SÄÄRIHAAVAAN hoito heitteillejätön tasoa

heitteillejättö.

Onko syynä se, ettei ole lääkettä, joka toimisi säärihaavassa, niin ketään ei kiinnosta haavan hoito.
Tätä haavaa olen nyt sairastanut viime tammikuusta lähtien. Olen käynyt verisuonikirurgilla kolmasti ja pyytänyt, että kirjoittaisiko hän lähetteen haavahoitajalle keskussairaalaan, kun siellä sellainen kerran on? Ei kirjoita, kun se on diabetestapauksia varten.

Jalkahoitajilla olen ravannut, jotka hoitavat jalat, mutta haavaan (haava nillkkaluun takana) vain laitetaan uusi lappu. Huom! Jalkahoitaja on terveyskeskuksen sairaanhoitaja, joten pitäisi tietää hoidosta vähän enemmän.
Olen käynyt lukemattomia kertoja terveyskeskuksen terveydenhoitajalla, ja vaihtavat vain lapun ja sillä siisti.

Eilen osui sairaanhoitaja terveydenhuoltajan vastaanottoon. Hän kyseli:
- mikä bakteeri haavassa on.
- Herran jestas, mistä minä tiedän? En osaa sitä analysoida.
- Eikö siitä ole sitten otettu bakteeriviljelmää?
- Ei kukaan
- Ja olet noinkin monia kertoja käynyt?
- Joo, olen, muttei kukaan ole edes ehdottanutkaan

Pohjustuksena, että jalkojen verisuonet ovat radikaalisti leikattu 20 vuotta sitten. Siihen loppuivat säärihaavat siltä erää. Ennen tämän säärihaavan puhkeamista verisuonikirurgi teetätti verisuonista varjoainekuvauksen joulukuussa 2009. Tilanne on erittäin huono. Verisuonia ei juurikaan saada esille.
Ovat niin huonot, ettei jalkoihin voi ajatellakkaan mitään leikkauksia (verisuonikirurgi, professori huuhtikuussa 2010)

Eilinen sairaanhoitaja otti viljelynäytteet, puhdisti haavan, laittoi puudutetta ja suolaliostupun haavan päälle ja sitten kahdet laastarit, että ne pysyvät kun kolmannen asteen puristussukka vedetään päälle.

Ihmetyttää, miten leväperäistä hommaa. Nyt on vaarana lopettaa biologinen lääkitys, joka muuten tehoaa krooniseen vaikeaan reumaan. Minulla on ollut katve sillä alueella, ettei avoinna olevan säärihaavan aikana tätä biologista lääkettä saa antaa. Koko lääkitystä ei olisi saanut antaa koko säärihaavan aikana (olin yhden kerran vasta saanut biologista lääkettä kun säärihaava tuli) vaan en ole sitä tiennyt. Se oli niin uusi lääke, ettei siitä ollut tietoa edes netissä. Sen sanottiin olevan niin erilainen, kuin muut biologiset lääkkeet, joita tautiin käytetään. Kun se annetaan sairaalassa suoneen, ei minulla ollut mitään tuoteselostettakaan. Vasta nyt se tuoteseloste on ilmestynyt nettiin, n. parikuukautta sitten ei vielä ollut.
Eikä lääkettä aloittaessa ollut mitään mainintaa haavoista, enkä muista sitä edes kyselylomakkeessakaan olevan.

Tässä kait tulee kärjistettynä esille se, että kun sairautta ei voi lääkkeillä hoitaa, ei ole lääkettä, sen hoito on lähes HEITTEILLEJÄTÖN luokkaa. Kun sairauden hoito ei tuota lääkeyhtiön kirstuun kolikoita, eipä sairautta edes viitsitä juurikaan hoitaa kun ei ole enää kirurgisestikkaan hoidettavissa.

Nyt sain pitkiin aikoihin nukuttua viime yön, kun jalkaan ei koskenut. Vakavan reuman vuoksi joudun kipulääkkeitä syömään joten niiden lisällä ei ole enää vastetta. Jalka on ollut niin arka, että sitä on ollut pakko roikottaa patjan ulkopuolella (haava nilkassa), kun se on niin kipeä, että pehmeä patjakin on koskenut.

Kun se on nilkkaluun takana, en jäykistyneen tukirangan vuoksi pysty sitä itsekkään hoitamaan. Joten se hoito pitäisi onnistua terveydenhuollon haavahoidossa, mutta kun ei ole onnistunut.

35

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeaa.

      Kuten olet havainnut terveydenhoito on kovin vaikeaa.
      Myös säärihaavan hoito.
      Tehoavan hoidon saanti voi olla joskus todella vaikeaa.

      Onko koskaan kukaan ehdottanut esim. sinkkitason tutkimista?
      Sen kun kerrotaan olevan myös kovin tarpellinen aine terveyden kannalta.
      Myös säärihaavojen syntymisen, hoidon kannalta.
      Tuossa linkissä kerrotaan mm. että lääkärit määräävät yleisesti sinkkiä muun muassa säärihaavan hoitoon 45-90 mg/vrk, jota pidetään turvallisena.....

      http://tohtoritolonen.fi/index.php?page=articles&id=134

      • rahat pois

        Eipä taida olla sinkistä enää mitään apua tässä tilanteessa - eikä muutenkaan. Ihan turha kaupitella lisää pillereitä kun ei entisetkään auta.


      • auta
        rahat pois kirjoitti:

        Eipä taida olla sinkistä enää mitään apua tässä tilanteessa - eikä muutenkaan. Ihan turha kaupitella lisää pillereitä kun ei entisetkään auta.

        > Ihan turha kaupitella lisää pillereitä kun ei entisetkään auta.

        Onko ennenkin kaupiteltu sinkkipillereitä?
        Kas, kun pillerillä ja pillerillä on myös eronsa.
        Myös vaikutuksissa!


      • bisnes.
        auta kirjoitti:

        > Ihan turha kaupitella lisää pillereitä kun ei entisetkään auta.

        Onko ennenkin kaupiteltu sinkkipillereitä?
        Kas, kun pillerillä ja pillerillä on myös eronsa.
        Myös vaikutuksissa!

        Toloselta löytyy joka vaivaan joku pilleri, ja vaikkei löytyisi, niin myydään silti. Toinen vielä pahempi jengi löytyy antioksidanttiklinikalta.


      • vaan.
        bisnes. kirjoitti:

        Toloselta löytyy joka vaivaan joku pilleri, ja vaikkei löytyisi, niin myydään silti. Toinen vielä pahempi jengi löytyy antioksidanttiklinikalta.

        Keneltä löytyy eniten pillereitä, ja niitä myös määrätään melkeinpä joka vaivaan?


      • heitteillä..

        Kyllä sinkkitaso katostaan mulla vähän väliä, ei ainoastaan sinkki vaan paljon muitakin ja aivan tavallisen paikallisen lääkärin toimesta, ettei porukan tarvitse alkaa tappalemaan, että onkohan se lääkäri nyt käynyt antioksidanttiklinikkalääkärillä. Viimeiset tutkimukset joissa sinkki on mukana, on vielä hakematta kun en ole muistanut hakea. Soitin tuloksista ja sinkkikin hyvällä tasolla.

        Olen kuitenkin syönyt sinkkiä, mutta tässä tapauksessa sillä ei ole ollut vastetta. Se on varsin hyvä normaalitilanteissa, joissa tulee haavaongelmia, ja esim. huulet rohtuvat ja halkeilevat, kynsinauhat kovettuvat ja tikkuistuvat.

        Muutamilla yksilöillä ei ole kykyä ajatella omilla aivoillaan, jos näkevät sanan Tolonen tai Antioksidanttiklinikka. Sanasta Tolonen eivät ymmärrä erottaa asiaatietoa ja tuotetta. Mikä herran pakko niitä Tolosen tuotteita on käyttää, mutta tietoa sivuilta saa kaduntallaajan kielellä. Siis melko selkokielellä.

        Niin, tuota viljelynäytteenottoa ja haavan puhdistusta ei ole tehty 8 kk:n aikana kertaakaan, ennen eilistä sairaanhoitajajan vastaanottoa. Ja olen tänä aikana tavannut monen monia sairaanhoitajia TK:n vastaanotolla. Lääkärit eivät muutenkaan haavoja hoida. Sehän tässä erityisen outoa juuri onkin, kun jokainen taho tietää, että tuoreeltaan on takana vaikea verenmyrkytys ja siitä vammautuminen.
        Ja ei edes sairaalassakaan 3 viikkoa sitten, kun lääkäri säärihaavaan antibiootti kirjoitti, ei minkäänlaista näytettä eritteestä otettu, eikä puhdistettu haavaa, iskettiin vaan uusi lappu entisen tilalle.

        Kyllä minä voin jo sanoa, että HEITTEILLÄ on tämän vaivan /sairauden hoito. Jos olisi lääke, tuskin lääkäri haavaa ehtisi toteamaankaan, kun aivan varmasti jo kone sauhuaisi reseptin kirjoittamiseksi.
        Mutta kun ei ole lääkettä, ei enää osata perutaitojakaan.

        Mitä mieltä olette, onko tämä MEDIKALISAATIO tuhonnut perushoitokyvynkin jo alan yksiköistä?


    • sekä että?

      Onko siinä jalassa nyt niin, että valtimoiden verenkierto on huonoa eikä voi leitaka, ja sitten on vielä laskimoiden vajaatoimintaa, jos on 3-luokan puristussukat käytössä?

      • heitteillä..

        Yhdyslaskimot on aikanaan leikattu dadikaalisti. Nyt joulukuussa 2009 otettujen varjoainekuvien tuloksesta ei käy selville minulle, ovatko valtimot myös vaurioituneet, eikä verisuonikirurgit ole siitä mitään maininneet, en toki ole älynnyt sitä kysyäkkään erikseen.
        Ajatuksen heitti nefroloogi muutama päivä sitten, ja tilasin vielä neljännen kerran ajan nyt verisuonikirurgille (maaliskuussa, huuhtikuussa ja toukokuussa 2010 olen ollut verisuonikirurgilla), jotta saa selvittää mulle, mikä on valtimoiden tila. Jos se ei selviä joulukuisesta kuvasta, vois olla aika selvittää.

        Millähän tutkimuksella tuon selvittäisi? Ultrallako?


      • heitteille jättö

        Jalkojen CT-kuvausvastaus.

        Säärten osalta polvesta alaspäin:
        Säärten alapuolella tilanne on erittäin huono. Oikealla ei suonirunkoja juurikaan eroitu ja vasemmallakin näkyy lähinnä fibularishaarasta pieni proksimaalinen pätkä ja distaalisemmin suonirugnot eivät juurikaan täyty.
        - - - -
        Keskussairaala ilmitti tänään, että tuon kuvauksen perustella kyse olisi valtiomosäärihaavasta.


      • Niin on
        heitteille jättö kirjoitti:

        Jalkojen CT-kuvausvastaus.

        Säärten osalta polvesta alaspäin:
        Säärten alapuolella tilanne on erittäin huono. Oikealla ei suonirunkoja juurikaan eroitu ja vasemmallakin näkyy lähinnä fibularishaarasta pieni proksimaalinen pätkä ja distaalisemmin suonirugnot eivät juurikaan täyty.
        - - - -
        Keskussairaala ilmitti tänään, että tuon kuvauksen perustella kyse olisi valtiomosäärihaavasta.

        Eipä ole sitten ihme, ettei säärihaava parane. Turha siitä on muita syytellä.


      • kritiikki paikallaan
        Niin on kirjoitti:

        Eipä ole sitten ihme, ettei säärihaava parane. Turha siitä on muita syytellä.

        Niin, mutta pitäisi osata ohjata oikeille henkilöille, joille hoito kuuluu, eikä yrittää näverrellä omin onnettomin asentein, kuten ko. tapauksessakin tuntuu olevan. Ei kait tuo nyt ole hoitoa eikä mitään, iskeä laastari tekemättä asian eteen mitään.
        Noin sitä tahdotaan menetellä monessa muussakin tilanteessa. Ei tuo ole ainut tapaus, enemmän sääntö, kuin poikkeus.


      • heitteillejättö
        Niin on kirjoitti:

        Eipä ole sitten ihme, ettei säärihaava parane. Turha siitä on muita syytellä.

        "Eipä ole sitten ihme, ettei säärihaava parane. Turha siitä on muita syytellä. " Olipa oikein mukavaa, kun itse asiantuntija vaivaantui vastaamaan!

        Mitä syytellä? Kyse on hoidon laiminlömisestä, ja kyvyttömyydestä tai tiedottomuudesta, että omassa TK:ssakin on koulutettu haavahoitaja, jolle jokaisen sairaanhoitajan pitäisi ymmärtää ohjata yleiseen sairaanhoitajan vastaanotolle tuleva asiakas.

        Yleistä sairaanhoitajavastaanottoa tarkoitan sitä, jolle tullan jonotusperiaattella. Haavahoitaja on jos sattuu työvuoro siihen vastaanottoon, mutta usein ei osu vaan asiakas pitää erikseen ohajata ajanvarauksen kautta haavahoitajalle.

        Tiedoksi, että olen saanut kahta kohtalokasta lääkitystä, jotka molemmat tunnetusti tuhoavat verisuonistoa. Toista lääkitystä vielä 15 vuotta suurina annoksina. Vaan kun ei ollut vaihtoehtoja.

        Nyt kun olen saanut joka toinen päivä haavahoitajan hoitoa haavaan, se on lähes ummessa.


    • huomannut

      Voi johtua hapenpuutteesta. Mahdollisesti raudanpuute voi olla ainakin osasyynä. Eli kerran viikossa maksalaatikkoa ja rautatabletteja.

      • huomannut

        Kuntolenkkeily parantaa verenkiertoa!


      • heitteillä..

        Hemoglobiini on yli 130:nen


      • heitteillä..
        huomannut kirjoitti:

        Kuntolenkkeily parantaa verenkiertoa!

        Kuntolenkkeily on minun osaltani menneiden muistojen puistossa, nykyisin se on kalmistossa. Vammauduin pahoin siinä verenmyrkytyksessä.


    • Tosi on

      Eiköhän kyse ole tässä siitä, kuten yleensäkin, että homman takana on perussairaus, jonka vuoksi säärihaavoja tulee, eivätkä ne parane. Ilman perussairauden paranemista säärihaavan hoito on epätoivoista puuhastelua, lähinnä yritetään torjua pahenemista. Säärihaavan hoitoon on käytetty tusinoittain mitä erilaisimpia menetlmiä, mutta aika paljon kertoo jo se, että mikään niistä ei ole osoittautunut olevan toistaan parempi.

      Lyhyesti: Säärihaavan onnistunut hoito perustuu haavan syntymisen perussyyn onnistuneeseen hoitoon - verenkierron (sekä valtimo-, että laskimopuolen) normalisoimiseen, turvotusten vähentämiseen, sokeritasapainon optimointiin jne. Jos se ei ole mahdollista, ei parane haavakaan.

      • heitteille jättö

        Juu, perustauti on ollut olemassa jo hamassa nuoruudessa. 20 vuotta sitten leikattiin rakikaalisti ja se korjasi tilanteen 20 vuodeksi. Nyt tilanne on taas edessä. Laskimoiden kohdalla tillanne on niin huono, ettei mihinkään leikkauksiin lähdetä, näin sanoivat kaksi keskussairaalan verisuonikirurgia. Haavat eivät parantuisi ja tilanne johtaisi helposti ojasta allikkoon, jalan kuolioon joutumista ja tätäen kuolio-osan katkaisua kokonaan pois.

        Toinen verisuonikirurgeista on ylilääkäri ja molemmat toimivat sekä yksityisellä puolella että yleisellä sairaanhoidon sektorilla Keskussairaalassa. Sokeri on tasapainossa. En ole diabetes, ja milloin sokeria on mitattu, se on normialueella.

        20 vuotta sitten lääkäri sanoi, ettei hän ole valmis menemään keinoverisuoniin. Samaa sanoivat nyt nuo kirurgit, joten sillä sektorilla ei ole kehitystä tapahtunut juurikaan.

        Jäljelle jää siis erityisen huolellinen haavahoito. No nyt ottivat hoitaakseen TK:ssa ja perjantainen hoitaja oli varmaan evästänyt tämän päivän hoitajaa, koska tämän päivän hoitaja teki samoin, kuin perjanainen hoitaja, ja nyt nilkkaa ei jomota ei kirvele, eikä syki. Ylihuomena taas haavahoitoon. Jokohan nyt lähti vetämään?


    • mustajalka

      mummoltani on hoidettu säärihaava joskus aikoinaan erittäin suurella pitoisuudella E-vitamiinia, hoidon antoi lääkäri ja haava parani. Kysäseppä tänä päivänä, kyllä lääkärin TÄYTYY TIETÄÄ!!

      • heitteillä..

        Tiesitkö, minkä sortin lääkäri oli? En usko, että ne siunaisivat asiaa, mut voinhan mä juoda vehnänalkioöljyä. Siinähän sit E-vitamiinia.


      • mustajalka
        heitteillä.. kirjoitti:

        Tiesitkö, minkä sortin lääkäri oli? En usko, että ne siunaisivat asiaa, mut voinhan mä juoda vehnänalkioöljyä. Siinähän sit E-vitamiinia.

        mummon parantumisesta on aikaa ehkä 30vuotta, lääkäri oli paikallinen terveyskeskus(vai mitä ne silloin oli)lääkäri. Muistan lapsuudesta kun hänen jalka oli tosi pahan näköinen, sitten reikä parani kiinni em.hoidolla, ehkä joku nykylääkäri tietää oikean annoksen vitamiinia, pitää ainakin tietää.


      • heitteillä..
        mustajalka kirjoitti:

        mummon parantumisesta on aikaa ehkä 30vuotta, lääkäri oli paikallinen terveyskeskus(vai mitä ne silloin oli)lääkäri. Muistan lapsuudesta kun hänen jalka oli tosi pahan näköinen, sitten reikä parani kiinni em.hoidolla, ehkä joku nykylääkäri tietää oikean annoksen vitamiinia, pitää ainakin tietää.

        Mullekkin tuolloin kirjoitettiin B-vitamiinia, C-viatamiinia yns. Ja siihen aikaan Kelakin korvasi sen.
        Nyt ei. Yks lääkäri siviiliniä sanoi, et runsaasti C-vitamiinia, se edistää haavan paranemista. Pyysin sit vastaanotolla kirjoittamaan C-vitamiinia, sen mun vakuutuskin korvaisi, mut ei kirjoittanut (oli eri laakari, joka sitä suositteli). E-vitamiinia olen syönyt toistakymmentä vuotta, mut nyt alkavat irvistellä, eikä uusineet sitäkään. Huomenahan mulla on TK lääkäri, pitää taas kysyä.


    • ketojore

      Kokeile hevoskastanja uutetta itse paransin koipeni sillä sitä on castano nimellä 50ml pullossa muutama pullollinen pitäisi auttaa

    • Säärihaavaan = hoito

      Nimittäin prikulleen allaluetellut probiootti-bakteerit! Joko jauhepullosta kosteaan haavaan, tai kapseli auki ja mhb-jauhetta suoraan kapselista!
      ________________________________________________________

      1.(1.)*** Lactobacillus asidophilus. = Tärkein probiootti bakteeri.
      Ominaisuus:
      Elää normaalisti ohutsuolen limakalvoilla * Kykenee estämään haitallisten bakteereiden ja hiivojen lisääntymistä(!) * Vähentää kolesterolin imeytymistä * Helpottaa maitosokerin imeytymistä * Korjaa suoliston limakalvojen mikrobiflooraa antibiootti-hoidon jälkeen(!).

      2.(2.)*** Lactobacillus bulgaricus. = Luonnon oma turvallinen antibiootti. Tämä on Bulgarialaisten pitkän iän bakteeri, josta nimikin.
      Ominaisuus:
      Säätelee immuuni-järjestelmän toimintaa * Vaikuttaa rasva-aineen vaihduntaan * Alentaa veren kolesteroli tasoja * Tuottaa luonnollisia atibioottisesti vaikuttavia aineita(!) * Estää haitallisten mikrobien lisääntymistä suolen limakalvoilla.

      3.(7.)*** Bifidobacterium. = Ohutsuolen limakalvojen alaosan tärkein bakteeri.
      Ominaisuus:
      Tehostaa ruuansulatus-järjestelmän toimintaa * Säätelee immuunijärjestelmää ja rasva-aineen vaihduntaa * Vähentää kolesterolin imeytymistä * Estää haitallisten bakteereiden kiinnittymistä ja kasvua limakalvoilla(!) * Estää haitallisten amiinien imeytymistä.


      Lisää:
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Ohjeita_maitohappobakteerin_kaytosta.html

    • Probiootti
      • u-t

        hoitaja pohjanmaalta: olen saanut säärihaavan aika hyvin paranemaan(hoito on vielä kesken) noin 5 min. suihkutus lämmimällä vedellä ,prontosaani liotus (taitos) annetaan olla noin 15min.putsataan irto kate pois,pihkavoidetta haavaan ja sorbak(vihreä harso)taitokset ja sidos päälle,tämä tehdään joka päivä.


      • hhhhhhhhjjjjjj
        u-t kirjoitti:

        hoitaja pohjanmaalta: olen saanut säärihaavan aika hyvin paranemaan(hoito on vielä kesken) noin 5 min. suihkutus lämmimällä vedellä ,prontosaani liotus (taitos) annetaan olla noin 15min.putsataan irto kate pois,pihkavoidetta haavaan ja sorbak(vihreä harso)taitokset ja sidos päälle,tämä tehdään joka päivä.

        on varmasti toim iva. joskus auttaa myös silmätippa.. haava pienenee heti ja reippaasti ja täysin kuntoon.


    • sadkl

      Nuo apukeuhkot poistuvat syvähengityksellä. Syynä siis huono kunto ja laiska hengitys.

    • Leo8

      Oletko lukenut tuotteesta nimeltă .serrapeptaasi

      • paljon kärsinyt

        Ihotautilääkärille ei kannata mennä. Eivät tiedä haavoista mitään. Hotavat vaibn allergioita. Haavahoitaja on paras asiantuntija.Tehokkain haavanhoitotuote on pihkasalva! Ja vielä suomalainen.


    • kjkl

      Antibioottiset voiteet voivat auttaa! Syynä voi olla huonokuntoisuus ja tuollaisten apukeuhkojen muodostuminen! Kuntoilu, erityisesti juokseminen voi antaa lisää hyväkuntoisuutta, joka vähnetäisi tuollaisia!

      • qåqåqåqåq

        -- tv ssä oli japseja ja ne hoiti sitä haavaa madoilla -- siis madot jyrsi vain mätivät osat. --- onks tietoa ??


      • eir
        qåqåqåqåq kirjoitti:

        -- tv ssä oli japseja ja ne hoiti sitä haavaa madoilla -- siis madot jyrsi vain mätivät osat. --- onks tietoa ??

        mulla ei auttanut mikään muu kuin madot tulivat saksasta viisipäivää söivät ja sitten ihonsiirto toimi hyvin


    • Tositapaus

      Hoitoohje säärihaavaan: Hevoskastanja uutetta 25 tippaa 3 kertaa päivässä.
      Vitamiini E 268 mg noin 3 kpl päivässä.
      Vitamiini C 500 mg noin 4 kpl päivässä.
      Sinkkiä 30 mg noin 2 kpl päivässä.
      Magnesium Citrate B6 noin 2 päivässä ja lisäksi pihkavoidetta.
      Oma kokemus: kompuroin puutarhassa ja sain melkoisen nähjääntymän jalkaani. Sairaanhoitaja laittoi siteen joka aukaistiin 4 pv myähemmin. Lääkäri totesi säärihaava.
      Haavaan tuli valkoista katetta jonka sairaanhoitaj raaputti. Kaksi kertaa lääkäri määräsi ntibiotteja koska haava alkoi haisemaa. Lopulta haava oli niin syvä että noin 175 senttinen ihminen olisi voinut laittaa siihen peukalonsa. Yllmainittu hoito tehosi. 4:n päivän hoidon jälkeen sairaanhoitaja totesi haavan näyttävän paremmalta,katetta ei enään muodostunut ja haava alkoi kasvamaan umpeen, vain arpi jäi haavasta muistoksi.

    • werty k

      Saattaisi kuntosali auttaa, niin ei tarvitseisi nuita apukeuhkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe