Alkoholi parisuhteessa

Tiukkapipoko?

Minulla on miesystävä, joka käyttää mielestäni reilusti alkoholia. Hän kyllä hoitaa työnsä, eikä ole koskaan juomisen takia jäänyt kotiin. Myöskään hän ei muutu agressiiviseksi eikä inhottavaksi humalassa, vaan on leppoisa ja mukava. Hän juo ainakin kerran viikossa ja kerralla n. 10 olutta. Lomalla hän juo joka päivä, varsinkin ulkomaanmatkoilla eli 2-3 olutta päivässä ja n. puoli pulloa viiniä, ehkä jotain terävääkin. Jos hän lähtee miesporukalla ulkomaille, niin sitten hän ottaa oikein kunnolla ja monta päivää peräkkäin. Olen pyytänyt, kauniistikin, että vähentäisi juomista ja ei joisi ainakaan minun seurassa niin paljon, mutta puheet menee kuuroille korville. Nyt ollaan eron partaalla ja hän sanoo edelleen, ettei muuta juomistapojaan, koska alkoholi on tuonut hänen elämäänsä niin paljon hyvää.

Kysymys kuulu: olenko minä nyt tiukkapipo ja suvaitsematon, kun en hyväksy miesystäväni juomatapoja, enkä sallisi hänelle tätä iloa? En enää tiedä mitä ajatella. Pelkään, että homma riistäytyy käsistä, jos suhteemme virallistuu.

137

10249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhzjhz

      Mikä siinä oikeastaan sitten on ongelma jos kerran hoitaa työnsä eikä muutu aggressiiviseksi? Et suoranaisesti edes kertonut, mikä siinä haittaa? Terveydellisistä syistäkö olet huolissasi?

      • Khayyam

        Alkoholin käyttö on ongelma heti, jos sitä ei pysty halutessaan lopettamaan. Tai jos sitä ei halua edes kokeeksi lopettaa.

        Testatkaa itse: tästä päivästä lähtien kaksi viikkoa ilman alkoholia. Sillä, joka ei pysty tai halua, on alkoholiongelma.

        Kukaan ei halua eikä tarvitse lisää itseaiheutettuja vaikeuksia, ei itsensä eikä kumppaninsa kautta.


      • x-ja y
        Khayyam kirjoitti:

        Alkoholin käyttö on ongelma heti, jos sitä ei pysty halutessaan lopettamaan. Tai jos sitä ei halua edes kokeeksi lopettaa.

        Testatkaa itse: tästä päivästä lähtien kaksi viikkoa ilman alkoholia. Sillä, joka ei pysty tai halua, on alkoholiongelma.

        Kukaan ei halua eikä tarvitse lisää itseaiheutettuja vaikeuksia, ei itsensä eikä kumppaninsa kautta.

        Väärin. Ja oikein. Mutta: Jos ei pysty olemaan ilman alkoholia, kun on omassa elossaan yksi, sillävälin kun toinen elää omaa arkeaan, töillään, ollaan kyllä pitkällä pullon avulla koston tiellä...
        Niin minä sen olen kokenut. Kun en ole paikalla, mies juo. Eilen ilmoitti nauttineensa pullon vinaa ja useita oluita. Lähdinpä sitten hissuksiin... Täysin masiksessa. Taas se teki sen... Ja vasta oli luvannut lopettaa juomisen, jos lopetan tupakan kokonaan. Kumpi piti lupauksensa? Minä... Sanoin työterveyshoitajalle.
        Hyvin harvoin käytän, vähän alkoholia. Ehkä yksi iso tölkki olutta per 3-4 kk. Minua inhottaa, pelottaakin tuo että toinen juo niin paljon, ettei muka muistakaan mitään ajoittain, ja ei se mittään, mutta kun MIKSI pitää vielä seur.pv ottaa? Ja mitä on ne oireilut- ihme kouristeluja joskus, joihin kieltää ampparia tilaamasta.
        Taitaa olla joku kerta selvitystilassa koko suhde.


    • yks+kaks

      Mä kans taistelin samanlaista tilannetta vastaan ja homma kyllä riistäytyi- määrät kasvoi ja juomis illat lisääntyivät. Tää ei ole yleistys, että ainahan näin käy...

    • Totuudenlaukoja

      Vaikuttaa hiukka hassulta tuo lause:"Alkoholi on tuonut elämäänsä niin paljon hyvää"....kyllä mää sinuna
      pakkaisin kamppeet, sillä jonsei suostu siirtymään pyynnöstä edes siihen saunakaljaan kopallisen sijaan,
      niin peli alkaa olla viinan suhteen menetetty-ja katuoja odottaa...

      (mää yhden juoppo-sekakäyttäjä-naisen kanssa yritin yhteiseloa 4 vuotta, ja voin sanoa, että se on turhaa, aivan turhaa..nisti on nisti, vaikka olisikin viihdekäyttäjä...)

    • paljoo

      ole ja jos miehesi ei ole agressiivinen....
      minun mies ottaa joka ikinen perjantai perseet ja jatkaa sitä "hyvien" ystävien kesken vielä lauantaina... minä lopetin heinäkuussa perjantai tai lauantai siiderin(4kpl) ottamisen.. ja syy miksi, sen tähden kun miehestäni tulee vittumainen kun on liikaa päissään ja se on kuulema minun syy kun olen liian humalassa ja räkytän(4:stä siideristä).. päätin että jos se on kiinni minun 4:stä siideristä niin en oteta lainkaan...minä en ota ja mies vittuilee ja nykyään myös tappelee kaikkien kanssa joka sitä vähänki pahasti kahtoo (ihan pikkupentu)...kuntoilee ja syö kaikenmaaliman proteiinit...ja pillereitä purkeista aminohappoja yms... onko sitten yhteys näillä proteiinilisillä ja pillereillä mielen muutokseen..

      • Molemmilla liikaa

        Vain ja ainoastaan alkoholilla on yhteyttä "mielen muutokseen". Miten aikuisilla voi olla käsitykset näin pahasti hakusessa ?


    • plaaah.......

      aivan naurettavaa, monikin ihminen juo enemmän pari suhteessa kun sinun miehesi. viikonloppuna molempina päivin ja työ viikolla pari iltaisin.. en näe asiassa mitään pahaa jos se ei kerran vaikuta mitenkään, mihinkään? eiköhän aikuinen ihminen saa itse päättää mitä syö tai juo. jos ei kiinnosta lähde kävelemään. mutta se on jokaisen OMA päätös kuinka paljon juo ja milloin, niin kauan kun se ei ole haitaksi kenellekkään..

      • xym

        Juupaseipäsottelun sijaan mies menköön lääkärintarkastukseen, veriarvot, verenpaine jne. katsottakoon.
        Lääkäri sanokoon tulosten perusteella onko OK vai tuleeko elintapoja raitistaa, esim. kuntoilun suuntaan.
        Veriarvoista ainakin maksa-arvot, verensokeri, kolesteroli syytä tarkistaa. Onko hän ylipainoinen jo?


      • pliisa
        xym kirjoitti:

        Juupaseipäsottelun sijaan mies menköön lääkärintarkastukseen, veriarvot, verenpaine jne. katsottakoon.
        Lääkäri sanokoon tulosten perusteella onko OK vai tuleeko elintapoja raitistaa, esim. kuntoilun suuntaan.
        Veriarvoista ainakin maksa-arvot, verensokeri, kolesteroli syytä tarkistaa. Onko hän ylipainoinen jo?

        Tosi hyvä kommentti! Olen samaa mieltä. Onngelma on usein se, että mies (tai nainen) joka on alkoholin suurkuluttaja (tai vaikka ei olisikaan) vähättelee asiaa. Jos viikolla on tullut juotua vaikkapa kolmena työpaivänä kunakin 4 olutta, niin se ei ole juojasta itsestä mitään, kun ei siitä edes tule humalaan. Veri- ym. näyttävät missä mennään.


      • Käsityskyky 0 ?

        Käypä jossain tutkimassa tilastoja. Ihmiset todella juovat "enemmän" ja enemmän ja enemmän ja ihmisten maksat sanovat poks ja räts ja auts ja työsopimus on irti. Itseaiheutettu sairaus, joten ei hoitoa yhteiskunnan varoin vaan oma lompsa selälleen.


      • Tiedä häntä.
        Käsityskyky 0 ? kirjoitti:

        Käypä jossain tutkimassa tilastoja. Ihmiset todella juovat "enemmän" ja enemmän ja enemmän ja ihmisten maksat sanovat poks ja räts ja auts ja työsopimus on irti. Itseaiheutettu sairaus, joten ei hoitoa yhteiskunnan varoin vaan oma lompsa selälleen.

        Olen 45v nainen ja nuorena aikuisena tuli oltua pari kertaa humalassa.
        Ei ole minun juttuni joten lopetin moisen touhun ja nykyään olen absolutisti.
        Maksani ei kuitenkaan ole kunnossa ja lääkäreiden (useampia) neuvo on, että alkoholia pitäisi vähentää. Jokaiselle olen kyllä kertonut, etten sitä käytä.
        Olenkin sittemmin luopunut myös Vappuna simasta, koska en pysty muusta vähentämään.

        "Itseaiheutettu sairaus, joten ei hoitoa yhteiskunnan varoin vaan oma lompsa selälleen."
        Itse kuvittelin olleeni hyvinkin maltillinen "ryyppääjä".

        Aloittajalle sanoisin, että jos puolisosi alkoholinkäyttö häiritsee sinua niin silloin hän juo liikaa. Jos puolisosi ei halua vähentää sinun vuoksesi niin mielestäni sinunkaan ei tarvitse jäädä suhteeseen kärvistelemään.
        Kyllä niitä raittiitakin miehiä löytyy!


      • Idiot
        Käsityskyky 0 ? kirjoitti:

        Käypä jossain tutkimassa tilastoja. Ihmiset todella juovat "enemmän" ja enemmän ja enemmän ja ihmisten maksat sanovat poks ja räts ja auts ja työsopimus on irti. Itseaiheutettu sairaus, joten ei hoitoa yhteiskunnan varoin vaan oma lompsa selälleen.

        Ylilihavuus on myös itse aiheutettu sairaus!! Puhumattakaan muista itseaiheitetuista terveysongelmista Ei pitäisi verorahoilla kustantaa näiden läskien terveydenhuoltoa


      • Anonyymi

        Miehesi on tehnyt valintansa, ja valinnut viinan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehesi on tehnyt valintansa, ja valinnut viinan.

        Juuri näin.Ja sen jälkeen nainen voi hyvillä mielin ja ilman syyllisyyttä painaa oven kiinni jäljessään👍


    • saman kokenut

      Olen elänyt suhteessa jossa mies ei osannut kontrolloida juomistaan. Tai siis aina kun joi, se meni överiksi. Ei pysynyt tolpillaan ja aina toiset taluttivat taksiin tms. Pyysi erään kerran (ja sen viimeisen) firmansa pikkujouluihin laivalle ja sanoi että lupaa olla iisisti. Tein selväksi että jos ei pysty pitää lupaustaan niin se jää viimeiseksi "lupaukseksi". Jo matkalla kirkasta kului sen verran että yritin muistuttaa lupauksesta. Tämä veti herneet nenään ja huusi että tietää kyllä itse missä oma raja menee. Ukko oli sammumispisteessä jo satamassa niin mulle riitti. Olin laivassa yksin tuntemattomien seurassa ja tämän reissun jälkeen jätin hänet. Olen uudessa suhteessa ja niin onnellinen että pääsin siitä paskasta eroon!

      Jos kerran pari vuodessa menee juominen niin överiksi että sammuu ja pitää oksentaa niin ok, mutta muuten ei. Et siis ole tiukkapipo. Miehesi ei vähennä juomistaan. Ota jalat allesi ja juokse! Ansaitset paljon parempaa! On myös niitä miehiä, jotka osavat käyttää alkoholia kohtuudella!

      • Anonyymi

        Aivan oikein.Ei kannata jäädä parisuhteeseen,jossa joutuu kärsimään toisen juomisesta ja monesti vielä henkisestä väkivallasta ja jatkuvista riidoista.Mitä aiemmin tajuaa ja jaksaa hypätä pois siitä uppoavasta laivasta,niin sitä paremmassa kunnossa pystyy vielä jatkamaan omaa elämäänsä ja varmasti löytämään itselleen terveempää seuraa!Nimimerkillä kokemusta on.


    • viina ei tabu!

      Minusta tuo alkoholin käyttömäärä on vähäinen. Katsopa vaikka googlettamalla alkoholin suurkuluttajan määrät, jotka ovat jo aivan toisissa lukemissa. Eipä näytä alkoholin käyttö olevan ongelma miehellesikään, eikä siitä aiheudu sullekaan mitään ongelmia. Siis miksi rajoittaisit toisen elämää turhasta? "Puolipulloa viiniä" per päivä ulkomailla. Voi apua... Anteeksi vaan, mutta vaikutat nalkuttajalta. Jos et itse tykkää juoda ja et voi sietää jos toinen juo, niin miksi valitsit sitten sellaisen kumppanin?

      • Pitkä tie

        Minun mielipide on se että jos kaksi ihmistä kokee alholinkäytön eritavalla ei välttämättä ole kovin mukavaa olla parisuhteessa jossa toinen juo ja toinen ei juo. Itse olen joskus juonut enemmän ja ollut samalla parisuhteessa jossa myös kumppani juo. Tällä hetkellä en juo kovin paljoa eikä myöskään kumppanini juo kovin paljoa ja voin sanoa että olen nyt paljon onnellisempi kuin silloin. Minusta on lähtökohtaisesti aika mielikuvituksetonta mikäli ainut tai harva ilonlähdde elämässä on alkoholi. Se että ihmisessä ei ole energiaa hankkia vaikka harrastuksia tai muuta josta voisi saada vastaavat ilon ja onnistumisen kokemukset. Tai ei vastaavat vaan paljon paljon paremmat, syvemmät ja todellisemmat. Tämän lisäksi minun mielestä on kivempaa laittaa raha joka menee alkoholiin mielummin vaikka ulkomaanmatkoihin. Mieti onko tuo sitä mitä haluat elämältäsi?
        Minun mielestä on myös huolestuttavaa mikäli ihminen oikeasti ajattelee niin että runsas alkoholin käyttö tuo elämään vaan hyviä asioita. Alkoli muuttaa aivoja ja tunkeutuu aivoissa alueisiin jotka käsittelevät tunteita. Yksinkertaistettuna runsas alkoholinkäyttö tylsistyttää tunteita pitkällä aikavälillä. Olen itse nähnyt (tai kuullut läheltä lähipiiristä) kuinka vuosien tai vuosikymmenen alkoholin käyttö muutti miehen fiksusta tarkasta miehestä juoppohulluksi jolla ei ollut millään mitään merkitystä. Kun on oikeasti nähnyt mitä alkoholi saa aikaan ei suhtaudu niin myönteisesti alkoliin, Minusta on kiva juoda viiniä ruuan kanssa ja joskus kavereiden kanssa rentoutua viinipullon kera mutta minä en enää pidä humalahakuisesta juomisesta. Koen että se on tuonut elämääni paljon hyvää että suhtautumiseni on muuttunut.
        Tiedän ja olen nähnyt ja kokenut että alkoholi turruttaa tunteita, tylsistyttää ja masentaa myös lyhyellä aikavälillä. Mielenkiinto oman elämän kehittämiseen ja vaikka harrastamiseen häviää.
        Voimia sinulle.


      • aergwer
        Pitkä tie kirjoitti:

        Minun mielipide on se että jos kaksi ihmistä kokee alholinkäytön eritavalla ei välttämättä ole kovin mukavaa olla parisuhteessa jossa toinen juo ja toinen ei juo. Itse olen joskus juonut enemmän ja ollut samalla parisuhteessa jossa myös kumppani juo. Tällä hetkellä en juo kovin paljoa eikä myöskään kumppanini juo kovin paljoa ja voin sanoa että olen nyt paljon onnellisempi kuin silloin. Minusta on lähtökohtaisesti aika mielikuvituksetonta mikäli ainut tai harva ilonlähdde elämässä on alkoholi. Se että ihmisessä ei ole energiaa hankkia vaikka harrastuksia tai muuta josta voisi saada vastaavat ilon ja onnistumisen kokemukset. Tai ei vastaavat vaan paljon paljon paremmat, syvemmät ja todellisemmat. Tämän lisäksi minun mielestä on kivempaa laittaa raha joka menee alkoholiin mielummin vaikka ulkomaanmatkoihin. Mieti onko tuo sitä mitä haluat elämältäsi?
        Minun mielestä on myös huolestuttavaa mikäli ihminen oikeasti ajattelee niin että runsas alkoholin käyttö tuo elämään vaan hyviä asioita. Alkoli muuttaa aivoja ja tunkeutuu aivoissa alueisiin jotka käsittelevät tunteita. Yksinkertaistettuna runsas alkoholinkäyttö tylsistyttää tunteita pitkällä aikavälillä. Olen itse nähnyt (tai kuullut läheltä lähipiiristä) kuinka vuosien tai vuosikymmenen alkoholin käyttö muutti miehen fiksusta tarkasta miehestä juoppohulluksi jolla ei ollut millään mitään merkitystä. Kun on oikeasti nähnyt mitä alkoholi saa aikaan ei suhtaudu niin myönteisesti alkoliin, Minusta on kiva juoda viiniä ruuan kanssa ja joskus kavereiden kanssa rentoutua viinipullon kera mutta minä en enää pidä humalahakuisesta juomisesta. Koen että se on tuonut elämääni paljon hyvää että suhtautumiseni on muuttunut.
        Tiedän ja olen nähnyt ja kokenut että alkoholi turruttaa tunteita, tylsistyttää ja masentaa myös lyhyellä aikavälillä. Mielenkiinto oman elämän kehittämiseen ja vaikka harrastamiseen häviää.
        Voimia sinulle.

        Minusta on myös outoa että joidenkin pitää haukkua viestiketjun aloittajaa tiukkapipoksi mikäli hänen mielestään ei ole kivaa että mies ryyppää. Jokaisella on oikeus elää niinkuin haluaa. Jos joku haluaa elää ilman liiallista alkoholinkäyttöä tai vaikka ilman alkolinkäyttöä hänellä on siihen oikeus. Silloin vaan pitää miettä sitä mihin pystyy ja mihin ei pysty. Yleensä parisuhteet joissa kumppanit ovat samantyyppisiä esimerkiksi luonteeltaan tai elintavoiltaan onnistuu todennäköisimmin kun parisuhteet joissa elintavat ovat erilaisia. Kannattaa vaan miettiä että onko järkevää olla parisuhteessa jossa tavat ovat iha n erilaiset, että joutuu elämään elämää jota ei halua elää vaan siksi että on parisuhteessa. Mielestäni on helpompaa etsiä mies joka on samanlainen kuin erilainen. Tottakai pientä erilaisuutta voi olla mutta tämä asia on aika perustavanlaatuista erilaisuutta. Mutta jokainen itse päättää mihin ryhtyy ja mitä elämästään tekee.


      • vai mitä
        aergwer kirjoitti:

        Minusta on myös outoa että joidenkin pitää haukkua viestiketjun aloittajaa tiukkapipoksi mikäli hänen mielestään ei ole kivaa että mies ryyppää. Jokaisella on oikeus elää niinkuin haluaa. Jos joku haluaa elää ilman liiallista alkoholinkäyttöä tai vaikka ilman alkolinkäyttöä hänellä on siihen oikeus. Silloin vaan pitää miettä sitä mihin pystyy ja mihin ei pysty. Yleensä parisuhteet joissa kumppanit ovat samantyyppisiä esimerkiksi luonteeltaan tai elintavoiltaan onnistuu todennäköisimmin kun parisuhteet joissa elintavat ovat erilaisia. Kannattaa vaan miettiä että onko järkevää olla parisuhteessa jossa tavat ovat iha n erilaiset, että joutuu elämään elämää jota ei halua elää vaan siksi että on parisuhteessa. Mielestäni on helpompaa etsiä mies joka on samanlainen kuin erilainen. Tottakai pientä erilaisuutta voi olla mutta tämä asia on aika perustavanlaatuista erilaisuutta. Mutta jokainen itse päättää mihin ryhtyy ja mitä elämästään tekee.

        Alkuperäinenhän nimenomaan kysyi, onko hän tiukkapipoinen vai ei. Eli ei tässä kukaan ole haukkunut häntä, jos on lausunut mielipiteensä hänen kysymykseensä.


      • Viisasten juoma

        Ootko kuullut ikinä mitään sellaisesta asiasta kuin toleranssi ?


      • Anonyymi

        Minun mieheni lopetti juomisen jokunen vuosi sitten. Ja jaksaa nalkuttaa minun juomisestani. Otan kerran viikossa 4-6 siiderii ja 2 drinksua. Ja joka helvatun kerta armoton naputus. Olen super leppoisa nainen ja en todellakaan muutu juotuani. En ole koskaan humalassa. On vaan pakko relata kerran viikossa et jaksan taas jatkaa matkaa mieheni kanssa. Erota en voi. Periaatteesta. Juliet


    • tai ollaan molemmat

      Itse olen tällä hetkellä samassa tilanteessa. Miea tissuttelee pitkin viikkoa sen muutaman kaljan ja viikonloppuna enemmän. Usein myös touhu lähtee lapasesta. Hän on itse myöntänyt, että kyllä se alkaa olemaan viina joka vie miestä, eikä toisinpäin. Myöskään hän ei muutu humalassa aggressiiviseksi tai muutenkaan pahaksi. Leppoisa ja ystävällinen.

      Yhteiset hetket vain jotenkin menettävät arvoaan kun toinen on pienessä pöhnässä. Olen tästä sanonut ja sovimme, ettemme ole yhteydessä kun mies juo. Kaikki toimi loistavasti siihen asti, että suhteemme syveni. Hän ei malta pysyä etäällä minusta juodessaan vaan ottaa aina yhteyttä. Huomaan, että hermoni alkavat nykyään kiristymään jo parista saunaoluesta, vaikka eivät ne edes haittaa.

      Rakastunut olen, mutta en tiedä uskaltaako tätä viedä tämän virallisemmaksi? Helkkarin Kuningas Alkoholi aina hallitsemassa siellä missä ei pitäisi.

    • Kohtuudella

      Minusta tuo on määrä alkoholia on paljon. Jos oma mieheni joisi lomalla tuollaisia määriä, lopettaisin suhteen. En halua viettää lomaani ihmisen kanssa, joka on koko ajan pikkupöhnässä. Ei tarvitse aiheuttaa mitään ongelmia, olla aggressiivinen tai muutakaan, minun mittani täyttyisi jo siitä, jos toisen pitäisi kitata koko ajan. Kertakulutuksen ylärajaksi suositellaan miehille seitsemää annosta alkoholia. Minusta siitä on hyvä pitää kiinni. Eli se kymmenen pulloa olutta kerran viikossakin on liikaa. Toisaalta seitsemän annosta alkoholia viikon jokaisena päivänä olisi myös mielestäni liikaa.

      Minä en välitä siitä, kuulostanko jonkun mielestä tiukkapipolta, eikä sinunkaan pitäisi. Kullakin on oikeus juoda ihan niin paljon kuin haluaa, mutta ihmisellä on myös oikeus olla häiriintymättä humalaisesta kumppanista kotonaan. Jos miehesi alkoholinkäyttö häiritsee sinua, mieti, kannattaako teidän jatkaa yhteiseloa. Jos parisuhteen osapuolten juomistavat ovat aivan erilaiset, suhde alkaa pidemmän päälle vain käydä kummankin hermoille.

      • sebgrb

        Minä en ikinä uskaltaisi harkita vakavaa tulevaisuutta miehen kanssa jolle alkoholi on tärkeä asia ja joka juo paljon. Siinä vaiheessa kun tekisin lapsia sellaisen miehen kanssa olisin ottanut tietoisen riskin lasten kustannuksella. En ikinä voisi riskeerata omia lapsiana miehen vuoksi. En vaan yksinkertaisesti edes lähde vakavaan suhteeseen miehen kanssa jolle alkoholi on tärkeä koska se vaan on niin suuri riski. Alholisti ei usein edes itse pysty kontrolloimaan kuinka vuosien aikana alholi muuttaa aivoja ja käytöstä eikä välttämättä edes tajua sitä. En vaan uskaltaisi olla vakavassa suhteessa ihmisen kanssa joka ei osaa ajatella tällaisia asioita.


      • annika,,, -72

        Olet oikeassa. Tässä ei kyse siitä, onko joku ihminen tiukkapipo tai onko jokin tietty määrä liikaa, vaan siitä, miltä se itse kustakin tuntuu.

        Olen elänyt alkoholisti-miehen kanssa ja koen epämiellyttävänä nykyään esim. juuri ap:n kuvaamaan tilanteen, jossa mies tissuttelee humalahakuisesti, ja saattaa juoda satunnaisesti myös arkipäivänä, vaikka ei pois töistä olisikaan. Se, että esim. puhelimessa tunnistaa toisen olevan humalassa, vaikka on arkipäivä, on todella ikävää.

        Olen nykyiselle miehelleni sanonut, että en kaipaa alkoholin suurkuluttajaa jakamaan arkea. Mieheni on sanonut, että edellisen suhteen ongelmat eivät ole hänen ongelmiaan. Eivät olekaan, mutta ne ovat minun ongelmia, eli kuten sanot, en halua häiriintyä kumppanin humalaisesta käytöksestä.

        Ymmärrän todella hyvin ap:n tilanteen. Se ei ulkoisesti näytä kovin kriittiseltä tilanteelta, mutta alkoholiongelma on kuin veteen piirretty viiva - miten se määritellään ja mistä se alkaa?


      • .ruu

        Riippumatta siitä, onko kyseessä ns. liikaa vai ei, on lähimmäisillä oikeus olla joutumatta katsomaan toisen ottamista. Oli sitten kyse yhdestä tai yhdestätoista - jos se häiritsee kanssaeläjiä, se on ongelma. Ottajalle itselleen ottaminen harvemmin on mikään ongelma. Olen täysin samaa mieltä tuossa, että ehkä juomistapojen yhteneväisyys on avaimena. Yhtälailla raskasta kai se on iltakaljoittelijallekin se, jos joku alvariinsa häiritsee ansaittua rentoutumista häiriintymällä siitä.


      • Anonyymi
        sebgrb kirjoitti:

        Minä en ikinä uskaltaisi harkita vakavaa tulevaisuutta miehen kanssa jolle alkoholi on tärkeä asia ja joka juo paljon. Siinä vaiheessa kun tekisin lapsia sellaisen miehen kanssa olisin ottanut tietoisen riskin lasten kustannuksella. En ikinä voisi riskeerata omia lapsiana miehen vuoksi. En vaan yksinkertaisesti edes lähde vakavaan suhteeseen miehen kanssa jolle alkoholi on tärkeä koska se vaan on niin suuri riski. Alholisti ei usein edes itse pysty kontrolloimaan kuinka vuosien aikana alholi muuttaa aivoja ja käytöstä eikä välttämättä edes tajua sitä. En vaan uskaltaisi olla vakavassa suhteessa ihmisen kanssa joka ei osaa ajatella tällaisia asioita.

        Niin,ja entäpä ne yksittäiset illat,jolloin mies yrittää olla juomatta!Vieroitusoireet ovat jo niin kovat,että siinä joutuu puoliso kuuntelemaan kaikkea paskaa mitä olisi pitänyt tehdä tai minkä taas on tehnyt väärin.Ja varsinkin jos on erehtynyt sanomaan juomisesta,että etkö voisi edes yhden viikonlopun olla ottamatta.Sen jälkeen olet nalkuttava akka!Ja hänen juominenhan kun ei kenellekään akalle kuulu!Ja ne piilopullot,joita alkaa löytymään joka kaapin perukoilta,ettei vaan paljastuisi se viikottainen tissuttelu!


    • jeeepppeeee

      No tuo ei minusta ole kovin paha minun mieheni joi vielä enemmän alussa siitä muutaman kerran että onko sun pakko aina juoda mutta tuntui vain siltä että mitä enemmän pyysit lopettamaan niin se sit kuitenkin joi
      ja en jaksanut enään sit kysyä että voisikko olla juomatta koska se ei nään minua haitannut kun olin jo tottunut siihen että se juo mitä juo

      • juoponvaimo

        En ole koskaan viela kuullut etta "alkoholi tuo onnea elamaan" - painvastoin. Jos ihminen ei pysty kontrolloimaan alkoholin kayttoa, silloin alkoholi kontrolloi elamaa. Tama on fakta.

        Eli mies ei pysty/halua vahentamaan juomista, koska se on jo myohaista. Ajattele mita tulevaisuus tuo tullessaan - missa asemassa olet, mita tunnet ja miten reagoit. Itse elan alkoholistin kanssa, ja elama todella ei ole helppoa.


      • Anonyymi
        juoponvaimo kirjoitti:

        En ole koskaan viela kuullut etta "alkoholi tuo onnea elamaan" - painvastoin. Jos ihminen ei pysty kontrolloimaan alkoholin kayttoa, silloin alkoholi kontrolloi elamaa. Tama on fakta.

        Eli mies ei pysty/halua vahentamaan juomista, koska se on jo myohaista. Ajattele mita tulevaisuus tuo tullessaan - missa asemassa olet, mita tunnet ja miten reagoit. Itse elan alkoholistin kanssa, ja elama todella ei ole helppoa.

        Niin elän minäkin vielä vähän aikaa alkoholistin apulaisena.mutta en enää Luojan kiitos kauaa!Onneksi emme ole naimisissa,niin jalalla jätättäminen on helpompaa.Nyt olen alkanut jo saada ihan tarpeekseni tästä päivittäisestä tissittelusta,iltakaljottelusta ja joka viikonloppuisista viinan huuruista!Uusi ja terveempi elämä odottaa,itse kun en Luojalle kiitos näitä aineita tarvitse!


    • nou juoppos

      En tiiä tosta tiukkapiposuudesta, kai toikin on vähän ihmiskohtasta. Aika monihan juo sen 10 olutta kerran viikossa ja ryyppää kaikki lomat ja muijan mielestä se on tosi jees ja aivan ihana mies. No, kenelle mitäkin ja kuka kattelee ketäkin.
      Kyllä mäkin lomalla otan pari olutta illassa, yleensä koska käyn saunassakin enemmän ja etenkin kesällä on ihanaa vaikka joka päivä vähän saunoa, ottaa olutta, grillata jotain (mulle käy kasviksetkin eikä aina makkara ja pihvi). Otan aika rennosti. Mutta talvisin pidän aika tiukan kurin, mulla on alkoholisteja suku täynnä enkä todellakaan halua siihen kerhoon. Otan pikkujouluaikana ja satunnaisesti jos on jotain muita juhlia, yleensä siis 5 kertaa vuodessa. Mun mielestä se on ihan tarpeeksi, tuon itse iloa elämääni, samoin muut ihmiset ja harrastukset, joten en katso, että alkoholi olisi niin paljon hyvää tuonut, etten voisi ilman olla. Mutta kokonaan en aijo lopettaa, enkä nää syytäkään: kyllä nyt joskus saa ottaa ja lomalla pieni renttuilu on kivaa. Tupakasta olen aivan täysin riippuvainen, mutta senkin pystyn sentään pitämään kohtuudessa, jo pelkän rahan takia. Jotenkin alkoholiin ja tupakkaan en haluaisi laittaa paljoa rahaa, ennemmin hyvään ruokaan tms.

      No, mutta pointti on siis, että jokainen tyylillään. Ei toi nyt ihan mahdottomasti ole, jos hänellä ei persoona muutu, hän ei ota väkisin aina korjaussarjaa, ei tosiaan lintsaa, eikä perhe kärsi, eikä hän ole agressiivinen. Mutta jos teidän tavat vaan on niin erilaiset, ja käsityksen perusasioista, eli siis ethän säkään voi olla ihmisen kanssa, joka vaan juopottelee, ja se joka haluaa juopotella kyllä kärsii ns. nipottajan kanssa. Siis jos teidän peruskäsitteeet ja elämän periaatteet vaan on ihan erilaiset? Jospa tää onkin merkki siitä, että todellakaan teidän arvomaailmat ei vaan kohtaa. Ei väkisinkään semmoiseen suhteeseen pidä jäädä. Mutta se ei tee susta oikeesti nipottajaa tai tiukkapipoa eikä sun miehestäs juoppoa vielä. Te vaan ootte erilaiset. Miettikää, koska jos toinen loukkaa toista, vaikkei edes tahallaan, mutta semmosesti, ettei voi sitä lopettaa, niin onko siinä suhteessa sitten lopultakaan järkeä? Ja jos sä pelkäät alkoholismia, niin kannattaako sun ottaa sitten riskiä, kun muunlaisiakin löytyy, kunhan semmosen sitten valitsee kanssa.
      Muusta en ole varma, mutta mitään virallistamista en todellakaan harkitsisi tuolla lauseella "pelkään että... jos suhteemme virallistuu". Ei ole kovin hyvä pohja eikä tunnu onnelta. Miettikää asiat ensin selväksi, että voitte aloittaa virallisesti vaikka lauseella "on ihanaa että... kun suhteemme virallistuu", "luotan siihen että... kun suhteemme virallistuu" jne. jne.

    • Juojan pipo kiristää

      Seassa oli onneksi hyviäkin vastauksia. Ei muuta kuin lääkäriin ja tutkimuksiin, joko seuraamuksia on aiheutunut. Ja sitten kun maksa sanoo poks, niin toivottavasti jatkossa aletaan maksaa sairauskulut itse kun on itse aiheutetusta sairaudesta kyse. Priorisointi kun on (pitäisi olla) päivän sana terveydenhuollossa.

    • Matriarkaatti92

      Vaikka ei olisikaan agressiivinen tai ilkeä humalassa, kyllä se on silti ikävä juttu. Ketä nyt kiinnostaa viikoittain katsella miestä joka haiskahtaa viinalle ja alkoholille, ja ei kertakaikkisesti ole tolkuissaan. Kyllä itse joissain määrin voisin hyväksyä miehen alkoholinkäytön tottakai, kunhan se jää niihin joihinkin määriin. Tässä on kyse myös samasta asiasta kuin itsemurhan tekeminen, muut ihmiset joutuvat suremaan tämän toisen ihmisen rinnalla hänen tekemisistään ja terveydestä jne. Parisuhde vaatii kompromisseja yllättävissäkin asioissa, näin se menee. Jos aloittaja miehesi elämä pyörii alkoholin ympärillä ja asia selkeästi sinua vaivaa (miksi muuten tänne kirjoittaisit?) niin jätä ihmeessä miehesi ja etsi fiksumpaa seuraa. Alkoholi kohtuudella, ei toisen tarvitse aina katsella toisen vapautta elää omaa elämäänsä omalla kustannuksella.

      • kohtalo joka leikkii

        Nää kaikki kuulostaa myös niin tutuilta omassa suhteessa. "miesystävälläni" ja minulla ei ole yhteisiä lapsia, emmekä asu yhdessä. Usein kun hänen lapsensa ovat isän luona, hän ottaa usein pöhnät kaljasta. minulle on perustellut ottamistaan "rentoutumisella" raskaan viikon jälkeen. Olen monesti sanonut että lasten edessä et juo...tänään meni taas muutama olut. muistan kertoja milloin "isi" on ollut konttauskunnossa ja ilman kysymättä minusta loppujenlopuksi tullut lapsenvahti. Olen alkanut miettimään onko minusta sittenkään tähän suhteeseen, voiko mies muuttua... en tiedä...


      • etsi parempi
        kohtalo joka leikkii kirjoitti:

        Nää kaikki kuulostaa myös niin tutuilta omassa suhteessa. "miesystävälläni" ja minulla ei ole yhteisiä lapsia, emmekä asu yhdessä. Usein kun hänen lapsensa ovat isän luona, hän ottaa usein pöhnät kaljasta. minulle on perustellut ottamistaan "rentoutumisella" raskaan viikon jälkeen. Olen monesti sanonut että lasten edessä et juo...tänään meni taas muutama olut. muistan kertoja milloin "isi" on ollut konttauskunnossa ja ilman kysymättä minusta loppujenlopuksi tullut lapsenvahti. Olen alkanut miettimään onko minusta sittenkään tähän suhteeseen, voiko mies muuttua... en tiedä...

        Ei juoppo tapojaan muuta.
        Sillä on jo se rakkain siinä vierellään, se pullo.
        Sinä ja lapset tulette jossain kaukana sitten...


      • Perheenisä
        etsi parempi kirjoitti:

        Ei juoppo tapojaan muuta.
        Sillä on jo se rakkain siinä vierellään, se pullo.
        Sinä ja lapset tulette jossain kaukana sitten...

        Ei pidä paikkaansa. Ei pätkääkään.
        Kunhan pääsen työmatkalta kotiin, niin kirjoitan omista kokemuksistani...


      • Anonyymi
        etsi parempi kirjoitti:

        Ei juoppo tapojaan muuta.
        Sillä on jo se rakkain siinä vierellään, se pullo.
        Sinä ja lapset tulette jossain kaukana sitten...

        Täähän se pahinta ja raskainta on jokaisen juopon kanssa elävän tunnustaa,että se itselle rakas ihminen on jo rakkaimpansa löytänyt vierelleen eli pullon,se on niin totta!Ja tilanne pahenee vaan päivä päivältä,ei sen paranemista kantsi jäädä turhaan odottamaan!Maailmassa on niitäkin miehiä,jotka valitsevat oman rakkaan ykköseksi pullon sijaan,näin se vaan menee!


    • 2017

      Voin kertoa sinulle, että jatkossa juominen lisääntyy ja pahenee hiljalleen. 10 olutta menee aluksi yhtenä päiväna viikonloppuna, jatkossa kumpanakin ja sitten juominen alkaa lisääntyä viikolla.

      Se että olet kiinnittänyt huomiota miehen juomiseen on jo merkki siitä, että juominen ei ole hallinnassa.

      • Anonyymi

        Avomieheni tilanne tällä hetkellä juuri tämä: joka viikonloppu kahdet kännit ja viikolla jo nyt myös iltakaljat.Kohta laiva uppoaa,en katsele enää kauaa,jos ei tavat muutu!Itse absolutistina en enää jaksa katsella sitä kaljan litkimistä enkä kossupullon piilottelua kaappeihin.Terveempi elämä odottaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avomieheni tilanne tällä hetkellä juuri tämä: joka viikonloppu kahdet kännit ja viikolla jo nyt myös iltakaljat.Kohta laiva uppoaa,en katsele enää kauaa,jos ei tavat muutu!Itse absolutistina en enää jaksa katsella sitä kaljan litkimistä enkä kossupullon piilottelua kaappeihin.Terveempi elämä odottaa!

        Lähde ihmeessä jo pois , eropaperit vetämään. Kaupungilta vuokra- asunto, ensin vuokra- asunto jos avioero- ositukset edessä. Näin lopullisesti omaan asuntoon elämään omanlaista elämää jossa ei alkoholisoitunut reppana määrää eikä tee elämästä ankeaa..
        Alkuun mies itkee ja vetoaa yhteisiin vuosiin, itkeä tirauttaa ja vetoaa tunteisiin, pysy kylmänä ja ajattele ettei alholistin lupaukset merkitse yhtään mitään, ne ovat pelkkää huulenheittoa. Lopulta mies tajuaa että hänen on tehtävä se valinta, joko viina tai terveet elämäntavat ja hyvät ihmissuhteet. Veikkaan että viina vie kunnes jossain vaiheessa tajuaa ja ymmärtää sairautensa laadun ja vakavuuden.


    • Pipobois

      Höllää pipoasi.
      Onko sinulla minkäänlaista käsitystä ihmisten alkoholin käytöstä.
      Tuollaisilla määrillä, peräti 10 olutta/viikonloppu, miehesi on hädin tuskin kohtuukäyttäjä; miltei raitis.

      • Hah !

        'Viina on viisasten juoma'. Mihin viisas ihminen tarvitsee kymmenen olutta kerralla ?


      • Heho)
        Hah ! kirjoitti:

        'Viina on viisasten juoma'. Mihin viisas ihminen tarvitsee kymmenen olutta kerralla ?

        Niin, viina on viisasten juoma.
        Eli tarvetta sen jatkuvaan lutraamiseen ei ole.
        On myös vahvuden merkki ottaa kerralla vaikkapa 10 pulloa olutta.
        Vahvuus tulee siitä tietosuudesta, ettei jää päälle...kori ei tyhjene.

        Ja sitä paitsi; viisas saattaa kärsiä luovuuden puutteesta.
        !0 pulloa olutta ja jo luovuus kukoistaa :)
        Onneksi viisaat kiertävät myös ne kuuluisat rähinäviinat.
        Jotkut kuulemma maistelee niitäkin....


      • Ja pöh!
        Heho) kirjoitti:

        Niin, viina on viisasten juoma.
        Eli tarvetta sen jatkuvaan lutraamiseen ei ole.
        On myös vahvuden merkki ottaa kerralla vaikkapa 10 pulloa olutta.
        Vahvuus tulee siitä tietosuudesta, ettei jää päälle...kori ei tyhjene.

        Ja sitä paitsi; viisas saattaa kärsiä luovuuden puutteesta.
        !0 pulloa olutta ja jo luovuus kukoistaa :)
        Onneksi viisaat kiertävät myös ne kuuluisat rähinäviinat.
        Jotkut kuulemma maistelee niitäkin....

        Joo...ootetaanpa porukalla, milloin tämäkin "viisas" ajelee autolla jonkun lapsen kuoliaaksi "viisauksissaan".
        Kännistä ihmistä pitäisi salaa kuvata ja näyttää sitä toikkarointia paskat housussa oksennus rinnuksilla sille selvinpäin. Vois kuva itsestään VÄHÄN kirkastua... (mut otin vain yhden!!!!)
        Mutta niinhän se on, että juoppo on selittelyjen mestari!
        Viinariippuvuus on muuten heikkous, ei mikään leuhotuksen aihe.
        Etkö huomaa ihmisten ilmeistä, mikä halveksuva katse sieltä vastaasi tulee...vai etkö harittavilla silmilläsi sitäkään huomaa?


      • Hoh,)
        Ja pöh! kirjoitti:

        Joo...ootetaanpa porukalla, milloin tämäkin "viisas" ajelee autolla jonkun lapsen kuoliaaksi "viisauksissaan".
        Kännistä ihmistä pitäisi salaa kuvata ja näyttää sitä toikkarointia paskat housussa oksennus rinnuksilla sille selvinpäin. Vois kuva itsestään VÄHÄN kirkastua... (mut otin vain yhden!!!!)
        Mutta niinhän se on, että juoppo on selittelyjen mestari!
        Viinariippuvuus on muuten heikkous, ei mikään leuhotuksen aihe.
        Etkö huomaa ihmisten ilmeistä, mikä halveksuva katse sieltä vastaasi tulee...vai etkö harittavilla silmilläsi sitäkään huomaa?

        Eikö väittämä ollut, että viina on viisasten juoma!

        Viisas ei örvellä auton ratissa, oksennukset rintamuksilla ja paskat housussa.
        Taisit paljastaa oman "kulttuuritaustasi"....

        Eli: Wiina on Wiisasten Juoma


      • Wiisas juo wettä
        Heho) kirjoitti:

        Niin, viina on viisasten juoma.
        Eli tarvetta sen jatkuvaan lutraamiseen ei ole.
        On myös vahvuden merkki ottaa kerralla vaikkapa 10 pulloa olutta.
        Vahvuus tulee siitä tietosuudesta, ettei jää päälle...kori ei tyhjene.

        Ja sitä paitsi; viisas saattaa kärsiä luovuuden puutteesta.
        !0 pulloa olutta ja jo luovuus kukoistaa :)
        Onneksi viisaat kiertävät myös ne kuuluisat rähinäviinat.
        Jotkut kuulemma maistelee niitäkin....

        Hmmm, hieman jää epäselväksi, miten 10 oluen ottaminen on "vahvuuden merkki" ? Kun toleranssi kasvaa, niin kori tyhjenee ennen pitkää aivan varmasti. Jos luovuus edellyttää alkoholin nauttimista, niin luovuutta ei ole olemassakaan, vain alkoholismi.


      • Wesi wanhin woiteist
        Hoh,) kirjoitti:

        Eikö väittämä ollut, että viina on viisasten juoma!

        Viisas ei örvellä auton ratissa, oksennukset rintamuksilla ja paskat housussa.
        Taisit paljastaa oman "kulttuuritaustasi"....

        Eli: Wiina on Wiisasten Juoma

        'Viina on viisasten juoma' ei tarkoita sitä, että jos luulee olevansa viisas, voi mättää sitä kaksin käsin kurkusta alas. Se tarkoittaa, että viisas OSAA käyttää alkoholia, kohtuudella, tietää alkoholikäytöstavat, miten missäkin tilanteessa / tilaisuudessa, kuinka paljon ja mitä lajia. Ja tietää varsinkin sen, mitä alkojuomien käytöstä seuraa, terveydelle ja muutenkin elämälle kaikkineen ja osaa siksi panna alkoasiat oikeaan tärkeysjärjestykseen kaiken muun maallisen kanssa.


      • WesiHyväxiWoiteheksi
        Wiisas juo wettä kirjoitti:

        Hmmm, hieman jää epäselväksi, miten 10 oluen ottaminen on "vahvuuden merkki" ? Kun toleranssi kasvaa, niin kori tyhjenee ennen pitkää aivan varmasti. Jos luovuus edellyttää alkoholin nauttimista, niin luovuutta ei ole olemassakaan, vain alkoholismi.

        Hmmm...ja hrrrrr
        Wiisaus on juuri siinä - ei karkaa käsistä vaikka toleranssi kasvaa.
        Kun lutraaminen pysyy hallinnassa, ei ole tarvetta tietyn böhnätilan saavuttamisessa.
        Alkoholin otto on tuolloin korkeintaan pieni `pahe´ (joidenkin silmissä), jolla haetaan hieman rentoutusta.

        Siis vahvuuden merkki siinä mielessä, että entinen juoppohan ei voi maistaa tippaakaan....muutoin piru
        vie kokonaan ja juominen karkaa käsistä.
        10 olutta on vain kuvainnollinen ilmaus, voi olla myös vaikkapa neljä lasia punaviiniä (johon mulla yleensä toppaa).

        Totta on, että luovuuden on tultava ilman alkoholiakin. Olen vain huomannut, että joskus vaikka saunaoluiden jälkeen on kiva todeta jotain saaneen aikaiseksi.
        Siis ikään kuin palkitsee itsensä ja ylpeänä toteaa kättensä jäljen...vaikkapa kesällä tehnyt puutarhassa jotain uutta;)


    • Juopon ex-vaimo.

      Juopolle ukolle juoppo akka, niin se onnistuu.
      Et voi uhrata omaa elämääsi siihen että olet ukon viinanvartija ja oma elämäsi unohtuu.
      Ukollas on kohta vaikka mitä juopon sairauksia, joten huomaat loppujen lopuksi olevasi sen omaishoitaja.
      Isot on määrät juomisia sillä ja isommaksi se muuttuu iän myötä.
      Tulee enempi kirkkaat juomat tärkeiksi, kun kaljalla ei enää saa kunnon pöhnä-tilaa.
      Sinä et ole juopolle koskaan ykkönen, se pullo on sitä sille. Se vaikka möisi sinut, jos ei muuten viinaa saisi.
      Lähde pois tuollaisesta suhteesta. Kohta sillä ei pelaa vehkeetkään kunnolla. Viina tuhoaa erektiokyvyn täysin aikaa myöten. Sitten sinulla on siinä vielä impotenttikin riesana. Ja viina maistuu sitten entistä enemmän.
      Eikö sinua vaivaa jo se hajukin? Vai oletko jo tottunut siihen?
      Ihmiset ympärilläsi supattavat ja puhuvat juopon akasta, sillä haju on se, joka juopon aina paljastaa.
      Sitä ei pastelleilla peitellä, eikä se itse enää kohta semmoisista välitäkkään.
      Asia tulee entistä enemmän sinua vaivaamaan ja onko tuo ihme?
      Kyllähän sitä nyt haluaa olla tekemisissä ihmisen kanssa, jonka kanssa voi puhua asiasta kuin asiasta ilman, että toinen örähtelee silmät sojottaen toinen lattiaan, toinen taivaaseen!
      On aivan eri asia olla miehen kanssa, joka ottaa ehkä pari kaljaa saunan jälkeen kerran viikossa ja pari-kolme lasillista hyvää viiniä viikonloppuna, että rentoudutte seksiin keskenänne.
      Tähän kun vielä lisää joulu-juhannus-syntymäpäivä ja pikkujoulupippalot tarjoiluineen,niin siinä menee se raja, mikä on vielä jotenkuten kohtuullista.
      Täällä juomistaan puolustelevat ovat juuri sellaisia juoppoja, jotka ovat selityksiä oppineet lonkalta vetelemään. Eukot ja perheet varmaan heiltä jo aikaa sitten kaikonneet.
      Luulenpa, että se kaljatuoppi siinä koneen vierellä sijaitsee heillä, kuin uskollinen koira.

      • oma valinta,kaduttaa

        Täällä toisen juopon entinen akka.
        Elätin toivetta, että järkiintyisi, ei järkiintynyt. Ei muuttunut.
        Jalat joi altaan, minä hoidin hautaan.
        Viinat hain lopuksi minä, Alkosta.
        Nyt olen vanha nainen, elämä meni juopon holhoajana.
        En edes rakastanut häntä enään viime vuosina, Olin vain tunnollinen vaimo.
        Vein kesällä kukkia, panin ne viinapulloon.
        Oma elämä jäi elämättä.


      • Nyt elämään !
        oma valinta,kaduttaa kirjoitti:

        Täällä toisen juopon entinen akka.
        Elätin toivetta, että järkiintyisi, ei järkiintynyt. Ei muuttunut.
        Jalat joi altaan, minä hoidin hautaan.
        Viinat hain lopuksi minä, Alkosta.
        Nyt olen vanha nainen, elämä meni juopon holhoajana.
        En edes rakastanut häntä enään viime vuosina, Olin vain tunnollinen vaimo.
        Vein kesällä kukkia, panin ne viinapulloon.
        Oma elämä jäi elämättä.

        Hei eiiiiii ! Sinähän elät vielä, siis ala elää, etsi elämää, kokemuksia, nautintoja, rakkautta, kaikkea sitä, mitä olet jäänyt vaille ja paitsi holhotessasi. Älä nyt hyvä ihminen anna periksi kun olet vihdoin vapaa.

        Lukumääräinen ikä ei ole este yhtään millekään. Ymmärrän sua sillä tavalla, että elämäsi on ollut raskasta ja rankkaa, henkinen ikä on tainnut siinä menossa nousta liian 'ylös'. Mutta tee vähän töitä itsesi takia ja 'lähde lentoon', sinä olet vapaa kuin taivaan lintu, mikään ei kahlitse eikä estä, jos et sinä itse sitä tee.


      • höh!!
        oma valinta,kaduttaa kirjoitti:

        Täällä toisen juopon entinen akka.
        Elätin toivetta, että järkiintyisi, ei järkiintynyt. Ei muuttunut.
        Jalat joi altaan, minä hoidin hautaan.
        Viinat hain lopuksi minä, Alkosta.
        Nyt olen vanha nainen, elämä meni juopon holhoajana.
        En edes rakastanut häntä enään viime vuosina, Olin vain tunnollinen vaimo.
        Vein kesällä kukkia, panin ne viinapulloon.
        Oma elämä jäi elämättä.

        Minusta toinen juo liikaa, jos se puolisoa haittaa, on se yksi pullo tai 50 pulloa. mun mielestä viina EIOLE niin ihana ja mahtava asia, etteikös siitä voisi luopua, jos se aiheuttaa parisuhteeseen kitkaa. Pois vaan kokonaan, jos menee överiksi. Jos pystyy pitämään sen kohtuudessa niin, että se on kumppanin mielestä KOHTUUDESSA, niin se silloin sallittakoon.
        Mun mies juo saunakaljansa ja päissään on n.5kertaa vuodessa. Pidän sitä kohtuullisena. Jos alkaisi juoda esim. kerran kuussa itsensä päihin, niin laittaisin nostelemaan. Olen tehny alusta asti selväksi, että viinan kanssa en seurustele, been there done that.
        jos se viina alkaisi olla mieheni mielestä silti niin ihanaa, että vaikka se minua häiritsisi, eikä siltikään pysyisi tässä puolison mielestä kohtuuden nimissä, niin sit viina on tärkeämpi kuin minä ja ukko pihalle. Viinan kans jää AINA kakkoseksi, aina.

        Yleiset ongelmat jotka, mun mielestä asioita joita ei yksinkertaisesti hyväksytä, on:

        Lyöminen
        Henkinen väkivalta
        Huumeet
        Pettäminen

        Mun mielestä asioita, joista keskustellaan ja päätetään yhdessä rajat, on:

        Tupakka
        Viina
        Baarit

        Ja NIISTÄ PIDETÄÄN KIINNI!!! Jos toinen nuista lipsuu jatkuvasti, on se mun mielestä puolison aliarvioimista ja parisuhteen toisarvoiseksi laittamista. Mikään nuista edellämainnituista ei ole parisuhteelle hyväksi, ei kenellekkään ihmiselle mitään hyvää tuottavaa eikä takuulla sellaista, etteikö niistä voisi luopua, edes toisen tähden!!!


      • juoppo43
        Nyt elämään ! kirjoitti:

        Hei eiiiiii ! Sinähän elät vielä, siis ala elää, etsi elämää, kokemuksia, nautintoja, rakkautta, kaikkea sitä, mitä olet jäänyt vaille ja paitsi holhotessasi. Älä nyt hyvä ihminen anna periksi kun olet vihdoin vapaa.

        Lukumääräinen ikä ei ole este yhtään millekään. Ymmärrän sua sillä tavalla, että elämäsi on ollut raskasta ja rankkaa, henkinen ikä on tainnut siinä menossa nousta liian 'ylös'. Mutta tee vähän töitä itsesi takia ja 'lähde lentoon', sinä olet vapaa kuin taivaan lintu, mikään ei kahlitse eikä estä, jos et sinä itse sitä tee.

        Mun mielestäni se on aika suhteellista, että onko 10 olutta vähän vai paljon.

        Joku tulee känniin 3-4 oluesta, joku ei tule keskarista ollenkaan pöhnään, vaikka joisi kopan.
        Riippuu painosta, kokemuksesta, jne.


      • Woih !
        juoppo43 kirjoitti:

        Mun mielestäni se on aika suhteellista, että onko 10 olutta vähän vai paljon.

        Joku tulee känniin 3-4 oluesta, joku ei tule keskarista ollenkaan pöhnään, vaikka joisi kopan.
        Riippuu painosta, kokemuksesta, jne.

        Mutta miksi VIISAS ihminen joisi kopan keskaria ? Mitä varten ? Mihin tarpeeseen ? Oletko kuullut koskaan, että sillä menetetään terveys ? Tajuatko mitä se sana meinaa ? Maksa ei jaksa polttaa kaikkea sitä kuonaa ja sanoo lopulta poks, ja nämä sairaudet ovat lisääntymään päin. Lue tilastoja(kin). Lisäksi alkoholi kiihdyttää harmaiden aivosolojen määrän vähenemistä, sinusta tulee vihannes ennen aikojaan.

        Oletko koskaan kuullut sanaa toleranssi ? Mitä enemmän juot, sitä enemmän tarvitset ainetta saman tilan aikaansaamiseksi. Kasva ja kehity, opiskele ja opettele tietämään ja ymmärtämään - enemmän.


      • ....................
        höh!! kirjoitti:

        Minusta toinen juo liikaa, jos se puolisoa haittaa, on se yksi pullo tai 50 pulloa. mun mielestä viina EIOLE niin ihana ja mahtava asia, etteikös siitä voisi luopua, jos se aiheuttaa parisuhteeseen kitkaa. Pois vaan kokonaan, jos menee överiksi. Jos pystyy pitämään sen kohtuudessa niin, että se on kumppanin mielestä KOHTUUDESSA, niin se silloin sallittakoon.
        Mun mies juo saunakaljansa ja päissään on n.5kertaa vuodessa. Pidän sitä kohtuullisena. Jos alkaisi juoda esim. kerran kuussa itsensä päihin, niin laittaisin nostelemaan. Olen tehny alusta asti selväksi, että viinan kanssa en seurustele, been there done that.
        jos se viina alkaisi olla mieheni mielestä silti niin ihanaa, että vaikka se minua häiritsisi, eikä siltikään pysyisi tässä puolison mielestä kohtuuden nimissä, niin sit viina on tärkeämpi kuin minä ja ukko pihalle. Viinan kans jää AINA kakkoseksi, aina.

        Yleiset ongelmat jotka, mun mielestä asioita joita ei yksinkertaisesti hyväksytä, on:

        Lyöminen
        Henkinen väkivalta
        Huumeet
        Pettäminen

        Mun mielestä asioita, joista keskustellaan ja päätetään yhdessä rajat, on:

        Tupakka
        Viina
        Baarit

        Ja NIISTÄ PIDETÄÄN KIINNI!!! Jos toinen nuista lipsuu jatkuvasti, on se mun mielestä puolison aliarvioimista ja parisuhteen toisarvoiseksi laittamista. Mikään nuista edellämainnituista ei ole parisuhteelle hyväksi, ei kenellekkään ihmiselle mitään hyvää tuottavaa eikä takuulla sellaista, etteikö niistä voisi luopua, edes toisen tähden!!!

        Voi olla montaa eri mieltä... Isäni oli alkoholisti,väkivaltainen niin lapsille kuin äidille. siitä me todellakin kaikki kärsimme suunnattomasti. Oli 3 kk että ei isää näkynyt ja silloin olimme onnellisia,mutta ei tarvinnut nähdä kuin vilaus taksista ym kuulla illalla auton ajavan pihaan oli pelko jo vallannut mielen...
        Sitten taas on miehiä jotka saattavat ottaa sen oluen tai kaksi silloin tällöin viikolla ja vkonloppuna joko enemmän tai vähemmän ja se ei ainakaan minua haittaa. teen niin itsekkin.. Mutta koskaan en hyväksyisi miestä joka väkivaltainen ja uhkaava. En välitä muutamasta oluesta jos mies ei muutu jos hänestä ees juomista huomaa.. Mutta jokainen ihminen kokee asian erilailla,joillekkin yksi olut viikolla on liikaa... ja jokaisella ihmisellä on oikeus siihen. jos alkuperäinen kirjoittaja ei pidä miehensä alkoholin käytöstä on hänellä oikeus pyytää ettei mies käyttäisi niin paljoa. Minua asia ei taas haittaisi koska todellakin tiedän sen karunkin puolen asiasta.


      • Mummeli 64v
        .................... kirjoitti:

        Voi olla montaa eri mieltä... Isäni oli alkoholisti,väkivaltainen niin lapsille kuin äidille. siitä me todellakin kaikki kärsimme suunnattomasti. Oli 3 kk että ei isää näkynyt ja silloin olimme onnellisia,mutta ei tarvinnut nähdä kuin vilaus taksista ym kuulla illalla auton ajavan pihaan oli pelko jo vallannut mielen...
        Sitten taas on miehiä jotka saattavat ottaa sen oluen tai kaksi silloin tällöin viikolla ja vkonloppuna joko enemmän tai vähemmän ja se ei ainakaan minua haittaa. teen niin itsekkin.. Mutta koskaan en hyväksyisi miestä joka väkivaltainen ja uhkaava. En välitä muutamasta oluesta jos mies ei muutu jos hänestä ees juomista huomaa.. Mutta jokainen ihminen kokee asian erilailla,joillekkin yksi olut viikolla on liikaa... ja jokaisella ihmisellä on oikeus siihen. jos alkuperäinen kirjoittaja ei pidä miehensä alkoholin käytöstä on hänellä oikeus pyytää ettei mies käyttäisi niin paljoa. Minua asia ei taas haittaisi koska todellakin tiedän sen karunkin puolen asiasta.

        Mieheni kertoman mukaan hänen isänsä joi muutamana lauantaina vuodessa.
        Silloin, vuodenajasta riippuen, pöllysi lumi tai huojui kanervikko perheen painaessa karkuun.

        Nuo muutamatkin kerrat vuodessa olivat liikaa!


      • 50 50
        höh!! kirjoitti:

        Minusta toinen juo liikaa, jos se puolisoa haittaa, on se yksi pullo tai 50 pulloa. mun mielestä viina EIOLE niin ihana ja mahtava asia, etteikös siitä voisi luopua, jos se aiheuttaa parisuhteeseen kitkaa. Pois vaan kokonaan, jos menee överiksi. Jos pystyy pitämään sen kohtuudessa niin, että se on kumppanin mielestä KOHTUUDESSA, niin se silloin sallittakoon.
        Mun mies juo saunakaljansa ja päissään on n.5kertaa vuodessa. Pidän sitä kohtuullisena. Jos alkaisi juoda esim. kerran kuussa itsensä päihin, niin laittaisin nostelemaan. Olen tehny alusta asti selväksi, että viinan kanssa en seurustele, been there done that.
        jos se viina alkaisi olla mieheni mielestä silti niin ihanaa, että vaikka se minua häiritsisi, eikä siltikään pysyisi tässä puolison mielestä kohtuuden nimissä, niin sit viina on tärkeämpi kuin minä ja ukko pihalle. Viinan kans jää AINA kakkoseksi, aina.

        Yleiset ongelmat jotka, mun mielestä asioita joita ei yksinkertaisesti hyväksytä, on:

        Lyöminen
        Henkinen väkivalta
        Huumeet
        Pettäminen

        Mun mielestä asioita, joista keskustellaan ja päätetään yhdessä rajat, on:

        Tupakka
        Viina
        Baarit

        Ja NIISTÄ PIDETÄÄN KIINNI!!! Jos toinen nuista lipsuu jatkuvasti, on se mun mielestä puolison aliarvioimista ja parisuhteen toisarvoiseksi laittamista. Mikään nuista edellämainnituista ei ole parisuhteelle hyväksi, ei kenellekkään ihmiselle mitään hyvää tuottavaa eikä takuulla sellaista, etteikö niistä voisi luopua, edes toisen tähden!!!

        MItä yhdessä päättämistä se on että nainen määrittelee mitä saa tehdä ja mitä ei. Eli mies ei saisi juoda tai polttaa tupakkaa.

        Saako mies sitten karsia naisen listalta pari asiaa pois tai määritellä muita parisuhteen seikkoja kuten: Seksiä on oltava joka päivä ja sinun harrastettava liikuntaa joka päivä että pysyt kuosissa. Onhan sekin toisarvoista jos nainen ei muka jaksa seksiä joka päivä tai rupeaa näyttämään lihavalle kun ei jaksa liikkua?


      • 50 50
        Woih ! kirjoitti:

        Mutta miksi VIISAS ihminen joisi kopan keskaria ? Mitä varten ? Mihin tarpeeseen ? Oletko kuullut koskaan, että sillä menetetään terveys ? Tajuatko mitä se sana meinaa ? Maksa ei jaksa polttaa kaikkea sitä kuonaa ja sanoo lopulta poks, ja nämä sairaudet ovat lisääntymään päin. Lue tilastoja(kin). Lisäksi alkoholi kiihdyttää harmaiden aivosolojen määrän vähenemistä, sinusta tulee vihannes ennen aikojaan.

        Oletko koskaan kuullut sanaa toleranssi ? Mitä enemmän juot, sitä enemmän tarvitset ainetta saman tilan aikaansaamiseksi. Kasva ja kehity, opiskele ja opettele tietämään ja ymmärtämään - enemmän.

        Koppa keskiolutta yhdeltä seisomalta on vähän eri kuin 10 olutta.

        Juon kerran viikossa miehenä ja veikkaan että olen paremmassa kunnossa kuin moni muu ikäiseni. Ikää on 34 vuotta, coopperin jaksan 3000 metriin. Penkistä jaksan nostaa yli 100 kiloa kevyesti. Vatsalihaksi jaksan tehdä yli 100 putkeen ja leukoja vetää yli 20. Sinä et tajua eroa alkoholistin ja kohtuukäyttäjän välillä. Kasva henkisesti vähämmän natsiksi ja lue enemmän/luule vähemmän.


      • Anonyymi
        oma valinta,kaduttaa kirjoitti:

        Täällä toisen juopon entinen akka.
        Elätin toivetta, että järkiintyisi, ei järkiintynyt. Ei muuttunut.
        Jalat joi altaan, minä hoidin hautaan.
        Viinat hain lopuksi minä, Alkosta.
        Nyt olen vanha nainen, elämä meni juopon holhoajana.
        En edes rakastanut häntä enään viime vuosina, Olin vain tunnollinen vaimo.
        Vein kesällä kukkia, panin ne viinapulloon.
        Oma elämä jäi elämättä.

        Oma elämä jäi elämättä. Sovitit ehkä jotain toedostamattasi..ajattele että olet sen kaiken jo sovittanut nyt ja anna rauha itsellesi. Äläkä katkeroidu. Oma elämä jäi elämättä, ehkä se oli juuri se elämä joka sinun piti nähdä ja elää, olet sovituksesi spvittanut, mikä se sitten lienee ollutkaan. Aina voi aloittaa uudestaan ja elää loppuelämä sitä omanlaistaan elämää. Joten anna sille uudelle elämällekin mahdollisuus.


    • Mummeli 64v

      Pipon tiukkuudesta ei taida olla yleispätevää standardia?

      Kuvauksesi sopii melkoisen täydellisesti mieheeni nuorena.
      Seurusteluvaiheessa ja avioliiton alkuvuosina alkoholin käyttö oli nsatunnaista mutta juututtuamme korviamme myöten talovelkoihin lisäsi mieheni kotiviinin valmistus ja pontikan keitto kulutusta aiheuttamatta kuitenkaan mitään häiriötä.

      Työelämän loppukirivaiheessa, 12-vuotta ennen "eläköitymistä" mieheni oli viikot muualla töissä ja otti alkoholia jokainen viikonloppu mutta uskon hänen kertomaansa täysin raittiista viikoista.

      En koskaan moittinut häntä juomisesta koska siitä ei todellakaan ollut haittaa.
      Selvyyden vuoksi, olen itse täysraitis.

      Ikääntyessään mieheni huolestui itse terveydestään ja, matkoja lukuun ottamatta, lopetti alkoholin käytön täysi lukuun ottamatta joitakin harvinaisia tilanteita.

      Tuttavapiirissämme olemme nähneet, että tuo riistäytymismahdollisuus on syytä ottaa todellisena.
      Josko jotenkin hienovaraisesti saisit testattua miehesi orastavan riippuvuuden?

    • liikaa-

      En ole kuullut juuri koskaan, että alkoholisti olisi parantunut parisuhteessa. Liiallinen lipittäminen ei kuulu normaaliin elämään, et ole tiukkapipo yhtään.

    • Mitäs hyvää se alkoholi on tuonut sen miehes elämään. Mitä minä oon elämää nähnyt niin alkoholi on pilannut monen elämät ja parisuhteet. Joka viikkoinen juominen tuskin parantaa kenenkään elämää ja miehes ajattelutapa kertoo siitä et sillä on iso ongelma että ei pysty lopettaa ja kieltäytyminen kertoo kans sen et sillä on ongelma. Alkoholisti ei ikinä myönnä et juo liikaa. Ai joo, aika vanha aloitus et aloitaja on varmaan jo jättänyt miehensä.

      • lifemocker

        kerran viikossa kännien vetäminen ei ole mikään ongelma. paitsi jos on joku perkeleen kukkahattutäti ja tästä haluaa tehdä ongelman. tosin eiköhän tämä henkilö sitten keksisi toisen ongelman jos se ei olisi tämä kerran viikossa kännien veto. se kun kuuluu siihen heidän luonteeseensa. mikään ei ole koskaan hyvin.


      • Itsekin mietin

        samaa, että toivottavasti tuo aloittaja on jo nostanut kytkintä.
        En myöskään katselisi miestä, joka ryyppää viikottain. Inhottaa jo ajatuskin!
        Onneksi minulla on ihana raitis mies ja laitammekin viinarahat matkustelemiseen.


      • senkin juoppo
        lifemocker kirjoitti:

        kerran viikossa kännien vetäminen ei ole mikään ongelma. paitsi jos on joku perkeleen kukkahattutäti ja tästä haluaa tehdä ongelman. tosin eiköhän tämä henkilö sitten keksisi toisen ongelman jos se ei olisi tämä kerran viikossa kännien veto. se kun kuuluu siihen heidän luonteeseensa. mikään ei ole koskaan hyvin.

        Noin puhuu mies jolla on alkoholi ongelma.


      • 50 50
        lifemocker kirjoitti:

        kerran viikossa kännien vetäminen ei ole mikään ongelma. paitsi jos on joku perkeleen kukkahattutäti ja tästä haluaa tehdä ongelman. tosin eiköhän tämä henkilö sitten keksisi toisen ongelman jos se ei olisi tämä kerran viikossa kännien veto. se kun kuuluu siihen heidän luonteeseensa. mikään ei ole koskaan hyvin.

        Ei kerran viikossa juova ole mikään juoppo. Tiukkapipoille se on ongelma kun ovat traumatisoituneet alkolille. Samat naiset voivat kyllä sietää hakkaavaa tai raivoavaa miestä, mutta ei se on kamalaa kun mies juo pari olutta viikonloppuna. Tai sitten ollaan parisuhteessa itse se tyranni ja mies on tossun alla ja joka asiasta päättää nainen.


      • lifemocker
        senkin juoppo kirjoitti:

        Noin puhuu mies jolla on alkoholi ongelma.

        näin puhuu NORMAALI ihminen


      • lifemocker
        Itsekin mietin kirjoitti:

        samaa, että toivottavasti tuo aloittaja on jo nostanut kytkintä.
        En myöskään katselisi miestä, joka ryyppää viikottain. Inhottaa jo ajatuskin!
        Onneksi minulla on ihana raitis mies ja laitammekin viinarahat matkustelemiseen.

        saat toki rauhassa olla kukkahattitäti. sitä ei kukaan kiellä. mutta muista myöskin ettei se sinusta normaalia tee


      • eskoseni...
        50 50 kirjoitti:

        Ei kerran viikossa juova ole mikään juoppo. Tiukkapipoille se on ongelma kun ovat traumatisoituneet alkolille. Samat naiset voivat kyllä sietää hakkaavaa tai raivoavaa miestä, mutta ei se on kamalaa kun mies juo pari olutta viikonloppuna. Tai sitten ollaan parisuhteessa itse se tyranni ja mies on tossun alla ja joka asiasta päättää nainen.

        Kerta viikkoon on kumminkin kova tahti eikä sovi perheelliselle sillä siinä menee kasi päivää: eka päivä juomisessa ja toinen päivä krapulassa.

        Se mikä kerran viikossa-tahdissa on huonoa, on se että jos juo kunnolla kerran viikossa, niin se juominen tuppaa sitten pikkuhiljaa leviämään. Yleensä tällaiset ihmiset juovat lomalla sitten paljon.

        Kerta viikossa ei siis ole itsessään alkoholiongelma vaikka tottakai se häiritsee esimerkiksi perhe-elämää. Mutta hyvin helposti 10v kuluttua se juominen ei ole enää kerta viikossa, vaan viikonloppuna juodaan kaksi päivää rankasti ja keskiviikkona muutama saunaolut. Tuosta onkin sitten hyvä jatkaa semmoiseen alkholiongelmaan josta alkaa tulla jo konkreettisia haittoja.


      • Itsekin mietin
        lifemocker kirjoitti:

        saat toki rauhassa olla kukkahattitäti. sitä ei kukaan kiellä. mutta muista myöskin ettei se sinusta normaalia tee

        Yhtään kukkahattua en omista, täti kyllä olen muutamalle lapselle. Jos viittauksesi tarkoitti, että olisin hissukka moralisti, niin siinä olet totaalisen väärässä.
        Mielestäni en sanonut olevani "normaali", mutten pidä viikottain ryyppäävääkään sellaisena. Koska en itse juo niin toki valitsen seuranikin sen mukaan vaikka onhan minullakin ystäviä jotka joskus juovat pari siideriä.
        Aika outoa hyökätä haukkumaan jos joku on kanssasi eri mieltä.


      • Vai niin luulet
        lifemocker kirjoitti:

        näin puhuu NORMAALI ihminen

        Sussa ei ole mitään normaalia.


      • lifemocker
        Vai niin luulet kirjoitti:

        Sussa ei ole mitään normaalia.

        ei sussakaan taida olla ;)


      • lifemocker
        Itsekin mietin kirjoitti:

        Yhtään kukkahattua en omista, täti kyllä olen muutamalle lapselle. Jos viittauksesi tarkoitti, että olisin hissukka moralisti, niin siinä olet totaalisen väärässä.
        Mielestäni en sanonut olevani "normaali", mutten pidä viikottain ryyppäävääkään sellaisena. Koska en itse juo niin toki valitsen seuranikin sen mukaan vaikka onhan minullakin ystäviä jotka joskus juovat pari siideriä.
        Aika outoa hyökätä haukkumaan jos joku on kanssasi eri mieltä.

        käsittääkseni se on kylläkin haukkumista, että pidetään alkoholistina (tai muuten alempiarvoisena ihmisenä) jos silloin tällöin haluaa nollata päätään eli käyttäytyä toisella tavalla mitä te teette


      • Anonyymi
        lifemocker kirjoitti:

        kerran viikossa kännien vetäminen ei ole mikään ongelma. paitsi jos on joku perkeleen kukkahattutäti ja tästä haluaa tehdä ongelman. tosin eiköhän tämä henkilö sitten keksisi toisen ongelman jos se ei olisi tämä kerran viikossa kännien veto. se kun kuuluu siihen heidän luonteeseensa. mikään ei ole koskaan hyvin.

        Minä en siedä kerran viikossa kännijuonteja. Täysin liikaa. En katsoisi sellaista miestä hetkeäkään , juoppo mikä juoppo. Perheellisille täysi mahdottomuus koska on osoitus alkoholismista antaa huonon mallin lapsille. Pari kolme kertaa vuodessa on maksimi jolloin voi juoda enemmän eikä silloinkaan se tarkoita välttämättä kaatokännejä.


      • Anonyymi
        50 50 kirjoitti:

        Ei kerran viikossa juova ole mikään juoppo. Tiukkapipoille se on ongelma kun ovat traumatisoituneet alkolille. Samat naiset voivat kyllä sietää hakkaavaa tai raivoavaa miestä, mutta ei se on kamalaa kun mies juo pari olutta viikonloppuna. Tai sitten ollaan parisuhteessa itse se tyranni ja mies on tossun alla ja joka asiasta päättää nainen.

        Kera viikossa itsensä känniin juova on jo alkoholista riippuvainen,se on fakta.


    • pelkotilat kuriin

      Olet se tiukkapipo. Ei aikuiselle miehelle kymmenkunta olutta ole mikään määrä. Itse juon kerran viikossa sen 12 olutta ja joskus enemmänkin viikonloppuna. Vaimokaan ei nalkuta kun alkoholi ei tee minusta väkivaltaista vaan sosiaalisen ja rentoutuneen. Krapuloistakaan en kärsi vaan seuraavana päivänä heräilen samalla lailla kuin viikollakin, mutta toki auton rattiin en menisi.

      Alkoholi on vasta silloin ongelma kun työt ja parisuhde kärsii. Eli mies olisi agressiivinen tai uhoava humalassa tai muuten vaikea.

      Kyllä miehillä saa olla omia ilojaan ja kohtuukäyttö alkoholissa on yksi niistä. Yhtä lailla voisit kieltää vaikka kaverien kanssa olemisen täysin. Vaikuttaa että olet kontrollifriikki kun kerran mitään ongelmia tämä muutama juoma ei aiheuta. Lisäksi sinulla on pelkotiloja ja ne varmaan johtuvat jostain lapsuudestasi. Ehkä jompi kumpi vanhemmistasi oli juoppo tai jotain vastaavaa.

      • eskoseni....

        "Alkoholi on vasta silloin ongelma kun työt ja parisuhde kärsii. "

        No sittenhan aloittajan miehellä on alkoholiongelma, koska selvästi heidän parisuhteensa siitä kärsii.

        Itsekään en katselisi pitkään jos vaimo vetäisi kerrran viikkoon kännit. Sellainen tahti nyt vaan ei käy minulle. Hyväksyttävä maksimi tasaisella tahdilla on kerran kuukaudessa.

        Se on myös fakta, että siinä vaiheessa kun työt kärsii, on jo täysin alkoholisoitunut. Oma isäni joi pitkään pakonomaisesti ennenkuin työt alkoivat kärsimään juomisesta.


      • lifemocker
        eskoseni.... kirjoitti:

        "Alkoholi on vasta silloin ongelma kun työt ja parisuhde kärsii. "

        No sittenhan aloittajan miehellä on alkoholiongelma, koska selvästi heidän parisuhteensa siitä kärsii.

        Itsekään en katselisi pitkään jos vaimo vetäisi kerrran viikkoon kännit. Sellainen tahti nyt vaan ei käy minulle. Hyväksyttävä maksimi tasaisella tahdilla on kerran kuukaudessa.

        Se on myös fakta, että siinä vaiheessa kun työt kärsii, on jo täysin alkoholisoitunut. Oma isäni joi pitkään pakonomaisesti ennenkuin työt alkoivat kärsimään juomisesta.

        " No sittenhan aloittajan miehellä on alkoholiongelma, koska selvästi heidän parisuhteensa siitä kärsii."

        kovin suhteellista tämä. jos nainenkin joisi itsekkin niin mitään alkoholiongelmaa tässä ei olisi. eli voidaan katsoa että aloittajalla on tämä alkoholiongelma, eikä miehellä! ;)

        jos pitää hernettä vetää nokkaan sen takia kun toinen tekee miten itse tykkää niin tämähän on vain naisen OMA henkilökohtainen ongelma, eikä miehen. sä et voi toista alkaa muuttamaan, eli sä joko hyväksyt asian tai sitten toteat, että ei moinen peli vetele ja lähdet suhteesta etsimään sitä raivoraitista tyyppiä!


      • Vähän hei
        lifemocker kirjoitti:

        " No sittenhan aloittajan miehellä on alkoholiongelma, koska selvästi heidän parisuhteensa siitä kärsii."

        kovin suhteellista tämä. jos nainenkin joisi itsekkin niin mitään alkoholiongelmaa tässä ei olisi. eli voidaan katsoa että aloittajalla on tämä alkoholiongelma, eikä miehellä! ;)

        jos pitää hernettä vetää nokkaan sen takia kun toinen tekee miten itse tykkää niin tämähän on vain naisen OMA henkilökohtainen ongelma, eikä miehen. sä et voi toista alkaa muuttamaan, eli sä joko hyväksyt asian tai sitten toteat, että ei moinen peli vetele ja lähdet suhteesta etsimään sitä raivoraitista tyyppiä!

        harmaatakin aluetta kehiin, kaikki ei ole niin musta-valkoista!
        Jollei ryyppää joka viikko niin eihän se välttämättä tarkoita, että olisi "raivoraitis".
        Voihan sitä juoda esim. muutaman kerran vuodessa.


      • lifemocker
        Vähän hei kirjoitti:

        harmaatakin aluetta kehiin, kaikki ei ole niin musta-valkoista!
        Jollei ryyppää joka viikko niin eihän se välttämättä tarkoita, että olisi "raivoraitis".
        Voihan sitä juoda esim. muutaman kerran vuodessa.

        nimenomaan ei ole mustavalkoista, sillä se ei vielä alkoholiongelmaa tee jos kerran viikossa ottaa


      • Anonyymi

        Mielenkiintoista olisi tietää mikä on tämän miehen tilanne tänä päivänö joka väitti ettei ole alkoholisti ja muut ovat vain tiukkapipoja kun tuomitsevat jokaviikonloppuisen kaljanjuonnin humalaan asti.
        Kauanko kesti kunnes alkoholinkäyttö levisi käsistä viikolle eikä pysynyt vain viikonloppujuomisena ja lisääntyikö viikonlopujuominen lopulta?
        . Onko mies enää elossa vai onko jo siirtynyt huumeitten käyttöön? Ja mikä on perhetilanne? Vaimo eronnut ja mahdolliset lapset ottivat jo pohjia 10 v. ja polttavat kannabista?


    • kuntoileva mies

      Kyllä minuakin riepoo kun akka vaan makaa sohvalla ja painoa on tullut yli 10 kg lisää parissa vuodessa. Alkoholia hän ei juurikaan juo, mutta kunnostaan ei jaksa pitää huolta tai katsoa että söisi terveellisesti. Asiasta on yritetty puhua, mutta mikään ei auta. Seksielämäkin on laimeeta. Joten tässä valossa vaimo saisi olla vaikka joka viikko kerran hiprakassa ja hän eläisi terveellisesti/pitempään.

      • lifemocker

        tuossa on mielestäni jo parisuhdepalaverin aika.

        ei se parisuhde sitä tarkoita, ettei pidetä enää itsestään huolta. koskee molempia sukupuolia


    • väsynyt!!!

      juuri mieheni kanssa käydään tuota samaa p*skaa läpi. Hän juo vajaa 20 annosta viikossa, eikä näe ongelmaa.. :'( Minä olen "rasittava nalkuttaja." Vaikka yrittäisin kannustavasti ja mukavasti ymmärtäen käsitellä asiaa. Ero ei tule kyseeseen (ainakaan vielä), meillä on lapsia ja haluan yrittää vielä. Mikä suomalaisissa miehissä on vikana kun siihen alkoon pitää haksahtaa kaulaa myöten??

    • hei mieti nyt jo

      Miksi seurustelet alkoholistin kanssa? Kannattaisko sun lähteä ennekuin olet raskaana sille?

    • tiukkapipomies

      "Hän juo ainakin kerran viikossa ja kerralla n. 10 olutta. Lomalla hän juo joka päivä, varsinkin ulkomaanmatkoilla eli 2-3 olutta päivässä ja n. puoli pulloa viiniä, ehkä jotain terävääkin. Jos hän lähtee miesporukalla ulkomaille, niin sitten hän ottaa oikein kunnolla ja monta päivää peräkkäin. "

      Poikaystäväsi on ryyppymies jolla on hyvät mahdollisuudet kehittyä alkoholisitiksi vaikka ihan pro tasolle. Lehdessä oli kerran entisen raitistuneen alkoholistin haastattelu jossa hän sanoi " Ilman krapularyyppyä ei kenestäkään tule alkoholistia". Juon muutaman kerran vuodessa itsekin tukevia humalatiloja mutta koskaan ei ole tehnyt mieli jatkaa kun aamulla herää krapulassa vaan viinan hajukin kuvottaa.

      Kerran viikossa känniin juominen on todellakin liikaa. Itse olen kolmekymppinen ja minulla on samanikäisiä tuttuja jotka ovat ryyppymiehiä ja sen näkee kyllä jo näiden miesten naamasta sekä kunnosta. Et ole suvaitsematon vaan miettisin kaksi kertaa itsekin jos tyttöystävälle maittaisi viina liian hyvin.

      • lifemocker

        "Kerran viikossa känniin juominen on todellakin liikaa."

        ei ole niin millään mittarilla


      • elämäntosiasiat
        lifemocker kirjoitti:

        "Kerran viikossa känniin juominen on todellakin liikaa."

        ei ole niin millään mittarilla

        On se liikaa. Täytyy olla jo jollakin tasolla alkoholisoitunut jos on pakko saada viikottainen humala. Mitenkäs sitten kun nainen haluaakin lapsen? Ei kukaan perheellinen normaali mies tai neinen ole kerran viikossa humalassa eikä edes kerran kuukaudessa.


      • Siis oletko
        lifemocker kirjoitti:

        "Kerran viikossa känniin juominen on todellakin liikaa."

        ei ole niin millään mittarilla

        tosissasi?? Ettei millään mittarilla olisi liikaa ryypätä kerran/vko??
        Onneksi aika monen mittarilla se on liikaa, mutta tietty vielä useammankin mielestä saisi olla...


      • lifemocker
        elämäntosiasiat kirjoitti:

        On se liikaa. Täytyy olla jo jollakin tasolla alkoholisoitunut jos on pakko saada viikottainen humala. Mitenkäs sitten kun nainen haluaakin lapsen? Ei kukaan perheellinen normaali mies tai neinen ole kerran viikossa humalassa eikä edes kerran kuukaudessa.

        ei ole liikaa. ihan normaalia.

        eikä kaikki naiset halua lapsia tai perhettä. jokainen varmasti ottaa rinnalleen sellaisen ihmisen kuka ajattelee näistä asioista samoin - ei tule ongelmaa kun on samanlaiset halut elämässä.


      • lifemocker
        Siis oletko kirjoitti:

        tosissasi?? Ettei millään mittarilla olisi liikaa ryypätä kerran/vko??
        Onneksi aika monen mittarilla se on liikaa, mutta tietty vielä useammankin mielestä saisi olla...

        olen tosissani. meidän piireissä se on aivan normaalia, eikä se muuksi jeesustelulla(nne) muutu

        se kun ei ole kaikille milläänlailla ongelma, jos sulla ei pää kestä viinaa tai se ei sulle sovi niin ok, mutta älä viitsi muita syyttää omasta hulluudestasi


      • Ei kait se mitään
        lifemocker kirjoitti:

        olen tosissani. meidän piireissä se on aivan normaalia, eikä se muuksi jeesustelulla(nne) muutu

        se kun ei ole kaikille milläänlailla ongelma, jos sulla ei pää kestä viinaa tai se ei sulle sovi niin ok, mutta älä viitsi muita syyttää omasta hulluudestasi

        jeesustelua ole jos toiset pystyvät elämään ilman kännejä.
        Itsestäsi annat sellaisen kuvan, että juominen on sinulle ongelma, koska haukut muita jotka eivät tarvitse "normaalia viikottaista känniään".
        Vai miltä sinusta itsestäsi kuulostaa vertaus raitis=hullu?


      • lifemocker
        Ei kait se mitään kirjoitti:

        jeesustelua ole jos toiset pystyvät elämään ilman kännejä.
        Itsestäsi annat sellaisen kuvan, että juominen on sinulle ongelma, koska haukut muita jotka eivät tarvitse "normaalia viikottaista känniään".
        Vai miltä sinusta itsestäsi kuulostaa vertaus raitis=hullu?

        ei se mitään pystymistä ole. se on oma valinta niinkuin se on se sun selväpäisyyskin

        se kuulostaa ihan samalta kuin teidän vertaus, ottaa silloin tällöin viinaa = juoppo


    • karvanaama.

      Minä en oo juonut tänä vuonna kuin kerran alkoholii. Missä sellaset naiset on jotka tykkää tälläsistä miehistä jotka ei usein juo?

      • Kotona ollaan!

        Oman rakkaan aviosiipan kanssa odotellaan saunan lämpiämistä.
        Eikä tarvita edes saunaolutta vaan pelkkä kullanhuuhdonta riittää!

        Toivottavasti löydät etsimäsi, kyllä meitä raittiita miehiä arvostavia on!


    • karvanaama.

      Minä en oo juonut tänä vuonna kuin kerran alkoholii. Missä sellaset naiset on jotka tykkää tälläsistä miehistä jotka ei usein juo?

      • lifemocker

        se kun ei tee sinusta yhtään sen parempaa ihmistä jos et ota


      • gegeger
        lifemocker kirjoitti:

        se kun ei tee sinusta yhtään sen parempaa ihmistä jos et ota

        Ei se tietysti teekkään mutta ei perheen tarvitse vielä kaiken lisäksi kärsiä isän ryyppäämisestä. Sääliksi käy niitä lapsia jotka kertovat kavereilleen koulussa että "mun isi on joka perjantai kännissä". Lasten onnelliseksi tekemiseen tarvitaan vähän mutta yhtä helppo on tuhota se luottamus vanhempiin joka lapsilla kuuluisi olla.


      • lifemocker
        gegeger kirjoitti:

        Ei se tietysti teekkään mutta ei perheen tarvitse vielä kaiken lisäksi kärsiä isän ryyppäämisestä. Sääliksi käy niitä lapsia jotka kertovat kavereilleen koulussa että "mun isi on joka perjantai kännissä". Lasten onnelliseksi tekemiseen tarvitaan vähän mutta yhtä helppo on tuhota se luottamus vanhempiin joka lapsilla kuuluisi olla.

        mikäs perkeleen oletus tuo on, että siitä joku kärsii jos ottaa?


    • Perheenisä

      Lupasin avautua alkoholista… eli tässä kokemuksiani ja ajatuksiani.
      Olen hiukan päälle 40 v. ”menestyjä”, urheilutuloksia on kertynyt, on SM-mitalia ihan fyysisestä lajista, yli 1000 yötä esiintynyt klubeilla musiikin parissa, hyvä ura, velaton hieno elämä, kirjoittanut runokirjan, mitatusti älykäs, kaunis vaimo ja upeat lapset jne. Kaikki on hyvin?

      Olin 30vi asti kaveri, joka 3-4 oluesta perjantaina sai sunnuntaihin jatkuvan krapulan. Join2-3 kertaa vuodessa ja tuntui, että puoli viikkoa meni vessasta alas.

      Vähitellen alkoholi eli kalja alkoi hiipimään peliin mukaan. Eka perjantai-lauantai tissutteluna, sitten ”otanpa yhden kun oli kova päivä” – tyyliin arkisin. ”Otanpa yhdestä” tuli pian otanpa arkisin pari ja viikonloppuna enemmän… kohta 20 isoa viikossa. Sitten tuli remontteja ja pitkiä kesälomia etelän auringossa… kaljasta tuli normaalia elämää ja sitä huomasi tissuttelevansa puoli kuudesta kymmeneen joka ilta. Huomaamatta alkoi myös hidas eristäytyminen ystävistä ja omasta perheestä. Oli kiire kaljatölkin luo, oli kiire eristäytyä sen kanssa koneelle tekemään ei-mitään. Monet asiat sai väistyä kun sitä puolusti tätä omaa pesää, rauhan paikkaa missä sai tissutella. Olin mustasukkainen kaljarauhastani monille asioille, jopa perheen kanssa mummolaan menosta, mikä on koomista.
      Reilumman käytön myötä ensimmäisenä menee tunneäly ja syvimmät tunteet eli alkoholi indusoi ihmiselle masennustilan tapaisen kooman. Alkoholi rentouttaa mutta hintana on kaiken huonon päälle stressivelka, joka peritään seuraavana päivänä. Huono uni ja palautumisen aiheuttama stressi houkuttaa tekemään saman seuraavana päivänä, rentoutumaan, pääsemään seuraavalle euforian tasolle tutulla ”lääkkeellä”. Vaikka halusin lopettaa, ei alakulo antanut myöten päästä irti kierteestä. Sitä ei tajunnut, että avaimet hyvään arkeen oli ihan siinä ulottuvilla ja jatkoin lipittelyä luullen sen olevan ainoa tapa päästä eteenpäin. Ajan kanssa alkoholikooma kuten tuota masennustilaa kutsun, paheni ja yhä pienemmät jutut tuntui järkyttäviltä vastoinkäymisiltä. Kaikesta tuli rähinää, negatiivista, mahdotonta. Loukkasin minulle tärkeimpiä ihmisiä yhä uudelleen… satuttaen samalla itseäni, silti kykenemättä muuttumaan. Juomisesta tulee toinen luonne eikä sitä tajua itse ja alat jopa puolustamaan juomista.

      Pääsin lopulta irti kertaheitolla. Jopa 30 ison kaljan viikoista nollaan yhdessä yössä eikä tehnyt mieli pätkääkään. Vein symbolisesti kaikki (viinakaapin kulttuuriaarteet poislukien) taloyhtiön roskakoriin ja päätin, että tämä on nyt nähty. Tajusin, etten ole parantumaton eikä juominen koskaan lähtenyt käsistä perinteisillä tavoilla arvioituna eli että muisti olisi mennyt, juoppohulluus iskenyt tms. vaikka olin reipas alkoholisti juomatapojen ja määrien puitteissa.

      Kyse ei pohjimmiltaan ollut kaljasta vaan masennuksesta jonka kehitin kaljan avulla. Moni sanoo, ettei pidä paikkaansa, ei ole mahdollista, älä lässytä. No, kyllä muuten on ja niin se aine toimii. Heti kun sain täysin kaljattoman kaksiviikkoisen, alkoi homma kääntyi voitoksi. Olen ollut kuukausia kuivilla enkä juo enää ikinä. Olen tässä pelissä voittaja, selätin juomisen ja masennuksen keskellä pimeintä talvea, tunnistin alkoholin salakavaluuden, aloitin jälleen urheilun, laihduin 13kg kahdessa kuukaudessa. Yöunet lyhenivät 1½ tunnilla, energiaa riittää, ”vastoinkäymiset” ei tunnu kuin pikkujutuilta ja elämä toimii. Alkoholi ei oikeasti anna mitään, se pelkästään vie, selitettiin mitä tahansa.

      Tämä outo mantra että alkoholi on elämän peruselintarvike, jonka määrästä eikä tarpeesta ylimalkaan keskustellaan, on hassu. Jos puhuttaisiin jonkin toisen liuottimen kuten isopropanolin tai tärpätin tai vaihtoehtoisesti muiden huumaavien aineiden vetämisestä, niin ihmiset tuomitsisivat homman heti. Suomessa tupakka ja alkoholi ovat oudossa asemassa. Parvekkeella saa tupakoida vaikka savu menee naapurin kotiin sisään eikä naapuri saa oikeutta puhtaaseen ilmaan yli toisen oikeuden tupakoida. Alkoholia saa vetää ja liuottaa aivonsa pilalle, mutta ruohoa ei saa polttaa, vaikka haitat ovat samat.

      Juomatta oleminen on valintani eikä mikään uskonto, jota saarnaisin muille tai että ahdistuisin muiden käytöstä. Ihan lepo. Kaapissa on jäljellä tuhansien eurojen konjakkeja ja viskejä, vanhoja hienoja viinejä jne. Ja ne saakin olla siellä vieraita varten. Tiedän, että viattoman oloinen alkoholinkäyttö lähtee äärimmäisen helposti lapasesta ilman, että käyttäjä tajuaa siitä mitään.

      Käyttö joka häiritsee toista, on aina ongelmakäyttöä sillä se on käyttöä josta syntyy ongelmia. Kun jatkaa tarpeeksi pitkään, niin kohta se ei enää ole ongelmakäyttöä, sillä se toinen jota se häiritsee, on jo häipynyt elämästäsi.
      Minun tärkeimpäni ei häipyneet elämästäni sillä pystyin muuttumaan ajoissa ja palauttamaan elämäni niille kiiltäville raiteille millä se oli aiemmin kulkenut. Olen tuosta muutoksesta oikeasti aika leuhka koko lopun elämääni.

      • 69-v

        Pitkä tilitys. Jotain tutunomaista minullekin.

        Koskaan työelämässä ollessani alkoholin merkitys oli hyvin vähäinen.
        poikkeuksen muodostivat muutama viimeinen työvuoteni jolloin, kotiutuessani perjantai iltaisin, kävelin kaapilla ja skoolasin itselleni.
        Sama jatkui vielä lauantaina.

        Kaltevalle pinnalle jouduin tavoitettuani "putken" pään 57-vuotisena.
        Hyvin pian oli tissutteluni jokapäiväistä.
        Mitään haittaa tai häiriötä siitä ei ollut eikä absolutisti vaimoni huomauttanut siitä kertaakaan.

        Juuri ennen 6-kymppiä huolestuin itse jäljellä olevien päivien elämisen laadusta ja myöskin määrästä.
        Mikään ei huvittanut eikä kiinnostanut. Kaikki oli jotenkin harmaata ja tasapaksua.

        Kaiken lisäksi olin kehittänyt ronskia lääkitystä vaativan verenpaineen ja korkean kolestrolin.
        Lopetin kotona dokaamisen täysin ja aloin käymään punttisalilla.
        Alkuun 5krt, ja sittemmin 6krt / viikko.
        Puolessa vuodessa tapahtui radikaali muutos kaikessa.
        Lääkitsemättä olivat arvoni paremmat kuin aiemmin lääkittyinä.
        Painoni pysyi mutta vyötäröni oheni.
        Kaikki on tuon jälkeen tuntunut paremmalta.

        6 salipäivää viikossa ei salli tissuttelua missään välissä.
        Matkoilla tilanne on toinen.
        Vuodessa tulee rentoutumisviikkoja noin 12 - 16 jolloin jonkin asteinen a-käyttö on melkein päivittäistä mutta kuten aikaisemminkin reisussa, siellä en koskaanjuo humalahakuisesti ja viime vuosina määrätkin ovat vähentyneet ja juomat miedontuneet.
        En ole koskaan ollut mikään oluen ystävä ja viime vuosina suosikikseni on tullut halpa, puolikuiva kuohkari.

        Seuraava 4:n viikon jakso alkaa 1,5:n viikon kuluttua.

        Ps. Masentava lieveilmiö. Tissuttelujaksojen aikana mielenkiintoni intiimiin seurusteluun laimenee verrattuna kotioloihin.


      • läheinen

        Hyvä perheen isä!Onnittelut sinulle,kun olet tehnyt oikean ratkaisun ja valinnut perheesi alkoholin sijasta.Alkoholi HALLITSEE liian monessa perheessä ja läheiset joutuu kärsimään kohtuuttomasti .Alkoholisti ei näe tätä ongelmaa itse,koska se on niin pyhä asia hänelle ,jota kukaan ei saa rikkoa tai viedä pois häneltä ja hän tekee kaikkensa säilyttääkseen sen itsellään.Alkoholistilla on aina selitykset juomiselle,hän syylistää läheisensä,uhkailee ja kiristää kaikin mahdollisin keinoin..Se on todellinen ongelma ..Saat olla ylpeä päätöksestäsi,hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi.


      • Anonyymi
        69-v kirjoitti:

        Pitkä tilitys. Jotain tutunomaista minullekin.

        Koskaan työelämässä ollessani alkoholin merkitys oli hyvin vähäinen.
        poikkeuksen muodostivat muutama viimeinen työvuoteni jolloin, kotiutuessani perjantai iltaisin, kävelin kaapilla ja skoolasin itselleni.
        Sama jatkui vielä lauantaina.

        Kaltevalle pinnalle jouduin tavoitettuani "putken" pään 57-vuotisena.
        Hyvin pian oli tissutteluni jokapäiväistä.
        Mitään haittaa tai häiriötä siitä ei ollut eikä absolutisti vaimoni huomauttanut siitä kertaakaan.

        Juuri ennen 6-kymppiä huolestuin itse jäljellä olevien päivien elämisen laadusta ja myöskin määrästä.
        Mikään ei huvittanut eikä kiinnostanut. Kaikki oli jotenkin harmaata ja tasapaksua.

        Kaiken lisäksi olin kehittänyt ronskia lääkitystä vaativan verenpaineen ja korkean kolestrolin.
        Lopetin kotona dokaamisen täysin ja aloin käymään punttisalilla.
        Alkuun 5krt, ja sittemmin 6krt / viikko.
        Puolessa vuodessa tapahtui radikaali muutos kaikessa.
        Lääkitsemättä olivat arvoni paremmat kuin aiemmin lääkittyinä.
        Painoni pysyi mutta vyötäröni oheni.
        Kaikki on tuon jälkeen tuntunut paremmalta.

        6 salipäivää viikossa ei salli tissuttelua missään välissä.
        Matkoilla tilanne on toinen.
        Vuodessa tulee rentoutumisviikkoja noin 12 - 16 jolloin jonkin asteinen a-käyttö on melkein päivittäistä mutta kuten aikaisemminkin reisussa, siellä en koskaanjuo humalahakuisesti ja viime vuosina määrätkin ovat vähentyneet ja juomat miedontuneet.
        En ole koskaan ollut mikään oluen ystävä ja viime vuosina suosikikseni on tullut halpa, puolikuiva kuohkari.

        Seuraava 4:n viikon jakso alkaa 1,5:n viikon kuluttua.

        Ps. Masentava lieveilmiö. Tissuttelujaksojen aikana mielenkiintoni intiimiin seurusteluun laimenee verrattuna kotioloihin.

        Mitähän miehelle nykyään kuuluu, 11 vuoden jälkeen? Vieläkö salilla käydään?


    • fiuhtailua

      Täällä meininki on mitä mainioin. Arkena töiden jälkeen tuo lipaisee sellaiset 5-10 kaljaa. Viikonloput juo ympärivuorokautisesti. Iltaa kohden on sitten jo melkoisessa tuiskeessa. Nukahtaa jossain vaiheessa, nukkuu jonkin aikaa ja sitten yöllä ravaa ottamassa useankin kaljan. Käyttää nukahtamislääkkeitä illan edellä ja niinkuin tänään - myös keskellä päivää että saa nukuttua ( ilmeisesti hakee vain päätä enemmän sekaisin ). Aamu sitten alkaa taas kaljalla. Lauantaina tai viimeistään sunnuntaina voi alkaa myös oksennella, mutta sitkeästi hakee taas olusta. Viikonlopun aikana voi helposti kulua 2,5 koppaa (24 kpl:n ). Kirkasta ottaa harvoin. Maanantaina jos menee töihin, viimeinen kalja vedetään vielä yöllä. Hienoa toimintaa työkonekuskilta.

      Ylipainoa on sellaiset 25kg, verenpainelääkkeet annettu ja ruokavalio kaukana terveellisestä.

      Nyt osui talvilomat sitten yksiin. Tämä sai tosin pekkasia ja pääsi torstaina alkamaan lomansa. Siitä asti ollut kännissä, tänään aivan sekaisin jo.

      Puhuu kyllä miten pitäisi vähentää ja miten voitaisiin tehdä yhdessä jotain. Silti valitsee aina itselleen " paremman" vaihtoehdon ja minä saan keksiä itsekseni jotain muuta.

      Vatsa on paskana, unihäiriöt siihen päälle ja stressiä töistä. Pakki kuulemma on aina ollut huono.. Mutta minkäs teet. Olen tolkuttanut sata kertaa, että vatsa saattaisi IHAN OIKEASTI rauhoittua jonkin verran jos lopettaa ottamisen. Samalla fyysinen kunto paranisi. Jos vielä viitsisi liikkua ja syödä kutakuinkin terveellisesti, olotila olisi ihan toinen. Verenpainelääkkeetkin luultavasti saisi jättää pois. Ja kyseessä ihan alle 40v.

      Mutta ei. Minulta pyytelee sitten jatkuvasti anteeksi kun taas ei mentykään tekemään sitä tai tätä. Sana " anteeksi " kuulostaa mun korvissani jo ihan mitättömältä sanalta.

      Nyt sentään olen alkanut olla liikaa pettymättä vaikka tätä kirjoittaessa näköjään vesi nousee silmiin. Rakastan tuota oikeasti ja koska en ole perhettä perustamassa, niin mikäs tässä. En elä toisen kautta joten juopotelkoot sitten, omia rahojaan tuo juo.

      En vaan voi käsittää, miten tuo pitää itsensä huonossa kuosissa kuukaudesta toiseen ja samalla valittaa terveyttään. Elämä on pelkkää työtä ja juomista. Noh, kyllä siellä välissä sentään jotain parisuhteeseen kuuluvaakin harrastetaan..

      Menee miltei paniikkiin kun huomaa että kaljat alkavat loppua. Alkoholi vie täysin.

      • fiuhtailua

        Lisään vielä, että pienemmätkin vastoinkäymiset ovat olevinaan hankalia, työasioita stressataan älyttömästi ja kaikkeen pitää sitten ottaa rentouttavaa.

        Hirveä noidankehä, mutta aikuinen mies tietää mitä tekee.. júmalauta sentään.

        Nyt horisee tuossa sängyllä täysin sekavia koska otti äsken sen nukahtamislääkkeen. Ulkona on ollut ehkä komein päivä ikinä ja tämä on maannut makkurissa koko ajan.


    • Alijooona

      Olen nainen ja parisuhteessa miehen kanssa joka ei juo, joskus kerran vuodessa pari viinadrinkkiä, mutta siinä se. En muista nähneeni häntä ikinä humalassa.

      Minä olenkin sitten onnistunut rilluttamaan ennen häneen tapaamistaan sinkkuaikoina baareissa ja suurin osa kavereistani on näitä jotka sitä tekevät edelleen joka viikonloppu. Osa jopa 3kertaa/vko. Näitä kavereita ei voi nädä yleensä muissa merkeissä kuin juomisen merkeissä. Olen yrittänyt parisuhteeni takia tsempata ja olla menemättä näiden ihmisten kanssa vkonloppuisin mihinkään. Se että mies alkaa valittaa jo kotona että kuinka varmasti tulee riita sit kun tuut kotiin ja kaikki menee taas ihan päin peetä ei varmasti ehkäise riitaa ollenkaan.. Niimpä monesti kun olen päässyt kotiin yöllä, kuulu naputusta makkarista, että hohhoijaa taas tää meni tähän vali vali... Siinä vaiheessa kun oon tienny sen tapahtuvan jos silloin kun lähdin kotoa (yleensä siis valitus alkanut jo silloin), niin ei tarvita paljoa et menee hermo ja siitä tulee riita, just niin kuin hän on sen ennakoinutkin.. En tiedä haluaako hän sitä vai miksi? Miksi ärsyttää tahallaan?

      Noh, niin kuin jo kirjoitin, olen nyt vähentänyt noiden kavereiden näkemistä huomattavasti noissa merkeissä ja kommentiksi olen saanut heiltä että "Sä et enää ikinä oo missään, nyhjäät vaan sen miehen kanssa kotona yms.." No eikö voida nähdä muuten? Tehdä jotain muuta kivaa? En halua riidellä mieheni kanssa jostain alkoholista! Pidimme illanistujaiset joku aika sitten johon kutsuin kavereita. Yleisin kysymys oli: "millanen meininki siellä on?" Ja kun sanoin että ihan rauhassa jos istus, teen ruokaa yms." Niin kas, ketään ei kiinnostanut kun ei ollut sitä viinaa!! Mitä ihmettä on tapahtunut? Miksi aikuiset 30-35 naiset käyttäytyy näin?

      Olenkin siis alkanut etsiä uusia ystäviä kenen kanssa voisin harrastaa. Olen aloittanut uuden urheilulajin ja tykkään siitä tosi paljon. Noh, nyt perjantaina kävin sitten yksissä pippaloissa pitkästä aikaa ja join vain muutaman mutta kun en ole juonut aikoihin niin eikö se mennyt huolella päähän. Sama riita taas kotona (tulin jo 1 aikaan, eli en edes myöhään) ja nyt päätin että en anna sen alkoholin pilata parisuhdettani! Ei ole sen arvoista ja osaan pitää hauskaa selvinkinpäin! Mulla on ihana parisuhde ja se on mulle tärkeintä tässä koko maailmassa!

      Tsemppiä kaikki ja jos toinen osapuoli ei pysty päästämään irti aineesta niin se on riippuvuus.

    • Pahalta näyttää

      Alkoholi todellakin parisuhteessa liikaa käytettynä tuo riitoja.

      Kaljatölkki heti ensimmäisenä käteen työstä kotiin palattua, toinen parin tunnin poäästä ja kolmas sitten.
      No voiko tästä ihmisestä muuta sanoa, kuin että selvää hetkeä ei ole, ihminenhän on lakoholin vallaan alla. Miksi vastatkaa, jotka näin teette.
      Tuota kaljatölkkiä ei selitä mikään janonjuoman tarve, sillä sitä alkoholipitoinen juoma ei voi olla.

      No miten voi parisuhde, kun kalajapäinen ja pahalle haiseva köriläs iskee kiinni, kyllä siinä halut karkaavat, lisäksi tuo otus löhöää vain. Tai toinen hän todellakin käy salilla ja lenkillä, mutta kalja kuuluu kovasti elämään, näillä salikäynneilläkin on selitys, pitää yrittää näyttää, että on muka kunnossa, kun jaksaa ja näin selittää itselleen, että alko ei oel ongelma, vaikka on mitä suurimmassa määrin.
      Yhdestäkään kaveripiirin illanistujaisesta ei voi jäädä pois, ilmainen viina houkuttaa, sieltä sitten kannetaan kotiin täysin humaltunut retku.

      Yöllä ei enää nukuta, sillä humalan avulla yrittää saada unta, no menee aikansa tajuttoma olo humalassa.

      Itse näin läheltä kuinka tyhjien tölkkien määr kasvoi kasvamistaan keittoön yläkaapistossa lapsilta piitlossa, toinenkin väsyi ja alkoi myös kaljoittelemaan, lisäksi viinipullo meni lähen joka ilta, maailman parunnusta kuulemma.

      No elämä meni uusiksi, en tiedä miten paljon noita juomia menee nyt, mutta kummankaan elämä ei ole kunnossa, jatkuva ärinä kaikille ja tyhjännauraminen porukassa.
      Perheen lapset ovat varmasti nähneet pienestä saakka sellista, mitä lapsen ei tulisi nähdä lainkaan.

      Tässkin perheessä näytettiin kaikille, että hyvin menee, uusi talo, uudet autot, lomamatkat, mutta tuo juominen. Kuulin että olisi mennyt taidot raksteluun kokonaan , ilmeisesti tuon viinan vuoksi, mikään ei enää toiminut, satuipa muutakin, hengenlähtökin oli hyvin lähellä ja molemmilla, mutta eri paikoissa.

      Mitä ilo tuo viina on elämään tuonut en tiedä, mutta pahalta on sivullisesta näyttänyt. Tiedän, että en pysty tuota lopettamaan, vain ihminen itse voi päättää lopettaa viinan käytön, mutta kiunka alhaalle on mentävä, jotta herää sen tekemään.

      Jos tietäisin keinon, tekisin sen heti.
      Kaksi niin ihanaa rakastettua lasta, kouluttautunutta nuorta ihmistä on tuhonnut elämänsä ja lastensa elämän viinalla.

    • kaiken kuullut

      Olen ollut 16 vuotta alkoholistin kanssa.Sukulaiset tiesivät alkoholismin mutta eivät sitä kertoneet,se selvisi myöhemmin.Kaikkea on mahtunut tähän aikaan. myös hoitoyritys Minnesotassa joka kaatui valehteluun. Senjälkeen juominen on melkein tuplaantunut. Kännipäissään on ilkeä,röyhkeä haukkuu kaikki jotka eivät kuulu hänen juomarinkiin. Rahaa hänellä ei ole juomiseen vaan lainaa ja maksattaa ne jollain valehtelulla toisilla. Onneksi emme enää asu yhdessä.Sitäkin on koitettu pari kertaa mutta kariutui siihen että kaikki laskut kuuluivat minulle. Silloin harvoin kun on selvänä on aivan ihana ihminen mutta se tapahtuu liian harvoin. Kaikki naiset ovat aivan ihania jos vain mahdollistavat juomisen ja juovat mukana. Käyttää surutta toisten rahat nimikkeellä "laina"Jota ei ole tarkoituskaan maksaa takaisin.Valheita ja kieroilua niitä riittää.

    • miina2013

      minusta kyllä valitettavasti olet tiukkapipo ja tätähän äänestystä pyysit. Miehesi ei ole alkoholisti vaan tässä Suomen kosteassa maassa hyvinkin maltillinen kohtuukäyttäjä. Omani juo noin 1/2 - 1 L väkevää illassa töiden jälkeen rentoutuakseen.

    • mä vaan

      Mä en ymmärrä, mikä hallinnan merkki se on olevinaan, että työt hoituvat, mutta kotielämä kärsii. Se osoittaa tehokkaasti tärkeysjärjestyksen.

      AP:n miesystävän alkoholin käyttö voi olla keskimääräistä, mutta silti siinä mennään riskirajoilla. Joitakin se ei haittaa. Jokaisella on tietty oikeus juoda mutta myös oikeus päättää, millaisen ihmisen kanssa elää. Itse en hyväksyisi puolisokseni miestä, joka vetäisi alkoholia monta päivää putkeen tai olisi usein pöhnässä. Omasta mielestäni en ole tiukkapipo, kun haluan mieheni au naturel.

    • Pitäisi kuunnella

      Kyllä miehen pitäisi mun mielestä kuunnella sua, kun olet kerran pyytänyt että hän vähentäisi juomista. Jos hän pyytäisi sulta jotakin niin kyllä säkin varmaan kuuntelisit ja jos mahdollista varmaan myös olisit valmis toteuttamaan ko. asian??

    • juomakelvoton

      Just oli juttu lehdessä, että yhdessä juovat pariskunnat ovat onnellisimpia parisuhteessa. :) Olen kyllä täysin samaa mieltä, että juomatapojen täytyy jollain tavalla kohdata. Jos toinen on absolutisti tai juo kerran kaksi vuoteen, niin eihän siitä mitään tule. En itse ota enää koskaan sellaista kumppania, joka ei ota kuppia suurin piirtein samaa tahtia kuin itse otan. Itse vedän just ton keskimäärin kerran viikkoon kunnon sarjat ja se on hyvä just niin. Tein myös heti suhteen alussa täysin selväksi, että mun juomatavoista sitten turha tulla ruikuttaa ja wittuilemaan. Ihminen kun ei muuksi muutu, ellei itse niin halua.

      Ollaan just kavereiden kanssa juteltu näistä asioista tuhat kertaa, että on se kyllä yks wittu, että kun muuten olet täydellinen mies, hoidat työsi, huomioit vaimoasi ja elät muutenkin nuhteettomasti, niin eikö berkele pidä toi korkkikin laittaa kiinni kokonaan. Tuntuu, että mikään ei riitä. Sitten tuolla on noita naisia hakkaavia kusipäitä, jotka ei ole töitä nähneetkään ja pettävät, kun tilaisuus tulee, niin ei heihin ei voida edes verrata. Naiset unohtaa, että sekin voi olla vaihtoehto. Tämä yks kymppikassi olutta viikossa on pahempia asia.

      Ei jumalauta! Jotain suhteellisuuden tajua. Onneksi tein joskus ton periaatepäätöksen, että juomisesta nalkuttavaa naista en enää ikinä elämääni ota. Nykyisen kanssa otetaan kuppia suurin piirtein samaan tahtiin. Molemmat työssä käyviä ja perhe pyörii siinä sivussa, niin kuin kaikki muukin loistavasti.
      Jotain tolkkua nyt! Tai tietenkin jos nainen haluaa jonkun munattoman tohvelisankarin, niin sitten pitää sellainen etsiä ja tehdä aikomukset selväksi heti alussa. Noista absolutisti vs. "kohtuukäyttäjä" ei tule koskaan mitään!

      • Anonyymi

        Entäs tämä jörrikkä, mitähän mahtaa tälle kuulua? Vieläkö kuppia kumoaa samaa tahtiin vaimonsa kanssa? Vai joko on hautuumaalla, maksa poks...vaimo alkoholi dementoituneena hoivakodissa?


    • juomakelvoton

      Ja sen verran vielä lisään äskeiseen, että olen tota keskimäärin kerran viikos juomista harrastanut jo 25 vuotta. Ei ole, eikä tule siitä muuksi muuttumaan. Täällä kun alkaa olla pelko monella, että "hui kauheeta kun se sit kohta juo joka päivä". Voihan se jollain lipahtaa sillekin osastolle, mut kyllä sen yleensä tiettyyn ikään mennessä näkee, että mikä on homman nimi, jos niin on mennäkseen.

      Pidän näitä juomisesta ruikuttavia naisia lähinnä kontrollifriikkeinä, jotka keksivät aina jotain ruikuttamista. Jos ei juominen, niin sit se on joku muu. Sit aletaan rajaamaan harrastuksia, kavereita yms. Kunhan kontrolli pysyy ja saavat olla huomion keskipiste. Tässä juomisessahan on just kyse siitä, että kerran viikossa "joku" menee heidän edelle. Hui kauheeta.

      Oli miten oli, niin jokainen aikuinen ihminen voi tehdä heti suhteen alussa juomatapansa selväksi, niin ei tartte niistä sitten vuosien jälkeen tapella. Ja jos joku absolutisti muuttuu suhteen aikaan alkoholistiksi, niin sit on varmaan joku muukin asia pielessä.

      • mä vaan

        "Tässä juomisessahan on just kyse siitä, että kerran viikossa "joku" menee heidän edelle."
        Omalle kohdalle voin hyväksyä, että jokin asia (muukin kuin harrastus) menee joskus mun edelle, mutta en hyväksyisi, että alkoholi menisi lasteni edelle. Että ei nyt voi tehdä yhdessä jotain, kun pitää hoitaa se viikon rutiini. No, tein valintani fiksusti, niin ei tartte ruveta vääntämään tästä.

        Aika usein sen juovan osapuolen mielestä juominen on kontrollissa eikä vaikuta perhe-elämään, mutta toinen puoliso on eri mieltä.


    • true love

      Jos ei juo usein niin ei voi saada tyttöystävääkään. No minähän en juo kun 2 kk välein.
      Jos ei keksi muuta tekemistä kun juoda 2-3 kertaa viikossa tai joka viikonloppu niin kyllä on surkeeta elämää ja suhde.

    • Älä kysy, mitä mieltä me olemme sinusta. Kysy, mitä itse haluat.

      Jos et halua, että hän juo (noin paljon), niin sitten et halua. Se on ihan yksi ja sama, määrittääkö joku sinut tiukkapipoksi tai ei. Kyse on siitä, mitä sinä olet valmis sietämään, eikä siihen ole oikeaa vastausta. On oikein sietää juomista ja on oikein olla sietämättä.

      Miten sinä haluat elää?

    • kuuntele sydäntä

      vaikuttaako elämääsi ja hyvinvointiisi, ( tai lasten, jos teillä sellaisia on), negatiivisesti hänen juominen?

      Mitä se toisaalta haittaa, jos ei väkivaltainen ja agressiivinen ole ja ottaa vastuuta elämästä ja osaa itsestään huolehtia eikä pää mene niin sekaisin, ettei tiedä mistä seuraavana aamuna herää?

      kuitenkin juo monta päivää putkeen on varmasti selvää, että sinä hoidat talouden ja mahdolliset lapset yksin sillä aikaa, kun mies juo ja juhlii. jaksatko kantaa yksin vastuuta, jos noin menee?

      määrä on runsas, kyllä. Määrä saattaa vieläpä kasvaa vuosien mittaan.

      itse tiedät parhaiten mitä elämältäs haluat.

    • late2

      tiukkis oot

    • elämänkokemusta

      Samoilla linjoilla kuin tässä muutamat eli itse tiedät vastauksen.

      Itse olen nainen ja juon vähän. Tiedän miltä alkoholi maistuu, kun tuli nuorempana kavereiden kanssa juhlittua.

      En vaadi mieheltä absolutismia, mutta huomaan, että ahdistun helposti alkoholin käyttämisestä ja humalaisten seurasta. Syynä on itse koettu perhehelvetti. Isäpuoli joi itsensä hengiltä ja isäni käyttää liikaa alkoholia. Lisäksi olen nähnyt liikaa alkoholin seurauksia niin läheltä.

      Minulle alkoholi tuo turvattoman olon.

      Nyt olen tavannut ihanan miehen, joka tykkää tissutella olutta. Pakko on ottaa tämä asia puheeksi tosissaan ja kertoa miksi ahdistun. Alkoholi voi valitettavasti tulla esteeksi suhteellemme, koska en voi/halua toista muuttaa. Harmi, kun on niin vähän raittiita miehiä.

    • itsestään selvä

      Väkivaltaisuus herääkin juopossa vasta sitten, kun juomisen menee kyseenalaistamaan. tai toimimaan siten, että juominen vaikeutuu tai estyy.
      Tottakai juopolle passaa kaikki. Häntä ei haittaa mikään, ja mieli pysyy rauhallisena. Juoppo on jopa rauhallisen perikuva, ja ihmettelee mitä muut hössöttää. No juopon pitääkin rauhallisena tieto siitä, että kohta juodaan. Tai juominen parhaillaan. Mikäs syy miehellä on elämöidä, kun juotavaa kerran riittää.

      Yleensäsiinä vaiheessa kun läheiset rupeaa tosissaan puuttumaan juomiseen ja sanomaan siitä, alkoholismi on jo niin pitkällä että tosiaan juoppo seuraa pulloa hullunkiilto silmissä eikä todellakaan epäröi läpäyttää vaimoa turpaankaan, jos vaimo uhkaa esim kaataa viemäristä miehen viinat.

      Eli jos alkoa menee liikaa, niin onhan siinä syytä huoleen.
      Eihän normaalijärkinen mies jätä käymättä töissä ja lyö ketään,
      mutta annapa sen miehen rauhassa alkoholisoitua muutama vuosi ja sano sitten uudestaan miten hoitaa työnsä ja kuinka rauhallinen on. Varsinkin jos kajoat hänen rakkaaseen "harrastukseensa" mitenkään.

      Lisäksi juopot aina kompensoi: Voi hoitaa työnsä jopa paremmin kuin keksiverto. Voi jopa korostaa kuinka kiltti on vaimolle.
      Tämä siksi, että kukaan ei huomaisi kyseenalaistaa juomista.
      Kun mies on niin rauhallinen ja kiltti, niin muiden pitää maksuksi hyväksyä se että hän on kokoajan enemmän tai vähemmän tillin tallin, tai krapulainen.
      Koska mies on niin "hyvä" niin hänelle sitten sallitaan paremmin itsensä tuhoaminen.
      Älä ryhdy käymään kauppaa miehen kanssa!
      Nuo asiat: Töissä käynti, ja vaimon lyömättömyys.
      Ei niistä pitäisi viinaa saada palkinnoksi, ja sitä että läheiset ummistaa silmänsä. vaan nuo kuuluu ihmisen normaali toimintaan , eikä ole mikään syy alkoholisoitua menemään.

      • Anonyymi

        Tämä oli todellahyvä kirjoitus..4.1.14 klo: 16:55:43


    • miksi?

      Jos ei juo niin ei saa parisuhdetta. Vai miksi niin monet naiset ovat ottaneet juopon miehen? Itse en juo useinkaan ja monet kaverini juovat ja kavereilla on naisia ja minulla ei ole naista koska en käy baareissa. On aivan selvää että jos mies ei juo niin ei ole kovin hyvää mahdollisuuta saada tyttöystävää.

      • Kun1ngatar

        Voi siellä baareissa selvinkinpäin käydä. Itse join vain vettä kun olin sinkku ja kävin jola viikonloppu baareissa. Säästyi trtveys ja rahat. Ei vaikuttanut miehen saatiin. Selvinpäin oli enemmän arvostelukykyäkin..Sitten myöhemmin löysin meheni netistä joka juo 2-3 viinilasia joka ilta. Minä en juurikaan juo vieläkään. Mies ei ole kiva jos hän ottaa liikaa ja selvinpäin kattelen usein sitä touhua enkä tykkää hänen juopottelusta yhtään..Yritän saada häntä lopettamaan ja vähentämään sitä!


    • Pettynyt_alkoholistiin
    • Anonyymi

      Täällä tilanne päin vastoin, ite täysin raitis 26v mies ja nainen 36v tykkää tissutella iltaisin, en voi vanhana suurkuluttajana hyväksyä juomista koska on jo muutenkin välillä vaikeaa olla juomatta, enkä tupakoikkaan enää mutta hän polttaa, se ei minua häiritse, enemmän alkon käyttö, todella hankalaa miettiä eroaako vai katsooko vaan vierestä kun toinen juo..

      • Anonyymi

        Mieti nyt kaksi kertaa tuota hommaa..et kai ala katsoa loppuelämääsi tuollaista, joko korkki kiini ja tupakat roviolle tai sitten ero.


    • Anonyymi

      Pitää olla juoppo ennen kun naiset kiinnostuu miehestä. Niin se on aina ollut. Jos ei juo usein kuten minä niin ei naisia kiinnosta seurustella. En edes ehdi juomaan kun melkein joka aamu pitää olla venettä ajamassa ajokunnossa niin ei vaan sovi mun elämään juopottelu. Nuorempana join ja kävin baareissa niin naisia oli ja seurustelin mutta siinä 30 vuotiaana 15 vuotta sitten lopetin baareis käymisen ja juhlimisen niin eipä ole naisetkaan halunneet suhdetta.

    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi teet numeron noin hillitystä naukkailusta.
      Ja olutta!? Herran duudeli sentään! Muutama olut ryyppäämistä? Älä hassuttele!
      Minä oli tavallinen viikonloppu juoppo. Kun kotiuduin milloin mistäkin perjantaisin alkuillasta niin kävelin kaapille.
      Yli 10:een vuoteen en tehnyt kotona mitään. Vaimo hoiti kaikki talon ja muutkin asiat.
      Lapset auttoivat kykyjensä mukaan talon hoidossa.

      Kun lopetin töissä käymisen 57v ikäisenä alkoi likimain jokapäiväinen tissutteluni. Sen katkaisivat ne päivät jolloin tiesin seuraavana päivänä joutuvani kuskaamaan vaimoani johonkin. Tuota jatkui 3 vuotta jolloin ryyin kuurittelemaan.
      Keväät syksyt Espanjan asunnollamme merkitsi päivittäistä naukkailua.

      Noina vuosina täysraitis vaimoni ei missään vaiheessa urputtanut tavastani.

      Korona on pitänyt minut täysin raittiina koska kotioloissa ei maistu eikä se sovi kuntoiluun 6krt/vko. Viinaa on aina kaapissa ja tarjoan kyllä vieraille.

      Olen nyt lähestymässä 8-kymppiä.
      Laskin koronaa edeltävien vuosien keskikulutuksen ja pääyin haarukkaan 20 - 25 annosta / viikko.
      Raittiit kuntoilujaksot ovat ka.2,5 - 3kk pitkiä. Pisin oli 5kk.
      Sisäkalut ovat erinomaisessa kunnossa. Kerran on joku maksalukema lipsahtanut punaiselle mutta asettui 6:ssa viikossa.
      Olen koko ajan, sekä kotona, että Espanjassa hoitanut mm. sapuskahuollon marketista lieden kautta pöytään ja kotisuomessa myös siivouksen 2:n viikon välein.

      Tuota taustaa vasten tarkasteltuna vaikutat tiukkapipoiselle.
      Ps. Vaimoni suonissa virtaa 25% räiskähtelevää tataariverta joten hän ei ole mikään kynnysmatto!

    • Anonyymi

      Jos pitää vaikka joka viikonloppu juoda. On jo ongelma. Saatikka joka päivä.

    • Anonyymi

      Turhaan murehdit. Ei väkivaltaa. Ei taloushuolia.

    • Anonyymi

      Voi voi, ymmärrän huolesi. Itse elin vuosia suhteessa, jossa miehen juominen oli juuri tuollaista alkuun.
      Huomautin asiasta pariinkin kertaan, meni viikko paremmin ja taas jatkui.. itsekin aloin tissuttelemaan ja noin vuosi meni, kun alkoi omakin kulutukseni itseäni riepomaan. Lopetin, joskus viininlasin ruuan otin. Miehellä vauhti kiihtyi.. yrittäjänä oli mahdollista juoda aamusta alkaen. Viimeisen 1,5vuotta suhteestamme hän joi aamusta iltaan, käytti alaisiaan kuskina, ajokorttikin lähti.. olin epätoivoinen.. yritin vaikka ja mitä. Raivota, uhkailla, ymmärtää, heitin uloskin parikertaa..

      Lopulta hän sai sairaskohtauksen, ja joutui sairaalaan, lääkärit sanoi, että henki lähtee jos et lopeta juomista. Ei se auttanut, lääkärit olivat miehen mielestä idiootteja. Juominen jatkui vielä vaan rajumpana, työt jäi kokonaan, ei syönyt.. en voinut enää katsella sitä ja lähdin suhteesta. Se oli kamalaa, mutta en kestänyt enää.. kuulin taannoin tutulta että oli nähnyt miehen kauppakeskuksessa, eli hengissä on, mutta oli kuulemma hyvin huononnäköinen ja likainen.

      • Anonyymi

        Alkoholisi ei tajua olevansa sairas ennen kuin on täysin pohjalla. Läheisille ja omaisille äärettömän raskasta ja tuskallistakatsottavaa. Mutta auttaaei voi ellei ihminen itse myönnä olevansa alkoholisti ja mene hoitoon, liity AA- kerhoon ja lopeta kokonaan juomista. Useille tulee korvaava toiminta joko urheilusta, kuntosalista, uskonnosta, peleistä, hevosurheilusta jne.


    • Anonyymi

      Alkoholistilta hän vaikuttaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe