Meillä lasketaan varmoja päiviä, ollaan selibaatissa tai yksinkertaisesti ei päästetä sisälle!
Lapset ovat 6,4 ja 2-vuotiaita, seuraavaa ei vielä kuulu. Molemmilla urat sellaisessa vaiheessa, ettei suurempaa määrää lapsia jaksettaisi tässä tilanteessa kasvattaa. Isovanhemmat tosin ovat hieman ihmeissään, kun jälkeläistä ei kuulu... (Minulla sisaruksia on 12) Mutta mielestämme tällainen ehkäisy ei ole luonnon vastaista. Selibaatissa olo tosin ei taida olla hyväksi parisuhteelle. Miten te muut hoidatte homman?
varmat päivät ei hyvä
olen yrittänyt joskus laskea varmoja päiviä, mutta totesin ne epäluotettaviksi. Nyt kymmenen lapsen vanhempina meille on tullut tuo selibaatti aika tutuksi... Keskeytetty yhdyntä on liian sotkuista, joten olemme ottaneet periaatteen;"jos Luoja suo".Kummastellaan nyt täälläkin
Miksi niiiiiin monet lestadiolaiset laskevat varmoja päiviä mutta tuomitsevat heti kondomin tai muun "oikean" ehkäisyn? Sama juttu keskeytetyn yhdynnän kanssa?Kerro!
Vastausta ei kuulu!
Taas meni joku ääliö lesta hiljaseksi ku vähän lyötiin totuuksia tiskiin :)Näitä
Varmoja päivä ei olekaan mut kyllä meilläkin niitä seurataan ja käytetään lisäksi keskeytettyä. En pidä sitä vääränä, koska molemmat ovat Jumalan anatamia ehkäisykeinoja jotka Hän on itse tehnyt ihmiselle. Siinä mielessä hormonaaliset ehkäisyt ovat aivan eri juttu. En pidä Luojan luomia luonnon ehkäisykeinoja väärinä, koska Raamaqttu ei ota niihin kantaa, vaikka ne ovat aina olleet ihmisten käytössä (ks. keskustelu Raamatun aikaisesta ehkäisystä).Et voi olla tosissasi???
"En pidä sitä vääränä, koska molemmat ovat Jumalan anatamia ehkäisykeinoja jotka Hän on itse tehnyt ihmiselle."Ja täällä palstallakin aina saa lukea että ehkäisy on saatanan keksintö, miten voi olla että "tietynlainen ehkäisy" onkin Jumalan lahjaa ihmiselle?
"Siinä mielessä hormonaaliset ehkäisyt ovat aivan eri juttu. En pidä Luojan luomia luonnon ehkäisykeinoja väärinä, koska Raamaqttu ei ota niihin kantaa, vaikka ne ovat aina olleet ihmisten käytössä"
Taidat olla täysi provo. Ei kukaan voi ajatella noin lapsellisesti.
Onko tosiaan vl:llä joillakin näin että voi tehdä "syntiä" eli rajoittaa lasten tuloa jos tekee sen oikein. Kerrotko samantein kaikki sallitut ehkäisykeinot?
Kyllä ihmiskunnan historiassa
on käytetty varhaisista ajoista lähtien esimerkiksi suolesta tai mateen nahasta valmistettuja ehkäisyvälineitä. Mateen nahkaa käytettäessä kannattaa ommella huolellisesti molemmat silmät umpeen, muutoin on vaara että tulee kaksoset.Ehkäisykielto on kyllä pohjoisilla leveysasteilla kokonaan lestadiolaisten omaa keksintöä. Alunperin tarkoituksena on ollut estää jatkuvilla raskauksilla vaimon vieraisiin meno.
voi luoja!!
lestat on tyhmiä vanhanaikasia juntteja! niitä ei kyl tääl hesas näy paljoa onneks!! voi vittu ku on kiva lueskella tollasten maalaishömppien juttuja...suviseuroissa
onko suviseurat sitten joku erityistilanne, kun niitä alueita juhlien jälkeen putsatessa löytyy satoja käytettyjä kortonkeja!Montako olet itse lötänyt?
Oletko itse ollut siivoamassa?tuttu oli
mun tuttu oli, joka asuu lesta-pitäjässä. Tokkopa se tollaista menis keksiinkään. Aina ollaan nimittäin oltu varmoja siitä, että lestat ei kortsuun koske. Mutta teltassa kun nai, niin Jumala ei näe! Seuraavana vuonna muuten meni heidän pitäjästä yksi lestajätkä naimisiin 17v. erikoisluvalla. Oli vissiin kortsu poksahtanut...tutuntutun...
Tuo on se tarina, jonka jokainen suomalainen on kuullut tutultansa, jonka tuttu oli siivoamassa...Samanlainen tarina kuin se, jossa naapurin rouva meni kaupasta väärään autoon ja pieraisi. Möttiksellä taitaa olla paha olo...
paljon
Aikoinaan H:salmella oli melkoset juhlat ja porukkaa piti viedä putkaankin.Tuttavapiirissä on lestatyttöjä jotka eivät ole lähteneet lapsentekorumpaan eli he ovat sitten poikamiestyttöjä, eivät mene naimisiin kun tietävät mikä odottaa ja heitä on aika paljon.
Turha sanoa ettei miestä olis löytyny, ovat nättejä suomalaisia tyttöjä.
valhetta
kirjoituksesi, ei löytynyt Muhokseltakaan ainuttakaan, olin loppusiivouksessa.Jännä juttu...
Silti lestadiolaisille syntyy vuoden välein ja kortsuja ostetaan miljoonia kpl =) Suviseuratkin ovat varmaan yhtä panojuhlaa, sillä siellähän on väkiä!Ottakaa järki käteen ja miettikää hetki noita provoja. Minulla on 5 lasta ja naimisissa olen ollut 8 vuotta. Olen käyttänyt kondoomia, mutta en ehkäistäkseni lasten tuloa.
Mihin kortsua käytät?
Oletko vetänyt kortsun päähäsi vai miten olet sitä käyttänyt, kun et ole ehkäissyt sillä lastentuloa vaimosi kanssa? Vai onko vaimollasi joku tauti?Asiahan on aivan
minun henkilökohtainen...Mieti sitä!kortsut
vakaumukselliset vanhoolliset ei niitä ole käyttäneet,mutta nuoremmat kännipäissään tuhertaa.alkoholia käytetään ehkä jonkin verran.satoja pulloja löytyy joka vuosi.tietoni perustuu siivoojaporukan tietoihin.Nyt kun niin hyvin tiedät,
niin vastaapa minkälainen siivousporukka sulle niitä tietoja antaa. Siellä ei ole kuin vl-väkeä siivoomassa loppusiivousta!voitko
väittää, että suviseuroissa nuoret ei juo ja nai. Itse olen vl, ja kokenut vartija niin suviseuroista, kuin ammatikseni ja voin rehellisesti sanoa että näin tapahtuu suviseuroissa paljon.Luutetko tosiaan, että käyttävät ehkäisymielessä? Perheisiin puskee reilu vuoden välein lapsia joten on melko epätodennäköistä, että ehkäisy olisi todellinen syy.
Onhan niitä muutamia minunkin jäljiltä. EI OLE PAKKO KOSKEA :))
Mitäs se Oonan tekikään...
en provoile ja voin olla täysin väärässä, mutta eikös VT:ssa Jumala tuominnut Oonanin, joka laski siemenensä maahan = keskeytetty yhdyntä?niin
Oonanin synti oli se että ei hankkinut veljelleen jälkeläistä, eikä se että laski siemenensä maahanLuojan luomia
Eikös ihmiset ole luojan luomia, joten ihmisten keksinnöt ja päätökset sitä kautta myös. Miksi uskonnon kautta elämä pitää tehdä niin vaikeaksi, eikös uskonnon tulisi luoda onnellisuutta ja helpotusta eikä päinvastoin.Kondomi
Käytä kondomia. Sekin on luojan luoma jos käytät näitä normaaleja joissa on luonnonlateksia. Jotkut on semmoisia vinyylikumeja ne on synteettisiä.Luojan antimet
Hormonaalista ehkäisyä ei siis voi käyttää kun se ei ole luojan itsenä ihmiselle käyttöön antamaa vaan ihmisen itsenä (tai saatanan??) kehittämä.Tuolla samalla logiikalla et varmaankaan myöskään käytä esim. mitään muovituotteita, koska nekin ovat ihmisen kehittämiä, eivätkä suoraan luojan antamia. Kotisi siivoat vedellä ja koivuntuhkalla, koska "luonnottomia" kemianteollisuuden tuotteita ei voi käyttää. Kuukautissuojana käytät sammalta ja peppusi pyyhit vessassa heinällä....
Niinkö???
Joo, no samat keinot meilläkin on käytössä
eikait tässä muuta kuin että vl:t ajattelevat joka päivä ehkäisyä, lapsia tai raskautta.Mitä ei vl:t ajattelevat: uraa, töitä, koulua, harrastuksia.Oikeesti, vl:t ovat aivot täynnä raskautta, siis ainakin naiset. siksi täällä puhutaan niin paljon tästä, koska se on vl-naisia sydäntä lähimpänä (huokaus)
ainakin itse olen ajatllut että pahimina aikoina otan kortsut käyttöön, jos elämä menee kaoottiseksi, ja seksi voisi siinä rentouttaa...terveyden kannalta :)
Taivaan Isä sillon tilanteen tietää.
samoin
Meillä on sama juttu, sekä myös kortsut varalta kaapissa. Lapsia viisi ja makuuhuoneita vain kaksi, miehellä vielä opiskelut kesken ja minulla työ. Kyllä se välillä hiljaseksikin vetää...onx tää?
Onko aktivistikampanja nyt alkanut?järkevät
jyrää!Hmm...
No johon on aikoihin eletty!Tää on varmaan joku provo.
Ensinnäkin:
ristiriita on jo aiheessa:
Ehkäisy ja lestadiolaiset - ainakaan VANHOILLISET - eivät sovi yhteen!!!
Miten joku kehtaa aloittaa tuollaisella aiheella?
Miten kehtaa tuoda tänne julkiseen sivustoon omia syntejään?
Minäkin voisin kysyä: mitä ohjelmia katsotte tv:stä.
Mutta en kysy, koska en omista ko laitetta. Emme myöskään käytä vaimoni kanssa ehkäisyä.Jos tuntuu ettei halua seuraavaa raskautta heti seuraavalle vuodelle, pidättäytyy yhdynnästä.Muunlaista ehkäisykeinoa jumala ei näe hyväksi.
Harmi että olette ottaneet ehkäisyn luvalliseksi.Tuossa tilanteessa on jo sama ottaa käyttöön pillerit ja kondomit. olette ottaneet lain itsellenne.
hmmm...
Oletkos jumalalta kysynyt, että hyväksyykö hän ehkäisyn. Itse hyväksyn jumalan minulle itse antamat ehkäisykeinot. Eli rakastelun keskeytyksen, varmat päivät ja selibaattia kokeiltiin joskus, mutta se ei miehelleni sopinut. ja mielestnä iolet tyhmä jos et telkkaria katso. Tiedätkö kuinka opettavaisia asioita sieltä tulee. Voi lapsi parkojasi, kun kouluun menevät eivätkä asioista tiedä mitään. Itselläni televisio, mutta en todellakaan katso sieltä kuin ne järkevät ohjelmat. Aina jos tulee jotain irstaita ohjelmia, sulejn television heti. Kyllä telkkaria voi katsoa, ilman että se on yhtään saastaista tai syntistä.sinulle
En ole jumalalta kysynyt, että hyväksyykö ehkäisyä.Koska Jumalan sana opettaa (jos olet sattunut käymään seuroissa kuuntelemassa), ettei ehkäisy ole uskovaiselle soveliasta.Keskeytetty yhdyntä ehkä myöskin on ok selibaatin lisäksi... sehän on pariskunnan oma asia.Mitkään muut ehkäisykeinot eivät kuitenkaan ole jumalasta lähtöisin, vain ihmisestä itsestä.Ihmisen omista haluista, itsekkäistä tarpeista.Synti on se, joka ihmiselle näitä muotoja opettaa.Tv-asiaan senverran, että uskovaisten keskuudessa vaan on nähty hyväksi, ettei hanki tv:tä lainkaan, koska rajanveto ohjelmien välillä - mikä on soveliasta katsottavaa, mikä vähemmän soveliasta - on todella vaikeaa. Kaikilla ei ole voimia laittaa laitetta kiinni siinävaiheessa, kun ohjelma menee huonoksi.Juuri tämän takia laitetta ei kannata hankkia.Hyvä jos sinä pystyt sulkemaan tv:n, mutta minä en pystyisi välttämättä, vaan tulisi katsottua liikaa sellaista, mikä ei sielua ruoki, vaan ihmisen lihallista puolta.Tämän syyn on katsottu ohjenuoraksi teeveettömyyttä vastaan.
"Voi lapsiparkojani"... voi kuule, lasteni kehitys ei ole tv:stä kiinni vaan paljon muusta.Harmi jos sinä et keksi lapsillesi mitään muuta virikettä kuin tv:n.Meillä lapset rakentavat majoja, kyliä, leikkivät toistensa kanssa, piirtävät, ym ym. Se on paljon rikkaampaa opetusta lapselle kuin valmiit ohjelmat, joissa lapsi vain katsoo, ei tarvitse käyttää omia taitojaan tai mielikuvitusta hyväksi.
En koe perhettämme mitenkään onnettomammaksi vaikka olemme valinneet ehkäisemättömyyden ja "teeveettömän" elämän. Päinvastoin, meillä menee hyvin.
näin me olemme erilaisia. Mutta hyvää jatkoa sinulle.
HALOJAA?
"Keskeytetty yhdyntä ehkä myöskin on ok selibaatin lisäksi... sehän on pariskunnan oma asia.Mitkään muut ehkäisykeinot eivät kuitenkaan ole jumalasta lähtöisin, vain ihmisestä itsestä.Ihmisen omista haluista, itsekkäistä tarpeista.Synti on se, joka ihmiselle näitä muotoja opettaa. "1. Eikö muut ehkäisykeinot ole pariskunnan oma asia?
2. Onko ehkäisyhalut Jumalasta vai ihmisestä lähtöisin?
3. Onko oikein, itsekkäistä tarpeista ja omista haluista johtuen ehkäistä? (käyttäen noita sallittuja keinoja)
Puhelimessa!!
Kyllä saapi ehkäistä.No johan on...
Yritätkös sinä ihan vakavalla naamalla väittää ettei seksi sitten ole sinun itsekäs tarpeesi ja lähde omasta halustasi...?Että hyvin vastentahtoisesti siihen alat mutta kun jumala sanoi että lisääntykää ja täyttäkää maa...
Kyllä on tekopyhyys huipussaan, sanon minä. Ei oikea uskonnollisuus ole sitä että valitaan vain itselle sopivat periaatteet Isosta Kirjasta ja muiden annetaan olla.
Täytyy huomioida että raamattu on vanha kirja, eikä ihan kaikkea voi ottaa kirjaimellisesti. Ehkäpä jumala huomasi mihin suuntaan ihmiskunta on menossa, ja lähetti siksi meille e-pillerit ja kondomit...
Missä
Haluaisin kovasti tietää ne kohdat joissa Raamattu opettaa ehkäisyä vastaan. Siis ihan selkeitä jakeita. KIITOSOletko tosissasi?
"Jos tuntuu ettei halua seuraavaa raskautta heti seuraavalle vuodelle, pidättäytyy yhdynnästä.Muunlaista ehkäisykeinoa jumala ei näe hyväksi."Elä nyt viitsi. Ensinnäkin Jumala kirjoitetaan isolla ja pidättäytyminen on ihan yhtä synti kuin kondomikin.
Pikku pikku Lauri...
"Ehkäisy ja lestadiolaiset - ainakaan VANHOILLISET - eivät sovi yhteen!!!"Eihän TV ja ehkäisy sovi lainkaan yhteen ainakaan VANHOILLISLESTADIOLAISTEN kanssa!!!
Pst. Luuletko Lauri, että kukaan vl ei ehkäise eikä omista televisiota?
en mitään luule
Ei kannata hermostua mielipiteestäni.En ole väittänytkään että ehkäisy ja tv sopisi yhteen. Sanoinhan siis että ne EIVÄT sovi yhteen.
Enkä luule mitään. sillä jokaisen oma asia on, miten elämänsä viettää.Jumala näkee sydämeen. Jumala myös näkee, pitääkö ihminen itseään jumalaa viisaampana, hyväksyykö joitakin juttuja enemmän kuin raamattu kehottaa ja hyväksyykö television ja sieltä tulevat ohjelmat, sellaisetkin jotka eivät ole jumalasta lähtöisin.
Kirjoitan nyt jumalan pienellä, anteeksi vaan jos se jotain haittaa.Kaikella kunnioituksella.
Miksi ihmeessä
"Kirjoitan nyt jumalan pienellä, anteeksi vaan jos se jotain haittaa.Kaikella kunnioituksella."kirjoitat Jumalan pienellä alkukirjaimella?!
Kirjoitatko rauhanyhdistyksen isolla alkukirjaimella...?
kirjoituksesi
Jos kerran et pysty sulkemaan telkkaria kun sieltä alkaa tulemaan jotain irstasta, joka ruokkii vain lihallista puolta, niin olet vain heikko. Ja tuollainen, että et pysty sulkemaan televisiota, niin joidenkin mielestä sekin voisi olla synti, koska silloin sinä haluat katsoa irstaita ohjelmia.Ja mitä lasten virikkeisiin tulee. Tiedätkös kuinka opettavaista ohjelmaa lapsille tulee televisiosta. Tulee opettavaisia tarinoita, uskonnosta kertovia ohjelmia, matematiikkaa ym..ym.. Ja olet aivan oikeassa että leikit ym. ovat lapsille hyväksi, mutta silti televisiokin on lapsille hyvästä, ainakin ne hyvät ja opettavaiset ohjelmat.
Et varmaankaan anna sitten lapsesi lukea kirjojakaan? Ihan yhtä lailla sieltä oppii pahoja asioita kuin telkkarista.
En mitenkään väheksy omaa kantaasi, mutta kiinnostaisi vain, että mihin perustat kantasi?
Kävin kyllä seuroissa joskus paljonkin, mutta totesin, että eivät hekään ole kaikkitietäväisiä. Eivätkä he voi päättää muiden puolesta, että minkä jumala hyväksyy ja mitä ei. Ei kannata uskoa kaikkea mitä kuulee. Minä tulkitsen raamattua itse ja uskon täysin raamatun sanaan, omaksi tulkitsemallani tavalla, koska haluan tulkita sen itse, jotta tälläiset seurojen pitäjät eivät itse pääse heittämään omia mielipiteitään mukaan. Haluan elää täysin raamatun mukaan, en seurojen pitäjien. Mutta jos et halua elää raamatun mukaan, se on oma asiasi.
En ole muuten koskaan kuullut, että missä kohtaa raamatussa kielletään ehkäisy? Itse en käytä ehkäisyvälineitä, mutta silti ihmetyttää, että mihin tämä ehkäisykielto perustuu? Ja missä kohtaa raamattua kielletään television katsominen.
Jumalahan loi meidät omaksi kuvakseen, joten eikö hänkin joka on television ja ehkäisyn kehittänyt ole jumalan kuva? Ja ehkäisyä käyttäväkin on jumalan kuva. Ja jumala antaa synnit anteeksi.
vielä
"Jos kerran et pysty sulkemaan telkkaria kun sieltä alkaa tulemaan jotain irstasta, joka ruokkii vain lihallista puolta, niin olet vain heikko"- niin olen, Olen uskossa heikko.
siksi en hanki tv:tä.
"Tiedätkös kuinka opettavaista ohjelmaa lapsille tulee televisiosta. Tulee opettavaisia tarinoita.."
- Tiedän, että paljon hyvääkin tulee tv:stä, mutta vähemmässä määrin. Lapseni voisivat oppia sieltä paljonkin, mutta he eivät silti menetä mitään ilman tv:tä ja voivat vastaavat asiat oppia ilman tv:tä myöskin.
Annan lapseni lukea kirjoja.Lastenkirjat ovat todella hyviä, opettavat kuvilla ja sanoilla paljon asioita. Kuvattomat kirjat opettavat lasten mielikuvituksen käyttöä... jne...
"kiinnostaisi vain, että mihin perustat kantasi? "
- Kantani perustuu yksinkertaiseen uskoon. Yksinkertaiseen. en ajattele järjellä asioita. Usko ei ole järjen asia. Yritämme elää Taivaan isän tahdon mukaan, joka sanassaa meitä lähestyy mm uskovaisten puhujien kautta ja raamatun tulkinnalla.
Kantani EI perustu omaan järkeen, itsekkyyteen,maallisiin tarpeisiin ja toiveisiin, kannattavuuteen, menestyvyyteen, omiin näkökantoihin,... ei mihinkään mikä tulee minusta lihallisesta itsestä tai synnistä. Vaan vielä kerran : yksinkertaisesti uskosta. Sen voivat ymmärtää ne, joilla usko on sydämessä.
"Kävin kyllä seuroissa joskus paljonkin, mutta totesin, että eivät hekään ole kaikkitietäväisiä"
- eivät tietenkään uskovaiset mitään kaikkitietäväisiä ole. jos niin olet luullut,olet pahasti erehtynyt.Uskovainenkin on lihallinen ja inhimillinen olento kuin kuka tahansa. Ihminen, jolla on puutteensa, vikansa, mutta lahjansakin. Ihminen joka syntyy ja kuolee. ainoa ero epäuskoiseen on se, että uskovaisella on usko ja aito ilo sydämessä- ei huolta huomisesta, elävä toivo, joka kantaa kaikkien vaikeuksien läpi, viisautta, jota ei epäuskoisella ole, sillä uskovainen uskon kautta ymmärtää monen asian ja tuntee turvallisuutta ja rauhaa uskosta... toisin kuin moni, joilla ei tällaista jalansijaa elämälleen ole....
""En ole muuten koskaan kuullut, että missä kohtaa raamatussa kielletään ehkäisy? Itse en käytä ehkäisyvälineitä, mutta silti ihmetyttää, että mihin tämä ehkäisykielto perustuu? Ja missä kohtaa raamattua kielletään television katsominen. ""
- Täytyy sanoa, etten itsekkään tiedä kohtia, missä ehkäisystä puhutaan, mutta asiasta mainitaan monissakin eri kohdissa.tällä palstalla monissa keskusteluissa ovat kohdat vilahdelleet, etsi jos jaksat katsella...
- Tv:tä ei raamatun aikana ollut, mutta ei monia muitakaan, mitä nyt synniksi sanotaan. Kuitenkin Jumala on avannut ihmisen silmät näkemään monet asiat ja raamattu valottaa joihinkin asioihin näkemään, miten niihin tulee suhtautua.
vielä...
Eli et tiedä missä kohtaa raamattua ehkäisystä puhutaan tai puhutaanko lainkaan. Uskot vain koska joku on seuroissa niin sanonut, että synti on joo. Jos teillä seuroissa sanotaan, että kurkun tai porkkanan syöminen on synti, niin ette varmaan sitten söisi kurkkua tai porkkanaa. Kyllä taitavat ihmiset ovat taitavasti aivopesseet herkkäuskoiset ihmiset.Yksinkertainen usko
"Kantani perustuu yksinkertaiseen uskoon. Yksinkertaiseen. en ajattele järjellä asioita. Usko ei ole järjen asia."Näin se taitaa olla. Usko on opittu pienestä pitäen. Harvoin näkee lestadiolaisperheillä ateisteja lapsia tai ateisteilla uskonnollisia lapsia.
"Sen voivat ymmärtää ne, joilla usko on sydämessä."
Eivätkä sitä voi ymmärtää ne, joilla ei ole usko sydämessä. Tässä tosin huomaa pientä ristiriitaa esim. islamilaisten kanssa. Molemmat ovat mielestään ainoita oikeita ja toiset taas vääräuskoisia...
Ota näistä selvää...
no et varmaa olettanutkaan
No et varmaan olettanutkaan että siellä olisi ihmiset täydellisiä??"Kävin kyllä seuroissa joskus paljonkin, mutta totesin, että eivät hekään ole kaikkitietäväisiä. "
Entäpä netti?!
Eikö televisiota paljon pahempi asia ole internet, jossa on rajattomat mahdollisuudet päästä vaikka ja mille sivuille?! Vai pääteekö tähänkin nyt se, että "pitää olla voimia menemättä minnekään syntisille sivuistoille"?!Ei ehkäisy ole syntiä
Raamattu ei kiellä ehkäisyä missään kohdassa, se on ihmisten (ja juuri eniten lestadiolaisten) keksimä juttu. Raamattu ei myöskään kiellä tv:n katsomista, sekin on ihmisten keksimä "rajoite". Kannattaa tutkia Raamattua, varsinkin jos rupeaa selittämään suurella muka-tietämisellään Jumalan lakeja. Lukekaa Raamattu, ja sen jälkeen ymmärrätte että mitä Jumala on kiletänyt ja mitä ei.Mitä te teitte ennenkuin...
Ehkäisypillerit tulivat käyttöön 60-luvulla, kierukat hiukan myöhemmin. Sitä ennen oli ehkä kondomeja, mutta tuskin niitäkään joka kyläkaupassa myytiin (ja jos myytiinkin niin häveliäisyys ja pelko, että joku saa tietää esti niiden hankkimisen). Ennen 60-lukua tuskin lessutkaan puhuivat ehkäisystä, mutta kun se tuli mahdolliseksi, keksivät heidän silmäätekevänsä kieltää sen. Kun Lars Leevi Lestadius aikoinaan laati määräyksiä seuraajilleen, hän tuskin tiesi mitään telkkarista, ehkäisykeinoista ja internetistä.Ei niistä mainita mitään raamatussakaan. Kuitenkin nämä lessujen saarnamiehet Jumalan nimissä kieltävät milloin mitäkin, ainakin telkkarin ja ehkäisyn. Sitä vain ihmettelen miksi internetin käyttö on sallittua. koska jos mistä niin täältä löytyy sellaista materiaalia ettei syntinenkään halua katsella puhumattakaan että antaisi lastensa katsoa.Toivon vastaukseksi muutakin kuin raaamatuslauseita.
internetti
on ennenkaikkea kommunikaatio ja tiedonhankintaväline.Tv on ennenkaikkea viihdettä varten, mutta myös kahta em varten.
Kuitenkin internetissä löytyy samat vaarat, ja pahempiakin kuin tv:ssä, se on selvä.Internetti on kuitenkin niin uusi asia vielä, että sen kaikkia käyttöominaisuuksia ei vielä tunneta, sekä hyviä että huonoja. Uskovaiset voivat nauttia messengeristä, sähköpostista ja tiedonhankinnasta.jokaisen uskovaisen omatunto myöskin sanelee, mitä sivuja katsoo. Sama pätee telkkariin, mutta aikaisemmi on nähty tv vain haitaksi enimmiltä osin.
Rajanveto näiden kahden välillä on häilyvä, mutta internetti on jokaisen oma asia, hankkiko vai ei.Meillä on netti, mutta eräs ystäväpariskunta ei aio hankkia sitä, koska sanovat olevan heikkoja valikoimaan sen anteja.
internetistä
Internetistä löytyy esim. alastomia naisia samantien kun pistää vaan googleen jonkun vähänkin sinne viittaavan hakusanan. Telkkarissa se ei oo niinkään helppoa. Ennemmin internet on syntiä kun Tv. Onks muuten digiboxi syntiä? sieltähän tulee Kristillistä ohjelmaa mm. TV7jaahas
se kaikki mitä sinä teet on hyvästä.ja se mitä sinä et hyväksy on pahasta.vai että silleen.että netti on hyvä kun sinä olet sen hankkinut..tietokonepelit
Internetin lisäksi lessut pelaavat todella raakoja tietokonepelejä. Eli korvaavat tällä tavoin television. Joissain perheissä isä pelaa vielä enemmän kuin lapset, siis silleen että pelit on tärkeempiä kuin lapset. Ja jos on fyffeä, niin pennuille ostetaan omat koneet, joihin imutetaan ne samat pelit. Ja emäntä kulkee nalkuttamassa koneiden ääressä maha pystyssä.voi
"Ja emäntä kulkee nalkuttamassa koneiden ääressä maha pystyssä."ne naiset jaksaa nalkuttaa!
hyvä kuvaus
Jotenkin ihanan hellyyttävä kuvaus suomalaisesta perhe-elämästä!kortsuja
Näin anonyyminä voin todeta, että meillä on kortsut kaapissa. Lapsia jo kahdeksan, vaikka itsellä ikää reilut 30. Oman mielenterveytemme takia otimme suosiolla ehkäisyn käyttöön. Vaimo ei jaksanut päiviä laskea, eikä ne aina paikkaansa pitäneet kuitenkaan. Itse tiedämme vastaavamme tästä aikanaan Taivaan Iskälle. Mutta selvää ohjetta emme ole Pyhästä Sanasta löytäneet. Tämä on siis oma päätöksemme ja valintamme.HYVÄ HYVÄ!!!
Ei Jumala ole maalaisjärkeä kieltänyt käyttämästä! Em. teksti kertoo perusterveestä järjenkäytöstä.vl vai uus-?
siis mikä ero on vanhoillisilla ja uuslestoilla? Monetkin mun tuntemani uuslestat käyttää ehkäisyä, koska lapsia ei tule tasaisin väliajoin vaan 2-4 vuoden välein. Vanhoilliset, joita meidän kylä on pullollaan, tekee lapsen joka vuodelle ja joka perheessä on toistakymmentä lasta. Kiinnostaisi tietää, käyttekö samoissa seuroissa vai onko erikseen vl-seurat ja ul-seurat?hölmö
Hölmö. Melko harvalle vl-parillekaan tulee jatkuvasti joka vuosi lapsia. Joillekin kyllä, muttei suinkaan kaikille. Ja kaikki eivät saa lapsia lainkaan. KAksi, kolme tai neljäkin vuotta on ihan tavallinen väli lasten välissä. Eikä vl-paritkaan ole koko ajan sängyssä, vaan joillekin pareille riittä kerta kuussa niin kuin ei-vl:kin, eikä todennäköisyys tulla raskaaksi ole suuri.meidän seudulla
Meidän seudulla ainakin vanhoilliset sikiää niin, että kersoja saattaapi olla monta samalle vuodelle. Miksi justiinsa lessut sikiää, kun monet kärsii lapsettomuudesta. Ettekö voisi laittaa muutaman adoptioon. Me muuthan ne kuitenkin elätetään.mitenniin te elätätte?
Mitenniin elätätte? monilla Laestadiolaisilla on todella hyvät tulot verrattuna muihin ihmisiin. Sitä mukaan mitä Jumala antaa lapsia niin yleensä on rahaakin aina siunaantunut jostain. Luuletko muka että Laestadiolaiset kävisivät sossun luukulla??no lapsilisät
no me maksetaan veroina teidän suunnattomat lapsilisät. ja senkun näkis, siis hyväpalkkaisen lessun!!!...yks
entä jos sen perheen isä maksaakin veroina enemmän, mitä se saa lapsilisiä. paljonko muuten maksaa 400 000 työttömän ylläpitäminen vuodessa. sillä hinnalla kustantaa yli puolelle suomelle lapsilisät. aika pieni osa suomen väestöstä saa lapsilisää, joten ei siis syytä huoleen.tuosta hyväpalkkaisuudesta sen verran, että joku tienaa enemmän ja joku vähemmän.
kade?
Mikäli haistat tässä jonkun busines mahdollisuuden, niin ala hankkiin lapsia. Luulempa että ei pääse palkoille.ehkäistään
Mentiin pari vuotta sitten naimisiin, ei haluttais kovin isoa katrasta. Noin viisi voisi olla mukava luku. Mielestämme kortsun käytössä ei ole mitään väärää, se on ainakin luotettavampi kuin varmat päivät. Vaikka se onkin imisen keksintö.... mutta. Nyt esikoisen jälkeen on kortsuiltu jo lähes vuosi, ja se on ihan meidän kahden välinen asia.IT-
itsetyydytys, onko syntiä. Siis jos ei olisi ollenkaan yhdynnässä... se muistaakseni jossain raamatussa kielletään. En itse ole enää lestis mutta isovanhempani ovat voimakkaasti. Entä seksileikit avioliitossanne, ottaako vaimo suihin?no no..
ottaa meillä vaimo suihin ja hyvin ottaakin kun onllaan tässä oltu aviossa muutama vuosia ja ihan päivittäin ollaan puuhastelemassa että kokemusta silläki piisaa...ja lapsiakin on, luonnollisesti tuon påuuhastelun ansiostajatkoa...
nin ja ihan hyvin meillä mennee...minä käyn töissä, hyvä työpaikka ja vaihteleva, mukava työ.Vaimo lopetti yliopistokoulun kun avioon mentiin. Illalla kun vaimo saa laitettua lapset nukkumaan niin alamme puuhastella, vaimo on yleensä oikea villikissa niissä puuhissa.Vaimo hoitaa lapset kotona päivät, tällä hetkellä on tiineenä, laittaa ruuat, pyykkää, käyttää terveyskeskuksessa, apteekissa ym. Ei meillä ole mitään syytä ehkäisyyn!
Todella järkevää aloittaa yliopisto-opinnot
mielestäni vl-naisten ei pitäisi käyttää yhteiskunnan verorahoja opiskeluun kun eivät opiskelemaansa ammattia tule koskaan harjoittamaan. Lapsenteon jälkeen he ovat liian vanhoja työelämään ja opiskellut tiedot ovat vanhentuneet. Mielestäni peruskoulu riittää heille että osaavat nimensä kirjoittaasamaa mieltä
Olen täysin samaa mieltä. Paljon on työttöminä sellaisia naisia, jotka hoitaisivat hommat ilman ainaisia äitiyslomia. Yliopiston hakupapereihin kysymys "oletko lestanainen" ja jos vastaus kyllä, niin hakupaperi öö-mappiin.tätä
samaa mieltä, kyllä niitä lapsia osaa hoitaa ilman koulutustakin, menee vaan opiskelut hukkaanhuono omatunto
olen siis kuitenkin saanut hengellisen kasvatuksen ja IT:stä tulee aina huono omatunto. Naista en ole itselleni löytänyt vielä, joten mielikuvitus juoksee villinä...Kirjoittakaa
rohkeasti kaikki ehkäisyä harjoittavat vanhoillislestadiolaiset tähän ketjuun kokemuksianne. Tämä aihe, josta on vielä nykyään hyvin vaikea puhua kasvokkain, on kuitenkin todellisuutta yhä useamman vanhoillislestadiolaisen elämässä. Tänne kirjoittamalla ja lukemalla muiden kirjoituksia itse kukin saa voimaa ja rohkeutta edetä perheen kannalta parhaaksi katsomallaan tavalla.Kaikkien lukijoiden ja kirjoittajien on syytä muistaa yksi keskeinen totuus tässä asiassa:
Raamattu ei kiellä ehkäisyä ja ehkäisy ei ole syntiä.
Meillä kans ehkäistään
Käytetään kortsua. Väliilä keskeytettyä yhdyntää. Elämäntilanne sellainen, että lapsentulo ei olisi mahdollinen. Kokeiltiin selibaattiakin, mutta ei ollut parisuhteelle hyväksi. Pelko raskaudesta ja selibaatti tappaa parisuhteen yhden erittäin tärkeän osa-alueen: seksin!Tämä pitää paikkansa
"Pelko raskaudesta ja selibaatti tappaa parisuhteen yhden erittäin tärkeän osa-alueen: seksin!"Selibaatti ei ole tarkoitettu avioliiton pysyväksi elementiksi. Yksi keskeinen naista ja miestä lähentävä tekijä on seksuaalisuus. Jumala on tarkoittanut seksuaalisuuden sekä lisääntymistä varten että myöskin sitä varten, että aviopuolisot seksuaalisen kanssakäymisen kautta voivat tuntea lisääntyvää läheisyyttä toinen toisiinsa.
Samoin pitää varmasti paikkansa se, että nainen ei pysty nauttimaan oikealla tavalla "seksin riemuista" miehensä kanssa, jos selän takana vaanii pelko raskaudesta, jota ei jostain syystä sillä hetkellä halua eikä toivo.
Siispä: Ehkäisy apuun tilanteen niin vaatiessa.
Mitä väliä
Minusta olisi ihan sama jo käyttää muitakin ehkäisykeinoja, esim. hankkia vaimollesi pillerit.Kysessä on loppujen lopuksi sama asia, ehkäisy eli lapsen tulon estäminen. Tuskin sillä on väliä, miten sen tekee!
teet oikeen
mun mielest toi on ihan ok..ite oon kyl kans vl.nen 16w ja käytän kyl ehkäsyy...sanotte vaan et nyt ei vaan oo siunautunut lapsii enenmpää...:)eihän teiän sänky jutsist tiiä muut ku te..jatkakaa samaan malliinVähän seksiä!
Harrastellaan aika vähän seksiä. Ei jaksa nyt kun on koulut kesken. Stressaa...No, yhdynnässä oltu viimeks 5 viikkoa sitten, muuta seksia on vähän tehty, mutta ei tee edes mieli yhdyntää.
Ja minulle miehelle ainakin selibaatti on puhdistavaa, raikastavaa! Energian voi purkaa salille!
Rohkeasti
vaan lisää mielipiteitä vl-ehkäisystä.Ompas
huojentavaa nähdä, että en/emme tosiaankaan ole asian kanssa yksin.Meillä ehkäistään kondomeilla, sekä keskeytetyllä yhdynnällä, hormoneilla ehkäisyn koen jotenkin liian "rajuksi".
Ja varmoja päiviä ei ole!!!!
huojentavaa?
Huojentajaa kun huomaa muidenkin käyneen heikoksi saman asian kanssa ja joutuneen syntiin. Ei se muuta syntiä miksikään, vaikka sitä tekee muutkin. Itse sinä vastaan teoistasi Jumalan edessä.pieni täsmennys
ehkäisy ei ole syntiä.Uskovaisen päämäärä
Uskovaisen elämä on välillä suurta kärsimystä, välillä suurta iloa; useimmiten jotain siltä väliltä. Uskovaisen elämä ei kuitenkaan eroa muiden ihmisten elämästä millään muotoa, vain päämäärä eroaa. Tärkeintä ei ole kuinka elämämme, kuinka usein harrastamme seksiä; vaan se että säilyisimme uskomassa. Jos jatkuvasti joutuu nimelliseen syntiin, alkaa uskokin jo hiipiä ovesta ulos. Minulle usko on tärkein aarre, se on suuren ilon ja ylpeyden aihe. On totta, että välillä mikään ei tunnu järkevältä. Mutta kun tutustuu epäuskoisiin ihmisiin esim. työpaikalla, niin voi sanoa heistä samaa. Vaikka heillä olisi asiat hyvinkin, heidän elämästään ei löydy omien sanojensa mukaan mitään järkevää. Eli kannattaa olla uskovainen, saa vielä ikäänkuin kaupan päälle Taivaan kuoleman jälkeen. Mitä jää jos sitäkään ei saa? On aika säälittävää ja kurjaa, jos nämä aiheet seksuaalisuudesta ja ehkäisystä vaivaa ja puhututtaa näin paljon. On aivan mahdollista yhdistää ura ja lapset, se käy muiltakin ja käy myös uskovaisilta. Siinä tarvitaan vain omaa motivaatiota, miehen ja yhteiskunnan apua. Ja omaa rohkeutta... Jos on tulossa lapsi, kun edellinen on kuukauden ikäinen lapsi, kysyn kumpi on halunnut seksiä; synnytyksestä toipuva äiti vai vain isä? Toisen hyväksikäyttö on ainakin Raamatun mukaan väärin. Avioliitossa tulee noudattaa toisen kunnioittamisen periaatteita. Miehen tulee pärjätä jonkin aikaa vaikka ilman seksiä, jos nainen ei halua. Ei ole niin, että usko määrää, että on pakko antaa...Mutta jos itsekkin haluaa seksiä, mutta ei mahdollisia lapsia, tekee mielestäni syntiä. Raamatun mukaan ihmisen elämä ei ole pelkkää hauskaa tanssia, unohdetaanko tämä välillä...Synnyttäneet äidit masentuvat, mutta sairaaloissa hoidossa olevista suurin osa on kuitenkin epäuskoisia... Jokainen meistä tekee joka päivä syntiä. Jos haluaa, synnit saa uskoa anteeksi. Joka uskoo, että Jeesus on kuollut syntiemme tähden, vanhurskautetaan, eli on Jumalalle kelpaava. Uskovaisten keskuudessa vaikuttaa Pyhä henki. Tämä taas vaikuttaa sen, että ihmisinä epätäydelliset ihmiset osaavat kuitenkin tulkita Jumalan sanaa eli Raamattua oikein. Jos ei usko enää Pyhään henkeen eikä Jumalaan elämän antajana ja ihmiskohtaloiden kuljettajana, voiko oikeasti olla uskovainen? Uskon voi kieltää myös elämällään, ei siinä tarvita sanoja. Seuroissa kulkee joskus ihmisiä, jotka eivät ole uskossa; siksi ei tarvitse ajatella että erilaiset opinnäkemykset olisivat Raamatun mukaisia. Usko perustuu aina ja kaikkialla Raamattuun, ja kaikki tulee sillä perustella. Eihän toki Raamatussa puhuta ehkäisyvälineistä, kuka niin hölmöjä luulee. Mutta Jumalan perusolemus on aina ja kaikkialla ollut sama. Jumala antaa elämän ja ottaa sen pois, Jumala myös armahtaa syntisen ihmisen ja rakastaa kaikkia. On tärkeää, että pienten lasten äiti, oli uskovainen tai ei, säilyttää elämässään myös oman elämänsä, työn tai harrastuksen, ja saa tärkeään työhönsä eli äitiyteen tukea ja apua. on kyse myös arvovalinnoista, raha vai lapset ja usko; kärjistettynä. Hyvää jatkoa kaikille, asiasta voisi vielä kirjoittaa enemmänkin, mutta keskustelkaa muuallakin, tämä ei varmaan ole oikea paikka rakentavaan sellaiseen. Elämä on välillä taistelua päivästä toiseen, mutta toisaalta uskovaisella mielellä on helpompaa olla kuin jatkuvasti ristiriitaisella mielellä. Ja sitten vielä, elämä on monesti myös aivan ihanaa... Minä ainakin haluaisin vielä monta lasta vanhuuden turvaksi!Herää......tai nauti sitt tuosta...
sidotusta ja elämänarvoja kunnioittamattomasta elämästä...jokainen tekee ratkaisun elämästään....toiset vain nauttii enemmän....ennen joutumista "matojen ruuaksi".....jossain maksetaan paikasta, jossain "hyväillään "messiasta"...hitto vie, herätkää tuosta epätodellisesta unesta....toisaalta, jos tuo poistaa kuolemanpelon teiltä, se suotakoon...ratkaisuhan on, jokaisen henkilökohtainen!Silti...on se tunne, rakastumisesta, nautinnoista..riittävä..epäilen vain.....noo ehkä, sitt joskus!!!!
niin juuri
ehkäisy ei ole kiellettyä eikä syntiä...rupee ottaa päähä tollane tyhmyys ku väitetää ja väitetää vaikkei tiedet tosiasioist näköjää mitää. tyhmät.
Piuhat poikki.....mieheltä..
ja siinä se on ja toimii, vaikk ei mitt "uskonnollist taustaa, vain vastuu tekemisistään! Ja, edullinen vaintoehto!Lisäys...tähän palstaan...
en hyväksy mitään uskontoa...ne vaan vie "kuin pässiä" narussa..teuraaksi....siis bisnestoimintaa..tuokin, kui kaikki muukin, heikkojen, huonon itsetunnon omaavien päänmenoksi! Ja rahanne jää, noiden "hölmöille" naureskelivien taskuun...siis miettikääs, ken elämästä päättää te vai "joku ylimaallinen"..uudella bemarillaan..hih!Miksi ei saa ehkäistä?
olen ihmeissäni lukenut tätä keskustelupalstaa...mihin Raamatun kohtaan/kohtiin se perustuu ettei saa käyttää ehkäisyä?Vastaus
Ei mihinkään kohtaan Raamatussa.Kyseinen oppi on nykäisty Oulun PIPOPÄIDEN HARHAHATUSTA!!
hih..
noi tuo lienee????elämän ilot
Vastauksia muutamaan kysymykseen. Minulle uskovaisena oloon kuuluu paljon iloja, kukaan ulkopuolinen ei sanele elämääni, kaikki on vapaaehtoista valintaa. Samoin rahaa en maksa kenellekkään, minua ei siis niin kutsutusti johdeta harhaan. Olen erittäin hyvän itsetunnon omaava hyvin pärjäävä ihminen.Moni kyselee Raamatusta tiettyjä kohtia. Olisi aika outoa etsiä tiettyä kohtaa,(vaikka sellaisiakin löytyy) vaan etsitään tiettyä linjaa, johon uskonnäkemyksen tulee vastata. Uskovaiset uskovat Jumalan olevan Luoja, elämän antaja ja ylläpitäjä, samoin sen poisottaja.
Raamattu myös monissa kohdin kehoittaa kunnioittamaan toisia, siis kieltää kaikenlaisen rasismin. Eli jokainen saa vapaasti uskoa miten haluaa, toisia ei haukuta. Toisen puolesta ei uskota, mutta asiallisesti tulee voida kertoa, miten ajattelee. Toista siis ei pakoteta, siihen perustuu myös vanhoillislestadiolaisten toiminta. Ketä se ei kiinnosta, ei taatusti väkisin paikalle tuoda, ja kaveripiiriini kuuluu myös entisiä, eli ainakin minun puolelta välit säilyy, jos pois lähteä itse haluaa....
herätys
todelisuuten eletään 2000 lukua. jos kaikki puskisi lapsia teidän tahtiin niin kohta kulkutaudit ja nälänhätä tappaisi puoli maa paloa.ja onko näin että iso vanhemat määrävät aika ihmisten asiat ja elämän??
todelisuus kutsuu otakaa elämä omin käsin ja kortsut käyttön paljon helpompaa ja hauskempaa
KEVENNYS
miksi kutsutaan miestä, joka luottaa naisen varmoihin päiviin.....isäksiHeh =)
Hyvä herja =)Kuulehan Timo...
Ei se kortsun käyttö voi olla niin ylivoimaisen hankalaa!! Kannattaa varmaan repiä tuommosesta stressiä! Vai eikö riitä älli kortsun käyttöön :) Tai vaikka e-pillerit akalle apteekista...Ämpäri menetelmä
Kun minä olen tälläinen XXXXL kokoinen, ja elämän kunppani on pieni, ja hintelä, sopii ämpärimetelmä meille erittäin hyvin.Kokeilkaa, suosittelen!
Kaikki ehkäisy on syntiä
Jumalan Sana kehoittaa meitä lisääntymään kykymme mukaan ja täyttämään maa. Käsittääkseni toisilla ihmisillä on tätä kykyä, koska Jumala on antanut heille hedelmällisyyttä runsain mitoin. Toiset ovat kykenemättömiä kun heille ei lapsia siunaannu. Mielestäni kaikenlainen päivien laskeminenkin on jo hairahdusta, koska silloin mieli on likainen pelkästä ajatuksesta. Tehtävämme on vastaanottaa nämä Jumalan lahjat, pienet pallerot, jos niitä siunaantuu. Eikä siis estää Jumalan luomistyötä laskemalla varmoja päiviä tms. tai etenkään käyttämällä MINKÄÄNLAISIA ehkäisyvälineitä.Samaa mieltä
Ei ole ihmisen tehtävä päättää, montako lasta hänelle siunaantuu. Toteuttakaamme Herran tahtoa ja unohtakaamme kaikki ajatukset ehkäisystä. Jumala antaa lapsia itse kellekin sen mukaan, minkä katsoo oikeaksi.Niin että
sama se sille jos ei naisen fysiikka kertakaikkiaan enää kestä yhtään uutta raskautta, mutta kun Jumala sanoi että pitää lisääntyä.Järjen käyttö on kuitenkin sallittua jopa suotavaa. Sanoisin edelleen että kun ehkäisystä ei ole kenellekkään mitään vahinkoa tai haittaa niin miksi sitä ei saisi käyttää.
Minä uskon viisaaseen Jumalaan joka katsoo kokonaisuuksia, eikä yhtä pientä pistettä. Jos olet sydämessäsi uskova ja elät toiset huomioonottaen, niin ei se ehkäisyn käyttö kyllä sinun taivaspaikkaasi vie.
jumalan laki
jumalan lakikirja on ehkä vanhentunut.jos kyseinen dekkari kirjoitettaisiin nykypäivänä niin,ehkäisymenetelmät olisi sallittuja.laaki per lapsi menetelmä ei toimi.jos jokainen tulkitsisi raamatun pilkulleen niin ihmiset olisi kuolleet nälkään räjähdysmäisen väestökasvun takia...jumalan laista
eli ei olisi koska Jumalan laki ei ole vanhentunut, sillä Jumala ei ole koskaan kieltänyt ehkäisyä!Pieni täsmennys
Ehkäisy ei ole syntiä.suurin
kaikki ylimääräinen liha voidaan kierrättää esim. hampurilaispihveissä.Jumalakin kierrättää kaiken.
Selibaatista
Selibaatti tekee hyvää avioliitolle. Näin pääsee huomaamaan, onko vaimosi sinulle myös ystävä eikä pelkästään petikaveri. Selibaatti saattaa sopivassa määrin lujittaa avioliittoa. Meillä oli lähes vuoden selibaatti ensimmäisen lapsemme syntymän jälkeen. Yksinkertaisesti kumpaakaan ei jaksanut innostaa. Vaimolla myös pahasti paikat rikki ja jonkinmoinen trauma synnytyksestä. Mutta siitä selvittiin ja tällä hetkellä seksiä harrastamme noin kerran kuukaudessa. Kyllä silläkin rakastelumäärällä on lapsia siunaantunut.Henkäisin syvään
"Meillä oli lähes vuoden selibaatti ensimmäisen lapsemme syntymän jälkeen.""Mutta siitä selvittiin ja tällä hetkellä seksiä harrastamme noin kerran kuukaudessa."
Vaikea ymmärtää
Onhan se tietysti hieman vaikea ymmärtää, en tiedä olisiko kannattanut siitä tänne edes kirjoitella. Meillä synnytyksen jälkeiset traumat olivat pahat ja vaimo oli likellä kuolla. Tällä hetkellä lapsia on kuusi ja hyvin on pärjättykkin. Seksiä kyllä voisi harrastaa enemmänkin mutta aina se ei onnistu.Ihan hyvä
kun kirjoitit.Tuo seksin harrastamisväli sekä selibaatti vain tuntuivat niin oudoilta jutuilta. Hyvä juttu, että vaimosi selvisi hengissä.
Kirjoituksestasi haiskahtaa se, että haluaisitte harrastaa seksiä useamminkin, mutta lapsien "lisäsaaminen" tuntuu hankalalta. En tiedä vedinkö oikean johtopäätöksen kommentistasi?
Jos vedin oikean johtopäätöksen, niin mielestäni ehkäisyn käyttäminen olisi todella oikea ratkaisu teille. Silloin ei tarvitsisi pelätä uusia lapsia, jos ne eivät nyt oikein sovi teidän perheenne tilanteeseen. Toisaalta seksin harrastaminen kerran kuussa on varsin harvoin tapahtuvaa.
Jos seksin harvinaisuuden ainoa syy on se, että ette uskalla herätysliikkeenne oppien johdosta ehkäistä, niin rohkaisen teitä käyttämään ehkäisyä ja nauttimaan nykyistä useammin toisistanne myöskin seksuaalisesti, sillä
Ehkäisy ei ole syntiä.
Siunausta Sepelle!
Miksi pitäisi
ehkäistä? Lisäännytään, ja täytetään maa!joo
taidat olla aika lapsi itsekkin,eli elä ole huolissas ehkäisystäTimolla turhia paineita
Älä Timo-rukka turhaan mieti, ovatko mainitsemasi ehkäisymuodot sallittuja, soveliaita. Ainakin täällä pohjanmaalla käytetään kortsua ihan jatkuvasti! (Huom. vl:sta en tiedä...) Olemme joskus pienessä piirissä jopa keskustelleet asiasta, ja kaikkien mielestä kortsu on ok juttu. Sen sijaan esim.pillereitä emme hyväksy. Rohkeasti siis vaan käärimään kumiukkoja! Uskon, että Jumalamme on ymmärtäväinen Jumala. Kenenkään ei tarvitse kantaa suurempaa taakkaa, kun mitä jaksaa kantaa.en mitään
en ole koskaan käyttänyt minkäänlaista ehkäisyä. pitäisi kyllä käyttää mutta ilman kortsua tuntuu paremmalta.. onhan siinä se raskaaksi tulemisen vaara hyvinkin suuri mutta enpä ole vielä tähän asti tullut raskaaksi joten toivottavasti en tule jatkossakaan..oletko uskomassa?
Kuulutko L-piiriin vai oletko pakana? Jos sinulle ei siunaannu jälkeläisiä, niin otan vain osaa. Nykyaikana lapsettomuutta on paljon. Se voi olla Herran rankaisu nykyajan leväperäisisitä ja itsekkäistä elitavoista.lapsettomuus..
..ei tosiaan ole peräisin Jumalalta vaan on IHMISEN itsekään ja luontoa riistävän käytöksen tulos! -> saastuttaminen -> kiire & työstressi jne.Herraa ei ennenkään ole "vitsauksiin" tarvittu! Kyllä luonto hoitaa homman - se on meidät tänne alunperin hommannutkin. Herralla asiaa on sitten siinä ihmisen sielun luomisessa. Kaikki muu on pelkkää biologiaa...
p.s. e-pillereistä ja saasteista tulee vesistöihin niin paljon hormoneja ja hormoneja matkivia aineita, että pian kalat ovat jossain päin kaikki naaraita! Puhumattakaan muiden ympäristömyrkkyjen aiheuttamista lisääntymisvaikeuksista. Eläimissähän nämä ensin näkyy - mutta vähenemään ja heikentymään päin ne on ihmistenkin siittiöt..
wernin luomuvinkit
täällä:http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000003371959
Uskomatonta...!
Olen mielenkiinnolla tässä lukenut tätä viestiketjua kun työpaikalla on hiljaisempaa. Kerronpa nyt ajatukseni kun niitä kerran tuli...Olen tosiaan 22v, kohta 3 vuotta ollut naimisissa mutta lapseton (vaikken omasta tahdosta). Minulla on korkeakouluasteen tutkinto, hyvä työpaikka ja muutenkin elämä mallillaan. Lapsia tietysti haluaisin ja välillä kipuilenkin asian kanssa että miksi niitä ei meille tule, mutta kun ei tule niin ei tule. Mieheni kanssa meillä menee loistavasti, välillä enemmän harrastellen ja välillä sitten vähemmän. Olemme sopineet että molemmilla pitää olla fiilis seksiin niin, että ei tule ajatusta että tyydyttyisipä nyt tuo toinen jo niin pääsisi tästä. Sellaistakin olen kuullut tapahtuvan ihan epäuskoistenkin ihmisten keskuudessa.
Ehkäisyä ei ole tullut mieleenikään käyttää, miksi riitelisin Jumalan tahtoa vastaan kun kerran hän on se joka tietää meidän kaikkien lastemme määrät. Eipä tuo ole meillekään yhtään antanut vaikka haluaisimme. Siksi tuntuu pahalta että toiset ei niitä ota vastaan vaikka saisivat.
Ihmettelen täällä esille tullutta väitettä, että Jumala on antanut kortsut ja muut käyttöön ihmisten keksimänä. En usko että asia on noin, sillä monesta muustakin asiastahan voisi ajatella tuolla lailla (aseet yms)...
Vaikka nautin siitä että saamme vielä olla kahden ja ei tarvitse kantaa niin suurta vastuuta perheestä, toivon silti että saisimme vielä kokea senkin että saisimme lapsia. Eikä minua haittaisi tulisiko niitä yksi vai yksitoista...
tällaisin ajatuksin.
miksi ehkäistä?
Löytyyhän täältä vielä joku, kuka ajattelee samalla tavoin asioista. Lueskelin noita juttuja ehkäisystä järkytyksellä, koska itsellä ei tule mielen viereenkään käyttää mitään ehkäisyä.En koe sitä mitenkään lakina, että en saa käyttää ehkäisyä. ajattelen, että on paljon helpompi antaa Jumalan käsiin tuokin asia. Jos pitäisi itse valita, milloin ja montako lasta haluaa, asia olisi paljon vaikeampi. En varmasti osaisi päättää, joko nyt on paras mahdollinen aika jne. Uskon, että Jumala tietää montako lasta on meille sopiva määrä. Uskon, että hän myös antaa voimia päivien mukaan.
Olen ollut naimisissa vajaat 2 vuotta ja meillä on yksi 8kk ikäinen lapsi.
Olen onnellinen, kun olemme saaneet lapsen ja toivon että saamme vielä lisää. Olen itse 10lapsisesta perheestä ja haluaisin itsekin ison perheen. Totta kai välillä tulee epäilyksiä, että miten jaksamme, jos saamme paljon lapsia perätysten, mutta uskon ja luotan että Jumala antaa voimia ja auttaa vaikeina hetkinä. Toivon jo nyt, että jaksaisin myös vaikeina hetkinä luottaa Jumalaan, enkä rupeaisi itse säätämään ja rajoittamaan lapsi määrää.
Juttuja lukiessa ajattelin, oletteko te oikeasti uskomassa noin kirjoittaessanne. Miksi pitää ehkäistä? Tai miksi ylipäätään edes mietitte sellaista?
"Mieheni kanssa meillä menee loistavasti, välillä enemmän harrastellen ja välillä sitten vähemmän. " Sama juttu meillä.
Ihmettelin, että miksi täällä on niin vähän itseni kanssa samalla tavoin ajattelevia, mutta ehkä he eivät käy näillä sivuilla ollenkaan. Ei ole tarvetta saada vinkkejä ehkäisyyn.
Sinulle vl-nainen 22v toivon, että saatte lapsen / lapsia! Ja kiitos hyvästä kirjoituksesta!
on meitä muitakin
On täällä varmasti paljon, jotka ajattelevat juuri samoin kuin tekin. Ehkäisy ei ole sydämestään asti uskovaisten väline sotia Jumalan luomistyötä vastaan. Tänne on pesiytynyt porukka, joka hakee toisistaan tukea synnin tekemiselle. He ovat tottelemattomia Jumalan tahdolle ja yrittävät vedota itsekäisiin järkisyihin. Ehkäisy on omantunnon kysymys. Niiitä on paljon, jotka uskovaisten matkasaatossa kulkee, mutta ovat kuolleet uskosta. Tähän Jeesuskin vertasi, kun hän kuvasi Jumalan valtakuntaa kalaverkon kaltaiseksi, kun se lopussa maalle vedettiin siellä oli paljon kuolleita kaloja, jotka heitettiin pois.Tehkää parannus, sillä ette tiedä hetkeä jolloin Ylkä saapuu. Vain sillä hetkellä uskossa valvovat kutsutaan Taivaan kotiin.
Pieni huomautus
"Tänne on pesiytynyt porukka, joka hakee toisistaan tukea synnin tekemiselle."Ehkäisy ei ole syntiä.
on meitä
Väittäisin että 99% tämän palstan vanhoillislestadiolaisiksi tunnustautuvista kirjoittajista on seurakunnan yhteisessä ymmärryksessä tässä asiassa.Ehkäisyä kuitenkin käsitellään joka kolmannessa avauksessa. Ei kukaan jaksa jatkuvasti toistaa samoja asioita, siksi täällä tulee sellainen vaikutelma että e-myönteiset vaan mellastaa.
Henk. kohtainen arvioni näiden e-myönteisten määrästä on, että heitä kirjoittaa tälle palstalla yli kolme mutta tuskin yli kymmentä. Sen verran voi päätellä noiden ehkäisymyönteisten aloitusten kieliasusta, kirjoitustyylistä jne.
Vanha vaimo - kun tunnut huomaavan monet selkeät provot provoiksi saman lähettäjän perusteella (ja kiitos sinulle siitä!), niin voisitko huviksesi katsoa, kuinka monta ERI aloittajaa näillä ehkäisymyönteisillä kirjoituksilla on?
Johan meni pieleen!
"Väittäisin että 99% tämän palstan vanhoillislestadiolaisiksi tunnustautuvista kirjoittajista on seurakunnan yhteisessä ymmärryksessä tässä asiassa."Ehkäisykapseli
Minulle laitettiin ns. ehkäisykapseli käsivarteen. Ehkäisee 3 vuotta ja mistään ei tarvitse huolehtia. Puolenvuoden kohdalla loppuu kuulemma menkatkin kokonaan suurimmalla osilla naisista. Maksoi vaivaiset 85 euroa.ehkäisy
joopa joo niin ne mummat ja vaarit aina odottavat sitä suurta uutista että koska ja koska uusi alku maailmaan olis tulossa, mutta ei se aina ole niin ahelppoa kun luulis.meillä on 4 lasta 15, 14,11 ja nyt 3vkyllä ne ihania on ei sille mitään voi ja suunnitteilla on 5 lapsi ja saa tullakun tulee, vaikka minulla on se kuuluisa kapseli käsivarressa , ja siitä se on ollut hyvä saa harrastaa aina kun sille tuntuu ei earvi katsella kalenteria onko nyt varmat päivät vai ei kun vahinkoa ei voi sattua ollenkaa kun on tää maaulman helpoin ehkäisy menetelmä.
eli onnea teille myös lasten kanssa ja lisääntykää.
peruskoulu riittää 18 lapsen äidille
samaamieltä, jos äidille tulee 10-30 kersaa ei kantsu opiskellaEhkäisy Raamatussa
Raamatussa Vanhan Testamentin puolella kerrotaan Onanista eli Ananiaksesta, joka makasi veljensä vaimon kanssa. Veli ei saanut lapsia. Ilmeisesti tähän tulokseen oli tultu, kun veli kuten kaikki miehet saivat maata palvelijoidensakkin kanssa vapaasti ja ilmeisesti velipoika ei ollut onnistunut saamaan lapsia kenenkään talonsa naisväen kanssa.Onan vokotteli veljensä vaimon sänkyyn kanssaan, kun Onan ilmeisesti asui samassa taloudessa veljensä ja tämän vaimon kanssa. Raamatussa kerrotaan, että Onan laski siemenensä maahan eli veti siittimen pois emättimestä juuri ennen siemensyöksyä, jottei käly tullut raskaaksi hänestä.
Raamatun henkilöt käyttivät rytmimenetelmää, eivätkä olleet suinkaan selibaatissa tiettyinä aikoina, vaan yhtyivät halun iskiessä vaimojensa tai palvelusväen peräsuoleen eli käyttivät anaaliyhdyntää, jota sinäkin voit huoletta käyttää.
Ethän sinä mitään tiennyt
Tämä onanin veli oli kuollut , lapettomana ei kerrottu syytä , mutta siihenaikaan oli Mooseksen lakija siellä sanottiin että kuolleen veljen vaimo on järjestyksessä seuraavamn , joten se oli Jumalan laki
tehdä asia niin kuin kerroit ,Siis onan oli tekemässä Jumalan lakia vastaan , ja siksi eisaanut hänkään
elää . ei se ollut ananias , joku toinen en nyt viitsi hakea , tässä asiassa ei ollut kyse onanisonnista
vaikka sitäkin on tarjottu , Kyse oli siitä ettei jostakin syysta halunut tuoda kunniaa veljelleen .
tä vaimosi ja itsesi kädellä, ja yllä pidä hyvää oloa masturboiden.
Kondomi on luojan antama ehkäisykeino. Avioliitossa meidät on velvoitettu uskollisuuteen puolisoamme kohtaan ja siveelliseen elämään.