Paineen tunne otsalla, valoarkuutta ym.

Näillä eväillä

Heih. Olen tuskastellut viisi kuukautta otsapaineen ja valoarkuuden, ääniyliherkkyyden, epätodellisen olon ja puutumistunteiden kanssa (vasen käsi ja pieni pistely kasvoissa - silmien välissä ja nenävarressa).. Myös elohiiri jaksaa kiusata vasenta silmää (tuota ennen myös "suonenvedon" tuntuinen nykiminen samaisessa), sekä on ajoittain hankala erottaa, kuinka kaukaa esim. auto on tulossa - ennätänkö tien yli.
Myös kovista päänsäryistä olen koko elämäni kärsinyt, vaan noita ei koskaan tutkittu ja kiltisti olen buranani niellyt.

Ikäviä oireita, jotka aiheuttavat huolta entisestään.
Sain kontolleni PTSD:n psykiatrin mukaan, joka voisi itsessään selittää monet oireistani, mutta viisi kuukautta noita vietäviä kuunnellen on melko pitkä aika.
Tokihan oireet voisi selittää myös niska- ja hartiajumillakin, ja kenties lukuisilla muillakin diagnooseilla.
Vaan osaako kukaan sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, kannattaako vaatimalla vaatia magneettikuvaus tai kuinka edetä? Tuosta psykiatri jo alkuun mainitsi, jollei oireet ala kadota, mutta ei oikein ole vielä saanut tuulta siipien alle tuokaan.. Masennus-diagnoosin saaneena on todella vaikea saada asianmukaista hoitoa, joten olen siis puun ja kuoren välissä ja lähes valmis odottamaan aina oireiden pahenemista, jollei näyttöä jo nyt ole neurologiselle alueelle.

Mitä tuumaatte?

9

7607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvaukseen vaan

      mikäli et pääse tutkimuksissa terveyskeskuslääkärin kautta eteenpäin, niin sinun kannattaisi tilata aika yksityiselle neurologille ja näyttää hänelle edelläolevan kirjoituksesi mukainen selostus tilanteestasi ja pyytää lähete sairaalaan magneettikuvaukseen.
      Jo kovat, vuosikausia kestäneet päänsäryt antaisivat siihen aiheen. Lisäksi sinulla on useita muita oireita, joiden perusteella mielestäni magneettikuvaus olisi aiheellinen.

      Vaikka maallikko olenkin, niin kokemusta on n. 40 v, kun olen seurannut läheltä vakavan neurologisen sairauden aiheuttamia mitä erilaisempia oireita.

      • Näillä eväillä

        rohkaisusta.

        Mietin, tuleeko yksityisen neurologin sairaalakuvauksiin laittama lähete maksamaan muutakin kuin itse neurologin vastaanottomaksun? Ja kuinkahan paljon oma osuus moisesta mahtaa olla?

        Täytyy alkaa punomaan sotasuunnitelmaa, eihän tästä muutoin mitään tule. Saisi sentään mielenrauhan, että on ainakin pää tutkittu.


      • Edellinen
        Näillä eväillä kirjoitti:

        rohkaisusta.

        Mietin, tuleeko yksityisen neurologin sairaalakuvauksiin laittama lähete maksamaan muutakin kuin itse neurologin vastaanottomaksun? Ja kuinkahan paljon oma osuus moisesta mahtaa olla?

        Täytyy alkaa punomaan sotasuunnitelmaa, eihän tästä muutoin mitään tule. Saisi sentään mielenrauhan, että on ainakin pää tutkittu.

        Yksityisen neurologin vastaanottomaksu riippuu kai vastaanottoajan pituudesta, mutta en minä ainakaan ole huomannut, että lähetteen tekeminen sinänsä maksaisi erikseen.
        Magneettikuvaus sairaalassa maksaa ainoastaan poliklinikkamaksun. TYKS:ssä se oli viime vuonna 27,40.

        Neurologi saattaa ensin ehdottaa yksityisen lääkäriaseman magneettikuvausta, mutta kyllä me ainakin olemme aina pyytämällä saaneet lähetteen sairaalaan. Tosin odotusaika voi olla melko pitkä.

        Yksityiseen kuvaukseen pääsee nopeasti, mutta se on kallis, vaikka Kelakin maksaa osan.


    • sibyl

      Mulla on aika samanlaiset oireet, ja mä sain diagnoosiksi jännityspäänsäryn sekä migreenin. Lääkitys on heikentänyt oireita ihan selkeästi, ja kestän nykyään jo kotivalot sekä auringonvalon. Myös etäisyyksien hahmottamisongelmat ovat häipyneet ja uskallan taas ajaa autoakin.

      Mun terveyskeskus lääkäri otti tosissaan mun oireet, ja kirjoitti lähetteen neurologille. Lähetteessä hän mainitsi, että tarvittaisiin tutkimusaika pian, koska en voinut käydä töissä. Ensimmäinen yhteydenotto sairaalasta tuli pari viikkoa lähetteen jälkeen ja sain ajan tietokonetomografiaan, jossa mun aivot kuvattiin varjoaineen kanssa ja ilman. Näin suljettiin pois aivokasvain yms. Neurologi oli ihan varma mun oireideni perusteella että mulla on migreeni ja jännityspäänsärky yhtä aikaa, ja nuo yhdessä saavat aikaan nämä hämmentävät oireet.

      Yksityisellä puolella magneettikuvista jää itselle maksettavaksi n. 500 € lääkärinpalkkio joka on varmaan n. 70 € mahdolliset verikokeet. Mutta anna lääkärin päättää kummat kuvat otetaan, tietokonetomografia vai magneetti. Magneettikuvista näkee kuulemma paremmin esim. ms-taudin, kun taas tietokonetomografialla näkee paremmin verisuontentoiminnan sekä kasvaimet. Kannattaa miettiä myös Tallinnaa yhtenä vaihtoehtona. Tutkimukset siellä voivat tulla edullisemmaksi, ja myös Tallinassa tehdyistä lääkärireissuista saa Kelan korvaukset.

      • Näillä eväillä

        Jännityspäänsärkyä on uumoiltu aiemmin, muttei koskaan tutkittu sen koomin. Tiedän kyllä, että niskat ovat jumissa ja sain lähetteen hierojalle, joka saa ensi viikosta katsoa tarkemmin, mikä on tilanne. Mutta kuitenkin oireet ovat ajoittain niinkin sietämättömät, että toki pelkää pahinta ja haluaisi todella tutkituttaa tarkemmin, ettei mitään jäisi arvailujen varaan ja ylimääräiseksi stressiksi.
        Mitä lääkkeitä tarkemmin käytät migreeniin ja jännityspäänsärkyyn?

        Mutta mielenrauhaahan se toki toisi, että saisi tiedon päänsä sisällöstä.
        Täytynee siis varata aika ihan yksityiselle neurologille ja pyytää lähetettä sairaalan magneettiin, jollei TK tuota tulosta.


      • sibyl
        Näillä eväillä kirjoitti:

        Jännityspäänsärkyä on uumoiltu aiemmin, muttei koskaan tutkittu sen koomin. Tiedän kyllä, että niskat ovat jumissa ja sain lähetteen hierojalle, joka saa ensi viikosta katsoa tarkemmin, mikä on tilanne. Mutta kuitenkin oireet ovat ajoittain niinkin sietämättömät, että toki pelkää pahinta ja haluaisi todella tutkituttaa tarkemmin, ettei mitään jäisi arvailujen varaan ja ylimääräiseksi stressiksi.
        Mitä lääkkeitä tarkemmin käytät migreeniin ja jännityspäänsärkyyn?

        Mutta mielenrauhaahan se toki toisi, että saisi tiedon päänsä sisällöstä.
        Täytynee siis varata aika ihan yksityiselle neurologille ja pyytää lähetettä sairaalan magneettiin, jollei TK tuota tulosta.

        Migreenin estolääkkeenä käytän Triptyliä 10-30 mg päivässä. Alunperin tarkoitettu masennuslääkkeeksi, mutta nykyään käytetään pienellä annostuksella kipukynnyksen kohottamiseen ym.

        Täsmälääkkeenä mulla on Zomig 2,5 mg, mutta koska mulla on päivittäinen päänsärky, mun täytyy valita koska käyttää sitä. Tosi kallis lääke, eikä neurologi muutenkaan suosittele ottamaan sitä kun kerran kuukaudessa. Joten mä oon pahoihin päänsärkyihin, joita tulee nyt Triptylin ansiosta vaan 2-3 krt/kk, ottanut vuorotellen Panadol 1000mg, Burana 800 mg , Panacodia ja Zomigia. Panadol ei aina tehoa, mutta on vatsaystävällinen, Burana pilaa mahan, Panacod on vatsaystävällinen mutta siihen tulee helposti riippuvaisuus ja Zomigiakaan ei saa ottaa liian usein, joten siksi tuo vuorottelu. Hankala yhdistelmä tämä migreeni ja herkkä maha.


    • apua kaipaava

      en osannut aloittaa uutta keskustelua joten tungin tämän nyt tähän :---D. eli, olen kahdeksannella luokalla oleva tyttö ja mua on vaivannut ennen joulua alkanut lähes jokapäiväinen huimaus. tuntuu että silmät vaan pyörii päässä eikä pysty paljoo keskittyyn siihen mitä katsoo eikä aina saa selvääkään esim. elokuvan tekstityksestä. ennen ei oo koskaan ollut tällasta. tähän liittyy myös pahoinvointia ja välillä oksetusta ja päänsärkyä. vatsaakin turvottaa ja mahassa kiertää kummallisesti, selälläni en voi maata kauaa. nyt sitten tänään katoin wikipediasta aiheesta lapamato, ja oireet viittaavat siihen (mulla on siis kaikkia näitä oireita) sekä myös jatkuvaa nälän tunnetta tälläkin hetkellä (tosin vielä en ole syönyt mitään). en tarkkaan muista milloin mutta yhtenä päivänä telkkaria katsoessani otsassa tuntui painavaa tunnetta ja tuntui kuin pää olisi vain pudonnut eteenpäin. soitin äsken iskälleni ja pyysin varaamaan ajan lääkärille heti mutta ajattelin kirjoittaa tämänkin tänne jos jollain on ollut samanlaisia oireita ja syy on selvinnyt. usein pitkään itkeminen rauhoittaa oloa tosi paljon eikä ole enään niin paha olo (vaikka yleensä sanotaan että turhaan itket kun ei se mitään auta). ennen joulua kävin myös terveydenhoitajalla ja hän antoi vain minulle lapun jossa luki "syö kuudesti päivässä pitäisi hakea jotain närästyslääkettä apteekista". närästystä tämä ei kyllä ole, ja tähän liittyy yleisesti myös tavallista kovempi väsymys. hemoglobiini on otettu syksyllä ja anemiaa ei ole.

      kiitos jo etukäteen, toivon pikaisia vastauksia :)

    • noMS

      Samat oli kyllä oireet,vaan näkökyky puolittui lopullisesti toisesta silmästä ennenkuin uskoivat. Sitten tulikin kiire... Vuosia tietysti oli nuo oireet jollain tavalla nostaneet päätään. (en voinut vain kuvitella yhteyttä tähän tautiin,huoh)

    • Anonyymi

      Itsellä samoja oireita. Saitko selvyyttä asiaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe