naurattaa: puren huulta tai kieltä oikein kunnolla, painan kynttä toista sormea vasten. Noh, oarempihan se on nauraa kuin itkeä.

    • Anonyymi

      Perheenjäsenestäni on kerrottu että joskus sisaruksensa meinasi hukkua ja tämä nauroi rannalla, joku "paniikkinauru" siitä säikähdyksestä.

      Itselleni on kerran tapahtunut vastaavaa, jouduin riitatilanteeseen jossa vastapuoli päätyi lyömään minua.
      En muista nauraneeni, mutta lyönnin jälkeen vastapuoli ihmetteli kuinka ennen kukaan ei ole jäänyt nauramaan lyöntinsä jälkeen.
      Normaalisti pelkään vastaavia kohtaamisia ihmisten kanssa ja yritän vältellä niitä viimeiseen asti, tällä kertaa kuitenkin naurun jälkeen oloni oli rennompi ja ehdotin jopa että olisiko nyt oma vuoroni lyödä, mutta luultavasti onnekseni sain kieltävän vastauksen.
      Uskon kuitenkin että säikähdin lyöntiä niin paljon että aloin tahdottoman "paniikkinaurun", ja se toimi hyvin edukseni, sain rentoudutettua itseni yli pelon ja hermostumisen ja pystyin toimimaan itselleni vaikeassa paikassa.

    • Anonyymi

      Minulla on aivan sama ongelma ja tämä on tosi ärsyttävää.

    • Anonyymi

      Taitaa olla ns. sijaistoiminto. Eli kun on jonkinlainen "pakene tai taistele" -tyyppinen tilanne, niin sen sijaan että tekisi oikeaa toimintoa, laukeaakin joku tilanteeseen kuulumaton reaktio. Eläimilläkin esim. kissa tai koira voivat hämmentävässä tilanteessa alkaa yhtäkkiä vaikka nuolla tai rapsuttaa itseään.

    • Anonyymi

      Sama ongelma tai en naura vakaviin asioihin mutta sellaisilla kiusallisilla hetkillä kun toisen ei välttämättä naura eihän siihen muu auta ku popsia ksaloleita xanoreita tai jotain muuta ennenkuin voi mennä ihmisten seuraan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe