Toistuvien keskenmenojen jälkeen onnistunut raskaus?

Alkaa jo toivo mennä...

Onko kellään onnistunut raskaus 2 tai useamman keskenmenon jälkeen? Mulla on vuoden sisällä nyt toinen keskenmeno, eka oli rv5 0, tää toka nyt rv8 6, tai satavarmaa ei ole onko keskenmeno mut tod.näk. on. Kannattaako enää yrittää? Ekaan raskauteen meni pari vuotta... Onko kellään tutkittu toistuvia keskenmenoja ja onko syytä löydetty?

21

11954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...kohtalotoverisi..

      Vuonna 2008 sain vuoden sisään 3 keskenmenoa. Kaikki menivät spontaanisti kesken, vuoto alkoi rv5 , rv6 ja rv7 . Kolmannen keskenmenon jälkeen menin yksityiselle gynen juttusille. Hän teki normaalin tarkastuksen ja totesi, että ainakaan mitään rakenteellista vikaa minussa ei ollut. Verikokeissa kävin, joista katsottiin mm. kilpirauhasarvot. Niissä ei mitään poikkeavaa. Sitten sain lähetteen julkiselle puolelle spr:n verikokeisiin ja kromosomitutkimuksiin, jotka siis otettiin sekä minusta, että miehestäni. Ihan verikokein tuokin siis tehtiin. Helppo homma. Tuloksia mentiin sitten kuulemaan myös sinne julkiselle puolelle ja niistähän syy selvisi. Minulla oli veren hyytymistekijöissä pientä häikkää. Lääkäri määräsi aloitettavaksi heti minidisperiinin syönnin. Se auttaa raskaaksi tulossa, sekä estää keskenmenoja. TUlin jälleen heti raskaaksi ja söin disperiiniä rv15 asti. Kaikki sujui hyvin. Loppuraskaudessa jouduin vielä pistoksina pistämään verenhyytymisenestolääkettä, koska veritulpan riski loppuraskaudessa ja synnytyksessä oli kohdallani suurempi. Nyt meillä on ihana 8kk ikäinen vauva ja kaikki meni hyvin.
      Älä luovuta. Vaadi ainakin nuo verikokeet ja ehdottomasti tuo spr:n verikoe. Yksityisen kautta saat lähetteen varmasti joutuisammin. Syy voi olla todella pieni, joten se kannattaa selvittää. Meilläkin oli noin pienestä kiinni ja olin jo valmis luovuttamaan ennen noita tutkimuksia.
      Epätoivo ja tuska jokaisen keskenmenon jälkeen on valtava ja kun samaan aikaan kuulee vauvauutisia muilta ystäviltä, on se raastavaa.
      Jaksamista ja onnea teille! Älä luovuta!

      • hgiehghri

        heip! Sinulla on ollut onnea matkassa. Minulla 7 keskenmenoa. Kolmessa viimeisimmässä söin myös disperiiniä ja piikitin hepariinia..niistä ei ollut mitään apua. 3 vuotta viimesimmästä keskenmenosta, olemme jättäneet yrityksen. Nyt muita tulevaisuuden suunnitelmia.. =) Minulla siis häikkää hyytymistekijöissä. Onko muita jolle ei "hoidot" auta. Netissä en ole nähnyt ketään jolle tämä hoito ei olisi auttanut..paitsi itseni..
        Toivon kovasti onnea!!


      • Anspa

        Moikka!
        Kuinka nopeasti pääsitte kromosomi ja spr:n tutkimuksiin keskenmenon jälkeen? Eli koska aivan tarkalleen?


    • jessi--84

      älä luovuta tai luovu toivosta vielä.minulla oli kohdunulkopuolinen raskaus 2002(vahinko silloin kondomi petti)myöhemmin miehen kanssa päätettiin alkaa yrittämään lasta ja vuosi meni että tuli positiivinen tulos noh se meni kesken heti alkuun rv5 2(spontaanisti)tämän jälkeen odotin kuukautiset ja yritettiin taas josta plussa ja taas km mutta viikolla 8(kaavinta).olin menettää toivoni ja muutama kk väliä ja olin taas raskaana epäilin taas menevvän kesken ja kokoajan pelkäsin että alan vuotaa mutta tämä meni loppuun asti ja yliajalla 41 4 syntyi tyttö käynnistyksellä..jälkitarkastuksen jälkeen alettiin taas peti puuhiin ja antaa tulla perään jos on tullakseen ja meni kesken mutta en luovu toivesta vieläkään..raastavaa tämä on ollut ja kipeää joka kerta todella tehnyt mutta eteenpäin on mentävä ja vaan yritettävä..älä sinäkään vielä oikeasti menetä uskoa.minua ei ole tutkittu

    • hmmmmm,,

      Kyl se vielä voi onnistua...itsellä on ollut 3 ulkopuolista raskautta ja 6 keskenmenoa enkä sitten edes tullut raskaaksi kuin vasta 6v. viimeisimmästä keskenmenosta (lopetin jo uskomasta et raskaaksi enää ikinä tulen ja lääkäritkin sanoi et noin 10% mahdollisuus tulla raskaaksi enää) nyt oon rv 26 4 ja kaikki hyvin ainakin vielä,vaikeeta tää on ollut kun kokoajan pelkää jonkin olevan pielessä ja säikähtää pienimmistäkin kivun tunteista...

      älä stressaa vaan anna asioiden edetä omalla painollaan,helppoa se ei ole.

    • töpsi

      kaksi keskenmenoa takana ja ja yli vuosi eikä uutta raskautta. Ehkä ei ei tarkotuskaan.. Niin on raskasta. Eli hetken onnen kukkuloilla ja nyt ei natsaa ja ehkä pelkäis vaik tuliskin raskaaksi. Ihme vuoristorataa tää tunteet. Keskenmeno on jotain niin kauheeta ettei sanoin voi kuvata.. Kukaan ei voi voi oikeesti tajuta. Kotona joutu ekan kaa viel syömään ne pillerit et kaikki "tavara tulee ulos" Itellä viikot 11 ja 15. Jos on saanu km viikolla 5. Suru sekin. En voi kuvitellakaan et joku joutuu synnyttämään kuolleen lapsen esim. viikko 20.

    • sharie_

      mulla kans kaksi keskenmenoa takana..03/11 ja 09/11 eli viimeisin muutama päivä sitten. Eka viikolla 8 ja tämä toinen viikolla 7. Tämä on henkisesti järkyttävän raskasta..kaikki ne ajatukset vauvasta, ne unelmat alkaa sillä sekunnilla kun raskaustesti näyttää plussaa ja sitten kun ne unelmat ja toiveet viedään..se on aina pieni kuolema :´(
      Ny on vielä liian aikaista miettiä jaksaako vielä yrittää..toivoa ei saisi menettää, mut joskus se on helpompaa kuin jatkuva tuska ja pelko.

    • O

      Moikka,
      Itselläni on ollut useita keskenmenoja ( rv 6.-13.) esikoisen ja kuopukseni välissä.
      Mitään syytä näille keskenmenoille ei löytynyt tutkimuksissa.
      Minulle kokeiltiin myös hep.pistoshoitoja mutta niistä ei ollut apua ja viimeinen onnistunut raskaus johti tyttäremme syntymään 2009 lääkäri Veli-Matti Ulanderin avulla. Tässä viimeisessä raskaudessa söin hänen määräämiänsä lääkkeitä jotka todenäköisesti auttoivat.
      Toivottavasti joku muukin saisi tästä apua.

      • Liina77

        Hei,
        pakko kysyä, mitä lääkkeitä Ulander määräsi?
        Itsellä on kahdeksan keskenmenoa takana, ei mitään syytä ole löytynyt. Kaikki mahdollinen tähän liittyvä tutkittu. Ja mikä ihmeellisintä, meilläkin on entuudestaan lapsi, nyt 6-vuotias.


      • Epätoivoinen12

        Minuakin kiinnostaisi!


    • surullinen1

      Olimme yrittäneet jo saada lapsia kolme vuotta. Kolmen vuoden kohdalla aloimme saamaan lapsettomuushoitoja (inseminaatio), joista ei tullut tulosta. Ensimmäinen raskaus alkoi spontaanisti hoitojen "kesälomatauolla" ja se tuli miltein samoin tein myös ulos. Toinenkin raskaus alkoi heti perään spontaanisti, mutta se tuli raskausviikolla 6 ulos itsekseen... kolmas raskaus eteni aina sinne viikolle 7 saakka, jollon menimme luottavaisin mielin ultraan ja siellä todettiin tuulimunaraskaus.... onko teillä muilla ollut kuumetta ennen keskenmenoja? Itselläni on aina noussut kuume (37,5-38,5) kuudennen viikon alussa ja sitä viikko ja tullut aina kesken... Tämä on ollut kyllä ihan hirveää. Taas yhdestä hoitokerrasta menty eteenpäin-> ilman tulosta. Nyt alkoi "kesälomatauko".

    • pinks

      O, kiinnostaisi kovasti tietää, mitä lääkkeitä Ulander sinulle määräsi!
      Olisin tosi kiitollinen, jos voisit kertoa!

      • Pimpulainen

        Ei taida O olla linjoilla. Onhan hänen kirjoittama vastaus viime vuodelta. Itsekin tosin oisin kovasti kiinnostunut näistä lääkkeistä.

        Olen juurikin toipumassa keskenmenosta joka tuli rv 18 3 (odotin kaksosia), aiemmin takana yksi tuulimuna raskaus viime syksyltä.


    • downup

      itselläni 2008 kaksi keskenmenoa, silloin alko se jauhanta 'luonto hoitaa...' 09 kuitenki saimme ihanan terveen tytön, ja raskaus meni, voisko sanoa liianki hyvin :) mutn ta sen jälkeen on tullut kolme keskenmenoa. ja nyt olen olen raskaana noin 7 viikol, pelottaa ja ahdistaa ihan hirveästi. mietin vaan mitä tekisin että saisin ajatukset muualle. onhan tätä alettu tutkimaan keväällä, mutta lapsettomuus puoli on ollu kesän kiinni, niin saan kuulla tuloksen vasta syyskuun alussa. ja jos sieltä löytyis nyt syy, et olisi esim. hyytymistekijöis häikkää, mitä epäiltiin. nii mietityttää vaan että onko se nyt jostain muutamas viikosta kiinni, jos ei olekkaan enää mitään tehtävis, mutta aikasemmin olis ollu? tää ahdistus ei nyt ainakaa mitää hyvää tee. mut minkäs tekee kun on tämmönen...

      • downup

        nii siis olin verikokeissa tuossa alkukesäst, niiden tulokset :)


      • asadsda
        downup kirjoitti:

        nii siis olin verikokeissa tuossa alkukesäst, niiden tulokset :)

        Mulla eka km marraskuussa 2010 ja sitten tulin ilman kuukautisia raskaaksi. Syntyi ihana poika. Nyt kesällä 2012 uusi KM rv 8 (tai huomattiin vasta rv 12). Kovasti olisi toiveissa vielä yksi raskaus. Tsemppiä kaikille, kyllä se on mahdollista!


      • paukkis1
        asadsda kirjoitti:

        Mulla eka km marraskuussa 2010 ja sitten tulin ilman kuukautisia raskaaksi. Syntyi ihana poika. Nyt kesällä 2012 uusi KM rv 8 (tai huomattiin vasta rv 12). Kovasti olisi toiveissa vielä yksi raskaus. Tsemppiä kaikille, kyllä se on mahdollista!

        Hei

        Kerron vain, että ei kannata luovuttaa ja kannattaa mennä esim väestöliiton asiakkaaksi... minulla oli toistuvia keskenmenoja ainakin 7... ja kaikki menivät hetin alussa... KAIKKI tutkimukset tehtiin ja aina sama homma... aloin joka kierrossa käyttämään keltarauhashormonia ja pistämään hepariinia, ja niinpä sain vuoden 2008 lopussa terveen poikavauvan! JOS vaan jaksatte pyytää kaikki mahdolliset avut niin se voi onnistua, tsemiä kaikille!


    • odotellessani

      Mullakin oli keskenmenoja pitkällä aikavälillä. Sitten mainitsin lääkärille vertaohentavista lääkkeistä sekä kortisonista.
      Verenohennuslääke siis estää tukoksia ja kortisonin pitäisi auttaa alkion kiinnittymisessä ja kortisoni ei muuten ole haitallinen alkuraskauden aikana.
      Minulla ne auttoivat. Mutta tuo hyytymistekijähäiriö on vieras mulle, jos sanotaan, että sen takia ei tule raskaaksi. Jos tulee useampi keskenmeno, niin minun mielestäni lääkärin pitää tutkia jo tarkemmilla tutkimuksilla, että mistä johtuu, ainakin lapsettomuushoidoissa tekevät kuulemma niin.
      Itsekin oli pettynyt ja oli raskasta jatkaa aina uudestaan. Mutta on niin hienoa, kun ei antanutkaan periksi. Mutta onhan se valitettavaa, jo ei saa lasta, siltikin haluaisin tietää todellisen syyn miksei onnistu vaikken koskaan saisi lapsia, pahinta on epätietoisuus. Tsemppiä.

    • Toivoa on

      Moi! 4 varhaista keskenmenoa parin vuoden sisään. Nyt menossa rv 15, ja tähän mennessä kaikki hyvin :) en tehnyt mitään muuta erityistä, kuin vaihdoin duunia juuri ennen tätä raskautta.

      • Lapseton

        Onko sinulla ennestään lapsia? Kävitkö niiden 3 jälkeen jossakin verikokeissa tai muissa? Minulla on vuoden sisällä ollut 3 keskenmenoa rv 5-6, ja olen kans miettinyt, että olenko niin stressaantunut tästä työstä, että voisiko se auttaa, mutta tosiaan itse ei voi keskenmenoja estää, mutta voisiko olla osa syy näihin.


      • pettymysten valo
        Lapseton kirjoitti:

        Onko sinulla ennestään lapsia? Kävitkö niiden 3 jälkeen jossakin verikokeissa tai muissa? Minulla on vuoden sisällä ollut 3 keskenmenoa rv 5-6, ja olen kans miettinyt, että olenko niin stressaantunut tästä työstä, että voisiko se auttaa, mutta tosiaan itse ei voi keskenmenoja estää, mutta voisiko olla osa syy näihin.

        Kyllä se voi olla. Itselläni meni 2011 keväällä kaksosraskaus(rv 6 ) kesken ja syksyllä yksi raskauden alku (rv7 ) keskeyty. Työllä on iso merkitys, stressillä ja surulla. Täytyis vaan pystyä kytkemään kaikki sellaiset asiat pois mielestään, mitkä altistaa. Ja työllä on siinä mielessä, että jos on muutenkin "altis" keskenmenoille, ni stressaava työ/ fyysisesti raskastyö ei ole hyvä asia. Mulla tapahtu liuta hoitovirheitäkin noissa raskauksissa, mutta viimisen keskenmenon jälkeen mulla tulehtu kohtu ja munasarjat jotka taas johtivat siihen, että munatorvet menivät täysin tukkoon tulehduksen ansiosta. Lopulta raskauduin ivf hoidolla. Ja voin sanoa, että pelkäsin pahinta koko raskauden. Mutta onnesta kaikki meni muuten hyvin, mitä nyt raskaan työntakia syntyi ennenaikaisesti rv 35. Eli muistakaa hakea saikkua jos siltä tuntuu, ja jos joku äitiyslääkäri ei kirjota sairaslomaa, kun kuvittelee tietävänsä paremmin, hakekaa vaikka yksityiseltä sairaslomaa. Mun lapseni olisi tullut jo aiemmin pihalle, mutta hain kans yksityiseltä sairaslomaa, koska äitiyslääkäri ei sitä kirjoittanut. Jalat olivat kuin lyhtypylväät nesteturvotuksesta, verenpaine 150/100, ja kohdunsuu pehmennyt rv30. Kyllä siinä hoitovirheestäkin ilmoitus lähti, ja ihan yksityisen kehotuksesta. Nyt mun lapsi on 4kk 16pv, ja täysin terve ja ihana =) Synnytyksen ansiosta myös munatorveni, ainakin jompikumpi on todennäköisesti auvennut, koska olin uudestaan raskaana, mutta maanantaina juuri sain huonoja uutisia, että on keskeytynyt. Ja tänään haen tyhjennyslääkkeet. Mutta se keskeyty taas koska synnytyskään ei mennyt ihan putkeen ja istukka jouduttiin irroittamaan leikkaussalissa ja kaavinta tekemään. Kohdunkalvo ei ollut kerinnyt viellä kasvamaan kunnollisen kokoiseksi. Mikä hauskinta, 02.04.2014 kävin juuri jälkitarkastuksessa, ja mulle sanottiin, et ens kierrolla kohdunkalvo on jo tarpeeksi paksu uuteen raskauteen. Ja kuis ollakkaan 10.04 tein positiivisen testin, tiesin jo silloin että ei tuu menemään loppuunsaakka. Tämän kerroin siksi, että vaikka asiat näyttäisivät kuinka pahalta, älkää heittäkö toivoanne kankkulankaivoon. Ihmeitä tapahtuu ja kaikki on niin kauan mahdollista, kunhan teillä on kohtu tallella =) Mun ei enään ikinä pitänyt saada plussan plussaa testitikkuun ilman, että se alko laitetaan sinne mun kohtuuni. Ja se on ihan huuhaata, että tulee vammasia ja erillaisia lapsia hoidoilla. Ei tule, tai riskit on aivan yhtäisot, ku normaalissakin luomuraskaudessa. Ja se, et ei raskautuminen onnistu yhtään paremmin millään hoidoilla sinäällään. Kohtuun ku se alkio laitetaan, ni on aivan yhtä isot mahdollisuudet tai pienet miten sen haluaa ilmaista, että se sinne tarttuu kiini. Eli luonto hoitaa asian tässäkin suhteessa. Ei ole automaattista, että onnistuu ja ainakaan kerrasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe