Psykoterapia?

kikimirri

Käytetäänkö kaksisuuntaisen hoidossa psykoterapiaa? Lueskelin noiden psykoterapeuttien sivuilta noita ongelmia, joita he hoitavat eikä missään mainittu kaksisuuntaista mielialahäiriötä tai skitsofreniaa. Onko ne niin pahoja, ettei psykoterapia tepsi?

15

1170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surranet.nothing

      Suoraan sanoen niin terapia on keskustelua toisen ihmisen kanssa tai sitten keskustelua ryhmässä eli useamman ihmisen kanssa samanaikaisesti. Terapia- nimi kalskahtaa vain niin upeelta, kun siihen on saatu niinsanottua koulutusta. Tuo terapiakoulutus vain antaa terapeutille eli kuuntelevalle ihmiselle valmiudet kestää ja jaksaa kuunnella rankkoja asioita.

      Terapeutti eli tuo toinen ihminen kuuntelee pääasiassa, mutta ei saa antaa elämänohjeta eikä neuvoja toiselle ihmiselle.

      Voit mennä terapeutin kanssa keskustelemaan, mutta terapiasta yleensäkään ei missään sielullisessa/psyykkisessä ongelmassa ole pitemmän päälle mitään apua. Ongelmat pysyvät, mikäli niitä ei itse hoida ja asioitaan järjestele.

      Paremman avun saat, kun luotat muutamaan lähi- ihmiseesi ja kerrot ongelmiasi heille,. tulet kertoessasi huomaamaan miten heilläkin on ja kaikilla meillä omat ongelmamme täällä maailmassa, nyky- yhteiskunnassa eläessämme. Et ole sinä sen sairaampi tai ongelmallisempi kuin kukaan muukaan. Saatat suorastaan hämmästyä, kun huomaat jutustellessasi muiden ihmisten kanssa, kuinka jokaisella on surua ja murhetta ja erilaisia sairauksia ja sairauksien oireita.

      Pyri avaamaan silmäsi ja olemaan muiden kanssa luottavaisella mielellä, niin säästät rutkasti rahaa, sillä terapeutit ottavat kiskurihintoja. Vuodessa menetät rahallista omaisuuttasi. Jos yksi käyntikerta maksaa noin 120 euroa ja käyt kaksi kertaa kuukaudessa, niin saat rahamäärän ja sitten vakuutuksesta tai kelasta saat osan takaisin. Jos käyt kerran viikossa ja maksat tuon summan noin 120 euroo, niin voit laskea vuoden ja sitten edelleen hintojen nousun mukaan lukien muutaman vuoden terapiakäyntien hinnan. Niin ja poliklinikkakulut päälle, joista ei saa kelakorvausta. Näitä hintoja ei kukaan tarkistele sen kummemmin. Terapeutti itse määrää samoin kuin terapiaa antavat hoitopaikat/poliklinikat omat maksunsa/hinnoittelevat/määräävät arvonsa/palkkansa, vaikka työ ei olisikaan niin auttavaa hoitoa, mitä asiakas odottaa. Poliklinikkahinnoista ja niiden suuruudesta ei kukaan kysele, sillä se mihin poliklinikkamaksut menevät, ei kukaan tiedä.

      Akuutissa vaivassa, jolloin todellakaan et itse pysty pitämään itsestäsi huolta ja et pääse vuoteesta on paikkasi päivystävällä lääkärillä, ei terapeutilla.

      Kyllä sinä pärjäät, sillä sinun ympärilläsi on paljonkin hyviä ihmisiä. Ajatteleppa asiaa niin, että pärjäät miettimällä asioita ja olet ihan yhtä hyvä kuin me muutkin täällä kadulla kävelijät.

      • Kallonkutistajatar

        Mukavaa, että kannustat keskustelu aloittajaa, mutta mutta.. Keskimääräinen (psykologipohjakoulutuksen omaavan) psykoterapeutin taksa on Suomessa tällä hetkellä 68 euroa. Psykoterapiaan pääsyyn edellytetyt psykiatrilausunnot jokaisella on oikeus saada kunnalliselta puolelta ilmaiseksi; näin sanoo laki.
        Psykoterapia ei ole pelkää juttelua tai pään nyökyttelyä. Teen itse traumapsykoterapioita eikä mielestäni ole kohtuullista, jos traumatisoitunut vain läheistensä kanssa joutuisi käymään kokemuksiaan läpi. Psykoterapeutin ammattietiikkaan kuuluu ottaa asiakkaastaan vastuuta, käydä jatkuvassa työohjauksessa, lisäkouluttautua ja käyttää kaikki tämä asiakkaan hyväksi. Ystävyys- ja sukulaisuussuhteet eivät ole eivätkä saa olla hoitosuhteita.

        Muutoin olen kanssasi samaa mieltä. Ei psykoterapia korvaa läheisiä eikä ystäviä. Usein keskustelu läheisten kanssa helpottaa ja auttaa toisia ymmärtämään itse. Läheisyys hoitaa jo paljon.

        Vielä noista kiskurihinnoista. Oma psykoterapeutin koulutukseni maksoi n. 30 000 euroa. Koulutushinta sisältää koulutuksen; koulutus edellyttää myös tiivistä työnohjausta vuosien ajan sekä pitkää omaa psykoanalyysiä. Tuntipalkkioista maksan itselleni terveydenhoidon, lomarahat ja eläkkeen, työnohjauksen ja lisä koulutukset. Tähän nähden hinnat eivät ole kiskurihintoja.


      • Kallonkutistajatar
        Kallonkutistajatar kirjoitti:

        Mukavaa, että kannustat keskustelu aloittajaa, mutta mutta.. Keskimääräinen (psykologipohjakoulutuksen omaavan) psykoterapeutin taksa on Suomessa tällä hetkellä 68 euroa. Psykoterapiaan pääsyyn edellytetyt psykiatrilausunnot jokaisella on oikeus saada kunnalliselta puolelta ilmaiseksi; näin sanoo laki.
        Psykoterapia ei ole pelkää juttelua tai pään nyökyttelyä. Teen itse traumapsykoterapioita eikä mielestäni ole kohtuullista, jos traumatisoitunut vain läheistensä kanssa joutuisi käymään kokemuksiaan läpi. Psykoterapeutin ammattietiikkaan kuuluu ottaa asiakkaastaan vastuuta, käydä jatkuvassa työohjauksessa, lisäkouluttautua ja käyttää kaikki tämä asiakkaan hyväksi. Ystävyys- ja sukulaisuussuhteet eivät ole eivätkä saa olla hoitosuhteita.

        Muutoin olen kanssasi samaa mieltä. Ei psykoterapia korvaa läheisiä eikä ystäviä. Usein keskustelu läheisten kanssa helpottaa ja auttaa toisia ymmärtämään itse. Läheisyys hoitaa jo paljon.

        Vielä noista kiskurihinnoista. Oma psykoterapeutin koulutukseni maksoi n. 30 000 euroa. Koulutushinta sisältää koulutuksen; koulutus edellyttää myös tiivistä työnohjausta vuosien ajan sekä pitkää omaa psykoanalyysiä. Tuntipalkkioista maksan itselleni terveydenhoidon, lomarahat ja eläkkeen, työnohjauksen ja lisä koulutukset. Tähän nähden hinnat eivät ole kiskurihintoja.

        Siis piti sanomani, että kolutus keski kolme vuotta ja maksoi 10 000 euroa (ei 30 000). Vastaanoton hinnassa näkyvät myös työtilojen vuokraus, joka jäi yllä mainitsematta.


      • törpötti
        Kallonkutistajatar kirjoitti:

        Siis piti sanomani, että kolutus keski kolme vuotta ja maksoi 10 000 euroa (ei 30 000). Vastaanoton hinnassa näkyvät myös työtilojen vuokraus, joka jäi yllä mainitsematta.

        Entä mistäs sen tietää jos psykoterapiaa antavalla ei ole pätevyyttä tai rikosrekisteri?


      • psykoterapeutin uhri
        törpötti kirjoitti:

        Entä mistäs sen tietää jos psykoterapiaa antavalla ei ole pätevyyttä tai rikosrekisteri?

        Järvenpäässä ainakin kanattaa olla tarkkana psykoterapeutin valinnassa. Siis lähinnä tarkastaa onko sitä pätevyyttä ja ehkä muutenkin vähän penkoa..


      • samalta seudulta
        psykoterapeutin uhri kirjoitti:

        Järvenpäässä ainakin kanattaa olla tarkkana psykoterapeutin valinnassa. Siis lähinnä tarkastaa onko sitä pätevyyttä ja ehkä muutenkin vähän penkoa..

        Oliko sinulla Järvenpäässä joku surkea terapeutti? Mies vai nainen? Vanha vai keski-ikäinen? Että tietää varoa!


    • pjassu

      Kyllä mä olen psykoterapiasta apua saanut. Tuskin se itsekaksisuuntaista hoitaa tai parantaa, mutta kyllä siitä muuten apua voi saada.

      Aluksi en löytänyt ihmistä joka tuntuisi minulle sopivalta. Juoksin parissa paikassa keskustelemassa, mutta vasta tämä nykyinen terapeuttini tuntuu siinä määrin luotettavalta että uskalla rupeta menneisyyttäni avaamaan ja tarkastelemaan. Olen käynyt menneisyyden mörköjä läpi ja suurin paha olo on helpottanut. Ehkä juttelemisen voi hoitaa myös naapurin tai ystävän kanssa, mutta itselleni on ammattilainen ollut hyvä ratkaisu. Koen tärkeäksi sen, että rikkinäiseen sieluuni päästämäni ihminen on ammattilainen ja vastuullinen. Haluan voida luottaa siihen että ne asiat mitkä otan keskusteluun, käsitellään turvallisesti niin että ne eivät jää "auki" kiusaamaan mieltäni vaan pääsen niiden yli ja niistä eroon.
      Juttelen toki myös ystävieni kanssa, mutta jätän traumaattisemmat kokemukseni
      ammattilaisen käsiin.

      • Hippishei

        Minäkin etsin terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu oli liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi mut noposelle ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä uravalmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. Mä koin, että se oli mulle parempi kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin. Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä.


    • Sitkeä

      Psykoterapia auttaa kaksisuuntaiseen, kunhan jaksaa käydä tarpeeksi kauan. Kelan tuen jälkeen kannattaa jatkaa omalla kustannuksella. Minulla ei ole vuosikausiin ollut manioita eikä masennuksia, mikä on pitkäjänteisen vuosia kestäneen psykoterapian ansiota.

    • Miun kokemusta

      Kaksisuuntaiseen on ensisijalla lääkitys, koska se on sairaus, joka ei parane, mutta oireet voivat pysyä lääkityksellä loppuiän poissa.

      Ei sen kummempaa kuin esimerkiksi diabeetikon insuliinihoito. Siihen pitää opetella suhtautumaan hyväksyvästi, eikä sitä tarvitse hävetä.

      Terapia auttaa juuri hyväksymään kyseisen sairauden. Läheiset ja ystävät ehkä tarkoittavat hyvää kuunnellessaan ja neuvoessaan, mutta he eivät useinkaan ymmärrä, että kyseistä sairautta pitää hoitaa lääkkeillä. Ovat usein hyvin lääkekielteisiäkin.

      Muistakaa muutama vuosi sitten käytetty tv-mainos: "Vain otettu lääke auttaa".

      Itselleni on löytynyt vuosien kokeilujen jälkeen sopiva lääkitys, josta ei ole mitään sivuvaikutksia. Elän nyt aivan normaalia elämää ilman raskaita masennusjaksoja tai maniajaksoja, jolloin mm. tuhlasin rahaa mielettömiä määriä ja ryyppäsin "surutta".

    • Sitkeä

      Heh, minulla on sitten ollut väärä diagnoosi, koska maniat ja masennukset ovat kokonaan kadonneet. Hyvä niin, mutta herää epäilys psykiatrien ammattitaidosta tehdä diagnooseja...

    • Bibo II

      Kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa kläytetään psykoterapiaa ja Kela myöntää tukea myös pitkäaikaiseen terapiaan, sillä se tutkitusti kohentaa huomattavasti taudinkuvan ennustetta, vaikkei itse sairautta "parantaisikaan". Koska bibolaarihäiriö on YLEENSÄ krooninen ja siihen on tehokkaat lääkkeet, YLEENSÄ lääkehoito on perustana ja erilaiset tuki ja terapiamuodot auttavat parantamaan elämänlaatua. Kyseessä ei siis ole ainoastaan sokeritautiin verrattava fyysinen sairaus vaan psyykkiset häiriöt ovat aina monimutkaisempia.

      Itse sain juuri pari kuukautta sitten diagnoosin tyypin II kaksisuuntaisesta ja lisäksi ahdistushäiriön ja ADHD:n paperit. Yksityinen psykiatri suositteli etsimään kognitiivis-analyyttistä terapiaa ja aikoo kirjoittaa minulle b-lausunnon kelaa varten pitkäaikaiseen 1-3 kestävään terapiaan kunhan sopiva terapeutti löytyy. Minulle lääkkeeksi riittää Sertralin 75mg/vrk eikä tasaavia määrätty kuin varmuudeksi. Välillä otan rauhoittavaa (Oxamin 7,5 mg) levottomuuteen tai unettomuuten. Lääkärin mielestä tämä oli riittävää että vain alennettiin tuota SSRI-lääkkeen annosta, sillä se aiheuttaa hypomaanisia oireita. Tuo annos riittää juuri pitämään minut masennuksen tällä puolen.

      Kaikille kaksisuuntaista sairastaville ei suositella pitkäaikaista intensiivistä terapiaa, sillä sitoutuminen vuosia kestävään hoitosuhteeseen on mahdotonta manioiden vuoksi. Kannattaa panostaa hyvään yksityiseen psykiatriin(n.160 €/kerta) jotta saa oikean diagnoosin ja ohjeita/suosituksia jatkohoidoista. Terapiamuoto ja terapeutin valinta riippuvat kaikki yksilön tarpeista ja kapasiteetista.

    • Lux Lisbon

      Kela ei ole suostunut (2 hylkyä) kustantamaan mun psykoterapiaa koska olen liian sairas. En kuulemma ole kuntoutuksen vaan hoidon tarpeessa. Enkä ikinä parane. Olen pahemman luokan Bipo 1 ja minulla on psykooseja. Kela ajattelee, että turha minuun on rahaa tuhlata koska tod.näk. pysyn työelämässä pari vuotta ja sitten eläkkeelle. Olen nyt 28-vuotias ja seitsemättä vuotta kuntoutustuella. Opiskelen aikuislukiossa keskittymiskyvyn, muistin ja kunnon paranemisen toivossa. Kelan kuntoutusosaston pomo sanoi minulle suoraan, että ammatillista kuntoutusta ei minulle myönnetä, ja että opiskelet nyt vaan. Minuun ei siis luoteta.

      Minähän hankin sen lakin vaikka väkisin ja jatkan siitä vielä eteenpäin. En ole tyhmä. Myönnän, että muistini ja keskittymiskykyni on surkea ja hankaloittaa joka päiväistä elämää ja koulua.

      Anteeksi vuodatus. Pointti oli siis se, että ehkä bipoja (varsinkin psykoottisia ykköstyyppejä) vissiin pidetään toivottomina tapauksina, eikä Kela näin ollen viitsi heihin rahaa tuhlata. Pientä eläkettä kyllä suostuvat maksamaan. Itse saan eläkettä 700e kuussa. Siitä vuokra, laskut, ruuat ja koulukirjat Jes...

      • lauri punamäki

        Hoidon pitäisi olla kunnan vastuulla; kuntien vastuulla on siis lain mukaan järjestää asukkailleen asianmukainen terveyden- ja sairaanhoitoa. Kelan vastuulla on työ- ja opiskelukyvyn kuntoutus. Jos Kela katsoo, että et ole sen kuntoutuksen piirissä, sun pitäisi siis saada psykoterapiaa kunnalta mt-hoidon puolelta, kerta psykiatri (Kelaa varten kirjoittamassaa lausunnossa ainakin) on katsonut että hyötyisit psykoterapiasta

        http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1194791

        On aivan absurdia, että ihmisten pitäisi sillä hyvin vähäisellä hoidolla ja tuella, mitä mt-palveluissa on tarjolla, parantua niin että voisivat sitten päästä kuntoutukseen eli paljon intensiivisemman hoidon ja tuen piiriin.

        Ei todellakaan ole kannattavaa yhteiskunnalle pitää ihmistä työkyvyttömänä työkyvyttömyyseläkkeellä kakskymppisestä asti loppuiän. Silti parikymppisten terapiahakemuksia hylätään sillä perusteella, että katsotaan että henkilö ei kolmessa vuodessa kuntoutuisi täysin työkykyiseksi. Eli jos et 25-vuotiaana ole työkykyinen, niin meidän puolesta voit ihan hyvin olla työkyvytön loppuikäsi. 40 työvuotta edessä, mutta ei ole halua maksaa kolmen vuoden kuntoutusta.


    • Looting To Night

      Totta kai tepsii ja auttaa. Sehän on 100%:sti kiinni yksilöstä. "Diagnoosilla" ei ole mitään merkitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1776
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1336
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1209
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1176
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      615
      1138
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      974
    Aihe