Auton akku

autopyörimään

Hei!

Toissapäivänä kun käynnistin auton pihasta, mittaristoon jäi palamaan punainen akun kuva ja mittariston keskinäytössä luki ALTERNATOR VISIT WORKSHOP. No ajattelin, että kyllä akku talveen kestää.

Eilen kun ajelin, autosta tuntui loppuvan sähkö, sähkölaitteet putoilivat pois päältä yksi kerralaan, radio, ilmastointi jne. ja mittaristoon tuli merkkivalot, ABS, ESP, BAS ja ratin kuva. Akun kuva paloi edelleen. Keskinäytössä vilkkui vuorotellen ALTERNATOR VISIT WORKSHOP ja BATTERY PROTECTION: CONVENIENCE.

Tänään auto ei jaksanut enään lähteä käyntiin, käynnistäessä vain tuli teksti BATTERY PROTECTION.

Voiko auton akku loppua näin yhtäkkiä vai voisiko vika olla sulakkeissa tai sähköjohdoissa? Entä mistä tiedän toimiiko auton generaattori, entä voisiko vika ollakin siinä?

21

6000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto Masentaja 2

      Lataushan siitä loppui ihan niin kuin ensimmäinen varoitusteksti sen sanoikin. Silti sinä vain ajoita akun tyhjäksi ja kun se ei kestä kauaakaan olla syväpurettuna, menee sekin uusiksi jos et heti saa siihen sähköä.

      Vahingosta viisastuu, mutta viisas viisastuu toisen vahingosta...

      • autopyörimään

        Arvelin että auto vinkuu että akun käyttöikä alkaa olla täynnä, ja ajattelin talven varalle sitten vaihtaa.

        Ilmeisesti tuo sähkölaitteiden pois päältä tippuminen viittaa enemmän generaattorin vikaan kuin akkulaturin / muuntajan vikaan?

        Eikös ne sähkölaitteet jotka toimii vain ajon aikana (esim. takalasin lämmitin, pyyhkijät, puhallin), toimi vaihtovirralla kun autossa on vaihtovirtageneraattori ja sitten esim. radio, sisävalot, käynnistys jne... toimii tasavirralla? Ja jossain on joku muuntaja / laturi jolla tehdään vaihtovirrasta tasavirtaa? Vai miten se toimii, kun en ole asiaan perehtynyt?

        Akussa on jotain virtaa, koska esim. auton sisävalot pelaa, keskuslukko pelaa, ja mittariin tulee valot, mutta käynnistettäessä auto ei anna edes yrittää ja tulee teksti BATTERY PROTECTION. Ilmeisesti auto suojelee akkua juri tuolta syväpurkautumiselta.

        Voiko autolla nyt ajaa jos sen käynnistää apukaapeleilla? n. 50 kilometriä pitäisi ajaa tuonne merkkihuoltoon?


      • ensin
        autopyörimään kirjoitti:

        Arvelin että auto vinkuu että akun käyttöikä alkaa olla täynnä, ja ajattelin talven varalle sitten vaihtaa.

        Ilmeisesti tuo sähkölaitteiden pois päältä tippuminen viittaa enemmän generaattorin vikaan kuin akkulaturin / muuntajan vikaan?

        Eikös ne sähkölaitteet jotka toimii vain ajon aikana (esim. takalasin lämmitin, pyyhkijät, puhallin), toimi vaihtovirralla kun autossa on vaihtovirtageneraattori ja sitten esim. radio, sisävalot, käynnistys jne... toimii tasavirralla? Ja jossain on joku muuntaja / laturi jolla tehdään vaihtovirrasta tasavirtaa? Vai miten se toimii, kun en ole asiaan perehtynyt?

        Akussa on jotain virtaa, koska esim. auton sisävalot pelaa, keskuslukko pelaa, ja mittariin tulee valot, mutta käynnistettäessä auto ei anna edes yrittää ja tulee teksti BATTERY PROTECTION. Ilmeisesti auto suojelee akkua juri tuolta syväpurkautumiselta.

        Voiko autolla nyt ajaa jos sen käynnistää apukaapeleilla? n. 50 kilometriä pitäisi ajaa tuonne merkkihuoltoon?

        Auton merkin ja vuosimallin.


      • Voltti-Viljami
        autopyörimään kirjoitti:

        Arvelin että auto vinkuu että akun käyttöikä alkaa olla täynnä, ja ajattelin talven varalle sitten vaihtaa.

        Ilmeisesti tuo sähkölaitteiden pois päältä tippuminen viittaa enemmän generaattorin vikaan kuin akkulaturin / muuntajan vikaan?

        Eikös ne sähkölaitteet jotka toimii vain ajon aikana (esim. takalasin lämmitin, pyyhkijät, puhallin), toimi vaihtovirralla kun autossa on vaihtovirtageneraattori ja sitten esim. radio, sisävalot, käynnistys jne... toimii tasavirralla? Ja jossain on joku muuntaja / laturi jolla tehdään vaihtovirrasta tasavirtaa? Vai miten se toimii, kun en ole asiaan perehtynyt?

        Akussa on jotain virtaa, koska esim. auton sisävalot pelaa, keskuslukko pelaa, ja mittariin tulee valot, mutta käynnistettäessä auto ei anna edes yrittää ja tulee teksti BATTERY PROTECTION. Ilmeisesti auto suojelee akkua juri tuolta syväpurkautumiselta.

        Voiko autolla nyt ajaa jos sen käynnistää apukaapeleilla? n. 50 kilometriä pitäisi ajaa tuonne merkkihuoltoon?

        Merkkihuollon käyttäminen tällaisen asian selvittämiseen on kyllä rahan tuhlausta, kun sen voi tutkia itse tai vähän osaavampi naapuri tupakkapalkalla.

        Käynnistys apukaapeleilla ei lisää tyhjään akkuun varausta, joten sähkö saattaa loppua kesken matkan. Ihan ensiksi kannattaa ladata se akku ulkopuolisella laturilla. Latureita saa edullisimmin kaikenlaista tavaraa myyvistä halpahalleista ja kelvollisen hinta lienee pari kolme kymppiä.

        Jos latauksen jälkeenkin sähköä puuttuu ja tulee samoja vikailmoituksia, akku on luultavasti viallinen ja sen vaihtaminenhan on pikku juttu. Mutta jos auto käynnistyy, akku on todennäköisesti kunnossa ja vika on auton laturissa tai pahimmassa tapauksessa vielä jossain salatummassa paikassa. Sitten on aika mennä huoltoon, ja täydellä akullahan 50 km ei ole mikään ongelma.


      • ...
        autopyörimään kirjoitti:

        Arvelin että auto vinkuu että akun käyttöikä alkaa olla täynnä, ja ajattelin talven varalle sitten vaihtaa.

        Ilmeisesti tuo sähkölaitteiden pois päältä tippuminen viittaa enemmän generaattorin vikaan kuin akkulaturin / muuntajan vikaan?

        Eikös ne sähkölaitteet jotka toimii vain ajon aikana (esim. takalasin lämmitin, pyyhkijät, puhallin), toimi vaihtovirralla kun autossa on vaihtovirtageneraattori ja sitten esim. radio, sisävalot, käynnistys jne... toimii tasavirralla? Ja jossain on joku muuntaja / laturi jolla tehdään vaihtovirrasta tasavirtaa? Vai miten se toimii, kun en ole asiaan perehtynyt?

        Akussa on jotain virtaa, koska esim. auton sisävalot pelaa, keskuslukko pelaa, ja mittariin tulee valot, mutta käynnistettäessä auto ei anna edes yrittää ja tulee teksti BATTERY PROTECTION. Ilmeisesti auto suojelee akkua juri tuolta syväpurkautumiselta.

        Voiko autolla nyt ajaa jos sen käynnistää apukaapeleilla? n. 50 kilometriä pitäisi ajaa tuonne merkkihuoltoon?

        Jos se on kerta vinkunut niin silloin siellä on laturin remmi löysällä jolloin se ei lataa, voi myös olla nyt poikki. Akussa tuskin on vikaa. Sano jollekkin joka ymmärtää autojen päälle edes vähän enemmän että katsoo sen remmin.


      • autopyörimään
        ... kirjoitti:

        Jos se on kerta vinkunut niin silloin siellä on laturin remmi löysällä jolloin se ei lataa, voi myös olla nyt poikki. Akussa tuskin on vikaa. Sano jollekkin joka ymmärtää autojen päälle edes vähän enemmän että katsoo sen remmin.

        Ei siellä mikään remmi vingu, vaan toi mittari vinkuu ja vilkuttelee noita akkuilmotuksia. Auto on Mercedes-Benz W211 270 CDI.

        Auto lähti tänään taas pyörimään parin yrityksen jälkeen, mutta juurikaan mikään sähkölaite ei pelaa ja mittarissa vilkkuu noita virheilmoituksia.

        Akku pitää ladata joo... Se on jossain auton syövereissä sitten, täytyy ohjekirjasta katsoa missä se on. Akkulaturia ei ole, mutta eikös akkua voi ladata siten, että kytketään apukaapelit toisesta autosta ja annetaan toisen auton käydä? Silloinhan sen pitäisi ladata? Kuinka kauan akkua tarvitsee ladata tuollein n. 50 kilometrin matkalle?

        Onko toi alternator nyt generaattori vai akkulaturi vai mikä?


    • suomalainen ei usko

      Einuo varoitustekstit turhia ole.
      Akut kuolevat juurikaan varottelematta nykyään.
      Pelkällä akulla ei pitkään pärjää vaikka se olisikin ehjä jos laturi on sökö.

      • waler

        voit korjaamolle ajaa,kunhan ensin lataat akun täyteen,ajaessa et pidä mitään ylimääräistä sähkölaitetta
        päällä,varsinkaan ajovaloja.Tosin ,jos akku on ihan paska,voi olla ettet ihan perille pääse.
        Jos autovakuutuksesi sisältää hinautuksen,niin eihän tämä ole tien päällä mikään ongelma,
        vai onko?


      • WoopeR
        waler kirjoitti:

        voit korjaamolle ajaa,kunhan ensin lataat akun täyteen,ajaessa et pidä mitään ylimääräistä sähkölaitetta
        päällä,varsinkaan ajovaloja.Tosin ,jos akku on ihan paska,voi olla ettet ihan perille pääse.
        Jos autovakuutuksesi sisältää hinautuksen,niin eihän tämä ole tien päällä mikään ongelma,
        vai onko?

        TÄstä taas ei ollut mitään hytytä vian selvittämiseen liittyen.. Eli jos et muuta osaa suosigtella kuin aina noita korjaamoita, niin älä kirjoita olenkaan.


      • WoopeR
        WoopeR kirjoitti:

        TÄstä taas ei ollut mitään hytytä vian selvittämiseen liittyen.. Eli jos et muuta osaa suosigtella kuin aina noita korjaamoita, niin älä kirjoita olenkaan.

        Tuo yllämaininta oli aiheeton pahoittelen.


    • WoopeR

      Viesti on ihan selvä.. Vaihtovirtageneraattori on mennyt ja järjestelmä on kytkenyt soveltuvan akun suojauksen päälle, mikä turvaa välttämättömille laitteille virransaannin. Myös se teksti kehoittaa käydä huoltoliikkeessä tarkistuttamassa tuon generattorin.

      • autopyörimään

        Se on varmaan ladattava se akku noilla apukaapeleilla. Jospa sellainen pari-kolme tuntia riittäisi 50 kilometrin matkalle? Pakko tuolla on liikkeelle päästä, eli ajan sen sinne huoltoon enkä ala ihmettelemään generaattorien ihmeellistä elämää...

        Huomenna täytyy kokeilla kakkosautosta apukaapelilla ladata se akku, sitten käynnistää se auto ja ajaa äkkiä sinne korjaamolle ettei se akku ehdi tyhjetä matkalla.


      • olisko loma tarpeen
        autopyörimään kirjoitti:

        Se on varmaan ladattava se akku noilla apukaapeleilla. Jospa sellainen pari-kolme tuntia riittäisi 50 kilometrin matkalle? Pakko tuolla on liikkeelle päästä, eli ajan sen sinne huoltoon enkä ala ihmettelemään generaattorien ihmeellistä elämää...

        Huomenna täytyy kokeilla kakkosautosta apukaapelilla ladata se akku, sitten käynnistää se auto ja ajaa äkkiä sinne korjaamolle ettei se akku ehdi tyhjetä matkalla.

        kuinka joku saattaa noinkin pihalla olla, siis avaus täysin seköpään jorinoita alusta lisäyksiin asti.
        Kas kun ei ämpärillä kanna irtovirtaa akkuun, siis tasavirtaa ei vaihtovirtaa, vai kummalla virralla mersu paremmin pyörähtelee.


      • autopyörimään
        olisko loma tarpeen kirjoitti:

        kuinka joku saattaa noinkin pihalla olla, siis avaus täysin seköpään jorinoita alusta lisäyksiin asti.
        Kas kun ei ämpärillä kanna irtovirtaa akkuun, siis tasavirtaa ei vaihtovirtaa, vai kummalla virralla mersu paremmin pyörähtelee.

        Joo-o, katsos kun en ole autoasioihin perehtynyt niin tarkasti, ja nykyautossa on kuulemma vaihtovirtageneraattori, joten oletan että silloin tietysti siitä tulee vaihtovirtaa ja sähkölaitteet jotka lähtee päälle vasta koneen käynnistyksen jälkeen toimivat suoraan vaihtovirralla ja ne laitteet jotka toimii myös auton ollessa sammutettuna pelaavat tasavirralla koska akkuun menee tasavirtaa ja sitten jossain on joku muuntaja jolla vaihtovirrasta tehdään tasavirtaa.

        En todellakaan tiedä onko se näin, vai muutetaanko kaikki virta tasavirraksi ja sitten vasta käyttöön, miten asia muuten on?

        Laitoin sen akun nyt lataantumaan niillä apukaapeleilla, katsoin autojen ohjekirjoista ohjeet... Kyllä se tuntuu lataantuvan, kun laitoin apukaapelit kiinni ja käynnistin kakkosauton ja sitten kokeilin Mersua käynnistää niin lähti käyntiin, ja mittaristo sanoi edelleen tuota ALTERNATOR ilmoitusta, mutta kaikki sähkölaitteet pelaa eikä BATTERY PROTECTIONia enään tule.

        Myöskin sisävalot kirkastuivat huomattavasti kun laitoin kaapelit kiinni ja sitten kun käynnistin kakkosauton niin kirkastuivat vielä lisää.

        Nyt saa rauhassa lataantua vaikka neljäkin tuntia, ei kulutus päätä huimaa. Aluksi kun käynnistin kakkosauton (Skoda Fabia 1,9SDI), niin tietokone näytti 0,9 litraa tunnissa diisseliä.

        Sitten kun kytkin kaapeli, ja koitin Mersua niin Skodassa polttoaineen kulutus nousi mitä enemmän sähkölaitteita Mersussa päällä. No, sammutin sen Mersun ja nyt saa lataantua vaikka iltayhdeksään, jospa huomenna sitten lähtee aamulla käyntiin ja huoltoon.


      • todella ulalla olet
        autopyörimään kirjoitti:

        Joo-o, katsos kun en ole autoasioihin perehtynyt niin tarkasti, ja nykyautossa on kuulemma vaihtovirtageneraattori, joten oletan että silloin tietysti siitä tulee vaihtovirtaa ja sähkölaitteet jotka lähtee päälle vasta koneen käynnistyksen jälkeen toimivat suoraan vaihtovirralla ja ne laitteet jotka toimii myös auton ollessa sammutettuna pelaavat tasavirralla koska akkuun menee tasavirtaa ja sitten jossain on joku muuntaja jolla vaihtovirrasta tehdään tasavirtaa.

        En todellakaan tiedä onko se näin, vai muutetaanko kaikki virta tasavirraksi ja sitten vasta käyttöön, miten asia muuten on?

        Laitoin sen akun nyt lataantumaan niillä apukaapeleilla, katsoin autojen ohjekirjoista ohjeet... Kyllä se tuntuu lataantuvan, kun laitoin apukaapelit kiinni ja käynnistin kakkosauton ja sitten kokeilin Mersua käynnistää niin lähti käyntiin, ja mittaristo sanoi edelleen tuota ALTERNATOR ilmoitusta, mutta kaikki sähkölaitteet pelaa eikä BATTERY PROTECTIONia enään tule.

        Myöskin sisävalot kirkastuivat huomattavasti kun laitoin kaapelit kiinni ja sitten kun käynnistin kakkosauton niin kirkastuivat vielä lisää.

        Nyt saa rauhassa lataantua vaikka neljäkin tuntia, ei kulutus päätä huimaa. Aluksi kun käynnistin kakkosauton (Skoda Fabia 1,9SDI), niin tietokone näytti 0,9 litraa tunnissa diisseliä.

        Sitten kun kytkin kaapeli, ja koitin Mersua niin Skodassa polttoaineen kulutus nousi mitä enemmän sähkölaitteita Mersussa päällä. No, sammutin sen Mersun ja nyt saa lataantua vaikka iltayhdeksään, jospa huomenna sitten lähtee aamulla käyntiin ja huoltoon.

        sellainen tyhjäkäyntikielto, että sammutappa se skeida sitten.


      • autopyörimään
        todella ulalla olet kirjoitti:

        sellainen tyhjäkäyntikielto, että sammutappa se skeida sitten.

        No eipä täällä juuri ole yksityistiellä eikä mun omakotitalon takapihalla ketään tullut tyhjäkäyntiä valvomaan...

        Ja se lataantui tosissaan tuossa iltayhdeksään asti, ja huomenna olisi tarkoitus ajaa se sinne huoltoon. Katsotaan sitten mitä käy!


      • autopyörimään
        autopyörimään kirjoitti:

        No eipä täällä juuri ole yksityistiellä eikä mun omakotitalon takapihalla ketään tullut tyhjäkäyntiä valvomaan...

        Ja se lataantui tosissaan tuossa iltayhdeksään asti, ja huomenna olisi tarkoitus ajaa se sinne huoltoon. Katsotaan sitten mitä käy!

        No niin, aamulla lähti käyntiin, ei Battery Protectionia, kerkesin ajella n. 30 kilometriä jolloin tuli Battery Protection, no en välittänyt siitä, ajoin sen sinne huoltoon ja mittaristo vilkutteli noita Alternator ja Battery Protection.

        Auto saatiin heti sisälle, ja sammutettiin. Huoltomies mittasi pikaisesti sähköt, ja oli auton ollessa sammutettu jotain 11 ja risat ja käynnissä putosi jonnekin 9 ja 10 välille. Kuulemma laturi ei lataa yhtään.

        Sitten kysyin että siis generaattori toimii? Huoltomies korjasi, että ei toimi. Sitten aloin selittämään että eikös siellä ole joku laturi / muuntaja, ja noita vaihtovirta / tasavirtajuttuja, no huoltomies sitten selitti että kaikki sähkö on tasavirtaa ja vaihtovirta muunnetaan tasavirraksi jo itse laturissa, eli erillisiä muuntajia ei ole.

        Jotain se epäili jostain hiilistä tms... ja kuulemma koko laturi todennäköisesti vaihdetaan. No katsotaan nyt...


      • autuus on onni
        autopyörimään kirjoitti:

        No niin, aamulla lähti käyntiin, ei Battery Protectionia, kerkesin ajella n. 30 kilometriä jolloin tuli Battery Protection, no en välittänyt siitä, ajoin sen sinne huoltoon ja mittaristo vilkutteli noita Alternator ja Battery Protection.

        Auto saatiin heti sisälle, ja sammutettiin. Huoltomies mittasi pikaisesti sähköt, ja oli auton ollessa sammutettu jotain 11 ja risat ja käynnissä putosi jonnekin 9 ja 10 välille. Kuulemma laturi ei lataa yhtään.

        Sitten kysyin että siis generaattori toimii? Huoltomies korjasi, että ei toimi. Sitten aloin selittämään että eikös siellä ole joku laturi / muuntaja, ja noita vaihtovirta / tasavirtajuttuja, no huoltomies sitten selitti että kaikki sähkö on tasavirtaa ja vaihtovirta muunnetaan tasavirraksi jo itse laturissa, eli erillisiä muuntajia ei ole.

        Jotain se epäili jostain hiilistä tms... ja kuulemma koko laturi todennäköisesti vaihdetaan. No katsotaan nyt...

        suusi kiinni. No itte maksat ja et ihan vähääkään.
        Mutta jutut on kyllä niin uunon kuin olla voi.


      • autopyörimään
        autuus on onni kirjoitti:

        suusi kiinni. No itte maksat ja et ihan vähääkään.
        Mutta jutut on kyllä niin uunon kuin olla voi.

        Laturi / generaattori vaihdettiin uuteen, eikä taida todellakaan tulla kovin vähää maksamaan.

        Huollosta hain nytten, mutta akku oli vissiin tyhjä. Ilmoitti vaan Battery Protectionia... No, huollosta tuli kaveri apuakun kanssa ja startattiin auto.

        No, mittaristo ilmoitti vielä tuota Convience ilmoitusta, kysyin siitä ja se pitäisi hävitä kun auto on ollut tarpeeksi käynnissä. No, annoin auton käydä tyhjäkäyntiä siinä jonkin aikaa, ja sitten tuo ilmoitus hävisi ja nyt toimii taas sähköt täysillä!

        Ohjeeksi sain myös että pitäisi pari tuntia ajella / antaa koneen käydä jotta akku lataantuu. No, jätin sen tohon pihalle käymään, antaa käydä kuuteen asti jotta akku on varmasti täynnä.

        Lasin pyyhintäkään ei meinannut jaksaa toimia tuossa välillä, nyt toimii taas täysillä, samoin kuin puhaltimet ym...


        Nyt jos jatkossa auto vihjaisee mitään akkuvaloa tai Alternator ilmoitusta niin ajan viivana huoltoon jotta tulee kuntoon eikä tarvitse tyhjäkäyttää niin paljoa.


      • oivoivoivoi
        autopyörimään kirjoitti:

        Laturi / generaattori vaihdettiin uuteen, eikä taida todellakaan tulla kovin vähää maksamaan.

        Huollosta hain nytten, mutta akku oli vissiin tyhjä. Ilmoitti vaan Battery Protectionia... No, huollosta tuli kaveri apuakun kanssa ja startattiin auto.

        No, mittaristo ilmoitti vielä tuota Convience ilmoitusta, kysyin siitä ja se pitäisi hävitä kun auto on ollut tarpeeksi käynnissä. No, annoin auton käydä tyhjäkäyntiä siinä jonkin aikaa, ja sitten tuo ilmoitus hävisi ja nyt toimii taas sähköt täysillä!

        Ohjeeksi sain myös että pitäisi pari tuntia ajella / antaa koneen käydä jotta akku lataantuu. No, jätin sen tohon pihalle käymään, antaa käydä kuuteen asti jotta akku on varmasti täynnä.

        Lasin pyyhintäkään ei meinannut jaksaa toimia tuossa välillä, nyt toimii taas täysillä, samoin kuin puhaltimet ym...


        Nyt jos jatkossa auto vihjaisee mitään akkuvaloa tai Alternator ilmoitusta niin ajan viivana huoltoon jotta tulee kuntoon eikä tarvitse tyhjäkäyttää niin paljoa.

        niin ei tarvitse täällä noita hölmöläisen juttuja enää lueskella.


    • mb 200cdi

      itsellä cdi 200 vm 2001 mulla tulee kans toi punanen valovilkahtaa ajotietokoneessa ja siinä lukee batterybattery/alternator visit workshop päälle ja palaa noin 1s ja ajo valot sammuu kans 1s sit tule taas päälle en tiä mikä on vikana se ei tee sitä aina

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe