AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  /  /  / automaattilaatikon öljynvaihto

automaattilaatikon öljynvaihto

16 Vastausta 3 520 Lukukertaa
Minulla on automaattivaihteistolla varustettu s70. Tietäisikö joku kuinka usein pitää auto käyttää merkkiliikkeessä vaihdelaatikon öljynvaihdossa? Edellisestä vaihdosta on 6 vuotta ja 80 000 km.
en tiedä kuinka usein muutta sen tiedän ettei tarvitse käyttää merkkiliikkeessä
kyllä olis kannattanut öljyt vaihtaa jo 2v sitten,huoltokirjasta selviää miten usein pitää öljyt ja suodatin vaihtaa,eikä tarvita merkkikorjaamoa

merkkihuollon homma?

Ainakin paikalliset korjaamot sanoivat suoraan, että varsinkin volvon automaattivaihdelaatikon öljynvaihto kuuluu merkkihuollolle. Eivät suostuneet edes harkitsemaan asiaa

juuri näin.

Koitin tarjota autoa pariinkin isohkon ketjun autokorjaamoon vaan merkkiliikkeeseen ohjasivat.
Vaihto merkkiliikkeessä maksoi n.230 egeä.

Onneksi on tarjoukset

Kyselin asiaa volvoliikkeestä ja suositeltu vaihtoväli on kuulemma 80 000 km. Onneksi sattui liikkeessä olemaan tarjous ja öljynvaihdon hinnaksi tulee nyt 189 euroa.

per..le

missä päin suomea?

paljonko tuohon hintaan oli öljyä laskutettu? (itselläni 8 litraa.)

öljynmäärä?

Enpä tullut kysyneeksi öljymäärää, kysyin vain mallilla hintaa Mikkelin Auto-Killasta.

XC70 ja vaihdoin itse!

Kävin kysymässä sekä Volvolta että yksityiseltä hintaa ja miten tehdään:

Vaihto tehdään "huuhtelemalla". Avataan ensin pohjaproppu jos sellainen on ja valutetaan sieltä tulevat öljyt astiaan, tulee n. 3 litraa. Sitten proppu takaisin kiinni ja lisätään öljyä saman verran öljyntarkistusmittatikun reiästä. Eli tarvitset hieman letkua ja pieni suppilo on hyväksi!

Avaat lauhduttimen yläpuolisen pikaliitoksen ja laitat sinnekin letkun joka viettää alle laitettuun keräysastiaan ja sitten käytät konetta käynnissä ja seuraat milloin öljyä ei enää tule. Täytät taas reiästä lisää ja käytät moottoria. Teet samaa kunnes letkusta tulee uuden öijyn väristä, tarkoittaa sitä että öljyt on vaihdettu, vanhat uitettu läpi. Laitat lauhdutinputken takaisin kiinni ja lisäät öljyä. Tarkista mittatikusta oikea määrä.

Kuullostaa helpolta ja onkin sitä kun valmistelee homman hyvin. Itselläni oli useamman kokoisia läpinäkyviä letkuja Biltemasta ja lauhdutinpään sovitukseen hieman rottateippiä jolla suurensin letkun ulkohalkaisijaa.

Työniloa!

Ja

öljyä meni tässä vaihdossa noin 10 litraa. Noin 12 euroa / litra.

automaattivaiheiston öljynvaihto

Tavalliset korjaamot eivät automaattivaiheiston öljynvaihtoja useinkaan ala tekemään. Se on ihan ok: vaihteistojen epämääriset ongelmat voisivat muutoin kaatua heidän kontolleen ja se olisi loputon suo. Tee merkkiliikkeessä, erikoisliikkeessä tai itse.
Käyttöohjekirjassasihan lukee, että vaihtoa ei tarvita koskaan.
Mutta jos auto on taksi, asuntovaunun vetäjä tai muussa raskaassa käytössä, niin vaihto 75 000 km välein. Öljyn voi vaihtaa aivan hyvin itsekin, jos viitsii. Mitään merkkiliikettä ei siihen tarvita. Koska aikoinaan kun merkkiliikkeistä kyselin vaihtamishintaa ja merkkiliikkeen käyttämää öljytyyppiä, vastaukset olivat niin sekavia ja jälkikäteen ymmärrettynä pääosin vääriä, että itse olen vaihtanut kaikki kolme kertaa, keskimäärin 180 000 km välein. Jos ei ymmärrä vaihdossa vaadittavaa huolellisuutta ja puhtautta sekä tekemisen tapaa, on tietysti parasta jättää homma sellaiselle, jolla on tarvittava kyky ja halu.
Juuri noin, ja jos aikoo myydä auton niin jättää vaihdon tekemättä.

Oot

Sitten ajanut yli 540 tkm, onneks olkoon.
Niinpä olen, ja vielä ajattelin ainakin parisataatuhatta ajella.
Mulle Volvolla sanottiin ettei niitä tarvii vaihtaa ku jostain taksista.
Mittarissa oli 450 000km niin attelin, jotta vaihdetaan. Itse vaihdoin.
Nyt autossa on 617 300km enkä ole enää ajatellut edes vaihtaa.
Toosa toimii hyvin kuten koko auto.
Ei noin paljon ajettuun enää tarviikkaan vaihtaa.
 /   /  /  /  /  / automaattilaatikon öljynvaihto

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta