Itse nuohoaminen?

kt1978

Olisi vain yksi hormi lämmityskäytössä ja ajattelin nuohota itse:

- nuohousluukun tiivistys
- tulisijan tiivistys ettei tule tuhkat olohuoneeseen
- motonetistä harja, paino ja narua ja piippuun
- imurointi

Mitäs tuossa voi tapahtua?

Pitäisikö odotella kelejä jolloin on kunnon veto että tuhkat imeytyy ulos samantien?

67

19454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko minua

      palanut koko talo ja vakuutus ei korvaa kun on itse nuohottu. ja takuulla unohdat kuumat tuhkat sinne imuriin josta palaa pussi ja sen mukana kok talo. Anna ammattilaisen tehdä ja tee se mitä osaat.

      • itsesutaroin

        Omaa taloa tai kesämökkiä ei ole edes pakko vakuuttaa
        Kellä on talo palanut ja vakuutus ei ole korvannut? Tuskin löytyy ketää
        Nykylain mukaan kiinteistön omistaja vastaa nuohouksesta
        Teki sen itse tai sutari


      • Anonyymi

        Ei itse saa nuohousta tehdä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei itse saa nuohousta tehdä

        Itse saa muurata hormin ja takan.
        Myös hormin ja takan saa itse nuohota.


    • kokenut muurari

      Nouset vain katolle ja pudotat harjaa torninreijässä ja sitten alaluukusta harjan kanssa tuhkat pois.

      Ei siinä mitään imuria tarvitse vaikka nykyisillä sutareilla sellaisiakin on, nääs laiskoja koltiaisia. Imuria ei saa tuoda rakennukseen koskaan imuroitaessa tuhkaa. Se pöllyttää sellaisen hienojakoisen pölyn asuntoon ja sitä asukkaat sitten imevät ja siivotessa koko vuoden huiskivat.

      Tulipalon sattuessa tutkitaan mistä on palo saanut alkunsa ja sehän on varmaa, että kunhan vuosittain itse teet nuohoukset kunnolla ja tarkistat oman hormisi ettei siinä ole pahoja halkeamis niin ei se rakennus pala sun nuohouksen vuoksi.

      Tulisijan pitää sytyttää tuohella tai sanomalehdellä ei saa käyttää krillin sytytykseen tarkoitettuja nesteitä. Ne nesteet saattavat leimahtaa ja aiheuttaa hormissa paineen jonka vaikutuksesta pienestäkin halkeamasta tuli karkaa palokunnan letkunpäähän.

      Valtio on laittanut kaikenlaisia määräyksiä nuohouksesta ja muurarinkin pitää pyytää nuohoojaa kolaamaan torninsa. Sutari ei osaa tehdä takkaa eikä tornia mutta tuntuu tietävän paremmin niiden kunnosta.

      • itse nuohous

        Jos olet ammatiltasi vaikka auton korjaaja/asentaja joudut joka tapauksessa ajamaan autosi vuosittain katsastukseen koska laki niin määrää, sama juttu nuohouksessa. Laki on silloin kaikille sama, muuten vakuutus ei korvaa vahingon sattuessa.


      • Verottajia riittää
        itse nuohous kirjoitti:

        Jos olet ammatiltasi vaikka auton korjaaja/asentaja joudut joka tapauksessa ajamaan autosi vuosittain katsastukseen koska laki niin määrää, sama juttu nuohouksessa. Laki on silloin kaikille sama, muuten vakuutus ei korvaa vahingon sattuessa.

        Missä on sanottu että vakuutus pakollinen jos oma ja maksettu talo jolla ei ole myyntiarvoa = vakuutusarvoa niin miksi maksaa tyhjästä sen vakuutusmaksun laittaa säästöön ei tarvitse monta vuotta säästää kun on korvaussumma kasassa


      • Anonyymi
        Verottajia riittää kirjoitti:

        Missä on sanottu että vakuutus pakollinen jos oma ja maksettu talo jolla ei ole myyntiarvoa = vakuutusarvoa niin miksi maksaa tyhjästä sen vakuutusmaksun laittaa säästöön ei tarvitse monta vuotta säästää kun on korvaussumma kasassa

        Ei ole todellakaan pakko olla palovakuutus omassa talossa,vaikka olisi vielä talovelkaakin jäljellä ,mikään laki ei velvoita ottamaan nykyään palovakuutusta omissa nimissä olevaan kiinteistöön ,taloon jossa asuu ,kuitenkin paloviraomaiset vaativat ,että kiinteistö ,rakennus jossa asutaan jossa on puulämmitysuuneja tai takkoja tai keskuslämmityskattila lämmitys ,nämä kiinteistöt on rakennuksen omistajan nuohottava vähintään kerran vuodessa ammattialan nuohoojalla tai itsekin voi nuohota ,jos on siihen sopiva pätevyys ,jonka pystyy myös todistamaan että on kiinteistö nuohottu säännöllisesti joka vuosi ,näin karkeasti sanottuna


    • Ehjät pellit

      Muista ottaa pelit kokonaan auki etteivät hajoa, kun pudotat painon piipusta alas.

    • frangröbbä

      saat toki itse nuohota jos kerran haluat mutta ei kelpaa palotarkastajalle,kyllä nokikolarin on tehtävä nuohous tarkastus,joka samalla toimittaa tiedon palopäällikölle että homma kunnossa

      • itse nuohottu

        Nyt nokipoika urputtaa kuin pikku kakara, jonka eväät on pöllitty.

        Tuollainen pikkuvirkamieheltä vaikuttava nokinaama tääläkin päin joskus pyöri, eipä vain ole näyttäytynyt yli kymmeneen vuoteen, kun lupasin turpaan vetää jos naama vielä näkyy.


      • tuleva nokipoika
        itse nuohottu kirjoitti:

        Nyt nokipoika urputtaa kuin pikku kakara, jonka eväät on pöllitty.

        Tuollainen pikkuvirkamieheltä vaikuttava nokinaama tääläkin päin joskus pyöri, eipä vain ole näyttäytynyt yli kymmeneen vuoteen, kun lupasin turpaan vetää jos naama vielä näkyy.

        itse nuohoamaan kun kerran tännepäin (pirkanmaata) ei nuohoojaa tahdo saada, on niin kiirettä.


      • järjenkäyttö 0 %
        itse nuohottu kirjoitti:

        Nyt nokipoika urputtaa kuin pikku kakara, jonka eväät on pöllitty.

        Tuollainen pikkuvirkamieheltä vaikuttava nokinaama tääläkin päin joskus pyöri, eipä vain ole näyttäytynyt yli kymmeneen vuoteen, kun lupasin turpaan vetää jos naama vielä näkyy.

        onpa todella miehekästä ja aikuis maista käytöstä-onnittelut vaan apinalle siellä metsän kätköissä...


      • Itse hoituu jo 20 v!
        itse nuohottu kirjoitti:

        Nyt nokipoika urputtaa kuin pikku kakara, jonka eväät on pöllitty.

        Tuollainen pikkuvirkamieheltä vaikuttava nokinaama tääläkin päin joskus pyöri, eipä vain ole näyttäytynyt yli kymmeneen vuoteen, kun lupasin turpaan vetää jos naama vielä näkyy.

        yes asiaa!!!
        Kävi meilläkin kerran oven takana ja kun lämäsin oven kiinni meni ressukka naapurille huutamaan, että nyt menee toi kämppä kiinni ja siellä ei asuta ennen kuin hän saa nokittaa piiput! Ja vitut, kun homman voi hoitaa aivan yhtä hyvin itsekin.
        Pari vuotta annoin aikoinaan tehdä ja kun katsoin sitä hommaa kun ressukka ei edes takan sivupeltejä avannut ja huomautin, että noi kuuluu myös sulle niin valkosipulin lemahdessa tuhisten sitten niitä hätäisesti sanomalehden paperille joku pieni tuhkasetti sieltä sitten pyyhkäistiin - voi vittu mikä ammatti toi on!?! Itse hoidan asian satasella paremmin ja osaan käyttää jopa taskulamppua ja katsoa nuohouksen jälkeen onko siellä piipussa jotain häikkää vuosi vuoden jälkeen kuivia koivuklabeja poltetun jälkeen!
        Simppeli touhuu - hoitakaa ihmiset hyvät itse tuo niin tulee hyvä mieli kun rahaa säästyy ja näkee itse missä mennään ja vielä! Ettei helvetti se nokipelle tallo sinun kattotiiliä rikki ja sitten tulee kertomaan, etttä siellä on joitain tiiliä paskana...ja mistähän ovat menneet!!! "Ammattilaiset"


    • 12+13

      Minä olen sen verran varakas ja vielä laiskakin, että minulla on varaa ja halua maksaa sutarille kerran vuoteen 35 egeä.

      • pahvit

        Espossaa niistetään satanen...


      • 3+7
        pahvit kirjoitti:

        Espossaa niistetään satanen...

        Se on täällä periferiassa, siis Kehä III ulkopuolella vähän eri meininki.


    • >>>>co<<

      kertoi ,että hänen pitää tehdä uusi nuohous nuohoojan jäljiltä ,koska sinne jää niin paljon tuhkaa. Kun se pallo putoaa hormin pohjaan ,niin ei ole harjassakaan tehoa. Kattilan savuluukku on korkeammalla kuin lattia !

    • shiedel

      huh huh mitä paskaa täällä...tajuatteko että nuohous on lakipohjainen? pakko suorittaa oman kunnan/kauopungin nuohoojalla kerta vuoteen,mökit joka kolmas. ryöstättekö pankin?? ette kun se on lain vastaista kuten nuohouksen laiminlyönti! imurista valittanut henkilö: imurit nuohoojilla on testattu mittareilla ettei pöly menne läpi...suodattimia on nokiimurissa n.4-7 riippuu imurista.nki ei tule läpi! kysehän näillä äpärillä on ketkä tekee minäitsetyön on raha! ei ole rahaa maksaa ammattimiestä paikalle joka tarkastaa myös talon turvatuotteet ja hormit sun muut! ottakaa ihmiset selvää ennenkuin laitatte paskaa muille liikkeelle,kiitos ja kumarrus :)

    • oletdingeölidongei

      sanoppas valopää miksi se maksaa espoossa satasen ja maakunnissa parikymppiä?

      häh

      • hinnasta...

        Riippuu tulisijojen määrästä ja mitä tulisijoja nuohotaan. Satasen nuohous lasku käsittää jo noin 4-5 uunin nuohouksen,aikaa menee tai pitäis mennä 1,5-2 tuntia, parilla kympillä ei saa mitään nuohousta, alin taksa taitaa olla 35-40 euroa ja sisältää yhden uunin nuohouksen.


      • Ise hoituu jo 20 v!
        hinnasta... kirjoitti:

        Riippuu tulisijojen määrästä ja mitä tulisijoja nuohotaan. Satasen nuohous lasku käsittää jo noin 4-5 uunin nuohouksen,aikaa menee tai pitäis mennä 1,5-2 tuntia, parilla kympillä ei saa mitään nuohousta, alin taksa taitaa olla 35-40 euroa ja sisältää yhden uunin nuohouksen.

        Ja tämä voi haistaa pillun! Nuohooja käyttää noin max viisi minuuttia ja homma on "selvä". Saatana mitä rahastusta ja kun aiemmin kirjoitin niin jää siinä sitten sivupellit saatana tsekkaamatta ja laskua piisaa!
        Hevon paskat nuohoojat! Ei toi ole mikään ammatti!!!


    • nokolari...

      Minä olen itse putsannut mökin hormit jo 12 vuoden ajan, eikä tulipalo ole vielä mökkiä polttanut. Olen myös itse tuon piipun muurannut, ei löytyny muuraria kun olis tarvittu. Palotarkastaja on sen katsastanut ja hyväksynyt. Minä putsaan kerran vuodessa, sutari joka kolmas vuosi, kumpikohan on parempi.

      • äly hoi älä jätä

        Kumpi parempi? Kysehän on lain mukaan vähimmäis nuohous määristä! Saathan sinä sutia vaikka joka päivä mutta se ei tee siitä yhtään parempaa, ja kyllähän se nuohooja tulee vaikka joka päivä nuohoamaan sun luo jos se on sun mielestä ainut oikea tapa, ja kykyä laskun maksuun löytyy kyse taitaa olla siitä ettet halua maksaa kyseisestä työstä kun sen voit tehdä itse, katsastatko itse myös oman autosi?


    • helppo homma

      Nuohoan itse, koska silloin työ tulee kunnolla tehtyä, eikä huoneita tarvitse siivota jälkeenpäin. Tärkein syy on kuitenkin periaate, en pidä tavasta millä sutarit yrittävät pelotella töitä itselleen, viimeinen niitti oli lasku postilaatikossa tekemättömästä työstä. Sutari oli kysymättä ilmoittanut ajan koska tulee ja kun ei ollut peruttu, laskutti siitä kun ei päässyt nuohoamaan. Ei kukaan järkevä päivystä arkena kotonaan nuohoojaa, siinä tulee hintaa moninverroin lisää operaatiolle.

      Vinkkinä itse nuohoaville, tai sitä harkitseville.

      - Avaa pellit, teippaa tarvittaessa raot, jottei pöly leviä huoneeseen.
      - Teippaa hormin tuhkaluukut pitävällä teipillä kiinni, varsikin jos ovat painettavaa mallia, rassi on kuin mäntä hormissa, joka voi pullauttaa luukun auki.
      - Uuni kannattaa lämmittää edellisenä päivänä vedon varmistamiseksi, avaa ikkuna korvausilmalle.
      - Hanki harja millä voit harjata kaikki pinnat puhtaaksi, mihin pääset käsiksi tulisijan tuhkaluukuista.
      - Aloita katolta.
      - Voit teipata muovipussin tms. tuhkaluukun alle, johon varovasti vedät tuhkat. Keskuspölynimurin letkua voi pitää lähellä sieppaamassa ilmasta hiukkasia.
      - Mieti mitä teet, ole varovainen katolla, tarkista tikkaat, käy tarkistamassa joskus hormin kunto vintillä, varmista ettet pudota hormiin kuulaa ja narua.

      Nuohousvälineet pitäisi olla talokohtaisia, jokainen tajuaa miten huono on pyöreä piippurassi suorakaiteen muotoiseen hormiin, näitä sutaritkin käyttävät.
      Saatavilla on neliskulmaisia. Markettien rasseissa on yleensä liian tukevat harjakset.

      http://www.akaanharjavalmiste.fi/Nuohousvalineet.php

      Polta vain kuivia puita hyvällä vedolla, muuten pikeät piipun, eikä sitä saa nuohoamlla turvalliseksi. Nokipalot syttyvät yleensä hormeissa, joita on säännöllisesti nuohonnut virkanuohooja.

      • MINÄ

        MÄÄ katsastan autoni ITTE.
        MÄÄ nuohoon ITTE.
        MÄÄ katson vaivoihini/sairauksiin ohjeet ITTE netist.
        MÄÄ kyylään kaikkii muita.. ITTE
        MÄÄ oon hyvä. ITTE
        MÄÄ oon vähän köyhäki. ITTE
        MÄÄ ITTE minä minä minä jee jee.
        On mukavaa huomata että MINÄ ITSE en ole ainoa kun saa ihan kaikki hommat hoidettu ihan ITTE.
        HYVÄ ME.. tai siis MINÄ


      • iiuyhgfvbnm,
        MINÄ kirjoitti:

        MÄÄ katsastan autoni ITTE.
        MÄÄ nuohoon ITTE.
        MÄÄ katson vaivoihini/sairauksiin ohjeet ITTE netist.
        MÄÄ kyylään kaikkii muita.. ITTE
        MÄÄ oon hyvä. ITTE
        MÄÄ oon vähän köyhäki. ITTE
        MÄÄ ITTE minä minä minä jee jee.
        On mukavaa huomata että MINÄ ITSE en ole ainoa kun saa ihan kaikki hommat hoidettu ihan ITTE.
        HYVÄ ME.. tai siis MINÄ

        "MBYÄÄÄ MBYÄÄ MBYÄÄÄ ÄÄÄ ÄÄÄÄ... NOKIPOIKA NÄKÖJÄÄN PILLAHTI IHAN ITKUUN, NYT ON TYÖT VIETY EIKÄ JÄÄNYT MITÄÄN MULLE"

        Sellaisia ne sutarit on, kuin pikkulapsia, selkäsaunaa vailla.


      • yuikl
        iiuyhgfvbnm, kirjoitti:

        "MBYÄÄÄ MBYÄÄ MBYÄÄÄ ÄÄÄ ÄÄÄÄ... NOKIPOIKA NÄKÖJÄÄN PILLAHTI IHAN ITKUUN, NYT ON TYÖT VIETY EIKÄ JÄÄNYT MITÄÄN MULLE"

        Sellaisia ne sutarit on, kuin pikkulapsia, selkäsaunaa vailla.

        Lääkkeet,lääkkeet........ota heti lääkkeet.

        Sellaisia ne sutarit on, kuin pikkulapsia, selkäsaunaa vailla. Mää en sutareista tiedä amispoju,mutta kellekähän tyttökaveris lisäks sääkin selkään antasit?


      • hei pers*** hoonaaja
        yuikl kirjoitti:

        Lääkkeet,lääkkeet........ota heti lääkkeet.

        Sellaisia ne sutarit on, kuin pikkulapsia, selkäsaunaa vailla. Mää en sutareista tiedä amispoju,mutta kellekähän tyttökaveris lisäks sääkin selkään antasit?

        Älä niitä lääkkeitäsi täällä huuda nokipoika, ne on omilta jäljiltäsi, vai veditkö perjantaina kiljun kanssa kurkusta kaikki alas?

        Kävisit edes amiksen, sielläkin opetetaan kirjoittamaan ja lyömään pilkun jälkeen välilyönti.


      • hei pers*** hoonaaja
        hei pers*** hoonaaja kirjoitti:

        Älä niitä lääkkeitäsi täällä huuda nokipoika, ne on omilta jäljiltäsi, vai veditkö perjantaina kiljun kanssa kurkusta kaikki alas?

        Kävisit edes amiksen, sielläkin opetetaan kirjoittamaan ja lyömään pilkun jälkeen välilyönti.

        Lisäys vielä. En ole mikään amispoju,olen maajussi Ahvenanmaalta ja mitä se kellekkään kuuluu vaikka olenkin homo?
        Meillä nuohotaan itse, kaikki. Vauvasta vaariin.


      • sivusta seurannut
        hei pers*** hoonaaja kirjoitti:

        Lisäys vielä. En ole mikään amispoju,olen maajussi Ahvenanmaalta ja mitä se kellekkään kuuluu vaikka olenkin homo?
        Meillä nuohotaan itse, kaikki. Vauvasta vaariin.

        Tuo kaikki kertomasi on varmasti yhtä totta, kuin sekin, että et ole käynyt edes amista ja et osaa edelleenkään lyödä välilyöntiä pilkun jälkeen! Kiinni jäit. Nimimerkkisi on tietenkin yuikl ja MINÄ, ammatti: nokipoika. Tuolla, että yrittää viedä joltakin nimimerkin, tunnustaa saaneensa turpaansa 10 - 0. Olet lapsellinen, kuten nokipojat yleensä, ruskeareikä aina mielessä.


      • Jurppiintunut

        Juu, se on jännä kun on lain suoma monopoli, saakin tehdä ihan mitä vain ja laskuttaakin mielivaltaisesti. Joka kerta kun nuohooja on käynyt, on hän rikkonut kattotiilet varoituksista huolimatta eikä edes ole viitsinyt kerto "vahingostaan", jolloin yllätys paljastuu yleensä vasta sateella. Kun olen korvauksia vaatinut, onkin itseäni uhattu jos jonkinlaisella paloviranomaisella. Sekin vielä, että nuohoavat yhden hormin ja muut vaikuttavat sen verran hyviltä, ettei tarvinnut niihin koskea, mutta lasku on tasan yhtä suuri menetetystä vapaa-ajasta. Henkilökohtaisesti olen sen verran kyllästynyt "ammattilaisiin", että teen selväksi jo etukäteen, että voipi käydä nenän päälle, jos homma ei toimi. Kun yleensä yhteisymmärrykseen ei päästä, olen kehottanut kutsumaan poliisin paikalle ja laatimaan pöytäkirjan asiasta.


      • Ise hoituu jo 20 v!

        Tässä on asiaa.


      • asdfdas

        No olipas tässä hyvä vastaus, ei ollenkaan normaalia suomi24 tasoa.


    • oikeasti Nuohooja

      No johan oli juttu.
      Nuohoojat eivät ole virassa.
      Miksi nuohousvälineet pitäisi olla talokohtaisia?Onko niitä erilaisia hormimalleja niin paljon?No eihän nyt kuitenkaan.
      Harjat joita käytetään on ns,lattanauha teräsharjoja,ei liian jäykkä eikä liian pehmeä.
      Oikeat harjat muotoutuvat horminmuotoiseksi hormia harjatessa.Ne harjat joita rautakaupat ja halpahallit myyvät kuuluvat kaatopaikalle.
      Noissa nuohousilmoituksissa osa merkkaa pelkän päivämäärän eikä kellonaikaa,mikä on ihan per s e e stä,ei toimi noin.Ei kukaan odota kokopäivää.
      En muuten sinuna maksaisi sitä laskua,asiakas kuitenkin päättää nuohous ajan ei nuohooja.(Ennakko ilmoitettu turha käynti,poistui asetuksesta jo vuosia sitten).Juu ja muuten, pankkisiirron jättäminen ei anna nuohoojalle oikeutta ottaa laskutus lisää,sekin on laiton.Harrastetaan tuotakin eripuolella suomea.
      Nuohouksesta ei saa jäädä asukkaalle ylenmääräistä siivousta,jos jää niin siivouksen maksaa sitten nuohooja.Olen itse sitä mieltä ,että nuohous täytyisi muuttaa joka toiselle vuodelle.Laki on vuodelta" miekka ja kilpi",nuorempi sukupolvi lämmittää kymmenenkertaa paremmin uuneja kuin edellinen "pellinkanssa"leikkivä sukupolvi.

      Tuo loppukommenttisi pitää kyllä paikkansa.(osittain)Mutta tuskin se nuohooja on kenenkään piippua käynyt pikeämässä,omistaja vain kuunnellut "edellisen sukupolven"ohjeita.Tai märätpuut,tuloilmaventtiili tukossa(itikkaverkko paikallaan),yms...
      Tavallaan kyllä nuohooja aiheuttaa tuon palon,pikeentynyt hormi ei puhdistu kuin polttamalla(valvotusti),nuohouksen jälkeen veto yleensä paraneen,jolloin tuo piki syttyy.(piki ei irtoa nuohotessa)pinnassa oleva noki kylläkin.
      Nuhoojan kuuluu neuvoa uuninkäyttö asiakkaalle ja etsiä syy pikeentymiseen,tuskimpahan vain monikaan nuohooja edes osaa neuvoa.

      • .

        Olet varmaankin niitä nuohoojia, jotka palikkatestissä yrittävät hakata neliskulmaista palikkaa pyöreään reikään.


      • helpo homma
        . kirjoitti:

        Olet varmaankin niitä nuohoojia, jotka palikkatestissä yrittävät hakata neliskulmaista palikkaa pyöreään reikään.

        Heh heh, veit sanat suustani, kuvainnollisesti "oikeasti nuohooja" väittää pyöreän harjan muotoutuvan kokokiven suorakaiteen muotoiseen hormiin, siten että putsaa sen kulmiamyöten :) Ei toimi. Ja kyselee onko niitä erilaisia hormimalleja!

        Siivouksesta: en ole tavannut nuohoojaa, joka ottaisi kengät pois sisällä ja toimisi siten, ettei nokipaskaa ja likaa jää siivottavaksi.

        Nuohousta ei pidä muuttaa joka toiselle vuodelle, on tulisijoja ja kattiloita ja hormeja, jotka kannattaa nuohota kahdesti vuodessa, toisille taas 5 vuoden välen riittää, eli tarpeen mukaan.


      • Hcnuohooja

        Olen nuohooja ja silloin kun niitä hommia tein ja rikkosin lakia monesti koska en suostunut nuohoamaan koska näki katolta ja poski luukusta että ollut vähällä käytöllä enkä myöskään kirjottanut tästä laskua!! Eli olen samaa mieltä tarpeen mukaan!!


      • Anonyymi
        helpo homma kirjoitti:

        Heh heh, veit sanat suustani, kuvainnollisesti "oikeasti nuohooja" väittää pyöreän harjan muotoutuvan kokokiven suorakaiteen muotoiseen hormiin, siten että putsaa sen kulmiamyöten :) Ei toimi. Ja kyselee onko niitä erilaisia hormimalleja!

        Siivouksesta: en ole tavannut nuohoojaa, joka ottaisi kengät pois sisällä ja toimisi siten, ettei nokipaskaa ja likaa jää siivottavaksi.

        Nuohousta ei pidä muuttaa joka toiselle vuodelle, on tulisijoja ja kattiloita ja hormeja, jotka kannattaa nuohota kahdesti vuodessa, toisille taas 5 vuoden välen riittää, eli tarpeen mukaan.

        Hei meillä kävi tänään nuohooja, kyllä otti kengät jalasta ilman kehoitusta.


    • "musta tuntuu"???

      En,tiedän vain mistä kirjoitan.
      Mutta sinä vain luulet tietäväsi.

    • Mää vaan katolla...

      Minäkin männä viikolla nuohosin piipun ja leivinuunin ihan itte, kun nuohoojaa ei ole vuosiin nähty.

    • "musta tuntuu"???

      Hyvä kun niitä edes joku putsaa.

    • tuhkaa tulee

      nuohoan itse kaikki pesät ja hormit , työn laatu nuohoojalla täällä tampereen maakunnassa on niin huonoa että en maksa huolimattomasta työstä. Kun asiasta huomautti niin ei ole jättänyt kahteen vuoteen nuohousilmoitusta vaan ajelee ohi, nuohoustoimintaa kuulemma valvotaan tampereella mutta jos sillä ei ole vaikuttavuutta niin homma ei toimi. Kyllä omaa toimintaa tulee tarkastella määrä välein ja huolehtia perusasiat kuntoon.

    • gdrgdt

      Mitä? Ootko saanut "pesää"?Nuohoojaltako?

    • Kuippe9

      Kenkien riisuminen on ihan jokaisen työtä tekevän oma asia. Montako sähkömiestä tai putkimiestä olette tavanneet, jotka riisuvat kenkänsä pyytämättä? Tietenkin kenkäsuojia voi käyttää siistimmissä paikoissa. Nuohoustyön luonne nyt vain on sellaista että aina jää jotakin siivottavaa. Rapatessa roiskuu, luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän. Kaikki viisastelijat vapaasti kokeilemaan, että kuinka helppoa se nuohoojan työ on.

    • näinmeillä

      itteppä olen nuohonnut jo 15v keskuslämmityskattilan ja saunan piiput.
      ensinnä parina vuonna kävi kunnallinen sutari putsaamassa mutta sitt kun laitoin saunan uuniin tulen niin lieskat löi välikappaleen raosta sisälle ja piti asentaa kiuas uudelleen, niin seuraavana vuonna ei enää sutari tullut nuohoomaan kun käännytin ovelta pois, siinä lähteissään vielä uhos että käyttö kielletään ja mitä vakuutusyhtiökin sanoo.
      meni vuosi ja palopäällikkö ilmoitti tulevansa kattelemaan paikkoja, no met kattelimma paikat ja päällikköä kiinnosti eniten että milloin on nuohottu, kaivoin kirjanpidon ja sanoin päivät, oli nääs putsattu puolenvuoden välein, eipä ollu mitään sitä vastaan että ite pitää kirjanpidon kunnossa ja nuohoo piiput itte,
      ja vakuutusyhtiökin on muistanu joka vuosi laskuttaa vakuutuksensa.

      • se on noin

        Varmasti muistaa laskuttaa, mutta ei korvaa mitään.
        "Suojeluvelvoitteen laiminlyönti".
        Vakuutuskovauksesta lähtee ensimmäiseksi 25% pois. Vahinkojen suuruudesta riippuen, voidaan korvaus evätä kokonaan.


    • niin se vaan menee

      Kesämökki, lämmitetään kiuasta ja pataa kesällä lähes joka päivä, takka lämpiää keväällä ja syksyllä. Nuohoojan neuvo oli, että ammattilainen nuohoamaan 3 vuoden välein ja itse saa nuohota välivuosina. Siinä, että laskee sen rassin itse alas kahtena kesänä, ei tee mitään pahaa. Päinvastoin, on jopa hyväksi sellainen pieni huoltotoimenpide.

      Tämä oli siis neuvo kesämökille, joka ei ole talvisin käytössä.

      Vaikka kyllä tuo eduskunta kekkasee sellaisen lakipykälän, että jokainen huolehtii itse oman kämppänsä palotarkistuksesta ja kohta nuohouksestakin ja monesta muusta tällä hetkellä ammattilaiselle kuuluvista toimenpiteistä.

    • sutki

      Pientä kikkailua nuohoukseen: Kutsu nuohooja paikalle kalenterivuosittain aina viikko n:o 1:llä ja seuraavana vuotena viikko n:o 52:lla.

    • Jässi202

      Mitenkäs nykyään itsenuohous? onko laillisesti tarvittava vielä tilata nuohooja paikalle vai onko laki muuttunut ja saa itse tehdä ja pitää kalenteria?

      Että toki se on laillista, jos jotain tapahtuu?

      • jospa joskus muuttuu

        Eihän se laki mihinkään ole muuttunut,käytettävä on.

        Turhaa puuhaa se on suurimmaksi osaksi, palolaitoksilla tietämys tulee nuohousalan keskusliitolta, eli piirinuohoojilta itseltään.
        Vähän outo tilanne kylläkin. Ohjeistus tulee edunsaajan puolelta.???
        Laki nuohouksesta on pärekatto ajalta, muutettavaa olisi mutta palolaitoksilta puuttuu selkäranka siihen hommaan.

        Nuohoojana yli 30v:tta Hyvää joulua kaikille.


      • Itte tehren
        jospa joskus muuttuu kirjoitti:

        Eihän se laki mihinkään ole muuttunut,käytettävä on.

        Turhaa puuhaa se on suurimmaksi osaksi, palolaitoksilla tietämys tulee nuohousalan keskusliitolta, eli piirinuohoojilta itseltään.
        Vähän outo tilanne kylläkin. Ohjeistus tulee edunsaajan puolelta.???
        Laki nuohouksesta on pärekatto ajalta, muutettavaa olisi mutta palolaitoksilta puuttuu selkäranka siihen hommaan.

        Nuohoojana yli 30v:tta Hyvää joulua kaikille.

        Voihan se olla lakisääteistä, mutta aivan kädettömiä tunareita, ainakin täälläpäin, siis nuohoojat.
        Voi jessus, kun kattelin sen pojanklopin touhua, en tienny itkeäkö vai nauraa. Laskun kyllä osasi hyvin kirjottaa.
        Ja itte sain nuohota sen jäljiltä uudestaan. Kiuas täynnä tuhkaa, lähinnä ne kanavat mistä palokaasujen pitäisi päästä hormiin.
        Mietin vaan, että mistähän minä sille maksoin? Että, tämmösiä "ammattimiehiä". Itte kun tekee, niin tulee tehryksi, kele.


      • "piiri-imurimyyjä"
        Itte tehren kirjoitti:

        Voihan se olla lakisääteistä, mutta aivan kädettömiä tunareita, ainakin täälläpäin, siis nuohoojat.
        Voi jessus, kun kattelin sen pojanklopin touhua, en tienny itkeäkö vai nauraa. Laskun kyllä osasi hyvin kirjottaa.
        Ja itte sain nuohota sen jäljiltä uudestaan. Kiuas täynnä tuhkaa, lähinnä ne kanavat mistä palokaasujen pitäisi päästä hormiin.
        Mietin vaan, että mistähän minä sille maksoin? Että, tämmösiä "ammattimiehiä". Itte kun tekee, niin tulee tehryksi, kele.

        Ne on ne oppipojat, keillä ei ole nuohouksesta mitään tietoa saati paloturvallisuudesta. Piirinuohooja heittää pysty metäst parikymppisen kollin kiertää nokikenttää, mitä enempi rahhoo ni parempi (juoksemalla talot läpi) OPPIPOIKIEN nuohous on pelastuslain vastainen..! mutta miksi edelleen saavat juosta ja P.nuohooja makaa kotona ja ynnäilee euroja..? Otappa AMMATTITUTKINNON SUORITTANUT nuohooja paikalle niin ei tarvitse ainakaan korjata jälkiä sekä vakuutusyhtiö hyväksyy !!!


    • nuohooja

      Kukas sut on kouluttanut?
      Varmaankin samanmoinen piirinuohooja jota juuri haukuit. Sinäkin juoksit yksiköiden perässä, ja juokset edelleen.
      Esität ammattilaista mutta olet samanlainen pelle kuin opettajasi. Vai synnyitkö kauha kädessä?

    • Nuohonut 1968 jälken

      Kuka sitt maksa kun nuohoja jättä osa hormit nouhomatta vaikka pyytä vuostolkulla mutta laitta kyllä laskun lisä siitä lisä tätä.Onko se vakutusyhtiö tai palotarkastaja. Tuletko sitt taas se autokatsastus itku. On kummalista että kuka ei tarkista nuohojan työ , ei edes palotarkastaja!

      • HYVÄ

        viesti.


    • isotunari

      Ite on kaikki tehtävä jos mitään meinaa ja pieleen menee yleensä sittenkin...

    • parasnuohotkoon

      Mielenkiintoisia kirjoituksia ja neuvoja nuohouksesta. Kyllä ammattinuohoojat osaavat nuohota, käyntijäljet saattavat vaihdella melkoisesti. Nuohouksessa hieno noki yleensä tunkeutuu joka puolelle, mikäli et suojaa pauikkoja hyvin. joku neuvoikin hyvin peltiaukkojen ja luukkujen tiivistämisestä hyvin.
      Mielestäni nuohouksen tärkein tehtävä on, ettei synny nokipaloa tai muutakaan paloa. Se kuka nuohoo, on ihan sama, kunhan osaat asiasi. Yhtä tärkeää on myös muistaa tarkastaa hormi riittävän usein, halkeamia ei saa olla. Samoin märkien puiden polttaminen aiheuttaa pitkään tehtäessä ongelmia piipulle.
      Nuohous maksaa kyllä melkoisesti, n. 40 e / reikä eli yleensä mennään toiselle sadalle /nuohous.Onhan se kallista verrattuna esim. rekkakuskin tuntipalkkaan, eli liian kallista. On turha sanoa, että työmises onpalkkansa ansainnut, kun vertaa työtä muuhun vastaavaan. Tästä syystä moni nuohoaa itse. osin likaista hommaahan se on, kannattaa miettiä vaihtoehtoja.
      Tulipalot kyllä syntyvät useimmiten varomattomasta tulen käsittelystä, ei nuohouksen laadusta, ja jonka vakuutusyhtiö korvaa. Ihmetyttää, että nuohouksen suhteen vakuutusyhtiö voi jätää korvaamatta. Kyllähän tässä on suuri ristiriita ja vanha viranomaislaki aikansa elänyt, vaikka hyvä tarkoitus silläkin on.

    • EiPalaHökkeli

      Käytä aina ammattitaitoista nuohoojaa!

    • homma_hanskassa

      Kun nuohoaa itse, voi olla ainakin varma ettei tulipalo aiheudu nuohoamattomuudesta.

    • katrikat

      entäs vanhan talon ilmanvaihtohormit? kuka ne puhdistaa?

    • Anonyymi

      Nyt kun kesällä 2019 piirinuohousjärjestelmä on päättynyt ja alalla vallitsee vapaa kilpailu, niin onko tee-se-itse nuohous lisääntynyt mielestänne merkittävästi? Vakuutuskäytännöt myös ihmetyttävät. Jos esimerkiksi poliisin suorittamassa tutkinnassa tulipalon syttymissyyksi todetaan selkeästi vanha haurastunut sähköasennus, niin voiko vakuutusyhtiö silloin vedota nuohoussäännösten laiminlyöntiin. Ymmärtäisin jos palon syttymissyy olisi nokipalo yms.

      Nuohouksesta sen verran, että mielestäni se ei ole kovin tähtitieteellisen vaikeaa normaalijärkiselle ihmiselle. Sähköasennuksiin verrattuna on aika helppoa. Kun huomioidaan vielä se asian puoli, että kun itselle tekee, niin tekee sen sitten kunnolla. Monessa lakipykälässä on maalaisjärjen vastaisia piirteitä. Sama koskee ohjeistuksia tietyin osin ja viranomaistoimintaa. Vahinko on aina vahinko kun se sattuu. Hyvä esimerkki on viime joulukuussa sattunut Iso-Syötteen tulipalo. Ei sitäkään nuohous pelastanut, ja lieneekö hoidettu asianmukaisesti, kuka tietää. Kirjoittelihan ne aikoinaan siitäkin lehdissä. Piilovaurio jota ei nuohotessa näkynyt.
      Eikös ne siellä nuohoojien ammattitutkinnossa opeta periskoopin, peilin ja valaisimien käyttöä? Tähystyskameratkin ovat nykyaikaa. Ei kun endoskooppi älypuhelimeen ja halkeamia tutkimaan.

      • Anonyymi

        Poliisihan syttymissyyn selvittää. Meitä kun paloi ulkosauna, tuli poliisilta paperi jossa sanottiin että mitään rikokseen viittaavaa ei ole ilmennyt. Vakuutusyhtiö korvasi sen perusteella. Katsoivat vain että purkukuntoon paloi.


    • Anonyymi

      Joo ei kannata nuohoojaa tontilleen päästää, kuluja vain siitä kertyy. Itse kun sen nuohouksen tekee, silloin siitä parasta tulee. Ja jos jotain sattuisikin, vakuutusyhtiö tykkäisi kun on hyvät vedenpitävät todisteet nuohoamisesta.
      Tietysti joku saattaisi asianmukaista lakiakin pyrkiä noudattamaan...

    • Anonyymi

      Nuohous maksoi pari vuotta sitten 35 (2 hormia ja Vantaalla) ja viime vuonna 49 ja nyt katsoessani yli 70€ eli tuplaten ja 20min työ??!!
      Niin tämähän on ns. lakisääteinen ja itse et saa tehdä ja piirijaon loppumisen jälkeen hinnat nousseet.
      Näille nuohoojille on tehty yhteinen tilaus sivusto ja silloin hinnat samat ja kartelli puree eli ei puhettakaan kilpailusta.

    • Anonyymi

      Minä kun nuohosin takan piippua niin, se paino irts ja kuului vaan pussahdus, sinne meni takkaan. No se oli hyvä juttu se, koska jouduin tekemään takan yläosaan nuohousluukun ja nyt sieltäkin voi nuohota ja kyllä olikin paljon mustaa nokea kymmenen vuoden aikana kertynyt!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe