Moottorisaha ei käynnisty :(

TumpeloToinen

Eli kyseessä husqvarna 42.
Ongelma on ettei saha käynnisty. En ole erityisen käsi näiden pienkoneiden kanssa, mutta olen purkanut kaasuttimen ja vaihtanut kalvot. Alemman kalvon kanssa tuli pieni ongelma, nimittäin en muistanut tuliko se kalvo kaasutinta vasten? Se kalvohan koostuu kahdesta osasta, ja laitoin nyt kalvon kaasutinta vasten ja sen tiivisteen ulommas, meniköhän oikein?
Sitten kipinän vehje antaa.
H ja L säätöruuveja on kierretty yksi kierros auki.
Mitä mä tolle enää osaan tehdä?

Hyvät neuvot tarpeen.

40

19844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kk2011

      Kaasarin räjäytyskuvat löytyy walbro.com sivuilta.
      Klikkaa etusivulla service aftermarket ja sitten service& manuals
      niin pitäisi sivut aueta.
      Kalvosarjassa tulee useimmiten ylimääräisiä kalvoja.Vaihda samalla kaasarin ja sylinteri välinen tiiviste.
      Tarkista kaikki letkut,ettei ole murtumia.

      • Bensaletkun

        murtuma on usein siinä läpiviennin kohdalla ja jää helposti huomaamatta. Saa ilmaa siitä mutta ei ime bensaa. Jos kaadat sahabensaa sen puolikkaan kossu pullon korkillisen ( miellummin pipetillä)suoraan kaasuttajaan ja saha lähtee sillä käyntiin ja sammuu hetken kuluttua niin silloin on kyse polttoaineen syötön häiriöistä. Äläkä polta ja räjäytä työtilojasi sillä bensalla eli ole varovainen.


      • TumpeloToinen
        Bensaletkun kirjoitti:

        murtuma on usein siinä läpiviennin kohdalla ja jää helposti huomaamatta. Saa ilmaa siitä mutta ei ime bensaa. Jos kaadat sahabensaa sen puolikkaan kossu pullon korkillisen ( miellummin pipetillä)suoraan kaasuttajaan ja saha lähtee sillä käyntiin ja sammuu hetken kuluttua niin silloin on kyse polttoaineen syötön häiriöistä. Äläkä polta ja räjäytä työtilojasi sillä bensalla eli ole varovainen.

        Letku oli käytännössä ihan poikki! Vedin vähän ja katkesi ja se liitoskohta oli ihan hapertunut. Nyt on uusi letku haettu ja uusi ongelma: Miten ihmeessä tuon uuden letkun saa paikalleen???


    • 2wawe

      heh.. mulla yli 20 vuotta vanha sachdolmar ja hyvin pelaa.. kytkimen jousi mennyt kerran poikki ja bensasuodattimen olen kerran vaihtanut...
      repikää siitä mallia...

      • suatanan savolaine

        Meillä on monta kymmentä vuotta vanha 80cc Husqvarna. Modattiin siitä sitten moottori ruohonleikkuriin missä se toimi vielä n. 15v lisää.

        Modaukseen kuului että kaasari vaihdettiin mopon kaasuttimeen ja kytkimen alla oleva ratas muutettiin hihnapyöräksi. Sitten katsottiin sopivan pituinen hihna ja tarpeeksi iso hihnapyörä eteen mikä on samassa akselissa kuin leikkurin terä mitä se pyörittää...

        En tiedä sitten uudempien Husqvarna moottorien laadusta mutta tuo palveli pitkään.


    • TumpeloToinen

      Missäs asennossa se kaasatin T-säädin oletuksena?

    • Bensaletkun

      T-eli joutokäynti ruuvi oikea säätö on silloin kun teräketju pysähtyy. Eli ensiksi säädetään liikaa kierroksia että terä lähtee liikkeelle ja sitten takaisin päin että pysähtyisi.
      Varmaan sait letkun vaihdettua kun kyselet säädöistä? Mutta sama se
      -letku ja suodatin ongitaan Bensakorkin reiän kautta ja vedetään pois ja uusi letku työnnetään päältä läpi ja sama onginta ja suodattimen kiinnitys ja laitto takaisin tankin sisälle. Kyllä sä osaat ja saattaa olla helpompi jos kaasutin on irrotettu heti alkuun. Jotenkin noin mä tein omalle sahalle, oikein tai väärin mutta toimii.

      • TumpeloToinen

        Joo työnsin viistoon leikatun pään siitä reijästä sisälle ja tankin kautta sitten kärkipihdeillä kiskoin ulos ja vaihdoin bensasuodattimen samalla.
        Vähän epäilyttää menikö tuo kaasari nyt ihan oikein kasaan, aika monimutkaisen näköinen systeemi. Aikaisemmin lähinnä pappa-mopon kaasarin kanssa ollut tekemisissä, eikä paljoa yhtymäkohtia löydy.


    • kk2011

      Jos tarvitset sahan räjäytyskuvat niin pistä googleen hakusanaksi
      Husqvarna service manual for Husky 40 saw ja kun seuraava sivu avautuu,klikkaa arbosite.com/chainsaw 23245 HTM sivut auki ja valitse sieltä try this sivut auki,niin pitäisi aueta pdf tiedosto josta löytyy sahan kaasarin räjäytyskuvat

      • suatanan savolaene

        Parempi haku on esim: "Husqvarna 40" service manual .


    • TumpeloToinen:(

      Se ei käynnisty voi jumalauta perkele.
      Letku oli sökö se on vaihdettu.
      Kalvot oli vanhat ja ryppyiset ne on vaihdettu.
      Kipinä tulee.
      Bensa on nykyistä 98 ja siinä on desilitra 5 litrassa 2-tahti öljyä, meneekö oikein?

      kiitoksia nyt kuitenkin kaikille jo vastanneille.

      • savolaene

        Hehheh. Ymmärrystä ja sympatiaa täältä päin. Tulin just itse sisälle hakemaan netistä ohjeita kun olin sahan kanssa "yksikätisissä soutulaitetreeneissä" tuolla ulkona niin kauan kuin jaksoin...

        Näyttäis nuo sun toimenpiteet menevän meikäläisen logiikan mukaan ihan oikein.

        BTW. voiko sahan SYTYTYS olla pois kohdaltaan?


    • Kokeile vielä

      sitä bensaa kaasarin kurkkuun juttua niin tulee positiivisia ajatuksia 10 sekunniksi mitä saha pysyy käynnissä. Jos ja kun se saha sammuu niin olet koonnut jonkun kohdan väärin kaasuttajassa. Valitettavasti ja luultavaa että joku kalvo on väärinpäin.

      • Tumpelo2.Suuri

        Kaasarin kurkkuun? Minne tarkkaan ottaen?


    • Kokeileppa

      välillä googlettaa kuva haku päällä.

    • T2

      No voi jumalauta tuossa on niin monta reikää mihin kaataa sitä bentsaa en mä nyt osaa sanoa mikä nimenomainen on se "kurkku" mut kokeillaan nyt joka reikään sitten niinhän sitä on ennenkin toimittu ettei kyllästy

      • savolaene

        Vaikka kysymys on vanha niin vastataan nyt silti, jos joku muu ihmettelee samaa asiaa.
        Kurkku on se kanava mitä pitkin bensa-ilma seos menee moottoriin. Eli ilman putsarin reiästä voi suihkia esim. "Go start" seosta suoraan sylinteriin sitä kautta. tai vaikka tulpan reiästä jos se on sattunut just olemaan auki.


    • Monesti käynnistämättömyys johtuu vanhasta bensasta. Syystä tai toisesta kun koneessa on puoli vuotta vanhaa bensaa, saa helpommin käyntiin kun kaataa vanhat pois ja laittaa uudet.

      • Mä vaan.

        Joko ketjun aloittajan saha toimii?. Mikä mahtoi olla lopullinen syy vikaan?.


      • Tarjous Park saha:.!

        .

        69 juroa on lähtenyt käyntiin vaikka ollut 7 kk käyttämättömänä

        .


    • 11q22

      juu kyllä se lähti nyt käyntiin. oli takapotkuvipu mennyt päälle, ja siksi ei käynnistynyt

    • PERSUM

      BENSAT UUSIKSI,KAASARI TYHJÄKSI,UUTTA BENSAA TANKKIN KYLLÄ PELAA.

    • Husqwarna 246

      Letkun sain itse vaihdettua laittamalla ohuella rautalangalla päätä suppuun ihan kärjestä tiukkaan ja jätin rautalangan päätä pidemmäksi jonka sai kärkipihdeillä vedettyä läpi. Tuskailin tuon kanssa tovin ja kirosin että pitikin mennä nyppäseen irti.
      Kesällä saha toimi hyvin. Nyt eipä toiminut ja huomasin että letku oli hapertunut läpiviennin kohdalta. Letkusta tuli nyt lyhempi mutta on ehjä. Saan sahan hetkeksi päälle painamalla polvella sahan päältä ja toisella kädellä täysi kaasu päällä. Onneksi on se nupikka millä saa puristuksia pienemmäksi. Muuten olisi ehkä toinen jalka vielä autotallissa. Se otti hetken jopa korkeat kierrokset jonka jälkeen tukehtuu. Bensan vaihdoin tuoreempaan eikä vaikutusta. Toimimattomuus viittaisi että olisi ehkä pitänyt vaihtaa bensansuodatin, kaasarin kalvot, putsata suutin, täysin uusi letku ja ilmansuodatin. Tai sitten ostaa uusi saha. Mikä neuvoksi?

    • gtg7n6

      Tuon letkun olen ujuttanut läpi niin että olen ruuvannut osittain letkun sisään sopivan kokoisen ruuvin josta kanta katkaistu, tämän jäykän pään saa sitten helposti työnnettyä tankin puolelle josta sitten vain pihdeillä ongittava esille että saa ruuvin pois ja suodattimen tilalle

    • hqw

      letkunpään viistäminen helpottaa pujotusta

    • Pask...Husse

      Hussen laatu on halpojen kiinansahojen luokkaa. Kannattaa kääntää sahaa ostaessa katseensa Japanin tai Saksan suuntaan.

      • hohhohijaa

        PAsk...husse

        Äläpä jauha paskaa. :)


    • METSURI

      Hei Ei ole Hussen laatu laskenut yhtään mulla parhaillaan käytössä. 254. 357 XGP. 560 XGP. 254 vanha ja paljon sahattu .toimii moitteettomasti. 357 Vähän uudempi. loistava saha. Tehoa riittää. 560 Vuoden käytössä ollut . 6. tankillista joka arkipäivä sahattu. Hyvin toimii. Kyllä tämä jotain kertoo HUSGVARNAN. Laadusta. Turhaa on Saksasta.ja Japanista lähteä.parempaa hakeen.Mulla kokemusta niiden sahoista eivät HUSSELLE pärjää.

      • Qqqqqqqqqqqqqqqq

        Suurin osa Oikeista Metsureista kuitenkin sahaa Stihlillä juuri luotettavuuden takia, HusQvarnaa pitää moni kyllä käyttöominaisuudeltaan hienostuneempana, mutta luotettavuuden takia suurin osa tosiaan valinnut Stihlin.
        Omassa työssä ollaan meko usein metsureiden kanssa tekemisissä ja olen tätä asiaa huvikseni tutkiskellut ja välillä kysellyt asiasta näiltä metsureilta ja aikalailla yleinen mielipide on ylläoleva ollut


    • Jonsere

      Mulla Jonsered CS 2245 kax vuotta vanha ja vähän sahattu,siinä ongelmana kylmänä käynnistäminen heti uudesta lähtien,bensan 98 sekoitus 1 desi kaxtahti öljyä 4 1/2 litraan,saa kiskoa itsensä uuvuksiin ennenkuin lähtee käyntiin,itsellä on ollut monta eri sahaa mutta ei niissä tuota ongelmaa ole ollut,lämpimänä lähtee kyllä nöyrästi käyntiin,liikkeestä sen uutena ostin kun oli reilulla alennuksella,liekkö joku tyyppivika sitten siinä...???

      • Palanssi

        Kyllä Jonssen kanssa on ollut ongelmia muillakin. Olen tapellut CS2240 kanssa 8 vuotta. Välillä toimii, välillä ei. Lieneekö satunnaisesti esiintyvä sytytysvika, kun mitään polttoainejärjestelmään liittyvää vikaa tai likaisuutta en ole havainnut.
        Aluksi käytin 98 bensaa 2% öljyä, mutta nykyisin 2T-pienkonebensaa. Samat ongelmat kummallakin bensalla.


    • Harrastelijasahuri

      Mulla Stiga SP43, 4 vuotta vanha, mutta sahattu alle 30 tuntia. Ei lähde käyntiin, vaikka vaihdoin tulpan ja uudet bensat.

    • Palanssi

      Husqvarnasta ei kokemuksia, mutta Jonsered CS2240 käynnistysongelmat ovat olleet mysteeri jo 8 vuotta. Heti uutena se piti viedä merkkihuoltoon ja jollain tavalla saivat säädettyä sen toimivaksi. Silti usein startti epäonnistuu sekä kylmänä että lämpimänä. Käytän vain 2-T pienkonebensiiniä. Pitäisi olla sopiva myös kaasuttajan kalvoille?
      Käynnistysohjeessa on älytön lause; "työnnä vasen jalkaterä takakahvan sisään" Eihän pienen sahan kapeaan takakahvaan aikuisen jalka mahdu minkäänlaisen kengän kanssa, meinaako ne että paljain jaloin sahataan?
      Teräketju oli 1,3 mm (.050")vahvuinen (myös ohjeen mukaan). Käytännössä liian ohut, se virui ja löystyi helposti sekä tylsyi puhdasta koivua sahattaessa.
      Vaihdoin vahvempaan 1,5 mm (.058") ja nyt kestää paljon pitempään terävänä.
      Lähden purkamaan sahaa, jos sieltä joku kaasutinvika löytyisi?

      • Palanssi

        Jonsse CS2240 jatkoa.. Tarkistin polttoainesuodattimen, puhtaan valkoiselta näyttää. Eli kai se lika näkyisi, jos sitä siinä olisi? Laitoin takaisin. Letkut ehjät ja kiinni liitoksissaan. Ilmansuodatin on myös täysin puhdas ja tulppa myös. Sytytyspuolaan liittyvän sinisen johdon pikaliitin on löysä, mutta tulppa antaa kipinää. Painoin liittimen tiukemmin pohjaan. Yritin käynnistää, ei onnistu. Nyt tulppa olikin täysin märkä, eli sai liikaa bensaa.
        Kuivattelun jälkeen lähtikin yllättäen käyntiin aikani nyittyäni. Sahasin muutaman puun ja kaasuttelin täysillä kierroksilla. Moottori käy tyhjäkäynnillä oikein. Sammutin ja käynnistin yhdellä nykäisyllä. Sama uudestaan pari kertaa. Toimii. 10 min jäähdyttelyn jälkeen ei lähtenyt heti, mutta kuudennella käynnistyi. Ja taas toimii.
        Tää saha taitaa tarvita psykiatrin hoitoa?
        Käyhän tämä kuntoilusta, mutta olkapään jänteet meinaa revetä.
        Ei moottorisaha saa olla näin epäluotettava, mutta tämmöisiä meille myydään!


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Miten on bensan laita. Ei kai ole päässyt vanhenemaan, tai osuuskaupasta ostettua.


      • Palanssi

        Jos kahdeksan vuotta on ollut käynnistysongelmia toistuvasti, niin ei se voi satunnaisesti vanhentuneen bensan syytä olla. Olen käyttänyt itse tehtyä 98 öljysekoitetta sekä valmista pienkonebensaa. Tänä kesänä samaa kesäkuussa ostettua 2T-bensaa, jolla saha on toiminut hyvin, mutta silloin tällöin tulee starttivaikeuksia. Jos syy olisi bensassa, niin kai se käynnistyvyys olisi huonoa koko ajan.
        Sytytysvika kyllä voi esiintyä satunnaisesti, ja siksi vaikea paikallistaa.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minun Stihlini noissa ongelmissa sanottiin että taitaa olla puola vaihtokunnossa. Saa nähdä miten sanani tänä syksynä pelaa. Pian ovat akkusahat niin kehittyneitä että käynnistysongelmat ovat historiaa.


      • Palanssi
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Minun Stihlini noissa ongelmissa sanottiin että taitaa olla puola vaihtokunnossa. Saa nähdä miten sanani tänä syksynä pelaa. Pian ovat akkusahat niin kehittyneitä että käynnistysongelmat ovat historiaa.

        Se puola eli sytytysmuuntaja on voinut Jonssesakin vioittua, mutta kun vika ilmeni satunnaisesti jo 2 kk käyttöönoton jälkeen eikä takuuhuolto sitä vaihtanut (tekivät jotain muuta), niin tuntuu kummalliselta. Vika on oikutellut 8 vuotta.


      • kokanderss

        Noissa on ollut puolavikoja ja lisäksi työläs vetää käyntii. Ne:ssä systeemiä paranneltiin vähän helppokäyttöisemmäksi eli kipinän tuottokierroksia pienennettiin miltei puoleen.
        Ongelma voi olla muuallakin. Kaasutin vika tai vuoto. Jos on uudesta saakka ollut samanlainen niin todennäköisesti kaasutin vika. Käyttäjän virhekin on yleinen. Kannattaa kuunnella siellä liikkeessä kun se neuvoo miten saha käynnistetään. Aika moni umpiluu ei kuuntele .


    • kaasua

      Sahahan käynnistetään niin että jos on joku primeripumppu niin sillä tietty lutkutetaan ensin kaasari "täyteen" sen jälkeen nykäisyjä ryyppy päällä niin että hieman hörähtää -tämän jälkeen ryyppy pois ja vetoja samalla kaasua painaen -tuon kaasun käytön nykimisen yhteydessä moni jättää pois ja sitten valittaa kun on vaikeata käynnistäminen.
      Ryypyn kanssa ei aivan tolkuttomasti pidä vedellä ettei sitten kastele tulppaa, mutta jos saha ollut käyttämättä pitkään ja primeriä ei ole niin jotain lähemmäs kymmenkuntakin vetoa voi joutua tekemään että kaasariin asti bensan saa kulkeutumaan, kastunut tulppahan kyllä sitten kuivuu yleensä kun kaasu täysillä nykii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe