Pintakuivan sekaihon hoito

ninni...

Nyt alkaa kyllästyttää! Olen kokeillut jo vaikka mitä tuotteita kasvojeni hoitoon mutta mikään ei tunnu olevan sopivaa tavaraa meikäläisen pärställe. Kertokaahan nyt, että millä tuotteilla te muut hoidatte juurikin tällaista pintakuivaa sekaihoa, joka oireilee toisinaan mustapäillä/finneillä/kiillolla? Tällä hetkellä minulla on käytössä Vichyn vaaleanpunainen puhdistusvaahto (Purete Thermale), johon olen suht tyytyväinen mutta hyvä kosteusvoide täytyisi löytää. Olenko ihan väärillä poluilla jos alkaisin käyttämään kosteusvoiteena ihan tavallista perusvoidetta, kuten esim. Aqualan L/Plus? Tarviiko iho muuta hoitoa kuin puhdistuksen kosteutuksen? Mitään kasvovesiä en ole ikinä oppinut käyttämään, enkä toisaalta haluaisi alkaa pelaamaan kymmenen purnukan kanssa, vain välttämätön riittää. Entä onko joku käyttänyt Erisanin puhdistusgeeliä, millaisia kokemuksia siitä on? Jos mulla on sekaiho, niin onko nämä mainitsemani tuotteet liian tehottomia/kevyitä? Kun musta tuntuu, että olen erehtynyt käyttämään jopa liian voimakkaitakin tuotteita kasvoilleni ja siitähän se on saanut lisää intoa oireilla... Olen yrittänyt lueskella tässä kaikenlaista tietoa tästä aiheesta ja sieltä on noussut esiin mineraaliöljyt ja parabeenit yms. niin mistä tiedän, että onko noissa tuotteissa kyseisiä ainesosia (jotka ymmärtääkseni ovat pahasta)?

Tuli nyt miljoona kysymystä tähän mutta olisin iloinen jos joku asiasta tietävä haluaisi vähän opastaa minua... :)

11

3502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninni...

      Se piti vielä sanomani, että kasvoni on alkaneet nyt kiiltämään aika kovasti. Ennen tätäkään vaivaa ei ole ollut ja aikoinaan kosmetologi määritteli ihoni herkäksi/kuivaksi... Tosin tässä välissä on ehtinyt tapahtumaan kaksi isoa muutosta, ensinnäkin lopetin e-pillerit ja kilpirauhasen vajaatoiminta saatiin kuriin (aiheutti mm. ihon kuivumista). Tuo sekaihoepäily on siis täysin omani perustuen juuri noihin epäpuhtauksiin ja rasvoittumiseen/kiiltoon, muuten se on aina ollut kuiva. Mietin vaan, että mitähän mahtaa käydä jos nyt alankin rasvaamaan tätä jollain perusvoiteella niin pahentaako se sitten vaan asiaa?? :S Mistä tuollainen kiilto johtuu ja mitä sille pitäisi näin ollen tehdä? Kosmetologiin ei nyt tällä hetkellä ole oikein varaa, sehän se varmasti parhaiten osaisi neuvoa mutta yritän nyt vielä pärjäillä itekseni ja siksi täältäkin apua kyselin josko joku osaisi vähän neuvoa...

      • Kosmetologiopiskelij

        Eli ymmärsinkö oikein, olet itse määritellyt ihosi sekaihoksi? Ihosi "oireet" viittaavat sekaihoon, mutta ehdottomasti ammattilaisella kannattaisi käydä ihotyyppi tarkistamassa, sillä jos tiedossasi on väärä ihotyyppi, hoidat sitä myös mitä todennäköisimmin väärillä hoitotuotteilla. Ihon viikottainen perushoito näin pähkinänkuoressa: aamuin illoin puhdistus puhdistustuotteella (ei vedellä, kuivattaa ihoa entisestään, samoin normaali saippua), puhdistuksen jälkeen kasvovesi sekä kosteusvoide. Viikottain kuorinta sekä naamio. Savinaamiota suosittelen sinulle viikottain mikäli ihosi kiiltää kovinkin paljon, hoitavaa/kosteuttavaa naamiota voi laittaa vaikka joka päivä kasvoille, sillä ei vahinkoa saa aikaan. Savinaamiota liikaa käytettäessä voi aiheuttaa liiallista kuivumista. Savinaamion etu on kuitenkin se että se tasoittaa ihon väriä ja supistaa ihohuokosia->talineritys vähentyy. Kerroit ettet koskaan ole oppinut kasvovettä käyttämään, kerronpa sinulle miksi kannattaisi. Se kosteuttaa ihoa, ja saat tehtyä iholle ovelan tempun kun levität heti kasvoveden päälle kosteusvoiteen, et anna sen kuivua ennen voiteen levittämistä. Ja kappas, voide imeytyy paljon paremmin ja iho tuntuu pehmeämmälle. Olettaisin että Aqualan L on turhan rasvaista voidetta ihollesi, mikäli välttämättä apteekin rasvoja haluat käyttää, niin Humektan on siitä voideperheestä sinulle luultavammim parempi vaihtoehto. Suoranaisia ohjeita en osaa antaa sillä en ole nähnyt ihoasi :). Itse olen Erisanin puhdistusgeeliä kokeillut, ja jotenkin rasvainen pinta siitä iholle jäi, itse en tykästynyt. Toisaalta pidän että tuotteessa on kiva tuoksu mukana. Itselläni on siis myös pintakuiva sekaiho. Olet saattanut hoitaa ihoasi rasvaisen ihon tuotteilla, minkä virheen moni tekee sekaihon kanssa. Sekaihohan on siis sekoitus eri ihoista; yleensä nenä, leuka ja otsa ovat rasvaisia ja posket kuivat. Eli ihon eri alueet kaipaisivat kukin omanlaisensa tuotteet, tähän tuskin kenelläkään (edes ammattilaisella) on aikaa, joten seuraavan kerran tuotteita voisit ostaa nimenomaan sekaiholle (mixed skintype). Jos jotain markettitavaraa haluat käyttää niin hienosti pääset alkuun Garnierin vihreällä linjalla.. Juurikin sekaiholle tarkoitettu. Linjalla on putsarina sekä geeli että puhdistusmaito, näin talveen päin mentäessä veikkaisin että maitomainen puhdistustuote on parempi. Hintalaatusuhteeltaan tuoteperheestä löytyy myös hyvä kosteusvoide. Minaraaliöljyt ja barabeenit eivät tee iholle hyvää. Niitä kylläkin löytyy melkein kaikista tuotteista, kannattaakin katsoa tuotteiden INC -listoja, eli ainesosaluetteloita, sitä pientä printtiä siellä purkin takana. Usein siellä lukee mineral oils tai barabens. Mineraaliöljyt voivat esim. meikkituotteissa tukkia ihohuokosia ja barabeenit allergisoida. Markkinoilla on ainakin ammattisarjoissa olemassa barabenittomiakin tuotteita. Ja varsinkaan ekosarjojen tuotteissa niitä ei ole. Toivottavasti tästä oli apua


    • Kosmetologiopiskelij

      Eli ymmärsinkö oikein, olet itse määritellyt ihosi sekaihoksi? Ihosi "oireet" viittaavat sekaihoon, mutta ehdottomasti ammattilaisella kannattaisi käydä ihotyyppi tarkistamassa, sillä jos tiedossasi on väärä ihotyyppi, hoidat sitä myös mitä todennäköisimmin väärillä hoitotuotteilla. Ihon viikottainen perushoito näin pähkinänkuoressa: aamuin illoin puhdistus puhdistustuotteella (ei vedellä, kuivattaa ihoa entisestään, samoin normaali saippua), puhdistuksen jälkeen kasvovesi sekä kosteusvoide. Viikottain kuorinta sekä naamio. Savinaamiota suosittelen sinulle viikottain mikäli ihosi kiiltää kovinkin paljon, hoitavaa/kosteuttavaa naamiota voi laittaa vaikka joka päivä kasvoille, sillä ei vahinkoa saa aikaan. Savinaamiota liikaa käytettäessä voi aiheuttaa liiallista kuivumista. Savinaamion etu on kuitenkin se että se tasoittaa ihon väriä ja supistaa ihohuokosia->talineritys vähentyy. Kerroit ettet koskaan ole oppinut kasvovettä käyttämään, kerronpa sinulle miksi kannattaisi. Se kosteuttaa ihoa, ja saat tehtyä iholle ovelan tempun kun levität heti kasvoveden päälle kosteusvoiteen, et anna sen kuivua ennen voiteen levittämistä. Ja kappas, voide imeytyy paljon paremmin ja iho tuntuu pehmeämmälle. Olettaisin että Aqualan L on turhan rasvaista voidetta ihollesi, mikäli välttämättä apteekin rasvoja haluat käyttää, niin Humektan on siitä voideperheestä sinulle luultavammim parempi vaihtoehto. Suoranaisia ohjeita en osaa antaa sillä en ole nähnyt ihoasi :). Itse olen Erisanin puhdistusgeeliä kokeillut, ja jotenkin rasvainen pinta siitä iholle jäi, itse en tykästynyt. Toisaalta pidän että tuotteessa on kiva tuoksu mukana. Itselläni on siis myös pintakuiva sekaiho. Olet saattanut hoitaa ihoasi rasvaisen ihon tuotteilla, minkä virheen moni tekee sekaihon kanssa. Sekaihohan on siis sekoitus eri ihoista; yleensä nenä, leuka ja otsa ovat rasvaisia ja posket kuivat. Eli ihon eri alueet kaipaisivat kukin omanlaisensa tuotteet, tähän tuskin kenelläkään (edes ammattilaisella) on aikaa, joten seuraavan kerran tuotteita voisit ostaa nimenomaan sekaiholle (mixed skintype). Jos jotain markettitavaraa haluat käyttää niin hienosti pääset alkuun Garnierin vihreällä linjalla.. Juurikin sekaiholle tarkoitettu. Linjalla on putsarina sekä geeli että puhdistusmaito, näin talveen päin mentäessä veikkaisin että maitomainen puhdistustuote on parempi. Hintalaatusuhteeltaan tuoteperheestä löytyy myös hyvä kosteusvoide. Minaraaliöljyt ja barabeenit eivät tee iholle hyvää. Niitä kylläkin löytyy melkein kaikista tuotteista, kannattaakin katsoa tuotteiden INC -listoja, eli ainesosaluetteloita, sitä pientä printtiä siellä purkin takana. Usein siellä lukee mineral oils tai barabens. Mineraaliöljyt voivat esim. meikkituotteissa tukkia ihohuokosia ja barabeenit allergisoida. Markkinoilla on ainakin ammattisarjoissa olemassa barabenittomiakin tuotteita. Ja varsinkaan ekosarjojen tuotteissa niitä ei ole. Toivottavasti tästä oli apua! :)

      • ninni...

        Suuri kiitos kattavasta vastauksesta! :) Olen tosiaan tainnut hoitaa ihoani rasvaisen ihon tuotteilla (mm. Vichy Normaderm) ja se jo tuntuikin liian tujulta tavaralta minun iholleni... Tänään kun tästä aiheesta luin enemmän, niin monet olivat kirjoittaneet, että ovat hoitaneet ihoansa liian vahvoilla aineilla, jolloin iho on päässyt kuivumaan entisestään ja erittää näin ollen aina vaan lisää ja lisää talia. Onko tässä perää? Ainakin näin olettaisin tilanteen olevan omalla kohdallanikin.

        Ostin tänään kuitenkin tuota Aqualan L:ää, pitkään pohdin sen ja Humektanin välillä mutta ajattelin, että talvea kohti mentäessä tuo asteen verran rasvaisempi vaihtoehto olisi parempi. En sitten tiedä, että menikö valinta mönkään mutta ajan kanssahan se selviää. Nyt siis kokeilen pärjäillä Vichy Purete Thermalen puhdistusvaahdolla (kaikille ihotyypeille tarkoitettu, miten muuten sama tuote voi sopia kaikille ihotyypeille?) ja saman sarjan kasvovesikin löytyy jota olisi ilmeisesti kannattavaa alkaa käyttämään. Se on tarkoitettu normaalille/sekaiholle. Sen lisäksi kuorin kerran viikossa ihoni, samoin käytän savinaamiota kerran viikossa. Jospa näillä pääsisi nyt alkuun?

        Äsken tein jo sellaisen havainnon, että kun laitoin naamanpesun jälkeen tuota Aqaualan L:ää kosteusvoiteeksi, niin naama ei kiilläkään niin paljon kuin sellaisen rasvan jälkeen jonka pitäisi nimenomaan hillitä tuota kiiltoa ja rasvaisuutta? :O Voiko siis olla mahdollista, että ihoni on todella kuiva... Jos tuo nykyinen voide osoittautuu liian rasvaiseksi niin täytyy sitten vaihtaa siihen Humektaniin mutta kokeilen tätä nyt aluksi ainakin.

        Saanko vielä lopuksi udella, että mitä tuotteita sinä - tuleva alan ammattilainen - käytät kasvojesi hoitoon? :)


      • ninni...
        ninni... kirjoitti:

        Suuri kiitos kattavasta vastauksesta! :) Olen tosiaan tainnut hoitaa ihoani rasvaisen ihon tuotteilla (mm. Vichy Normaderm) ja se jo tuntuikin liian tujulta tavaralta minun iholleni... Tänään kun tästä aiheesta luin enemmän, niin monet olivat kirjoittaneet, että ovat hoitaneet ihoansa liian vahvoilla aineilla, jolloin iho on päässyt kuivumaan entisestään ja erittää näin ollen aina vaan lisää ja lisää talia. Onko tässä perää? Ainakin näin olettaisin tilanteen olevan omalla kohdallanikin.

        Ostin tänään kuitenkin tuota Aqualan L:ää, pitkään pohdin sen ja Humektanin välillä mutta ajattelin, että talvea kohti mentäessä tuo asteen verran rasvaisempi vaihtoehto olisi parempi. En sitten tiedä, että menikö valinta mönkään mutta ajan kanssahan se selviää. Nyt siis kokeilen pärjäillä Vichy Purete Thermalen puhdistusvaahdolla (kaikille ihotyypeille tarkoitettu, miten muuten sama tuote voi sopia kaikille ihotyypeille?) ja saman sarjan kasvovesikin löytyy jota olisi ilmeisesti kannattavaa alkaa käyttämään. Se on tarkoitettu normaalille/sekaiholle. Sen lisäksi kuorin kerran viikossa ihoni, samoin käytän savinaamiota kerran viikossa. Jospa näillä pääsisi nyt alkuun?

        Äsken tein jo sellaisen havainnon, että kun laitoin naamanpesun jälkeen tuota Aqaualan L:ää kosteusvoiteeksi, niin naama ei kiilläkään niin paljon kuin sellaisen rasvan jälkeen jonka pitäisi nimenomaan hillitä tuota kiiltoa ja rasvaisuutta? :O Voiko siis olla mahdollista, että ihoni on todella kuiva... Jos tuo nykyinen voide osoittautuu liian rasvaiseksi niin täytyy sitten vaihtaa siihen Humektaniin mutta kokeilen tätä nyt aluksi ainakin.

        Saanko vielä lopuksi udella, että mitä tuotteita sinä - tuleva alan ammattilainen - käytät kasvojesi hoitoon? :)

        Asiani ratkesikin jo, kun sain täksi päiväksi ajan kosmetologille. Ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti käydä (vaikka maksoinkin itseni kipeäksi siitä)! Olen siis todellakin hoitanut ihoani ihan väärillä tuotteilla, koska minulla ei tosiaankaan ole pintakuiva sekaiho ja vielä vähemmän rasvainen iho. Ihoni on kuulemma kuiva ja herkkä (hyvässä kunnossa, ei epäpuhtauksia). Naamiotkin imeytyivät samantien ihoon, niin kuiva se on. Sain jotain happispray hoitoakin :) Tässä on varmasti käynyt niin kuin epäilinkin, eli kun hoidin kasvojani liian tujuilla aineilla, niin se vaan kuivui lisää ja alkoi tuottamaan itse rasvaa yllin kyllin ja kierre jatkui... Nyt tilanne on jo helpottanut hieman, kun vaihdoin mietoihin tuotteisiin. Elikkä tällainen tarina minulla!


      • hihihh
        ninni... kirjoitti:

        Asiani ratkesikin jo, kun sain täksi päiväksi ajan kosmetologille. Ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti käydä (vaikka maksoinkin itseni kipeäksi siitä)! Olen siis todellakin hoitanut ihoani ihan väärillä tuotteilla, koska minulla ei tosiaankaan ole pintakuiva sekaiho ja vielä vähemmän rasvainen iho. Ihoni on kuulemma kuiva ja herkkä (hyvässä kunnossa, ei epäpuhtauksia). Naamiotkin imeytyivät samantien ihoon, niin kuiva se on. Sain jotain happispray hoitoakin :) Tässä on varmasti käynyt niin kuin epäilinkin, eli kun hoidin kasvojani liian tujuilla aineilla, niin se vaan kuivui lisää ja alkoi tuottamaan itse rasvaa yllin kyllin ja kierre jatkui... Nyt tilanne on jo helpottanut hieman, kun vaihdoin mietoihin tuotteisiin. Elikkä tällainen tarina minulla!

        sheavoita naamaan. Jos on sekaiho tai akne se tarkoittaa sitä että naama tarvitsee lisää rasvaa. Minulla ainakin on ihana puhdas iho.

        Ku pistää kasviperäinen rasvaa naamaan niin, ihosi ei tarvitse enään erittää mömmöjä. Käytä myös naamioita, mutta ei keinotekoisia. Osta vaikka savea.


      • möy
        hihihh kirjoitti:

        sheavoita naamaan. Jos on sekaiho tai akne se tarkoittaa sitä että naama tarvitsee lisää rasvaa. Minulla ainakin on ihana puhdas iho.

        Ku pistää kasviperäinen rasvaa naamaan niin, ihosi ei tarvitse enään erittää mömmöjä. Käytä myös naamioita, mutta ei keinotekoisia. Osta vaikka savea.

        mitä sinä, pintakuivan sekaihon omaava tuleva kosmetologi käytät ihosi puhdistukseen? tuotemerkkejä?


      • hande**
        möy kirjoitti:

        mitä sinä, pintakuivan sekaihon omaava tuleva kosmetologi käytät ihosi puhdistukseen? tuotemerkkejä?

        tässä toinen kosmetologi...

        Itse omaan myös kuivan puoleisen sekaihon ja käytän aamuisin vain kasvovettä (turhaan puhdistan sen enempää aamuisin, kuivattaa vaan lisää) elikä Gatineau Serenite eli herkän ihon kasvovesi.

        Illalla meikit lähtevät ihan älyttömän hyvällä Gatineau:n Moderactive puhdistus geelillä. On ollut paras meikin ja rasvan poistaja iholle. Tämän jälkeen kunnon paksu ja vaikuttava voide yöksi. (iho uusiutuu yöllä siksi parhaimmat voiteet kannattaa levittää yöksi.)

        siinäpä niitä:))


    • -ihotyypit-
    • suolanaama

      kokeilehan ihan tavallista merisuolaa ja vettä! käytä merisuolavettä samaan tapaan kuin kasvovettä, mutta jätä rasvaus. :) toimii todella hyvin :) suosittelen kokeilemaan!

    • jattasdiary

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe