hetta-pallas, kauanko aikaa varattava

ikiliiiiikkuja

Onko realistista kulkea reitti niin, että on kaksi yötä reitin varrella? nainen olen, en nopea mutta sitkeä kulkija.

19

8812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiire?......

      Pystyyhän sen kulkemaan, mutta mitä ideaa on mennä koko reitille, jos ei ole aikaa katsella maisemia?
      Ennemmin voisi saman matkan hölkätä kotikylän pururadalla...

      • matkahepunen

        myös kertarykäsyllä jos lähtee light packing linjalle. Energiajuomaa ja baananeja taskuun ja menoksi. Sellanen 30 tuntia jos ei viitsi hampaat irvessä painaa.


      • Rimbo
        matkahepunen kirjoitti:

        myös kertarykäsyllä jos lähtee light packing linjalle. Energiajuomaa ja baananeja taskuun ja menoksi. Sellanen 30 tuntia jos ei viitsi hampaat irvessä painaa.

        Itse olen mennyt ko. reitin kahdella yöllä mutta jos nyt lähtisin niin menisin 3 yöllä. Yhdestä päivästä tuli aika pitkä ja rankka. 3 yön matkalle löytyy sopivat päivämatkat ja mukavat yöpymispaikat


    • kaksin reitillä

      Menimme vaimon kanssa kahdessa yössä. Ensimmäisen päivän etappi oli jopa liian lyhyt, muistaakseni noin 12km. mutta kaksi seuraavaa päivää olivatki sitten jo sopivampia, noin 20km /päivä. Vaimoni oli vieläpä ensimmäistä kertaa kokeilemassa kyseistä lajia, ja kengillä joita ei ollut sisäänajettu, lukuisista pyyynnöistä huolimatta =). Tosin painon jakaminen rinkkojen kesken taisi olla luokkaa 7kg ja 25kg. Mutta kyllä tuon 2 yötä reitillä pitäisi olla aivan riittävä.

      • jo paljon....

        Jos käytät ilmaisua "laji"..

        Ihan kuin kyse olisi jostain suorituksesta....


      • ei piä saivarrella
        jo paljon.... kirjoitti:

        Jos käytät ilmaisua "laji"..

        Ihan kuin kyse olisi jostain suorituksesta....

        Jos haluaa olla leiripaikalla puolet päivästä niin voihan sen mennä hitaamminkin. Minä tosin tykkään kulkea verkalleen, mutta koko päivän. Lähden aamusella ajoissa ja olen yleensä perillä leiripaikoilla iltasella. Tiedä häntä onko se oikea tyyli harrastaa LAJIA, mutta se nyt on minun tapani. Ja jos saivartelija on aamu uninen, tai muuten tykkää olla nuotioilla/tuvilla/leiripaikoilla paljon, niin siitä vaan. Ja mikäli joku haluaa harrastaa lajia suoritteena, niin missä ihmeen eräopuslakikirjassa se kielletään? Ei se ole kiellettyä yrittää kulkea sitä reittiä mahdollisimman nopeaan. Järkevyydestä en sen suhteen osaa sanoa mitään, mutta sallittua se on. Ja jos se kulku ei joku kaunis päivä oikeen tahdo maittaa, niin ei hätää, kulkee sitten hitaammin.
        PS:MIKÄ TÄSSÄ ON NIIN VITUN VAIKEETA ETTÄ PITÄÄ ALKAA VITTUILEMAAN TOISTEN TYYLISTÄ HARRASTAA LAJIA JOSSA EI TYYLIPISTEITÄ JAETA. PERKELE. KULE VAIKKA KILSA PÄIVÄSSÄ JOS SE SUN OLOAS HELPOTTAA.


    • jagflgfkjal

      Oon lukenut miehestä joka meni karhunkierroksen kahdessa päivässä, yhdessä yössä juosten. Matkahan on 80km. Hetta pallas reitti vain 55km ja helpompi kuljettava kuin karhunkiekka. Saat varmaan aika juoksuksi laittaa jos meinaat keretä.

      • g543745yw

        Olen tähän asti vaeltanut 15-20 km/päivä ja se on ollut sopivaa vauhtia. Tuo tunturivaellus on mulle vaan uusi juttu niin siksi kyselen. Kun olen tuon verran mennyt päivässä niin on jäänyt hyvin aikaa yhdelle yli tunnin tauolla ja vielä pikkutauoille. Kyllä ehtii hyvin ihaileen maisemia ja valokuvata:) Kiitos vastauksista. Kyllä meinaan sen kahden yön reissuna mennä. Minusta on ihana olla liikkeellä vaikka kiirettä ei olekaan!


      • *utelias*
        g543745yw kirjoitti:

        Olen tähän asti vaeltanut 15-20 km/päivä ja se on ollut sopivaa vauhtia. Tuo tunturivaellus on mulle vaan uusi juttu niin siksi kyselen. Kun olen tuon verran mennyt päivässä niin on jäänyt hyvin aikaa yhdelle yli tunnin tauolla ja vielä pikkutauoille. Kyllä ehtii hyvin ihaileen maisemia ja valokuvata:) Kiitos vastauksista. Kyllä meinaan sen kahden yön reissuna mennä. Minusta on ihana olla liikkeellä vaikka kiirettä ei olekaan!

        Koska olet menossa reissuun? Mietin vain että koskahan tuonne pohjoiseen mahtaa tulla lumi tänä vuonna. Saattaa nimittäin tulla pian kiire jos meinaa ehtiä ennen lunta tänä vuonna =)
        PS: Jos millään viitsit niin käy huikkaamassa reissukokemukset palattuasi reissusta. Olisi mukavaa tietää miten meni, ja oliko matkan jakaminen 3 päivälle oikea ratkaisu. Kiitos ja kumarrus ;)


      • 1 + 2

        Tiedän naisen, joka meni Karhunkierroksen yhtä kyytiä nukkumatta välillä (ilman rinkkaa). Mutta sitä taas en tiedä, että mikä järki siinä on.


    • liikkuja345

      Lähdin aamulla kello 8 Hetasta ja olin samana päivänä kello 19.00 Pallas hotellilla eli 11 tuntia. Ennätin ottaa matkalla kuvia, ihailla maisemia ja syödä eväitä. Liikkuessa kävelin ripeästi enkä hölkännyt tai juossut eli ihan hyvin sen päivässä menee jos haluaa. Tarjoitus oli testata jalkojeni kestävyys ja hyvin ne kestivät loppupään kivikot ja nousut eikä suurempia hiertymiä tullut. Nestettä tosin kului paljon, kun elimistö hikoili voimakkaasti. Tämäkin oli ihahn oma kokemus ja toidet tykkää ja toiset ei - sillä ei ole minulle väliä, koska itse tykkäsin ja suorituyksen jälkeen oli hyvä olo:) Niin selässäni oli 12 kg painava rinkka, jossa oli 4 päivän reissuun tarvittavat välineet ja eväät.

      • Joskus kävellyt.

        Tuskin ainakaan kävelit koko matkaa, otit kuvia ja vielä pidit ruokataukoja. 11 tuntia 660 minuttia, matka n. 56 kilometria, eli alle 12 minuittia kilometri.


      • simo 45

        ei pidä paikkaa sinun kävely koska on tullut sen verran liikuntaa harrastettua että tiedän mistä puhun


      • yypa
        simo 45 kirjoitti:

        ei pidä paikkaa sinun kävely koska on tullut sen verran liikuntaa harrastettua että tiedän mistä puhun

        Mietaa on aikoinaan huippukunnossa mennyt tuon johonkin 4-5 tunnin väliin.


    • Päivässä

      Googlettamalla esim "karhunkierros yhteenmenoon" ja "Hetta Pallas juosten" löytyy juttuja ja jopa GPS-jälkiä.

    • karut1
    • äiti60v ja tytär30v

      Minä patikon tyttäreni kanssa tuon reitin elokuun alussa. Mahtava reissu ja upeat maisemat ja ilmatkin sattui ihan kohdilleen. Me tykkäsimme liikkua koko päivän, mutta pidimme useita taukoja päivän aikana. Toisen päivän iltana elvyimme nuotiolla pari kolme tuntia ja sitten viimeisen pätkän vaelsimme yöllä....upea kokemus:) Istuimme puolenyön aikoihin tunturin laella syömässä, kun hämärä väritti maisemaa hämyiseksi. Täysin pimeää siellä ei vielä elokuun alussa tule. Se tunne sitten aamuyön tunteina, kun Pallas hotellin valot tulivat näkyviin.

    • pum

      Lahjattomat treenaa...

    • eräjorkke

      Olen mennyt 9 tuntiin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3648
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      202
      1766
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1354
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1240
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      875
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      850
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      48
      803
    Aihe