Järkyttävät määrät lainaa (Englanti)!

hirvittää!!

Olen nyt miettinyt tosi paljon Englantiin yliopistoon hakemista, mutta raha-asiat pelottaa aivan järkyttävästi! Minulla ei siis ole millään tavalla rikas suku tai perhe joilta voisin saada rahallista tukea opiskeluun juurikaan, ja omia säästöjäkään ehdin tuskin saada kasaan (opiskelen tällä hetkellä täällä Suomessa). Englannissahan on lukukausimaksut, ja tämän takia olen yrittänyt saada itseni kiinnostumaan Skotlannista, mutta turhaan. Jotenkin se kiinnostukseni vaan keskittyy Lontooseen, se on minulle tuttu kaupunki jo ennestään. Mutta jos ajatellaan että pääsisin opiskelemaan esimerkiksi juuri Lontooseen, en tiedä vielä yliopistoa tarkemmin, niin lukukausimaksuthan olisivat luultavasti päälle 3000 puntaa/vuosi, josta kertyisi siis yli 9000 punnan lainat yhteensä kolmen vuoden ajalta. Tiedän, että tätä ei pidä maksaa takaisin ennen kuin vasta tienatessaan tietyn määrän vuodessa, mutta silti. Ajatus lainojen kanssa kiinni olemisesta ahdistaa. Lisäksi Lontoo on vielä todella kallis paikka asua!
Tuohan nyt ei vielä olisi paha, mutta kun päälle lasketaan vielä Kelan opintolainat joka on korotettuna muistaakseni sen 440e/kk... tuosta tulee aika tuntuva summa kolmen vuoden aikana (plus sitten mahdollisesti ne yhden opiskeluvuoden kuukausittaiset lainaerät mitä olen käyttänyt Suomessa). Ja nämä kaikki kun lisätään yhteen, niin sitähän on ihan järkyttävissä veloissa jo heti valmistuttuaan, ja sitä saa maksella ikuisuuden pois! Pelkään tuota todella paljon.

Sen takiahan olisikin viisainta opiskella vaan Suomessa. Mutta kun mieli halajaa ulkomaille! Eikä tämä mene jakeluun välttämättä sukulaisille ja perheelle; miksi ottaa kamalasti velkaa ja opiskella ulkomailla, kun saman voisi tehdä Suomessa ilman lukukausimaksuja. Niin, miksi tosiaan? Ja kun siitäkin on puhetta ettei Suomessa arvostettaisi ulkomaisia tutkintoja. Mitäs jos haluaakin palata Suomeen opiskelujen jälkeen, tai esimerkiksi suorittaa maisterin tutkinnon täällä?
Kaikesta tästä huolimatta en vaan saa tätä ulkomailel lähtöä pois mielestäni, vaikka se pelottaa ja mietityttää todella paljon. Nyt olisi neuvot ja mielipiteet tarpeen!

6

1787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsklfsfmsfs

      Jos noin kovasti pelottaa, niin kannattaa suosiolla unohtaa koko juttu muutamaksi vuodeksi ja miettiä sitten uudestaan. Voit hakeutua ulkomaille vaihto-opiskelijaksi suomalaisesta korkeakoulusta, jolloin rahaa ei kulu niin paljon ja samalla näet, onko ulkomailla opiskelu sinulle sopiva vaihtoehto joskus tulevaisuudessa. Ulkomaalaiset koulut eivät katoa minnekään ja voit hakeutua niihin koska tahansa myöhemmin. Toisaalta jos pelkäät ulkomaalaisen tutkinnon arvostusta tai sen puutetta Suomessa, opiskele ensin alempi korkeakoulututkinto Suomessa vaihtoineen ja hakeudu sitten ulkomaiseen maisteriohjelmaan. Näin sinulla on varmistuksena se suomalainen tutkinto ja samalla luitenkin opintoja ulkomailla.

      Jos olet noinkin epävarma ulkomailla opiskelusta, anna itsellesi aikaa sopeutua ajatukseen lainoista. Lähde vasta sitten kun olet täysin varma siitä, mitä olet tekemässä ja olet tottunut kaikkeen, mikä ulkomailla opiskeluun yleensä liittyy. Vaikka sinulla olisi nyt kuinka kova hinku ulkomaille, kaikkea ei voi aina saada, ainakaan heti.

    • puhutko naa lontoota

      No aivan ehdottomasti lahdet!

      Haluat lahtea opiskelemaan ulkomaille noin kovasti, mieti jos et lahde niin vuosien kuluessa se jaa harmittamaan kovasti. Itse opiskelen ulkomailla ja raha-asiat olen hoitanut opintolainalla. Kyllahan se rahaa vie, mutta valmistuessa sinulla on hyva kielitaito jo tutkinto ulkomailta. Opintolainaa voit maksella sitten mukavasti pois kun olet valmistunut. Ulkomaista tutkintoa arvostetaan kovasti Suomessa, etenkin jos opetuskieli on englanti. Punnitse eri vaihtoehtoja, ei se Lontoo ole valttamatta ainoa hyva kaupunki opiskella. Lontoossa muutkin kustannukset ovat melko kalliita, etta vaikka pystyisitkin maksamaan opinnot niin miten on asunnon ja ruuan laita?

      Itse en ole paivaakaan katunut, etta lahdin opiskelemaan Yhdysvaltoihin. Sain ihan OK stipendin urheilun kautta, mutta maksettavaa jai silti jonkin verran. Minua ei lahto pelottanut ollenkaan vaikka lahdin toiselle puolen maailmaa tuntematta ketaan. Hieno kokemus joka kasvattaa ihmisena kovasti! :)

      ps. ei ne opintolainat yms. tunnu enaa missaan asuntolainan rinnalla ;---)))

      • sedlskd

        "Ulkomaista tutkintoa arvostetaan kovasti Suomessa, etenkin jos opetuskieli on englanti."

        Esimerkiksi Kelan tekemä selvitys ei tue tätä näkemystä, joten toivoisin lähteitä tällaisten väitteiden tueksi.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/net/300608123845ML?OpenDocument
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/250810134612CS?opendocument

        "Ulkomailla tutkinnon suorittaneet kohtaavat Suomessa enemmän työllistymisongelmia kuin kotimaassa opiskelleet. Vertailumaista Islannissa ja Färsaarilla työnantajat suhtautuivat vastaajien mielestä ulkomaisiin tutkintoihin selkeästi myönteisemmin kuin Suomessa. Ulkomailla tutkinnon suorittaneet työskentelevät useammin kansainvälisissä työtehtävissä kuin kotimaassa opiskelleet – myös kotimaassa asuessaan. Kaiken kaikkiaan ulkomailla tutkintonsa suorittaneet olivat tyytyväisiä valintoihinsa."


    • ...

      Onko sinulla kuinka paljon kokemusta ulkomailla oleskelusta? Siis muuta kuin lomamatkat?
      Itse opiskelen juurikin Lontoossa ensimmäistä vuotta ja vaikka tämä kiva kaupunki onkin niin täällä asuessa kyllä alkaa niitä huonojakin puolia löytyä roimasti. Ulkomailla asuminen ei loppujen lopuksi ole yhtään sen ihmeellisempää kuin Suomessa - vaikeampaa vaan monin tavoin.

      Lainamäärä joka tästä käteen jää on tosiaan melkoinen ja siksi miettisinkin tarkkaan kahta asiaa:
      - kuinka hyvin haluamaltasi alalta valmistuneet työllistyvät
      - onko aikomuksenasi jäädä valmistumisen jälkeen maahan

      Ulkomailla tutkintonsa suorittaneen on vaikeampi työllistyä Suomessa kuin Suomessa opiskelleen ja vaikka moni opiskelemaan lähtiessään vielä suunnittelee jäävänsä sinne myös töihin, voi mieli muuttua ja monella se muuttuu kun tajuaa Suomen olevankin miellyttävämpi vaihtoehto.
      Itse opiskelen täällä alaa, joka kyllä työllistää suhteellisen hyvin täällä briteissä, mutta ei niinkään Suomessa. Myös maisterin tutkinnon kalleus on alkanut hirvittää todella. Vaikka pidänkin täällä asumisesta, olen todennut haluavani kuitenkin opiskella ja asua Suomessa. Aionkin hakea keväällä Suomeen eri alalle ja keskeyttää täällä ennen tiettyä päivämäärää, jolloin en joudu maksamaan lukuvuosimaksua.

      Kaikenkaikkiaan tämä on ollut erinomainen kokemus, mutta en vain koe tätä mun jutuksi. Suuresti vaikuttaa myös epävarmuus tulevaisuudesta; valtava laina, työllistymisen vaikeus kotimaassa ja toisaalta myös täällä. Suurin osa ulkomaille lähteneistä on toki tyytyväisiä päätökseensä, mutta halusin tuoda esiin erilaistakin näkökulmaa. Kannattaa miettiä mitä elämältä todella haluat ja muistaa se, että arki on arkea myös ulkomailla. Jos palo ulkomaille ei realiteettien punnitsemisesta laannu niin lähde ihmeessä!

      • lovelondon

        Hei,

        Itse olen opiskellut Lontoossa jo useamman vuoden. Mita nyt hiukka kuluja kertyi luottokortille Suomen / Euroopan lomamatkoista yms. en muuta lainaa ole tarvinnut ottaa missaan vaiheessa. Selvita asiaa hiukka ennen kuin lahdet silla jos tutkintosi on undergraduate level (esim. BSc) niin EU:n kansalaisena minulle maksettiin lukukausi maksut. Maisterin tutkintoon maksoin palkastani n. 200 euroa per kuukausi, mutta olinkin jo sitten kokopaivaisesti toissa ja pystyin itse rahoittamaan opiskeluni. Olin taas Maisterin jalkeen vuoden toissa ja teki mieli takaisin koulun penkille joten etsin rahoitettua tohtorin tutkintoa. Nyt minulle maksetaan lukukausi maksut, konferenssi matkakulut plus palkkaa opiskelusta seuraavat 3 vuotta. Ei ehke suomessa onnistuisi ja ruoka kulut taalla ovat halvat niin ei tarvitse tonnikala pastaa syoda joka paiva...

        Omasta mielestani Lontoossa ei ole todellakaan vaikeaa saada mita haluaa ja ihmiset taalla ovat auttavaisempia/ymmartavaisempia kuin suomessa. Se riippuu paljolti omasta asenteesta - 'etsiva loytaa' on ollut mun motto! Toita on tarjolla opiskelijoille kun vaan hakee ja ne eivat ole ainoastaan pikaruoka paikasta tai baareista - ihan kunnollisia toita saa muunmuassa toimistoista. Ainakaan omalla kohdallani ja ystavavieni kohdalla asiat eivat ole hankalia, joten tsemppia hakuun!

        Kay iso.ry:n britti opiskelijoitten keskustelu foorumilla - siella naita asioita 'puidaan'.

        p.s. Englanniksi kirjoittaminen olisi ollut niin paljon helpompaa, joten kielioppi virheita varmaan suomeksi loytyy! hmmm... en siis hae suomeen toihin nailla nakymin... :)


    • tyhjäst paha nähjäst

      Itse olen menossa Arizona State Universityyn ja lukukausimaksu on n.40 000euroa huom. Vuodessa!! Eli oleppa tyytyväinen tohon halpaan pikku opinahjoosi ja mene vaikka tiskaamaan sinne koulun keittiöön..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe