Oven raapiminen

Aamutähti Sirius

Eli varmasti monella on ollut ongelmana, että koira raapii ja narskuttaa ovea ja oven pieliä.
Minunkin pentuni sitä tekee ja aukaisee jopa itse ovet joita ei lukkoon saa.
Miten tätä raapimista voisi estää? Jäljet ovat ikäviä ovessa ja pielissä.
Auttaako ne puremisen estosuihkeet mitään?
Millä keinoin te olette saaneet sen tavan pois?

7

3324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen isä

      Sivele etikkaa, pippurivettä tai vast. vahvaa ainetta oven pieliin niin lakkaa nakertamasta. Sanot monikossa, että ovia vai pelkästään ulos meneviä ovia?
      Yksin ollessa vai missä tilanteessa?

      Jos ei kieltoa usko, niin itse olen "säikäyttänyt" koiran. Odottanut että raapiminen alkaa ja sitten ovesta räyhäkkäästi sisälle ja voimakkaasti kieltänyt. Kiellän tuollaiset aika jyrkästi ja enkä jää niiden kanssa kikkailemaan.

      En muista kuin pari uudelleen sijoitettavaa mikä vastaavaa on tehnyt.
      Kyse on tietenkin siitä, miten koira on sisäistänyt EI:n merkityksen.
      Meillä se opetetaan "vahvasti" mutta ei väkivaltaisesti, jo koiran oman turvallisuuden vuoksi.

      Ihan vinkkinä voi sanoa, että kannattaa laittaa vähintään kohtuulliset tiedot asiasta mitä yleensä kysyy. Esim. Rotu/ikä/sukupuoli. Mitä ja missä yhteydessä. Helpottaa vastaajia. ja vastauksia.

    • Aamutähti Sirius

      Koirani on sekarotuinen, siinä on pohjanpystistä ja porokoiraa. Uros ja 7kk.
      Kotona ollessaan se aukaisee vain välioven, mutta jos olemme esim siskoni luona yökylässä ja kun koira jää siskoni luo yksin muiden lähtiessä, se aukaisee talon kaikki ovet, jotka saa auki painamalla ripaa alas. Mutta eteisen oveen ja pieliin se tekee karmeimmat raapimisjäljet. Koira ymmärtää kyllä ei sanan, mutta on erittäin itsepäinen. Ja se on ihan vasta huomannut, että ovethan voi aukaista.

    • perheen isä

      "Uros ja 7kk.".."pohjanpystistä ja porokoiraa"...juu tuota..öööö..jatka koulutusta. Nyt on se ikä missä kerrataan ja punnitaan opittuja asioita..

      "kun koira jää siskoni luo yksin muiden lähtiessä, se aukaisee talon kaikki ovet"..tämä on aika ymmärrettävää. Jos koirasi on usein siskon luona, niin siskonkin pitäisi koiran kanssa jotain tehdä. ainakin ottaa se haltuun niin, että toimii ilman kompromisseja ja yhteneväisin säännöin ja tavoin.
      Koiralle on hyvä että tottuu myös "hoitopaikkaan" ja sen hoitajaan jos semmoista tarvitsee joskus syystä tai toisesta.

      "kun koira jää siskoni luo yksin muiden lähtiessä"..jos tämä on epäsäännöllistä (yökylä) niin silloin auttaa nämä perusasiat. Liikuta ja syötä iltaa vasten, sekä jos koira tykkää ydinluusta niin sitten se. Jos toimii, niin tämän luun ja jonkun "spessuruoan" voisi antaa aluksi vain kun olette siskonluona kylässä. Jätä myös jokin oma vaate koiralle se rauhoittaa.

      "Koira ymmärtää kyllä ei sanan"..ei taida ymmärtää, kun ei keskeydy..
      ymmärrän kyllä että tausta ja ikä huomioiden työtä vielä riittää ja aikas paljon.
      Jos yhtään helpottaa niin ikä kyllä tasaa tuota käytöstä. Tee kuitenkin se mikä tehtävissä helpottaaksesi sen oloa kun jätät koiran vieraan luokse yöksi.

      EI = toiminnon keskeyttäminen oli sitten mitä tahansa -ei muuta.

      Vaikea on vinkata kun ei näe kokonaistilannetta.

    • Aamutähti Sirius

      Ymmärtää se joissain kohdin, ei kaikissa asioissa.
      Ja yleensä menen itsekkin siskon luo yöksi, mutta aamulla molemmat meistä menee töihin /kouluun ja koira on sen aikaa yksin siskon kotona siihen asti kunnes sen haen.
      Koira on ollut täällä ennenkin ja monesti. Ja jos jätän sen vain hoitoon siskolleni niin tottakai hän tekee koiran kanssa kaikkea.

      Mutta kiitos neuvoista :)

    • perheen isä

      Jeps. Rotumixissä on "vähän" haastetta, mutta siitä se lähtee kun jaksaa tehdä.
      Koira voi myös yksinkertaisesti olla niin innoissaan jos saa paljon huomiota niin ei malta jäädä yksin. Muista myös vaatia hyvää käytöstä määrätietoisesti. Kohta voi alkaa myös ne kohtaamis sessiot, toisia koiria kohtaan.

    • Aamutähti Sirius

      Kiitos tosi paljon, kerranki ihana saada asiallisia vastauksia eikä heti haukuta lyttyyn, jos jotain ei tiedäkkään..

    • KAIPAAN Apuvahh!27

      Itsellä pentumme jo 1,3 v. Ja hyppii oveen ja aukaisee. Ovessa olevat jäljet eivät haittaa minua, vaan yksi toinen asia ja perheemme asiat eivöt kuulu ulkopuolisille.


      Itse olen aina sanonut vaan ei, ja rynnännyt ovelle. En ymmärrä miksi pentu hyppii vain minun huoneen oveen? Haluaisin kovasti jonkun keinon millä saisi tämän koiran pomppimisen loppumaan. Olen yrittänyt laittaa huiveja kiinni että koira ei pääse huoneeseeni, mutta jos joku tulee huoneeseeni, nii joudun laittamaan huivin aina uudestaan.

      Kaipaan apua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe