Kulutusnarsismi

1900-luvun alkupuoliskolla kehitettiin strategia jolla vallitsevaksi todellisuusperiaatteeksi muokattiin, suoritusperiaateen sijalle, suoriutumisperiaate. Ko. strategiana toimii "tuotteiden ennenaikainen vanheneminen" joka synnytti kerskakulutuksen narsismin.

Suoriutumisperiaate vastaa psykoanalyytikoiden käyttämää Thanatos-käsitettä, tehtäviä ei suoriteta, pyrkimyksenä paras mahdollinen vaan niistä suoriudutaan, ikäänkuin puolihuolimattomasti tai -automaattisesti, omistajien etuhan on etteivät tuotteet kestä kuin hetken.

Katsokaa ystävät Yle-areenalta ykkösdokumentti Hehkulamppuhuijaus.

23

343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 900 ihmistä viettämässä synttäreitä paloaseman lampun (viallisen, kestävän) satavuotispäivillä. Olisimpa ollut siellä! :)

Mitä voidaan tehdä Halebob?

• Kiitos kysymästä. Että mitäkö voidaan tehdä, mitään ohjelmajulistusta yleisestä onnellisuudesta me emme voi antaa, kunkin on tiedostamisen kautta noustava henkilökohtaiseen vastarintaan.

Kieltäytyminen kuluttamasta, down siftaus,.....j.n.e.

• Tiedostaminen on avainasemassa. Ei vain elää yhteiskunnassa, vaan pysähtyä hetkeksi tarkastelemaan sitä. Se mikä toimii, ei välttämättä toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Henkinen vallankumous voi tapahtua omassa mielessä, siinä ainoassa oikeassa osoitteessa :)

Innostuin vuosi takaperin Zeitgeist - Addendum elokuvasta, koska tajusin että itseni lailla ajattelevia ihmisiä on muitakin. Tässä sen linkki, jos jotakuta haluttaa katsoa...vaatii 2 tuntia arvokkaasta ajastanne...ja saattaa osoittautua ajanhukaksi, tai sitten johtaa uuden tien löytämiseen henkisellä vaelluksella.. ;)

http://video.google.com/videoplay?docid=-1953021675758713495#

• A
    • Kiire on keinotekoista, elämän leppoistus on varmasti suunta:)

• 28

Leppoisuus on kaukana silloin kun on henkilökuntapula, mutta enempää ei voi tehdä kuin minkä voi.

• 28 kirjoitti:

Leppoisuus on kaukana silloin kun on henkilökuntapula, mutta enempää ei voi tehdä kuin minkä voi.

Miksi yhä kiihtyvällä vauhdilla pyöritämme tätä karuselliä, niin miksi?

• 28
        Halebob kirjoitti:

Miksi yhä kiihtyvällä vauhdilla pyöritämme tätä karuselliä, niin miksi?

Syitä on kai useita, jokaisella omansa. Itse olen tuosta oravanpyörästä joutunut pois hyppäämään aikoinaan, koska elämäntilanne niin vaati. Itse en olis sitä tajunnut muutoin kuin pakon edessä, sen verran kova pää mulla on. Menihän siinä aikansa ennenkuin alkoi tajuamaan tilanteen positiivisen puolen, nyt on jo melko samantekevää mitä tekee vai tekeekö mitään. Määrittelen itseni ihan muuta kautta nyt. Hitaus opettaa kärsivällisyyttä, joka on näköjään elämäni oppiläksy nro 1.

• 28 kirjoitti:

Syitä on kai useita, jokaisella omansa. Itse olen tuosta oravanpyörästä joutunut pois hyppäämään aikoinaan, koska elämäntilanne niin vaati. Itse en olis sitä tajunnut muutoin kuin pakon edessä, sen verran kova pää mulla on. Menihän siinä aikansa ennenkuin alkoi tajuamaan tilanteen positiivisen puolen, nyt on jo melko samantekevää mitä tekee vai tekeekö mitään. Määrittelen itseni ihan muuta kautta nyt. Hitaus opettaa kärsivällisyyttä, joka on näköjään elämäni oppiläksy nro 1.

28 :
        tuntuu, että on kahdenlaista sakkia. Toinen jättäytyy toisten hoivattavaksi ja on saamaton. Sossut, työkkäri tulee tutuksi.
        Sitten ovat suorittajat, minä myös, joka tekee vaikka pää kainalossa. Ainoa tapa saada pysäytettyä on ruumiillinen vaiva joka pakottaa siihen.

Ehkä osa kasvatetaan siihen. Ehkä osa rakentaa sisintään sen varaan.

Olen alkanut tietoisesti opettelemaan pois suorittamisesta. Vuosia kesti edes huomata tekevänsä niin. Pidin itseäni vain määrätietoisena voittajana =)
        Vaan.... ;)
        Ja halveksuin totta kai niitä vetelyksiä jotka eivät ymmärrä olevansa oman elämänsä seppiä. Makaavat vain selällään ja odottavat "meidän" maksavan kaiken. Onneksi työni antaa periksi rauhoittumiselle. Voin itse määrätä työmäärän ja ajankin aika hyvin. tietyissä rajoissa tietenkin.

Olen kokeillut määrittää itseäni materialla, työllä, kodilla, harrastuksilla,millä nyt ikinä. Kun aloin urheilemaan, palkkasin treenarin ja piiputin itseni loppuun. Persaus kyllä näytti hyvältä mutta muuten olo oli ihan nuutunut ;)

Ei se ole elämän tarkoitus. Vakuuttaa ketään. Mistään. Haluan olla minä enkä jonkin määritelmän mukaan hyväksytty. Kelpaan tai en kelpaa, valitsen seurani sen mukaan.
        Sen suorittamisen aika on minulla ohitse. Suosittelen kaikille.

Yhteiskunta tekee oravanpyörästä irrottautumisen kovin vaikeaksi. Maksa. Tee. Osta. Kuluta. Ole olemassa. Tee itsesi merkittäväksi. Wtf ?

• " Kiire on keinotekoista, elämän leppoistus on varmasti suunta:) "

Elämän ensimmäinen puolisko menee yleensä ihmisillä materian etsimisessä ja materiaan tutustumisessa. Toinen puolisko 35 johtaa väistämättömästi kohti sisäistä maailmaa, jossa arvot liikkuvat juurikin tuon kiireettömyyden ja elämän leppoistumisen suunnalla.

Olisko aika tulla takaisin palstaileen Halebob?

• ...
        temppuilija kirjoitti:

" Kiire on keinotekoista, elämän leppoistus on varmasti suunta:) "

Elämän ensimmäinen puolisko menee yleensä ihmisillä materian etsimisessä ja materiaan tutustumisessa. Toinen puolisko 35 johtaa väistämättömästi kohti sisäistä maailmaa, jossa arvot liikkuvat juurikin tuon kiireettömyyden ja elämän leppoistumisen suunnalla.

Olisko aika tulla takaisin palstaileen Halebob?

h a l e b o o o b

* huudettu *

• A

> Hitaus opettaa kärsivällisyyttä, joka on näköjään elämäni oppiläksy nro 1.

Olet reipas. Kyllä sinä vielä osaat! (:

• Kärsivällisyys ja päättäväisyys ovat hyveitä.

• temppuilija kirjoitti:

Kärsivällisyys ja päättäväisyys ovat hyveitä.

Millä kummalla edelliset saisi liitettyä libidiseen (siihen spontaaniin) energiatalouteen siten, että sen vapaa rajaton liikkuvuus voitaisiin säilyttää?

• nrsk
        temppuilija kirjoitti:

Millä kummalla edelliset saisi liitettyä libidiseen (siihen spontaaniin) energiatalouteen siten, että sen vapaa rajaton liikkuvuus voitaisiin säilyttää?

Kaikki hyvä tapahtuu - siitä huolimatta.

• dfrdrrrfgrfsewse

Tietysti hehkulamppu saadaan kestämään: käytetään ihan jumalattomasti ja paksulti hehkulankaa (wolframiako se on), jolloin sähkönkulutus ja lampun hinta kasvaa huomattavasti! Lasi ei tältä pallolta tule loppumaan (raaka-aineet suoraan kenkiemme alla).

Se hieno 100-vuotias lamppu olisi suuremmassa mittakaavassa kokonaisuutena kallis kapistus.

Et silleen.

Taisi olla jonkun paremmin tietävän narsistin tekosia tuo pätkä ;)

• -t-

Puolihuolimattomuus kunniaan!

Harmittaa ne pyramidit siellä egyptissä. Pirun narsistit kun tekivät jotain huolella.

• Entäpä tekemisen ilo? Tunne mikä syntyy aikaansaadessa jotain luovaa ja kaunista? Annetaanko narsistisuus anteeksi kun luovutetaan (joskus jopa pyyteettömästi) synnytetty kuitenkin kaikille?

• nyt rönsyilee

Sittenhän riippuvuus mihin tahansa narsismia. Ahmit ruokaa ja oksennat sen ulos, narsismiako?
      Ei ole, se on syömishäiriö.

• -t-

miten määritellä "kyllin hyvä" ?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      99
      4204
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      48
      3008
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      306
      2667
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      62
      2232
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1476
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1334
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      95
      1235
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1121
    9. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      77
      1078
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      62
      1019
    Aihe