Pannukakku

Elsa Mäkinen

Olen monet vuodet tehnyt omaa pannukakku reseptiä, mutta hämmästyin kovasti kun törmäsin omaan reseptiini netissä! Tätä reseptiä olen hieronut monet vuodet että myyn enemmän pannukakkuja kuin naapurini Terhi Päivänkakkaroiden syysmarkkinoilla.

http://www.lettutaikina.com/pannukakku

Reseptini on kopioitu täysin, nyt vähän harmittaa eihän näitä saa kopioida toisilta? Voinko pyytää sivustoa poistamaan reseptini?

10

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pannari

      Tämä sama resepti on minullakin ollut jo kauan käytössä, ja olen sen joskus kopsannut Yhteishyvä-lehdestä nimellä "Maailman paras pannukakku". Kauan sitten.

    • nyt kiusaan sua

      ja höpö höpö, tuollahan se on ollut toisella palstalla jo v:sta 2006 lähtien ainakin, etsi itse missä, ihan sua kiusataksenin en laittanut sivua tähän.

    • Ootko tosissasi?

      Pannukakku on jo keksitty varmaan ennen sinun julkaisua. Turha kenenkään väittää keksineensä sitä uudestaan.. Mitä ihmeellistä tuossa sinun ohjeessasi oikein on? Samanlaisia on pilvin pimein.

    • parempi muunnelma

      kun jättää sokerin pois kokonaan ja jauhoja vain 3 dl. On meinaan liian tönkköä, jos laittaa jauhoja 4 dl. Jauhoista osa voi olla kaura- tai hiivaleipäjauhoja. Kun pannari syödään makean mansikka- tai omenahillon kera, niin ei taikinaan laiteta muuta sokeria kuin vaniljasokeria. Tässä siis muunneltu oma resepti. Ei tosin haittaa vaikka kopioidaan. Olkaa hyvä vaan!

    • sawon sultan

      Ettet sä oo vaan Se Mälsa Ekinen...

    • pimpampannukakku

      "Kaada maito tarpeeksi isoon kulhoon, näin koko pannukakkutaikina mahtuu kulhoon eitkä roiski ympäriinsä." Heh eiä oo tullu mieleen laittaa pieneen kulhoon missä ei sovi sekoittamaan aineita. Enpä usko että on isoäidin ohje, tuskin silloin leivinjauhetta ja vaniljasokeria pannukakkuun laitettiin. Säästettiin tärkeimpiin kakkuihin. Itse en laita edes sokeria taikinaan ja hyvää tulee. Eikä oo mitään vakiohjetta vaan vispilillä kun tuntuu paksuhko vellimäinen seos niin ok. Ja pannukakkuunhan käy sitten vanhetunut maitokin.

    • uniikkipannari

      Ei ehkä sulle ole tullut mieleen käyttää liian pientä kulhoa, mutta huipputseffitkin ajoittain sortuu siihen virheeseen. Kun katsoo kortonkin, tseimin ja muiden ohjelmia niin usein heidän käyttämät kulhot ovat liian pieniä ja ainekset leviävät pöydälle. Luulisi kokemuksesta heidän toimivan toisin, mutta kun ei.

      Noin yleensä - pannukakku-reseptiä ei voi patentoida, sillä maailman sivu varmaan kaikki vaihtoehdot sen valmistamiseen on jo tehty aikaisemminkin, joten tuskin sinun reseptisi on kumminkaan ainutlaatuinen.

    • jotenkin näin

      Reseptejä saa kopioida omille nettisivuille, blogeihin tai hyödyntää kaupallisesti, jos resepti on yleisesti saatavilla netissä. Suoja näissä olisi tekijänoikeus, mutta perusreseptit ja ohjeet eivät yllä. Se mikä voisi tuottaa ongelmaa, on valmistusohje, mutta käytännössä voi olla yhtä tyhjän kanssa. Tämä koskee yksittäisiä kappaleita, kokonaisen kokoelman kanssa saattaa tulla jo vaikeuksia.

      Työsuhteessa tai jos tekee toimeksiannolla sitten on eri asia, eikä voi mennä luvatta ottamaan reseptejä itselleen ammattikäyttöä varten, mutta osaamisen saa viedä mukanaan ja hyödyntää jatkossa.

      Kuvien kanssa on syytä olla tarkkana, niissä omat säännöt.

      Ja kotikäyttöön voi kopioida netistä ja kirjoista vapaasti, myös kuvia ja kokoelmia, mutta ei ollenkaan sopimussuhteessa lupaa kysymättä.

    • pölöjä

      Kuis siinä tapauksessa etten oo nettiä käyttänyt ja vahingossa teen samanlaisen pannukakun jonka toinen on jo "keksinyt", vaikkapa laitetaan kumpikin ainetta x sekaan. Laitan sen sit nettiin ja tää toinen tulee ja väittää että oon kopionut sen.
      Meinaan vaan et harvassa on enää ne reseptit joita ei julkaistu tai reseptiä muunneltu et kuka voi väittää jotain ohjetta omakseen.

      • jotenkin näin

        "Kuis siinä tapauksessa etten oo nettiä käyttänyt ja vahingossa teen samanlaisen pannukakun jonka toinen on jo "keksinyt", vaikkapa laitetaan kumpikin ainetta x sekaan. Laitan sen sit nettiin ja tää toinen tulee ja väittää että oon kopionut sen."

        Ei sitä hyödytä tulla väittämään, että olet kopioinut minun reseptini luvatta, koska ruokaresepteillä ei ole mitään lain antamaa suojaa, kunhan ei kopioi koko hoitoa valmistusohjeineen sanasta sanaan johonkin julkaistavaan painotuotteeseen tai vastaavaan.

        Sillätavoin saattaisi kyllä olla, että joillakin nettisivuilla olisi sopimusperusteisesti rajoitettu käyttöä, mutta ei se päde normaalisti silloin kun sivuille pääsee vapaasti ilman että hyväksyy rasti-ruutuun ehtoja ja rekisteröityy palveluun.

        Jos sattuisi tekemään täysin samanlaisen kuin mitä joku toinen aiemmin ilman että on oikeasti kopioinut mitään, niin ei se silloin ole mikään oikeudenloukkaus, eikä voi vaatia poistamaan saati mitään korvauksia. Siinä tapauksessa on sitten vaan kaksi alkuperäistä samanlaista ja sillä hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe