Flexi-T vs Nova-T

hatuttaaa vaan

Mulla on ollut jokunen vuosi sitten Nova-T kuparikierukka ja aiheutti kovat vuodot, hb laski sataan ja olin varmaan pari vuotta ihan aneeminen. Nyt minulla on Mirena ja se aiheuttaa haluttomuutta sekä jatkuvaa tiputteluvuotoa (hb TAAS alhaalla, 110) ja pahinta on mielialan vaihtelut ja masennusoireet. Niistä halua eroon, vuodon vielä kestäisin mutta en tätä jatkuva apatiaa ja haluttomuutta. Aivan kun en olisi enää nainen, en halua seksiä yhtään enää.

Luin, että Flexi-t olisi siedetympi kuparikierukka. Onko näin? Vuodot niukempia kun Novassa? Jos näin on, menen viivana ottamaan sen itselleni ja heitän hyvästit kaikille hormoneille, mitkä eivät käy minulle yhtään. Kaikki on kokeiltu, yhdistelmäpillerit, minipillerit, Nuvaring...

12

11106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lplpl

      koleillut Nova T vuosia sittenja se oli todella kivulias, ihan kauhea. Mirenasta ei kokemusta. Pillerit eivät sovi joten laitettiin Flexi T 300 pari viikkoa sitten ja hyvin on mennyt. Eivät suositelleet Flexiä ehkiksessä vaan Novaa ja Mirenaa. En tahtonut kumpaakaan vaan kokeilla miten Flexi pelittää. Tositaiseksi menny hyvin.

    • .

      Mulla kans mirena aiheuttaa mielialan muutoksia ja ärtyneisyyttä ja ne seksihalut on kans ihan maassa.. Kokeilen kanssa kuparia.

    • .-.

      Joillekin sopii, joillekin ei.. Täällä ainakin ihan tyytyväinen Nova T-käyttäjä :) Ei ole sen ihmeellisempiä kuin satunnaiset pistelyt ja vihlaisut. Ennen menkkoja sattuu vähän alavatsaan parin päivän ajan, mutta sekään ei ole niin suurta kipua, että tarttisin kipulääkkeitä tai muuta sellaista. Vuoto on todella runsasta, mut sehän nyt olikin ihan selvä juttu.

    • Flexi toimii itsellä

      No mulla on nyt kokemusta molemmista. Nova-T 380 aiheutti ihan kamalan runsaat vuodot, niin että ei olisi tarvinnut julkisille paikoille lähteä koska sai koko ajan rampata vessassa kun vuosi kupista ja siteestä yli. Aiheutti myös varsinkin loppua kohden (lähti valumaan alaspäin) hirveitä kipuja ja vihlaisuja. Kierukka piti valumisen takia poistaa ja halusinkin sitten kokeilla Flexi-T 300, eikös se ole se synnyttämättömille tarkoitettu. On toiminut paljon paremmin, vuodot läheskään samaa luokkaa kuin Novalla, ehkä hiukan runsaammat kuin mitä luomuna olisi. Myös kipuja on vähemmän kuin Novalla, ja reseptilääke tehoaa paremmin kuin Novan aikana. Kaikin puolin hyvä hommeli että Nova otettiin pois ja Flexi tilalle. Ollut sen jälkeen ehkäisy paljon vaivattomampaa. Kiertokin on pysynyt lähes päivälleen samanlaisena, vaikkei kai kuparikierukan pitäisikään siihen vaikuttaa?

    • Flexi T

      Flexi T:tä on kahta kokoa Suomessa.

      Mulle laitettiin Flexi T muutama kuukaisi sitten, kun mitkään muut, eikä varsinkaan pillerit sopineet. Hyvin on menny. Kuukautiset on pari päivää pidemmät, ja pari ekaa päivää runsaammat. Kierukan sijainti tuntuu kun saan O:n, eli sisukset vähän kramppaa. Muuten ei mitään, toistaiseksi hyvin.

      Ehkiksellä olisivat suostuneet vain Nova T:n laittoon. Kävin yksityisellä, vein itse apteekista ostamani, gyne hermostu, mutta suostui laittamaan sen. Nopea ja kivuton laitto.

      • lisäys

        unohdin sanoa, että mulle on kokeiltu nuorempana Nova T:tä ja se oli ihan katastrofi. En halunnut nyt sitä vaan Flexin T:n


      • sonkkeli
        lisäys kirjoitti:

        unohdin sanoa, että mulle on kokeiltu nuorempana Nova T:tä ja se oli ihan katastrofi. En halunnut nyt sitä vaan Flexin T:n

        mulla oli 2,5 vuotta nova T kuparikierukka, olen 23v synnyttämätön nainen. En edes ymmärrä miten näinkin kauan jaksoin sinnitellä sen kierukan kanssa, koska vuodot olivat todella runsaat ja mikä pahinta kivut oli ihan hirveitä, ajoittain hiljalleen alkavia ja kovenivat nopeasti niin että burana 600 vei kivun pitkän ajan päästä... ja vihlaisuja alavatsassa tosi usein.

        Nyt sitten halusin kokeilla flexi t 300 kuparikierukkaa kun olen siitä niin paljon hyvää lukenut. Se asennettiin 2viikkoa sitten ja ei ole ollut yhtään mitään tuntemuksia, ei laitossa eikä sen jälkeenkään! seksinkään jälkeen ei ole tuntunut mitään ja muutenkin tuntuu kuin alavatsa olisi erilainen, ei yhtään turvoksissa. Toivon että tämä toimisi jatkossakin hyvin.

        Silloin kun mulle laitettiin aikoinaan Nova T, kivut olivat järkyttävät pari ekaa viikkoa. Ja vielä haluan sanoa että mullakin lääkäri suositteli ja yritti (jos näin voi sanoa) väkisin olisi asennuttanut hormonikierukan... lieneekö syy lääketehdas sopimuksista. Pidin kuitenkin pääni koska minulle ei hormonit sovi ja neuvon muitakin olemaan kovana, sillä lääkärillä ei kuitenkaan mitää syytä ollut miksi ei tätä halvempaa kierukkamerkkiä olisi voitu laittaa ja mun elämänlaatuni on parantunut huomattavasti!


    • parempinimi

      kiitos näistä viesteistä. sain kyllä aika vahvan käsityksen mikä malli toimii parhaiten.
      olen siis juuri pähkäillyt ehkäisyn kanssa ja päätynyt kuparikierukkaan. joka kerta kun otan asian puheeks lekureiden tms kanssa, niin joka kerta alkavat puhua myös hormoonikierukoista, ja aina joudun korjaamaan että ei minä haluan hormoonittoman ehkäisyn. ja aina kerrotaan vaan vuotojen niukkuudesta ja kuparikierukan kanssa sitten niiden runsastumisesta. Kuitenkin mielestäni kaikki muut sivuvaikutukset ovat se suuri asia tässä. hitot mistään vuodoista jos kaikki muu voi mennä kehossani sekaisin.
      lisäksi minulle kirjoitettiin varavuoksi reseptille se kuparikierukka, ja olin pyytänyt flexi t:tä, tai sitä minkä katsotaan minulle sopivan, niin tottakai reseptissä sitten luki nova t 380.
      jotenkin tuntuu että he haluavat ihmisten laittavan ton novan, ja sitten kun se ei sovi nii kauhee painostus taas hormooneihin, kun ei se nyt sopinut.

      no "haastattelu"aika varattu ehkäisystä ja kuparikierukasta sopimiseen. toivottavasti saan kysyttyä muutaman tiukan kysymyksen tästä ihme touhuilusta! harmi kun ei oikeen ole luottoa noita terveyden huollon ammattilaisia kohtaan :(

      tai jos jollain on tietoa miksi sitä nova t:tä tuputetaan niin kovasti? ja niitä hormonaalisia?

    • 4+11

      Mulle perusteltiin, että riippuu anatomiasta, kumpi kierukka sopii. Olisin kuitenkin kaivannut enemmän perusteluja. Nova t380 on kuitenkin minulle sopinut. Alkuun tiputteli ja nyt on tilanne tasaantunut. Kierto on tosin 21 entisen 28 sijaan. Jos ongelmia tulee myöhemmin vaihdan toiseen malliin.

    • sonkkeli

      Mulla on ollut nyt tämä flexi t 300 kohta 4kk eikä ole ollut mitään kipuja, kuukautiset ovat olleet normaalit, eivät mitään verrattuna nova t :hen. Päivän tai kaksi ollut kipua kuukautisten yhteydessä mutta tässä koko 4kk aikana olen joutunut kipuihin ehkä kaksi särkylääkettä, burana 400 ottamaan. Eli ei mitään verrattuna aikaisempiin kokemuksiini nova t:stä joista jo kirjoitinkin aikaisemmin.

      En osaa sanoa varmaa tietoa miksi nova t kierukkaa tosiaan "tuputetaan" joka paikassa, mutta itse kun vähän selvittelin internetistä asioita niin törmäsin ainakin yhteen jännään sattumaan. Olen käynyt siis yhdellä yksityisellä gynekologi-vastaanotolla, ja tältä samaiselta vastaanotolta minulle joskus muutama vuosi sitten määrättiin Yasmin - merkkisiä e-pillereitä. Nämä kun aiheuttivat niitä mielialamuutoksia, määrättiin seuraavaksi Yasminelle e-pillereitä joissa siis vähemmän hormonia. No tämän jälkeen laitettiin Nova t kuparikierukka kun sen itse halusin, ja kun se ei sopinut vaan ilmaantui järjettömiä kipuja, ehdotti gynekologini että kannattaa ottaa hormonikierukka, Jaydess - niminen joka siis lääkärin mukaan sisältää vain vähän hormonia ja ei pitäisi aiheuttaa mielialamuutoksia eikä kipuja, vähentää kuukautisia jne... No väitin vastaan että en halua kehooni yhtään minkäänlaista hormonia ja niinpä siis vielä viimeiselläkin kerralla kun olin itse apteekista ostanut tämän flexi t 300 ja ottanut sen mukaan vastaanotolle, lääkäri vielä kysyi otanko kuitenkin jaydesin ja sanoin että en. Niinpä lääkäri asensi siis vasta flexi t 300.

      Noh pointtina siis se että kun internetistä katselin yasmin, yasminelle, nova t ja jaydess - "valmisteita ja kierukoita", niin kaikilla löytyy sama yksi yhteinen valmistaja, nimittäin Bayer. Tämä vielä lisää sitä faktaa että lääkäreillä tosiaan olisi tietty merkki, jonka tuotteita heidän pitää asiakkailleen tarjota. Lieneekö lääkäreillä vielä jokin oma etukin kyseessä, nimittäin olen myös kuullut että joskus lääkärit saattavat saada "bonuksia" kun tarpeeksi jotain tiettyä merkkiä myyvät asiakkaille... Nämä ovat siis omia arvailujani mutta kannattaa miettiä.

      Tsemppiä ehkäisyasioihin! Kannattaa vaan pysyä lujana omalla asialla, kyseessä kun kuitenkin on oma terveys.

    • Onneksi on hyvä

      Olen itse terveydenhoitaja ja lääkärit ei saa bonuksia bayerilta. Noihin saadaan koulutus kun taas flexi-T kun käytetään vähemmän monet lääkärit siksi ehkä eivät asenna mielellään jos ovat asentaneet bayerin valmistamia kierukoita paljon.Bayer voi kustantaa esim. koulutuspäiviä. Mutta se oikeesti on huonoa Suomessa et vähän on kierukoita markkinoilla maailma löytyy niin paljon vaihtoehtoja. Tulisi saada kunnalliselle puolelle ultrat ja gynekologit.

    • Hei!Myyn Nova-T 380 kierrukkaa edulliseen hintaan 80 euroa!Laita viestiä jos kiinnostuit!:)Voit laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected].

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe