Patti nivusessa

Pelkäävä

Olen aivan paniikissa pattini kanssa joka on vasemmassa nivusessa melko alhaalla.. Pikkuhousujen rajassa.. Olen käynyt lääkärissä näyttämässä sitä, lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata.. Sanoi vaan että seuraile sitä kk. Sain antibiootit kun epäili että saattaisi olla tulehtunut imusolmuke, patti on hieman pienentynyt mitä se oli reilu viikko sitten. PELKÄÄN imusolmukesyöpää TODELLA paljon!! Auttakaa PLIIS!! Ei ole kuumeilua, yöhikoilua,laihtumista,ruokahaluttomuutta, kutinaa jne.. Joten voiko olla imusolmukesyöpää kun ei ole noita oireitakaan ja patti pienentynyt jonku verran???!! Patti ei näytä finniltä vaan on ihon alla ja tuntuu siltä että se ihan vähä liikkuis siellä, lääkärikin sanoi että liikkuu vähäsen. Kooltaan on herneen kokoinen.. Pitääkö oikeasti huolestua??? Patti aristaa myös hieman kun painelee ja välillä muuten vaan kipiä.. Mitä tää on? :'(

31

55836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelkäävä

      Niin...Siinäpä se otsikossa tuliki jo..

      • Pelkäävä

        Mutta siis eilen patti isontui hitusen ja tänä aamuna oli taas huomattavasti pienempi... Auttakaa pliis! kertokaa jos joku osaisi sanoa mitä tää on!! :(


      • Knööli
        Pelkäävä kirjoitti:

        Mutta siis eilen patti isontui hitusen ja tänä aamuna oli taas huomattavasti pienempi... Auttakaa pliis! kertokaa jos joku osaisi sanoa mitä tää on!! :(

        Minullakin (mies) on ollut vuosikausia patti oikealla nivustaipeessa melko alhaalla. Lääkäri koetteli sitä ja totesi ylimalkaan, että "ihmisruumiin rauhasia". Se on joskus kutiavakin mutta ei kipeä. ei punoitusta ja koko noin sentti, pitkulainen.
        Se ärtyi kerran sen verran, että sain puristettua sitä. Iho aukesi ja esiin tuli runsaasti valkoista rasvaa (?) kuin tuubista. Tulkitsin sen silloin ihokarvan talirauhasen tukkeumaksi. Patti pysyi poissa noin vuoden, mutta on kyllä kasvanut takaisin. Olen ottanut asian rauhallisesti, ja ehkä joskus taas kysyn lääkäriltä. Luulisin, että imusolmuke aiheuttaisi särkyä ja muitakin oireita ilmaantuisi. Voisiko olla syyytä näyttää toiselle lääkärille?


      • Pelkäävä
        Knööli kirjoitti:

        Minullakin (mies) on ollut vuosikausia patti oikealla nivustaipeessa melko alhaalla. Lääkäri koetteli sitä ja totesi ylimalkaan, että "ihmisruumiin rauhasia". Se on joskus kutiavakin mutta ei kipeä. ei punoitusta ja koko noin sentti, pitkulainen.
        Se ärtyi kerran sen verran, että sain puristettua sitä. Iho aukesi ja esiin tuli runsaasti valkoista rasvaa (?) kuin tuubista. Tulkitsin sen silloin ihokarvan talirauhasen tukkeumaksi. Patti pysyi poissa noin vuoden, mutta on kyllä kasvanut takaisin. Olen ottanut asian rauhallisesti, ja ehkä joskus taas kysyn lääkäriltä. Luulisin, että imusolmuke aiheuttaisi särkyä ja muitakin oireita ilmaantuisi. Voisiko olla syyytä näyttää toiselle lääkärille?

        Minulla tuo patti on ihan pyöreä.. Ja tosiaan pienenee ja suurenee välillä.. Kipeä on ihan vähä välillä ja kun koskettaa sitä ja painelee niin kipeytyy vähä enemmän ja arka painaessa.. Pitäis kyllä käydä näyttää tuota toiselle lääkärille.. Ajattelin ensviikolla soitella johki.. Mutta siis voiko olla syöpä kyseessä kun noin oireilee???? Tietääkseni jos ois imusolmukesyöpä niin se patti isontuis vaan?? ja ei olis kosketusarka?? Onko asia näin? Vaivaa tämä patti aivan mielettömästi minua..!!


      • Knööli
        Pelkäävä kirjoitti:

        Minulla tuo patti on ihan pyöreä.. Ja tosiaan pienenee ja suurenee välillä.. Kipeä on ihan vähä välillä ja kun koskettaa sitä ja painelee niin kipeytyy vähä enemmän ja arka painaessa.. Pitäis kyllä käydä näyttää tuota toiselle lääkärille.. Ajattelin ensviikolla soitella johki.. Mutta siis voiko olla syöpä kyseessä kun noin oireilee???? Tietääkseni jos ois imusolmukesyöpä niin se patti isontuis vaan?? ja ei olis kosketusarka?? Onko asia näin? Vaivaa tämä patti aivan mielettömästi minua..!!

        ...olemassa jotakin ihoa pehmittävää voidetta, jolla tuon patin saisi puhki. En ole lääkäri, mutta luulen, että imusolmukkeet ovat syvemmällä, ei niin ihon tuntumassa.
        Nivusissa ja kainaloissakin esim hikirauhaset ovat eri tyyppiä kuin vaikkapa selässä. Olisiko niin, että talirauhasissakin olisi vaihtelua. Jos käyt lääkärissä, kertoisitko täällä mitä tuo sanoi?


      • Pelkäävä
        Knööli kirjoitti:

        ...olemassa jotakin ihoa pehmittävää voidetta, jolla tuon patin saisi puhki. En ole lääkäri, mutta luulen, että imusolmukkeet ovat syvemmällä, ei niin ihon tuntumassa.
        Nivusissa ja kainaloissakin esim hikirauhaset ovat eri tyyppiä kuin vaikkapa selässä. Olisiko niin, että talirauhasissakin olisi vaihtelua. Jos käyt lääkärissä, kertoisitko täällä mitä tuo sanoi?

        Itsekkin epäilen että se on joku talirauhasentukkeuma tai rasvapatti jne, kun tuntuu olevan niin ihon pinnassa.. ja muistuttaa hernettä. Aamulla tosiaan "lättänämpi" ja illalla vähä kovempi ja pyöreempi.. Huoh.. Menee jo järki.. Mut tulen kertomaan tänne sitte mitä lääkäri sanoi kun joskus pääsen lääkäriin :)


    • hodgkinin tauti

      Tässä oma tarinani.

      Tiedän tasan tarkkaa tunteesi. Vuosi sitten löysin nivusestani kivuttoman patin, joka oli kova eikä liikkunut. Patti tuntui kooltaan parin sentin pituiselta (todellisuudessa yli 6cm). Mitään yleisoireita ei ollut ja kuntoni oli hyvä eli tunsin itseni täysin terveeksi.

      Kun tuota ultrattiin, lääkäri sanoi heti, että näyttää aika pahalta. Se sanoi myös, että on aivan normaalia, että imusolmukkeet pienenevät ja suurenevat. Mutta tässä tapauksessa noin suuri kasvu oli jotain muuta ja tämä tulee teettämään lääkäreillä paljon töitä. Samalla otettiin ohutneulanäyte. Silloin elämäni romahti hetkessä, se pahin pelkoni oli käymässä toteen. Siinä tutkimuspöydällä maatessani oli vaikea pidätellä tunteita, itku ei ollut kaukana. Tässäkö tämä nyt sitten oli, selviänkö talven yli, näenkö enää seuraavaa kesää. Entä pienet lapseni, vaimo. Miten pystyn heille kertomaan. Matkalla kotiin, itku sitten tuli. Kotona toisen kerran, kun vaimolleni kerroin lääkärikäynnistä. Se oli elämäni vaikein ilta. Seuraavat päivät olivat masentavia. Mutten jäänyt sänkyyn murehtimaan, vaan jatkoin elämistä niinkuin ennenkin (työ, harrastukset, lapset jne).

      Pientä lohtua tuli seuraavalla viikolla, kun verikokeiden tulokset olivat hyviä. Näytteenoton tulos tuli loppuviikolla: Erittäin vahva lymfoomaepäily. Koska se olikin jo odotettavissa, niin järkytys ei ollut niin suuri. Seuravalla viikolla tutkittiin lisää, ultrattiin ylävatsaa ja otettiin keuhkokuvat. Tuo ultraaminen on sitten pirullisen raastavaa hermoille. Lääkäri liu'uttaa sitä laitetta hitaasti pitkin vatsaa. Koko ajan sitä pelkää, että löytyykö jostain muualta lisää patteja. Ja mikä helpotuksen tunne siitä tuli, kun lääkäri lopulta sanoi, että kaikki on niinkuin pitääkin.

      Seuraavana päivänä oli aika lääkärille. Voi että, kun tärisin pelosta. Kaikki oli vielä niin epäselvää, mitä tuleman pitää. Ja tietenkin lääkäri hieman myöhässä. Kun vihdoin pääsin lääkärin puheille, niin hän näytti ensimmäisenä keuhkokuvaa. Siellä ei näkynyt mitään ylimääräistä. Helpotus oli todella suuri. Lääkäri vielä sattui olemaan aivan mahtava tyyppi (harvemmin tulee lääkärin vastaanotolla naurettua...). Rauhoitteli ja kertoi, että toivottavasti et ole laittanut omaisuuttanne jakoon, tässä kun ei ole mitään hengenhätää ja sinut saadaan kyllä hoidettua kuntoon. Seurasi uusi näytteenotto (leikkaus), piti vielä selvittää mikä lymfooma kyseessä.

      Vihdoinkin yli 3 viikon odottelun jälkeen tuli lopulliset tulokset: Hodgkinin tauti. Ja taas lääkäri sanoi, että sulla ei ole mitään hätää ja ennuste erittäin hyvä. Sitten alkoi lisätutkimukset: CT ja luuydinnäyte. Muualla kehossa ei ollut imusolmukesuurentumia ja luuydinnäyte puhdas. Hodgkinin taudissa on neljä erilaista alaryhmää ja tämä versio oli niistä toiseksi harvinaisin. Hoitona paikallinen sädehoito.

      Nyt on pari kontrollia takana, patti on hävinnyt kokonaan eikä muuallakaan esiintymiä, veriarvot ok. Kontrollit jakuvat vielä vuosia, mutta se ei pelota eikä vaivaa enää. Elän normaalia elämää. Toki kontrollipäivänä jännittää. Kontrolleja aluksi pari kertaa vuodessa.

      Imusolmukesyöpiä eli lymfoomia on kymmeniä erilaisia. On kaksi pääryhmää non-Hodgkinin lymfooma ja Hodgkin tauti (tai lymfooma). www.lymfooma.fi sivuilta löytyy runsaasti oikeaa tietoa ja sitä sivua suosittelivat myös sairaalassa. Hoidot vaihtelevat sen mukaan, mikä tauti, onko yleisoireita, levinneisyys. Mikäli tuo sinun juttusi on imusolmukesyöpää (mitä vahvasti epäilen), niin tilanne näyttää hyvältä, koska sinulla ei ole mitään yleisoireita. Ja kun patti on herneen kokoinen eli pieni eikä kasvanut, niin tuskimpa syöpä kyseessä. Mulle sano ainakin 5-6 eri lääkäriä saman, lymfoomaan löytyy hyvät lääkkeet, vaikka tauti olisi levinnytkin. Ei kannata vielä murehtia liikaa.

      • Pelkäävä

        Sellaista kysyisin vielä sinulta että suureniko se sinun pattisi kokoajan? tai vain välillä? Kun minulla tuo patti on kokoajan pienentynyt ja nyt sitä ei ole juuri ollenkaan enää.. Joten itse en usko että olisi syöpä kyseessä.. Kun monesta paikasta olen lukenut että patti vain suurenisi jne, jos syöpä kyseessä?

        Ja tosiaan silloin ku oli suurempi tämä patti, niin sitä aristi jonkuverran ku paineli ja räpläili sitä. Lääkäri sanoi sillon kun kävin lääkärissä että tämä patti liikkuu tuolla ihon alla jotenki kummasti, sinä kerroit että sinulla se oli aristamaton ja ei liikkunut, joten kai siitäkin voi jo päätellä että tämä ei ole mitään vaarallista.. Toivottavasti.. Pitää nyt vaan vielä seurailla tätä pattia. Olisiko sinun mielestäsi minun järkevä kuitenkin vielä käydä lääkärissä? vaikka patti onkin jo melkeen poistunu.. Itse olen vain kauhea pelkääjä kaikisa asioissa ja kun olen vasta 19 vuotias, elämä edessä jonka haluaisin elää murehtimatta tällaisista asioista.


      • hodari
        Pelkäävä kirjoitti:

        Sellaista kysyisin vielä sinulta että suureniko se sinun pattisi kokoajan? tai vain välillä? Kun minulla tuo patti on kokoajan pienentynyt ja nyt sitä ei ole juuri ollenkaan enää.. Joten itse en usko että olisi syöpä kyseessä.. Kun monesta paikasta olen lukenut että patti vain suurenisi jne, jos syöpä kyseessä?

        Ja tosiaan silloin ku oli suurempi tämä patti, niin sitä aristi jonkuverran ku paineli ja räpläili sitä. Lääkäri sanoi sillon kun kävin lääkärissä että tämä patti liikkuu tuolla ihon alla jotenki kummasti, sinä kerroit että sinulla se oli aristamaton ja ei liikkunut, joten kai siitäkin voi jo päätellä että tämä ei ole mitään vaarallista.. Toivottavasti.. Pitää nyt vaan vielä seurailla tätä pattia. Olisiko sinun mielestäsi minun järkevä kuitenkin vielä käydä lääkärissä? vaikka patti onkin jo melkeen poistunu.. Itse olen vain kauhea pelkääjä kaikisa asioissa ja kun olen vasta 19 vuotias, elämä edessä jonka haluaisin elää murehtimatta tällaisista asioista.

        Riippuu lymfoomasta kuinka nopeasti patti kasvaa. Meikäläisellä oli erittäin hitaasti kasvavaa sorttia. Kun löysin patin vuosi sitten elokuussa, odottelin yli 4 viikkoa ennenkuin uskalsin lääkärille mennä. Hoidot alkoivat vasta joulukuussa. Ei tuo sinä aikana älyttömästi kasvanut, mutta ei se missään vaiheessa pienentynytkään. Löytyy huomattavasti agressiivisempiakin.

        Tiedän tuon tunteen, oman mielenrauhasi takia mene ihmeessä käymään toisella lääkärillä. Sitä varten ne lääkärit on olemassa.


      • Pelkäävä
        hodari kirjoitti:

        Riippuu lymfoomasta kuinka nopeasti patti kasvaa. Meikäläisellä oli erittäin hitaasti kasvavaa sorttia. Kun löysin patin vuosi sitten elokuussa, odottelin yli 4 viikkoa ennenkuin uskalsin lääkärille mennä. Hoidot alkoivat vasta joulukuussa. Ei tuo sinä aikana älyttömästi kasvanut, mutta ei se missään vaiheessa pienentynytkään. Löytyy huomattavasti agressiivisempiakin.

        Tiedän tuon tunteen, oman mielenrauhasi takia mene ihmeessä käymään toisella lääkärillä. Sitä varten ne lääkärit on olemassa.

        Varasin ajan lääkärille maanantaiksi että saa mielenrauhan. Käsken lääkärin tutkia minut kokonaan joka paikasta ettei missään muualla ole patteja. Pattini on häippässyt melkeen kokonaan pois ja äsken katsoin sitä patti kohtaa nii siinä on sellanen tummanvioletti/sininen kohta siin patin kohdalla.. Jospa se lääkäri osais kertoo sitte maanantaina mikä tuo patti on jne.. Maanantaita ootellessa..Huoh..


      • Pelkäävä
        Pelkäävä kirjoitti:

        Varasin ajan lääkärille maanantaiksi että saa mielenrauhan. Käsken lääkärin tutkia minut kokonaan joka paikasta ettei missään muualla ole patteja. Pattini on häippässyt melkeen kokonaan pois ja äsken katsoin sitä patti kohtaa nii siinä on sellanen tummanvioletti/sininen kohta siin patin kohdalla.. Jospa se lääkäri osais kertoo sitte maanantaina mikä tuo patti on jne.. Maanantaita ootellessa..Huoh..

        Että kävin myös sillon pari viikkoa sitten verikokeissa ja otettiin pvk ja crp, arvot olivat aivan normaalit. Ei ollut mitään hämminkiä.. Onko teillä ollut arvot minkälaisia? Lääkäri sanoi vaan minulle että lähetän sinut verikokeisiin että saat jonkulaisen mielenrauhan, ja jos arvoissa ei ole mitään erikoista on tosi pieni mahdollisuus että olisi syöpä.


      • hodari
        Pelkäävä kirjoitti:

        Että kävin myös sillon pari viikkoa sitten verikokeissa ja otettiin pvk ja crp, arvot olivat aivan normaalit. Ei ollut mitään hämminkiä.. Onko teillä ollut arvot minkälaisia? Lääkäri sanoi vaan minulle että lähetän sinut verikokeisiin että saat jonkulaisen mielenrauhan, ja jos arvoissa ei ole mitään erikoista on tosi pieni mahdollisuus että olisi syöpä.

        Ainakin 5 kertaa käynyt vuoden sisällä verikokeissa ja veriarvot olleet aina normaalit.


      • Pelkäävä
        hodari kirjoitti:

        Ainakin 5 kertaa käynyt vuoden sisällä verikokeissa ja veriarvot olleet aina normaalit.

        Eli siis arvot voi olla normit vaikka syöpä oiski?? No täytyy nyt vaan ootella maanantaihin asti mitä lääkäri sanoo.. Patti vaan on häippässyt.. Mut saakoot lääkäri tutkia mut vielä läpikotaisin ettei missään oo patteja.


      • ei huolta
        Pelkäävä kirjoitti:

        Eli siis arvot voi olla normit vaikka syöpä oiski?? No täytyy nyt vaan ootella maanantaihin asti mitä lääkäri sanoo.. Patti vaan on häippässyt.. Mut saakoot lääkäri tutkia mut vielä läpikotaisin ettei missään oo patteja.

        Koska tunnet olosi terveeksi, veriarvot ok, eikä enää patteja. Siinä on jo monta tekijää.


      • Pelkäävä
        ei huolta kirjoitti:

        Koska tunnet olosi terveeksi, veriarvot ok, eikä enää patteja. Siinä on jo monta tekijää.

        Niin... Mut hieman vaan pelottaa vieläki kun, siinä mis oli ennen se iso patti nii siel ihon alla ku lujaa tunnustelee kunnolla, tuntuu joku sellanen pienehkö patti tai joku.. MUTTA jospa se ei olis mitään ku kaikki muu on kondiksessa ja kuitenki se isoin patti kadonnu.. Yritän vaan sitä hokea itselleni kokoajan että jos ois syöpä niin se patti ei pienenis..Lääkärikin sanoi minulle silloin niin.. Jospa se olisi sillain.. Äääh, maanantaihin on liian pitkä aika!!


      • Pelkäävä
        Pelkäävä kirjoitti:

        Niin... Mut hieman vaan pelottaa vieläki kun, siinä mis oli ennen se iso patti nii siel ihon alla ku lujaa tunnustelee kunnolla, tuntuu joku sellanen pienehkö patti tai joku.. MUTTA jospa se ei olis mitään ku kaikki muu on kondiksessa ja kuitenki se isoin patti kadonnu.. Yritän vaan sitä hokea itselleni kokoajan että jos ois syöpä niin se patti ei pienenis..Lääkärikin sanoi minulle silloin niin.. Jospa se olisi sillain.. Äääh, maanantaihin on liian pitkä aika!!

        Sain onneksi peruutusajan täksi päiväksi. Eli lääkäri tunnusteli patti kohdan ja totesi että on pienentynyt paljon ja sanoi että liikkuu ihon alla joten hyvän laatuinen on. Ja kuulemma niin pieni se imusolmuke että sitä ei tarvii ruveta tutkii, ultrauksia yms.. Sitte jos se uudestaa kasvaa nii sitte.. Sit se tunnusteli kaikki muutki paikat vielä minusta ettei muualla oo patteja, ja ei ollu..HUH.. Eli kaikki siis hyvin! :)


      • Pelkäävä
        Pelkäävä kirjoitti:

        Sain onneksi peruutusajan täksi päiväksi. Eli lääkäri tunnusteli patti kohdan ja totesi että on pienentynyt paljon ja sanoi että liikkuu ihon alla joten hyvän laatuinen on. Ja kuulemma niin pieni se imusolmuke että sitä ei tarvii ruveta tutkii, ultrauksia yms.. Sitte jos se uudestaa kasvaa nii sitte.. Sit se tunnusteli kaikki muutki paikat vielä minusta ettei muualla oo patteja, ja ei ollu..HUH.. Eli kaikki siis hyvin! :)

        Tuli sitte uudestaa patti mut toiseen nivuseen. Edellinen patti on häipynyt kokonaan pois ja nyt on uus patti. Kävin lääkärissä näyttämässä sitä ja sanoi että on "mobiili" se patti eli ku se liikkuu siel ihon alla. Ei laittanut tällä kertaa ees mihinkään verikokeeseen kun patti kuulemma niin pieni. Antoivat taas antibioottikuurin ja sanoi että jos se siitä suurenee 2 cm tai yli, nii uudestaa lääkäriin tai jos tulee korkea kuume jne.. Mutta mitäköhän tää nyt taas on??? Se tuli juuri samaan kohtaan ku oli toisellakin puolella ja just saman tuntuinen patti.. -.-
        Alkaa mennä jo toivo tämän homman kans.. Kyllä se lääkäri tyynnytteli mua kovasti ku sanoin sille että pelkään sitä syöpää mut se sano että ei usko että on syöpä kun ei oo kauheen iso se patti ja liikkuu ihon alla ja se toinen patti on kuitenki häipyny pois ja missään muualla elimistössä ei ole patteja.. Mutta mua oikeesti V*tuttaa jo tämä!!! Kertokaa ihmeessä jos jollain on ollu samanlaista tai jos joku muuten vaan tietää tästä jotain. Kiitos.


      • Enkyltiiä
        Pelkäävä kirjoitti:

        Tuli sitte uudestaa patti mut toiseen nivuseen. Edellinen patti on häipynyt kokonaan pois ja nyt on uus patti. Kävin lääkärissä näyttämässä sitä ja sanoi että on "mobiili" se patti eli ku se liikkuu siel ihon alla. Ei laittanut tällä kertaa ees mihinkään verikokeeseen kun patti kuulemma niin pieni. Antoivat taas antibioottikuurin ja sanoi että jos se siitä suurenee 2 cm tai yli, nii uudestaa lääkäriin tai jos tulee korkea kuume jne.. Mutta mitäköhän tää nyt taas on??? Se tuli juuri samaan kohtaan ku oli toisellakin puolella ja just saman tuntuinen patti.. -.-
        Alkaa mennä jo toivo tämän homman kans.. Kyllä se lääkäri tyynnytteli mua kovasti ku sanoin sille että pelkään sitä syöpää mut se sano että ei usko että on syöpä kun ei oo kauheen iso se patti ja liikkuu ihon alla ja se toinen patti on kuitenki häipyny pois ja missään muualla elimistössä ei ole patteja.. Mutta mua oikeesti V*tuttaa jo tämä!!! Kertokaa ihmeessä jos jollain on ollu samanlaista tai jos joku muuten vaan tietää tästä jotain. Kiitos.

        Hei mulla on ny aika lailla sama tilanne kun sulla. Vähän aikaa (ehkä joku pari/kolme viikkoa) sitten ilmaantu toiselle puolelle, katosi ja nyt löysin justiinsa toiselta puolelta samasta kohtaa. Mitä ite oon lukenut ni aika varmasti tollanen liikkuva patti liittyy niihin suurentuneisiin imusolmukkeisiin tai sitte on voinu karva kääntyä sisäänpäin ja ärtyä. Molemmat jutut kyl semi luonnollisia et tapahtuu ja epäilen että olis niin vakavaa. Aion vaan antaa tän mennä ohi. Suosittelen tähän et ei saa kauheesti koskea siihen ja olis hyvä rasvata jollain, sekä tietty puhtaus on tärkeetä.


    • Survivor

      Löysin toissapäivänä patin vasemmasta nivusestani, noin rypäleen kokoinen ja kutisi kovasti. Olen nuori nainen ja elän terveellisesti. Olen hyvin harvoin kipeä, joten kun tuli yskää, nuhaa ja pientä kuumeilua ajattelin sen olevan syysflunssaa jota on nyt liikkeellä.. Siis kunnes löysin tuon patin. :( Tunteeni ovat aika ristiriitaiset tällä hetkellä, en oikein tiedä pitäisikö hakeutua lääkäriin vai ei. En haluaisi kuulla huonoja uutisia, mutta toisaalta haluaisin saada selvyyden tuosta patista, onko vain tulehtunut imusoluke vai jotain pahempaakin.. Patti on pienentynyt nyt kahden päivän sisällä, mutta mielestäni se oli VALTAVA kun huomasin sen. Normaalia(ko)? Mitä jos menisinkin lääkäriin ja en saisi vastaukseksi juuta enkä jaata? Olen kohta pähkäillyt pääni puhki, enkä ole päässyt minkäälaiseen tulokseen siitä mitä tekisin.. En ole kertonut kellekään tästä "mysteeripatista", enkä uskallakaan.. Ainakaan vielä. AJATUKSIA/EHDOTUKSIA MITÄ KANNATTAISI TEHDÄ? Kaikki vastaukset kelpaavat:)

    • moro7

      miten nykyään

    • t.y.t.t.ö.n.e.n

      Hei. Olen 29 v nainen ja perusterve. Löysin oikeasta nivusesta patin joka ei liiku siellä alla...... eikö se tarkota et on paha kun ei liiku ? Äidilläni oli syöpäkasvain rinnassa joka ei myöskään liikkunut mitenkään. Liikkuvatko rasvapatit ihon alla? Tämä minun pattini on noin 1cm kokoinen ja hieman lättänä. Kipeä jos palpoilee. Varaan kyllä huomenna ajan lääkäriin, en jaksa ressata ja odottaa mitään kuukautta et poistuuko se vai ei. Ei ole ainakaan nyt muutamaan päivään kasvanu eikä pienentynyt..... pelottaa.

    • Hei!

      Erilaiset patit ja kyhmyt nivusseudussa ovat hyvin yleisiä ja yleensä onneksi vaarattomia. Tavallisin syy on suurentunut imusolmuke. 1-2 cm kokoista pattia voi rauhassa seurata parin viikon ajan, mutta toki halutessaan voi lääkäriin hakeutua myös aiemmin. Kätevän tietopaketin nivusseudun pateista voit lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/patti-nivusessa

      Oireesi kuulostaa todennäköisimmin suurentuneelta imusolmukkeelta, mutta mikäli asia sinua kovasti mietityttää, kannattaa antaa lääkärin tutkia pahkura.

      Voimia syksyyn toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • Pelkääkuolemmaa

      Onko muilla miten oireillu. Itellä on sellane patti vasemmassa nivus taipeessa ei oo yhtään kipua tai muuta se vaa on siellä ja pelkään että se on joku syöpä..se patti vaa suurenee ja pienenee vähä väliä ja jos olen urheillut kovasti niin tunnen sykkeen siitä patista ja kun jäykistää vatsalihakset nii patti kasvaa tuntuu että sinne tulis jotai nestettä.huomasin sen tässä puol vuotta sitten ja en oo uskaltanu kenellekkää kertoo.. nii onko minulla hirvee hengen hätä ja mitä pitäs asialle tehdä

    • outoaoutoa

      Mulla tuli joskus noin kolme vuotta sitten patti toisee nivuseen ja kävin lääkäris ja ultras ja ne sano et se on vaa joku vaaraton rasvapatti ja anto antibiootit. Sillä erää se vissii sitte lähti pois mutta kohta tuli toiseen nivuseen samanlaine. Aina vähän väliä sit toine häipy ja oli vähä aika poissa ja sit tuli taas toiseen. Nyt ollu varmaa ainaki puol vuotta pois ettei oo tullu kumpaakaan nivusee mitää mut just ku puhuttii toissapäivänä ettei oo ollu sitä pattii pitkää aikaa nii seukki päivänä tunsin sen taas toisessa nivusessani. Ihan ihme en tajuu mikä se on

      • syövänsairastanut

        hei.kun patti välillä pienenee/suurenee ei varmastikaan ole pahanlaatuinen.mutta älkää kosketelko pattia,koska siitä se ärsyyntyy ja suurenee.vaikka onkin hyvänlaatuinen.


      • Suonikohjuja

        Heippa! Aika myöhässä tänne kirjoittelen, mut haluisin kertoo omasta kokemuksestani. Löysin aristavan "patin" nivusestani ja pelkäsin kamalasti imusolmukesyöpää... Patti paljastui ultrassa kuitenkin suonikohjuksi!


    • Anonyymi

      Lueskelin tässä läpi tätä vanhaa ketjua, koska huomasin tänään herneenkokoisen patin vasemmassa nivusessani ja etsin tietoa aiheesta. Patti tuntuu liikkuvan saman verran kuin ihokin liikkuu, siis ihon mukana, ja se on hiukan ärtynyt. Iho on sen kohdalla hiukan ympäristöään punaisempi. Kaipa mä pidän sitä silmällä vähän aikaa nähdäkseni pieneneekö se tai kasvaako. Ongelmana on se että olen lähdössä viikon kuluttua töihin ulkomaille, joten jos patti alkaa kasvaa siellä ollessani, joutunen sanoutumaan irti ja palaamaan Suomeen, jossa olen oikeutettu terveydenhoitoon..
      Hermostuttaa enemmän kuin muuten, koska siskollani todettiin vuosi sitten rintasyöpä.

    • Anonyymi

      Hei! Minllakin on patti nivusessa. Noin 3x3 cm. Tuli kuukausi sitten. Alussa oli pienempi. Ei arista, kova, ei liiku ja syvällä nivusessa. Haitaa kuitenkin sen verran, että istuissa jalka puutuu ja kävellessä jalka kipeytyy. Huomenna menen TK:een. Toivon, että olisi suonikohju tai joku rasvapatti.

      • Anonyymi

        Selviskö mikä se oli? Itellä samanmoinen ja pohdin pitäisikö lääkäriaikaa varailla... mutta tuntuu, ettei nyt kannata kuitenkaan ”turhaan” sinne mennä.


    • Anonyymi

      Mullekkin tuli patti nivusiin meisselin yläpuolen karvoituksen alle vasemmalle puolen sellainen pari senttiä kanttiinsa oleva myhkyrä.Olin aivan varma,että nyt tuli syöpä.Se on ollu siinä muutaman päivän,ja nyt alkanu selvästi pienenemään.Samalla ihon läpi tulee sellaista pahan hajuista ,haisee märänneelle kalalle, visvaa.Taisin päästä säikähdyksellä.

    • Anonyymi

      Minun tuossa aikaisemmin mainitsemani "3x3 "pattini oli diffuusi suurisoluinen B-solulymfooma (DLBCL). Nyt syöpähoidot takana (R-CHOP). Hermovauriot jalkaan jäivät ja hoidot aiheuttivat vielä uusia, mutta näillä näkymin syöpä on poissa. Tämä minun pattini oli koko ajan kivuton, ainut oli, että se painoi verisuonia/hermoa ja vielä sen verran kauan, että ehti tuo hermo vaurioitua. Imusolmukkeen kasvuvauti oli kyllä nopea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe