Multaq 400mg 1 tabletti aamuin illoin....

Multaq

Onko jollakin jo käytössä tämä lääke? Olin eilen kardiologin vastaaotolla ja sain tämän lääkkeen flimmerin estoon. Holter-tutkimuksessa 24h minulla oli useita pieniä flimmeri jaksoja vuorokaudessa sekä kammioperäisiä lisälyöntejä. Syön vielä Marevania ja verenpaineeseen on oma lääkitys.
Elämä on ollut varsin epämukavaa, illalla nukahtaminen on kestänyt parisen tuntia, koska sydän lyö omiaan ja menee usein flimmeriin, pompin säkyyn ja sängystä ylös ja juon lämmintä vettä, niin saan sen takaisin sinusrytmiin.
Lääke ei ole vielä edes Kelan korvauspiirissä joten maksoin 50 päivästä 185 euroa, se ei edes kerrytä omavastuuta.....lääkäri lupasi kirjoittaa b-lausunnon Kelaa varten, mutta apteekkari sanoi, että se täytyy ensin hyväksyttää Kelan korvauksen piiriin ennen kuin saan mitään alennusta. Jos se toimii kai siihen raha löytyy, tänään vielä muljuaa yms. mutta kai siihen muutama päivä menee ennen kuin se tehoaa, toivon ainakin niin:)

41

9788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Darone Amio

      Multaq kaksi kertaa päivässä. Jostakin luin, että alkaa vaikuttaa kunnolla vasta oliko se viikon vai kahden päästä.

    • Lippa vinossa

      Sain hiljattain likimain samanlaisiin oireisiin samat lääkkeet. Myönteisiä vaikutuksia tuli heti. Aikaisemmat useita kertoja päivässä olleet flimmerit jäivät lähes kokonaan pois. Sykkeessä ei ole enää ollut laukkajaksoja. Ruokailujen jälkeen flimmereitä kuitenkin tuntuu vielä joskus olevan mutta siis paljon harvemmin.

      Multaq tulee kela-korvattavaksi joulukuun alusta mutta se edellyttää b-todistusta.

      • Multaq

        asiallisista vastauksista. Nyt odottelen rauhassa lääkkeen vaikutusta.....Neljän kuukauden päästä menen uusiin tutkimuksiin 48h Holter ja katsotaan mitä filmissä näkyy....Tunnen varmasti jos vointini paranee, nyt otan rennosti ehkä silläkin on merkitystä. Itse en ole levännyt tarpeeksi, koska tein kolmisen vuotta kahta ja puolitoista vuotta kolmea työtä ilman kesälomia....kaikella on veronsa.
        Hyvää jatkoa kaikille rytmärien parissa kamppaileville, voimia teille kaikille:)


      • Darone Amio
        Multaq kirjoitti:

        asiallisista vastauksista. Nyt odottelen rauhassa lääkkeen vaikutusta.....Neljän kuukauden päästä menen uusiin tutkimuksiin 48h Holter ja katsotaan mitä filmissä näkyy....Tunnen varmasti jos vointini paranee, nyt otan rennosti ehkä silläkin on merkitystä. Itse en ole levännyt tarpeeksi, koska tein kolmisen vuotta kahta ja puolitoista vuotta kolmea työtä ilman kesälomia....kaikella on veronsa.
        Hyvää jatkoa kaikille rytmärien parissa kamppaileville, voimia teille kaikille:)

        Multaq. Ensimmäisen viikon päästä rytmi saatiin sähköllä käätymään. Aamuisin huolestuttavat rytmin sekoilut, ihme juttuja. Tänään alkoi nousupyrähtely pienistä liikkeistä kuten flimmerinkin aikana. Yhdellä kerralla pulssi rupesi nousemaan jatkuvasti ylöspäin. Onneksi pysähtyi 145:een ettei noussut ylemmäs. Liittyvätköhän nämä sekoilut syömiseen tai siihen, että lääke ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa tai siihen, että sydän itse panee hanttiin lääkkeen vaikutukselle. Sulla Lippa vinossa on näköjään myöskin ruokailujen jälkeisiä ongelmia.

        Onko teillä kaikilla yleensä kontrolli vasta neljän kuukauden päästä? Minä yritän päästä kontrolliin aiemmin, varsinkin, kun pitäisi päästä pian sappileikkaukseen. Nämä nykyiset kammiolisälyönnit eivät varmaan ole hyväksi nukutuksessa.


      • Lippa vinossa
        Darone Amio kirjoitti:

        Multaq. Ensimmäisen viikon päästä rytmi saatiin sähköllä käätymään. Aamuisin huolestuttavat rytmin sekoilut, ihme juttuja. Tänään alkoi nousupyrähtely pienistä liikkeistä kuten flimmerinkin aikana. Yhdellä kerralla pulssi rupesi nousemaan jatkuvasti ylöspäin. Onneksi pysähtyi 145:een ettei noussut ylemmäs. Liittyvätköhän nämä sekoilut syömiseen tai siihen, että lääke ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa tai siihen, että sydän itse panee hanttiin lääkkeen vaikutukselle. Sulla Lippa vinossa on näköjään myöskin ruokailujen jälkeisiä ongelmia.

        Onko teillä kaikilla yleensä kontrolli vasta neljän kuukauden päästä? Minä yritän päästä kontrolliin aiemmin, varsinkin, kun pitäisi päästä pian sappileikkaukseen. Nämä nykyiset kammiolisälyönnit eivät varmaan ole hyväksi nukutuksessa.

        1,5 kk:n Multaq lääkkeen käytöstä minulla on hyviä kokemuksia edelleen. En ole juuri huomannut enää sykkeen laukaamisia enkä epäsäännöllisyyksiä. Kovan saunomisen jälkeen ja joskus välittömästi ruokailun jälkeen saattaa joskus, ehkäpä kerran viikossa, olla rytmihäiriöitä. Pulssi on aika alhainen mutta se on normaalia eikä haittaa eloa. Marevan lääkitys on ainakin toistaiseksi päällä.
        Kontrolliaika 6 kk:n päästä.


      • Multaq

        Sain 5.11 kardiologilta reseptin Multaq 400mg aamuin illoin...hain lääkkeen saman päivän iltana töiden jälkeen. Vein B-lausunnon Kelaan myöhemmin ja kun kävin tiedustelemassa tilannetta virkailija selitti, että en saa takautuvasti korvausta ed. reseptistä koska hain lääkkeen ennen kuin toin B-lausunnon Kelaan, onko todella näin? Minusta tuntuu, että kokeilevat vain onko asiakas tietoinen takautuvasta korvauksesta....Kun vein B-lausunnon Kelaan toinen virkailija pyysi ottamaan talteen kuitit korvauksen saamiseksi takautuvasti....Minulla on aikaisemmin ollut Kelakortissa korvaukset 205 (verenpainetauti) ja 207 (eteisvärinän estoon tarkoitettu lääkekorvaus) nyt minua ihmetyttää Kelalta tänään saatu vastaus! Multaq lääkkeen korvauksen saamisessa pitää kortissa olla numerosarja 342 ja sitä minulla ei vielä ole.
        Vastahakoisesti hän otti kuitin ed. reseptistä ja täytti kuitenkin kaavakkeen johon laitoin tilinumeron maksua varten....Miten teillä muilla on korvauskäsittelyt edenneet, onko ollut vaikeuksia?


      • aleka....
        Multaq kirjoitti:

        Sain 5.11 kardiologilta reseptin Multaq 400mg aamuin illoin...hain lääkkeen saman päivän iltana töiden jälkeen. Vein B-lausunnon Kelaan myöhemmin ja kun kävin tiedustelemassa tilannetta virkailija selitti, että en saa takautuvasti korvausta ed. reseptistä koska hain lääkkeen ennen kuin toin B-lausunnon Kelaan, onko todella näin? Minusta tuntuu, että kokeilevat vain onko asiakas tietoinen takautuvasta korvauksesta....Kun vein B-lausunnon Kelaan toinen virkailija pyysi ottamaan talteen kuitit korvauksen saamiseksi takautuvasti....Minulla on aikaisemmin ollut Kelakortissa korvaukset 205 (verenpainetauti) ja 207 (eteisvärinän estoon tarkoitettu lääkekorvaus) nyt minua ihmetyttää Kelalta tänään saatu vastaus! Multaq lääkkeen korvauksen saamisessa pitää kortissa olla numerosarja 342 ja sitä minulla ei vielä ole.
        Vastahakoisesti hän otti kuitin ed. reseptistä ja täytti kuitenkin kaavakkeen johon laitoin tilinumeron maksua varten....Miten teillä muilla on korvauskäsittelyt edenneet, onko ollut vaikeuksia?

        Kyllä se suurinpiirtein noinkin käy- Olisithan voinut odottaa uutta korttiasi ettää sinne ilmestyy 342 ja viedä vasta sitten. Koodi tulee uuteen korttiin kun B-lausunto on hyväksytty ja käsitelty KELA:ssa. Tuolla tavalla ehkä nopeutuu rahan saanti.
        (ihmettelen minkä "kuitin", joka on siis kuitti jostain saadusta - tai annetusta) tarkoittanet kopiota.


      • Darone Amio
        Multaq kirjoitti:

        Sain 5.11 kardiologilta reseptin Multaq 400mg aamuin illoin...hain lääkkeen saman päivän iltana töiden jälkeen. Vein B-lausunnon Kelaan myöhemmin ja kun kävin tiedustelemassa tilannetta virkailija selitti, että en saa takautuvasti korvausta ed. reseptistä koska hain lääkkeen ennen kuin toin B-lausunnon Kelaan, onko todella näin? Minusta tuntuu, että kokeilevat vain onko asiakas tietoinen takautuvasta korvauksesta....Kun vein B-lausunnon Kelaan toinen virkailija pyysi ottamaan talteen kuitit korvauksen saamiseksi takautuvasti....Minulla on aikaisemmin ollut Kelakortissa korvaukset 205 (verenpainetauti) ja 207 (eteisvärinän estoon tarkoitettu lääkekorvaus) nyt minua ihmetyttää Kelalta tänään saatu vastaus! Multaq lääkkeen korvauksen saamisessa pitää kortissa olla numerosarja 342 ja sitä minulla ei vielä ole.
        Vastahakoisesti hän otti kuitin ed. reseptistä ja täytti kuitenkin kaavakkeen johon laitoin tilinumeron maksua varten....Miten teillä muilla on korvauskäsittelyt edenneet, onko ollut vaikeuksia?

        Kiemuraista on Kelalta korvauksen saanti. En ymmärrä, miksi se on tehty niin vaikeaksi. Olen joutunut tappelemaan lääkärien ja apteekkien kanssa. Väärä koodi Kelakortissa. Kela ehdotti lääkkeen vaihtoa. Joo, kyllä vaihtaisin mielelläni, jos jokin lääke auttaisi. Lääkäriltä ei meinannut millään saada uutta B-lausuntoa. Pyytelyä ja kyselyä. Olen joutunut ostamaan 20 tabletin pakkauksia, kun ei ole ollut tietoa takautuvasta korvauksesta ja mahdollisesta uudesta B-lausunnosta. Lopulta reseptissäni oli enää 100 kpl (josta vain voi saada korvauksen). Tarkalle meni, että en joutunut puhkaisemaan sitä viimeista sadan satsia taas 20 kpl:ksi. Tai olisi pitänyt pitää lääkkeessä tauko. Tai hankkia uusi resepti. Hain itse 14 km:n päästä B-lausunnon, vein sen Kelaan ja sitten marssin apteekkiin ostamaan sen 100-pakkauksen. Mistä ne Kelassa jälkikäteen tietävät, mihin kellonaikaan olen B-lausunnon samana päivänä jättänyt, ennen vai jälkeen apteekkikäynnin? Takautuvasti pitäisi saada korvaus, kun olen vienyt B-lausunnon apteekkiin ennen lääkkeen ostoa. On tämä saivartelua. Tosi kalliikksi on tullut lokakuusta asti syödä sitä lääkettä reilu 40 euroa/10 pvn satsi.
        Lisäksi lääke tekee huonovointisuutta aamulla.


      • Multaq
        Darone Amio kirjoitti:

        Kiemuraista on Kelalta korvauksen saanti. En ymmärrä, miksi se on tehty niin vaikeaksi. Olen joutunut tappelemaan lääkärien ja apteekkien kanssa. Väärä koodi Kelakortissa. Kela ehdotti lääkkeen vaihtoa. Joo, kyllä vaihtaisin mielelläni, jos jokin lääke auttaisi. Lääkäriltä ei meinannut millään saada uutta B-lausuntoa. Pyytelyä ja kyselyä. Olen joutunut ostamaan 20 tabletin pakkauksia, kun ei ole ollut tietoa takautuvasta korvauksesta ja mahdollisesta uudesta B-lausunnosta. Lopulta reseptissäni oli enää 100 kpl (josta vain voi saada korvauksen). Tarkalle meni, että en joutunut puhkaisemaan sitä viimeista sadan satsia taas 20 kpl:ksi. Tai olisi pitänyt pitää lääkkeessä tauko. Tai hankkia uusi resepti. Hain itse 14 km:n päästä B-lausunnon, vein sen Kelaan ja sitten marssin apteekkiin ostamaan sen 100-pakkauksen. Mistä ne Kelassa jälkikäteen tietävät, mihin kellonaikaan olen B-lausunnon samana päivänä jättänyt, ennen vai jälkeen apteekkikäynnin? Takautuvasti pitäisi saada korvaus, kun olen vienyt B-lausunnon apteekkiin ennen lääkkeen ostoa. On tämä saivartelua. Tosi kalliikksi on tullut lokakuusta asti syödä sitä lääkettä reilu 40 euroa/10 pvn satsi.
        Lisäksi lääke tekee huonovointisuutta aamulla.

        Sain kelalta joulukuun alussa myös kirjeen jossa mainittiin, että minulla on jo erityiskorvaus kyseiseen lääkkeeseen.....Uskoin että näin on ja hain Tapanina reseptillä ja kortilla lääkettä apteekista, silloin kävi ilmi että korttilla ei saa Multaq lääkettä korvauksella. Menin siis eilen Kelaan josta tuo ed. viestini kertoo...Tänään Kelalta soitettiin ja pahoiteltiin virhettä, mutta eipä se nyt auta minua.....lääkkeet ovat hakematta ja flimmeriä pukkaa...ei mulla ole 183 euroa tällä hetkellä, olin varautunut 98 euroon koska luotin kirjeeseen jonka joulukuun alussa sain. Yllätys oli suuri kun yritin hakea lääkkeitä Tapanina...
        Kaikille tiedoks,i jos saatte B-lausunnon viekää se ensin Kelaan ja pyytäkää mielummin vahvistus lausunnon tuonnista Kelaan, sen jälkeen voitte turvallisesti hakea lääkkeet. nimimerikille aleka: Tarkoitin ihan kuittia, en kopiota, jonka sain apteekista ostettuani ensimmäisen erän lääkettä....siitä en saa korvausta, koska Multaq ei ollut vielä hyväksytty Kelan korvauspiiriin...ei näkynyt myöskään Kelan kertymässä joten ei ole vaikutusta myöskään omavastuun muodostumiseen, jotain 670€/vuodessa, sen kun saa rikki niin loputhan onkin ilmaista tavaraa...hih, hih...sen sanoin kyllä tänään Kelan virkilijalle ja paljon muutakin. Perkele niitten kanssa...nyt odotan uutta korttia ja lupasivat laittaa postitse kirjeen jolla saisin hakea lääkettä ennen kortin saapumista. Mistään ei kerrota asioita oiken, tehdään virheitä ja potilashan joutuu kaiken kestämään...varsinkin flimmeriä pukkaa päälle stessissä vieläkin enemmän ja näinhän mullekkin on käynnyt. 20 kpl pakkauksia ei kannata ostaa, niistä ei saa koskaan takaisin mitään, niin sanottiin apeekissa ja Kelalta. Miksi moisia edes myydään?


      • Neljänteen abl
        Multaq kirjoitti:

        Sain kelalta joulukuun alussa myös kirjeen jossa mainittiin, että minulla on jo erityiskorvaus kyseiseen lääkkeeseen.....Uskoin että näin on ja hain Tapanina reseptillä ja kortilla lääkettä apteekista, silloin kävi ilmi että korttilla ei saa Multaq lääkettä korvauksella. Menin siis eilen Kelaan josta tuo ed. viestini kertoo...Tänään Kelalta soitettiin ja pahoiteltiin virhettä, mutta eipä se nyt auta minua.....lääkkeet ovat hakematta ja flimmeriä pukkaa...ei mulla ole 183 euroa tällä hetkellä, olin varautunut 98 euroon koska luotin kirjeeseen jonka joulukuun alussa sain. Yllätys oli suuri kun yritin hakea lääkkeitä Tapanina...
        Kaikille tiedoks,i jos saatte B-lausunnon viekää se ensin Kelaan ja pyytäkää mielummin vahvistus lausunnon tuonnista Kelaan, sen jälkeen voitte turvallisesti hakea lääkkeet. nimimerikille aleka: Tarkoitin ihan kuittia, en kopiota, jonka sain apteekista ostettuani ensimmäisen erän lääkettä....siitä en saa korvausta, koska Multaq ei ollut vielä hyväksytty Kelan korvauspiiriin...ei näkynyt myöskään Kelan kertymässä joten ei ole vaikutusta myöskään omavastuun muodostumiseen, jotain 670€/vuodessa, sen kun saa rikki niin loputhan onkin ilmaista tavaraa...hih, hih...sen sanoin kyllä tänään Kelan virkilijalle ja paljon muutakin. Perkele niitten kanssa...nyt odotan uutta korttia ja lupasivat laittaa postitse kirjeen jolla saisin hakea lääkettä ennen kortin saapumista. Mistään ei kerrota asioita oiken, tehdään virheitä ja potilashan joutuu kaiken kestämään...varsinkin flimmeriä pukkaa päälle stessissä vieläkin enemmän ja näinhän mullekkin on käynnyt. 20 kpl pakkauksia ei kannata ostaa, niistä ei saa koskaan takaisin mitään, niin sanottiin apeekissa ja Kelalta. Miksi moisia edes myydään?

        4 euroa päivä....eikä edes auta. Sähköä on haettava.


      • Hesei
        Neljänteen abl kirjoitti:

        4 euroa päivä....eikä edes auta. Sähköä on haettava.

        Sain joulukuun alussa Multag-reseptin flimmeriin ja ryhdyin välittömästi käyttämään lääkettä. Aikaisemmin olen käyttänyt Tambocor:ia ja Emconcor:ia. Multag korvaa molemmat. Minulla kesti yli 3 vikkooa kunnes lääke alkoi vaikuttaa myönteisemmin. Viimeiset pari viikkoa ovat menneet mukavasti. Olen siirtynyt myös kahvista ja tummasta teestä yksinomaan vihreään teehen. Uskon tällä olevan myös merkitystä.
        Onko tee- ja kahvi-kokemuksia muilla ?
        Uutta Kela-korttia odottelen. Lääkäri laittoi paperit suoraan Kelaan, josta ei toistaiseksi ole uutta korttia tullut.


      • Köntsänen
        Hesei kirjoitti:

        Sain joulukuun alussa Multag-reseptin flimmeriin ja ryhdyin välittömästi käyttämään lääkettä. Aikaisemmin olen käyttänyt Tambocor:ia ja Emconcor:ia. Multag korvaa molemmat. Minulla kesti yli 3 vikkooa kunnes lääke alkoi vaikuttaa myönteisemmin. Viimeiset pari viikkoa ovat menneet mukavasti. Olen siirtynyt myös kahvista ja tummasta teestä yksinomaan vihreään teehen. Uskon tällä olevan myös merkitystä.
        Onko tee- ja kahvi-kokemuksia muilla ?
        Uutta Kela-korttia odottelen. Lääkäri laittoi paperit suoraan Kelaan, josta ei toistaiseksi ole uutta korttia tullut.

        Itsekkin käytän kyseistä Multaq-lääkitystä.
        Ottakaa HETI yhteyttä lääkäriinne sivuvaikutukse/vaikutusten vuoksi.
        Maksaarvot pitää tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa ja miksei juuri INR-arvon mittauksen yhteydessä!!! (Marevan)
        Multaq uutena lääkkeenä on jo aiheuttanut maksansiirtoja!


      • Lippa vinossa
        Köntsänen kirjoitti:

        Itsekkin käytän kyseistä Multaq-lääkitystä.
        Ottakaa HETI yhteyttä lääkäriinne sivuvaikutukse/vaikutusten vuoksi.
        Maksaarvot pitää tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa ja miksei juuri INR-arvon mittauksen yhteydessä!!! (Marevan)
        Multaq uutena lääkkeenä on jo aiheuttanut maksansiirtoja!

        Onko jollakin tietoja, mitä sivuvaikutuksia Multaq mahdollisesti on aiheuttanut? Itse olen käyttänyt Multaqia noin 3 kkk. Minulla ei ole ollut havaittavia sivuvaikutuksia, jotka olisin yhdistänyt lääkkeeseen. Nyt parin päivän ajan olen ylävatsassani vasemmalla puolella tuntenut ajoittaista kipristelyä. Olisikohan sillä jotakin tekemistä lääkkeen kanssa?

        Köntsänen, kertoisitko lisää tiedossasi olevista sivuvaikutuksista ja niiden tutkimisesta.


      • Köntsänen
        Lippa vinossa kirjoitti:

        Onko jollakin tietoja, mitä sivuvaikutuksia Multaq mahdollisesti on aiheuttanut? Itse olen käyttänyt Multaqia noin 3 kkk. Minulla ei ole ollut havaittavia sivuvaikutuksia, jotka olisin yhdistänyt lääkkeeseen. Nyt parin päivän ajan olen ylävatsassani vasemmalla puolella tuntenut ajoittaista kipristelyä. Olisikohan sillä jotakin tekemistä lääkkeen kanssa?

        Köntsänen, kertoisitko lisää tiedossasi olevista sivuvaikutuksista ja niiden tutkimisesta.

        Sain tiedon eräältä lääkäriltä,että äskettäin oli tullut kirje Multaqista.
        Tiedotteessa mainittiin lääkkeen ehkä aiheuttamista maksavaurioista.
        Krje oli kuulemma tiukkasävyinen?
        Jokaiselle joka aloittaa ko.lääkityksen pitää tehdä veriarvojen (maksaarvojen ja munuaisarvojen) seuranta kuukauden välein ainakin vuoden ajan.
        Kyseessähän on uusi lääke jota ei vielä ole tutkittu tarpeeksi.

        Netissäkin on tietoa:http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article562209.ece


      • Köntsänen
        Köntsänen kirjoitti:

        Sain tiedon eräältä lääkäriltä,että äskettäin oli tullut kirje Multaqista.
        Tiedotteessa mainittiin lääkkeen ehkä aiheuttamista maksavaurioista.
        Krje oli kuulemma tiukkasävyinen?
        Jokaiselle joka aloittaa ko.lääkityksen pitää tehdä veriarvojen (maksaarvojen ja munuaisarvojen) seuranta kuukauden välein ainakin vuoden ajan.
        Kyseessähän on uusi lääke jota ei vielä ole tutkittu tarpeeksi.

        Netissäkin on tietoa:http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article562209.ece

        Jäi puuttumaan.
        Lisäksi ripulia ja vatsavaivoja.
        Voimattomuutta ja heikkoutta.


      • Darone Amio
        Köntsänen kirjoitti:

        Itsekkin käytän kyseistä Multaq-lääkitystä.
        Ottakaa HETI yhteyttä lääkäriinne sivuvaikutukse/vaikutusten vuoksi.
        Maksaarvot pitää tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa ja miksei juuri INR-arvon mittauksen yhteydessä!!! (Marevan)
        Multaq uutena lääkkeenä on jo aiheuttanut maksansiirtoja!

        Aloitin MUltaqin lokakuun lopulla 2010. Maksa-arvo (ALAT) oli koholla ennen aloitusta, mutta on alentunut sitten. Joulukuussa leikattiin sappirakko. Oli loppuaikoina aamupahoinvointia, ja luulin, että se menee pois sappikiven ja sappirakon leikkauksessa. Ei mennyt, ja oli tammikuun eka viikko aika hankala monine oireineen (mm. vapina). Nestetasapaino on heittänyt jo monta vuotta, ja heittää taas. Pyysin 11.1.2011 saada jättää pois Multaqin ja Marevanin, mutta sydänlääkri ei suosinut sitä. Sanoin kuitenkin, että aion lopettaa ne jossakin vaiheessa.
        Olen puolittanut aamulääkkeen joku aika sitten ja eilen puolitin iltalääkkeen. Täytyy lisätä beetasalpaajaa siihen tilalle. Nykyään särkee ja paleltaa jalkoja hurjasti. Pulssi meee välillä alle 50:n. Oikealle vatsaan koskee, lieneekö leikkauskiinnikkeitä vai maksako se valittaa.
        Helmikuun alkuun olen tilannut yksityiskardiologin ajan. Haluan tietoa jalkojen palelusta, mistä se johtuu ja yleensa lääkityksen lopetussuunnitelmastani.


      • Köntsänen
        Darone Amio kirjoitti:

        Aloitin MUltaqin lokakuun lopulla 2010. Maksa-arvo (ALAT) oli koholla ennen aloitusta, mutta on alentunut sitten. Joulukuussa leikattiin sappirakko. Oli loppuaikoina aamupahoinvointia, ja luulin, että se menee pois sappikiven ja sappirakon leikkauksessa. Ei mennyt, ja oli tammikuun eka viikko aika hankala monine oireineen (mm. vapina). Nestetasapaino on heittänyt jo monta vuotta, ja heittää taas. Pyysin 11.1.2011 saada jättää pois Multaqin ja Marevanin, mutta sydänlääkri ei suosinut sitä. Sanoin kuitenkin, että aion lopettaa ne jossakin vaiheessa.
        Olen puolittanut aamulääkkeen joku aika sitten ja eilen puolitin iltalääkkeen. Täytyy lisätä beetasalpaajaa siihen tilalle. Nykyään särkee ja paleltaa jalkoja hurjasti. Pulssi meee välillä alle 50:n. Oikealle vatsaan koskee, lieneekö leikkauskiinnikkeitä vai maksako se valittaa.
        Helmikuun alkuun olen tilannut yksityiskardiologin ajan. Haluan tietoa jalkojen palelusta, mistä se johtuu ja yleensa lääkityksen lopetussuunnitelmastani.

        Miten on Darone Amio;puolittaminen vaikuttanut rytmihäiriöihin?????
        Itse puolitin Multagin eilen illalla ja saman tein tänä aamuna.Aion myös jatkaa puolella tabletilla.
        Samalla lisäsin Emconcodia 2,5mg.

        Marevania joutuu syömään vähemmä ainakin omien havaintojeni perusteella.
        Multaq nostaa INR-arvoa (myös Multaqin speksissä on maininta tästä;löytyy netistä).


      • Darone Amio
        Köntsänen kirjoitti:

        Miten on Darone Amio;puolittaminen vaikuttanut rytmihäiriöihin?????
        Itse puolitin Multagin eilen illalla ja saman tein tänä aamuna.Aion myös jatkaa puolella tabletilla.
        Samalla lisäsin Emconcodia 2,5mg.

        Marevania joutuu syömään vähemmä ainakin omien havaintojeni perusteella.
        Multaq nostaa INR-arvoa (myös Multaqin speksissä on maininta tästä;löytyy netistä).

        kuukauteen. En tiedä, miten se reagoi. Ei ole vaikuttanut mitään rytmeihin. Infektiot niihin minulla vaikuttavat, ja ehkä flimmeri oli infektiosta. No, en tiedä, miksi pulssini menee helposti alle 50:n ja miksi palelen ja jalkoja särkee.


      • brusa
        Darone Amio kirjoitti:

        Aloitin MUltaqin lokakuun lopulla 2010. Maksa-arvo (ALAT) oli koholla ennen aloitusta, mutta on alentunut sitten. Joulukuussa leikattiin sappirakko. Oli loppuaikoina aamupahoinvointia, ja luulin, että se menee pois sappikiven ja sappirakon leikkauksessa. Ei mennyt, ja oli tammikuun eka viikko aika hankala monine oireineen (mm. vapina). Nestetasapaino on heittänyt jo monta vuotta, ja heittää taas. Pyysin 11.1.2011 saada jättää pois Multaqin ja Marevanin, mutta sydänlääkri ei suosinut sitä. Sanoin kuitenkin, että aion lopettaa ne jossakin vaiheessa.
        Olen puolittanut aamulääkkeen joku aika sitten ja eilen puolitin iltalääkkeen. Täytyy lisätä beetasalpaajaa siihen tilalle. Nykyään särkee ja paleltaa jalkoja hurjasti. Pulssi meee välillä alle 50:n. Oikealle vatsaan koskee, lieneekö leikkauskiinnikkeitä vai maksako se valittaa.
        Helmikuun alkuun olen tilannut yksityiskardiologin ajan. Haluan tietoa jalkojen palelusta, mistä se johtuu ja yleensa lääkityksen lopetussuunnitelmastani.

        Flimmeri kaverina
        Onhan flimmeri vaivat aika pottumaisia, vaikkeivät kuolemaksi. Useinhan juuri¨
        nukkumaan mennessä alkavat pyörittämään mieltä, että josko tässä....jne....
        Itselläni oli pohjalla alkoholi Dilatoiva Cardio mMyopatia (parantunut kun lopetin viinan...) siitä selvisin kuin ihmeen klaupalla, kiitos yläkerran.
        Kuitenkin jätti perinnöksi flimmeri herkkyyden ja nyt 10:n vuoden aikana tahdistettu joka kerta sähköllä yht. 10:n kertaa. Aluksi pysy 1-2 vuotta ilman ongelmia nyt kun olen 62v. niin viime vuosina tiheämmin. Viime vuonna 3 kertaa. Liikunnalla flimu pysyy poissa, mutta heti kun höllään niin jo iskee.
        Olin kokeillut varmaan kaikki tavallisimmat beetasalpaajat ja vastaavat jne.... mutta huonolla menestyksellä. Onneksi Cardiologi Ann-mari Heikkala / HYKS tajusi että nehän ovat aivan väärät lääkkeet minulle, koska flimuni tuli AINA aamuyöstä, jolloin syke jne..hiljaisimmallaan, eli ne provosoivat itseasiassa flimmeriin. Nyt Tambogor 1 x 100 iltaisin toiminut 5kk hyvin, tyynnyttelee sopivasti pumppua yöksi. Hyvä lääke kun voi kuntoillakkin(estää flimmeriä) puntit ja lenkkeily, vaikka pumppu treenissä aluksi paneekin hieman tsat tsata mutta tasaantuu kyllä ja kun säännöllisesti treenaa niin ei tule päivä extroja jne..
        Multaqia määrättiin minullekkin, mutta kun ovat niin kalliita ?? Hain B-lausunnolla 362 päätöksen (42% hyvää) . Päätöksen kulun voi tarkistaa ja printata netistäkin/KELA sivut,lääke kotiin muutaman päivän päästä päätöksestä.Sillä lapulla saa varmasti apteekista alennukset.
        Multaqin kanssa HETI 1 vko käytön jälkeen maksa arvot, sekä oliko kreatiini tai jotain sinne päin arvot, jonka jälkeen säännöllinen tarkistus. Lääkettä paljon tutkittu ja hyväksi todettu. Kaikissa lääkkeissä omat haittansa !!! mutta hyöty suurempi kuin haitta. Flimmerinkin kanssa voi elää ihan kivasti, nou problem, on vaan inhottavan oloista ja suoritustaso hieman heikompi, mutta show what ?
        Ei muuta kuin Multaqia tai Tambogoria, jotain itselle sopivaa poskeen liikuntaa niin extratkin häviää,mutta viina,rööki ja kahvi pois (jäähän vielä naiminen; )
        niin kyllä elämä hymyilee !!!
        Terveisin / yks meistä


      • Darone Amio
        Köntsänen kirjoitti:

        Miten on Darone Amio;puolittaminen vaikuttanut rytmihäiriöihin?????
        Itse puolitin Multagin eilen illalla ja saman tein tänä aamuna.Aion myös jatkaa puolella tabletilla.
        Samalla lisäsin Emconcodia 2,5mg.

        Marevania joutuu syömään vähemmä ainakin omien havaintojeni perusteella.
        Multaq nostaa INR-arvoa (myös Multaqin speksissä on maininta tästä;löytyy netistä).

        Miten Köntsäsellä ym. menee?

        Olen ollut jo pitempään 1/4 Multaqilla. Tenoblockia on aamulla 50 mg (Multaqia puolikas) ja illalla Tenoblockia 25 mg. Minulla menee ihan hyvin. Olen saanut olla nyt jonkin aikaa ilman viruksia. ne sotkevat oloni tosi pahasti. Minulla on keuhkossa jokin kasvain. En vielä tiedä mikä on.

        Ihan hyvin menee vähemmällä Multaqilla. Primaspan 100:sta syön. Olen kyllä kiukkuinen siitä, että puoli vuotta pitivät minua vaikeassa flimmerissä eivätkä olisi oikein halunneet hoitaa. Eivätkä mitään tietoa antaneet polilta.


      • Köntsänen
        brusa kirjoitti:

        Flimmeri kaverina
        Onhan flimmeri vaivat aika pottumaisia, vaikkeivät kuolemaksi. Useinhan juuri¨
        nukkumaan mennessä alkavat pyörittämään mieltä, että josko tässä....jne....
        Itselläni oli pohjalla alkoholi Dilatoiva Cardio mMyopatia (parantunut kun lopetin viinan...) siitä selvisin kuin ihmeen klaupalla, kiitos yläkerran.
        Kuitenkin jätti perinnöksi flimmeri herkkyyden ja nyt 10:n vuoden aikana tahdistettu joka kerta sähköllä yht. 10:n kertaa. Aluksi pysy 1-2 vuotta ilman ongelmia nyt kun olen 62v. niin viime vuosina tiheämmin. Viime vuonna 3 kertaa. Liikunnalla flimu pysyy poissa, mutta heti kun höllään niin jo iskee.
        Olin kokeillut varmaan kaikki tavallisimmat beetasalpaajat ja vastaavat jne.... mutta huonolla menestyksellä. Onneksi Cardiologi Ann-mari Heikkala / HYKS tajusi että nehän ovat aivan väärät lääkkeet minulle, koska flimuni tuli AINA aamuyöstä, jolloin syke jne..hiljaisimmallaan, eli ne provosoivat itseasiassa flimmeriin. Nyt Tambogor 1 x 100 iltaisin toiminut 5kk hyvin, tyynnyttelee sopivasti pumppua yöksi. Hyvä lääke kun voi kuntoillakkin(estää flimmeriä) puntit ja lenkkeily, vaikka pumppu treenissä aluksi paneekin hieman tsat tsata mutta tasaantuu kyllä ja kun säännöllisesti treenaa niin ei tule päivä extroja jne..
        Multaqia määrättiin minullekkin, mutta kun ovat niin kalliita ?? Hain B-lausunnolla 362 päätöksen (42% hyvää) . Päätöksen kulun voi tarkistaa ja printata netistäkin/KELA sivut,lääke kotiin muutaman päivän päästä päätöksestä.Sillä lapulla saa varmasti apteekista alennukset.
        Multaqin kanssa HETI 1 vko käytön jälkeen maksa arvot, sekä oliko kreatiini tai jotain sinne päin arvot, jonka jälkeen säännöllinen tarkistus. Lääkettä paljon tutkittu ja hyväksi todettu. Kaikissa lääkkeissä omat haittansa !!! mutta hyöty suurempi kuin haitta. Flimmerinkin kanssa voi elää ihan kivasti, nou problem, on vaan inhottavan oloista ja suoritustaso hieman heikompi, mutta show what ?
        Ei muuta kuin Multaqia tai Tambogoria, jotain itselle sopivaa poskeen liikuntaa niin extratkin häviää,mutta viina,rööki ja kahvi pois (jäähän vielä naiminen; )
        niin kyllä elämä hymyilee !!!
        Terveisin / yks meistä

        Käytän Multaqia nyt 200mg aamulla ja 400mg illalla. muut lääkkeet.
        Flimmerit pysyneet toistaiseksi pois.
        Maksaarvot tarkastetaan joka toinen kuukausi ja pulen vuoden päästä joka vuosi 2-kertaa.
        INR-arvo heittelee miten sattuu!!!!!
        Multaq vaikuttaa siihen.
        En ole varma,mutta pientä kutinaa ilman mitään ihottumaa esiintyy käsivarsissa.
        Ripulointia pari kertaa kuukaudessa.

        Ottivat yhteyttä Sanomi-Aventis:lta kun olin aikoinani kysynyt Multaqin puolittamismahdollisuudesta heiltä.
        Kysyivä kaikki arvoni ja mahdolliset sivuvaikutukset.
        Aikovat varmaan aloitaa meidän jälkeen jo eläinkokeet :))


      • Vaari 69
        Multaq kirjoitti:

        asiallisista vastauksista. Nyt odottelen rauhassa lääkkeen vaikutusta.....Neljän kuukauden päästä menen uusiin tutkimuksiin 48h Holter ja katsotaan mitä filmissä näkyy....Tunnen varmasti jos vointini paranee, nyt otan rennosti ehkä silläkin on merkitystä. Itse en ole levännyt tarpeeksi, koska tein kolmisen vuotta kahta ja puolitoista vuotta kolmea työtä ilman kesälomia....kaikella on veronsa.
        Hyvää jatkoa kaikille rytmärien parissa kamppaileville, voimia teille kaikille:)

        Olen 69-vuotias mies, pituuteni on 171 Cm ja paino 76,2 kg. Olen ollut verenpainelääkityksellä vuodesta 1994 lähtien. Viimeinen lääketykseni ennen Multaq´in käyttöönottoa 19.01.2011 asti oli: 37,5 mg Spiresis, 7.5 mg Emconcoor, 10 mg Amlodipiin ja 100 mg Primaspan. Minulla on ollut 4 vuoden aikana pitkäkestoinen (joitakin tunteja kestävä) flimmeri, joka on käänetty sähköiskulla sinusrytmiin, tänä vuonna rytminkäännös on tehty 2 kertaa tammikuun aikana. Aloitin 19.01.2011 Multaq´in käytön 2 x 400 mg/vrk, haittavaikutuksina tunnen huimausta, vatsakipua vasemmalla, ajoittan syke on tasoa 48-50 ja jopa 42. Yöuni on ollut huonohko, yleisesti nukahdan sangen helposti, mutta herään klo 04.00 aikoihin aamuyöllä ja nukun sen jälkeen pätkittäin. Minulla on myös uniapnea ja käytössäni on ResMed´in C CAP-laite. Vuotteesta nousen klo 07.00 ja nukkumaan menen klo 22.00-23.00 aikoihin. Verenpainemittausten keskiarvo kahden viikon ajalta on ollut tasoa 125/76 ja syke 49. Käyn Forever-kuntosalilla 3 x viikossa ma/ke/pe, käynnin kesto on n. 1 h. Puntteja en nostele, vahvistan lihaksia kuntosalin laitteilla käyttäen pienehköä vastetta, mutta toistojen määrä per laite 15-20 kertaa. Toistot teen kahtena sarjana, jonka välillä pidän taukoa seuraamalla sykemittarin lukemia. Teen 4-5 kertaa viikossa päivittäin n. 6 km kävelylenkin, kesto n. 1 h. Kuntoilu saa aikaan hyväolon tunteen ja pulssi pysyy vakaanpana. Kuntosalilla käynnit aloitin elokuussa 2010. Painoni oli 19.01.2011 asti 84 kg, jota olen onnistunut pudottamaan n. 8 kg 4 kk aikana. Painonpudotukseeni on liittynyt myös ruoka-anosten puolittaminen. Tein pitkän työuran, eläkkeelle jäin 01.06.2010 myyntipäällikön tehtävistä. Viimeisen 10 vuoden aikana työpäiväni pituus oli 12-14 h. Multaq´in käyttöönoton yhteydessä olen muuttanut verenpainelääkitystä vähitellen ja tällä hetkellä verenpainelääkitykseni päivittäin on: Multaq 2 x 400 mg, Spiresis 37,5 mg, Emconcoor 1,25 mg, Amlodipin 5 mg, Primaspan (asperiini) 100 mg, Magnesiun 375 mg, Moller Kalanmaksaöly 5 mg, Aurinko D-vitamiini kapseli 118 g. Minun maksan Alat- arvo oli ennen Multaq-käyttöä 30, käytön aloittamisen jälkeen 15.02.2011 35, 15.02.2011 45, 31.03. 78, 30.04.2011 38, seuraava verikoe otetaan 27.05.2011. Nyt harkitsen Marevanin käyttöönottoa lääkärin suosittelemana, koska viime lauantaiyönä flimmeri iski ja mennessäni yöllä klo 04.00 virtsaamaan minulle tuli voimakasta huimausta, keskeytin virtassamisen ja pyrin takaisin sänkyyn seurauksella että pyörryin ja kaaduin maahan, jolloin rakkoni tyhjeni alleni. Flimmeri aiheuttaa huimausta, väsymystä ja runsasta virtsan eritystä. Pyörtyminen sattui mökillä n. 260 km Vantaalta. Mökiltä lähdin vaimon kanssa Vantaalle klo 10.00. Flimmeri tule varmaan klo 12.00 aikoihin ja oli päällä kotiin tulloon asti klo 14.00. Matkalla ja myös kotona mittasin verenpaineen, se oli tasoa systolinen 115-141 ja diastolinen 84-98, syke oli 95-145. Menin taksilla Peijas-Rekolan sairaalaan, matkalla tai saaralassa pulssi kääntyi itsestään sinusrytmiin. Näitä flimmereitä, jotka ovat kääntyneet sinusrytmiin ilman sähköistä rytminsiirtoa, minulle on sattunut viimeisen 4 kk aikana (Multiq-käyttö) n. 8-10 kertaa oman seurantani mukaan. Flimmerien kesto on ollut 2 min-15 h. Ihmettelen minua hoitavan lääkärin ttoimenpiteitä, koska minulle ei ole tehty 24h-48h Holter-nauhoitusta. Olen hiihtänyt vuonna 1987 Finlandia-hiihdon 75 km Holter-nauhuri vyötäisillä. Kuuluin tuolloin valittuun testiryhmään, johon kuului 20 hiihtäjää.

        Tämän taudin kanssa on elettävä. Luen mielelläni myös muiden kokemuksia lääkkeiden vaikutuksista, haitat ja hyödyt.


      • vaari 69
        Hesei kirjoitti:

        Sain joulukuun alussa Multag-reseptin flimmeriin ja ryhdyin välittömästi käyttämään lääkettä. Aikaisemmin olen käyttänyt Tambocor:ia ja Emconcor:ia. Multag korvaa molemmat. Minulla kesti yli 3 vikkooa kunnes lääke alkoi vaikuttaa myönteisemmin. Viimeiset pari viikkoa ovat menneet mukavasti. Olen siirtynyt myös kahvista ja tummasta teestä yksinomaan vihreään teehen. Uskon tällä olevan myös merkitystä.
        Onko tee- ja kahvi-kokemuksia muilla ?
        Uutta Kela-korttia odottelen. Lääkäri laittoi paperit suoraan Kelaan, josta ei toistaiseksi ole uutta korttia tullut.

        Minulla on verenpainetauti ja ajoittain tulee eteisvärinästä jotuvia flimmereitä. joiden vuoksi olen 19.01.2011 lähtien käyttänyt päivittäin 2 x Multaq 400. Minulle on tehty viimeisen neljän vuoden aikana 7 kertaa sähköinen rytminsiirto. Olen todennut kahvin nauttimisen nostavan verenpainetta ja sykettä. Tämän vuoksi lopetin kahvin juonnin elokuussa 2010; kahvia join aikaisemmin päivittäin 1-2 kupillista klo 12.00-13.00 aikoihin. Jos join kahvia aikaisemmin klo 18.00 jälkeen, kahvi piti pirteänä ja unen saaanti vaikeutui. Myös alkoholin nauttiminen ja saunominen nostavat verenpainetta ja saattavat laukaista flimmerin, näin on ainakin minun tuntemukseni. Minun alkoholin käyttöni oli aikaisemmin ainoastaan lasillinen punaviiniä hyvän aterian yhteydessä. Tämän nautinnon lopetin myös elokuussa 2010, kalja ja muita väkevät alkoholijuomat eivä ole kuuluneet juomavalikoimaani. Minun tuntemuksen mukaan saunominen on laukaissut flimmerin 2 kertaa. Lääkärit ovat myös kertoneen minulle, että alkoholin nauttiminen ja saunominen laukaisevat yleisesti useilla tätä tautia potevilla flimmerin.


      • Anonyymi
        Multaq kirjoitti:

        Sain 5.11 kardiologilta reseptin Multaq 400mg aamuin illoin...hain lääkkeen saman päivän iltana töiden jälkeen. Vein B-lausunnon Kelaan myöhemmin ja kun kävin tiedustelemassa tilannetta virkailija selitti, että en saa takautuvasti korvausta ed. reseptistä koska hain lääkkeen ennen kuin toin B-lausunnon Kelaan, onko todella näin? Minusta tuntuu, että kokeilevat vain onko asiakas tietoinen takautuvasta korvauksesta....Kun vein B-lausunnon Kelaan toinen virkailija pyysi ottamaan talteen kuitit korvauksen saamiseksi takautuvasti....Minulla on aikaisemmin ollut Kelakortissa korvaukset 205 (verenpainetauti) ja 207 (eteisvärinän estoon tarkoitettu lääkekorvaus) nyt minua ihmetyttää Kelalta tänään saatu vastaus! Multaq lääkkeen korvauksen saamisessa pitää kortissa olla numerosarja 342 ja sitä minulla ei vielä ole.
        Vastahakoisesti hän otti kuitin ed. reseptistä ja täytti kuitenkin kaavakkeen johon laitoin tilinumeron maksua varten....Miten teillä muilla on korvauskäsittelyt edenneet, onko ollut vaikeuksia?

        Kelalta sanottiin että rytmi täytyy siirtää sähköisesti ennenkuin saa kela korvauksen en tiedä onkohan vain veruke että ei tarvitse maksaa mitään. Onko kukaan saanut Multaq lääkkeestä kela korvauksen ilman sähköistä rytmin siirtoa


    • tekka

      voiko juoda lasin viiniä tai pullollisen olutta jos käyttää multaq

      • repa100111

        Voi


      • Vaari 69

        Minulla olevan tiedon mukaan Multaq ei ole esteenä viinin ja oluen juonnille. Alkoholin juontia ei suositella henkilölle, jolla on taipumusta saada sydämessä etäisvärinästä johtuvia flimmerikohtauksia, koska juuri alkoholi voi flimmerin laukaista. Näin ovat minulle kertoneet sekä suomalaiset että ulkomaiset lääkärit. Itse en nauti minkäänlaista alkoholia.


      • Vaari 69
        Vaari 69 kirjoitti:

        Minulla olevan tiedon mukaan Multaq ei ole esteenä viinin ja oluen juonnille. Alkoholin juontia ei suositella henkilölle, jolla on taipumusta saada sydämessä etäisvärinästä johtuvia flimmerikohtauksia, koska juuri alkoholi voi flimmerin laukaista. Näin ovat minulle kertoneet sekä suomalaiset että ulkomaiset lääkärit. Itse en nauti minkäänlaista alkoholia.

        Vaari 69 vastaa

        Minulla flimmerit johtuvat juuri ereisvärinästä, joita edeltä usein eteisessä tai kammiossa tapahtuvat lisälyönnit.


    • tekka

      Olen käyttänyt multaq nyt 2 kuukautta olo tuntuu hyvältä,ei väsy enään niin helposti eikä tule hikiaaltoja yhtenään,jaksaa töissä paremmin ainakin toistaiseksi,nautitaan näistä hyvänolon päivistä niinkauan kun niitä riittää

    • Köntsänen

      Hei!
      Vuosi mennyt jotakuin hyvin Multq:n kanssa.
      Aivan vuoden alussa olin sähköisessä rytminsiirrossa lumitöiden jälkeen.
      Ikäni on 71v , pituuteni 170cm ja painoni 72kg.
      Muutaman kerran on ollut "muljahteluja" liikaa syönnin jälkeen.
      Samoin autossa kun istuu pitkän matkan matkustajana,jolloin ei yleensä ole hyvä istumaasento.
      Eivät ole kuitenkaan aloittaneet flimmeriä.
      Multqia kuluu 1/2 aamulla ja 1 illalla noin klo 20.00.
      Marevanit ja bettasalpaajat päälle.
      Maksaarvot ovat toistaiseksi ainakin olleet todella hyvät.
      Mittaus tehdään vuoden käytön jälkeen 2-3 krt. vuodessa.

      Kummallista palelua ja lenkillä olkapäiden puutumista on esiintynyt.
      Koko kevään tutkittiin eikä "pumpusta" löytynyt mitään vikaa?
      HYKSissä olin 6h:n rasituskokeessa jossa tutkitaan kuvantaen sydämmen mahdolliset hapettomat alueet. Perfusiogammakuvaus.
      Hapettomia alueita ei esiintynyt rasituksessa eikä sen jälkeen???????
      Kuitenkin tuo tunne lenkillä on aivan sama kuin aikoinaan ennen ohitusleikkausta (15V sitten).

      Jotain kummaa tuo Multaq tekee!?

      • Mamma-Liinu

        Minä lopetin Multaqin kokonaan, kun alkoi olla niska- ja hartiaongelmia, joiden syytä ei tiedetty. Niskasta menee välillä voima ja se on kipeä. Ei ole flimmereitä ollut sitten sähköisen rytminkäännön (syksyllä 2010). Ilman Multaqia olen ollut nyt neljä kuukautta.


    • Olli

      Minulta on pistetty flimmereitä sähköllä kohdalleen noin 30 kertaa vuosien aikana, keväällä 2010 viisi kertaa, myös yksi lutteri on kerran ollut.
      Flimmerit tulivat "tietyissä tilanteissa", esim stressi, alkoholi yms.
      Kun syksyllä 2010 aloitin MULTAQ 400 kaksi kertaa päivässä, niin kaikki kunnossa samoilla "tietyillä tilanteilla" elettäessä.
      Malarialääkettä ei kestä samanaikaisesti, flimmeri todettiin Intiassa marraskuussa 2011.
      Kävin ALAT kokeissa kuukauden välein puolivuotta ja nyt 3 kk välein.
      Hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia.

    • pappa

      Olen 70 vuotias .4 vuotta sitten tuli ensimmäinen trimmeri.Kävinensiavussa ja nyt viikko sitten kolmannen kerran . Kääntynyt itsestään maatessani siellä tiputuksessa. Näin joka kerta, välillä on ollut rimmereitä montakin kertaa, menneet ohi noin muuten vaan. Nykin kun olin ensiavussa siirrettiin osastoille jossa olin vuorokauden, ensimmäisen kerran sain lääkkeksi marevanin ja multin 2 kertaa 400 päivässä. Verenpainelääke on galdiliol. Huomenna verikokeisiin.

    • 48v mies

      Minulle määrättiin kevällä 2011 Multaq lääke useiden flimmerien (eteisvärinä) jälkeen. Lääkitys lopetettiin joulukuussa 2011 puolen vuoden käytön jälkeen, koska flimmerit jatkuivat; ensimmäinen flimmeri elokuussa ja kolme flimmeriä joulukuussa.

      En kokenut Multaqista aiheutuvan minulle sivuvaikutuksia.

      Koska lääkitys ei ole auttanut, olen menossa kahden viikon päästä eteisvärinän katetriablaatio hoitoon.

      • pappa

        Nyt olen vähentänyt multakin siten, että aamulla ja illalla puolikas multaqia 400. Syy hirvee kutina selässä ja kyljissä. Nyt selkä ei enään kutia, johtuen lääkkeen vähenemisestä.


    • Minulla Multaq-tabletti nyt käytössä pari viikkoa. Myönteiset vaikutukset ilmenivät heti. Tosin tämä lääkkeen käyttö edellyttää tarkkaa sivuvaikutusten tuntemusta. Lääkäri ei niistä määrätessään kertonut mitään. Ainoa harmi on se, että tulee käydä kuukausittain maksakokeissa. Lisäksi läkäri kerran kuussa. Molemmat maksavat. Kun käytän lisäksi Pradaxa lääkettä, kulut nousevat kuukaudessa 300€:oon. KELA on tunnetusti hidas korvauksissaan.
      Ehdotankin, että kaikki Multaqia ja Pradaxaa käyttävät s-postittavat kuukausittain KELA:een kyselyn korvattavuudesta. Kyllä ne lopulta hermostuvat ja hyväksyvät korvauksen. Pannaan toimeksi heti!

    • 74-vuotias

      Olen syönyt kyseistä lääkettä noin 14 kuukautta, flimmeri on tullut tänä aikana 3 kertaa. Toisella kerralla ei kääntynyt sähkölläkään, vaikka yrittivät 3 kertaa. Viimekerralla en halunnut mennä sairaalaan joten terveyskeskuksessa jätettiin flimmeri päälle ja käskettiin ottamaan betasalpaajaa. Seuraavana päivänä olin taas sinusrytmissä ja aloin jälleen nauttia Multaqia.
      Luonnollisesti minulla on marevan verenpainelääkitys.
      Pikkuhiljaa on alkanut esiintyä jaloissa monenlaisia oireita, lyhytaikaisia viiltäviä kipuja milloin kantapäässä, varpaassa ja jalkaterässä.
      Sitten tuli kihti jota olen parannellut toista viikkoa ja polvikin on nyt kipeä.
      Olen alkanut epäillä näiden jalkaoireiden johtuvan Multaqista.

      • Vaari72

        Olen syönyt Multaq 400-lääkettä 11.01.2011 lähtien, siis vähän yli 3 vuoden ajan. Lääke on auttanut ei kuitenkaan 100 %.sti, koska lääkekäytön aikana flimmereitä on esiintynyt vähemmän. Saamani tiedon mukaan Suomessa on vähän yli 1000 Multaq-lääkettä käyttävää henkilöä. Multaq-lääkkeen pahimmat haittavaikutukset on maksan ALAT-arvojen nousu ja munuaisten P-Krea-arvon nousu, joka esiintyy enemmän kuin yhdellä kymmenestä (>1/10). Minä kuulun tähän ryhmään, minulla on Multaq-lääkkeen vuoksi lievä munuaisten vajaatoiminta, P-Krea-arvo oli 113 02.04.2014. P-Krean tavoitetaso on 60-100, lieväksi munuaisten vajaatoiminnaksi katsotaan arvot 116-159. Minun P-Krea-arvojen historia on seuraava: P-Krea 83 27.08.2010, P-Krea 92 11.01.2011, P-Krea 102 01.2011, P-Krea 98, P-Krea 85 21.06.2012, P-Krea 82 25.06.2012, P-Krea 95 01.08.2012 , P-Krea 109 18.06.2013, P-Krea 105 22.11.2013, P-Krea 117 10.03.2014, P-Krea 113 02.04.2014. Olen 72-vuotias mieshenkilö pituus 170 cm ja paino 73,5 kg. Karciologilta on suositus rytmikardiologin konsultaatioon HUS:iin Meilahteen ja sitä kautta mahdolliseen ablaatioon. Munuaiset ovat myös osa tärkeää elimistöä, joita en haluasisi lääkkeiden tuhoavan. Ablaatiohoidon yhteydessä joudun lopettamaan Multaq-lääkkeen käytön. Toivon teidän muun 999 käyttäjän lukevan tämän ja vastaamalla tähän ja kertovan, miten Multaq on vaikuttanut ko. henkilön P-Krea-arvoihin. Olen täysin absolutisti alkoholin käytön suhteen, mitä minun ALAT-arvoihin tulee, niin ne ovat olleet Multaq-lääkken käytön yhteydessä alueella 30-159, 02.04.2014 ALAT-arvo oli 55, kun tavoite on 10-70. Yleiskuntoni on muuten hyvä, teen 5,3 km sauvakävelylenkin melkein päivittäin, käytän kävelyyn aikaa 50-60 min.


    • Anonyymi

      Lääke pitää aloittaa rytminsiirron jälkeen. Se ei tietääkseni auta jos sydän syke väärässä sykkeessä. Näin ainakin minulla.
      Hyvin on pysynyt lääkkeen myötä sydän oikeas rytmissä ja jaksan kuntoilla ym paremmin. Mutta jalat on alkanut särkeä.

    • Anonyymi

      Mikähän on Multaq ja Cordarone lääkkeiden ero? Nyt Cordarone käytössä, pyydänkö vaihtamaan?

      • Anonyymi

        Cordaronen haittavaikutukset kohdistuvat kilpirauhaseen. Multaq on muuten sama lääke mutta tuo haittavaikutus saatu poistettua. Ei kuitenkaan yhtä tehokas kuin Cordarone.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe