Mikä rotu mulle?!

neuton koiraton!

Miten tää on nii vaikeeta valita itelle se sopiva rotu.. jos joku viitsisi auttaa nii ois kyllä kiva! :)

Elikkäs olen 18vuotias nuori nainen ja asun yksin kerrotalo kaksiossa pienemmässä kylässä en kaupungin vilinässä. Maastoteitä on ihan talon vieressä. Olen töissä 9-15 eli n. 6h koira joutuisi olemaan yksin. Itse olen ihaillu saksanpaimenkoiria mutta en usko että minulla on nii paljon aikaa sille rodulle mitä se vaatii eli paljon aktiviteettejä?! Sakemannin ajattelin jättää? Sitten siirryin pitkäkarvaiseen collieen tai labbikseen. oisiko jompukumpi niistä? myös samojedia olen miettinyt koska serkullani on sammari ja oikea reki jolla voitas yhdessä harrastaa ja veettää koiria. Mutta onko se samojedistä sitte kerrostalokoiraks?! hmm hmm... SITTEN olen myös ajatellut nöffiä.... huhhui.. Lenkkeilyä ja jtn kivaa koirahiihtoa, agilityä yms. ois kyllä kiva alkaa harrastaa rodun mukaan. :) Saa minulle toki ehdottaa muitakin koirarotuja jos vain keksii! mutta haluan koiran joka on ns. koiran kokonen:D mettäkoirat ym kova riistaviettiset koira voi myös jättää! :) Koiristaähan minulla on ennestään kokemusta (villakoirista-jääräpäisiin mettäkoiriin) ja lukenu pennusta asti koirakirjoja paljon! :)

22

741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farkku

      aikaisempi koulutuskokemus? Tarjottavien lenkkien määrä?

      • neuton koiraton!

        n. ½h/h päivässä viikolla tai enemmänki jos/kun alan harrastaa koiran kanssa esim. koirahiihtoa. Ja kerran viikossa koirapuistossa. Viikonloppusin sitte enemmän kun menen vanhmpieni luokse jossa saa kirmailla vapaana maalla lampaitten ja koirakaverin kans. :DD Olen ajatellut että hankin koiran n. vuoden ikäisenä tai yli. En pennusta niinkää välitä vaan haluan alkaa suoraa harrastaan ja tosi toimiin! :)


      • hiuhiohoip
        neuton koiraton! kirjoitti:

        n. ½h/h päivässä viikolla tai enemmänki jos/kun alan harrastaa koiran kanssa esim. koirahiihtoa. Ja kerran viikossa koirapuistossa. Viikonloppusin sitte enemmän kun menen vanhmpieni luokse jossa saa kirmailla vapaana maalla lampaitten ja koirakaverin kans. :DD Olen ajatellut että hankin koiran n. vuoden ikäisenä tai yli. En pennusta niinkää välitä vaan haluan alkaa suoraa harrastaan ja tosi toimiin! :)

        puoli tuntia -tunti per päivä jos ymmärsin oikein..on todella vähän varsinkin jos aiot ottaa aktiivisen rodun.

        Eli mietis vielä mikä voisi olla..tuolla ulkoilutuksella menee kyllä itsenäinen tipsu tms rauhallinen pieni seurakoira rotu muttei isommat keskikokoiset.


      • järjenkäyttösallittu
        hiuhiohoip kirjoitti:

        puoli tuntia -tunti per päivä jos ymmärsin oikein..on todella vähän varsinkin jos aiot ottaa aktiivisen rodun.

        Eli mietis vielä mikä voisi olla..tuolla ulkoilutuksella menee kyllä itsenäinen tipsu tms rauhallinen pieni seurakoira rotu muttei isommat keskikokoiset.

        Taasko täällä keskustelupalstalla aletaan herjaan ja höpisemään turhia.. Uskonpa että n. 50% koiran omistajista ei toteuta koirilleen sitä liikunnan määrää mitä koira oikeasti tarvii. Esim. kaatosateella menetkö sinä ulos lenkille koirasi kanssa? ja liikut sen pari tuntia? Useampi koiran kasvattajakaa joilla on koiria jopa kymmeniä niin menevätkö he jokaikisen koiransa kanssa n. parin tunnin lenkille? siinäpä se päivä meniki jo.. Tämä harrastaminen mitä tämä nuori nainen tässä puhui eli koirahiihto jossa koira menettää valtavasti energiaansa juoksemalla sekä tuossa agilityssä on puolenkintunnin lenkin päälle ihan sopiva määrä päivässä!! En nyt sano sitä etteikö koiraa pidä käyttää lenkillä ollenkaa, tietenki pitää, mutta pitääkö seki olla nii millin tarkkaa? Eikös se kuitenki ole tärkeintä että koiraa rakastaa ja leikkii ja aktivoi ja harrastaa koiran kanssa? Miettikääpä vähän.

        Muttta tietty on koirissa eroja samojedi jota on käytetty reenvetoon nii kyllähän se liikuntaa silloin tarvii mutta sammarillehen just tuo koirahiihto onki hyvä? entäs sitte tipsu? voiko sen kanssa sitte tuolla viilettää suksien kanssa...?

        Ja sanonpa vaan että kyllä se on labbari ! :)


      • veeruska34
        järjenkäyttösallittu kirjoitti:

        Taasko täällä keskustelupalstalla aletaan herjaan ja höpisemään turhia.. Uskonpa että n. 50% koiran omistajista ei toteuta koirilleen sitä liikunnan määrää mitä koira oikeasti tarvii. Esim. kaatosateella menetkö sinä ulos lenkille koirasi kanssa? ja liikut sen pari tuntia? Useampi koiran kasvattajakaa joilla on koiria jopa kymmeniä niin menevätkö he jokaikisen koiransa kanssa n. parin tunnin lenkille? siinäpä se päivä meniki jo.. Tämä harrastaminen mitä tämä nuori nainen tässä puhui eli koirahiihto jossa koira menettää valtavasti energiaansa juoksemalla sekä tuossa agilityssä on puolenkintunnin lenkin päälle ihan sopiva määrä päivässä!! En nyt sano sitä etteikö koiraa pidä käyttää lenkillä ollenkaa, tietenki pitää, mutta pitääkö seki olla nii millin tarkkaa? Eikös se kuitenki ole tärkeintä että koiraa rakastaa ja leikkii ja aktivoi ja harrastaa koiran kanssa? Miettikääpä vähän.

        Muttta tietty on koirissa eroja samojedi jota on käytetty reenvetoon nii kyllähän se liikuntaa silloin tarvii mutta sammarillehen just tuo koirahiihto onki hyvä? entäs sitte tipsu? voiko sen kanssa sitte tuolla viilettää suksien kanssa...?

        Ja sanonpa vaan että kyllä se on labbari ! :)

        Kyllä vain tunnolliset tosiaan menevät!!

        puolituntia per päivä -tunti on todellakin pieni määrä päivästä ellet parempaan pysty niin harkitse jotain muuta lemmikkiä.

        On eri asia jos koira touhuaa itsenäisesti esim maalla vapaana kuin kerrostalossa jolloin se muun ajan nukkuu..

        aloittajalle ei sovi tuon puitteissa aktiivinen rotu. Koira tulee ottaa olosuhteisiin ei niin että jospa minä harrastaisin koirahiihtoa tai jospa en kun ei kerran pysty hoitamaan edes vaadittavaa lenkitystä arkipäivinä. Koira ei ole pleikkari jonka voi napauttaa päälle kun haluaa tai sammutta kun haluaa. Liian keskenkasvuista touhua vielä.


      • xcvbmhbgn
        veeruska34 kirjoitti:

        Kyllä vain tunnolliset tosiaan menevät!!

        puolituntia per päivä -tunti on todellakin pieni määrä päivästä ellet parempaan pysty niin harkitse jotain muuta lemmikkiä.

        On eri asia jos koira touhuaa itsenäisesti esim maalla vapaana kuin kerrostalossa jolloin se muun ajan nukkuu..

        aloittajalle ei sovi tuon puitteissa aktiivinen rotu. Koira tulee ottaa olosuhteisiin ei niin että jospa minä harrastaisin koirahiihtoa tai jospa en kun ei kerran pysty hoitamaan edes vaadittavaa lenkitystä arkipäivinä. Koira ei ole pleikkari jonka voi napauttaa päälle kun haluaa tai sammutta kun haluaa. Liian keskenkasvuista touhua vielä.

        Niinpä suurin syy koirien uuden kodin hakuun on juuri tuo ajanpuute..ja aktiivinen nuori koira tarvitsee tosiaan enemmän touhua kuin tuo aloittajan määrän.


      • xxxxpox
        xcvbmhbgn kirjoitti:

        Niinpä suurin syy koirien uuden kodin hakuun on juuri tuo ajanpuute..ja aktiivinen nuori koira tarvitsee tosiaan enemmän touhua kuin tuo aloittajan määrän.

        täällä sitä vain moititaan ja yritetään olla nii hyviä koiran omistajia taasen.. -.-' älkää ihmiset kysykö täältä neuvoa mihinkään. tämä koko keskustelu on yhtä vittuilua ja tehään kaikkensa ettei henkilö ottaisin mitään elukkaa koska itse on nii täydellinen kaikki tietäväinen. tunninki lenkki riittää ihan hyvin harrastuksen päälle olkoon se sitte se koirahiihto, rekiajelut, irti juoksentelu mettässä tai agility tai joku muu menevä laji. liikuntaa se on seki ja jopa parempaa kuin pelkkä kävely lenkki.......


      • xcvbmhbgn
        xxxxpox kirjoitti:

        täällä sitä vain moititaan ja yritetään olla nii hyviä koiran omistajia taasen.. -.-' älkää ihmiset kysykö täältä neuvoa mihinkään. tämä koko keskustelu on yhtä vittuilua ja tehään kaikkensa ettei henkilö ottaisin mitään elukkaa koska itse on nii täydellinen kaikki tietäväinen. tunninki lenkki riittää ihan hyvin harrastuksen päälle olkoon se sitte se koirahiihto, rekiajelut, irti juoksentelu mettässä tai agility tai joku muu menevä laji. liikuntaa se on seki ja jopa parempaa kuin pelkkä kävely lenkki.......

        edellinen puhui arkisin käyvänsä puolituntia viiva tunti ja todellisuus on jos tuo on pyrkimys niin se jää sinne alle tunniksi. Eikä edes tiennyt harrastaako vai ei..eli kaikki hakusessa. Kun koira on vielä energinen nuori koira ei sille riitä tuo määrä. Vanhalle koiralle kyllä. (Sehän merkkaa että koiran pitäisi nukkua loikoilla rauhallisesti sisällä 23,5-23h)

        Täällä ei kyllä ole vittuiltu vaan laitettu reaaliteetit. Liian paljon uutta kotia hakemassa juuri ajanpuutteen vuoksi..miksi lisätä yhdellä. Kun miettisi ensin lisääkö lenkkimäärää ja toimintaa ja sitten ottaa sen energisen rodun. Tai hyväksyy oman ajanpuutteensa ja tyytyy vähemmän toiminnalliseen rauhalliseen rotuun. Näin lopulta molemmat hyötyy..omistaja on tyytyväinen koiraansa ja samoin koira omistajaan. Energiataso on se ratkaisevin asia rodun valinnassa ja turha valehdella itselleen siitä seuraa vain turhautunut omistaja ja koira.


      • Hupppss
        xcvbmhbgn kirjoitti:

        edellinen puhui arkisin käyvänsä puolituntia viiva tunti ja todellisuus on jos tuo on pyrkimys niin se jää sinne alle tunniksi. Eikä edes tiennyt harrastaako vai ei..eli kaikki hakusessa. Kun koira on vielä energinen nuori koira ei sille riitä tuo määrä. Vanhalle koiralle kyllä. (Sehän merkkaa että koiran pitäisi nukkua loikoilla rauhallisesti sisällä 23,5-23h)

        Täällä ei kyllä ole vittuiltu vaan laitettu reaaliteetit. Liian paljon uutta kotia hakemassa juuri ajanpuutteen vuoksi..miksi lisätä yhdellä. Kun miettisi ensin lisääkö lenkkimäärää ja toimintaa ja sitten ottaa sen energisen rodun. Tai hyväksyy oman ajanpuutteensa ja tyytyy vähemmän toiminnalliseen rauhalliseen rotuun. Näin lopulta molemmat hyötyy..omistaja on tyytyväinen koiraansa ja samoin koira omistajaan. Energiataso on se ratkaisevin asia rodun valinnassa ja turha valehdella itselleen siitä seuraa vain turhautunut omistaja ja koira.

        "(Sehän merkkaa että koiran pitäisi nukkua loikoilla rauhallisesti sisällä 23,5-23h)"
        Höpö höpö, kyllä koiran (toivottavasti) kanssa touhutaan muutenkin kuin lenkillä, esim. sisällä tai takapihalla. Suurin osa koulutuksestahan tapahtuu sisällä ja takapihalla.

        Samaa mieltä olen kyllä siitä ettei aktiivistä koiraa voi ottaa jos ei tiedä mitä harrastaa ja jos lenkkeilymäärä on tuota tasoa.
        Ja mielestäni koiran kanssa tulee lenkkeillä tai olla pihalla enemmän kuin tunnin, koirathan suorastaan rakastavat pihalla oloa.


    • vivu1111

      Mielestäni hyviä koiria urheilulliselle ihmiselle ovat jackrussellin terrieri ja sakemanni..
      Mutta myös tahtoo leikkiä.

    • Mikä on rauhallinen

      seurakoira??

      Monessa viestissä neuvotaan ottamaan joku rauhallinen seurakoira, mutta nimetkääpäs joku sellainen rotu joka ei tarvitse vähintään tunnin lenkkiä päivässä ja muuta aktivointia ollakseen onnellinen?

      • fshytuopip

        No esinm tiibetinspanieli, chow chow, japanin chin, dandie dinmont, griffonit etc..valikoimaa riittää. Pärjää pienemmällä touhulla.

        Koirakirjoissa näkee usein onko vaativa korkeatason energian omaava rotu vai tyytyykö vähempään.

        sakut ja russelit tarvitsee enemmän kuin puolituntia per päivä voidakseen oikeasti hyvin.


      • rkioakihyiasr
        fshytuopip kirjoitti:

        No esinm tiibetinspanieli, chow chow, japanin chin, dandie dinmont, griffonit etc..valikoimaa riittää. Pärjää pienemmällä touhulla.

        Koirakirjoissa näkee usein onko vaativa korkeatason energian omaava rotu vai tyytyykö vähempään.

        sakut ja russelit tarvitsee enemmän kuin puolituntia per päivä voidakseen oikeasti hyvin.

        Meillä on griffon bruxellois ja jos ulkoilumäärä jäisi tuohon 1/2h-1h päivässä niin olisimme helisemässä sen kanssa.
        Kiireisinä päivinä se saa remmilenkkejä: aamulla 15min pissatus, lapset vie koulun jälkeen 15min-1h, minä töitten jälkeen 1/2h josta puolet ajasta metsässä juoksua, ja iltalenkki 1/2h. Tuon lisäksi pääsee välillä takapihallemme juoksemaan!
        Eli ulkoilua kiireisinäkin päivinä saa yht: 1h30min-2h30min.

        Normi päivinä taas remmilenkkeilymäärät ovat: aamupissatus 15min, koulun jälkeen 15min-1h, minä vien töitten jälkeen tai illalla 1-3h lenkille(kävellen,juosten,tai metsävaellus), mutta vien sekä töitten jälkeen että illalla. yht:2h-4h.

        Vapaapäivinäni ja viikonloppuna koiramme ja minun yhteisulkoiluajat ovat: 2h-6h/pv. Lisäksi aina halutessaan koirat pääsevät takapihalle itseksensä touhuamaan!

        Sairaana ollessanikin koiramme saa enemmän lenkkeilyä kuin tuo 1/2-1h päivässä.

        Käyttääkö joku oikeasti koiriansa vain noin vähän lenkeillä?

        Ja ne jotka ihmettelevät että vuorokauden tunnit ei riitä enempään:

        Katsokaa vähemmän tv:tä! Meillä on 2alakouluikäistä harrastavaa lasta ja silti ehdimme aina tarjota koirille ulkoilua yli 1h päivässä. Koirat voi ottaa mukaan kun vie lapset treeneihin ja itse harrastaa liikuntaa koiran kanssa sen ajan kun lapsi harrastaa tms. Ja itselläni on niin stressaava työ että on pakkokin päästä esim.metsään koirien kanssa nollaamaan aivot!


    • sasha84

      asuinpaikan ja tuon kiireen takia suosittelisin tiibetinspanielia tai jotain vastaavaa rotua.

    • seurahauva

      Tosiaankin tuo liikuntamäärä riittäisi ehkä jollekin pienelle seurakoiralle, kuten tiibetinspanielille tai mopsille.. Tosin näillekin olisi parempi tarjota enemmän.
      Totta kyllä ettei niiden kanssa vetohiihtoa voi harrastaa.. Ja koska vetohiihtoa ei voi harrastaa kesäisin, pitäisi muuta aktiviteettia olla enemmän kuin sen puoli tuntia-tunti. Uskoisin että tällainen olisi itsestäänselvä asia ja ihmettelin hieman aloittajan tekstejä... Tuollainen liikuntamäärä on melkein liian vähän ihmisellekin :D Kai sitä sillä pärjää jotenkuten mutta enempi PITÄISI olla.

    • jkgdkjgkd

      ehkä suosittelisin ottamaan venäjän toyn tai chihuahuan:DDDDD ne ei paljoa liikuntaa vaadi ku on niin pikkuisia.....

      • rokshakri

        Ystävälläni on venäjäntoyterrieri ja hän käy kanssamme lenkeillä.

        Eli olen tuo kirjoittaja jolla on mm.griffon bruxellois ja käymme kiireisinäkin päivinä koiriemme kanssa yli 1h lenkeillä.

        Venäjäntoyterrieri on erittäin energinen rotu vaikka onkin pikkuruinen.
        Kotia tuhoaa ja haukkuaräksöttää pitkin päivää jos lenkkeilymäärät päivässä jäävät alle 2h!


    • rillabarbi

      Voi hyvää päivää...
      Minulla on pieni todella hoikka perhoskoira nuori 7kk jonka kanssa lenkeillääm yleensä PER lenkki 1h joskus jopa 3h puoleen... Tollaisella 30min lenkillä päivässä, meidän koira ei olisi ede shengissä...

      • rillabarbi

        Eli toisin sanoen alottelijalle ei sopisi mikään koira rääkkäsi sen kuoliaaksi


      • reijoo45
        rillabarbi kirjoitti:

        Eli toisin sanoen alottelijalle ei sopisi mikään koira rääkkäsi sen kuoliaaksi

        ehkä sitten aloittajan on vielä odotettava sitä aikaa jolloin pystyy paneutumaan rotuun ja antamaan sille oikean lenkkimäärän tai otettava pieni energisen itsenäisen rodun. Perhoskoira on energinen rotu kuten russelit mutta ehkäpä japanin chin tipsu mopsi tai pekingeesi tms. Pieni kokoinen ja matalaenerginen koira on ihan yhtä hyvä valinta kuin isokin.

        Haluaako olla itsekäs vai ajatella myös koiran parasta ja valita rotu sen mukaan. Tai muutettava lenkki minimi tunniksi mieluiten 1,5h per pv ja vkl enemmän. Ja silloin voi valita keskitaso energisen rodun vaikka cockerin, russelin etc.


      • somppuuh
        reijoo45 kirjoitti:

        ehkä sitten aloittajan on vielä odotettava sitä aikaa jolloin pystyy paneutumaan rotuun ja antamaan sille oikean lenkkimäärän tai otettava pieni energisen itsenäisen rodun. Perhoskoira on energinen rotu kuten russelit mutta ehkäpä japanin chin tipsu mopsi tai pekingeesi tms. Pieni kokoinen ja matalaenerginen koira on ihan yhtä hyvä valinta kuin isokin.

        Haluaako olla itsekäs vai ajatella myös koiran parasta ja valita rotu sen mukaan. Tai muutettava lenkki minimi tunniksi mieluiten 1,5h per pv ja vkl enemmän. Ja silloin voi valita keskitaso energisen rodun vaikka cockerin, russelin etc.

        Hei, sopisiko sinulle vaikka cockerspanieli tai fieldspanieli? Pidätkö spanieleista? Suosittelisin sinulle jotaikin keskikokoista spanieli rotua tai vaikka: keeshond, keskikokoista- tai kääpiövillakoiraa, labraduudeli/labradoodle, parsonjackrusselli, novascptiannoutaja, kooikeehondje olisi hyvä, amerikancockeri, japaninpystykorva, kääpiösnautseri, schipperke, suomen- tai ruotsinlapinkoira, lancashire heeler, joku keskikokoinen sekaroruinen koirakin saattaisi sopia ! :)


    • ameeeeba

      Tuo liikuntamäärä ei sovi kyllä toivomillesi roduille. Lähinnä näille seurakoira-roduille, jos niillekkään.

      Älä hanki koiraa, jos sinulla ei ole aikaa liikkua sen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe