VAASA LEADER

segunda carpintero

Lueskelin vanhaa tekstiä tältä palstalta ja vielä laaksiliiderin porukkaa näkyy olevan voimissaan. Olin puolikkaana 67-68 ja 70 kesällä vikaeerasin Hamlettia yhden matkan kolmosena. Päällikkönä Sven Malen, Förstinä Heikki Husgafvel, kakkonen Mikkö Pimiä, kolmonen Urto, Erkki Siltanen (Hamletti) ja olipa joku belgialainenkin silloin ensimmäisellä kerralla. Sähkö tietenkin Hellan Topi ja timppana Paavo Vaitovaara, jonka kanssa touhusin paljon segunda carpinterona templaamassa lasteja. "Otto Sipilä, Yrjö Tompuri, Jormat Kohvakka ja Korhonen, kokki Max, poosut Jorma ja Urmas Hartikainen &c. Paavon tapasin 80-luvulla, yövyinkin hänen luonaan muistelemassa menneitä hivenen ennen kuin hän nukkui pois. Topin tapasin pikaisesti myös 80-luvulla poiketessani Porissa.
Sillä kolmosena olo matkallani kipparina Matti Katila, förstinä Mikko Pimiä, kakkosena silli Salminen ja kipinänä Olli "Öglöm" Rissanen. Siiffinä oli silloin Paavali Pekonen ja ykkösenä Alpo Turkia sekä emäntänä Liisa Sarkkinen. Ihän koko porukan nimiä en muista enkä jaksa niitä tähän raapustaakaan.

Vaasa Leader oli hieno laiva sekin ja linjahan oli mitä parhain. Olisi toki kiva vielä joskus tavata niitäkin ihmisiä. Ensi keväänä toteutuu jo kolmas Henry Nielsen Nostagia risteily. Laaksiliiderin porukkaa oli sittemmin myös Nilsun laivoissa, joten tiedä vaikka jonkun siellä tapaisin. Mm www.aanimeri.fi kertoo tuosta ensi toukokuussa olevasta risteilystä. Moni Vaasa Leaderin seilaaja on toki lähtenyt eldari Heikin maisemiin, mutta vaikuttaa, että muutamia vielä köpöttelee näissä maisemissa. Olisi siis mahtavaa tavata heitäkin.

20

2614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mbe320cdi

      Olin Leaderissa puolikkaana 1968-69 Olin juuri silloin kun vaihdettiin laiva Wihurin väreihin Turun telakalla.
      Sellanen motori kun Andresson Timo oli siinä sunkin aikaan ja asustelee Helsingissä. Sipilän Otto kuoli melkein heti kun pääsi eläkkeelle. Kolme reissua siinä tuli oltua ja onneksi juuri armeijasta päästyä oli kova kunto että jaksoi tehdä hommia siinä laivassa. Merimieskuvissa mulla on jutuntynkää Liideristä. Et laittanut nimeesi tähän mutta arvelisin tuntevani sinut. Jos muistat Hintsasen puolikkaan niin siitä tuli kippari Finlinesille. Vuorisen Lauri taas oli kippari Nesteellä. Hamletit ja nää muut esim Hartikainen ja Vaitovaara sekä Alvaranta sekä Mosambiquen kävijä Tommolan Erkki. Koneessa oli Turner Hurme. Itse olen ollut jo viisi vuotta eläkkeellä.

      • Onkohan Andersin Timo sama henkilö kuin oli saattaja Hämeenmaassa oli konemiehenä? Minä olin kokkina.


      • Markkuorko137 kirjoitti:

        Onkohan Andersin Timo sama henkilö kuin oli saattaja Hämeenmaassa oli konemiehenä? Minä olin kokkina.

        …olin siis kokkina saattaja Hämeenmaassa 1970-1971.


      • Anonyymi
        Markkuorko137 kirjoitti:

        Onkohan Andersin Timo sama henkilö kuin oli saattaja Hämeenmaassa oli konemiehenä? Minä olin kokkina.

        Olin kyllä hämeenmaasaa ter timo


    • mbe320cdi

      Vielä siitä Liiderin jutusta niin mulla on kuuden sivun juttu merimieskuvissa juttupuolella.

      • Don Bacardi

        -62 Karlskronasta ja yksi retki riitti Tauno Heilimon komennossa.Yksi ukko jai mieleen ylitse muiden.Kir-
        jailija Dick Nivala.Oli Villena.Olihan siina muitakin tuttuja.Malenin kanssa olin Pelloksessa,Vuorisen Laurin
        kanssa monessakin Nesteen laivassa.Slli-Salmisen tunsin muuten ja on jo poistunut keskuudestamme.


      • mbe320cdi
        Don Bacardi kirjoitti:

        -62 Karlskronasta ja yksi retki riitti Tauno Heilimon komennossa.Yksi ukko jai mieleen ylitse muiden.Kir-
        jailija Dick Nivala.Oli Villena.Olihan siina muitakin tuttuja.Malenin kanssa olin Pelloksessa,Vuorisen Laurin
        kanssa monessakin Nesteen laivassa.Slli-Salmisen tunsin muuten ja on jo poistunut keskuudestamme.

        Hippeläisen Arska oli mun aikaan stujuna ja sitten yhden reissun oli joku naispuolinen. 1968-69


      • v.... v......
        Don Bacardi kirjoitti:

        -62 Karlskronasta ja yksi retki riitti Tauno Heilimon komennossa.Yksi ukko jai mieleen ylitse muiden.Kir-
        jailija Dick Nivala.Oli Villena.Olihan siina muitakin tuttuja.Malenin kanssa olin Pelloksessa,Vuorisen Laurin
        kanssa monessakin Nesteen laivassa.Slli-Salmisen tunsin muuten ja on jo poistunut keskuudestamme.

        tadettiin olla pellokses samaan aikaan. 75- loppuun saakkav


      • Don Bacardi
        v.... v...... kirjoitti:

        tadettiin olla pellokses samaan aikaan. 75- loppuun saakkav

        Menin Dubaissa paalle ja takuutelakalla Marseillessa jain pois.Remes palasi lomalta.


      • v.... v......
        Don Bacardi kirjoitti:

        Menin Dubaissa paalle ja takuutelakalla Marseillessa jain pois.Remes palasi lomalta.

        minäkin marraskuun puolessa välissä


      • syväraumalinen
        Don Bacardi kirjoitti:

        -62 Karlskronasta ja yksi retki riitti Tauno Heilimon komennossa.Yksi ukko jai mieleen ylitse muiden.Kir-
        jailija Dick Nivala.Oli Villena.Olihan siina muitakin tuttuja.Malenin kanssa olin Pelloksessa,Vuorisen Laurin
        kanssa monessakin Nesteen laivassa.Slli-Salmisen tunsin muuten ja on jo poistunut keskuudestamme.

        tähän, mutta tarinan mukaan, kun Vuorisen Lauri ja Hekanaho oli yhtäaikaa Naurismaassa, niin messiin ei mahtunut ketään muita.


      • vieras4
        Don Bacardi kirjoitti:

        -62 Karlskronasta ja yksi retki riitti Tauno Heilimon komennossa.Yksi ukko jai mieleen ylitse muiden.Kir-
        jailija Dick Nivala.Oli Villena.Olihan siina muitakin tuttuja.Malenin kanssa olin Pelloksessa,Vuorisen Laurin
        kanssa monessakin Nesteen laivassa.Slli-Salmisen tunsin muuten ja on jo poistunut keskuudestamme.

        Tulipa vastaan maininta Dic Nivalasta. Hän oli meidän perhe tuttu. Asui meillä 3 kk joskus 1960-luvun lopulla Pohjanmaalla...


      • Chevy 2007
        vieras4 kirjoitti:

        Tulipa vastaan maininta Dic Nivalasta. Hän oli meidän perhe tuttu. Asui meillä 3 kk joskus 1960-luvun lopulla Pohjanmaalla...

        Olin Leaderissa 21-05-1968-14-06.1969 välin. Silloin oli Malen kippari. Husgaffel förstinä ja pehtoori perämiehenä. Hippeläinen stevarttina ja kokkina Koivusalon Petteri. Sähkö oli Hellan topi ja Poosu Urmas Hartikainen. Timppana Vaitovaaran Paavo. Matruusina oli ainakin Tommilan Eki alias "Mosmbique" sitten oli Alvaranta. Yks puolikas oli Hintsanen Veijo joka seilas myöhemmin kipparina esin Finnpinessä. Työhyyryllä Meni Vangouveriin Vietnamin veteraani Erkki Nevatie vaimonsa Tuulan kanssa. Asustaa nykyään etelävaltioissa eläkeläisenä. Teki uran Alaskassa riistan ja kalatalouen vartinana. Koneesta muistan Väreen ja Donkeymies Hurmeen. Partasen Keken ja Anderssonin Timpan. Tietysti pääkone Stork jossa oli kanaalipalo melkein joka päivä.


    • Pualikas

      Onko sivuilla ketään ms Outokummun porukkaa 1979-1980.......

      • xyzxg

        Kuinka mahtaakaan Outokumpu liittyä Vaasa Leaderiin? Ehkä jokin sekaannus?


    • Olin Vaasa Leaderissa 1965-1966 villenä. Ajettiin Pohjanmerellä ennen joulua kaasuporaustornia päin ja oltiin telakalla pitkän aikaa Rotterdamissa. Kipparina oli silloin Sven Malen ja Harri Haaparanta oli tujuna, esakokkina oli Rouvali ja säkäkokkina Vieno Matti, Dick Nivala oli tarjoilija. Linja oli hyvä, käytiin Väli-Amerikassa, Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Havaijilla.

      • Anonyymi

        Tuon muistan hyvin: - "Ajettiin Pohjanmerellä ennen joulua kaasuporaustornia päin ja oltiin telakalla pitkän aikaa Rotterdamissa." - hytin seinä tuli sisään abt. puolimetriä. Päivän valjettua sitten tiedettiin mihin oli törmätty. Siinä meni telakalla aika sairashytissä kuunnellen niittivasaran pauketta. Tapahtuman kellonajan muistan: Herätys oli 6.30 ja siitä sitten haalareita jalkaan pummisohvan päässä istuen - kirjat hyllystä niskaan, venttiilin lasinkappaleita seuranaan - haalarit puolittain jalassa suoraan käytävälle .. eli n. 06.35 ..

        -terveisin-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon muistan hyvin: - "Ajettiin Pohjanmerellä ennen joulua kaasuporaustornia päin ja oltiin telakalla pitkän aikaa Rotterdamissa." - hytin seinä tuli sisään abt. puolimetriä. Päivän valjettua sitten tiedettiin mihin oli törmätty. Siinä meni telakalla aika sairashytissä kuunnellen niittivasaran pauketta. Tapahtuman kellonajan muistan: Herätys oli 6.30 ja siitä sitten haalareita jalkaan pummisohvan päässä istuen - kirjat hyllystä niskaan, venttiilin lasinkappaleita seuranaan - haalarit puolittain jalassa suoraan käytävälle .. eli n. 06.35 ..

        -terveisin-

        .. sairashytissä syystä, että oma hytti oli restauroinnin alla - meitä oli kolme sairashytissä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaasa_Line

        Historiaa ..

        Harvinaisen hyvää tekstiä vanhasta, kuuluisasta m.s. Vaasa Leaderista. Asiaa, mutta ei niinkään idioottien möläyksiä.

        Oli hieno laiva eikä läheskään niin raskas kuin maineensa. Töitähän sinne mentiin tekemään.

        Puolikas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe