Pikkuaivot

Kaatuilijan kaveri

Voiko alkoholin liikakäyttö aiheuttaa pikkuaivojen surkastuman? Ystävälläni on tasapainohäiriöitä ja todettu surkastuma. Hän on myös lapsesta asti sairastanut epilepsiaa ja syönyt epilepsialääkkeitä. Viimeiset 10 vuotta saanut lisäksi lääkkeitä masennukseen, viimeksi todettu myös kaksisuuntainen mielialahäiriö. Eikö tasapainohäiriöt voi johtua muusta kuin pikkuaivoista? Alkoholia kyllä kuluu ja on kulunut reippaanlaisesti viimeiset 15 vuotta.

24

15439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sologdin

      kaatuili ja apinoitsi milloin missäkin kun oli vetänyt liikaa viinaa. Hän lopetti kaiken alkoholinkäytön kohta kuusi vuotta sitten eikä ole senjälkeen pahemmin kaatuillut. Suosittelisin sinunkin kaveriasi kokeilemaan samaa. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

      • Kaatuilijan kaveri

        Olen kyllä tälle kaverille ääneen epäillyt, että taidat juoda liikaa. Olen jopa kerran kuskannut sille jostain monisteen, jolla voi kysymyksiin vastaamalla testata, onko alkoholisti. Se suuttu siitä. Itse se uskoo, että pikkuaivojen ongelmat johtuu sairaalan väärästä hoidosta ja epilepsia- ja psyykelääkkeistä.
        Ei ketään voi väkisin raitistaa, mutta olen mä hänestä huolissani. En itse käytä nykyisin alkoa ollenkaan vaikka en olekaan alkoholisti. Mä olen vaan nähnyt liikaa viinan tuomaa kärsimystä lähelläni. Yhteydenpito kaatuilijakaveriin on vähentynyt, koska me ei enää juoda yhdessä ja paranneta maailmaa. Sääli, koska se oli ennen ihan parhaita ystäviä.


      • Hoitsu
        Kaatuilijan kaveri kirjoitti:

        Olen kyllä tälle kaverille ääneen epäillyt, että taidat juoda liikaa. Olen jopa kerran kuskannut sille jostain monisteen, jolla voi kysymyksiin vastaamalla testata, onko alkoholisti. Se suuttu siitä. Itse se uskoo, että pikkuaivojen ongelmat johtuu sairaalan väärästä hoidosta ja epilepsia- ja psyykelääkkeistä.
        Ei ketään voi väkisin raitistaa, mutta olen mä hänestä huolissani. En itse käytä nykyisin alkoa ollenkaan vaikka en olekaan alkoholisti. Mä olen vaan nähnyt liikaa viinan tuomaa kärsimystä lähelläni. Yhteydenpito kaatuilijakaveriin on vähentynyt, koska me ei enää juoda yhdessä ja paranneta maailmaa. Sääli, koska se oli ennen ihan parhaita ystäviä.

        alempana.Olen itse kokenut saman oman ystäväni kanssa.Ja saanut vastaan samat suuttumuksen ja turhautumisen tunteet.En pysty häntä saamaan hoitoon,kun hän ei itse siihen ole halukas.Huolissani olen,minäkin.Mutta en enää osaa miettiä,mitä tekisin.Hän on perheetön ja asuu yksin.Hylätäkään en haluaisi,kuitenkin sitten huolettaa,jos ei pariin päivään ole kuullut mitään toisesta...niin,ketään ei voi väkisin raitistaa,mutta kun ei tiedä,mitä tehdä.


    • Neiti 23.v

      epilepsialääkkeitä EI saa ottaa viinan kanssa!!!!!

      Mulla on kaksikin kaveria joilla on epilepsia ja silläkin uhalla he vetävät viinaa ja lähes joka kerta he saavat kohtauksen ja usein olleet kuolemaa lähellä.

      Kyllä alkoholinkäyttö surkastuttaa lähes kaikkea ihmisessä.

      • Epileptikko

        Noh, joihin epilesioihin alkoholi auttaa mm. kävelyssä ja tekee terveeksi. Se johtuu alkoholin rentouttavasta vaikutuksesta. Pidemmällä tähtäimellä alkoholi on todella haitaksi ja etenkin suurkulutus. Sama pätee kaikkiin ihmisiin. Kenelle alkoholi suurkäytössä hyvää tekisi?

        Epilepsiaa sairastaville kohtaukset ovat osa elämää ja kuoleman läheisyys arkipäivää, joten itse ainakin suon heille pientä lohtua viinasta, jos tykkäävät. Joitakin epilepsioita ei saada tasapainoon lääkityksellä.


    • Hoitsu

      meidän motoriikkaamme eli liikuntaamme ja liikkumistamme ohjaavia tärkeitä alueita,vaikka ne ovatkin vain "pikku"aivot.Eli pikkuaivot surkastuvat pitkien juomavuosien jälkeen väistämättä huomattavasti nopeammin kuin ei-juovilla.Toki muitakin syitä on,jotka voivat vaikeuttaa liikkumista.Epilepsialääkkeet yhdistettynä runsaaseen alkoholin käyttöön on vakava juttu,niin kuin tässä jo todettiinkin.Lääkkeiden käyttö alkoholin kanssa johtaa väistämättä suurempiin vahinkoihin myös aivojen alueella.Tässä jotain pientä tietoa,lääkärihän se osaisi tähän vastata paremminkin.

    • TCN

      Alkoholi voi ja myös aiheuttaa pikkuaivojen surkastumista. Alkoholi liuottaa pikkuaivoja vähitellen, ja jokainen ylenpalttinen juomakerta edistää prosessia.

      Pikkuaivot säätelevät nimenomaan ihmisen motoriikkaa, ja tasapainon häiriintyminen on yksi oire pikkuaivojen surkastumisesta.

      Ystäväsi kokonaistilanteen huomioon ottaen, ainoa ratkaisu on totaalinen juomisen lopettaminen. Alkoholihan lisää masennusta, eikä runsas käyttö todellakaan tuo minkäänlaista lisäarvoa ihmisen elämään.

      Etsi lisää tietoa esim. Googlesta hakusanalla pikkuaivot.

      Kaikkea hyvää ystävällesi ja JÄRKI KÄTEEN!

      • Voiko olla?

        Juu, eli mulla ois semmonen ongelma että, musta tuntuu että mulla on tämän tyylisiä oireita juuri näitä motoriikan häiriintymisiä sun muita tämmösiä tasapainon huonontumis juttuja. Itse olen juonut vasta reilut puolitoista vuotta, ja silloinkin keskiarvolla 2:sti kuussa. Onko mahdollista että näin vähäisestä voisi tulla motoriikan häiriintymis ongelmaa? Ja lähes aina otan kohtuudella. Olen kohta 17 vuotta ja tämä on alkanut häiritsemään.. Voisiko olla muita sairauksia näillä oireilla? Kiitän!


      • dr.pepper
        Voiko olla? kirjoitti:

        Juu, eli mulla ois semmonen ongelma että, musta tuntuu että mulla on tämän tyylisiä oireita juuri näitä motoriikan häiriintymisiä sun muita tämmösiä tasapainon huonontumis juttuja. Itse olen juonut vasta reilut puolitoista vuotta, ja silloinkin keskiarvolla 2:sti kuussa. Onko mahdollista että näin vähäisestä voisi tulla motoriikan häiriintymis ongelmaa? Ja lähes aina otan kohtuudella. Olen kohta 17 vuotta ja tämä on alkanut häiritsemään.. Voisiko olla muita sairauksia näillä oireilla? Kiitän!

        Varsinkin nuorella henkilöllä joka juo säännöllisesti alkoholia. On suuri todennäköisyys saada vakavia motoriikan häiriöitä. Esimerkiksi käsien tai jalkojen nykivää liikettä. Heikkoa tasapainoa ja näkökykykin saattaa heikentyä. Vanhempana se sitten kostautuu ja jalkasi saattavat hyytyä.. Onhan kuningasalkoholi hieno asia jos sitä osaa käyttää oikein. "Perskännit" ei ole oikea vaihtoehto.


    • suku on pahin

      Alkoholin käyttö (kuin myös huumeiden) aiheuttaa pikkuaivojen surkastumaa.Mutta tuntemallani henkilöllä jolla todettiin surkastuma useampia vuosia sitten, ei tiettävästi ole tasapainohäiriöitä selvinpäin ollessaan.Viinakrampit taas ovat asia erikseen.
      Lapsellani jolla on epilepsia,syönyt lääkkeitä 4v., oli tasapainohäiriöitä ennen lääkitystä. Nämä johtuivat ns. sähköisistä purkauksista aivoissa, mitkä loppuivat kun lääkitys saatiin kohdalleen. Epilepsia on toiselta nimeltään kaatumatauti. Kaverisi kannattaisi varmaan tarkistuttaa lääkityksensä.

      • Holisti 43v.

        Olen nyt ollut viikon ilman alkoholia. Sai olla viimeinen kerta kun joudun sairaalan tiputukseen. Hädin tuskin pääsin kävelemään a-klinikalle.Eivätpäästäneet pois vaan lähettivät suoraan päivystävälle lääkärille.Bentsoa & b-vitamiinipiikki pyllyyn.Sain avokatkolääkkeet (Tenox,Opamox krampinesto mömmöt).Kävely "tyylini" hävettää, mutta yks hailee, kun on sentään vielä henki ja jalat joilla tallata. Pikkuaivot taitavat olla kiikun kaakun. Join koko talven. Alkoholismi on helvettiä.Syksyllä 13-vuoden parisuhde karille,sitten kuukausi niin Isä kuoli, hautajaisten jälkeen viikko niin Äiti sydänleikkaukseen.Selvisi sentään siitä. Oli mulle vähän liikaa kerralla ja aloin dokaamaan. Tänään kuulin hyvän naisystäväni joutuneen sisätautiosastolle kun munuaiset prakailee. Viinasta kuinkas muuten. Onneksi on sentään ystäviä jäljellä.


      • KeskushermostoMyrkky
        Holisti 43v. kirjoitti:

        Olen nyt ollut viikon ilman alkoholia. Sai olla viimeinen kerta kun joudun sairaalan tiputukseen. Hädin tuskin pääsin kävelemään a-klinikalle.Eivätpäästäneet pois vaan lähettivät suoraan päivystävälle lääkärille.Bentsoa & b-vitamiinipiikki pyllyyn.Sain avokatkolääkkeet (Tenox,Opamox krampinesto mömmöt).Kävely "tyylini" hävettää, mutta yks hailee, kun on sentään vielä henki ja jalat joilla tallata. Pikkuaivot taitavat olla kiikun kaakun. Join koko talven. Alkoholismi on helvettiä.Syksyllä 13-vuoden parisuhde karille,sitten kuukausi niin Isä kuoli, hautajaisten jälkeen viikko niin Äiti sydänleikkaukseen.Selvisi sentään siitä. Oli mulle vähän liikaa kerralla ja aloin dokaamaan. Tänään kuulin hyvän naisystäväni joutuneen sisätautiosastolle kun munuaiset prakailee. Viinasta kuinkas muuten. Onneksi on sentään ystäviä jäljellä.

        Kaunistelematon hieno viesti! Kiitos. Noinhan se menee ja onneksi on olemassa tippa ja ehkä olisi ollut parempi ottaa taksi tippaan, jos pystynyt kunnolla kävelemään.

        Tsemppiä vieroitukseen! Olo paranee huomattavasti fyysisen kunnon kohenumisen myötä!

        Ensin vieroitus alkoholista ja sitten vieroitus hitaasti jopa vuosia muista aineista.


      • Kylmät_kädet__
        Holisti 43v. kirjoitti:

        Olen nyt ollut viikon ilman alkoholia. Sai olla viimeinen kerta kun joudun sairaalan tiputukseen. Hädin tuskin pääsin kävelemään a-klinikalle.Eivätpäästäneet pois vaan lähettivät suoraan päivystävälle lääkärille.Bentsoa & b-vitamiinipiikki pyllyyn.Sain avokatkolääkkeet (Tenox,Opamox krampinesto mömmöt).Kävely "tyylini" hävettää, mutta yks hailee, kun on sentään vielä henki ja jalat joilla tallata. Pikkuaivot taitavat olla kiikun kaakun. Join koko talven. Alkoholismi on helvettiä.Syksyllä 13-vuoden parisuhde karille,sitten kuukausi niin Isä kuoli, hautajaisten jälkeen viikko niin Äiti sydänleikkaukseen.Selvisi sentään siitä. Oli mulle vähän liikaa kerralla ja aloin dokaamaan. Tänään kuulin hyvän naisystäväni joutuneen sisätautiosastolle kun munuaiset prakailee. Viinasta kuinkas muuten. Onneksi on sentään ystäviä jäljellä.

        Jännä sattuma, kun oma elämäni hyvin pitkälle juuri samanlaisten kokemuksien raatelema ja täytän just pian 43v. Kai se kuuluu tähän ikään. Lisäksi, 'Holisti 43v. ':een kirjoituksesta melko tarkkaan yhtä kauan kuin siitä, kun rupesin alkoholistiksi, pikkasen vajaa 10 vuotta sitten.

        Elääkö nyt pikkasta vaille 53 vuotias Holisti vielä? Onkohan vakio?


    • ei aina

      Ei aina johdu alkoholista, moni luulee niin. Sain itse ton sydeemin vasta 30 v ja olin nauttinut alkoholia aika minimaalisesti, Eli viikonloppuna n. 10 pl 0.33 olutta ja sekin oli lähes maksimi. Alkoholilla ei tietenkään auta asiaa. Äiti kuoli aivokasvaimeen eli perinnöllisyys voi olla myös syy noihin. Eli ei AINA ole kyse Alkoholista vaikka sinne se sormi helposti osoittaa

      • kilju on pop

        Minulla on todettu pikkuaivojen rappeuma noin 6v sitten, en ole lopettanut juomista ja mielestäni tasapaino ja kävely on huonontunut aika vähän sinä aikana mutta on kuitenkin huonontunut. Krapulassa ja liukkaalla kävely on kaikkein hankalinta ja silloin yritän pysytellä visusti sisätiloissa omassa kämpässä, vessaan pääsee kun ottaa vähän seinistä tukea. Jos malttaa olla muutaman päivän selvinpäin niin sittenhän uskaltaa viedä jopa roskapussin ulos ja käydä kaverilla kylässä jonne on matkaa noin 100 metriä.


      • kuhan heitin
        kilju on pop kirjoitti:

        Minulla on todettu pikkuaivojen rappeuma noin 6v sitten, en ole lopettanut juomista ja mielestäni tasapaino ja kävely on huonontunut aika vähän sinä aikana mutta on kuitenkin huonontunut. Krapulassa ja liukkaalla kävely on kaikkein hankalinta ja silloin yritän pysytellä visusti sisätiloissa omassa kämpässä, vessaan pääsee kun ottaa vähän seinistä tukea. Jos malttaa olla muutaman päivän selvinpäin niin sittenhän uskaltaa viedä jopa roskapussin ulos ja käydä kaverilla kylässä jonne on matkaa noin 100 metriä.

        No itsellä nuorin tuttu joka puhtaasti viinalla on pikkuaivonsa tuhonnut, 34-vuotias.. Sellaista katkokävelyä ja töpötystä, että voi äiti sentään. Pidätyskyky on enemmän ottaneena samaa tasoa kuin kävely on päälle päin ja Propralia koko ajan yliannostusta nappimalla saa käsien vapinan sellaiselle tasolle, että edes kahvia saa keitettyä tai sanomalehteä luettua. Tosin näkökään ei enää mikään paras, ilmeisesti yhteyttä alkoholilla siihenkin. Pää leikkaa kuitenkin vielä ihan täysin, eikä edes mikään tyhmä kaveri järjenjuoksultaan. Fysiikka vain on mennyt eikä se siitä palaudu, pahenee vain.

        Viina on viisasten juoma ja ei tippa tapa. Jees jees.


    • q87fg467duj

      Pikkuaivot vahingoittuvat pitkäaikaisesta ryyppäämisestä eivätkä edes parane ennalleen juomisen loputtua.

    • Aukka

      Alkoholi rappeuttaa pikkuaivot.Voi hyvänen aika,useampi ystävä on mennyt sinne,minne alkoholin liikakäyttö vie.

    • Asdfh4523

      Mäkin horjahdin vessanpöntön istuinta kohti, se meni rikki. Nyt pohdin ostanko uuden kannen vai nobea sossurahoilla

    • Nuori-Lääkäri

      Kohtuu juominen ei vahingoita pikkuaivoja, päin vastoin, parantaa suorituskykyä! 17 annosta per päivä on kohtuutta ja suositeltavaa!

      • Lasol-Arska

        Juuri näin!

        Hyvä, että asiantutijamme on palannut ohjeistamaan meitä palstalle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe