5. lk koekysymys

vaan mikä suhde?

Tervehdys kaikille,

5 luokkalaisen matikan tehtävä jota itse en saa millään ratkottua. Oppilaat sen ratkoivat ja mutta jokin suhdeluku siitä puuttuu.

tehtävä
Museossa kävi iltapäivällä 46 henkilöä. Lasten pääsylippu maksoi 1 euron ja aikuisen 2 euroa. Kuinka monta aikuista ja kuinka monta lasta kävi iltapäivällä museossa, kun iltapäivän pääsylipputulot olivat 77 €.

Kirjoitan hyväksytyn vastauksen myöhemmin.

18

5829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun sen osaa

      Olkoon aikuisia x kappaletta ja lapsia y kappaletta. Nyt saadaan helposti yhtälöpari

      x y = 46
      2x 1 y= 77.

      Yhtälöpari ratkaisemalla saadaan vastaus x = 31 ja y = 15.

      • maalaisjärjellä

        Lippujen hintojen perusteella kannattaa kokeilla tuleeko oikea vastaus henkilömäärillä 1/3*46 ja 2/3*46


    • Joku fiksu

      voisi ratkaista näinkin:

      Aikuisten määrä on x. Silloin lapsia on 46-x. Lipunhinnoista saadaan yhtälö

      2x 1⋅(46-x)= 77,

      mistä edelleen x = 31 ja 46-x =15.

      Tämä on sama ratkaisu kuin tuo yhtälöpari edellä, kirjoitettu vain suoremmin.

      • janejanejanejane

        terve ja kiitos,

        Nyt valkeni, eli suhdeluku tulee sitä että meillä on tietty kävijämäärä. Jotenkin en nähnyt sitä laisinkaan. Pitää mennä takas ala asteelle :(


      • viides..

        luokka. Tuskin sillä luokalla mitään yhtälöitä ratkaistaan, ja satavarmasti ei ainakaan yhtälöpareja. Tuntemattoman käsitekin saattaa olla vielä hämärä.
        Tämä on siis päättelytehtävä.
        Lippukassa kun oli 77 € ja aikuisen lippu oli 2 €, niin siitä tulisi 39 aikuista.
        Kävijöitä kun oli kaikkiaan kuitenkin 46, niin 7 aikuista pitää vaihtaa 7:ään lapseen.
        Siis pitää kokeilla 32 aikuista ja 14 lasta, jotta yhteensä 46, ja kun se on liikaa, niin sitten 31 aikuista ja 15 lasta.


      • ????
        viides.. kirjoitti:

        luokka. Tuskin sillä luokalla mitään yhtälöitä ratkaistaan, ja satavarmasti ei ainakaan yhtälöpareja. Tuntemattoman käsitekin saattaa olla vielä hämärä.
        Tämä on siis päättelytehtävä.
        Lippukassa kun oli 77 € ja aikuisen lippu oli 2 €, niin siitä tulisi 39 aikuista.
        Kävijöitä kun oli kaikkiaan kuitenkin 46, niin 7 aikuista pitää vaihtaa 7:ään lapseen.
        Siis pitää kokeilla 32 aikuista ja 14 lasta, jotta yhteensä 46, ja kun se on liikaa, niin sitten 31 aikuista ja 15 lasta.

        Päättelyketju menee näin:
        46 kävijää. Paljos tulee, jos kaikki on aikuisia ? No 92. Siinähän on 15 € liikaa. Mutta hei, jos vaihdetaan
        15 aikuista viiteentoista lapseen, koska lapsen lippu maksaa vaan euron, niin eikö se silloin mene ?
        No kokeillaan: Aikuisista tulee 31*2=62, ja lapsista 15*1=1, eli yhteensä 77 €. JESSS !!!


      • 10+5
        ???? kirjoitti:

        Päättelyketju menee näin:
        46 kävijää. Paljos tulee, jos kaikki on aikuisia ? No 92. Siinähän on 15 € liikaa. Mutta hei, jos vaihdetaan
        15 aikuista viiteentoista lapseen, koska lapsen lippu maksaa vaan euron, niin eikö se silloin mene ?
        No kokeillaan: Aikuisista tulee 31*2=62, ja lapsista 15*1=1, eli yhteensä 77 €. JESSS !!!

        Vähän samaan tapaan voisi päätellä, että kaikki museossa kävijät ovat maksaneet ainakin euron lipustaan. Näin museon kassaan on kilahtanut 46 euroa. Ylimääräiset eurot ovat aikuisten lipun hinnasta. Kassassa on "ylimääräisiä" euroja 77e - 46e = 31e, josta voidaan suoraan päätellä, että aikuisia on museossa käynyt 31 kappaletta...


      • Anonyymi

        99


    • Lällyyyyy

      Siis niiku ratkasin noi kaikki varmaa alle 5 min et ei lähes kää vikeet!!

    • Taas tehtäviä ratkotan liian monimuktaisesti.

      Jokainenhan maksaa käynnistään vähintään yhden euron ja aikuisilta peritään lisäksi toinen euro.

      Niistä ensimmäisistä euroista kerääntyy yhteensä 46 euroa.
      Loput pääsylipputuloista, siis 77e-46e=31 euroa, koostuvat aikuisten maksamista lisäeuroista.

      Aikuisia on siis 31 ja lapsia loput 46-31=15 kpl.

      Mitään algebrallisia yhtälöitä ei siis tarvita, eikä niitä nykypäivän viidesluokkalainen osaisi kai kirjoittaakaan.

      • uteliashenkilö

        Millä kriteerillä määrittelet ratkaisun yksinkertaisuuden?


    • randim

      77

    • hämmennystä

      Tässäkö suomalaisen peruskoulun nykytaso? Toivottavasti "randim" ei ole viidesluokkalainen. Sen verran on tehtävän lukutaito ja kysymyksen ymmärtäminen hakusessa. Ehkä on vastaus arvottu (siis "random"). Useimmat opettajat antaisivat vastauksesta 77 melko tasan nolla pistettä.

    • Hwhw

      Bej

    • Anonyymi

      Kävin ensin kansakaoulua ja sen jälkeen neljänneltä luokalta keskikoulun. "Kirjaimilla" laskeminen tuli vasta keskikoulun 3. luokalla (vastaa nykyisen peruskoulun 7. luokkaa). En usko että matematiikan opetus on tuosta varhaistunut, joten luulen, että tuo tehtävä on tarkoitettu ratkaistavaksi päättelylaskulla. Eri tapoja on monia, toiset suoraviivaisempia ja toiset iteratiiivisempia, niinkuin edellä on nähty. Mutta selkein on mielestäni tuo, että ensin ajatellaan, paljonko tulisi kassaan, jos kaikki olisivat lastenlippuja. Ja sitten tuon erotus todellisten pääsylipputulojen ja "pelkkien lastenlipputulojen" välillä on aikuisten määrä.

      • Anonyymi

        Ja jossakin vaiheessa kannattaa hiukan pohdiskella, kuinka monta noista 46:sta henkilöstä osti lipun? Missään ei mainittu lipun ostaneiden kävijöiden määrää. Tarkoituksellista? Erilaisia vapaalippulaisia on varmasti yli 10 %. Ja ehkä myös alle 7 v ilmaiseksi.


    • Anonyymi

      Lasten määrä on jotain väliltä 0...46. Koska lapsille opetetaan ohjelmointi jo 1. luokasta alkaen, niin lapsi voi tehdä ohjelman joka käy läpi nämä 47 vaihtoehtoa ja lopettaa kun ratkaisu löytyy.

      Tällaisia ohjelmia tehtiin 9-vuotiaana BASIC kielellä silloisilla tietokoneilla kuten C64, Zx Spectrum, MSX, VIc-20

      for i=0 to 46
      j=46-i
      m=i 2*j
      if m=77 print i and end
      next i

      Tämän ohjelman suoritus veisi tietokoneelta aikaa noin 0,000001 sekuntia
      käyttäen tulkattua ohjelmointikieltä (python tai javascript) ja konekielisenä vielä vähemmän.

      • Anonyymi

        Pidän kyllä huomattvasti fiksumpana päätelyä tai yhtälöryhmän ratkaisua kuin kaikkien kombinaatioiden läpikäyntiä koneen avulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe