Lintu, mitä ruokaa?

Anmin

Näimme kamuni kanssa Espoossa, Soukassa, linnunpoikasen maassa. Luulemme, että se on joko käki, peippo tai rastas. Emme ole varma, noilta se näytti. Sillä ei ole vielä untuvapeitettä tai mitään. Menemme tänään katsomaan, onko se siellä vielä. Voisitteko kertoa mitä peipot, käet ja rastaat syövät? Antaisimme sille vähän ruokaa. Sen emoa ei näy missään, eikä mitään linnunpesääkään ole lähettyvillä. Olisikohan joku petolintu ryöstänyt sen jonkun pesästä ja tiputtanut sen maahan vahingossa? Se kyllä elää vielä. Pitäisikö ottaa kotiin hoitoon siksi aikaa kun oppii lentämään? Tuleeko siitä sakkoja, jos ottaa maasta linnunpoikasen jonka löytää? Linnunpesästä jos ottaa, niin ainakin saa. Emme ole vielä ottaneet sitä, mutta siis pitäisikö ottaa? Päästämme pois viimeistään silloin, kun oppii lentämään. Noniin, vastauksia mahd. nopeasti!

16

5481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lintu

      luuen että se on varmaan jo kuollut, sillä poikaset eivät selviä kauan ilman ruokaa ja lämpöä, varsinkin jos sillä ei edes untuvaa. No mutta jos se elossa, pistäkää se lampun alle että saa lämpöä ja tarjotkaa sille pinseteilla hyönteisiä. Jos se virkoaa siitä, kannattaa viedä poikanen johonkin lintuhoitolaan missä hoidetaan villilintuja, siellä loukkaantuneita ja tuommoisia poikasia, siellä ne osaavat hoitaa oikein, sillä maalikolle se on aika vaikeaa, siellä myös tunnistavat sen lajin. Kannattaa etsiä netistä jos löytyisi sivua tai jotain. Ja varmistakaa myös että se on villieläinhoitola eikä mikään maatilaneläinjuttu. Soittakaa sinne ja kerrotte poikasesta. varmaan ottavat sen hyvin vastaan, sinne yleensä viedään näitä jäniksen poikia, loukkaantuneita lintuja jne..

    • Firenzzia

      Ekli pysykää kaukana, käenpoika se ei ole, käki on vieraspsijä, peiponpoika on hyvin pieni, kämmenkuppiin sopiva. Todennäköisyys on rastaanpoika, joka on kämmenen kokoinen ja yleinen kaupungeissakin.

      Rastaanpoikaset lähetävät pesistään ja ovat 'yksinäisiä ja hylättyjä' emo kuitenkin käy säännöllisesti ruokkimassa niitä, ja se, että hypitte sen lähellä pitää emon poissa. Linnunpoikasta ei saa kotikonstein ruokittua ellei todella tiedä, mistä on kyse, eivätkä ne syö sopantaanisti. Tapatte vain poikasen koittamalla hoitaa sitä.

      • pikkulinnun omistaja

        ei se saitä tapa vaan yrittää hoitaa. muuten se kuolis kivuliaasti nälkään tai kylmyytee. muuten miten hoidan pientä linnunpoikasta?


      • Riikka-97
        pikkulinnun omistaja kirjoitti:

        ei se saitä tapa vaan yrittää hoitaa. muuten se kuolis kivuliaasti nälkään tai kylmyytee. muuten miten hoidan pientä linnunpoikasta?

        Itselläni on hoidossa kaksi västäräkin poikasta. Löysimme lähes kokonaan hajotetun olkipesän, jossa oli kuusi poikasta. Nostimme ensin poikaset (joilla aivan vähäinen untuvakerros. paikoin vielä kaljuja ja vaaleanpunaisia) takaisin pesään. Pari västäräkkiä kävi yhdessä kolossa etsimässä jotain ruokaa nokasssaan, mutta lähtivät pois. Lähdimme kotiin ja menimme muutaman tunnin kuluttua katsomaan poikasia. Jäljellä oli vain kolme poikasta, joista yksi oli kitukasvuinen ja kuollut. Veimme kaksi muuta kotiin, ja asetimme ne lampun alle. Pian kaksi söpöläistä virkosivat, ja tahtoivat ruokaa. Olemme syöttäneet niille hyttysiä, kärpäsiä, muurahaisia, nilviäisiä ja kastematoja paloiteltuna. Aiomme kokeilla myös pipetillä sokerisuolavettä tai jotain sellaista. Sanovat että myös äidinmaidon vastike olisi hyvää antaa pipetillä, mutta en oikein tiedä. Poikaset kakkaavat, ja syövät kunnolla. Virkeitäkin ovat. Silmät eivät ole vielä auenneet, mutta munahammas on poissa. Poikaset ovat ehkä jotain 2-4 päivän ikäisiä. Hyvin jakselevat, ja en ole koskaan ennen mitään muita lemmikkejä omistanut. Kylmiltään noitakin rupesin hoitamaan. Olen itse 13 vuotias, ja linnut ovat vielä hengissä, ja täysissä ruumiin voimissa. Huomenna käytän eläinlääkärillä, joka antaa lisää neuvoja. Että Firenzzia revi siitä.


      • summer6
        Riikka-97 kirjoitti:

        Itselläni on hoidossa kaksi västäräkin poikasta. Löysimme lähes kokonaan hajotetun olkipesän, jossa oli kuusi poikasta. Nostimme ensin poikaset (joilla aivan vähäinen untuvakerros. paikoin vielä kaljuja ja vaaleanpunaisia) takaisin pesään. Pari västäräkkiä kävi yhdessä kolossa etsimässä jotain ruokaa nokasssaan, mutta lähtivät pois. Lähdimme kotiin ja menimme muutaman tunnin kuluttua katsomaan poikasia. Jäljellä oli vain kolme poikasta, joista yksi oli kitukasvuinen ja kuollut. Veimme kaksi muuta kotiin, ja asetimme ne lampun alle. Pian kaksi söpöläistä virkosivat, ja tahtoivat ruokaa. Olemme syöttäneet niille hyttysiä, kärpäsiä, muurahaisia, nilviäisiä ja kastematoja paloiteltuna. Aiomme kokeilla myös pipetillä sokerisuolavettä tai jotain sellaista. Sanovat että myös äidinmaidon vastike olisi hyvää antaa pipetillä, mutta en oikein tiedä. Poikaset kakkaavat, ja syövät kunnolla. Virkeitäkin ovat. Silmät eivät ole vielä auenneet, mutta munahammas on poissa. Poikaset ovat ehkä jotain 2-4 päivän ikäisiä. Hyvin jakselevat, ja en ole koskaan ennen mitään muita lemmikkejä omistanut. Kylmiltään noitakin rupesin hoitamaan. Olen itse 13 vuotias, ja linnut ovat vielä hengissä, ja täysissä ruumiin voimissa. Huomenna käytän eläinlääkärillä, joka antaa lisää neuvoja. Että Firenzzia revi siitä.

        moikka niin että meillä on 4 västäräkin poikasta ja ne syö tosi hyvin ja kakkaavat myös paljon.syötän niille pipetimellä hyla ruokakermaa että se niille maistuu hyvin ja pilkottuja ja hyvin muusattuja kastematoja myös pieniä ötököitä :) karvaa niillä ei ole vielä ja sokeitakin ovat. Koirakin on hyvin mustasukkainen nille linnuille kun ne niin paljon vie aikaa ja siellä lampun alla neki on ettei jäädy kuoliaaks vaikka onki kesä. Joka 5min välein niitä pitää ruokkia etteivät näänny että aikahan tässä hyvin kuluu:)joten hyvin tässä mennee


      • Erkku36
        Riikka-97 kirjoitti:

        Itselläni on hoidossa kaksi västäräkin poikasta. Löysimme lähes kokonaan hajotetun olkipesän, jossa oli kuusi poikasta. Nostimme ensin poikaset (joilla aivan vähäinen untuvakerros. paikoin vielä kaljuja ja vaaleanpunaisia) takaisin pesään. Pari västäräkkiä kävi yhdessä kolossa etsimässä jotain ruokaa nokasssaan, mutta lähtivät pois. Lähdimme kotiin ja menimme muutaman tunnin kuluttua katsomaan poikasia. Jäljellä oli vain kolme poikasta, joista yksi oli kitukasvuinen ja kuollut. Veimme kaksi muuta kotiin, ja asetimme ne lampun alle. Pian kaksi söpöläistä virkosivat, ja tahtoivat ruokaa. Olemme syöttäneet niille hyttysiä, kärpäsiä, muurahaisia, nilviäisiä ja kastematoja paloiteltuna. Aiomme kokeilla myös pipetillä sokerisuolavettä tai jotain sellaista. Sanovat että myös äidinmaidon vastike olisi hyvää antaa pipetillä, mutta en oikein tiedä. Poikaset kakkaavat, ja syövät kunnolla. Virkeitäkin ovat. Silmät eivät ole vielä auenneet, mutta munahammas on poissa. Poikaset ovat ehkä jotain 2-4 päivän ikäisiä. Hyvin jakselevat, ja en ole koskaan ennen mitään muita lemmikkejä omistanut. Kylmiltään noitakin rupesin hoitamaan. Olen itse 13 vuotias, ja linnut ovat vielä hengissä, ja täysissä ruumiin voimissa. Huomenna käytän eläinlääkärillä, joka antaa lisää neuvoja. Että Firenzzia revi siitä.

        Minä olen 12v ja hoidan siskoni kanssa kanssa kahta talitiaisen poikasta jotka löysimme metsästä. Mitä kannattaisi antaa ruuaksi??:)


      • sarkku217
        Erkku36 kirjoitti:

        Minä olen 12v ja hoidan siskoni kanssa kanssa kahta talitiaisen poikasta jotka löysimme metsästä. Mitä kannattaisi antaa ruuaksi??:)

        Meillä oli kaksi talititin poikasta. löytyivät molemmat lentokyvyttöminä ja höyhenpeitettäkään ei ollut paljon. olivat näköjään tippunut pesästä tuulen takia joka oli kipannut pesän puusta. emoa tai pesää ei näkynyt. otettiin sisälle ja ruokittiin jauhellihan ja mannapuuromuru sekoituksella. söivät hyvin ja selvisivät. lämpöä oli. laitettiin höyhentyynyn höyhenet laatikkoon ja poikaset sinne. se toi turvaa ja ja muistutti emoa (höyhenet). kun osasivat lentää kunnolla ylös maasta päästettiin ne vapaaksi luontoon. Hetken piipittelyn jälkeen naarastalitintti tuli ja alkoi ruokkimaan niitä. toivottavasti se hoitaa niitä siaisemona tai ehkä oikeana emona:)
        T: 13 v ja 11 v siskokset


    • laumaeläin

      me löyettiin kaverin kanssa linnunpoikanen joka osaa vähän matkaa lentää.. mutta ei osaa syödä. hoiviimme emme saanu sitä ottaa mitä tehdä?? :O

      • -M-

        Jos se jo vähänkin lentää niin on todennäköisesti ihan itse ja ajallaan lähtenyt pesästä, emot ruokkii kyllä noita lentämään lähteviä poikasia maahankin, eli antakaa vaan olla älkääkä häiritkö että emot uskaltaa tulla paikalle. Jos nyt ihan keskellä jotain vilkasta tietä on niin voi siirtää/paimentaa vähän sivummalle ettei jää auton alle, mutta tosiaan muuten vanhemmat sen kyllä hoitaa.


    • talitinttititi

      Mulla kuoli 2 talitintin poikasta koska ne ei uskaltanu syödä mun tarjoomii ruokii :(

    • hautajaiset

      Miksi talitintit eivät tulleet pöntöstä?Emo ruokki useamman viikon.
      Eilen ne vielä visersivät ja emo kävi pesässä.
      Tänään ei kuulunut mitään pesässtä. Kävin tarkistamassa pesän ,kaikki kolme poikasta olivat kuolleet.

    • Lokinmuna

      Löysin lokin munan metsästä. Laitoin sen lampun alle asteita oli 36.8ºC. Tänään n 3 viikon jälkeen munaan tuli reiän alku ja sieltä alkoi kuulua koputusta. Mitä tekisin auttaisinko sen pois vai annanko vaa tulla itsestään?

      • Jolzee

        Luultavasti itsestään.. Mutta itelläni on 1 pieni haarapääsky joka tippui pesästään.. Otin sen n. 2tuntia sitten hoivaani.. Se ei huoli ruokaa, esim matoja, muurahaisia, tai marjoja paloiteltuna... Sillä on vielä untuvapeite, ja silmätkään ei ole vielä auenneet. Mitä teen?


    • näpit irti!

      Älkää koskeko niihin lintujen tai muiden eläinten poikasiin.Emo yleensä ruokkii poikasia viellä pesästä lähdönjälkeen maastossa.Jos ihminen koskee poikseen, voi emo hylätä sen.

    • Huoltaja

      Mitä teen kun näin aikuisen linnun,joka ei voinut lentää se kyllä yritti kovasti räpytellä muttei lähtenyt lentoon... Pikaisia vastauksia,kiitos :)

    • Pajulinnunemo

      Pelastin eilen pajulinnun poikasen ojasta. Oli ihan näännyksissä ja laitoin pienen vesikipon siihen viereen. 3h päästä se oli siinä vieläki ja ihan uupunu. Vein sen sisälle ja laitoin isoon häkkiin ja laitoin sinne puruja pohjalle ja pihalta löytämäni räkättirastaan pesän. Laitoin pesään sammalta koska pajulinnun tekee pesänsä sammaleesta. Aluksi ei syönyt mut siitä sitte virkos ku juotin sille vettä sitte rupes syömään hyttysiä ja kärpäsiä. Mekkalaaki pitää ja lentää. En voi päästää sitä ulos koska muuten kuolee. Pieniä kaljuja kohtia on vielä. Pidän sitä koko ajan vapaana paitsi yöllä. T:15v tyttö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe