AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Punton jakopää

Punton jakopää

6 Vastausta 1 664 Lukukertaa
Auto Punto 1.1 55 vm.1998. Minkämoinen homma on jakopäänhihnan vaihto ko. pirssiin? Mikä on vaihtoväli? Palikat jakopäähän on ainakin suhteellisen halpoja. Entä lämmönsäätimiin valot? Onko polttimot vaikeita vaihtaa?? Joutuuko kojetaulua purkamaan paljonkin?

3 v/60 000 km

Noin suhteellisesti.

Tiiä pitääkö paikkaansa erikoistyökakusta ja itse olen aina jakohihnaa vaihtaessa laittanut kampiakselin yläkuolokohtaan:
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=10&t=10888

Kirjastosta saattaa löytyä korjausopas.

Punto....

Löytyykö sielä mitään merkkejä, vai pitääkö ite merkata. Entä vaihtoväli? onko tuossaa 8 venttiilinen moottori?

Jakopäänremontti

on erittäin helppo toimenpide tuohon malliin, mikäli on samanlainen, mitä on samanikäisessä 75 puntossa 1,2l koneella(8-v kone). Pyörittelee vain kytkimessä näkyvän merkin 0- kohdalle(reikä kytkinkopassa) ja tarkistaa, että nokka-akselin remmipyörän merkki(kolo pyörässä) on kohdallaan(kannessa olevan kolon kohdalla). Vaihtoväli 60tkm. Remmi irroitaan löysäämällä ohjuripyörää ja kiristetään samalla ohjuripyörällä oikeaan tiukkuuteen. Alhaalta vaatii laturin remmipyörän irroittamisen. Jos et ole vaihtanut remmiä aiemmin, ota joku kokeneempi kaveriksi. Remmin kireyden voit kokemattomana onnistua sössimään.

Lämmönsäätimien valojen 2kpl vaihto on helppoa myös. Keskimmäinen säädin irti(vetää nupin irti), alta ruuvi pois ja pari muuta ruuvia irti, jonka jälkeen panelin saa irti Alta löytyy pikku lasipolttimot, joita löytyy tarvikeliikkeistä.
Ohjeita on paljon muttei puntosta joten , tämän asian askarteluun jouduin itse opiskelemaan ja viimein kohdistus merkit löytyi minävainfiatinomista kirjoituksen pohjalta ja tuon lisää infoa fiat punto 55 kampiakselissa jossa on moni ura pyörästö jakopäässä siellä on kahden päälekkäisen pyörästön kohdistus tappi niin se on oikeassa suunnassa klo 6 siis suoraan alaspäin ,helpottaakseen esim vesipumpun vaihtoa jolloin ei välttämättä tarvitse moni ura pyörästöä iroittaakseen asennuksen jälkeistä tarkastusta varten .
Huomasin hihnan kireydellä on merkitystä aavistuksen moottorin käyntiin , joss kampiakselin päässä olevaan pyörästöön on tunniste anturi, joten itse kireyden tarkasti perinteisellä 90 asteen ja moottorin käynin seuraamalla,ja onnistuin saamaan sopivalle kireydelle hihnan.
vaihdoin samalla jakopäänhihnan ,kiristimen,vesipumpun,termarin, ensiks pudistin kaiken lian jakopään kotelosta
Hihnan tarkastus on 60 tuhannen välein mutta vaihto on vasta 105000km välein.
Fiatti paaliin 105000 km jälkeen, näin lukee ohjekirjassa.
 /   /  /  /  / Punton jakopää

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta