Taka kaarien vaihdosta

Bluebird

Kysyisin teiltä viisaat miten takakaaret vaihdetaan oikea oppisesti auto on nissan bluebird -90 ja siinä on tosi lahot taka pyöräkoteloiden kaaret.

mulla on kunnon mig hitsit ym tarpeelliset vehkeet käytössä joten aattelin kokeilla vaihtaa ite...

Kysäsin korjaamoista niin ei pystys millään sinne viemään tuota romua hitsattavaksi.

kiitos teille vastanneille...

10

10342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-toyotisti

      Vai on luupään kaaret muuttumassa isänmaaksi.

      Hitsaushommaan kannattaa ottaa mukaan vesisanko ja iso rätti, rälläkkä, silmä ja kuulosuojaimet, vasara, vaahtosammutin(jos on), ja paljon muutakin tarpeeelista ja tarpeetonta tykötavaraa.
      MUISTA IRROITTAA AKUN JOHDOT!

      Kaarien hitsausurakka alkaa kunnollisella paikkojen puhdistuksella ja tutkimisella. Katselet ja vähän mittailet mistä ja kuinka paljon pitää ottaa peltiä pois uuden tieltä.

      Samalla kannattaa tehdä hitsin maattokaapelille sopivaan kohtaan mahd. lähelle hitsattavaa kohdetta maattopiste johon kaapelin sa hyvin kiinni.
      Kaarista leikataan riittävä määrä peltiä, ei pelkkä ruostekohta vaan terveelle pellille asti peltiä pois ja sovitetaan uusi ehjä pala tilalle.

      Uusi pala "heftataan" kiinni autoon noin 5-7 cm välein. Tämän jälkeen aloitetaan hitsaus, ja edetään pieninä matkoina, max. n. 5cm kerrallaan. Hitsauksessa edetään pieniä matkoja ja hitsauspaikkaa vaihtaen. Syy tähän on pellin vääntyminen hitsauksesta tulevan lämmön johdosta. Toki kerralla voi raapaista koko kaarenkin mutta onmpa siinä hommakin saada sitten siistin näköiseksi työnsä. Tässä kohti apuna voi käyttää vesisankoa ja rättiä pellin jäähdytykseen, nopeuttaa hommaa jonkin verran.

      Älä unohda palovartiointia, tai ota joku kaveri viereen palovahdiksi, sanko ja rätti on tässäkin oiva apu, vaahtosammutin on sitten hätävarana ja henkisenä tukena.
      Muista suojata hitsisauma kunnolla korroosion välttämiseksi.
      Täämän jälkeen vain mahdollinen hitsisaumojen siloittelu rälläkällä(älä hio liikaa), pakkelointi ja maalia päälle ja valmista tuli.

      Jos tuntuu epävarmuutta hitsauksesta niin kannattaa harjoitella sopivilla pellinpaloilla millä virralla ja langansyöttönopeudella tulee parhainta jälkeä. Homma vaatii jonkin verran opettelua, mutta ei ole ylivoimaisen vaikeaa kunhan malttaa tehdä riittävän hitaasti ettei tule sutta.
      Eipä kait muuta, reipasta mieltä vain remppaan ja muista että maltti on valttia.

      • bluebird

        Kysyisin vielä että miten sisä lokasuoja laitetaan kaareen hisillä kun se on mätääntynyt aika pahasti...


      • Mikitön

        asiallinen ohje, taidanpa hommata hitsauskoneen.
        Oisko 0.8 pelti sopiva "helmaan"


      • Jani

        Tuossa kun mainittii tuo 5 cm. niin älä missää nimessä vesä sitä yhtä soittoa. sen jos teet, niin voit olla varma että pelti vetelee ja paljon. Itse olen noita kaaria hitsannut ihan piste, ja märkä sieni päälle, ja muualta piste, ja taas märkä sieni. Ja näin edeten koko sauman hitsanut. Hidasta, mutta eipä ole paljoa kittausta tuon jälkeen :)


      • ei-toyotisti
        Mikitön kirjoitti:

        asiallinen ohje, taidanpa hommata hitsauskoneen.
        Oisko 0.8 pelti sopiva "helmaan"

        Tuollainen 0,75 mm molemminpuolin suojattu autopelti käy hyvin. Hitsatessa suojaus kyllä palaa pois sellaisina haituvina, mutta hyvä sinkkimaali sauman päälle ja tähän kunnon maali ja suojaus niin hyvä tulee.

        Kynnyskotelot olen itse hitsailut 1 mm pellistä. Kynnyskoteloissa kannattaa ensin putsailla paikat kunnolla ja suojata uudestaan. Pokkauttaa sitten peltifirmassa uudet helmapellit ja hitsaa kiinni. Muista tehdä tulpattavat vedenpoistoreiät koteloihin ja siitä vain pitkällä letkulla kotelomassaa reilulla kädellä sisiään.


      • ei-toyotisti
        bluebird kirjoitti:

        Kysyisin vielä että miten sisä lokasuoja laitetaan kaareen hisillä kun se on mätääntynyt aika pahasti...

        Tuo onkin jo isompi hommeli, sisälokarien uusiminen. Isompi siinä mielessä että jos ei jostain löydä vaihtokelpoista osaa jonka voi suoraan hitsata vanhan tilalle.

        Jos ei vaihto-osaa löydy, pitää kaari tehdä itse. Pellistä leikataan kaaren muotoon sopivia peltikaistaleita jotka hitsataan kiinni kaareen koko matkalta ja toinen pää sitten ehjään peltiin kiinni.

        Peltikaistaleiden sovittelussa iso apu on pahvista joista tehdään joka kaistaleelle oma sapluuna jonka mukaan pellistä leikattava kaistale tehdään. Kaistaleen leveys vaihtelee korjattavan kohdan mukaan, suorat kohdat voi vetää isommilla paloilla, kaarevat kohdat taasen on tehtävä pienemmistä paloista, ja elä edes kuvittele että jälki olisi lähellekkään niin siisti kuin pokattu sisälokari. Tosin lokarithan jää ulkopuolelta massan alle ja sisäpuolen peittää verhoilut, joten ei isommin haittaa.


      • ei-toyotisti
        Jani kirjoitti:

        Tuossa kun mainittii tuo 5 cm. niin älä missää nimessä vesä sitä yhtä soittoa. sen jos teet, niin voit olla varma että pelti vetelee ja paljon. Itse olen noita kaaria hitsannut ihan piste, ja märkä sieni päälle, ja muualta piste, ja taas märkä sieni. Ja näin edeten koko sauman hitsanut. Hidasta, mutta eipä ole paljoa kittausta tuon jälkeen :)

        Lueppa uudestaan.

        "Uusi pala "heftataan" kiinni autoon noin 5-7 cm välein. Tämän jälkeen aloitetaan hitsaus, ja edetään pieninä matkoina, max. n. 5cm kerrallaan. "

        Heftillä tarkoitan kiinnityshitsausta, jolla pala hitsataan useista kohdista vain pistehitseillä kiinni paikalleensa. Tämän jälkeen aloitetaan varsinainen kiinni hitsaus.

        Olet kyllä oikeassa että hitsausta tulee suorittaa pienissä erissä ja hitsauskohtaa vaihtaen ettei pelti ala vääntyilemään ja vetelemään, vesisanko ja rätti on oiva apuväline jäähdytyksessä. Tekstissähän lukikin että pieninä matkoina ja max. 5 cm kerrallaan, 2-3 cm on sopiva matka kertavetoon, mutta jos kaaren loppuun jää n. 5 cm kaistale, olen kyllä vetänyt sen matkan kerralla valmiiksi koska ei se pelti siellä enää niin vetele koska kiinnitys on jo tukeva ja hitsaus loppuu kaaren alaosaan.

        Se hyvä puoli tuossa kaarien hitsauksessa on että kun sen kunnolla tekee niin ei tarvitse tehdä sitä ihan heti toiste samaan autoon.


      • ei-toyotisti
        Mikitön kirjoitti:

        asiallinen ohje, taidanpa hommata hitsauskoneen.
        Oisko 0.8 pelti sopiva "helmaan"

        Eipä sitten hoksannut laittaa tätä samaan yhteyteen kun tuo toinen viesti. No, menkööt yövuoron piikkiin se.

        Sitten se asia. Kuinka paljon tarvitset hitsauskonetta, siis oikeasti.

        Jos käyttö on korkeintaan muutaman kerran vuodessa tai harvempaa, ei ole mielekästä ostaa konetta itselle. jos taasen käyttöä on enemmän, kannattaa satsata laadukkaaseen vehkeeseen suoraan, eli halvat täytelankakoneet tms. kannatta jättää väliin ja satsata suoraan laatukoneesen.

        KE-PÖ:stä löytyy kyllä hitsauskoneita, mutta varaudu siihen että hinta ei ole kirppistasoa.

        Samoin kannataa kysellä rautakaupoista koneita tai vähän käytettyjä hitsejä.


      • seppä

        Ja mikäs onkaa tärkeintää ettei hommaa hyvä työ piloil. Kunnon ruostesuojat kaaren koteloihiin.


    • Autopeltiseppä

      Vanha ketju, mutta lahoo ne kaaret nykyäänkin. Itse laitan koriliimalla kaaret kiinni. Ei ruostu niin helpolla uudestaan. Hitsaamalla jos laitat ni muista laittaa koritina hiotun sauman päälle, kitti päästää kosteuden läpi ja lahoo tosi nopeaan uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe