raskausmyrkytys

äityli83

HEI!

Olen 20-vuotias tuleva äiti. Nyt viikot ovat 37 6 ja vauva voi hyvin, mutta minulla on alkanut ilmetä selviä raskausmyrkytyksen oireita. Olen käynyt lääkärissä ja tilaani seurataan jatkuvasti. Pissassa ei ole ollut valkuaista, mutta turvotus on kova, näköhäiriöitä ilmenee ja verenpaine on koholla. Lääkäri sanoi eilen, etteivät synnytyskanavat ole vielä kypsät synnyttämään, joten jos oireet pahenevat, vauva joudutaan ottamaan pois sektiolla.

Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta raskausmyrkytyksestä. Miten pahaksi oireiden tulee mennä, että ryhdytään valmistelemaan sektiota? Annetaanko vauvan olla kohdussa yliaikaa, jos oireet eivät pahene, eikä paikatkaan ala aueta tarpeeksi? Millainen todennäköisyys on saada raskausmyrkytys seuraavassa raskaudessa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen ja hyviä odotuksia kaikille tuleville äideille!

38

88116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiti

      En halua pelotella, mutta ystävälläni ilmeni raskausmyrkytyksen oireita jonka takia meni ensiapuun, missä häntä ei otettu todesta... Joutui synnyttämään kuolleen lapsen ja oli paljon vähemmän viikkoja!!!
      Sinun kehosi, sinun lapsesi, pakko pitää puolia.. vaihda vaikka lääkäriä jos ei oteta todesta, onhan raskautesi jo hyvällä mallilla joten lapsella ei varmasti hätää vaikka maailmaan putkahtaisi..

      Toivottavasti kaikki menee hienosti kohdallasi!!!

    • peloissaan

      Mulla on juuri nuo samat oireet kuin sulla, turvotusta, korkea verenpaine ja näköhäiriöitä, mutta ei valkuaista virtsassa, joten eivät tee mitään. Eivät ole ottaneet edes mihinkään erityisseurantaan. Pelottaa ihan hirveästi, että mitäs jos mulla onkin raskausmyrkytys. Raskaus on ihan lopussa, mutta vauva ei näytä haluavan syntyä. Pelottaa, että jotain tapahtuu vauvalle... Oliskin kiva tietää, että onko valkuainen virtsassa AINA oltava, jotta raskausmyrkytys voidaan todeta, vai voiko olla myrkytys, vaikka tuota oiretta ei olisikaan??????

      • äityli83

        heips!
        Minulle lääkäri sanoi ihan suoraan näistä oireista, että ovat selviä raskausmyrkytyksen oireita. Käskivät laskea vauvan liikkeitä, että jos liikkuu sen 10 liikettä tunnissa, vauvalla on kaikki hyvin. Multa on otettu vauvan sydänkärä kolme kertaa viikon aikan ja aina on ollut hyvät rytmit. Käskivät kuitenkin mennä heti takaisin äitipolille, jos minun oireeni pahenevat: tulee voimakas päänsärky tai ylävatsakipua. Jos olet huolestunut vauvan hyvinvoinnista, käy ihmeessä ultrassa ja vaadi verikokeet, että niistä voi vielä varmistaa onko kysymyksessä raskausmyrkytys. Ja kannattaa levätä mahdollisimman paljon, välttää suolaa, salmiakkia, lakritsia ja kahvia, niin verenpaine ei ainakaan pääse enempää nousemaan. Muista myös juoda 1 1/2 litraa vettä päivässä, niin turvotus hieman vähenee! Onnea loppuodotuksellesi ja ilmoittele tänne, kun saat tarkemman selvyyden, onko sinulla raskausmyrkytys ja kumpi sieltä syntyi!


    • hifu

      Mistä raskausmyrkytys johtuu? voiko sitä jotenkin välttää?

      • äityli83

        yritin kysellä samaa lääkäriltä, mut ei se osannut vastata. Toksomiaoireet voi nähdä veri ja virtsa arvoista, mutta kai siihen elimistön myrkytystilaan ei ole löytynyt mitään selvää syytä, koska se voi tulla kenelle vain.

        Voihan sitä ainakin hidastaa vaikkei ehkä välttää? Runsas veden juominen vähentää turvotusta ja lepo, sekä ajoittainen rauhallinen liikunta laskevat verenpainetta ja kun arvot pysyvät kohdallaan, myrkytystilan eteneminen hidastuu..


    • Raskausmyrkytyksen saanut

      Oon 19v,vkoja kertynyt 34. Todettin eilen raskausmyrkytys.Verenpaine koholla,nestettä kertynyt runsaasti ylimäärästä ja valkuaistakin löytyy mutta päänsärkyä ja näköhaittoja ei ole.Vauva voi kaikesta tästä huolimatta erinomaisen hyvin..ainakin tällä hetkellä.Joudun seuraamaan päivittäin valkuaisen määrää virtsassa ja jos nousee vielä niin sitten terveyskeskukseen ja mahdollisesti sairaalaan vuodelepoon.
      Kävin netistä lukasemassa infoa raskausmyrkytyksestä ja totesin että se on TOSI vaarallinen sekä äidin että lapsen terveydelle.Lähinnä huolestuttaa lapsi.Ei kai siinä kunhan vain maltaa otta rennosti eikä suotta hermostuta itseään.Hermostua ei kannata ennen kuin jotain on todella vikana.Hieman meinaa itellä stressiä pukata mutta pakko yrittää vain olla hermostumatta ettei rasita vaan itseään lisää.

      Tässä pieni info paketti:
      Raskausmyrkytystä kutsutaan myös nimillä toksemia ja pre-eklampsia. Se on aikaisemmin täysin terveen ensisynnyttäjän yllättävä sairaus, joka useimmiten ilmenee loppuraskaudessa. Kyseessä on kaikkien elintoimintojen heikkeneminen, jonka syytä ei tunneta. Raskausmyrkytys ilmenee verenpaineen nousuna, valkuaisen erittymisenä virtsaan ja turvotuksena. Istukan toiminta heikkenee ja sekä äiti että sikiö voivat huonosti.

      Raskausmyrkytys voi edetä hyvin nopeasti eklampsiaksi, joka tarkoittaa äidin kouristamista raskausmyrkytyksen yhteydessä. Se on eräs tärkeimpiä odottavien äitien kuolinsyitä maailmassa. Suomessa vielä 1930-50-luvuilla useita äitejä menehtyi eklampsiaan.

      Raskausmyrkytystä ei voida ennakoida eikä varsinaisesti hoitaa muulla kuin synnytyksellä. Äidin vointi alkaa kohentua vasta synnytyksen ja istukan poiston jälkeen. Terveyttä uhkaavaa verenpainetta voidaan jonkin verran laskea lääkkeillä, mutta verenpaineen voimakkaaseen laskuun liittyy sikiön tilan huonontumisen riski.

      Sekä korkeaan verenpaineeseen että pre-eklampsiaan saattaa liittyä istukan verenkierron heikkeneminen ja sitä kautta sikiön kasvun hidastuminen tai pysähtyminen sekä hyvinvoinnin häiriintyminen. Lapsen hyvinvointia seurataan sikiön sydänäänikäyrätutkimuksilla sekä ultraäänitutkimuksilla, joilla arvioidaan sikiön paino ja seurataan sen kasvua. Ultraäänitutkimukseen liitetään yleensä sikiön ja kohdun verenvirtauksen tutkimus

      Pre-eklampsiaa sairastavien äitien synnytykset joudutaan usein käynnistämään ennen laskettua aikaa. Synnytyksen käynnistämistä tai keisarinleikkausta harkitaan, jos lapsen kasvu lakkaa tai jos virtaustutkimuksissa tai sikiön sydänäänikäyrissä havaitaan merkittävää poikkeavuutta.

      Mikäli synnytys tapahtuu kovin varhaisilla raskausviikoilla, lapsi siirtyy keskosuuden takia lastenlääkärien hoitoon. Yleensä synnytys joudutaan käynnistämään äidin oireiden takia, ja vauvat ovat hyväkuntoisia. Pahimmassa tapauksessa pre-eklampsia voi johtaa äidin tai lapsen kuolemaan. Onneksi tämä on erittäin harvinaista.

      Mikäli äidin verenpaine on hyvin korkea, aloitetaan raskauden aikana verenpainelääkitys. Ennen lääkityksen aloittamista pyritään kuitenkin laskemaan verenpainetta sairaalalevolla. Liiallista rasitusta tulee muutenkin välttää, jos äidin verenpaine on poikkeuksellisen korkea raskauden aikana.

      Kun raskautta seurataan huolellisesti, useimmiten kehittyvä pre-eklampsia havaitaan jo varhain. HUOM!! Asiantuntevassa hoidossa raskaus päättyy yleensä onnellisesti, terveen lapsen syntymään.

      • Tuleva äiti -84

        Olen 20 vuotias ja odotan esikoistani viikkoja kertynyt lähes 36. Turvotusta ja verenpaineen nousua tällä hetkellä noin 96/132. Nyt vasta kun olen lukenut näitä juttuja netistä olen tajunnut minkälaisessa vaarassa vauvani ja minä voimme olla. Neuvolassa ei kerrota mitään muuta kuin jotain näköhäiriöistä,päänsärystä ja ylävatsan kiristyksestä jos niitä ilmenee soitto sairaalaan, mutta mistä voin tietää koska oloni on niin huono, että täytyy soittaa. Ja nyt kun olen yksin kotona kun mies on vielä vähän juhlimassa kaverien kanssa, aika pelottavaa. Vauva ainakin liikkuu ihan normaalisti, olo ei ole erityisen huono, päätä kyllä särkee, ei näköhäiriöitä ja toisessa kyljessä kipua...
        Mutta mistä sen voi tietää?? Tai kuinka nopeasti se sitten kehittyy hengenvaaralliseksi. Osaako kukaan auttaa pelkään vauvani ja itseni puolesta.


    • Nimetön

      Hei!Minulla oli vakava raskausmyrkytys vuonna 1989.Minulla oli silloin korkea verenpaine jota lääkäritkään ruveneet sanomaan silloin, ja valkuaista pissasa oli 11ml.Raskausviikot oli minulla sillä hetkellä 34 2 .Menin sairaalaan maanantaina ja sitten saman viikon perjantaina sitten kaikki arvot nousivat pilviin ja lääkäri sanoi että nyt heti leikkaus-saliin nyt on kyseessä äitin ja lapsen terveys.Pelotti silloin sillä olin täysin yksin(yh-äiti tuleva)Mutta hätä-sektio onnistui ja sain tyttön joka painoi 1840 ja 43 cm pitkä.Olin vielä nukutuksen vaikutuksen alainen mutta olin hetken hereillä kun hoitaja sanoi kumpi tuli.Sanoin vain hyvä ja kaikki on ok, ja jatkoin unia.Seuraavana päivänä menin katsomaan pikku neitiä ja olin iki onnellinen.Nyt odotan toista lasta ja viikot ovat 33 ja pelottaa että kuinka tässä käy?Mutta kyllä ä-neuvola ja kys äitiyspoliklinikan yhteistyö on todella hienoo ja on turvallisissa käsissä mutta silti... ajatus jos taas käy kuin viimeksi,kun ei ole sitä pois suljettu koska on nyt eri isä.Pelottaa vaikka ei saisi.H-hetki on 19.12 olen onnellinen kuitenkin siitä että tähän asti kaikki on mennyt todella hyvin.Joten älä mene paniikiin sinulla on jo hyvät viikot jo käsillä.

    • sarola

      Hei

      Olen 29.v toisen lapsen synnyttäjä ja jo toista kertaa minulla epäillään raskausmyrkytystä, kuitenkin sairaalassa esikoista synnyttämässä lääkärit totesivat lopulta ettei myrkytys tilaa ole. Oireet kun ovat aivan samat jos vaikka on raudan puutos tila tosin silloin ei tietenkään ole virtsassa valkuaista. Ei siis aina syytä huoleen raskaana olevilla usein kovia päänsärkyjä sekä huimausta johtuen jumissa olevista hartia lihaksista. Seuratkaa neuvolan antamia ohjeita ja eritoten sitä virtsan valkuaista. Verenpaineessa lähinnä alapaineen korkea nousu voi olla merkki myrkytyksen ensioireista. Ei kannata asialla leikkiä jos tuntuu pahalle, mutta useimmiten ei kannata kuitenkaan huolestua suotta kun nuo oireet ovat lähes tulkoon kaikilla synnyttäjillä loppuvaiheessa, kun kroppa muutenkin kovilla. Joten koittakaa jaksaa ja malttia seurantaan ettei kukaan ihan uuvuta itseään peloilla.

      • Pitää

        aina ottaa vakavissaan! Kaikilta ei kaikkia oireita löydy, mutta sinunkin merkkisi viittaavat vähintään alkavaan raskausmyrkytykseen. Lapsesi on jo hyvän kokoinen ja varmasti valmis maailmaan, itse en nuilla viikoilla alkaisi leikkimään lapsenkaan hengellä vaan vaatisin synnytystä!
        Viestisi on aika vanha, olisi kiva tietää miten asiat ovat edenneet:)


    • äittä81

      Hei!
      Minulla on puolen vuoden ikäinen terve tyttö ja odotusaikana minulla oli raskausmyrkytys.Neuvolassa myrkytystä ei huomattu, vaan minulle kerrottiin että oireeni olivat normaalia raskauteen kuuluvia(esim.päänsärky, heikko olo, turvotus).Turvotus oli todella hirveää. En meinannut pystyä kävelemään kun jalkapohjani olivat niin kipeät.Ne näyttivät lähes tulkoon pallon muotoisilta.Kädet ja kasvot olivat myös tosi turvonneet.Siltikään neuvolassa ei sanottu sen olevan vakavaa, koska verenpaineeni oli niin hyvä kokoajan.Viikolla 36 aloin näkemään näköhäiriöitä ja olo oli tosi tukala. Oksettava olo oli päällä kokoajan.Kävin mittauttamassa verenpaineen ja se oli pompannut taivaisiin yhdessä päivässä.Soitin samantien itse sairaalaan ja sieltä käskettiin tulla heti tutkittavaksi.
      Sairaalassa sitten selvisi että raskausmyrkytys oli ollut minulla jo ainakin 10 viikon ajan ja lääkäri ihmetteli miten ihmeessä minua ei oltu lähetetty osastolle aikaisemmin.Valkuaistakin oli ollut virtsassa välillä 3, eikä silti lähetetty eteenpäin.Itse en ymmärtänyt asiaa koska oli kyseessä ensimmäinen raskaus ja tottakai uskoin kun neuvolassa sanottiin että ei mitään hätää ole.Minut otettiin siltä istumalta heti osastolle tarkkailuun ja selvisi että myrkytys oli vaikuttanut vauvan kasvuun, koska virtaus istukassa oli heikentynyt.Olin aivan kauhusta jäykkänä että miten vauva jaksaa!Vauvan sykkeitä mitattiin 3 kertaa päivässä ja minun piti vaan maata sängyssä kokoajan ja laskea vauvan liikkeitä.Kun olin ollut osastolla noin viikon ajan niin vauvan sykkeisiin tuli lasku ja lääkäri arvioi ettei vauva kestäisi supistuksia, joten alatiesynnytys ei tulisi kuuloonkaan.Sain sektioajan heti ja vauva leikattiin seuraavana aamuna.Syntyessään pikkuneiti karjaisi niin kovaa että varmaan koko sairaala kuuli sen ja samantien tarttui varpaillaan kiinni leikkauspöydän saksiin!Tyttö oli pippurinen ku mikä!Huuti kurkku suorana ja räpiköi minkä kerkesi!Ei kyllä huomannut että myrkytys olisi heikentänyt kuntoa!:)Tosi pienikokoinen tyttö kyllä oli.Painoi vaan 2700g ja oli 47cm.Myrkytys oli vaikuttanut kasvuun, mutta muuten tyttö oli täysin terve topakka pakkaus:)Nyt meidän tyttö puolen vuoden iässä on ikäisiään pidempi ja aivan ihannnepainoinen.Tosi iloinen ja nauravainen muksu.Tässä vain varottava esimerkki siitä ettei neuvolassa kaikkea todellakaan tiedetä.Kannattaa ottaa itse asioista selvää ja kysellä useampien lääkäreiden mielipiteitä, eikä olla yhtä naiivi kuin minä.Nyt odotan toistan lastamme ja toivottavasti säästyn uudelta raskausmyrkytykseltä.

      Hyviä jatkoja sulle!

    • malla-82

      hei minä menin tuossa 22.1.07 terveyskeskukseen ylävatsakipujen takia. olin 27rvk ja verenpaineet ne mittas ne oli koholla ja turvotustakin oli. ei valkuaista kuitenkaan virtsassa. valitin jo viikko sitten ennen 22.1 että päätäsärkee ja verenpaineet oli koholla jo sillon, kun kävin neuvolassa. mutta ne vaan sano että seuraillaan. ei ees sairas lomalle laittaneet. vaikka kuulun riskiryhmään ja teen rankkaatyötä. no mutta sitten kun menin sillon 22.1 käymään aamusta ja sanoin että nyt koskee ylä vatssan ja kovaa koskeekin niin lähettivät keskussairaalaan. siellä sitten ootattivat minua montatuntia mittailivat verenpaineita ja kipuvaan ylty. sitten pääsin vihdoin lääkärin luo. ei vielläkään valkuaista virtsaassa. mutta ultralla katto siellä näytti kaikki olevan ok. mut epäili toksemiaa kun oli niitä kipuja. pääsin sitten vihdoin vuodeosastolle ottivat verikokeet ja antovat jotain särkylääkettä. no siellä verikokeissa sit näky että raskausmyrkytyshän se. ja eikun sitten lähetettiin ampulassilla isompaan keskus sairaalaan lähi kaupunkiin. sanovat että pitää varmaan tehä sektio jos oireet ei laannu. no sit 24.1 aamulla klo:3,20 rupesin kouristelemaan ja piti viedä leikkaussaliin hätä sektio tehtiin. poika tuli. nyt tehoosastolla poika ja mie vihdoikin kotia pääsin. että näin pahaksi tilanne voi mennä. vaadi ehottomasti verikokeita. niissä näkyy kaikki. ei pidä jäädä oottamaan millon rupee oikeesti koskemaan sitten tulee jo kiire. pitää pitää puolensa.mie en tiiä menikö tää miulla jo hoitovirheen piikkiin kun ei tehty ajoissa mitään vaikka se oli ootettavissa ja oli oireita.

      • Tinttu

        itselläni nyt rvk37 ja toinen lapsi tulossa,neuvolassa epäilevät raskausmyrkytystä(1.kohdalla kaikki oli koko ajan hienosti).muita oireita ei ole kuin verenpaineen äkillinen nousu,olen joutunut nyt käymään neuvolassa joka toinen päivä tarkistamassa paineet ja pissa näytteen.Valkuaista ei kuitenkaan ole ollut,eikä muitakaan myrkytykseen liityviä oireita.onko valkuainen virtsassa aina välttämätön merkki myrkytyksestä?mulla äitipolille ensiviikolla aika,toivottavasti kaikki hyvin.Neuvolassa sanoivat et jos myrkytystä epäillään niin varmasti haluavat laitella synnytystä käyntiin.Pelottaa vaan lapsen puolesta kamalasti.


      • malla-82
        Tinttu kirjoitti:

        itselläni nyt rvk37 ja toinen lapsi tulossa,neuvolassa epäilevät raskausmyrkytystä(1.kohdalla kaikki oli koko ajan hienosti).muita oireita ei ole kuin verenpaineen äkillinen nousu,olen joutunut nyt käymään neuvolassa joka toinen päivä tarkistamassa paineet ja pissa näytteen.Valkuaista ei kuitenkaan ole ollut,eikä muitakaan myrkytykseen liityviä oireita.onko valkuainen virtsassa aina välttämätön merkki myrkytyksestä?mulla äitipolille ensiviikolla aika,toivottavasti kaikki hyvin.Neuvolassa sanoivat et jos myrkytystä epäillään niin varmasti haluavat laitella synnytystä käyntiin.Pelottaa vaan lapsen puolesta kamalasti.

        ei sitä valkuaista aina tarvitse olla. eihän sitä näkynyt minullakaan. mutta jos rupeaa ylävatsaan vähänkin koskemaan. mene sairaalaan. sinä olet jo niin hyvillä viikoilla ettei mitään hätää. vauva selviää. mutta pitää tarkkailla omaa vointia. toivottavasti kaikki hyvin. oireet voi tulla aika nopeastikkin. ihan yhdessä päivässä. sit sitä mentiin ja nopeesti.


      • Myyry
        malla-82 kirjoitti:

        ei sitä valkuaista aina tarvitse olla. eihän sitä näkynyt minullakaan. mutta jos rupeaa ylävatsaan vähänkin koskemaan. mene sairaalaan. sinä olet jo niin hyvillä viikoilla ettei mitään hätää. vauva selviää. mutta pitää tarkkailla omaa vointia. toivottavasti kaikki hyvin. oireet voi tulla aika nopeastikkin. ihan yhdessä päivässä. sit sitä mentiin ja nopeesti.

        Kuinka paljon teillä on verenpaine sitten noussut? Itselläni tänään mitattiin ja oli 133/92 kun aiemmin ollut luokkaa 120/80. Turvotustakin on ilmestynyt kuin tyhjästä jonkin verran, joten otin yhteyttä neuvolaan, minne menen huomenna antamaan pissanäytteen. Iski hirveä huoli, että viittako tämä nyt tosiaan raskausmyrkytykseen, vai onko vastaava verenpaineen nousu vielä ns. normaalia? Menossa on vasta rv 30, joten siksikin huolettaa kun tätä ketjua selasin...


      • paineet koholla
        Myyry kirjoitti:

        Kuinka paljon teillä on verenpaine sitten noussut? Itselläni tänään mitattiin ja oli 133/92 kun aiemmin ollut luokkaa 120/80. Turvotustakin on ilmestynyt kuin tyhjästä jonkin verran, joten otin yhteyttä neuvolaan, minne menen huomenna antamaan pissanäytteen. Iski hirveä huoli, että viittako tämä nyt tosiaan raskausmyrkytykseen, vai onko vastaava verenpaineen nousu vielä ns. normaalia? Menossa on vasta rv 30, joten siksikin huolettaa kun tätä ketjua selasin...

        Miulla alettiin seurailemaan verenpainetta loppuraskaudessa kun paineet alkoivat olla 140/92-luokkaa. Viikko sitten rv 37 0 olin neuvolassa taas mittauttamassa verenpainetta niin paineet olikin jo 142/102. Valkuaista ei kuitenkaan ollut kuin /- mutta turvotusta paljon sekä vähän päänsärkyä. Terveydenhoitaja soitti heti polille ja lähdin suoraan neuvolasta lähetteellä sinne. Polilla otettiin sydänkäyrää ja ultrattiin ja vauvalla kaikki oli onneksi kunnossa. Sain verenpainelääkkeet (Albetol) ja miut otettiin sairaalaan tarkkailuun 3 päiväksi, minkä jälkeen pääsin kotiin koska paineet laskivat 130/80 -tasolle. Nyt menen taas kontrolliin polille huomenna ja katsotaan missä nyt mennään.

        Kannattaa ottaa vakavasti nuo paineen nousut loppuraskaudessa. Minun terveydenhoitajani ainakin alusta asti kiinnitti huomiota raskausmyrkytyksen oireisiin, koska olin kertonut että siskoni oli sen sairastanut. Sinulla on vielä viikkoja sen verran vähän että pitää seurata tarkkaan ettei haittaa vauvan kasvua. Jos olet tosi huolissasi, vaadi että pääset polille.


    • Anki36

      Hei. Mulla on nyt 36 6 vkoja ja toinen raskaus. Edellinen 2004.
      Olen oksentanut tähän päivään asti. Välillä on muutaman vkon taukoja ja sitten taas alkaa. Heinäk. pahentunut oksentaminen :( Koko ajan oksettava olo, kaikki ruuat/juomat tekevät huonoa oloa enemmän. Nyt alkanut turvotusta tulemaan, rr ollut koholla, pääkipua eritoten silmien alueella. Neuvolaan menen tänään ja mahdollisesti saan lähetteen sairaalaan. Täälä maaseudulla onneks tilanteeni neuvolassa otettu todesta. Sain ylimääräisen ajan käynnille.

      Itse tietää kehossaan että kaikki ei ole ihan ok.

    • 32+1

      Noilla oirein kannattaa mennä aina suoraan äippäpolille.

    • pikkunen neiti

      mulle käynnistettiin raskausmyrkytyksen epäilyn takia, valkuaista pissassa, paljon kohonnut verenpaine pahimmillaa 175/111, turvotusta ja kauheet pääkivut jokapäivä.. epäily sen takia koska ei ollut veressä myrkytyksen ainetta, mut oireet kyllä sanoi muuta..

    • ...........

      Siis pelkkä verenpaineiden nousu ei ole merkki raskausmyrkytyksestä. Verenpaineiden nousu aiheuttaa myös näköhäiriöitä ja päänsärkyä, ja se on verenpaineiden nousua -ei muuta. Minulla on aiempi verenpainetauti ja korkeat verenpaineet raskaudessa eikä se millään tavalla liity raskausmyrkytykseen, jos proteiinia ei ole virtsassa. Jos proteiinia ei erity virtsaan, niin munuaisten toiminta on vielä todella hyvä eikä silloin pitäisi kyllä olla munuaisista johtuvia turvotuksiakaan. Turvotukset loppuraskaudessa ovat täysin normaaleja ja ovat sitä suurempia, mitä suurempi vauva on suhteessa äidin painoon. Korkeat verenpaineetkin ovat ongelma vasta, jos ovat yli 110/160, yleensä tuolloin aloitetaan lääkitys. Ihan normaalistikin viimeisellä kolmanneksella verepaineet hieman nousevat ja turvotus lisääntyy, se kuuluu kaikkiin raskauksiin. Lievä raskausmyrkytys ei ole edes hoitoa vaativa tila, vaan vasta jos se on oikeasti paha- Suomessa alle 10 äitiä vuodessa saa ns. eklampsian eli raskausmyrkytyskohtauksen. Se on aika vähän synnyttäjiin nähden, kun raskausmyrkytystä lievänä esiintyy tuhansilla.

      • .....

        Mutta siis juuri siksi alle 10 kohtauksen saa, kun raskausmyrkytyksen hoito on niin tehokasta. Tottakai jos yllättäen nousee verenpaineet ihan päivässä tai kahdessa ja esim.alapaine on suurempi kuin yläpaine, niin kannattaa mennä tarkistuttamaan tilanne ja muutenkin. Rauhoittelin vaan sitä, että jos loppuraskaudessa on verenpainearvot lievästi koholla ja turvotusta niin se on yleensä ihan normaalia. Näköhäiriöitä ei saisi olla. Itselläni on verenpainetauti aiemmin ja nyt raskaudessa verenpaineet ovat tosi alhaiset, mutta proteiinia on virtsassa . Ei tiedetä taas, että mistä tämä sitten johtuu.....


    • Toopeli

      Pelkkä korkea verenpaine ei vielä välttämättä ole merkki myrkytyksestä. Mutta kannattaa ottaa suoraan yhteys synnäriin. Neuvolassa tietämys tuntuu olevan vaihtelevaa, synnärillä ainakin nämä otetaan todella vakavasti.

    • dee.

      """D-vitamiinikokoukseen Bruggeen, Belgiaan kokoontui 2009 lopulla tutkijoita kaikkialta maailmasta. Lamberg-Allardt oli myös mukana.

      Lastentautiopin professori Bruce Hollis (Medical University of South Carolina) esitti Carol Wagnerin kanssa tulokset noin 500 raskaana olevan naisen D-vitamiinihoidosta; hoitokoe oli satunnaistettu kaksoissokkotutkimus. Tätä 5 miljoonan dollarin tutkimusta rahoittivat Thrasher Fund ja Yhdysvaltain terveysvirasto, NIH.

      Odotavat naiset jaettiin kolmeen ryhmään, jotka saivat D-vitamiinia 10, 50 tai 100 µg päivässä. Tulosten mukaan 100 µg/vrk oli turvallista (ei yhtään ainutta sivuvaikutusta), mutta näiden äitien vauvojen seerumin D-vitamiinipitoisuus (S-D-25) nousi keskimäärin vain 27 ng:aan/ml (67 nmol/l), mikä merkitsee sitä, ettei edes 100 µg/vrk ole kylliksi äidin ravintolisänä, sanovat tutkijat.

      Raskauskomplikaatioita, kuten ennenaikaisia synnytyksiä ja tulehduksia ilmeni vähiten niillä naisilla, jotka saivat D-vitamiinia 100 µg/vrk. Naisilla, joille annettiin vain 10 µg/vrk ilmeni kaksi kertaa enemmän komplikaatioita kuin 100 µg/vrk saavilla naisilla.

      Suomessa valtion ravitsemusneuvottelukunta aikoo pitää suosituksen ennallaan eli raskaana oleville se on 10 µg/vrk. Onko se viisasta ajatellen odottavia äitejä ja heidän vauvojaan?""""


      """D-vitamiinin puutos raskaana olevilla naisilla Yhdysvalloissa ja valtaosassa maailmaa on epidemian luonteinen. J. M. Leen, M.D., Ph.D., ja muiden tutkimus totesi 50 % äideistä ja 65 % näiden vastasyntyneistä kärsivän D-vitamiinin puutoksesta, vaikka useimmat äidit ottivat D-vitamiinia sisältävää vitamiinia (Suomessa suositus 10µg/vrk lisäravinteena raskaan olevalle) ennen synnytystä.

      Sikiö käyttää äidin D-vitamiinia ja siksi vitamiinin tarve raskauden aikana lisääntyy. Äidin vitamiinipitoisuus tahtoo laskea kolmannessa raskauden vaiheessa. Tutkimukset osoittavat, että S -D-25 mitattuna napanuorasta synnytyshetkellä on noin 80 % äidin veritasosta.

      Ankara puutos raskauden aikana voi luonnollisesti johtaa riisitautiin vastasyntyneellä, mikä johtuu lapsen luuston mineraalien vähyydestä. Erään toisen tutkimuksen mukaan mitä korkeampi äidin S -D-25-taso, sitä alempi on raskauskouristuksen esivaiheen todennäköisyys. Eläinkokeet osoittavat, että D-vitamiinin puutos vaurioittaa pysyvästi sikiön aivoja.

      Tutkimukset osoittavat selvästi, että nykyinen suositus 400 ky/päivä (10µg) on riittämätön raskauden aikana eikä nosta merkittävästi napanuoran D-vitamiinitasoa. Hiljattain tehty tutkimus osoitti, että raskaana olevilla naisilla, jotka ottivat 800 ky (20µg) D-vitamiinia alkaen viikosta 27 synnytykseen asti, oli edelleen alle 20 ng/ml (50nmol/l).

      Kun tämä kirja oli menossa painoon, ilmestyi uusi artikkeli D-vitamiinista ja raskaudesta. Lääkärit seurasivat 253:a synnytystä bostonilaisessa sairaalassa 2005-2007. Kun lääkärit kontrolloivat muita variaabeleja, he totesivat, että alhaisen D-vitamiinitason alle 15 ng/ml (37,5 nmol/l) omaavat naiset joutuivat neljä kertaa todennäköisemmin keisarinleikkaukseen kuin naiset, joilla oli vähemmän puutosta D-vitamiinista.

      Mielipiteeni on, että raskauden aikana naisten tulisi tarkistuttaa D-vitamiinitasonsa noin joka kolmas kuukausi, ja heidän lääkärinsä pitäisi hoitaa heitä ylläpitämään yli 30 ng/ml:n (yli 75 nmol/l) tason ja mieluummin yli 40 ng/ml (80 nmol/l). Joissakin tilanteissa 4000-5000 ky:ä (100-125 µg) D-vitamiinia päivässä saattaa olla välttämätön normalisoimaan äidin D-vitamiinin niin, että se on vähintään yli 30 ng/ml (75 nmol/l)."""

      Suomalaisten keskiarvo on alle 40 nmol/l.
      http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/d-vitamiini.htm

      """""""Raskaana oleva nainen tarvitsee D-vitamiinia 100 µg päivässä. Se vähentää ensisynnyttäjien raskausmyrkytyksen (pre-eklampsian) riskiä noin neljänneksellä, osoittaa yli 23 000 naisen tutkimus Norjan kansanterveyslaitokselta. Myös Kanadassa British Columbian yliopisto tutkii raskaana olevien naisten D-vitamiinilisää.

      - Nämä tulokset ovat sopusoinnussa muiden raporttien kanssa D-vitamiinin suojavaikutuksesta raskausmyrkytyksessä, kirjoittavat tutkijat.

      Pre-eklampsian oireena on naisen verenpaineen kohoaminen ja virtsaan alkaa erittyä valkuaista, mikä merkitsee munuaisvauriota. Maailmanlaajuisesti raskausmyrkytys aiheuttaa vuosittain noin 60 000 kuolemaa. """"
      http://journals.lww.com/epidem/Abstract/2009/09000/Vitamin_D_Supplementation_and_Reduced_Risk_of.18.aspx

    • 100µg

      seissa tapauksissa äitien D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista vastasyntyneelle. Rutiininomainen päivittäisten lisäravinteiden tarjoaminen läpi raskauden ajan vähentäisi merkittävästi sellaisten äitien määrää, joilla on selkeästi vajausta D-vitamiinista, joka taas vähentäisi siihen yhteydessä olevien vakavien riskien määrää heidän lastensa kohdalla.

      Tässä kesäkuussa alkaneessa Suomalaisessa tutkimuksessa annetaan 500:lle vauvalle 2-vuotiaaksi asti 30µg D3-vitamiinia päivässä. http://www.hus.fi/?default.asp?Path=1%3B28%3B2?530%3B9899%3B9900%3B23600%?3B44137

      4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hPm1U9ZZra0

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

    • 19 v

      Mulla viikkoja 34 5 ja neuvolassa epäillään raskausmyrkytystä, valkuaista pissassa, turvotusta, näköhäiriöitä, mutta ei verenpaineen nousua (vielä ainakaan). Neuvolassa sanottiin, että ei ole varmaan myrkytystä, mutta sitä ei voi sulkea poiskaan. Pelottaa ! Ootan ensimmäistä.. Joten olen pelokas kaiken "epätavallisen" suhteen. Pitäiskö mun käydä äippä polilla, tai soittaa sinne ?? Tuntuu toisaalta sen olevan turhaa.. Viime päivinä on tuntunut myös ylävatsan kovia kipuja aina välillä

    • 32+1

      Toki pitää käydä äitiyspolilla, ylävatsakipu on _yksi_ rask.myrk.oire.

    • ööööööööööööööööä

      Raskausmyrkytys ei ole käytännössä kyllä mahdollinen, jos verenpaineet ei nouse. Sen sijaan proteiinit voivat olla koholla virtsassa mm. diabeteksen tai virtsatietulehduksen tai epäpuhtaan näytteen vuoksi. Ylävatsakipu ei ole raskausmyrkytysoire. Raskausmyrkytyksessähän on kyse munuaisista ja niiden heikentymisestä. Olisi aivan perin ennenkuulumattoman outoa, että munuaiset olisivat niin vaurioituneet että päästäisivät proteiineja pissaan mutta kierrättäisivät silti verta normaalisti ja verenpaineet eivät nousisi? Se ei käytännössä ole mahdollista.. Normaalia turvotusta on kaikilla raskaana olevilla, mutta jos on esim. silmien ympärillä ja kasvoissa on voimakasta turvotusta ja puhun nyt siis sellaisesta että kolme päivää sen alkamisesta et saa silmiä kiinni, niin sitten.. Neuvolassa on kyllä ihan hyvät valmiudet tunnistaa tämä.

      • 3lapsenäippä

        Kyllä puristava ylävatsakipu on nimenomaan raskausoire. Raskausmyrkytys vaurioittaa munuiasten lisäksi myös maksaa, josta seuraa tämä ylävatsakipu. Kokemusta on, kun olen jo kolme myrkytystä sairastanut.


      • ääääå

        Tai sitten voi verenpainemittarissa tai mittaajassa olla jotain vikaa...


    • toksemia

      Ensimmäisessä raskaudessani minulla oli vaikea raskausmyrkytys. Verenpaineet lähtivät nousuun noin viikolta 32. Päänsärkyä, näköhäiriöitä ja turvotusta, jotka lisääntyivät viikko viikolta. Itse vähättelin oireitani, mutta kokenut neuvolan täti siirsi minut nopeasti yliopistosairaalan äitiyspolin seurantaan. Viikolla 38 minut otettiin vastusteluistani huolimatta osastolle, kun verenpaine 180/120 ja pissassa proteiinit 4 . Olin sairaalassa 5 vrk, tiukassa seurannassa sekä minä että lapseni, synnytys käynnistettiin 38 5. Sain synnyttää alateitse, kesto oli 16 h, ravinnotta synnytyssalissa pidettiin koko sen ajan, ja monitoriseurannassa, koska hätäsektiovalmius. Muutaman jännitysmomentin jälkeen kaikki meni lopulta hyvin, ja pieni mutta pippurinen neiti 2710g ja 46 cm syntyi Apgar-pistein 9-9. Äidilläkin laski verenpaineet normaalitasolle tunti synnytyksestä =)

      Nyt jälleen raskaana, ja verenpaineet varmaan nousussa jo pelkästään myrkytyksen pelosta..

    • minulla tällain

      Varhaisilla viikoilla ilmaantuva, usein vaikea, raskausmyrkytys (onneksi aika harvinainen) ja loppuviikoilla tuleva melko yleinen lievempi myrkytys/tai sen epäily ovat oikeastaan kaksi eri tautia. Minulla on kokemusta siitä loppuraskauden myrkytysepäilystä. Minulla lähti rv 36 verenpaineet nousemaan. Olin vajaa 2 viikkoa seurannassa (pissatestit vp seuranta kotona) ja 38 1 olikin paineet sitten jo juuri ja juuri yli 160/100 ja päätettiin jäädä sairaalaan käynnistämään synnytys. No, se käynnistys ei meillä onnistunut ja lopulta sitten sektio 39 2. Terve, vähän pieni tyttö syntyi. Siellä sairaalassa ollessa minulla seurattiin paineiden lisäksi pissan proteiinia, toksemialabroja ja tietty maksasin käyrällä monta kertaa päivässä. Ja lisäksi myös ultrattiin pari kertaa situ:ssa (sikiötutkimusyksikkö), että virtaukset yms ok. Ja kun mitään hälyyttävää ei seurannassa ilmaantunut ja toivoin itse alatiesynnytystä niin toimittiin näin.

    • 100µg

      """Lastentautiopin professori Bruce Hollis (Medical University of South Carolina) esitti Carol Wagnerin kanssa tulokset noin 500 raskaana olevan naisen D-vitamiinihoidosta; hoitokoe oli satunnaistettu kaksoissokkotutkimus. Tätä 5 miljoonan dollarin tutkimusta rahoittivat Thrasher Fund ja Yhdysvaltain terveysvirasto, NIH.

      Odotavat naiset jaettiin kolmeen ryhmään, jotka saivat D-vitamiinia 10, 50 tai 100 µg päivässä. Tulosten mukaan 100 µg/vrk oli turvallista (ei yhtään ainutta sivuvaikutusta), mutta näiden äitien vauvojen seerumin D-vitamiinipitoisuus (S-D-25) nousi keskimäärin vain 27 ng:aan/ml (67 nmol/l), mikä merkitsee sitä, ettei edes 100 µg/vrk ole kylliksi äidin ravintolisänä, sanovat tutkijat.

      Raskauskomplikaatioita, kuten ennenaikaisia synnytyksiä ja tulehduksia ilmeni vähiten niillä naisilla, jotka saivat D-vitamiinia 100 µg/vrk. Naisilla, joille annettiin vain 10 µg/vrk ilmeni kaksi kertaa enemmän komplikaatioita kuin 100 µg/vrk saavilla naisilla.

      Suomessa valtion ravitsemusneuvottelukunta aikoo pitää suosituksen ennallaan eli raskaana oleville se on 10 µg/vrk. Onko se viisasta ajatellen odottavia äitejä ja heidän vauvojaan?""""


      """D-vitamiinin puutos raskaana olevilla naisilla Yhdysvalloissa ja valtaosassa maailmaa on epidemian luonteinen. J. M. Leen, M.D., Ph.D., ja muiden tutkimus totesi 50 % äideistä ja 65 % näiden vastasyntyneistä kärsivän D-vitamiinin puutoksesta, vaikka useimmat äidit ottivat D-vitamiinia sisältävää vitamiinia (Suomessa suositus 10µg/vrk lisäravinteena raskaan olevalle) ennen synnytystä.

      Sikiö käyttää äidin D-vitamiinia ja siksi vitamiinin tarve raskauden aikana lisääntyy. Äidin vitamiinipitoisuus tahtoo laskea kolmannessa raskauden vaiheessa. Tutkimukset osoittavat, että S -D-25 mitattuna napanuorasta synnytyshetkellä on noin 80 % äidin veritasosta.

      Ankara puutos raskauden aikana voi luonnollisesti johtaa riisitautiin vastasyntyneellä, mikä johtuu lapsen luuston mineraalien vähyydestä. Erään toisen tutkimuksen mukaan mitä korkeampi äidin S -D-25-taso, sitä alempi on raskauskouristuksen esivaiheen todennäköisyys. Eläinkokeet osoittavat, että D-vitamiinin puutos vaurioittaa pysyvästi sikiön aivoja.

      Tutkimukset osoittavat selvästi, että nykyinen suositus 400 ky/päivä (10µg) on riittämätön raskauden aikana eikä nosta merkittävästi napanuoran D-vitamiinitasoa. Hiljattain tehty tutkimus osoitti, että raskaana olevilla naisilla, jotka ottivat 800 ky (20µg) D-vitamiinia alkaen viikosta 27 synnytykseen asti, oli edelleen alle 20 ng/ml (50nmol/l).

      Kun tämä kirja oli menossa painoon, ilmestyi uusi artikkeli D-vitamiinista ja raskaudesta. Lääkärit seurasivat 253:a synnytystä bostonilaisessa sairaalassa 2005-2007. Kun lääkärit kontrolloivat muita variaabeleja, he totesivat, että alhaisen D-vitamiinitason alle 15 ng/ml (37,5 nmol/l) omaavat naiset joutuivat neljä kertaa todennäköisemmin keisarinleikkaukseen kuin naiset, joilla oli vähemmän puutosta D-vitamiinista.

      Mielipiteeni on, että raskauden aikana naisten tulisi tarkistuttaa D-vitamiinitasonsa noin joka kolmas kuukausi, ja heidän lääkärinsä pitäisi hoitaa heitä ylläpitämään yli 30 ng/ml:n (yli 75 nmol/l) tason ja mieluummin yli 40 ng/ml (80 nmol/l). Joissakin tilanteissa 4000-5000 ky:ä (100-125 µg) D-vitamiinia päivässä saattaa olla välttämätön normalisoimaan äidin D-vitamiinin niin, että se on vähintään yli 30 ng/ml (75 nmol/l)."""

      Suomalaisten keskiarvo on alle 40 nmol/l.
      http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/d-vitamiini.htm

      """""""Raskaana oleva nainen tarvitsee D-vitamiinia 100 µg päivässä. Se vähentää ensisynnyttäjien raskausmyrkytyksen (pre-eklampsian) riskiä noin neljänneksellä, osoittaa yli 23 000 naisen tutkimus Norjan kansanterveyslaitokselta. Myös Kanadassa British Columbian yliopisto tutkii raskaana olevien naisten D-vitamiinilisää. Pre-eklampsian oireena on naisen verenpaineen kohoaminen ja virtsaan alkaa erittyä valkuaista, mikä merkitsee munuaisvauriota. Maailmanlaajuisesti raskausmyrkytys aiheuttaa vuosittain noin 60 000 kuolemaa. """"
      http://journals.lww.com/epidem/Abstract/2009/09000/Vitamin_D_Supplementation_and_Reduced_Risk_of.18.aspx

      Useissa tapauksissa äitien D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista vastasyntyneelle. Rutiininomainen päivittäisten lisäravinteiden tarjoaminen läpi raskauden ajan vähentäisi merkittävästi sellaisten äitien määrää, joilla on selkeästi vajausta D-vitamiinista, joka taas vähentäisi siihen yhteydessä olevien vakavien riskien määrää heidän lastensa kohdalla.


      4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hPm1U9ZZra0

    • laalaa4

      Mulla on sellainen tilanne että olen itse alkanut epäillä alkavaa raskausmyrkytystä. Verenpaineet 140/80 kun lähtötilanne on ollut tosi matala, olen ennen raskautta syönyt verenpainetta kohottavaa lääkettä etten pyörtyilisi matalien paineiden vuoksi. Nyt paineet on ihan viime viikkoina lähteneet kipuamaan ja päätä särkee nyt kuudetta päivää putkeen. Särkyyn ei auta mikään. Pissa on ollut koko ajan puhdas. Neuvolantäti on 20 vuotta työtään tehnyt konkari joka tuijottaa ainoastaan ylärajoja eikä koe että syytä huoleen olisi, synnytystapa-arvion lääkärillä oli niin kiire ettei ehtinyt tehdä edes arviota kunnolla. Pelottaa ja huolettaa kun ei ole ketään kenen puoleen kääntyä. Hyvin lievää ylävatsakipua on alkanut esiintyä tänään. Mitään ei saisi tehdä että päänsärky pysyisi kurissa, jo makuulta istumaan nousu saa jyskyttämään. Synnytystapa-arviossa lääkäri sanoi ettei yliaikaisuudelle ole mitään estettä ja pelkään tosissani vauvan puolesta. Turvotus on jotain järkyttävää mutta mitä voin tehdä kun kukaan ei usko? Synnytystapa-arvion tehnyt lääkäri vähätteli kaverinkin myrkytysepäilyä, kaveri onneksi meni synnärille itse ja siellä vauva leikattiin heti hätäsektiolla koska istukka oli melkein jo lakannut toimimasta.

    • huhhuhh

      Todella fiksua kysellä tällaista Suomi24:ssä, olisikohan aika mennä lääkäriin?

    • minun kokemukseni

      Ensimmäinen raskaus (ja ensimmäinen raskaus uuden miehen kanssa) on aina riskialttein, koska elimistö ei ole vielä tottunut vauvan kantamiin mieheltä saatuihin "vieraisiin" geeneihin. Minullakin ensimmäisessä raskaudessa oli raskausmyrkytys. Se alkaa jo varhaisraskaudessa, jolloin istukassa nähdään virtaushäiriöitä. (Uusimpien tutkimusten mukaan, jos häiriö on paha, niin se näkyy alkuraskaudessa keskeytyneenä keskenmenona.) Mutta varsinaiset oireet tulevat vasta sitten loppuraskaudessa, jos raskaus etenee sinne saakka. Miten minun eklampsiaan edennyt raskausmyrkytys sitten eteni: Ensin tulivat turvotukset ja ne olivat aika massiiviset loppua kohden. Verenpaine hilautui ylöspäin mutta pysytteli sellaisissa rajoissa, että lääkärit eivät osanneet arvata kyseessä olevan raskausmyrkytys. Minut otettiin sairaalaan maksan reistailun vuoksi. Siinä vaiheessa proteiinia ei vielä nähty virtsassa. Öisin voin huonosti ja viikon kuluttua raskausmyrktys eteni eklampsiaan. Siinä vaiheessa proteiinit olivat yllättäen jo 6 g ja samaan aikaan kouristin, mikä johti nukutukseen (että kouristus saataisiin pois) ja hätäsektioon. Hätäsektion jälkeen proteiinit nousivat 13 g:aan ja olin tehohoidossa muutamia päiviä. Muutamien viikkojen kuluttua proteiinit alkoivat laskea pois, turvotukset vähenivät ja verenpainelääkityksen tarve päättyi. Eli tuossa vaiheessa pissa kannattaa tarkistaa tosi usein, päivittäin?

      Olen sittemmin tutustunut enemmän siihen, mikä se raskausmyrkytys on. Meillä se kulkee suvussa, ja se on istukan toimintahäiriö nykytietämyksen mukaan, jossa istukan verenkierto ei ole tasainen, vaan verenkiertoon tulee "pausseja", hapettomia hetkiä, jolloin istukassa syntyy hapenpuutteen vuoksi valtavasti vapaita happiradikaaleja. Nämä happiradikaalit myrkyttävät elimistön ja aiheuttavat sen, että yksi toisensa perään elimet pettävät. Happiradikaalien vaikutusta voitaneen vähentää vahvoilla antioksidanteilla??, ja muutamien vuosien takaisen tutkimuksen mukaan, mikäli raskaana olevan nainen syö vähintään 5 annosta suklaata viikossa, raskausmyrkytyksen riski vähenee.

    • onkovaieikö

      Voiko olla normaaliin raskauteen kuuluvaa rv 27 kun virtsanäytteen proteiinit olivat plussalla (pieni virtsamäärä koska virtsaa ei tule paljoa kerralla) ja huono olo on vaivannut noin viikon ajan? Painoa on tullut 800g/vko (yhteensä raskausaikana jo 13kg) ja jalat turvonneet. Välillä on päänsärkyä ja toinen käsi puutuu paljon. Verenpaineet eivät kuitenkaan ole kohonneet merkittävästi, eli voiko kyse olla raskausmyrkytyksestä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe