Alut : Oikea pulttien kireys ?

100 Nm

Mikä on oikea aluvanteiden pulttien momentti ? Markkinoilla on jatkovarrellista rengasavaimia joissa on valmiiksi ( kiinteä ) 100Nm momentti, joskaan ne eivät ole erikseen aluille vaan vanteille yleensä. Ilmeisesti niisä on ajatuksena, että sekä peltivanteet, että alut vedettäisiin samaan momenttiin.

Onko 100Nm oikea vai liikaa aluille ?

7

19840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä on

      Riippuu vanteista ja autosta.
      Esim tojoissa tuo 100 tai vähän yli on tyypillinen. (mutsku on laipalla, ei kartiolla)
      Ennen vanhaan 10kgm oli sellainen yleinen peltivanteelle, eli likimain tuo 100Nm.

      • 100Nm

        >> Riippuu vanteista ja autosta. Esim tojoissa tuo 100 tai vähän yli on tyypillinen. (mutsku on laipalla, ei kartiolla)

        Aina oppii uutta, sillä olin oletuksessa, että markkinoilla olisi ainoastaan laippoja joihin tulee joko kartiokantaiset tai puolipallokantaiset pultit.

        Itsellä MB C / W202 jossa AMG:n aluvanteet kartiopulteilla.

        >> Ennen vanhaan 10kgm oli sellainen yleinen peltivanteelle, eli likimain tuo 100Nm.

        Nähdäkseni alut kiristetään pienemmälle momentille kuin peltivanteet. Alujen liian tiukkaan veto voi olla konkreettinen turvallisuusriski, joskus jo kerrasta vanne rikki. Mikäli vanteeseen tulee hiushalkeama, voi vanne hajota alta jossakin vaiheessa.


      • jos kiinnostaa
        100Nm kirjoitti:

        >> Riippuu vanteista ja autosta. Esim tojoissa tuo 100 tai vähän yli on tyypillinen. (mutsku on laipalla, ei kartiolla)

        Aina oppii uutta, sillä olin oletuksessa, että markkinoilla olisi ainoastaan laippoja joihin tulee joko kartiokantaiset tai puolipallokantaiset pultit.

        Itsellä MB C / W202 jossa AMG:n aluvanteet kartiopulteilla.

        >> Ennen vanhaan 10kgm oli sellainen yleinen peltivanteelle, eli likimain tuo 100Nm.

        Nähdäkseni alut kiristetään pienemmälle momentille kuin peltivanteet. Alujen liian tiukkaan veto voi olla konkreettinen turvallisuusriski, joskus jo kerrasta vanne rikki. Mikäli vanteeseen tulee hiushalkeama, voi vanne hajota alta jossakin vaiheessa.

        Jos nyt faktaa haluat niin s37:
        http://www.toyota.fi/e-brochures/slot213_tcm304-1007621.zip/slot213/index.html?webtrendsID=FIFI
        Henkilömallit ja RAV4 103 Nm
        Hiace 100 Nm ja esim. Land Cruiser 150 131 Nm

        Näissä muttereissa on holkkiosa joka menee vanteen "sisään" ja suoralaippa joka puristaa vanteen kiinni eli ei levitä vanteen pultinkoloa (eikä tee halkeamia), kuten vahoissa aluissa, kun oli niitä kartio tai puolipallopultteja tai muttereita. Eikä mitään sovitelevyjäkään.


    • .........

      vanteet pitää kiristää 110nm, uudet vanteet täytyy jälkikiristää n.100km jälkeen!

      • 100 Nm

        >> alumiini vanteet pitää kiristää 110nm, uudet vanteet täytyy jälkikiristää n.100km jälkeen!

        Mikäli alut tulee kiristää 110Nm, niin mikä on oikea momentti peltivanteille ?

        Ps. Asiasta näyttäisi olevan useampia erilaisia mielipiteitä.


    • 100 Nm

      Yleisimmät kiristysmomentit ovat 70-110 Nm. Suorita jälkikiristys 50 tai 100 km:n ajon jälkeen, useampikaan tarkastus ei ole haitaksi.

      - http://www.rengaspojat.fi/cms_naytasivu.php?sivu=1

      **************************************************************************************************************************************************

      Momenttiavainta käytetään vanteiden asennuksessa ja kiristys pitää olla 110 Nm M12 pultille/mutterille ja 130 Nm M14 pultille/mutterille. Kiristä pultit/mutterit poikittain. Muista myös pulttien/muttereiden kiristys 10 kilometrin jälkeen.

      - http://www.kaikkirenkaista.fi/

      ***************************************************************************************************************************************************

      Neljällä pultilla kiinnitettyjen vanteiden M12-pulttien kiristysmomentti on 110 Nm. Viidellä M14 pultilla kiinnitetyissä vanteissa käytetään 120 Nm kiristysmomenttia. Audi Q7-malleissa on erillisellä kartioholkilla varustettuja pyöränpultteja joiden kiristysmomentti on vuosimallista riippuen 160 -180 Nm. Näissä ajoneuvoissa tulee oikea momentti ja jälkikiristys tarkistaa auton käyttöohjekirjasta.

      Pulttien kiristysmomentti on määritetty kuivalle ja puhtaalle pultille. Jos pulttia on rasvattu ei ilmoitettuja momentteja voi käyttää. Pultin kierteessä oleva voiteluaine vaikuttaa käytettävään kiristysmomenttiin 15–50% aineesta riippuen.

      120 Nm momentti tarkoittaa voimaa joka syntyy kun esimerkiksi 30 cm pitkää rengasavainta painetaan päästään tasaisesti 40 kg massalla. Varo siis kiristämästä pultteja liikaa, liian tiukalle kiristetty pultti voi venyä ja katketa myöhemmin tai vaurioittaa vannetta.

      - http://www.audi.fi/vv-auto/audi3.nsf/0/1FDF11855C2C3FF5C2257458003C5B79?OpenDocument


      Ps. Ennen vanteiden kiinnitystä kannattaa puhdistaa hyvin vanteiden laipat ja pyörännavat, sekä kartiot. Mikäli ruostetta tai muuta moskaa sattuu unohtumaan väliin, niin vanne ei asetu täysin suoraan / tasaisesti navalle ja se saattaa esiintyä ravisteluna / värinänä. Moni on tasapainotuttanut usempaan otteeseen vanteitaan ja vaihtanut renkaitakin tuon vuoksi turhaan. Pikku juttu, mutta saatta toisinaan unohtua kiireessä.

    • 100 Nm

      Tuossa poikkesin isossa rengasliikeessä teettämässä erään työn, niin kysyessä kertoi, että laittavat kaikki aluvanteet 130Nm:n, eli eivät harasta pultti- ja vannekohtaista momentin soveltamista kuten tulisi tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe