Lambda anturin vaihto omatoimisesti Primera P12

lambadaaa

Pirahti etummainen lamda anturi P12 primerasta. Kun mihinkään autohuoltoon en saanut aikaa pariin viikkoon, päätin kokeilla vaihtoa itse. Hommasin anturin. Hommasin sopivan hylsyn, joka löytyy Biltemasta hintaan 8 euroa. Motonetin hylsy ei sovi tähän anturiin ja tuskin mihinkään muuhunkaan.

Auto lämpimäksi tyhjäkäynillä. Anturin piuha liittimestä irti, anturiin kylmäspraytä ja räikällä (varustettu pidemmällä varrella) terävä nykäisy. Anturi irtosi nätisti. uusi anturi paikalleen ja liitin kiinni. Koko homma 5 minuuttia. Ei paha.

Vanha anturi erittäin nokinen. Johtuu ehkä liiallisesta bensansyötöstä, kun anturi on ollut viallinen.

Valo pitää käydä sammuttamassa testerissä tai kuulemma poistuu, kun auton tietokone korjaa sopeutuman ja arvot palaavat oikeaksi. Näin sanoi merkkihuoltaja.

20

14827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangröbbä

      voi jummi sähän oikein asiantuntija olet,sait sitten anturin kierrettyä ihan omatoimisesti irti ja uuden tilalle,voi itku sä oot sitten taitava

      • lambadaaa

        Voi frangröbbä. Sä voit aivan vapaasti olla kateellinen. Jo kirjoitustyylistäsi voi päätellä tämän. Jos ei osaa isoja alkukirjaimia, eikä välimerkkejä käyttää, ei kannata ehkä konepelliäkään avata.


      • Nissan

        Taidat olla mutterin puristelija kun kaikki ei tuokkaan autoaan sulle, mee vessaan nyyhkyttämään kun et aikoinaan opiskellu pitemmälle.


    • Nissanistikin

      Hyvä kun sait itse pelittään, mutta paljonko anturi maksoi?

      • Minävaan20

        Auton oma henk.koht anturi liikkeestä arviolta 150e asennuskulut.... Tarvike anturi, joka toimii kyseisessä autossa ja vaihdetaan itse 50-100e. Omaan Primeraan laitettu tarvikeosa ja toimii, kuten kulutuksesta näkee: 6l/100km.


      • tumpelo
        Minävaan20 kirjoitti:

        Auton oma henk.koht anturi liikkeestä arviolta 150e asennuskulut.... Tarvike anturi, joka toimii kyseisessä autossa ja vaihdetaan itse 50-100e. Omaan Primeraan laitettu tarvikeosa ja toimii, kuten kulutuksesta näkee: 6l/100km.

        Voitko antaa vinkkiä, miten hylsyllä saa tuon anturin irrotettua katkomatta siihen prässättyä kaapelia? Itsella 2004 P12 Pimera 1,8 ja pitäisi vaihtaa tuo anturi, vaan tumpelona en keksi, miten siihen pääsee käsiksi, kun tuo piuha on siinä kiinni? Olisin kiitollinen vinkistä.


      • tumpelo
        tumpelo kirjoitti:

        Voitko antaa vinkkiä, miten hylsyllä saa tuon anturin irrotettua katkomatta siihen prässättyä kaapelia? Itsella 2004 P12 Pimera 1,8 ja pitäisi vaihtaa tuo anturi, vaan tumpelona en keksi, miten siihen pääsee käsiksi, kun tuo piuha on siinä kiinni? Olisin kiitollinen vinkistä.

        Itse itselleni vastaten, että Biltema myy Lambda-anturin vaihtoon tarkoitettua hylsyä hintaan 7.99€. Tällä lähti anturi ainakin, kun irrotti sen pakosarja lämpöisenä. Moottorivalo paloi vaihdon jälkeen muutaman kymmenen kilometriä, mutta seuraavien starttien jälkeen ei enää ole valo syttynyt. Autokeskuksella "ei ollut aikaa" tehdä ko työtä, suorittivat vain vikakoodin analyysin hintaan 35€. No, säästinpä noin 150€. Boscin anturi maksoi 152€, ja vastaava jenkkiversio olisi ollut 80€. Saattaa löytyä halvemmallakin, itse ostin Boschin.


      • 211e
        tumpelo kirjoitti:

        Itse itselleni vastaten, että Biltema myy Lambda-anturin vaihtoon tarkoitettua hylsyä hintaan 7.99€. Tällä lähti anturi ainakin, kun irrotti sen pakosarja lämpöisenä. Moottorivalo paloi vaihdon jälkeen muutaman kymmenen kilometriä, mutta seuraavien starttien jälkeen ei enää ole valo syttynyt. Autokeskuksella "ei ollut aikaa" tehdä ko työtä, suorittivat vain vikakoodin analyysin hintaan 35€. No, säästinpä noin 150€. Boscin anturi maksoi 152€, ja vastaava jenkkiversio olisi ollut 80€. Saattaa löytyä halvemmallakin, itse ostin Boschin.

        autokeskus konala, 211e!!! maksaa uusi lambda p12 rimeraan


      • JVNurmo
        211e kirjoitti:

        autokeskus konala, 211e!!! maksaa uusi lambda p12 rimeraan

        lambadaaa! Ilmoittiko vikakoodi suoraa, että kyse on lambda ongelmasta?


      • 211e
        JVNurmo kirjoitti:

        lambadaaa! Ilmoittiko vikakoodi suoraa, että kyse on lambda ongelmasta?

        Ilmoitti laihaa seosta, kulutus kasvoi n. 12litraan sadalla, vedot heikkeni ja alkoi nykimään... ja anturi oli kaput


      • skodisti
        tumpelo kirjoitti:

        Itse itselleni vastaten, että Biltema myy Lambda-anturin vaihtoon tarkoitettua hylsyä hintaan 7.99€. Tällä lähti anturi ainakin, kun irrotti sen pakosarja lämpöisenä. Moottorivalo paloi vaihdon jälkeen muutaman kymmenen kilometriä, mutta seuraavien starttien jälkeen ei enää ole valo syttynyt. Autokeskuksella "ei ollut aikaa" tehdä ko työtä, suorittivat vain vikakoodin analyysin hintaan 35€. No, säästinpä noin 150€. Boscin anturi maksoi 152€, ja vastaava jenkkiversio olisi ollut 80€. Saattaa löytyä halvemmallakin, itse ostin Boschin.

        Bosch-antureita saa myös virosta osoitteesta humparts.ee.
        Itse maksoin alkuperäisestä 70€ posteineen.
        Viikossa tuli perille kirjattuna kirjeenä.


    • primero12

      Minkälaiset liitokset (juotos,jatkoholkki? )primeran Lambda-anturiin kannattaisi tehdä jos ostaa yleismallisen anturin.Kysyn koska Primeraan ei saa esim. Biltemasta mallikohtaista anturia vaan pitää ostaa yleismallinen anturi.Ja niissä taasen pitää liitokset tehdä itse.

    • Anturiguruko

      Surraa karvat yhteen ja tinaa se päälle kutistesukka.

    • Katkarapu

      Nissan Primeraani vaihdettiin pakoputki, sen jälkeen vedot heikkeni. Olen ajanut 2kk ja merkkivalo syttyi. Lambda vaihdettiin joka maksoi 320 € ja työ päälle eli 485€
      Sama korjaaja molemmilla kerroilla. Huijasiko hän vai oliko laittanut vääraänlaisen pakoputken?

      • tottakaan

        Huh mitä hintoja.


      • Nissan

        Ne on kalliita osia mutta jos itse vitsii asiaan paneutua niin pääsee vähän halvemmalla. Täytyy olla myös jonkin verran teknistä osaamista itsellä.


    • Kuinka paljon

      olet nyt ajanut, kun se uusi tunnistin on ollut käytössä?
      Onko merkkivalo syttynyt kertaakaan?

    • Halpa vaihto

      Tilasin Virosta Lambda -anturin 34 euroa. Vaihtotyö li 43 euroa. Eihän ollut kallis remontti? Merkkiliikkeessä teetettynä merkkiosalla hinta olisi ollut vähän vaille 300 euroa.

      • P12

        Vaihdatin Autokeskus Airportissa P12n anturin hintaan; vikamuistin lukeminen ja nollaaminen 95€, anturi 233€, työ 103€. Huh huh


    • yksurpo

      Tää nimimerkki "lambadaaa" taitaakin olla oikein tee-se-itse auton asentaja eliittiä, kun noinkin vaikeat työt kuten lambdan- vaihtokin käy kädenkäänteessä. Varmaan muutenkin on taitava autoon liittyvissä korjauksissa. Hattua pitää vaan nostaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe