selkäydinkanavan ahtauma

jalmari

Onko kellään selkäydinkanavan ahtaumaa?
Onko siihen keinoja? leikkaus, hieronta ....

53

68024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesimies

      voi sanoa noinkin. Minulle auttoi paljon venytys ja kova jumppa eikä kärsinyt hellittää tein henkilökohtaiset liikkeet päivittäin. Ensin alkuun fysioterapiaa ja akupunktiohoitoa useita kymmeniä kertoja.
      Nyt on parempi mutta ei silti hyvä, eli kivut riesana. En halunnut leikkausta vaa mieluiten kokeilin kovaa jumppa ohjelmaa.

      • mies79

        oireita teillä on? Mulla on ilmeisesti kans tuo ahtauma lääkärin mielestä ja oon menossa fysioterapiaa kun sais vaan ajan. Ollut jo vuoden jatkuvana riesana:(


      • jalmari
        mies79 kirjoitti:

        oireita teillä on? Mulla on ilmeisesti kans tuo ahtauma lääkärin mielestä ja oon menossa fysioterapiaa kun sais vaan ajan. Ollut jo vuoden jatkuvana riesana:(

        Minä en pääse "varpaille". Päkiöissä ei ole
        lainkaan voimia. Kävelen tasa-astuen kuin Aku Ankka.
        Olen käynyt hierojalla viimeisen vuoden aikana yli 40 kertaa hierotuttamassa jalkoja. Se ei ole auttanut vaivaan, mutta ei ole pahentanutkaan.
        Kävin tietokonekuvauksessa, jossa todettiin alaselkärankanivelien ydinkanavan ahtaumaa.
        Myös tietyt verestä otetut lihasarvot olivat koholla(P-CK oli alussa yli 700, kun se pitäisi olla alle 270).
        Kirurgille on polikliniikka aika Elokuussa.
        En tiedä onko puukosta apua, tietääkö kukaan?
        Onko suurempi vaara siinä, että leikkaus epäonnistuu?


      • mimmi
        jalmari kirjoitti:

        Minä en pääse "varpaille". Päkiöissä ei ole
        lainkaan voimia. Kävelen tasa-astuen kuin Aku Ankka.
        Olen käynyt hierojalla viimeisen vuoden aikana yli 40 kertaa hierotuttamassa jalkoja. Se ei ole auttanut vaivaan, mutta ei ole pahentanutkaan.
        Kävin tietokonekuvauksessa, jossa todettiin alaselkärankanivelien ydinkanavan ahtaumaa.
        Myös tietyt verestä otetut lihasarvot olivat koholla(P-CK oli alussa yli 700, kun se pitäisi olla alle 270).
        Kirurgille on polikliniikka aika Elokuussa.
        En tiedä onko puukosta apua, tietääkö kukaan?
        Onko suurempi vaara siinä, että leikkaus epäonnistuu?

        Minulle tehtiin noin vuosi sitten selkäydinkanavan ahtauman takia selän jäykistys tai oikeastaan luudutusleikkaus. Selässä on titaani kiskoa ja ruuveja. Vaivat jäivät leikkauspöydälle. Kipu on poissa. Jalkalihakset on palautuneet pikkuhiljaa voimiinsa. Vuosikontrollissa todettiin yhden ruuvin napsahtaneen poikki, mitään ei tehdä jos ei tule vaivaa. Luutuminen näyttää onnistuneen. Rajoituksia on jatkossakin liikunnan suhteen ja muussa toiminnassa. Kun halvaantuminen oli jo lähellä niin ratkaisu suostua leikkaukseen oli helppo riskeistä huolimatta. Olen todella saanut avun. Hirvittävät hermokivut on poissa ja elämän laatu parantunut. Töissä en pystynyt olemaan (istumatyö), eläkettä en saanut, työnantaja antoi potkut, kela ei kuntouta. Siis työtön. Silti niin hirveen tyytyväinen.


      • Eiju
        mimmi kirjoitti:

        Minulle tehtiin noin vuosi sitten selkäydinkanavan ahtauman takia selän jäykistys tai oikeastaan luudutusleikkaus. Selässä on titaani kiskoa ja ruuveja. Vaivat jäivät leikkauspöydälle. Kipu on poissa. Jalkalihakset on palautuneet pikkuhiljaa voimiinsa. Vuosikontrollissa todettiin yhden ruuvin napsahtaneen poikki, mitään ei tehdä jos ei tule vaivaa. Luutuminen näyttää onnistuneen. Rajoituksia on jatkossakin liikunnan suhteen ja muussa toiminnassa. Kun halvaantuminen oli jo lähellä niin ratkaisu suostua leikkaukseen oli helppo riskeistä huolimatta. Olen todella saanut avun. Hirvittävät hermokivut on poissa ja elämän laatu parantunut. Töissä en pystynyt olemaan (istumatyö), eläkettä en saanut, työnantaja antoi potkut, kela ei kuntouta. Siis työtön. Silti niin hirveen tyytyväinen.

        Moi!
        Sulla on samnatyyppinen terveystilanne ku mulla.
        Haluaisiksä/jaksaisiksä kirjoitella mulle
        lähemmin, voitais jakaa kokemuksia, tuntemuksia ja tilanteita. Rohkeesti vaan, jos jaksat.
        Mä kaipaisin kokemuksen läpi käynyttä jakamaan!
        terkuin [email protected]


      • Eräs kyllästynyt
        mimmi kirjoitti:

        Minulle tehtiin noin vuosi sitten selkäydinkanavan ahtauman takia selän jäykistys tai oikeastaan luudutusleikkaus. Selässä on titaani kiskoa ja ruuveja. Vaivat jäivät leikkauspöydälle. Kipu on poissa. Jalkalihakset on palautuneet pikkuhiljaa voimiinsa. Vuosikontrollissa todettiin yhden ruuvin napsahtaneen poikki, mitään ei tehdä jos ei tule vaivaa. Luutuminen näyttää onnistuneen. Rajoituksia on jatkossakin liikunnan suhteen ja muussa toiminnassa. Kun halvaantuminen oli jo lähellä niin ratkaisu suostua leikkaukseen oli helppo riskeistä huolimatta. Olen todella saanut avun. Hirvittävät hermokivut on poissa ja elämän laatu parantunut. Töissä en pystynyt olemaan (istumatyö), eläkettä en saanut, työnantaja antoi potkut, kela ei kuntouta. Siis työtön. Silti niin hirveen tyytyväinen.

        Eivätkö ole laittaneet sinua sairaslomalle?
        Ja mistä tiesit, että halvaantuminen on lähellä?

        Itselläni on ollut noita kamalia kipuja jo monta vuotta ja vahvoilla lääkkeillä menen eteenpäin.
        Terveyskeskuslääkärit ovat aivan p.....stä.
        Oma ortopedini jäi eläkkeelle ja kaipa minun pitäisi mennä jollekin toiselle joka tietää asiasta vähän enemmän kuin nuo nuhalääkärit noissa arvauskeskuksissa.
        Mutta työttömyyskorvauksella ei paljon erikoislääkäreitä maksella.

        Olen työttömänä työnhakijana siitäkin huolimatta etten kerta kaikkiaan voi mennä töihin.
        Hermosärkyjä on myös aika tavalla ja toinen jalka pettää kävellessä silloin tällöin.
        Pakarat ovat tunnottomat sekä pääasiassa oikea jalka.
        Jopa marketteihin tai mihin vaan mennessä täytyy ensin selvittää, että missä on wc, sillä kun jotain on tullakseen, niin sehän tulee vaikka kuinka yrittäisi pidätellä.

        Joten elämä on aika yksinäistä kotona pysymistä ja koirien kanssa ulkona käyntiä. Yritän kävellä niin paljon kuin mahdollista.

        Olen ollut kuvauksissa mutta eräs lääkäri sanoi, että ei kannata niihin luottaa aivan sata%:sesti sillä aina ei kuvista kuulema näy vaikka potilaalla on millaisia kipuja/vaivoja tämän asian tiimoilta.

        Olen tosi väsynyt tähän tilanteeseen.

        Kiitos vastauksesta etukäteen!


      • Nykis1000
        mimmi kirjoitti:

        Minulle tehtiin noin vuosi sitten selkäydinkanavan ahtauman takia selän jäykistys tai oikeastaan luudutusleikkaus. Selässä on titaani kiskoa ja ruuveja. Vaivat jäivät leikkauspöydälle. Kipu on poissa. Jalkalihakset on palautuneet pikkuhiljaa voimiinsa. Vuosikontrollissa todettiin yhden ruuvin napsahtaneen poikki, mitään ei tehdä jos ei tule vaivaa. Luutuminen näyttää onnistuneen. Rajoituksia on jatkossakin liikunnan suhteen ja muussa toiminnassa. Kun halvaantuminen oli jo lähellä niin ratkaisu suostua leikkaukseen oli helppo riskeistä huolimatta. Olen todella saanut avun. Hirvittävät hermokivut on poissa ja elämän laatu parantunut. Töissä en pystynyt olemaan (istumatyö), eläkettä en saanut, työnantaja antoi potkut, kela ei kuntouta. Siis työtön. Silti niin hirveen tyytyväinen.

        Vastaavaan leikkaukseen juuri menossa. Kuitenkin kirjoituksessasi mietitytti tuo työnantajalta potkut asia. Kai laitoit lainmukaisesti vastaan, eihän tuo vaiva ainakaan saa olla potkujen syy. Tai ainakin ansaitset asianmukaiset korvaukset.


      • Belluska

        Nykis1000, kerro ihmeessä miten leikkaus meni, toivottavasti hyvin. Oliko avo- vai tähystys?
        Selkäkipujen kanssa olen minäkin taistellu jo vuosia ja vihdoin magneetti kertoi ainakin osasyyn eli vaikea spinaalistenoosi hienosti sanottuna ;-). Nyt mietityttää tuo leikkaushoito.


      • Johsnna

        Olen käynyt selkäleikkauksessa 2 vuotta sitten.
        Selkä on täynnä titaania ylhäältä alas asti. Titanit on porattu selkärankaan kiinni.
        Välilevyproteesi myös laitettu. Selkään tehty notko koska selkä oli liian suora.
        Selkä on jäykistetty myös ettei pysty enään kumartamaan.
        Minulle ei käy mitkään lääkkeet. Kipuja on . Tunnotomuutta vasemmalla puolella.
        Kaatuilua myös.
        Mutta periksi ei anneta.
        Kesällä kävin sairaalassa niin spinaalikanava on huomattavasti kaventunut eivät voi ottaa mitään riskiä että halvaannun lopullisesti. Näillä mennään.


      • Anonyymi
        jalmari kirjoitti:

        Minä en pääse "varpaille". Päkiöissä ei ole
        lainkaan voimia. Kävelen tasa-astuen kuin Aku Ankka.
        Olen käynyt hierojalla viimeisen vuoden aikana yli 40 kertaa hierotuttamassa jalkoja. Se ei ole auttanut vaivaan, mutta ei ole pahentanutkaan.
        Kävin tietokonekuvauksessa, jossa todettiin alaselkärankanivelien ydinkanavan ahtaumaa.
        Myös tietyt verestä otetut lihasarvot olivat koholla(P-CK oli alussa yli 700, kun se pitäisi olla alle 270).
        Kirurgille on polikliniikka aika Elokuussa.
        En tiedä onko puukosta apua, tietääkö kukaan?
        Onko suurempi vaara siinä, että leikkaus epäonnistuu?

        Miulta leikattiin oikealta puolelta 3ahtaumaa,vasemmalla oli 2 joita ei leikattu.
        Ne oireilee pahasti nyt.
        Mutta siis vastaus kysymykseesi.todella auttoi,kivut ja puutuminen loppui oikealta puolelta kokonaan ja toivuin leikkauksesta hyvin


      • Anonyymi

        Minkälaisia liikkeitä teit?


      • Anonyymi
        Belluska kirjoitti:

        Nykis1000, kerro ihmeessä miten leikkaus meni, toivottavasti hyvin. Oliko avo- vai tähystys?
        Selkäkipujen kanssa olen minäkin taistellu jo vuosia ja vihdoin magneetti kertoi ainakin osasyyn eli vaikea spinaalistenoosi hienosti sanottuna ;-). Nyt mietityttää tuo leikkaushoito.

        Leikkaukset ovat aina onnenkauppaa. Itselläni paha ahtauma jo 8v. Ikä 74v. Kaksi tuttuani on leikattu ja molemmilla sattui joku veitsen/poran lipsahdus. Toiselle tuli ns.läpsyjalka eli nilkka on holtiton, jalkaa täytyy " heittää" eteenpäin kävellessä. Toinen joutuu leikkauksen jälkeen käyttämään loppuelämänsä vaippoja. Tiedä sitten, mikä hyvä mikä paras. Tuskin menen itse, molemmat tututkin katuvat leikkausta. Mutta toki se monelle onnistuukin. Niinkuin sanottu, onnenkauppaa.


      • Anonyymi
        jalmari kirjoitti:

        Minä en pääse "varpaille". Päkiöissä ei ole
        lainkaan voimia. Kävelen tasa-astuen kuin Aku Ankka.
        Olen käynyt hierojalla viimeisen vuoden aikana yli 40 kertaa hierotuttamassa jalkoja. Se ei ole auttanut vaivaan, mutta ei ole pahentanutkaan.
        Kävin tietokonekuvauksessa, jossa todettiin alaselkärankanivelien ydinkanavan ahtaumaa.
        Myös tietyt verestä otetut lihasarvot olivat koholla(P-CK oli alussa yli 700, kun se pitäisi olla alle 270).
        Kirurgille on polikliniikka aika Elokuussa.
        En tiedä onko puukosta apua, tietääkö kukaan?
        Onko suurempi vaara siinä, että leikkaus epäonnistuu?

        Miulla ahtauma ollu jo pitkään,ja oirewt pahentunu koko ajan. Kävely tuottaa jo vaikeuksia,pieniä matkoja kerrallaan mennää koirien kanssa. Nyt pääsin ortpedian lääk vastaanotolle ja kuvat paljasti taudin laadun. Ainut hoito tähän on leikkaus,joten jonossa ollaan.


    • CountryMan

      Voitteko kertoa minkälaisia oireita tossa on. Itelläni jomottaa selkää (yläselkää niskan kohdalta ja siitä vähän alasppäin ja sitten alaselkää) melkeen päivittäin. Niska myös rutisee aika kovaa. En tiiä mikä siin on mut näin nuorelle miehelle tää on kova riesa.

      • mies79

        kans selkä kipeä jatkuvasti joko ala tai yläselästä tai sitten niskassa tuntuu jännitys kun hermot niin tiukilla. Niska ja selkä rutisee vähän väliä ja silloin tuntuu hetken helpotus. Levossa tuntuu jaloissa kiusallista värinää:(


      • levossa
        mies79 kirjoitti:

        kans selkä kipeä jatkuvasti joko ala tai yläselästä tai sitten niskassa tuntuu jännitys kun hermot niin tiukilla. Niska ja selkä rutisee vähän väliä ja silloin tuntuu hetken helpotus. Levossa tuntuu jaloissa kiusallista värinää:(

        Värinä levossa viittaa mun mielestä tulehdukseen. Varmista se ensin.


      • ja pauuu.,,.,..
        mies79 kirjoitti:

        kans selkä kipeä jatkuvasti joko ala tai yläselästä tai sitten niskassa tuntuu jännitys kun hermot niin tiukilla. Niska ja selkä rutisee vähän väliä ja silloin tuntuu hetken helpotus. Levossa tuntuu jaloissa kiusallista värinää:(

        Minulla on ollut selkäkipuja kohta n. 8 vuotta, ja olen elänyt sen mukaisesti, varovaisesti, mutta välillä "pallo lähtee käsistä" ja sitten vietetäänkin muutama päivä sängyssä ihmetellen kun selkää särkee aivan mielettömästi. Polveni ovat myös erittäin kipeät aika-ajoin. Olen käynyt lääkärissä polvieni takia 4 kertaa, vaadin viimeisellä kerralla (niinkuin jokaisella) että ottavat magneettikuvaukset... Mutta eihän tk:n mustelmalääkäri voi sellaiseen laittaa, SE MAKSAA LIIKAA!! Silloin tällöin lähtee polvet alta kun nousen sängystä, ja välillä pitää naksauttaa koukistamalla jalka.. Kerran kävin yksityisellä (työpaikkalääkäri) ja vein listan oireistani, ammatinsa _osaava_, ja vielä jalkoihin spesialisoitunut lääkäri otti minut vastaan, hän kokeili polviani, ja kun hän kuuli "rusahduksen/naksahduksen" ja hän pelästyi, ja sanoi että tämä ei ole normaalia pelottavaan äänensävyyn, mutta johtuen erittäin kovista rintakivuista (en saanut sisään- enkä ulospäin happea, jouduin menemään kyykkyasentoon ja kädet ristiin rinnanpäälle) aloitettiin keuhkoista ensimmäiseksi.. no, mitään ei löytynyt.. ei otettu magneettikuvausta, ei tietenkään.. Sehän maksaa aivan liikaa! ( 8 x viikossa urheilutreenit jonka takia polvet menivät ja luultavasti selkäkin, lätkää, futista ja karatea)


      • Anonyymi

        Eipä sitä kukaan osaa noin vaan ohjeita antaa, kun et itsekään tiedä vaivojen syytä. Lääkäriin ja kuvaukseen, että saat asiaan selvyyttä, hoito selviää vasta sitten. Terv.keskus lääkärit eivät osaa auttaa, suoraan ortopedille, fysiatrille tai neurokirurgille. Kallista on, mutta ainoa tapa, jos apua haluat.


    • vm -60

      Itellä ollut jo nuoruusvuosista erilaisia selkävaivoja, jotka johtuvat välilevyn madaltumasta ja tästä johtuvasta juurikanavan ahtaumasta. Selkä kramppaa herkästi ja vetää sivuttain vinoon. Viimevuosina krampit heikentyneet jatkuvan liikunnan ja treenauksen ansiosta. Hyvä konsti on myös aamuisin tempasta normaaleja kyykkyjä 10-20 kpl niin johan alkaa veret kiertään. Samoin erilaiset venytykset tekevät hyvää esim. Pilates! Vaivoihin voi olla usein syynä erilaiset jalkavaivat, joista tulee asentovirheitä lonkkiin tai pituuseroja jalkoihin. Muutama vuosi takaperin multa leikattiin toinen polvi, sen lumpio oli väärässä paikassa ja tästä oli apua myös selkä kipuun! Kannattaa tutkailla itseä peilin edessä ja panna merkille kiertyykö jalat mitenkään oudosti tai erilailla ja sitten vaan lääkärille valittamaan.

      • Ja Pauuuu,..,,..,.

        Huomasin tuossa juhannuksena, että soutaminen vei minulta suurimman selkäsäryn pois, alussa se oli rankkaa, mutta kun tekniikkaa hioin ja vedin järven ympäri (n. 2h) niin selkä oli sen jälkeen 2 päivää täysin kunnossa.. nyt taas kipeä, eilen piti lähteä jälleen kalastamaan, mutta olipa ystävillä sähkömoottori tälläkertaa mukana :S


    • jausa82

      Hei

      Minulla alkoi selkä vaivata n. 3kk sitten kertausharjoitusten jälkeen. Ennen tätäkin vasen jalka on tuntunut joskus "omituiselta", en osaa noita tuntemuksia sen kummemmin kuvailla. Luulin alkuun että istuminen tietokoneella on jumittanut selän ja aloin lenkkeillä ahkerammin ja pelata sählyä. Toisen sählykerran jälkeen selkä jumahti totaalisesti ja huomasin että kipu säteilee vasempaan jalkaan ja pitkään istuminen on tuskaista. Noin kuukausi sitten jalkapöydän vasen puoli kantapäästä pikkuvarpaaseen meni tunnottomaksi.
      Nykyisellään olo on siedettävä, pystyn istumaan töissä hyvässä tuolissa ja jalan kipu ei ole kovin kovaa. Tänään kävin kokeilemassa uimista, joka tuntui ihan hyvältä mutta myöhemmin pohje veti voimattomaksi. Huomisissa lekurille jos pohje on vieläkin voimaton ja muuten soitto lääkärille.
      Isäukolla on selkäydinkanavan ahtauma ja hän pystyy touhuilemaan vain kovien lääkkeiden avulla.
      Kuvauksessa en ole käynyt joten en ole varma onko kyseessä ahtauma, tyrä vai jokin muu.
      Minulla ei ainakaan vielä ole mitään neuvoja, ajattelin vain jakaa kokemuksia.

      • deepcore

        jo kaksi prolapsia,, mistä olen tuskien kanssa selvinnyt, sitten aivokuume, ja lopuksi nikamaliukuma ja ahtauma. nekin todettiin vasta neljän eri neurokirurgin tutkittua.. kolme ensimäistä diagnoosia olivat ns. nopeita arvauksia ja rahat pois. väärät hoito-ohjeet pahensivat tilannetta, kun käskettiin jumpata ja venytellä,.. olipa kivaa, kun jalat lähtivät alta parikin kertaa päivässä.. noh lyrica ja tramal kyllä puuduttivat mielen.. kunnes vasta viimeinen ng lääkäri jaksoi kuunnella oireita ja tuli oikea diagnoosi.. mieli helpottui.. oireet eivät..
        -dc-


    • syntymälahja

      Olen nyt 48 vuotias ja ihmettelin jo pienenä, miksi selkäni ei taivu taaksepäin esim. voltteja tehdessä. Olin kympin urheilija. Kun esim. hiihdin kilpaa, niin tuntui että aivoni halkeaa kivusta (luulen hapenpuutetta).
      Eipä tuolloin tiennyt mitä on tuleman. Synnytin 2 lasta ja tasan puolen vuoden jälkeen en päässyt suoraksi ollenkaan vaan kävelin n.2 viikkoa käsillä polvista pidellen. Läksin matkoille ja 8 tuntia junassa 6 h lentokoneessa oli liikaa. Akillesjänteestä meni refleksi, polven ja nilkan väliltä hermorata poikki. Kesti 4 kk, ennenkuin pystyin kävelemään jalan "läpsämättä". Tällöin tutkittiin selkä. Bingo! Synnynnäinen selkäydinahtauma. Oireet aiemmin olivat vain selkäsärkyä, mutta nyt ne ovat levinneet molemmille puolin lantiota. Selkä/lantio väsyy vähäisestäkin rasituksesta. Etenkin kävely on aivan miellettömän kivuliasta, jos kävelee enemmän kuin 300m. Polkupyörällä voin ajella pitkänkin matkan (olisiko etukumara syynä?) Olen käynyt hermoratahierojalla ja se todella auttaa. Yritän porskuttaa töissä, mutta rasitan työkavereita kävellen välillä kuin "Ahtisaari". Eläkeikään on vielä matkaa, joten päivä kerrallaan.

    • onko tämä totta

      Olen 75 v-mies.Noin 12 vuotta sitten elämääni häiritsi jalkojen ja selän kipeytyminen . Mangneettikuvaus todisti minulla olevan ydinkanavan ahtauman.Muuta hoitoa ei kuulema ollut kuin leikkaus.Menin sitten sovittuna aikana sitä varten sairaalaan ,jossa tehtiin alkuv almistelut välittömästi.Kun sitten kaikki oli muuten valmista piti vielä odottaa leikkavan lääkärin jutustelu ennen toimenpidettä.Siinä odotellessa viereisellä petillä oleva mies alkoi kertomaan kuinka hänet oli 2 kertaa ko ahtauman takia leikattu ja kuinka hänen kävely huonontui huomattavasti kummankin leikkauksen jälkeen.Se oli minulle yllättävä tieto ja oli kuin sähköisku aivoihin.Kun sitten lääkäri tuli minä kieltäydyin leikkauksesta.Se oli lääkärillekin kuin shokki .Lähdin sieltä sitten pois ja tein itselleni päätöksen että kokeilen vielä todella auttaisko liikunta.Olen vielä sillä tiellä .enkä ole tarvinnut mitään lääkkeitä enkä apua.Kävelen hyvin paljon, samalla hoitaen 3 suonen ohitusleikkausta vuodelta 94.Elämäni liikunnan ansiosta on nykyisin pelkkää iloa ja onnea.

    • roosal

      Mukaan minäkin. Olen liikkunut tähän vuoteen saakka 5 - 6 tuntia viikossa "hikitreeniä". Noin 20 vuotta sitten pientä puutumisen tunnetta tuli käsiin. Ei huolta vielä. Noin viisi vuotta sitten puutuminen levisi jalkoihin. Vaivat pahenivat jalkojen osalta. Hermorata tutkimus - ei mitään. Vihdoinkin magneettikuvaus niskasta. Selkäydintä niskassa painaa joku, mistä kaikki puutuminen ja särky johtuu. "Hermosätkyjä" oikeaan jalkaan jatkuvasti. Leikkaus TYKS:ssä 5.6. Niskan kautta parannetaan. Toivottovasti- Luotan TYKS.in lääkäreihin. Ei silti ole helppoa "tunnottimien jalkojen ja käsien ja särkykipujen" kanssa.

      • teppana63

        Miten leikkaus on onnistunut. Itse olen vastaavassa tilanteessa.


    • jonossa..........

      turha kehua että liikunta auttaa selkäydin kanavan tukoksiin ja siittä johtuviin kipuihin kun ei pysty liikkumaan kipujen takia niin on pakko mennä leikkaukseen rohkeesti eiköhän ne ortopedit tiedä mitä tekevät toivottavasti kun ei auta aku tai hieronta tai yleensä mikään lääkeitä unohtamatta tramal ym... se vaan pistää hermoille elää kipujen kanssa kun on pitkät leikkaus jonot menisin vaikka heti.

      • Anonyymi

        niin se on ,kun ei voi kivuilta kävellä kuin keppien kanssa ja sitten jankutetaan liiku liiku.älytöntä ei kait tässä huvikseen huonosti liikuta.selkäydin kanavan ahtauma,minä ainakin leikkautan.


    • kokenut sen ...

      leikkaus tehty 2 kertaan johtuen ortopedin ryssimisestä kova homma potilaalle oireet vähenee mut lepo särkyä ja lämpöä n 37.3 vähän pään särkyä ja unet meni öisin johtuu varmaan uusista lääkkeistä tramaalin tilalle tai vierotus oireita ehkä. nyt vaan toipumaan 5 viikoa ja katellaan sit.

    • h purren.

      no nyt mennyt aikaa vähän mieli maassa tietenkin ja pam yhteyttäon otettu vahinko ilmoitus kohta matkalla hki. kävely sujuu jo hyvin pääsis vaan eroon noista gabapentiini mömöistä vielä 2 vk jäljellä no kyllä mies kestää tikin o n pois ja saunaan tänään ja vielä salille ja lenkille joku päivä kyllä suosittelen rohkeesti vaan leikkaukseen jos on ahtauma jossakin mulla selässä toivottavasti pois.

    • 82 v mummeli

      minulle tehtiin kaksikuukautta sitten selkäydin kanavan avarrusleikkaus ja
      olen parantunut muuten hyvin mutta kävely on kankeaa ja sitten yllättäen polvilleen
      putoaminen , sauvakävelyllä ollessa yht äkkiä oli väsymys tunne ja samalla putosin
      polvilleni ja myös kaupassa ostoskärryjä työntäessä putosin polvilleni, tuntui
      kyllä että joku vähän vahingossa tönäisi jalkaan, mutta helposti putoo, myös
      polvilleen putoaminen voi tapahtua kotonakin.
      lääkäri epäili, että sisällä lihakset ovat ehkä vielä heikot. onko kellään toisella
      tällaisia kokemuksia???

    • krooninenko selkäsai

      haen vertaistukea selkäydinkanavan ahtauman hoidosta. APUVA! noin 10v. sitten tehtiin ensimm. hermoratatutkimus jaloista, neuloilla eli ns. ENMG-tutkimus. tutkimuslöydös sopii molemminpuoliseen, lähinnä S1-juuritasolla juuriärsytykseen/viittaa selkäydinkanavassa olevaan ahtaumaan ed. teksti suoraan Arvio: lääkärin kirjoituksesta, mutta kun on otettu mangneettikuvat , lannerangasta/selkärangasta niin mitään ahtaumaa ei missään näy, kaikki nikaman välit auki??? Sauvojen kanssa jaksan kävellä n.100m, kipu alkaa lisääntyä alaselässä niin paljon, on pakko pysähtyä.1.8km kävelin sauvojen kanssa pururadalla, aikaa meni noin puolitoistatuntia. olen käynyt fysiatrilla, ,fysioterapeutilla, naprapaatilla tähän asti paras apu. jumppaohjeet aamuin/illoin. toistaiseksi salilla käynti on kielletty. uimahallilla vesijuoksu/uinti/jumppa. matalarunkoinen pyörä hankittu, pyöräilyä harrastan. jaloissa on ed, tunto, mutta aktiivisuudestani huolimatta jalkoihin en ole saanut yhtään enemmäm voimaa??onko kellään samantyypp.taudinkuvaa /selänylinkanavan ahtauma. pyydän nöyrästi ja kauniisti kirjoittakaa minulle!

      • krooninenko selkäsai

        vielä tuohon edelliseen "krooninenko selkäsai " haluan lisätä vielä. varpaille en ole päässyt nuosemann vuosiin enkä kantapäille. altaassa tosin pääsen. kävellä läpsyttelen kuin aku ankka. kävelyni muistuttaa jo katkokävelyä ja menen eteenpäin
        jäykästi kuin rautakanki. pyydän ed. nöyrästi kirjoittakaa minulle!


    • Annikki 78v.

      Minulla on ollut ehkä jo viisi vuotta paleleva hermosärky jaloissa, varpaat ja jalkapohjat ovat lähes tunnottomat. Olen ollut kolme kertaa hermorata tutkimuksissa, joissa on todettu selkäydinkanavan ahtauma. Kävely ja seisominen on raskasta, aamulla jaksan paremmin ,mutta väsyn pian. Olen käynyt kolme vuotta kuntosalilla ja vesijuoksua sekä uintia olen harrastanut, melkein koko eläkkeellä olin aikani.
      Lääkäriltä en ole muuta apua saanut kuin LYRICA150mg yöksi että saan nukuttua.
      Kyllä hermokipu päivälläkin vaivaa mutta kun on liikkeessä ja pitää jalat lämpimänä niin joten kuten pärjää.
      Saisikohan yksityislääkäriltä parempaa apua????

    • tsemppiä sinulle

      Minulle sanoi Terveystalon yksityislääkäri (ortopedi) ettei Lyrica auta hermokipuun selkäydinkanavan ahtaumassa,määräsi Panacodia,sillä pääsin taas jaloilleni.
      Alkoi jo olemaan halvaus oireita.vasen jalka meni tunnottomaksi välillä varpaita myöten,myös alakroppa.kipu välillä nilkassa niin kova että luulin jo olevan nivelessä murtuma,ei kävellessä voinut varata ollenkaan,heti alkoi tunto menemään jalasta.
      En ole antanut toistaiseksi leikata,mutta varmaan jossain vaiheessa leikkaus edessä.

    • Vertaistukea

      Olen 40-vuotias nainen ja niskan sekä alaselän jäykkyydestä kärsinyt 15 vuotta ainakin (olen ollut tuolloin myös peräänajokolarissa). Puoli vuotta sitten jäi lenkkeily ja nyt odotan magneettikuvaan pääsyä, koska epäilynä lannerangassa spinaali stenoosi. Lenkkeily ei onnistu, kävelymatkat tyssää vasemman lonkan, polven, nilkan hermosärkyyn. Niskasta ei kukaan ole puhunut mitään, muuta kuin jäsenkorjaaja sanoi joskus, että jättää suosista sen hoitamisen muille. Mitä lie mahtaa sieltä löytyä. Onko muilla millaisia kokemuksia esim. leikkauksesta?

      • Anonyymi

        Minulta leikattiin viime marraskuussa shtauma, kivut eät ole hävinneet, Kuopiossa tehtiin. Kävin tarkadtuksessa ja ortopedi sanoi, että kulkureitti on vapaa, mutta on arpikudosta ja se särkee. Lydiga ja Tramal, alkaa olla keskitymiskyvyssä ongelmia ja aamuisin pahoinvointia, Panacod sama tilanne, lisäksi maha menee kovaksi kuin jäniksellä. Pitää myydä mökki, ei pysty puita kaatamaan ja -tekemään, ei lumitöitä tms, helvetisti särkee jalkaterää, vasenta reittä, lonkan seutua, kainalon alta olkapäähän ja niskaan asti, hulluksi tässä tulee, L4 leikattiin, kävely on tuskaa. Kylmä on pahasta, ortopedi ehdotti alarangan suoristamista ruuveilla, en tiedä, elämä mennyt pilalle ennen samoilin, rakensin ja lenkkeilin, nyt ei mitään. Veneenkin myin, soutaminen ei käynyt, samoin lähti surffilauta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta leikattiin viime marraskuussa shtauma, kivut eät ole hävinneet, Kuopiossa tehtiin. Kävin tarkadtuksessa ja ortopedi sanoi, että kulkureitti on vapaa, mutta on arpikudosta ja se särkee. Lydiga ja Tramal, alkaa olla keskitymiskyvyssä ongelmia ja aamuisin pahoinvointia, Panacod sama tilanne, lisäksi maha menee kovaksi kuin jäniksellä. Pitää myydä mökki, ei pysty puita kaatamaan ja -tekemään, ei lumitöitä tms, helvetisti särkee jalkaterää, vasenta reittä, lonkan seutua, kainalon alta olkapäähän ja niskaan asti, hulluksi tässä tulee, L4 leikattiin, kävely on tuskaa. Kylmä on pahasta, ortopedi ehdotti alarangan suoristamista ruuveilla, en tiedä, elämä mennyt pilalle ennen samoilin, rakensin ja lenkkeilin, nyt ei mitään. Veneenkin myin, soutaminen ei käynyt, samoin lähti surffilauta

        Tutulta kuulostaa. Odotan aikaa neurokirurgi ole. Jos päättävät leikata suostun vaikkei onnistuminen ole varmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta leikattiin viime marraskuussa shtauma, kivut eät ole hävinneet, Kuopiossa tehtiin. Kävin tarkadtuksessa ja ortopedi sanoi, että kulkureitti on vapaa, mutta on arpikudosta ja se särkee. Lydiga ja Tramal, alkaa olla keskitymiskyvyssä ongelmia ja aamuisin pahoinvointia, Panacod sama tilanne, lisäksi maha menee kovaksi kuin jäniksellä. Pitää myydä mökki, ei pysty puita kaatamaan ja -tekemään, ei lumitöitä tms, helvetisti särkee jalkaterää, vasenta reittä, lonkan seutua, kainalon alta olkapäähän ja niskaan asti, hulluksi tässä tulee, L4 leikattiin, kävely on tuskaa. Kylmä on pahasta, ortopedi ehdotti alarangan suoristamista ruuveilla, en tiedä, elämä mennyt pilalle ennen samoilin, rakensin ja lenkkeilin, nyt ei mitään. Veneenkin myin, soutaminen ei käynyt, samoin lähti surffilauta

        Olen 70v nainen. Skolioosi, madaltunaa nikamissa , osarepeämääMagneettitutkimuksissa kuvattiin selkä- ja lanneranka.
        mm.ahtauma 3/4 nikaman välillä. Vaivanani on ollut mm.oikean jalan kivut ylhäältä nilkkaan sekä puutumistunne, Polte sääriosassa. Ortopedin arvio: Kivut johtuvat edell.mainitusta syystä.
        Olen menossa Tyksiin 19.4. Tehdään pienimuotoisempi leikkaus.
        Otetaan luuta pois, jäykistetään se osa, yksi rruuvi molemmin puolin. Toipumisaika 3 kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 70v nainen. Skolioosi, madaltunaa nikamissa , osarepeämääMagneettitutkimuksissa kuvattiin selkä- ja lanneranka.
        mm.ahtauma 3/4 nikaman välillä. Vaivanani on ollut mm.oikean jalan kivut ylhäältä nilkkaan sekä puutumistunne, Polte sääriosassa. Ortopedin arvio: Kivut johtuvat edell.mainitusta syystä.
        Olen menossa Tyksiin 19.4. Tehdään pienimuotoisempi leikkaus.
        Otetaan luuta pois, jäykistetään se osa, yksi rruuvi molemmin puolin. Toipumisaika 3 kk.

        Lisäys edelliseen kirjoitukseeni: Oin.polvessa nivelrikkoa, todettu jo vuosi sitten että In melkein leikkauskunnossa. Sekin aiheuttaa kipua. Lisäksi fibromyalkiaa. Reisilihakset ja lanteen seudulla kipuja. Sängyssä kääntyminen hankalaa.
        Ps. Kirjoittakaa myös ne, joilla leikkaus on täysin onnistunut eikä ole tullut myöhemminkään mitään vaivoja.
        Kai heitäkin on?


    • Anonyymi

      ei ole mitään keinoja .kärsi pois.voit hakeutua selkäydinklinikalle oysiin.paljon tietoa netissä

    • Anonyymi

      Olen 75v. Parivuotta sitten tehetiin alaselän ahtauman leikkaus. Auttoi hirvittävään säärien ja jalkojen puutuneisuuteen.Kolmen kuukauden kuluttua kävely muuttui ankkamaiseksi. Otettiin koko rangan mangneettikuva. Ilmeni selkäytimen syrinix ontelon. Olen luullut kävely ja pahat jalkavaivani johtuivatkin siitä. Nyt neuroligit on sitämieltä ,että on muu hermojuurisairaus. Pystyssäpysymiseni ilman keppiä ei onnistu. Kouristukset varpaissa

      • Anonyymi

        Olen 81v. lannerangan ahtauma v.2018 en suostunut leikkaukseen vaikka kipu alussa vei jalat alta. Entinen yleisurheilija voimailija. Selkä pysynyt timmissä painoharjoittelulla, tänään en nostanut maasta kun viikko sitten hierotin ja ristiselkä kipeytyi, pitää odottaa että saa taas vetää maasta täysillä, isommat painot nostan n.12cm korokkailta niin selkä pysyy ryhdissä joka on tärkeätä eikä tule vahinkoa. Jos ei tilanne tästä pahene niin näin mennään loppuun asti. Teen vielä tietokoneella talotekn.suunnittelua ja istun paljon. terv. Matti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 81v. lannerangan ahtauma v.2018 en suostunut leikkaukseen vaikka kipu alussa vei jalat alta. Entinen yleisurheilija voimailija. Selkä pysynyt timmissä painoharjoittelulla, tänään en nostanut maasta kun viikko sitten hierotin ja ristiselkä kipeytyi, pitää odottaa että saa taas vetää maasta täysillä, isommat painot nostan n.12cm korokkailta niin selkä pysyy ryhdissä joka on tärkeätä eikä tule vahinkoa. Jos ei tilanne tästä pahene niin näin mennään loppuun asti. Teen vielä tietokoneella talotekn.suunnittelua ja istun paljon. terv. Matti

        Hei! Samaa ikäluokkaa olen
        Mukava uudempiakin kirjoituksia.
        OmaKannasta luin fysioterapeutin sanan "SPINAALISTENOOSI? "

        Huomenna olisi fysio-puhelu.
        Kiitän ja kerron, ettei tarvitse ?-merkkiä perään.
        Minullahan oireet kirjaimellisesti "Splnaali".
        Heinäkuun 17pv paheni oheiseksi.
        Kesäkuun alussa kyllä kuvattiin Nivelrikko, joten sitäkin ennen vaivaa kävelyssä.
        Joku lääkäri antoi kortisonipiikinkin, ei auttanut.
        Lääkkeitäkin jo kesällä, ei apua.
        Sohvalta noustessa, heti outo puutuminen/ kiristävätunne ja sitä rataa kipua. Pakko kävellä kumarassa ja vielä varovasti, ettei "notkahdusta"

        Alkuun lonkan"nivelrikkotuomion" jälkeen kipu heijastuikin vaan polveen saakka.
        Nyt särkyä nilkkaan saakka.
        Kuinkahan fysiot. nyt suosittelisi lääkärille uudelleen, oli puhetta ortopedille menosta. Menisin vaikka yksityisellelin, pitkät jonot.


    • Anonyymi

      Olin leikkaushoidossa, ei ollut muuta vaihtoehtoja fysikaalihoito apu nolla särkylääkkeet ei apua kävellä voi sata metriä pissa ei kulkenu hirvea lakkaamaton särky

      • Anonyymi

        Hei, 17.10.22 kirjoittanut! Odottaisin lisää, miten leikkaus mennyt ja oliko apua!?

        Siellä 5.11.22 välis olikin aika pitkästi kertonut kuulumisistaan, aika vaikeita.
        Sitten olikin ihan vanhojakin.
        Tai näköjään olin "eksynyt" tällekin sivuille juttujani kertomaan.

        Sitten vähän jatkoa. Pääsin hyvälle naislääkärille, joka laittoi lähetteen Fysiatrille, joka lähetteen Magneettikuvaukseen.
        Fysiatriie olisi ollut aika 20.12.22 kuulemaan tuloksista. Kelakyytiin ei autoja, vaikka tilasin viikkoa ennen. Sain puhelimessa vähän tietoja, nyt uusi aika helmikuuhun.

        Nyt olenkin keksinyt Glukosamiinin jolla olen pystynyt suoremmassa kävelemään. Saattanut auttaa jalkojenkin kivuissa.
        Ihmettelen miten ollenkaan olisin tämän ajan mennyt.
        Kun pahimmillaan en pystynyt rappusia nousemaan kylässä.
        Tässä hissi ja yritän kuntoilla, etten aina ajele. Kävelylenkit jää roskiksella käyntiin.

        Mitenkähän asiassa edetään, kun käyn fysiatrilla. Tuo fysiaterapeutilla käynti ei paranna.
        Nyt jos tulisi uusia kirjoituksia kokemuksista.
        Usein saanut vanhatkin ketjut jatkumaan. Odotan tuon leikkauksenkin jatkavan.


    • Anonyymi

      Moi,minulla useita selkäydin kanavan ahtaumia jotka "yritetty korjata "mutta eka leikkaus v.1012 oli turha toinen leikkaus 2014 tapahtui niin että orttopedi pisi puukolla selkäydinkanavaan jonka seurauksena sain kroonisenhermokivun ja lantionpohje laskeutui n.4 cm sen seurauksen voittekin arvata.
      KIPUJA ON PALJON JA NYT PAHENTUNUT,ROLLAATTORILLA KULJEN KOTONAKIN.Ei voi seisoa kuin hetkiä ja on pakko istua välillä ei kärsi istuakkaan.
      Kipulääkkeitä haluaisivat kipupolilla ottaa pois !!! Nyt lupa reumalääkäriltä kun on useita kipupaikkoja on myös reuma,äskettäin kaaduin ja vasen käsi murtui kipsi poissa n.3 viikkoa,käsi on outo joustava kyynärpäästä varmaan ole luutunut koska on osteoporoosi.vaikee liikkua yhden käden varassa rollaattorilla kun on myös molemmat olkapäät kuluneet niin että luupinnat hankaa toisiaan,nilkka on myös murtut eikä voi enää tehdä muuta kuin amputoida keinonivel syövyttää luuta,on sellainen viallinen proteesi,sitten on vyöruususta jäänyt hermokipu ollut nyt.7 kk eikä näy helpottavan,voin nukkua vain oikealla kyljellä kylmäpakkausten kanssa,usein herään johonkin kipupaikkaan tai useampaan.reumakipuja myös paljon kjpu säteilee koko käsivarteen,kädet ei mene kunnolla nyrkkiin,rystyset kipeät myös.
      tuli pitkä valitusvirsi.sorry.

    • Anonyymi

      Mulla leikattiin 2005 olin 38 vuotias. Täjän sadkka ollu oireet pois mutta nyt saikulla ja tutkimukset kesken...

    • Anonyymi

      Selkäni lopulta leikattiin vuonna 2008 ja kaikki oli ihanasti sen jälkeen. Leikkaava lääkäri sanoi että vannoo selän kuntoa 10 vuodeksi mutta sen jälkeen saattaa uusiutua. Nyt on samanlaisia tuntemuksia ja ilen jonossa siltasairaalaan. Hoidan ensin lonkan nivelrikon ja sitten selän vuoro. Ei niistä jumpista ym olisi pidemmän päälle ollut apua . Kaikki näkyi selkeesti MRI - kuvissa. Tsemppiä

    • Anonyymi

      Meneekö selkäydinkanavan ahtaudessa jalat yht'äkkiä alta ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta.

      • Anonyymi

        Ei ainakaan yleisesti, vaiva on hitaasti kehittyvä ja pääasiassa vanhempien ihmisten vaiva.


      • Minulla viime keväänä todettiin kuvista selkäydinahtauma Porvoossa, sieltä lähete Siltasairaalaan jonne olen kohta odottanut kutsua siis vuoden.
        Kipu pahin alaselässä, siitä molemmat pakarat ja reisistä etusääreen asti kiristystä ja poltetta.
        Elämästä tullut suorittamista päivästä päivään.
        Mitään ei voi harrastaa, kuin kutomistsa pienissä pätkissä, katsoa tv vaakatasossa, kunto nollassa.


    • Anonyymi

      Onko teillä kenelläkään selkäydinkanavan ahtauman syynä fasettikysta tai useampia kystia?

      Jos, niin onko se/ne leikattu pois?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe