Triptyl?

iltapöpi

Olen 52 v. Ensimmäiset vv-oireet tulivat 3 vuotta sitten keväällä. Valoisa aika menee paremmin, varsinkin kesä, mutta tämä talvi on ollut ikävin tähän saakka. Kärsin lisäksi hermosärystä ja myös muista lihas- ja nivelkivuista.
Onko teistä kukaan käyttänyt Triptyliä (pientä annosta eli 10 mg), jotta saisi nukuttua? Mulle määräsi työterveyslääkäri sitä, jotta saisin kivuilta nukuttua. Koska herään joka yö n. 3-4 aikaan kuumiin aaltoihin ja pahoinvointiin (vaikkei joka yö kipuja oliskaan), ajattelin, että pitäisikö kokeilla (inhoan lääkkeitä, mutta syötävä on välillä niitäkin). Päivisin menee aika hyvin, mutta illansuussa alan olla levoton ja tuskastunut. En oikein saa rentouduttua, mutten myöskään pysty tekemään mitään järkevää. Ajatukset vaan pyörii kehää, yksi vv-oire on lisäksi pahoinvointi. Yömyssy ja unilääke silloin tällöin ovat pitäneet jotenkin meikäläisen koossa :). Isoja määriä alkoholia en käytä, enkä tupakoi. Liikkua yritän kyllä.
Harmittaa vaan, jos tulee riippuvaiseks tosta Triptylistä. Niin, ja se vie varmaan loputkin olemattomat seksihalut. Per--leen v-vuodet!

30

29777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      masennuslääke ja siitä ei tule riippuvaiseksi. Ja annos on aivan mitättömän pieni...

    • yöunet

      Minä olen käyttänyt Triptyl-tabletteja monta vuotta, kipuun ja hyvän unen saamiseksi. Tosi hyvä lääke ... minulle ainakin. Itse käytän 10x2 tabl.yöksi. Aloitin varovasti, neljäsosalla tabletista. Terävällä veitsellä kyllä saa pienemmäksi.Siitä aloin nostaan hitaasti, niin että pääsin kahteen tablettiin. Minun on vaikea aloittaa uusi lääke, siksi teen sen mahdollisimman pienellä annoksella. Muutaman viikon ajan voi suu olla kuiva aamuisin ja vähän pöhnäinen olo, mutta se menee ohi!!

      Olen sinua viisi vuotta vanhempi, hormonikorvaushoito käytössä sinun ikäisestä alkaen. Noista seksihaluista en oikein osaa sanoa, ne kun taisi olla hakusella ennen tuota lääkettä jo.Jos 10mg saat hyvät yöunet, enpä oikein usko sen haluja vievän. Kannattaa ottaa Triptyl noin pari tuntia ennen, kuin menet nukkumaan. Silloin on kohdallaan unensaanti.Ei kait tuosta muuten riippuvaiseksi tule, paitsi kyllä sen mielellään ottaa, jos haluaa nukkua yönsä kunnolla. Minä otan joka yöksi, jotkut ehkä silloin tällöin. Sehän on ns.vanhanajan masennuslääke, jota käytetään nykyään juuri kivun ja unettomuuden hoitoon, pienellä annoksella.
      Stemppiä sinulle!

    • Sibyl

      Syön migreeniin Triptyliä, mutta tehoaa tosi hyvin myös uniongelmiin. Yleensä en saa nukuttua 2 tuntia pitempään flunssaisena, mutta nyt viime flunssan aikana nukuin 11 tunnin yöunet tauotta. Jos syöt 10 mg, pystyt tosta vain lopettamaan ne. Suurempia annoksia jos syö, täytyy pienentää annostusta viikko kerrallaan ennen lopettamista. Riippuvuutta siihen ei tule samalla tavalla kuin esim. särkylääkkeisiin.

      • iltapöpi

        Olenkin lukenut kyllä ns. viralliset tiedot Triptylistä, mutta jotenkin on mukava kuulla toisten kokemuksia, vaikka yksilöitä olemmekin. Taidan aloittaa aika pienellä annoksella. Yleensä olen aika herkkä kaikille lääkkeille. Kyllä nukkuminen on aika tärkeää vähän joka iässä ja varsinkin nyt, nuorena sitä paineli silmä kourassa pitkäänkin... Jotenkin jaksaa päivät keinotella, jos saa edes nukuttua. Kevättä kaikille!


    • Unihiekkaako

      Minä olen olen käyttänyt Triptyliä noin kaksivuotta,fibromyalgiaan.Nostaa kipukynnystä ja antaa laadukkaamman unen.Ei mitään valittamista,otan yöksi 10mg ja se on riittänyt.:)

    • 15+11

      3 v. olen kärsinyt vaihdevuosista. Unettomuus on ollut koko elämäni seuralainen, mutta vaihdevuosien alussa ongelma oli suuri. Kärsin myös hermokivusta ja lihas- ja nivelsäryistä, varsinkin illalla. Kipupolille olen kohta menossa. Olen erittäin herkkä kaikille lääkkeille. TK-lääkäri antoi vajaa vuosi sitten Triptyliä. Otin yhden (en muista vahvuutta) illalla. Pumppu alkoi hakkaamaan hullunlailla ja kun lähdin kävelemään, piti seinistä pidellä kiinni, niin heitti päästä. Se kokeilu jäi yhteen pilleriin. Olisiko sivuoireet lähteneet, jos olisin käyttänyt pitempään. Vein lääkkeet takaisin apteekkiin ettei kukaan muu perheenjäsen niitä vahingossa ota, koska siinä luki kipuun. Pakko jotain lääkettä saada näihin kipuihin, mutta onkohan sellaista olemassa, mikä minulle kävisi. Panacodia tai Tramalia ehdotti yksi lääkäri. Buranaakin olen kuureina syönyt, mutta närästää niin pirusti, että lähes oksennan mitä olen syönyt. No, ei kai tässä auta muu kuin alkaa kokeilla mikä sopisi ja saisi myös nukuttua, kunhan kipupolilla käyn. Oxamiiniä olen "vedellyt" aika reippaasti, mutta täytyy sekin alkaa pudottaa. Melatoniini näyttäisi nyt auttavan hyvin nukkumiseen. Niitäkään ei yksi riitä, saatan ottaa 4-5 ja siitäkin psykiatri sanoo, että pitääkö "kortille" laittaa, koska liikaa syöt. Eihän se mikään lääke edes ole ja suomessa vielä reseptillä, kun muualla sitä saa vaikka ruokakaupasta (ei kai kaikista maista).

      • kääkkä*

        no kyllä olis sivuoireet lähteneet jos olisit käyttänyt pitempään.. aika dramaattiselta saat kuulumaan triptylin käyttämisen. taisit enemmänkin säikähtää jotain muuta kuin huimausta tai sydämentykytystä... varmaan sitä että kyseessä on TRiptyl eli Psyykenlääke tai vanha Masennuslääke, jota on tietty IHAN kauheeta käyttää... että piti oikein apteekkiin viedä takaisin. Kipuun ja unettomuuten tuo Tiptyl on erittäin hyvä valmiste, tehoaa myös migreeniin ja kaikensorttisiin lihas ja nivelkipuihin. Että jos Panacodiin tai Tramaliin vertaa, niin 100 kertaao mieluummin ottaisin Triptylin kuin kumpaakaan noista muista.

        On kyllä totta että triptyl voi sydämensykettä tehostaa, mutta se menee ajan myötä ohi. Ja triptyl otetaan yleensä illalla ennen nukkumaan menoa, joten huimauskaan ei pitäåisi olla ongelma siinä vaiheessa. Paljon pahempi on tuo bentsokoukku, joka varmasti ei tiedä hyvää pitemmän päälle. Harmi että heitit hyvät triptylit menemään, itse viskaisin pikemminkin Tramalit ja Oxepamit mäkeen...


      • oikeassa olet
        kääkkä* kirjoitti:

        no kyllä olis sivuoireet lähteneet jos olisit käyttänyt pitempään.. aika dramaattiselta saat kuulumaan triptylin käyttämisen. taisit enemmänkin säikähtää jotain muuta kuin huimausta tai sydämentykytystä... varmaan sitä että kyseessä on TRiptyl eli Psyykenlääke tai vanha Masennuslääke, jota on tietty IHAN kauheeta käyttää... että piti oikein apteekkiin viedä takaisin. Kipuun ja unettomuuten tuo Tiptyl on erittäin hyvä valmiste, tehoaa myös migreeniin ja kaikensorttisiin lihas ja nivelkipuihin. Että jos Panacodiin tai Tramaliin vertaa, niin 100 kertaao mieluummin ottaisin Triptylin kuin kumpaakaan noista muista.

        On kyllä totta että triptyl voi sydämensykettä tehostaa, mutta se menee ajan myötä ohi. Ja triptyl otetaan yleensä illalla ennen nukkumaan menoa, joten huimauskaan ei pitäåisi olla ongelma siinä vaiheessa. Paljon pahempi on tuo bentsokoukku, joka varmasti ei tiedä hyvää pitemmän päälle. Harmi että heitit hyvät triptylit menemään, itse viskaisin pikemminkin Tramalit ja Oxepamit mäkeen...

        Sivuoireet olisivat varmaankin lähteneet, jos olisin käyttänyt pitempään. Me ollaan jokainen niin erilaisia, että se mikä toiselle sopii, ei välttämättä toiselle sovi. En halua "mustamaalata" Triptylia ja ehkä saatan sitäkin vielä kokeilla, niin olen väsynyt vuosi sitten tulleeseen hermokipuun ja kauemmin olleisiin nivel- ja lihassärkyihin. En säikähtänyt sitä, että se on vanha psyykelääke. Säikähdin sitä, mitä inhottavia reaktioita jotkut muut lääkkeet ovat aiheuttaneet, joita unettomuuteen aikoinaan kokeilin. Levozin, Truxal, Doxal ja montakohan kymmentä muuta kokeilin aikoinaan. Mielialalääkettäkin olen kokeillut ainakin kolmen merkkistä. Jääköön sivuoireet kertomatta. Eivät tosiaan auttaneet unettomuuteen ja sitten Tenox ja Oxamiini tulivat kuvioihin. Tenoxista pääsin eroon, mutta olet aivan oikeassa, että oxamiinitkin joutaa mäkeen - purku käynnissä.

        Toistan siis vielä, etten suinkaan halua pelotella muita, miten nämä lääkkeet ovat minuun vaikuttaneet. On vaan mielenkiintoista lukea mm. kipu- tai lääkepalstoiltakin, miten muihin lääkkeet on vaikuttanut ym. Anteeksi vaan, jos olen säikäyttänyt ja hermostuttanut tällä palstalla joitakin. Ja vaivana oli silloin unettomuus ja siihen ne eivät auttaneet. Hormonihoito ja melatoniini, magnesium, e-epa ym vitamiinit, nyt kokeilussa tryptofaani, rauhoittivat tilannetta. Nyt on siis toinen vaiva lisänä eli se hitonmoinen kipu, joka häiritsee myös päivällä, mutta varsinkin yöllä. Ei ole poissuljettu Triptylkään nyt uudelleen. Panacodia ja Tramalia en ole kokeillut enkä mitään muutakaan "särkyunettomuuteen". Katsotaan nyt mitä kipupolin lääkäri ehdottaa. Tuntuu, että olen valmis kokeilemaan vaikka mitä, kunhan saisi kivut pois ja nukuttua.


      • iltapöpi
        oikeassa olet kirjoitti:

        Sivuoireet olisivat varmaankin lähteneet, jos olisin käyttänyt pitempään. Me ollaan jokainen niin erilaisia, että se mikä toiselle sopii, ei välttämättä toiselle sovi. En halua "mustamaalata" Triptylia ja ehkä saatan sitäkin vielä kokeilla, niin olen väsynyt vuosi sitten tulleeseen hermokipuun ja kauemmin olleisiin nivel- ja lihassärkyihin. En säikähtänyt sitä, että se on vanha psyykelääke. Säikähdin sitä, mitä inhottavia reaktioita jotkut muut lääkkeet ovat aiheuttaneet, joita unettomuuteen aikoinaan kokeilin. Levozin, Truxal, Doxal ja montakohan kymmentä muuta kokeilin aikoinaan. Mielialalääkettäkin olen kokeillut ainakin kolmen merkkistä. Jääköön sivuoireet kertomatta. Eivät tosiaan auttaneet unettomuuteen ja sitten Tenox ja Oxamiini tulivat kuvioihin. Tenoxista pääsin eroon, mutta olet aivan oikeassa, että oxamiinitkin joutaa mäkeen - purku käynnissä.

        Toistan siis vielä, etten suinkaan halua pelotella muita, miten nämä lääkkeet ovat minuun vaikuttaneet. On vaan mielenkiintoista lukea mm. kipu- tai lääkepalstoiltakin, miten muihin lääkkeet on vaikuttanut ym. Anteeksi vaan, jos olen säikäyttänyt ja hermostuttanut tällä palstalla joitakin. Ja vaivana oli silloin unettomuus ja siihen ne eivät auttaneet. Hormonihoito ja melatoniini, magnesium, e-epa ym vitamiinit, nyt kokeilussa tryptofaani, rauhoittivat tilannetta. Nyt on siis toinen vaiva lisänä eli se hitonmoinen kipu, joka häiritsee myös päivällä, mutta varsinkin yöllä. Ei ole poissuljettu Triptylkään nyt uudelleen. Panacodia ja Tramalia en ole kokeillut enkä mitään muutakaan "särkyunettomuuteen". Katsotaan nyt mitä kipupolin lääkäri ehdottaa. Tuntuu, että olen valmis kokeilemaan vaikka mitä, kunhan saisi kivut pois ja nukuttua.

        (Aloitin tämän ketjun 15.2.)

        Kokeile ottaa Triptyliä ensin vaikka vain 5 mg viikon ajan ja lisää sitten vasta oikeaan annokseen. Totut paremmin. Olen nyt ottanut 5 iltana 5 mg ja 2 iltana 10 mg (mikä on määrättykin). Ei ainakaan vielä ole ollut mitään sivuoireita. Katsellaan, miten alkaa vaikuttamaan.


      • kivulias
        oikeassa olet kirjoitti:

        Sivuoireet olisivat varmaankin lähteneet, jos olisin käyttänyt pitempään. Me ollaan jokainen niin erilaisia, että se mikä toiselle sopii, ei välttämättä toiselle sovi. En halua "mustamaalata" Triptylia ja ehkä saatan sitäkin vielä kokeilla, niin olen väsynyt vuosi sitten tulleeseen hermokipuun ja kauemmin olleisiin nivel- ja lihassärkyihin. En säikähtänyt sitä, että se on vanha psyykelääke. Säikähdin sitä, mitä inhottavia reaktioita jotkut muut lääkkeet ovat aiheuttaneet, joita unettomuuteen aikoinaan kokeilin. Levozin, Truxal, Doxal ja montakohan kymmentä muuta kokeilin aikoinaan. Mielialalääkettäkin olen kokeillut ainakin kolmen merkkistä. Jääköön sivuoireet kertomatta. Eivät tosiaan auttaneet unettomuuteen ja sitten Tenox ja Oxamiini tulivat kuvioihin. Tenoxista pääsin eroon, mutta olet aivan oikeassa, että oxamiinitkin joutaa mäkeen - purku käynnissä.

        Toistan siis vielä, etten suinkaan halua pelotella muita, miten nämä lääkkeet ovat minuun vaikuttaneet. On vaan mielenkiintoista lukea mm. kipu- tai lääkepalstoiltakin, miten muihin lääkkeet on vaikuttanut ym. Anteeksi vaan, jos olen säikäyttänyt ja hermostuttanut tällä palstalla joitakin. Ja vaivana oli silloin unettomuus ja siihen ne eivät auttaneet. Hormonihoito ja melatoniini, magnesium, e-epa ym vitamiinit, nyt kokeilussa tryptofaani, rauhoittivat tilannetta. Nyt on siis toinen vaiva lisänä eli se hitonmoinen kipu, joka häiritsee myös päivällä, mutta varsinkin yöllä. Ei ole poissuljettu Triptylkään nyt uudelleen. Panacodia ja Tramalia en ole kokeillut enkä mitään muutakaan "särkyunettomuuteen". Katsotaan nyt mitä kipupolin lääkäri ehdottaa. Tuntuu, että olen valmis kokeilemaan vaikka mitä, kunhan saisi kivut pois ja nukuttua.

        Oireita monenmoisia

        Sain vaihtaa toisen lääkkeen tilalle triptyl 50mg ja kas miten erillaisia oireettomia täältä löytyikaan, verrattuna minun kokemuksiini
        Minä kiltti ihminen tulin kiukkuiseksi kuin kärmes ja kivut eivät muuttuneet mihinkään. Olin pudottanut melkein 20 kg painoa pois nivelkipujeni tähden, mutta tämän lääkkeen sivuvaikutuksesta meni 1,5 v laihdutus parissa kuukaudessa hukkaan, ruuanhimolle ei loppua tule jos vaihda kipulääkitystä.

        Ainoa hyvä puoli lääkkeessä on , ettei pää ole sekaisin, monen vuoden kipukurimukseen se ei kyllä riitä.

        Voi se olla , että jokainen kokee lääkkeet omalla tavallaan, minä tahtoisin selvän pään ja kivunlievitystä, mutta näyttää tämä yhtälö olevan mahdoton.

        toivottavasti jokainen löytää itselleen sopivan lääkkeen, minulle tämä ei käy kun ei tehoakkaan


    • 51

      Hei!

      Käytän Triptyylia kipukynnystä nostavana lääkkeena neurologisia kipuja vastaan ja se väsyttää, kannattaa ottaa jo melko varhain illalla ettei ole aivan pökkyräinen olo aamulla. Kuumat aallot tulevat Triptyylistä huolimatta. Niihin on auttanut apteekin luontaistuote Menohop, kokeilin jättää sen välillä pois ja taas kuumat aallot palasivat. Tara 51v.

    • 51

      Hei!

      Vielä vähän neurologisen kivun lääkkeistä. Panacod ja Tramadol kovempina kipupäivinä ovat hyviä, esimerkiksi puoli Panacodia illalla nukahtamisongelmiin, jotka johtuvat levottomista jaloista, tuskaisuus ja rauhattomuus on eräänlaista kipua. Tramadol on niin vahva lääke, että se vie myös tunnon alapäästä eli se siitä seksinautinnosta...Tara 51v.

    • yvuxosp

      "Tramadol on niin vahva lääke, että se vie myös tunnon alapäästä eli se siitä seksinautinnosta..."

      No hohhoijaa... Onko sinulla sitten tunto mennyt ihan joka puolelta? Nythän sitten kannattaisi teettää kaikki luomienpoistot ja viisaudenhampaanpoistot samalla, jos ei kerran tuntoa ole missään.

      Ihan vaan tiedoksi, että tramadoli ei ole anestesialääke.

      • jook

        Kyllä vahvat kipulääkkeet turruttaa tuntemuksia, ei se sitä tarkoita ettäkö ei tuntisi mitään.


    • elämäni kunnossa

      Hei
      Eikö hormonikorvaus hoito ole auttanut unihäiriöihin? Minulla auttaa, tosin oikean hoidon löytämiseen meni aikaa. Eikä seksihalutkaan ole kadonneet, päinvastoin. Myös nivelkivut ovat helpottuneet.
      Miksi syödä masennuslääkkeitä jos homonikorvaushoito auttaa.

    • fibroo

      Triptyl on mulla auttanut hyvin fibroon mutta kannattaa aloittaa pienellä annoksella, eli puolittaa pilleri, aloitin 5 mg ja siitä pikku hiljaa suurensin. Alussa tuli sivuvaikutuksia, lähinäkö huononi noin tunti pillerin ottamisesta, sekä sain hiukan ihottumaan ja aivan älyttömän väsynyt olin aamuisin ensimmäiset kuukaudet. Näin myös tosi paljon unia. Nyt olen jo vuosia käyttänyt fibroon ja hyvä lääke on, toki nivel ja kipu ongelmi, jäykkyyttä jne on mutta niiden kanssa jaksaa elää:) :) Niin ja silmänpaineet käyn vuosittain mittaamassa.

    • phettpk

      mulla menee tällä hetkellä.triptyliä 150mg tramal retard200mg 2 ainoa haittavaikutus ummetus muuten ei valittamista,pystyy toimimaan tällälääkityksellä.?????

    • Perpeli

      Triptyl on lahja ihmiselle , joka kärsii pitkäaikasista kivuista. Itse söin monta vuotta 25Mg vrk ja sitten tiputun 10mg:n, koska epäilin , että seksihaluni menivät myttyyn lääkkeen takia. sitten lopetin kokoneen ja olen ollut 2 vuotta syömättä. Nyt Fibrokivut ovat palanneet ja mieli musertuu kipujen ja valvomisen myötä. Huono uni---> psyyke kärsii.. Eli tänäiltana alkaa 10 mg uudelleen ja elämänlaatu parantukoon. SUOSITTELEN on oikeasti hyvä lääke kipuun ja huonoon yöuneen. TOIMII vannon kautta sydämmeni.

      • Ei Triptylille

        Triptyl ei sopinut minulle ollenkaan. Sain heti ensimmäisenä iltana ikäviä sydämen tykytyksiä, kuten joku tässä aiemmin kirjoittanutkin oli saanut. Ja koko yön syke oli niin kiivas, että en pystynyt kunnolla nukkumaan. Niskajännityskipuun ja univaikeuksiin sitä sain, mutta unta se ei antanut ollenkaan eikä mitään rentouttavaa vaikutusta tullut. Lääkäri oli pettynyt, kun kerroin haitoista ja sanoi, ettei se sitten sovi minulle.


      • Maija M
        Ei Triptylille kirjoitti:

        Triptyl ei sopinut minulle ollenkaan. Sain heti ensimmäisenä iltana ikäviä sydämen tykytyksiä, kuten joku tässä aiemmin kirjoittanutkin oli saanut. Ja koko yön syke oli niin kiivas, että en pystynyt kunnolla nukkumaan. Niskajännityskipuun ja univaikeuksiin sitä sain, mutta unta se ei antanut ollenkaan eikä mitään rentouttavaa vaikutusta tullut. Lääkäri oli pettynyt, kun kerroin haitoista ja sanoi, ettei se sitten sovi minulle.

        Näin kävi myös minulle- sänky pyöri ja vasta aamulla viiden jälkeen sain nukuttua. Kahtena iltana kokeilin puolikasta ja elämästä ei tullut mitään. Lääkäri sanoi että ei sovi tuon tyyliset lääkkeet. Samoin keskushermoston kautta vaikuttavat kipulääkkeet pistävät vain pään sekaisin mutta eivät vie kipua.


      • jook
        Ei Triptylille kirjoitti:

        Triptyl ei sopinut minulle ollenkaan. Sain heti ensimmäisenä iltana ikäviä sydämen tykytyksiä, kuten joku tässä aiemmin kirjoittanutkin oli saanut. Ja koko yön syke oli niin kiivas, että en pystynyt kunnolla nukkumaan. Niskajännityskipuun ja univaikeuksiin sitä sain, mutta unta se ei antanut ollenkaan eikä mitään rentouttavaa vaikutusta tullut. Lääkäri oli pettynyt, kun kerroin haitoista ja sanoi, ettei se sitten sovi minulle.

        Samoin kävi minulle, lopetin. Päätin kokeilla uudestaan n. vuoden kuluttua ja tällä kertaa tuota kiivasta tykytystä ei enää tullut. Kannattaa kokeilla uudestaan.


    • Fanitan!

      Sain viiden vuoden unettomuuden ja kaiken kokeiltuani mahtavan avun tribtylistä.Käytin ensin kolme,neljä viikkoa 10mg ja nyt käyttänyt 25mg.Vaikuttaa vasta parin tunnin päästä,rauhoittaa ja nukuttaa,joten otettava ajoissa.En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia,nyt käyttänyt jo muutaman vuoden.Olen aina ollut lääkekielteinen,mutta tästä en luovu mistään hinnasta.:)On sitten riippuvuutta tai ei,mutta nukuttua tulee ja siten kestää nämä hitonmoiset vaihtarit edes joten kuten.

      • hikoilua

        Minäkin käytin Triptyl 10mg vuoden verran kipukynnystä nostamaan ja unen laatua parantamaan. Olin todella tyytyväinen kun fibrokivut pysyivät poissa ja nukuin hyvälaatuista unta 8-9h yössä. Mutta.... hikoilutti niin hurjasti, että olin monta kertaa päivässä aivan läpimärkä. Luulin pitkään hikoilun johtuvan hormonipuutosoireista. Minulla on leikattu kohtu ja munasarjat ja korvaushoitona menee Estradot estrogeenilaastarit. Luulin etteivät laastarit pelitä kun hikoilupuuskia vaan ilmaantui. Kunnes sitten kokeilin Triptylistä taukoa ja sietämättömät hikoilut loppuivat siihen. Eli yksilöitä ollaan näissä lääkeasioissa.


    • 12+5

      Söin Triptyliä vuosia vulvodynia-nimiseen sairauteen (googlettakaa, jos/kun ei tuttu), itselläni on ollut sekaisin sairauden syklistä ja neuropaattista muotoa.

      Triptyl ei minulla vienyt seksihaluja, toisaalta vulvodynian vuoksi ei seksiä kauhean usein harrastettukaan. Myönteistä lääkkeessä oli se että sen avulla nukahti helposti. Kielteistä se että se kuivatti ruoansulatussysteemiäni ja sain niin pahan ummetuksen että peräaukon seudulle tuli suoranaisia laskimotukoksia joita jopa puukotettiin. Annostus minulla vaihteli paljon, olisiko ollut enimmillään joku 2 - 3 x 25 mg käytössä että auttaisi vulvodyniaan. 10 mg lienee ihan iisi määrä vielä että ehkä sen elimistö sietää jos ei ole jo entuudestaan ummetustaipuvainen kuten minä.

      Yksi inhottava oire lääkkeestä kyllä tuli, päiväsaikaan yhtäkkiä iskevä tunne että on jotenkin "sisäinen kutina" eikä ole hyvä olla mitenkäänpäin missään asennossa. Tätä uhkasi tulla öisinkin, mutta onneksi lääke aina väsytti samaan aikaan niin että ehdin nukahtaa ennen kuin tuskainen olo meni liian kamalaksi.

      Aika kaksipiiippuinen lääke, mutta parempi tietysti sekin kuin ne infernaaliset tuskat mitä jostain hermokivusta tms. voi tulla.

    • jaa a

      Sain lääkäriltä Klotriptyl mite lääkemääräyksen...ihan psykiatrilta...täytin jokinlaisen paperilappusen..josta pisteitä kertyi yhteen riviin melkein kaikki.Ahdistuksen puolelle.
      Sanoinkin täyttäessäni kyselyä että olen laittanut nämä kaikki tuntemukset vaihdevuosiini tulleisiin oireisiin...olen nyt 52 v...Lääkärini vastannut minulle mitään. ?? Jäikin ihmetyttämään...ja kun en esim nuku huonosti muut tekijät tällä hetkellä tekevät unestani katkonaista...samoin joskus nukun niin hyvin että tuntuu että herääkö lainkaan...en tiedä nyt sitten uskallanko aloittaa koko lääkettä.. ainoa että niskat ja hartiat ihan jumissa etten saa oikein rennoksi niitä ...tähän ko lääke voisi tietysti auttaa..

    • moskua

      Olen käyttänyt triptyl 50 jo usean vuoden ajan, aloitin 10, sitten 25 ja lopulta 1 x 50 yöksi. Otan lääkken 3-4 h ennen nukkumaanmenoa. Minulle joku asiantuntija kertoi, että täysi vaikutus tulee vasta 2 v. Käytön jälkeen. En ikinä luovu tuosta, jos ei ole pakko. Saa ainakin 5 h täyttä unta.

      • MS-nainen

        Mulla ms-taudin takia yöksi Sirdalud ja Panadolia, nyt fysiatri määräsi Triptyliä. Otin sitä vain 10 mg, aluksi oli ikäviä oireita, suun kuivuminen, näköhäiriöt, huimausta, sitten totuin. Olen nyt 3 viikkoa syönyt sitä, mutta kuukautiset ovat hävinneet ! Mitä ihmettä, voiko tämäkin olla tuon lääkkeen sivuvaikutusta, en tiedä. Sydämen kovaa sykettä on joskus öisin. Nukuin tuolla lääkkeellä hyvin, mutta väsytti aamuisin paljon. Taidan pyytää jotain toista lääkettä, en vaan tiedä mikä olisi parempi, mulla on muu mielialalääke myös käytössä. Olen jo 48 eikä mitään ehkäisyä enää käytössä.


    • Mies24

      Triptyl 10mg aamulla ja illalla otanvasta estämään pääkipua.. ei sivuoireita auttaa nukkumaan yöt ja päivällä jotenki paremmaööa tuulella ehkä. Kipu myös poistuu välillä kokonaan eikä palaapeukalot välttämättä samana päivänä takaisin edesniin. Mies 25v. 100kg

    • Youu

      Triptyyl..hyvä lääke.huono isäntä. 🤣

    • Anonyymi

      Mulla Triptyl 25mg migreenin estolääkkeenä. Ensimmäinen migreenikohtaus 13v. Mutta esikoisen odotuksesta lähtien kohtauksia vaihtelevasti elämän tilanteiden ja stressin mukaan n.20v. Ensi oon syönyt n.3v 10mg ( ja jo aijemmin kahteen otteeseen 10mg usean vuoden ennen nuorimman syntymää). Nyt annosnosto 25mg kun kesällä jouduin lukinkalvonalaisen vuodon vuoksi sairaalaan. (Ei siis ollut pullistumaa tms. helposti uusiutuvaa vuotoa.)aurallisia migreenikohtauksia tulee vähän.1x kk.mut muuten jännityspäänsärkyä ?usean kerran viikossa. Annosnoston myötä päänsärky päivät lisääntyi mut aurallinen migreenikohtaus pysynyt toistaiseksi pois. Yöllä huomaa että leposyke korkea. Mut onneks antaa hyvin nukuttua 8-9h, eikä ole yöheräämisiä kuten muuten pienemmällä annoksella. Korkean sykeen lisäksi suun kuivuminen haittavaikutuksena. Mutta jos ilmenee lisää haittavaikutuksia mm.painon nousua, aurallisia kohtauksia ym.luovun kyllä lääkkeestä. Nainen 41v.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe