Mikä tateissa vikana?

voihan yrjö

En ole koskaan ollut suuri tattien ystävä ja nyt entistä vähemän.

Kolmisen vuotta sitten söin kaveriltani saamani tatin (en tiedä, mikä tatti) ja muutaman tunnin päästä syömisestä tuli huono olo, maailma pyöri, oksensin.

Tatteja en sen tarkemmin nimeltä tunnista, maistan metsässä, ettei ole sappitatti ja jos ei maistu pahalle, saatan ottaa mukaan, yleensä en niitä edes kerää. Herkkutatti on ainoa, minkä tunnistan ja erotan muista tateista. Viime vuonna rohkaistuin poimimaan muutaman punikkitatin. Pakastinta järjestellessäni viikonloppuna löysin ko. sienet pakkasesta ja laitoin tatit eilen muun ruuan sekaan.

Meni kuusi tuntia, kun alkoi vatsassa kiertää, vääntää, kehittää ilmaa, vatsaan alkoi sattua, aloin palella. Oireet alkoivat helpottaa, kun jouduin taas käymään oksentamassa. Koko yön vielä vähän kiersi ja nyt aamulla on vähän etova olo, mutta aamupalan pystyin syömään.

Mikä ihme juttu tämä on? Voiko tateille olla allerginen? Onko joku tatti, mikä on kuitenkin lievästi myrkyllinen (ei kai pitäisi?) vai mistä oireeni johtuvat? En jaksa uskoa, että on pelkkää sattumaa. En ole "ikinä" vatsataudissa ja nämä molemmat tapaukset olivat fyysiseltä voinniltani identtiset.

Nyt olen tänä syksynä laittanut pakkaseen kolme rasiallista pelkkää herkkutattia, mutta uskallankohan koskaan niitäkään syödä :( Muista sienistä en saa mitään oireita.

30

10185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paksujalka

      Punikkitatista tulee tuollaisia oiretia, jos kypsentämistä ei tee viimeisen päälle. Itse en herkkävatsaisena syö punikkia ollenkaan.

      • porciniä poskeen

        herkkutattia voi syödä raakanakin, vähän suolaa päälle ja pikkasen hyvää oliiviöljyä, niin avot sie.
        Herkkutatit ovat juurikin sienien aatelia, sehän maistuu 4mm paksuina siivuina pannulla paistettuna vähän persiljaa ja valkosipulia sekä mustapippuria suolaa mausteena aivankin taivaalliselta.
        Kyse on nähtävästi siitä ettet osaa tatteja laittaa.


      • voihan yrjö
        porciniä poskeen kirjoitti:

        herkkutattia voi syödä raakanakin, vähän suolaa päälle ja pikkasen hyvää oliiviöljyä, niin avot sie.
        Herkkutatit ovat juurikin sienien aatelia, sehän maistuu 4mm paksuina siivuina pannulla paistettuna vähän persiljaa ja valkosipulia sekä mustapippuria suolaa mausteena aivankin taivaalliselta.
        Kyse on nähtävästi siitä ettet osaa tatteja laittaa.

        Mitenhän järjettömästi punikkitattia sitten pitää kypsentää, kun ne meni pakkaseen pannun kautta ja eilen sulatin pannulla ja haihdutin ylimääräiset nesteet, minkä jälkeen ne meni vielä uuniin tunniksi? ;D

        Mutta hyvä tietää, enpä enää punikkeihin kajoa.

        Herkkutatteja olen syönyt (viimeksi varmaan vuosia sitten) juurikin pannulta, missä se on paistettu voissa sipulin kera.

        Mutta joo, jätän vastakin tatit metsään, ei ole mun juttu ;) Ehkä nuo herkkutatit laitan ruuaksi, ehkä annan eteenpäin, pitää funtsia. Kiitos teile vastaajille :)


      • viestiin...
        voihan yrjö kirjoitti:

        Mitenhän järjettömästi punikkitattia sitten pitää kypsentää, kun ne meni pakkaseen pannun kautta ja eilen sulatin pannulla ja haihdutin ylimääräiset nesteet, minkä jälkeen ne meni vielä uuniin tunniksi? ;D

        Mutta hyvä tietää, enpä enää punikkeihin kajoa.

        Herkkutatteja olen syönyt (viimeksi varmaan vuosia sitten) juurikin pannulta, missä se on paistettu voissa sipulin kera.

        Mutta joo, jätän vastakin tatit metsään, ei ole mun juttu ;) Ehkä nuo herkkutatit laitan ruuaksi, ehkä annan eteenpäin, pitää funtsia. Kiitos teile vastaajille :)

        Minä en kerää punikkia ollenkaan, en pidä sitä niin hyvänä ruokasienenä että kannattaisi. Herkkutatit ja männynherkkutatin lähtee kyllä mukaan mutta menee sitten myyntiin.
        Olettavasti ne sun punikit oli liian kauan pakkasessa, ideaali säilytysaika oisi semmoset 3 kk.
        Jos omistat kuivurin, niin mielummin tee sillä, pakastettu tatti tahtoo olla aina hieman lötkö
        ruoanlaittovaiheessa.
        Kuivatusta tatisa saa talven mittaan kivasti ja kätevästi vaikka kermaisen tattikeiton, njam.


      • voihan yrjö
        viestiin... kirjoitti:

        Minä en kerää punikkia ollenkaan, en pidä sitä niin hyvänä ruokasienenä että kannattaisi. Herkkutatit ja männynherkkutatin lähtee kyllä mukaan mutta menee sitten myyntiin.
        Olettavasti ne sun punikit oli liian kauan pakkasessa, ideaali säilytysaika oisi semmoset 3 kk.
        Jos omistat kuivurin, niin mielummin tee sillä, pakastettu tatti tahtoo olla aina hieman lötkö
        ruoanlaittovaiheessa.
        Kuivatusta tatisa saa talven mittaan kivasti ja kätevästi vaikka kermaisen tattikeiton, njam.

        Kiitos vaan vinkistä, mutta mä veikkaan, että mun tatit on nyt tältä erää syöty ;D


    • Mykologi

      myös myrkyllisiä sieniä. Kannattiko syödä 3 kertaa samaa sientä, jos jo ekalla kerralla tuli myrkytysoireet? Voit varmasti syödä oikeanlaisia tatteja jatkossakin ilman mitään oireita, kunhan vain olet varma että kelpaavat ruokasieneksi.

      • jkljl

        Ja mitäköhän myrkyllisiä tatteja Suomessa mahtaa kasvaa? Sanotaanko että aikamoinen luonnonoikku olisi löytää jonkun myrkyllisen tattilajin edustaja.


      • Mykologi
        jkljl kirjoitti:

        Ja mitäköhän myrkyllisiä tatteja Suomessa mahtaa kasvaa? Sanotaanko että aikamoinen luonnonoikku olisi löytää jonkun myrkyllisen tattilajin edustaja.

        mutta myrkyllisä ovat ainakin tauriontatti, erittäin harvinainen piruntatti sekä punikkitatti joka aiheuttaa pahoinvointia.


      • voihan yrjö

        En syönyt kolmea kertaa, vaan kaksi (niinkuin ekassa viestissäni kirjoitin). Ensimmäisellä kerralla en voinut olla varma, että oireet johtuivat juuri tatista, vaikka vahvasti epäilinkin.

        Toissapäiväiset sienet olivat punikkeja, mutta en tiedä, mitä punikkeja. Mutta jäävät jatkossa metsään.


      • EVIRAN sivulla
        voihan yrjö kirjoitti:

        En syönyt kolmea kertaa, vaan kaksi (niinkuin ekassa viestissäni kirjoitin). Ensimmäisellä kerralla en voinut olla varma, että oireet johtuivat juuri tatista, vaikka vahvasti epäilinkin.

        Toissapäiväiset sienet olivat punikkeja, mutta en tiedä, mitä punikkeja. Mutta jäävät jatkossa metsään.

        tateista COOGLETA PUNIKKITATTI


      • rewrwe
        Mykologi kirjoitti:

        mutta myrkyllisä ovat ainakin tauriontatti, erittäin harvinainen piruntatti sekä punikkitatti joka aiheuttaa pahoinvointia.

        Tauriontatti on vain raakana myrkyllinen, punikkitatti aiheuttaa pahoinvointia vain huonosti kypsennettynä ja piruntatteja on wikipedian mukaan löydetty vain yksi yksilö Suomesta... Joten eipä liene tatin poimijalla suurta riskiä saada itseään näillä myrkytetyksi.


      • tatiton

        Minulla on tattiallergia, enkä voi syödä mitään tatteja. Olen kuitenkin sienestänyt pienestä pitäen ja tunnen sienet melko hyvin enkä poimi niitä mitä en tunne. Tatin syömisestä tulee kuvailemasi oireet ja ne kestää tuntikausia. Kuvaan kuuluu sanoinkuvaamaton vatsakipu.


    • sokeriton

      oli Aamulehdessä juttua sienien sopimattomuudesta kaikilla ihmisille. Siinä mainittiin yhdeksi vaivojen aiheuttajaksi sienisokeri joka aiheuttaa toisille ihmisille vatsavaivoja. Eri sienissä on nähtävästi erilaisia määriä tuota sienisokeria ja ehkäpä se on tuo punikkitattien sienisokeri joka vaivasi aiheuttaa. Tietysti syy voi olla jokin muukin, mutta tämä on yksi vaihtoehto.

      • Sienimieli

        Itse olen syönyt jos vaikka mitä sieniä ja yleensä ovat herkkua- paitsi suppilovahverot, joista on itselleni tullut joskus aikoja sitten paha olo.
        Kun kerran tulin vatsanväänteitä, ei koskaan enää tehnyt mieli syödä niitä.


      • melkein ambulanssi
        Sienimieli kirjoitti:

        Itse olen syönyt jos vaikka mitä sieniä ja yleensä ovat herkkua- paitsi suppilovahverot, joista on itselleni tullut joskus aikoja sitten paha olo.
        Kun kerran tulin vatsanväänteitä, ei koskaan enää tehnyt mieli syödä niitä.

        KUNNOLLA KYPSENNETYT tatit aiheuttivat kamalat vatsaoireet kolmesti. Ensin ei osattu yhdistää oireita syötyyn tattiruokaan, nyt asia on varmistunut. Oireita saanut on aiempina vuosina syönyt samoin laitettuja samoja sieniä ilman oireita. ERITTÄIN KUMMALLISTA. Käytetyt tatit olivat sekalaista tatteja, eniten ehkä punikkitatteja. KERTOKAA JOS ON TÄLTÄ SYKSYLTÄ KOKEMUKSIA. Muilla palstoilla tämä kummllinena ilmiö näkyi olevan myös keskustelun aiheena.


      • allergikko?
        melkein ambulanssi kirjoitti:

        KUNNOLLA KYPSENNETYT tatit aiheuttivat kamalat vatsaoireet kolmesti. Ensin ei osattu yhdistää oireita syötyyn tattiruokaan, nyt asia on varmistunut. Oireita saanut on aiempina vuosina syönyt samoin laitettuja samoja sieniä ilman oireita. ERITTÄIN KUMMALLISTA. Käytetyt tatit olivat sekalaista tatteja, eniten ehkä punikkitatteja. KERTOKAA JOS ON TÄLTÄ SYKSYLTÄ KOKEMUKSIA. Muilla palstoilla tämä kummllinena ilmiö näkyi olevan myös keskustelun aiheena.

        Vika ei varmasti ole siinä että tatit olisi valmistettu väärin, tai että olisi menyt syömään juuri punikkitatteja. Itselläni on jonkinlainen "allergia" tateille, puolen tunnin päästä niiden syömisestä tulee huono olo. Oksennan koko loppupäivän ja olo on ihan kaamea. Minulle on 2 kertaa käynyt noin ja molemmilla kerroilla olen syönyt herkkutatteja. Olen kuullut samanlaisista oireista joillain ihmisillä, yksi mies oli joutunut oireiden takia useaksi päiväksi sairaalaan. Haluaisin itsekkin tietää mikä niissä tateissa on kun niitä ei voi syödä. Tähän asti syömistäni sienistä mikään muu lajike( musta torvisieni, kanttarelli, suppilovahvero, rouskut ja limanuljaska) ei ole aiheuttanut vastaavaa. Olen jättänyt tatit suosiolla syömättä noiden oireiden vuoksi. Viime vuonna kuivasin tatteja ja ajattelin kokeilla josko vatsa kestäisi niitä jauhomaiseksi murennettuna(keitossa)..Onko kellään kokemusta? Asun yksin ja sen verran olen päättänyt että jos vielä yritän syödä tatteja niin teen sen seurassa. Jos oireet jostain syystä olisivat voimakkaammat ja vaatisivat sairaalahoitoa. Ehkä helpointa on kuitenkin välttää kyseistä sientä, niin hyviä kuin ne olisivatkin :(


      • voihan yrjö
        allergikko? kirjoitti:

        Vika ei varmasti ole siinä että tatit olisi valmistettu väärin, tai että olisi menyt syömään juuri punikkitatteja. Itselläni on jonkinlainen "allergia" tateille, puolen tunnin päästä niiden syömisestä tulee huono olo. Oksennan koko loppupäivän ja olo on ihan kaamea. Minulle on 2 kertaa käynyt noin ja molemmilla kerroilla olen syönyt herkkutatteja. Olen kuullut samanlaisista oireista joillain ihmisillä, yksi mies oli joutunut oireiden takia useaksi päiväksi sairaalaan. Haluaisin itsekkin tietää mikä niissä tateissa on kun niitä ei voi syödä. Tähän asti syömistäni sienistä mikään muu lajike( musta torvisieni, kanttarelli, suppilovahvero, rouskut ja limanuljaska) ei ole aiheuttanut vastaavaa. Olen jättänyt tatit suosiolla syömättä noiden oireiden vuoksi. Viime vuonna kuivasin tatteja ja ajattelin kokeilla josko vatsa kestäisi niitä jauhomaiseksi murennettuna(keitossa)..Onko kellään kokemusta? Asun yksin ja sen verran olen päättänyt että jos vielä yritän syödä tatteja niin teen sen seurassa. Jos oireet jostain syystä olisivat voimakkaammat ja vaatisivat sairaalahoitoa. Ehkä helpointa on kuitenkin välttää kyseistä sientä, niin hyviä kuin ne olisivatkin :(

        "olo on ihan kaamea"
        Yhdyn tähän täysin! Taitaa pahin krapulakin jäädä toiseksi tälle tattikrapulalle. Niin sanoinkuvaamattoman paha olo tuli viimeksikin, että huhheijaa. Voisikohan tosiaan kyseessä olla jonkin sortin allergia?

        Herkkutatteja olen viimeksi syönyt vuosia sitten, mutta sen muistan, ettei niistä seurannut tällaista. Nyt mietinkin, jos olen vasta nyt myöhemmin herkistynyt niille. Täytyy kokeilla noilla pakkasesta löytyvillä herkkutateilla. Ja kannattaa ajoitta tämä lauantaiaamuun niin, ettei ole illalla eikä sunnuntaina mitään menoa jos sama "myrkytys" toistuu ;)

        Muista sienistä en minäkään saa oireita. Eilenkin tempaisin yhtä kyytiä pakasterasiallisen rouskuja sienisalaatin muodossa, nam :)


      • Yngvie "Dille" Pette
        allergikko? kirjoitti:

        Vika ei varmasti ole siinä että tatit olisi valmistettu väärin, tai että olisi menyt syömään juuri punikkitatteja. Itselläni on jonkinlainen "allergia" tateille, puolen tunnin päästä niiden syömisestä tulee huono olo. Oksennan koko loppupäivän ja olo on ihan kaamea. Minulle on 2 kertaa käynyt noin ja molemmilla kerroilla olen syönyt herkkutatteja. Olen kuullut samanlaisista oireista joillain ihmisillä, yksi mies oli joutunut oireiden takia useaksi päiväksi sairaalaan. Haluaisin itsekkin tietää mikä niissä tateissa on kun niitä ei voi syödä. Tähän asti syömistäni sienistä mikään muu lajike( musta torvisieni, kanttarelli, suppilovahvero, rouskut ja limanuljaska) ei ole aiheuttanut vastaavaa. Olen jättänyt tatit suosiolla syömättä noiden oireiden vuoksi. Viime vuonna kuivasin tatteja ja ajattelin kokeilla josko vatsa kestäisi niitä jauhomaiseksi murennettuna(keitossa)..Onko kellään kokemusta? Asun yksin ja sen verran olen päättänyt että jos vielä yritän syödä tatteja niin teen sen seurassa. Jos oireet jostain syystä olisivat voimakkaammat ja vaatisivat sairaalahoitoa. Ehkä helpointa on kuitenkin välttää kyseistä sientä, niin hyviä kuin ne olisivatkin :(

        saattaa vähän sieniä keräävä sotkea herkkutattiin. Sen lakki on nuorena herkkutatin kaltainen, hennompi vain, varsi on kuin punikkitatissa on. Kasvaa ainakin täällä samoilla alueilla.
        Punikkitatit olen jättänyt vuosia sitten mahan vääntelyn takia.
        Herkkutatteja oon syönyt paistettuna pottujen ja sipulin kera ja on hyvää.


      • allergikko?
        Yngvie "Dille" Pette kirjoitti:

        saattaa vähän sieniä keräävä sotkea herkkutattiin. Sen lakki on nuorena herkkutatin kaltainen, hennompi vain, varsi on kuin punikkitatissa on. Kasvaa ainakin täällä samoilla alueilla.
        Punikkitatit olen jättänyt vuosia sitten mahan vääntelyn takia.
        Herkkutatteja oon syönyt paistettuna pottujen ja sipulin kera ja on hyvää.

        Minä ainakin erotan herkkutatin punikkitatista, voi tietysti olla että joku kuka ei niin paljon ole sienestänyt sekoittaa ne toisiinsa. Itse en kuulu tähän joukkoon ainakaan :) Punikkitatinhan tunnistaa helposti siitä jalasta. Itse olen jättänyt nyt tatit kokonaan keräämättä tai antanut sellaisille ketkä niitä voivat syödä. Noissa oireissakin voi olla varmaan yksilöllisiä eroja, kuten myös siinä aiheuttaako vain punikkitatti oireita vai kaikki tatit.
        En ole vielä koettanut syödä niitä kuivattuja tatteja, enkä tiedä haluanko edes yrittää. Olotila on tosiaankin sitten kamala ja loppu päivä pilalla, ei ehkä sen hetkellisen nautinnon arvoista vaikka hyviä ovatkin. Kuitenkin pystyy syömään muita sieniä, mustat torvisienet ovat omia suosikkejani, sopivat mainiosti varsinkin lihapataan.


    • kypsennä

      Punikkitatit kypsennetään pannulla hiljakseen kypsäksi niin ei varmasti tule mitään oireita. Liian kuumalla pannulla vaan pinta palaa mutta sisältä jää raaaksi.

      • Anonyymi

        Mites kuivatut punikkitatit kypsennetään?


    • tattiainen

      Kaikkia muita sieniä ja tatteja vatsani sietää oikein hyvin, mutta korvasienet saavat aikaan hurjan oksennusreaktion; ihan pieni murunenkin riittää.
      Ja kysymyksessä ei todellakaan ole väärin valmistetttu, kokeitu huippukeittiön tekemistä omatekemiin...

    • nanna38

      Googletin asiaa, kun olen nyt koko yön oksentanut ja unet on jäänyt alle 2h. En ollut ikinä kuullutkaan tälläisestä. Kuumetta nousi myös, vatsan väännettä ja lopulta myös suoliston täystyhjennys.

      Olisi ollut hienoa tietää, punikkitatti voi aiheuttaa tälläistä. Olisin kypsentänyt pidempään. Herkkutatista ei ole tullut mitään vaikka olen sitä ravintolassa syönyt. Olo on edelleen jäätävä. Miehellä vain ilmavaivoja, minulla koko yö pipariksi. Saavat jäädä mulla metsään tämän jälkeen, jos kerta ei niin vain tule tuossa pannulla kypsäksi. Jäätävää.

      • kokenut sienestäjä

        Punikkitatti ei ole missään nimessä myrkyllinen mutta ei myöskään mikään hyvä ruokasieni.
        En kerää niitä ollenkaan.
        Ihan varmastikko oli punikki ?


    • Dessi

      Meidän tontilla ja lähimetsissä kasvaa herkkutatteja ja eril punikkitatteja, olen syönyt niitä kaikkia vuosikausia vähärasvaisessa oivariinissa sipulin kanssa paistettuna ja suolalla ja valkopippurilla maustettuna ja siihen kermaa tai maitoa, tai sitten vehnäjauhoja ensin sekaan lämpenemään ja sitten maitoa, jomloin saa kastiketta. Pidän eniten punikkitateista ja seuraavaksi suppilovahveroists ja vasta sitten kanttarelleista ja rouskuista. En saa oireita niistä mistään. Suppilovahverot ovat kasvisliemikeitossa hyviä.

    • juytujg

      Olen tehnyt sienistä perunavuokaa uunissa. Aikoinaan en kypsentänyt sieniä pannulla ja kerran sattui olemaan joukossa punikkitatteja. En varsinaista ripulia niistä saanut, mutta kuitenkin jonkin verran maha kiersi, joka sitten vaikutti vireyteen. Nykyään kypsennän kaikki sienet ensin pannulla. Varsinkin lampaankääpä vaatii pitkän kypsymisajan pienellä lämmöllä.

    • ROMUALDO2

      MIKSEI SIVUSTO HYVÄKSY VIESTEJÄNI.... ?`

    • jbhhvhgvv

      Punikkitatti on loistava ruokasieni, mutta se on kypsennettävä hyvin. Kypsennä sienet ensin pannulla paahtamalla ainakin 30 min. ja tee vasta sen jälkeen niistä varsinainen sieniruoka. Kastikkeen valmistuaika em. sienestä itselläni on hieman yli 1h. Jos tuntee sienet hyvin, niin ei ole mitään mahdollisuutta sotkea punikkia esim. herkkutattiin, ei edes niiden värimuunnoksia, niin erilaisia nämä sienet ovat keskenään.

    • Anonyymi

      Voin täysin yhtyä ketjun aloittajan kokemukseen. Minun tapauksissani molempina kertoina kyseessä on ollut nimenomaan herkkutatti. Ensimmäinen tapaus sattui yli 5 vuotta sitten. Silloin luulin että kyseessä oli ruokamyrkytys. Oireet olivat niin rajut. Vatsaa väänti vietävästi ja lopulta helpotti kun oksensin KAIKEN mitä vaan löytyi. Viimeisin tapaus sattui muutama päivä sitten. Muistan kun vielä ennen ruokailua mainitsin tästä edellisestä tatti kokemuksesta.. Ruoka oli ammattilaisen valmistama täytetyt paprikat, joissa siis tatteja runsaasti täytteenä. Parin tunnin päästä alkoi turvotus ja hieman etova olo. Tunsin myös oloni viluiseksi. Menin nukkumaan ja heräsin tunnin päästä, että nyt on kiire. Oksensin KAIKEN. Tällä kertaa en selvinnyt pelkällä oksentamisella vaan vatsa meni muutenkin täysin sekaisin ja tunsin että pyörryn siihen paikkaan. Tatit kestäkööt minun puolestani metsässä. Muista sienistä en ole koskaan saanut mitään oireita.

    • Anonyymi

      Kuulin ystävältä, joka on kärsinyt laktoosi-intoleranssin kaltaisista oireista syötyään paljon sieniä, että kun ottaa Lacto-seven tai muuta laktoosivaivaan käytettävää ennaltaehkäisevää vatsansuojalääkettä, niin on mahavaivat pysyneet aisoissa, vaikka on sieniä syönytkin. En tiedä oliko hänellä kyse juuri tateista, vaiko mistä tahansa, kun on syönyt parhaaseen seniaikaan niitä runsaasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe