Liukuva työaika

Liukuma

Osaisiko joku fiksumpi kertoa, kuka viime kädessä päättää kiinteän työajan ylimenevän liukuma-ajan käytöstä, kun työpaikalla on käytössä liukuva työaika? Kyseessä oon valtion virasto, jossa käytössä kulunvalvonta.

Itse olen aina ajatellut, että virkamiehen tulisi olla työpaikalla vain kiinteän työajan (klo 9-15) ajan, minkä jälkeen hän saisi itse päättää milloin lähtee kotiin liukumansa puitteissa. Nyt esimies on työpaikallani alkanut yhtäkkiä edellyttää, että paikalla tulee asiakasneuvontaa varten aina olla yksi viikoittain vaihtuva "asiantuntijapäivystäjä", jonka tulee päivystysviikkonsa aikana olla töissä viraston aukioloajan loppuun eli klo 16.15 saakka. Mistään tällaisesta ei ole työntekijöiden kanssa siis erikseen sovittu, vaan varsinaisen asiakaspalvelun ongelmien takia tilanteeseen on vain ajauduttu.

Voiko työnantaja määrätä työntekijän liukuma-ajan käytöstä ja jos voi, mihin oikeus perustuu? Vai pitäisikö asiasta sopia jokaisen työntekijän kanssa erikseen?

5

900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On kai aika yleistä

      Aiemmin olin töissä kaupungilla sellaisessa virastossa, jossa oli liukuva työaika ja asiakaspalvelua. Ratkaisimme ongelman juuri noin kuin teilläkin, eli että aina joku oli paikalla, ja se joku sovittiin keskenämme työtiimissä.

      Ei ne "vuorot" aina ihan tasan menneet, mutta meillä oli yksi joka tykkäsi tulla aamulla aikaisin kun kulkivat miehensä kanssa kimppakyydillä, joten hän tuli yleensä aamulla. Jos tämä ihminen oli pois, niin sitten joku toinen tuli aamulla aikaisin. Iltapäivällä meillä ei ollut ongelmaa saada ketään jäämään 16.15 asti, koska suurin osa meistä teki pitkiä päiviä muutenkin ja lähti usein kotiin vasta 17-18 aikoihin.

      Ei me ajateltu koskaan että kuka siitä päättää, vaan se oli meistä ihan hyvä systeemi noin. Saatiin tiiminä hyvää palautetta siitä kun meiltä sai aina hyvää palvelua. Mietä oli viisi henkeä siinä porukassa.

      • Liukuma

        Olisi hyvä, jos asiasta pystyttäisiin sopimaan noin, mutta meidän virastossa se ei onnistu, on jo valmiiksi niin tulehtuneet välit. Kyse on siis nimenoman asiantuntijatason asiakaspalvelusta. Varsinainen asiakaspalvelu on erikseen. Asiantuntijoiden työtehtävistä asiakaspalvelu muodostaa melko pienen osan, joten mistään "vuoroista" ei mielestäni pitäisi olla edes tarvetta sopia.

        Aiemmin ongelma on ratkaistu sillä, että tiskillä oleva asiakaspalvelija on ottanut soittopyynnön, varannut vastaanottoajan myöhemmäksi tai ohjannut asiakkaan jollekin muulle asiantuntijalle, jos varsinainen päivystäjä ei ole ollut paikalla. Nyt jostain syystä tämän nykyisen asiakaspalvelutiimin kanssa asia ei onnistukaan näin, vaan asiantuntijapäivystäjän pitäisikin yhtäkkiä olla paikalla koko ajan, hyvä kun vessaan saa mennä ja lounastauoltakin tullaan hakemaan pois jos asiakas haluaa palvelua. Asiakkaiden määrä sinänsä ei ole lisääntynyt, mutta asiakaspalvelutiimin työntekijät ovat vaihtuneet, eivätkä oikein tunnu osaavan hommaansa. Mielestäni ei ole oikein ratkaista ongelmaa rasittamalla jo entisestään työllä kuormitettua asiantuntijatasoa.

        Itse en ainakaan ole valmis luopumaan vapaa-ajastani tämän ongelman takia, eikä ole moni muukaan. Mielestäni ei myöskään ole oikein kuormittaa koko ajan jotain tiettyä pidempään töissä iltaisin olevaa asiantuntijaa. Oikeus vapaa-aikaan on kuitenkin sen verran tärkeä oikeus, että siitä haluaisi pitää kiinni, varsinkin kun tämän ongelman voisi ratkaista niin monella muullakin tavalla.

        Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, eikö kukaan tosiaan osaa sanoa, missä menee työntekijän ja esimiehen määräysvallan raja liukuman käytön suhteen?


      • Asiantuntija myös
        Liukuma kirjoitti:

        Olisi hyvä, jos asiasta pystyttäisiin sopimaan noin, mutta meidän virastossa se ei onnistu, on jo valmiiksi niin tulehtuneet välit. Kyse on siis nimenoman asiantuntijatason asiakaspalvelusta. Varsinainen asiakaspalvelu on erikseen. Asiantuntijoiden työtehtävistä asiakaspalvelu muodostaa melko pienen osan, joten mistään "vuoroista" ei mielestäni pitäisi olla edes tarvetta sopia.

        Aiemmin ongelma on ratkaistu sillä, että tiskillä oleva asiakaspalvelija on ottanut soittopyynnön, varannut vastaanottoajan myöhemmäksi tai ohjannut asiakkaan jollekin muulle asiantuntijalle, jos varsinainen päivystäjä ei ole ollut paikalla. Nyt jostain syystä tämän nykyisen asiakaspalvelutiimin kanssa asia ei onnistukaan näin, vaan asiantuntijapäivystäjän pitäisikin yhtäkkiä olla paikalla koko ajan, hyvä kun vessaan saa mennä ja lounastauoltakin tullaan hakemaan pois jos asiakas haluaa palvelua. Asiakkaiden määrä sinänsä ei ole lisääntynyt, mutta asiakaspalvelutiimin työntekijät ovat vaihtuneet, eivätkä oikein tunnu osaavan hommaansa. Mielestäni ei ole oikein ratkaista ongelmaa rasittamalla jo entisestään työllä kuormitettua asiantuntijatasoa.

        Itse en ainakaan ole valmis luopumaan vapaa-ajastani tämän ongelman takia, eikä ole moni muukaan. Mielestäni ei myöskään ole oikein kuormittaa koko ajan jotain tiettyä pidempään töissä iltaisin olevaa asiantuntijaa. Oikeus vapaa-aikaan on kuitenkin sen verran tärkeä oikeus, että siitä haluaisi pitää kiinni, varsinkin kun tämän ongelman voisi ratkaista niin monella muullakin tavalla.

        Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, eikö kukaan tosiaan osaa sanoa, missä menee työntekijän ja esimiehen määräysvallan raja liukuman käytön suhteen?

        Omassa työpaikassani meillä asiantuntijoilla on tapana olla yleensä melko myöhään töissä, joten ko 16.15 on aivan helppo juttu järjestää. Ilmeisesti te olette laiskoaja ja kyttäätte toisianne, mistä tiskin asiakaspalvelu on kiukustunut. Ei ole mukava kun joutuu asiakkaalle selittelemään, miksi ei saa asiantuntijapalvelua, jos asiantuntijat ovat paikalla mutta eivät ota vastaan tai eivät ole ollenkaan paikalla virka-aikana.

        Jos ette näköjään pysty asiasta spontaanisti sopimaan ,niin istukaahan nyt siellä asiantuntiajpiirissänne saman pöydän ääreen ja tehkää itsellenne kuukauden päivystysvuorot etukäteen. Sekin on asiantuntijuutta, että pystyy toimimaan asiantuntijatiimissä. Iltaisin töissä oleva voi ottaa niitä iltapäivän päivystyksiä, jos muut ottavat aikaisempia aikoja. Mikä on ongelma? Asiakkaita varten tekin kuitenkin olette töissä. Virka-aikana kuuluu olla töissä ja liukumia saa pitää sen mukaan miten työt sallivat.


    • kari9

      Tätä kysymystä kysytäänmyös rauman ammattikoulussa!!!

      • liukas

        Jos olette töissä kunnallisessa oppilaitoksessa, ettekä ole opettajia, niin lukekaa
        KVTES:n liite 15.

        Kaikkien ei tarvitse olla liukuvassa työajassa eikä liukuvassakaan työajassa kaikkien tarvitse liukua samaan aikaan. Esimerkiksi osa-aikainen voi olla sen ulkopuolella, vaikka täyttä työaikaa tekevät työntekijät olisivatkin liukuvassa työajassa. Työnantaja voi määrätä erikseen osa-aikaisen työhön tulo- ja lähtöajat. Erilaiset liukumavaihtoehdot ovat perusteltuja silloin, kun työnantajan sisällä on useita toimintayksiköitä, joiden toiminta ja palvelujen tarjoamisen tarve poikkeaa toisistaan. Työnantaja voi antaa lisäohjeita liukumien käytöstä.
        Lähde: http://www.kuntatyonantajalehti.fi/fi/arkisto/2009/2/Documents/209_Säästetään_henkilöstömenoissa.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe