Kivesten laskeutumisesta

...

Minulla on n. 5 kk urospentu ja kyselisinkin nyt hieman kivesten laskeutumisesta. Kumpikaan kives ei tunnu koiran seistessä - ovat sen verran pienet. Kivekset tuntuvat seilaavan eli välillä jo tuntuvat pusseissa, mutta sitten taas yhtäkkiä ovatkin pussin ulkopuolella. Kuitenkin siinä melko tuntumassa ovat koko ajan, oman tunnusteluni mukaan eivät siis olisi vatsaontelossa vaan nivuskanavissa.

Ilmeisesti kivekset pystyvät laskeutumaan, sillä tosiaan välillä tuntuvat pusseissa. Eivät kai kivekset tunnu ollenkaan pusseissa siinä tapauksessa, jos kivekset jäävät ns. matkan varrelle jumiin?

Onko hyviä vinkkejä, miten tätä kivesten laskeutumista voisi mahdollisesti edesauttaa? Jossain puhuttiin kivesten "hieromisesta" nivuskanavaa pitkin kohti kivespusseja, ja toisaalla kirjoitettiin puolestaan vehnänalkioöljystä (runsaasti E-vitamiinia) ja Utricalcin-tableteista... Mahtaako näillä millään todella olla vaikutusta? Eli kannattaisiko kokeilla?

Kertokaapa muutenkin onko vastaavanlaisia ongelmia olleet omilla tai tutuilla koirilla? Miten kävi loppuen lopuksi?

9

16419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • btrgbrtdw

      Onkohan koirasi veljillä, enoilla, isällä ja muilla ollut samaa? Joillakin voi jäädä laskeutumatta kokonaan, toinen vain laskeutuu tai sitten molemmat tulevat alas. Puhuisin kasvattajan kanssa, tuo on asia joka pitää huomioida jalostuksessa, jos sukua aikoo jatkaa ja jos ne todella jäävät laskeutumatta. Näyttelyihin ette voi osallistua, jos eivät tule alas.

      • ap

        Jep - kasvattajaan olen ollut yhteydessä paljon, myös tämän asian tiimoilta. Sukutaustoissa ei tiedossa kivesvikoja, joten ei sikäli selkeää perinnöllistä taustaa... Meidän pentua ei ole tarkoitus käyttää jalostukseen, joten sen puolesta ei asialla niin suurta merkitystä olekaan. Näyttelyihinkään ei ole minkäänlaista pakkoa, ihan harrastuskoiraksi tuo on hankittu. Eli voidaan hyvin vain odotella ja katsella miten käy! Ajattelin vain jos jotain vinkkejä on - säästyisi kastroinnilta, tosin siitäkin osilla ollut vain positiivista sanottavaa. Mutta katsellaan miten käy ajan myötä!


      • killuttimet
        ap kirjoitti:

        Jep - kasvattajaan olen ollut yhteydessä paljon, myös tämän asian tiimoilta. Sukutaustoissa ei tiedossa kivesvikoja, joten ei sikäli selkeää perinnöllistä taustaa... Meidän pentua ei ole tarkoitus käyttää jalostukseen, joten sen puolesta ei asialla niin suurta merkitystä olekaan. Näyttelyihinkään ei ole minkäänlaista pakkoa, ihan harrastuskoiraksi tuo on hankittu. Eli voidaan hyvin vain odotella ja katsella miten käy! Ajattelin vain jos jotain vinkkejä on - säästyisi kastroinnilta, tosin siitäkin osilla ollut vain positiivista sanottavaa. Mutta katsellaan miten käy ajan myötä!

        Sanon tämän tässä vain aivan lhyesti.
        Olen todennut monasti, kun pallit eivät ota laskeutuakseen, olen alkanut syöttää pennulle raakaa jauhelihaa, ja muutaman kuukauden kuluessa ovat pallit oivaltaneet oikean osoitteen.
        Ei pelkkää lihaa, vaan esim. liotettujen kuivanappuloitten sekaan, sekä viiliä.

        PENTU TARVITSEE RAAKAA LIHAA KASVAAKSEEN.
        Miksi siis ei tämä sama raaka liha luonnonmukaisena ruokintana auttaisi myös muussakin kehityksessä, kuten nyt esim. näiden kivesten laskeutumisessa?


    • ...

      Itselä myös n. 5kk pentu, ja totta, tässä iässä pitäis kivesten jo olla paikallaan.

      Meillä Hugolta on kadoksissa toinen kives. Sain sen löytymään, ja hieroin kohti pussia, kun olin ensin roikottanut koiraa hetken etujaloista hellästi (ei satuta koiraa jos otteet ovat oikeat ja korkeus kohdallaan). Kun olin saanut kiveksen pusin luo, pidit pussinsuuta tavallaan kinni, jotta kives "tunnistaisi" paikkansa ja jäisi aloilleen.

      Koko homma vei minulta noin 20 min (päivittäistä hieromista ennen tätä n. 10 min kerrallaan), ja kives tuntuu pysyvän pussissa mutta toisinaan lähtee vaeltelemaan.

      Minun ohjeeni siis hieronta ja kiveksen/kiveksien paikoillaan pito. Vie aikaa, mutta on palkitsevaa, kun kiveksen tosiaan saa löytymää.n

      • 15+13+2

        Tiedän monia vuoden ikäisiä uroksia joille kivekset ovat vasta laskeutuneet että ei 5 kk vielä hätää ole ...kennelliiton sopimuksessakin snaotaan että vuodenikään mennessä jos eivät ole tulleet niin tietty (muistakseni1/3 )osa hinnasta palautetaan ..


    • Shelttipojunen

      Meidän pojalla oli pitkään vain toinen kives laskeutunut, mutta nyt 8kk iässä tuntuu molemmat. Joten kyllä teillä on vielä aikaa.

      • 12

        Kivesvajauskin on "sukuvika " siksi niitä ei kannata kepulikonstein tavoitella,ettei jalostus näillä jatku.


      • lisätietoa siitä
        12 kirjoitti:

        Kivesvajauskin on "sukuvika " siksi niitä ei kannata kepulikonstein tavoitella,ettei jalostus näillä jatku.

        Ei ole herran tähden mitään kivesvajauksia olemassa. Sellaista sanaakaan ei ole olemassa.

        Se on kivesvika.

        Ja tuo edes takaisin seilaaminen, se on hissikives.

        Kivesvikaa kantavat sekä narttu että uros. Joskus sitä toki tuntuu tulevan toiselta puolelta pahemmin. Jotkin saavat kaikkien partnerien kanssa, jotkut vain jonkin tietyn kanssa, mutta eivät kenenkään muun. Ei se ole niin yksinkertaista.

        Kyllä sitä joka suvussa joka rodussa on. Ei se mitään epätavallista ole.
        Jos teillä on tuollainen todella ongelmallinen tapaus, älkää käyttäkö sitä jalostukseen heppoisin perustein, jos muitakin kelvollisia veljiä jatkamaan linjaa, vaikka ne laskeutuisivatkin myöhemmin.

        Joku väitti hiljan jossain, emän A-vitamiinin ja Biotiinin puute altistaisi. En vain yhtään tiedä, mutta tällaista kuulin.


    • minun vinkkini

      Oikeaa E-vitamiinia kapselina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe