Vuorohoidosta, kääk!

kohtuutonta....

Eli kummatkin vanhemmat teemme vuorotyötä: minä 3 vuoroo ja mies kahtavuoroo peräkkäin eli ympäri pyöreetä päivää.

No nyt saimme vuorohoidon lapsillemme ja järkytys oli suuri: Eli kun itse menen n.1-1,5h myöhemmin työhön niin se olren MINÄ joka vie lapset aina ja vuorostaan kun minä pääsen töistä aikasemmin niin se olen MINÄ jälleen joka hakee. (ainoastaan kun on yövuoro minulla niin mies vie lapset sillon).

Kysymys kuuluukin että voiko muka olla noin tarkkaa että yhteishuoltajuudessakaan ei voida joustaa sen vertaa että mies veisi välillä joinakin aamuina sen esim. 1,5h aikaisemmin lapset tarhaan (useampi lapsi kuin 2 meillä) vai voiko ne vaatia minun toimimaan kuin joku yh-äiti eli se olen minä ainoastaan jonka harteilla tuo tarha on vuodesta toiseen nyt?? Silloinhan meidän kannattaisi "muodollisesti" olla ns.eronneita ja olisin se yh jolloin hoitomaksut alemmat kuin nyt jota maksamme täyttä hoitomaksua vapaaehtoisesti vielä! Pointti siis tämä että voiko tarha tosiaan vaatia noin kohtuutonta että vain ja ainoastaan toinen vanhempi kantaa vastuun hoidoista vaikka yhteishuoltajuus ja kaiken lisäksi yhdelläkään vapaalla et saaviedä lapsia tarhaan joka sinällänsä hassua koska normaalissa päiväkodissa voi noin toimia eli miksi ei voida välillä viedä tyyliin klo.9-15 ajaksi jotta joskus ehtis hoitaan virallisiakin asioita virastoissa niin ettei siinä ole kaikkia lapsia jaloissa koska siitä ei muuten tule mitään...

Tiedän että vuorohoidossa ei ole subjektiivistä oikeutta kuin taas päivähoidossa on mutta, noihan vuorohoidot kaavailtu lähinnä niin että kummallakin säännölliset tietyt kellonajat kun päästään töistä jollon vanhemmat voi sumplia hakemiset ja viennit erillailla yhdessä. Meillä puolestaan mies kun tekee 15h tai yli/pv töitä ja koskaan ei siis tiedä koska pääsee joten ymmärrän että hakisin lapset kun pääsen töistä mutta eikö olisi muidenkin mielestä kohtuullista tällöin miehen voida viedä lapset aamusta tarhaan. Huom! mies ei siis ole tarhan haun jälkeenkään auttelemassa kotona vaan vielä töissä kun lapset menee nukkuun... Mietityttää kuinka jaksan vuodesta toiseen moista rumpaa: esim. klo.4.30 viimeistään ylös,puen lapset,vien tarhaan, teen 8h töitä ja sitten kiireen vilkkaa haen taas lapset kotio, teen ruuan ja hoidan lapset sekä laitan nukkuun ja taas seuraavana pv:nä samat (yhden lapsen kanssa vaivattomampaa kuin useamman)

Eikö tosiaan ole minkään laista oikeutta ja mihin voisi ottaa yhteyttä kun tarha tuntuu ettei jousta pätkääkään....lakiahan ja säädöksiä vuorohoidosta ei ole olemassa,,,mielestäni kohtuutonta toista vanhempaa kohtaan =( Kumpi on parempi että äiti on arjessa mukana lasten kanssa vai se ettei kykene mihkään ajan kanssa kun palaa loppuun...

35

3619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti 08

      Mulla ei ole kuin yksi lapsi ja teen vuorotyötä ympäri viikon, tosin ei ole yövuoroja tai myöhäisiä iltoja. Lapsi on vuorohoitopäiväkodissa. Muutimme uuden mieheni kanssa yhteen jokin aika sitten ja hänellä ei ole omia lapsia tai kokemusta lastenhoidosta. Nyt kuitenkin päväkoti vaatii että mieheni on hoidettava lasta, koska asuu saman katon alla kanssani. Hän tekee myös vuorotyötä ja käy pitkän matkan päässä työssä. Alkuun teimme niin että lapsi oli hoidossa kun olin töissä eli hoitoajat meni mun työvuorojen mukaan. Mies kyllä pärjää lapseni kanssa hienosti ja osaa hoitaa häntä, on jo kuitenki leikki- ikäinen.
      Meillä on sama juttu päiväkodissa, ettei lasta saa sinne viedä jos on itse vapaalla. Oletko koskaan miettinyt sellaista vaihtoehtoa että saisit päivähoitajan kotiisi, jos lapsia on useampi? Vois onnistua kunnallisellakin puolella. Silloin ei tarvitsisi viedä lapsia mihinkään, säästyisi aamuhommatkin :)

    • selvitys

      Päivähoidon puolelta vastaan:
      Lasten hoitoaika on vanhempien työaika matkat (poikkeuksena yövuorojen jälkeinen lepoaika, jonka tuntimäärä määritellään hoidon puolesta)
      Tämä siksi, että hoidossa ajatellaan lapsen parasta, hänen oikeuttaan omiin vanhempiinsa ja kotiin. Vanhempien vapaa aikaa tai vanhempien tarvetta omiiin asioihinsa ja menoihinsa ei voida hoitaa kunnallisella verovaroin ylläpidettävällä hoidolla, sitä varten on toiset paikat mm. mll:n hoitajat tai yksityiset hoitajat. On aivan sam,a, haluaisivatko vanhemmat sitä vapaa-aikaansa viikonloppuisin, iltaisin tai ennen ja/tai työvuorinsa jälkeen, se ei kuulu kunnalliseen vuorohoitoon, se on vanhepienm itse järjestettävä.
      Hoitopaikka antaa vanhemmille mahdollisuuden työntekoon, ei vapaa-ajan viettoon. Tällä ei ole huoltajuusmuodon kanssa mitään tekemistä. Oli yksin- tai yhteishuollosssa, saman katon alla elävät kasvatusvastuulliset vanhemmat ovat itse velvollisia hoitamaan omat lapsensa. Onneksi kunta sentään tarjoaa heille mahdollisuuden käydä töissä. (Vaikkakaan sekään ei aina ole lasten etu).

      Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos ne haluaa viedä vielä töidensä lisäksikin muualle hoitoon?

      • kohtuutonta....

        Ei kaikilla ole syynsä tuoda vapaillaan sillon tällön hoitoon lapsiaan se että pääsee viettää VAPAA-AIKAA tai muuten hurvittelemaan! Todella suppeakatseista ajattelumaailmaa, huh huh! Sinulla ei taida itselläsi olla vastaavaa tilannetta eli tarvetta vuorohoitoon sekä jossa toinen osapuoli tekee niin pitkää päivää ettei pysty osallistumaan lastenhoitoihin millään lailla kuin esim.v-loppuisin...

        Tiesitkö että mikäli vanhemmilla ei ole yhtään tukiverkostoa lähellä saati sellaisia jotka eivät ole työelämässä ja kykenevät lastenhoitoon eikä vapaillaan pysty edes pakollisia asioitaan hoitaan virasto aikaan kun ne ovat auki niin se jos jokin TODELLAKIN voi olla lapsen edun vastaista ja yhtälailla koko talous on vaarassa koska ei kerta kaikkiaan ole mahdollista hoitaa asioitaan missään välin kun joka paikkaan niitä lapsiakaan ei voi ottaa (pieniä siis) mukaan jotta saat ne asiat hoidettu! Mitenkäs sitten päättäjät meinaa että perhe pystyy omat lääkärintutkimukset hoitaa??Lapset juoksenteleen jalkoihin operoinnin ajaksi vai?? Kohtuutonta on luulla että yksityisiä lastenhoitajia pitäisi pystyä vielä maksamaan noin kalliiden hoitomaksujen päälle joita maksetaan NIIN paljon turhista päivistä meilläkin. Emme tarvitse vuorotyötä kun aamusta sen 1,5h ennen tarhan aukasemista ja satunnaisesti 17 jälkeen tuohon maksimissaan ilta kasiin asti, meillä ei myöskään v-loppu hoitotarvetta ja viikolla tarhassa muksut 2-3 päivään eli ME emme ole todellakaan niitä jotka tarhaa kuormittaa turhasta joten luulisi nyt joustoa löytyvän ja sen otan esille kyllä joka paikassa =D

        Vuorohoidossa on törkeää rahastuksen makua vaikka maksetaan täyttä hoitomaksua ja lapset eivät edes ole hoidossa 5xviikko niin kuin useammat tavallisessa tarhassa olijat. Meiltä kyllä kielletään tuoda tarhaan millon mistäkin syystä mutta RAHA otetaan niiltäkin päiviltä kun kielto käy! Missä on tasavertaisuus, samat oikeudet normi hoitoonkin sitten eikä mitään pelleilyjä niiden perheiden kanssa jossa esim. toinen kotona mutta silti viä tarhaan hoitoon lapsensa (välttämättä ei ees joudu maksaan mitään siitä jos tajunnut junailla asiat niin että lasketaan yh:ksi). Mikä oikeus niillä on täyttää tarhoja täyteen kun niistä muutenkin pula. Joka paikkaan sitten myös se työvuorolistojen urkkiminen ja ilmoitukset ainakin viikkoa ennen tarhapäivistä. Todella kiukuttaa tälläinen kohtelu jossa ei minkäänlaista JÄRKEÄ vaan oikeudet kaikki sysätään muualle ja niin vaikka ei ole subjektiivinen oikeus vanhemmille toi vuorohoito niin sitä ei kuitenkaan ole milläänlailla laitettu lakiin eikä säädöksiin joten kunta soveltaa ja päättää näistä itse!! Oltava tiukka kunnan kanssa ja osattava vaatia koko ajan oikeutta itselleen vaikka ketuttaakin kun koko ajan saa olla soittamassa joka suuntaan jo muutenkin!


      • selvitys
        kohtuutonta.... kirjoitti:

        Ei kaikilla ole syynsä tuoda vapaillaan sillon tällön hoitoon lapsiaan se että pääsee viettää VAPAA-AIKAA tai muuten hurvittelemaan! Todella suppeakatseista ajattelumaailmaa, huh huh! Sinulla ei taida itselläsi olla vastaavaa tilannetta eli tarvetta vuorohoitoon sekä jossa toinen osapuoli tekee niin pitkää päivää ettei pysty osallistumaan lastenhoitoihin millään lailla kuin esim.v-loppuisin...

        Tiesitkö että mikäli vanhemmilla ei ole yhtään tukiverkostoa lähellä saati sellaisia jotka eivät ole työelämässä ja kykenevät lastenhoitoon eikä vapaillaan pysty edes pakollisia asioitaan hoitaan virasto aikaan kun ne ovat auki niin se jos jokin TODELLAKIN voi olla lapsen edun vastaista ja yhtälailla koko talous on vaarassa koska ei kerta kaikkiaan ole mahdollista hoitaa asioitaan missään välin kun joka paikkaan niitä lapsiakaan ei voi ottaa (pieniä siis) mukaan jotta saat ne asiat hoidettu! Mitenkäs sitten päättäjät meinaa että perhe pystyy omat lääkärintutkimukset hoitaa??Lapset juoksenteleen jalkoihin operoinnin ajaksi vai?? Kohtuutonta on luulla että yksityisiä lastenhoitajia pitäisi pystyä vielä maksamaan noin kalliiden hoitomaksujen päälle joita maksetaan NIIN paljon turhista päivistä meilläkin. Emme tarvitse vuorotyötä kun aamusta sen 1,5h ennen tarhan aukasemista ja satunnaisesti 17 jälkeen tuohon maksimissaan ilta kasiin asti, meillä ei myöskään v-loppu hoitotarvetta ja viikolla tarhassa muksut 2-3 päivään eli ME emme ole todellakaan niitä jotka tarhaa kuormittaa turhasta joten luulisi nyt joustoa löytyvän ja sen otan esille kyllä joka paikassa =D

        Vuorohoidossa on törkeää rahastuksen makua vaikka maksetaan täyttä hoitomaksua ja lapset eivät edes ole hoidossa 5xviikko niin kuin useammat tavallisessa tarhassa olijat. Meiltä kyllä kielletään tuoda tarhaan millon mistäkin syystä mutta RAHA otetaan niiltäkin päiviltä kun kielto käy! Missä on tasavertaisuus, samat oikeudet normi hoitoonkin sitten eikä mitään pelleilyjä niiden perheiden kanssa jossa esim. toinen kotona mutta silti viä tarhaan hoitoon lapsensa (välttämättä ei ees joudu maksaan mitään siitä jos tajunnut junailla asiat niin että lasketaan yh:ksi). Mikä oikeus niillä on täyttää tarhoja täyteen kun niistä muutenkin pula. Joka paikkaan sitten myös se työvuorolistojen urkkiminen ja ilmoitukset ainakin viikkoa ennen tarhapäivistä. Todella kiukuttaa tälläinen kohtelu jossa ei minkäänlaista JÄRKEÄ vaan oikeudet kaikki sysätään muualle ja niin vaikka ei ole subjektiivinen oikeus vanhemmille toi vuorohoito niin sitä ei kuitenkaan ole milläänlailla laitettu lakiin eikä säädöksiin joten kunta soveltaa ja päättää näistä itse!! Oltava tiukka kunnan kanssa ja osattava vaatia koko ajan oikeutta itselleen vaikka ketuttaakin kun koko ajan saa olla soittamassa joka suuntaan jo muutenkin!

        Niin, minulla ei ole kokemusta siitä millaista on hoitaa lapsensa kun molemmat vanhemmat tekevät vuorotyötä, eikä tukiverkostoa ole. Sen sijaan minulla on kokemusta siitä millaista on hoitaa 3 omaa alle kouluikäistä lasta täysin yksin, leskenä ja vuorotyötä tekevänä. Silti keksin ratkaisun, joka palveli meidän perheemme parasta. Kun kaksi vanhempaa aloittivat esikoulun (kaksoset) aloin perhepäivähoitajaksi, jotta pystyin sekä hoitamaan omat lapseni, että työllistämään itseni hoitamalla omieni lisäksi kolme muuta lasta. Tein sitä työtä, kunnes lapseni kasvoivat sen verran isoiksi, että oli mahdollista palata entisiin töihin, vuoropäiväkotiin.

        Jokainen tekee ratkaisunsa itse, niissä puitteissa mihin itse pystyy ja mitä yhteiskunta tarjoaa. Lopulta yhteiskunta tarjoaa kyllä apua lapsille, jos vanhemmat itse ei selviydy "taakastaan", tavalla tai toisella. Yleensä avokeinoin alkaen.


    • Prioriteettia

      ja paikallaan keskustella kotona siitä, onko miehesi aivan PAKKO tehdä kellon ympäri töitä? Eikö mikään muu ole tärkeää kuin raha ja kotoa pois oleminen?
      Asiat tärkeysjärjestykseen, miksi teitte lapsia (ja vielä monta) kun heitä ette itse halua hoitaa?

      • maailman menoa

        Juurikin näin. Kyllä sitä vaaditaan yhteiskunnalta apua, hoitoa lapsille jne. Hei haloo! Ne ovat teidän omia lapsianne! Järjestäkää elämänne ja työnne niin että pystytte lapsistanne itse huolehtimaan.

        Mihin tämä maailma on menossa? Ennen sentään jokainen tajusi hoitaa itse omat lapsensa tavalla tai toisella, vaikka ottamalla mukaan navettaan aamuneljältä. Nyt ei enää onnistu edes virastossa tai lääkärissä käynti ilman että verovaroin pitäisi vieraiden ihmisten olla työkseen apuna.


      • työkkäriin vain
        maailman menoa kirjoitti:

        Juurikin näin. Kyllä sitä vaaditaan yhteiskunnalta apua, hoitoa lapsille jne. Hei haloo! Ne ovat teidän omia lapsianne! Järjestäkää elämänne ja työnne niin että pystytte lapsistanne itse huolehtimaan.

        Mihin tämä maailma on menossa? Ennen sentään jokainen tajusi hoitaa itse omat lapsensa tavalla tai toisella, vaikka ottamalla mukaan navettaan aamuneljältä. Nyt ei enää onnistu edes virastossa tai lääkärissä käynti ilman että verovaroin pitäisi vieraiden ihmisten olla työkseen apuna.

        On tietyt puitteet, minkälaista palvelua saa kunnalliselta puolelta. Siihen on tyydyttävä, jos kunnallista hoitoa tahtoo käyttää. Pakollistahan sen käyttäminen ei ole. Lastensa hoidon voi järjestää itsekin, hoitamalla itse, tai palkkaamalla yksityisen hoitajan kenen kansssa sopimuksen osa-alueista voi sopia yksityiskohtaisemmin. Toki tällä yksityiselläkin on oikeutensa mm. tietää tulevat työvuoronsa etukäteen.


    • Meillä lapsi aloittamassa vuoropäiväkodissa kuukauden kuluttua (teemme molemmat vuorotyötä, mies kahdessa vuorossa ja minun työaikani epäsäännölliset), joten vielä ei varsinaista kokemusta siitä.

      Kuitenkin minulle ei tulisi mieleenkään pidentää lapsen oleskelua päiväkodissa yhtään sen pidemmäksi kuin on ehdottoman pakko. Kyllä, mielelläni koko päiväkotiajan kuskaisin hoitomatkat itse, jos se vaikuttaisi siihen, että lapsi nopeammin kotiin hoidosta saataisiin. Lisättäköön vielä, että nämä hoitomatkat minun kanssani lapsi kulkee pyörällä tai kävellen, taloudessamme vain miehellä on ajokortti. En kuitenkaan tunne joutuvani näissä asioissa mitenkään uhrautumaan. Itse olen tehnyt tietoisen valinnan, kun lasta lähdimme yrittämään ja hänet saimme. Tuolloin me molemmat vanhemmat sitouduimme ajattelemaan lapsemme parasta joka mielestämme on näin pienellä se, että saa mahdollisimman paljon viettää aikaansa oman perheensä seurassa. Päiväkoti toimii siinä sivussa sitten tukena muun turvaverkon kanssa.

      • Aikaa lapselle

        Hipsuttaja, kommenttisi oli asiallinen ja hyvä kertakaikkiaan! Toivon kaikkea hyvää perheellesi ja varsinkin lapsellesi turvallista ja antoisaa päiväkotiaikaa.


    • .............

      Kyllä meillä on vuoropäiväkodissakin oikeus subjektiiviseen hoitoon. Näin on sanottu vanhempainillassakin. Ovat jopa sanoneet että jos jää päiviä kuukaudessa käyttämättä mistä maksaa niin voi tuoda vapaapäivänä jos sattuu olemaan jotain menoja. Itse vien lapset aina iltavuoroon mennessäni 3h aikaisemmin hoitoon päiväunien ja ruokailun takia. Kannattaa siis ottaa selvää ihan kunnolla että miksi teillä ei muka ole subjektiivista hoito-oikeutta. Ei tietenkään viikonloppuisin, mutta meille sanottiin että klo 7-17. Itse ei tosin tulis mieleenkään viedä lapsia hoitoon vapaapäivänä, mutta kukin tyylillään... Siinäpähän näkee kuka nauttii lastensa seurasta ja kuka ei jos täytyy rahaa ja maksettuja päiviä ajatella...

    • vapaapvä

      kunhan se tapahtuu sovittujen aikojen lomassa. Viette ne ajat sinne kuinka kuljette,sovitte kotona ne käytännöt! Ja listat tarhaan. Isä mennee aamuvuoroon seiskaan, niin vie lapset puol seiskaan (tms) ja sä haet kun pääset iltapäivällä esim. kolmelta lapsen pois. Ja jos menet iltaan, viet syömään puolilta päivin ja isi hakee pois illalla. Rakentakaa vuorolistat myös kotiin ja sen viette päiväkotiin, ei tuo nyt niin vaikeata ole.
      Ja pyydä päiväkodista apua!

    • adöksfpdisa

      - " Eli kun itse menen n.1-1,5h myöhemmin työhön niin se olren MINÄ joka vie lapset aina ja vuorostaan kun minä pääsen töistä aikasemmin niin se olen MINÄ jälleen joka hakee. (ainoastaan kun on yövuoro minulla niin mies vie lapset sillon).

      Mietityttää kuinka jaksan vuodesta toiseen moista rumpaa: esim. klo.4.30 viimeistään ylös,puen lapset,vien tarhaan, teen 8h töitä ja sitten kiireen vilkkaa haen taas lapset kotio, teen ruuan ja hoidan lapset sekä laitan nukkuun ja taas seuraavana pv:nä samat (yhden lapsen kanssa vaivattomampaa kuin useamman)"-

      Siis mitä ihmettä? Sinä menet 1 - 1,5h myöhemmin työhön ja silti sinun pitäisi herätä 4.30. Mihin aikaan miehesi sitten menee töihin????? Lapset ja vuorotyö on tosi vaikea yhdistelmä, mutta kyllä sun on nyt vaan pakko yrittää jaksaa - tiesit varmaan lapset tehdessäsi, että tulet työskentelemään vuorotyössä... Ja usko pois, että meitä naisia on paljon, jotka täysin yksin hoitavat lastensa hoitoon viemiset, hakemiset, ruokailut, nukuttamiset, harrastukset yms... oltiin sitten yksin- tai yhteishuoltajia, parillisia tai parittomia... Oikeinhan se ei ole, mutta tätä tää nyt vaan on.... Toivottavasti meidän tyttäremme ovat fiksumpia ja ottavat sellaiset ukot, jotka toimivat tasavertaisina lasten kanssa tai jättävät lapset tekemättä...

    • tähän...

      "Eli kummatkin vanhemmat teemme vuorotyötä: minä 3 vuoroo ja mies kahtavuoroo peräkkäin eli ympäri pyöreetä päivää."

      Tämä on teidän valintanne, joten teidän tulee kyetä elämäänkin sen kanssa. Jos ette jaksa, suunnittelette työkuvionne toisin.

      "Kysymys kuuluukin että voiko muka olla noin tarkkaa että yhteishuoltajuudessakaan ei voida joustaa sen vertaa että mies veisi välillä joinakin aamuina sen esim. 1,5h aikaisemmin lapset tarhaan (useampi lapsi kuin 2 meillä) vai voiko ne vaatia minun toimimaan kuin joku yh-äiti eli se olen minä ainoastaan jonka harteilla tuo tarha on vuodesta toiseen nyt??"

      Kuinka pitkiksi lasten hoitopäivät venyisivät, jos miehesi veisi heidän 1,5h aiemmin ja sinä hakisit töistä päästyäsi? Jollei hoitopäivän pituus silloinkaan ylittäisi 8-9 tuntia, kyse olisi arkipäivänä päiväsaikaan tapahtuvasta hoidosta, niin päiväkoti voisi ehkä siitä joustaa. Tuota pidemmät päivät taas ovat sitten lapselta pois.

      "Pointti siis tämä että voiko tarha tosiaan vaatia noin kohtuutonta että vain ja ainoastaan toinen vanhempi kantaa vastuun hoidoista vaikka yhteishuoltajuus"

      Päivähoidon tehtävänä ei ole ajatella vanhempien kohtuullisuutta van lasten kohtuullisuutta. Aina nämä eivät kohtaa. Se, että te olette työkuvionne sellaisiksi järjestelleet, että sinun harteillesi kaatuu paljon, ei ole päiväkodin tehtävä korjata, vaan omanne.

      "ja kaiken lisäksi yhdelläkään vapaalla et saaviedä lapsia tarhaan joka sinällänsä hassua koska normaalissa päiväkodissa voi noin toimia eli miksi ei voida välillä viedä tyyliin klo.9-15 ajaksi jotta joskus ehtis hoitaan virallisiakin asioita virastoissa niin ettei siinä ole kaikkia lapsia jaloissa koska siitä ei muuten tule mitään..."

      Jos lapsilla olisi hoitoa viikonloppuisin, jolloin heidän viikkoonsa tulisi enemmän kuin 5 hoitopäivää, niin tietenkään sellainen ei olisi lasten etu. Toisaalta tiedän monia vuorotyöperheitä, jotka ovat sumplineet työnsä niin, että lapsille tulee mahdollisimman paljon vapaata yleensä. Tällöin myöskin päiväkodin puolelta on löytynyt kohtuuden rajoissa, silloin tällöin joustovaraa. Periaatteessa päivähoito ei ole sitä varten, että vanhemmat voivat juosta virastoasioillaan.

      "Meillä puolestaan mies kun tekee 15h tai yli/pv töitä ja koskaan ei siis tiedä koska pääsee joten ymmärrän että hakisin lapset kun pääsen töistä mutta eikö olisi muidenkin mielestä kohtuullista tällöin miehen voida viedä lapset aamusta tarhaan. Huom! mies ei siis ole tarhan haun jälkeenkään auttelemassa kotona vaan vielä töissä kun lapset menee nukkuun..."

      Edelleenkään se miten te olette valinneet työkuvionne säätää, ei ole päiväkodin vika. Päivähoidon tehtävä ei ole joustaa siksi, että te olette päättäneet sietää tuollaiset työvuorot.

      "Mietityttää kuinka jaksan vuodesta toiseen moista rumpaa: esim. klo.4.30 viimeistään ylös,puen lapset,vien tarhaan, teen 8h töitä ja sitten kiireen vilkkaa haen taas lapset kotio, teen ruuan ja hoidan lapset sekä laitan nukkuun ja taas seuraavana pv:nä samat (yhden lapsen kanssa vaivattomampaa kuin useamman)"

      Teillä olisikin ehkä nyt perheenä paikka istua alas ja keskustella tästä sinun jaksamisestasi. Teidän ehkä kannattaisi nyt kysyä itseltänne, että olisiko teidän aiheellista vaikka yrittää vaihtaa työpaikkoja, sumplia työvuoroja, tehdä lyhyempää päivää tms. Kunnallisen päivähoidon tehtävänkuvaan ei tämä asia kuulu. Ymmärrän että tilanne tuntuu sinusta nyt kohtuuttomalta. Mutta mietipä nyt hetki kenen vika se oikeasti on? Senkö että päiväkoti ei hoidakaan lapsianne enemmän kuin heille olisi eduksikaan? Vaiko miehesi liian pitkien työpäivien vika?

      Jos epäilet että tulet palamaan loppuun, niin miettikää herrajestas nuo työkuvionne uusiksi ihan ensin!

      • ERTTER1

        Ei päiväkodin tarvitse joustaa, se teidän pitää pähkäillä ihan itse keskenänne!
        Miks se mies painaa pitkää päivää, voittaako työssäolo kotonaolon? Kysyn vaan.
        Ja vapaapäivät, niistähän saa alennusta!
        Ei päiväkodille kuulu, kuka tuo/hakee se on ihan teidän oma asianne kuten tuo edellinen napakasti ilmaisi.
        Järjetelkää, tehkää lista mistä näkyy kaikki vuorot!
        Tai tosiaan vaihtakaa duuneja!


      • .........
        ERTTER1 kirjoitti:

        Ei päiväkodin tarvitse joustaa, se teidän pitää pähkäillä ihan itse keskenänne!
        Miks se mies painaa pitkää päivää, voittaako työssäolo kotonaolon? Kysyn vaan.
        Ja vapaapäivät, niistähän saa alennusta!
        Ei päiväkodille kuulu, kuka tuo/hakee se on ihan teidän oma asianne kuten tuo edellinen napakasti ilmaisi.
        Järjetelkää, tehkää lista mistä näkyy kaikki vuorot!
        Tai tosiaan vaihtakaa duuneja!

        Tää tuntuu olevan nykyään monenkin ongelma, eivät tajua miksi päiväkoti on olemassa ja mihin asioihin sen kuuluu/voi vaikuttaa.


      • vasdgvg
        ......... kirjoitti:

        Tää tuntuu olevan nykyään monenkin ongelma, eivät tajua miksi päiväkoti on olemassa ja mihin asioihin sen kuuluu/voi vaikuttaa.

        Yksinkertaisesti: lasten hyvinvointiin.
        Lapsella on oikeus omaan kotiin ja perheseensä. Siksi päiväkodit hoitavat, vain sen ajan, kun vanhemmat ovat oikeasti töissä. Ei enempää. Toki he voivat vaikuttaa myös lasten hyvinvointiin puuttumalla näkemiinsä laiminlyönteihin.


    • 114,5

      Mulle tuli tällänen mieleen noista päiväkodin tehtävistä, että eikö ne ole myös jollakin lailla lapselle tärkeitä sosiaalisen kehittymisen vuoksi, siis päiväkodit yleensä?

      Meidän perheessä tulee olemaan myös vuorohoitopaikan tarve, sillä molemmat teemme 3-vuorotyötä myös viikonloppuisin.
      Mutta jos sumplimme aikataulut tarkkaan, niin silloin ei oikeastaan olisi lapsella tarvetta hoitoon kuin noin 2h/työpäivä, sen ajan kun vuoromme menevät päällekäin.

      Mietimme myös että tarvitsemmeko päiväkotia hoitamaan lastamme, vai palkkaisimmeko hoitajan siihen tarpeeseen. Mutta päätimme hakea päiväkoti-paikkaa sillä mielestämme lapsellemme on tärkeää olla muiden ikäistensä seurassa.

      Mutta en silti tiedä kuinka tulemme sumplimaan vuoromme, sillä jos olemme kokoajan eriaikaan täissä ja kotona, niin ei sekään ole lapsen etu että vanhemmat ns "vieraantuvat" toisistaan.

    • todistetusti

      On pelkkä vanha myytti että lapsi tarvitsisi päiväkotia oppiakseen sosiaalisia taitoja. Tukittua ja todistettua on se, että lapsi oppii agressiivisuutta päiväkotiryhmissä.

      • 114,5

        okei mielinkiintoista. Osaisitko sanoa että mistä voisin löytää kyseisiä tutkimuksia, sillä haluaisin perehtyä niihin.


    • lapsen kehitys

      hyvä linkki
      http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Lapsen_normaali_psyykkinen_kasvu_ja_kehitys

      Siinä on hyvin selitetty mitä lapsi tarvitsee milloinkin, ja siitä voi päätellä myös missä lapsi saa tarvitsemansa, kotna vai päiväkodissa...

      Olen itse päiväkodissa töissä, ja välillä tuntuu kyllä nin pahalta kun hoitoon tuodaan näitä 9kk ikäisiä...
      En halua ketään syyllistää, ymmärrän että mitään ei saa ilmaiseksi ja töissä pakko käydä, mutta itseäni hirvittää jo ajatus että joudun omaa pikkuista viemään pienenä hoitoon.. Eikä lapsi ole vielä edes syntynyt..=)
      9kk on vain hirvittävän lyhyt aikaa viettää pienensä kanssa...

      • 114,5

        Kiitos linkistä, se oli hyvä. Mutta silti olen vielä epätietoinen että minkälaista siellä päiväkodissa sitten on kolmivuotiaalla.


      • ........
        114,5 kirjoitti:

        Kiitos linkistä, se oli hyvä. Mutta silti olen vielä epätietoinen että minkälaista siellä päiväkodissa sitten on kolmivuotiaalla.

        Kolme- neljävuotias alkaa jo kaipaamaan oman ikäistä seuraa, mutta muutama tunti päivässä/viikossa riittää! Ei 8/h 5pv viikossa...


      • Minä itse
        ........ kirjoitti:

        Kolme- neljävuotias alkaa jo kaipaamaan oman ikäistä seuraa, mutta muutama tunti päivässä/viikossa riittää! Ei 8/h 5pv viikossa...

        Eikä siihenkään tarvita välttämättä päiväkotia, vaan vaikka esim. tuttava perheen lapsia, sukulaisia, yleisessä puistossa käyntiä, kerho toimintaa. Lapsen vanhemmat voivat itsenäisesti tukea lapsensa kaveruus-suhteita, päiväkoti on turhaan nostettu tässä asiassa jalustalle.


    • ei piipussa

      Elämä ei nyt vain ole noin mustavalkoista kun joistain kommenteista saa vaikutelman että esim. kunhan olisit ollut tekemättä lapsia, vaihdat työaikaa tai paikkaa jne. On eri elämänilanteita jotka itsestään riippumattomista asioista johtavat vaikeisiin tai ongelmallisiin arkipäiviin.

      Itse parikymmentä vuotta vuorotyötä tehneenä väittäisin että se joka ei ole sitä kokenut ei tiedä miten kuluttavaa se on. Kolme lasta ja yksinhuoltajana olen osallistunut kaikkeihin ylläoleviin "synteihin". Olen ollut pidempään kotona, vienyt 9kk hoitoon, tehnyt lyhennettyä työaikaa (nuorimmaisen kanssa jopa neljä vuotta eri prosenteilla) ja vienyt lapsia vapaapäivänä hoitoon. Näitä paheita ja hyveitä olen harrastanut eri elämäntilanteissa. En koe olevani huono äiti vaikka vein lapsen/lapset hoiton jonain vapaapäivänä tai ennen työvuoron alkua enkä parempana kun olen ollut pidemmällä hoitovapaalla tai osittaisella hoitovapaalla jonkun lapsen kanssa. Se miten minä äitinä jaksoin oli tärkeintä koska silloin jaksoin myös paremmin lasten kanssa.

    • TarhaTätiMoonika

      Elit eri aikaa.
      Nykyään päiväkoti määrää että lapsi ei tarvitse äitiä joka jaksaa jopa omista tarpeistaan huolehtia. Vuoropäiväkodin tehtävä huolehtia että vanhemmat eivät ajattele muuta kuin lastaan. VAikka se lapsi ei rikki menisi jos äiti jaksaisi paremmin. äiti joka omaa jaksamistaan ajattelee on huono äiti.

      Varmaan ihan hyvä vaihtoehto tuommoinen huono äiti. Miten lapsi voisisi elää jos joka ikinen asia hänen elämässä olisi hänen oma syy ja äitiä ei voisi mistään syyttää??

      • kyllästyttää....

        Olet oikeassa. Päiväkotihan se määräsi aloittajan miehelle yli 15 tunnin työpäivät ja sen, että siksi aloittaja joutuu kantamaan päävastuun arjesta yksin. Päiväkoti on yksin syyllinen myös kaikkiin muihinkin tapauksiin, joissa toinen puolisoista ei hoida omaa panostaan perheen hyväksi.

        Syytetään yhdessä pahaa päivähoitoa kaikesta, jopa niistä valinnoista, joita itse olemme tehneet.


      • Hyvien lasten äiti
        kyllästyttää.... kirjoitti:

        Olet oikeassa. Päiväkotihan se määräsi aloittajan miehelle yli 15 tunnin työpäivät ja sen, että siksi aloittaja joutuu kantamaan päävastuun arjesta yksin. Päiväkoti on yksin syyllinen myös kaikkiin muihinkin tapauksiin, joissa toinen puolisoista ei hoida omaa panostaan perheen hyväksi.

        Syytetään yhdessä pahaa päivähoitoa kaikesta, jopa niistä valinnoista, joita itse olemme tehneet.

        Juuri näin! Kunnallinen vuorohoitohan se päätti hankkia kyseiseen perheeseen useita lapsia välittämättä lainkaan siitä, että sälytti vanhemmille vastuun niiden hoitamisesta! Peevelin byrokraatti-instanssi, asetti vanhemmat - varsinkin äidin - täysin kestämättömään tilanteeseen! Oletan kuitenkin, että kunnallinen vuorohoito tuntee myös erilaisia raskaudenehkäisykeinoja - tässä tapauksessa ehkä toimivat kattavasti pelkästään äidin ylikuormitus ja isän ylipitkät työpäivät.

        Minusta on itsestään selvää, että jos minulla on hoidettavana asioita, jotka eivät voi onnistua lasten ollessa mukana, hankin heille hoitajan tai jätän isukin vastuulle.

        Ymmärrän kyllä, että aloittajalla on vaikeaa, mutta kaikki vaikeudet johtuvat omista valinnoista eikä niiden ratkaiseminen ole kenenkään muun ongelma. Ei niitä kukaan muu pystykään ratkaisemaan. Perhehän saa itse asiassa todella paljon apua, kun on vuorohoito!


    • ,,.i

      Hyvä TätiMoonika! Joskus sanotaan että "ennen oli parempi". Nykyään kunta määrää ns. pelisäännöt ja ei niissä ajatella lasta vaan taloutta. Päiväkotien henkilökunta aivopesty "ihanteeseen" joka lapsen "parhaaksi", mutta käytäntö on jo näyttänyt kasvonsa lasten hyvinvoinnin kustannuksella. Mielenterveyspalvelut pullistuu riittämyttämyyttään lasten hyvinvoinnin kustannuksella. Ydinperhe ja kotihoito ei ole realistinen ajatus. Kun vanhemmat voi huonosti tai ei ymmärrä omaa tilaansa kaiken kireen keskellä, siitä kärsii lapset ja taas on sukupolvi jolla omat ongelmansa. Rahasta päättävät tahot ei ajattele kenenkään parasta, kunhan paperilla olevat luvut ovat taloudellisesti positiiviset.

    • mama1574

      Eksyin tälle palstalle, kun halusin tietoa vuorohoidosta. Olen lasteni syntymän jälkeen tehnyt päivätyötä, aluksi lyhyitä päiviä, nyt n. vuoden täyttä päivää. Lapset ovat 5 ja 3v. Olen kuitenkin rautainen ravintola-alan ammattilainen (esimiestutkinto), mutta olosuhteiden pakosta työskentelen ihan pohjalla ja rahaa on niukalti. Kävi mielessäni jos uskaltaisi viedä muksut vuorohoitoon ja tehä parempiliksaista hommaa, mut taitaa jäädä urahaaveet paljon myöhemmäksi :(
      No jos nyt ees keittäjäks menisin, ennenkuin noi kasvaa. :P
      Tsemppiä teille siis, jotka jaksatte tota rumbaa, mä en jaksais, mieluummin kai köyhäilen sit. -avo-yh mama-

    • dfghfdhfdhf

      Miksni MINÄ joudun viemään omat lapeni hoitoon, Miksi MINÄ joudun hoitamaan omia lapsiani... jne..

      heh hee. Siksi ap. että ne ovat SINUN lapsiasi.

      • Tinttuurakin

        Määräsikö päivähoito sinut lasten viejäksi ja hakijaksi? Ei. Perheellenne tarjotaan mahdollisuus saada lapset hoitoon siksi ajaksi, kun molemmat vanhemmat ovat töissä. On ihan oma asianne ja sattuman satoa, kenelle lasten vienti- ja tuontivuorot osuvat.


    • 9+4

      Musta ne tarhatätit vois laittaa koko porukan kasaan ja hakea ja tuoda ne TEIDÄN lapset jotta sun ois tosi hyvä..

      Mitä ny lapsesta.. Kunhan sä saat vähän lepää..

    • jj

      vai in

    • jaana

      Teen usein iltavuoroa ja vien lapsen jo aiemmin vuoropäivähoitoon, usein aamupäivän ulkoilun aikaan. Tämä asia on sovittu hoidossa hoitajien kanssa. Näin lapsi ehtii nukkua päiväunet rauhassa, kuin että herättäisin kotoa unilta, että ehdin työhön (alkaa klo13-16 välillä, useimmiten alkaa klo 14). Asia siis sovittu järkisyistä, ei todellisten työaikojen mukaan.

    • pöö

      voi kuule olisit miettinyt asiaa ennenkuin niitä kersoja teit. sellaista on perheellisen elämä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe