Nielurisaleikkaus - peitteiden irtoaminen?

Toipumassa

Monentenako päivänä leikkauksen jälkeen muilla on lähteneet peitteet irtoamaan ja kauanko meni että ne oli kokonaan lähteneet? Tuliko jälkivuotoja?
Itsellä on nyt kuudes päivä leikkauksesta menossa, tähän mennessä kivuliain päivä ja eilen lääkettä nieltäessä se jotenki tuntui repäsevän kurkkua ja sen jälkeen jokainen lääke on jäänyt kurkkuun ''pyörimään'', niin että 5min lääkkeen otosta se lääke edelleen tuntuu sielä kurkussa ja tuottaa kipua. Joudun syödä buranaa ja panadolia, koska panacod pore pisti mahan sekaisin.
Muuten toipuminen on mennyt ihan ok, enkä ole nähnyt yhtään tippaa verta tähän mennessä, eikä leikkauksessakaan kuulemma tullut verta juuri ollenkaan. Tosin nielussa näyttäisi peitteiden päällä olevan hieman hyytynyttä verta, joten voi olla että se on jossain vaiheessa vähän päässyt vuotamaan.

141

27016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AP

      Tässä kipuun heränneenä tuli mieleen että millon se kipu sitten helpottaa ja kauanko kurkkua pitää vielä varoa peitteiden irrottua? Ja kauanko menee että nuo kolot jotka risojen tilalla on, menee umpeen? Eikö niihin keräänny kaikki ruoka jne :D

    • nyt on oma kurkku :)

      Hei!
      Minulla alkoi peitteet irtoamaan vasemmalta puolen jo viidentenä päivänä, lopullisesti nielu oli peitteetön vasta kolmen viikon kuluttua. Luulin jo ettei ne lähdekään... Sairaalareissun vaatinut jälkivuoto tuli kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen, jonka jälkeen otin vielä viikon tosi rauhallisesti :) koska en halunnut toista kertaa sairaalaan kipeää suutani aukomaan. Kipulääkkeitä käytin kaksi viikkoa säännöllisesti ja kolmannella viikolla vielä aina tarvittaessa. Pahin kipu minulla oli n. viikko leikkauksesta. Ensimmäinen viikko oli hiljainen kun ei voinut/huvittanut puhua :) Nielu "muuntautui" useamman viikon ajan, epäilin jo välillä että risat kasvoivat takaisin jne. :D Peitteiden irtoamisen jälkeen nielua ei enää tarvitse varoa mutta näkkäriä ei tee kuitenkaan heti mieli! Minulla ei ruoka ole kertynyt koloihin mutta vieläkin kun juon vettä niin osa vedestä tulee nenästä ulos... Olen tyytyväinen että annoin leikata risani jatkuvien angiinoiden/kurkkuvaivojen/proppujen vuoksi. Enpä tiennyt että kurkku voi tuntua näin hyvältä :)

      • Tietoooooooo

        Multa leikattiin nielurisat ja nyt on menossa 5 päivää niin haluisin mitä ruoka saan syödä.
        Saanko syödä

        Puuro , perunamuusia?


    • Ap

      oho, toivottavasti mulla nyt ei enää tässä vaiheessa tulis mitään hirveitä jälkivuotoja. Tosin leikkauksessa ei ollut verta tullut juuri ollenkaan ja jälkeenpäinkään ei oo varsinaisesti vuotanu, vaan veri on hyytynyt heti.
      Itellä on siis peitteet nyt irtoillu 5päivän ajan ja 2/3 peitteistä on jo lähtenyt. Lähinnä tuolla ''kuopassa'' on peitteitä. Eilen pystyin ekaa kertaa puhua enemmän ja söin ekaa kertaa kiinteää ruokaa. Sairaslomaa on onneksi vielä loppuviikko ja otanki sen rauhallisesti ettei nyt tässä vaiheessa enää tarvitsis sairaalaan lähteä.

      • leikattu 3 kk sitten

        Juu, kannattaa ottaa rauhallisesti! Minullakin tuli ensimmäinen ja viimeinen jälkivuoto sairasloman viimeisenä päivänä (kahden viikon jälkeen siis). Ehdin jo tuulettaa että tämä oli nyt tässä mutta sairaalaan oli lähdettävä ja sairasloma jatkui toiset kaksi viikkoa. Leikkauksessa oli ollut vain minimaalista vuotoa enkä nähnyt verta edes syljessäni tuon kahden viikon aikana joten järkytys oli aika suuri kun vuoto alkoi todellakin kahden viikon kuluttua leikkauksesta. Olin nähnyt myös painajaisia etukäteen mahdollisesta jälkivuodosta mutta tilanne meni sitten yllättävän helposti. Loppu hyvin - kaikki hyvin!
        Pikaista paranemista!


    • pahoinvointi

      Mulla on viides päivä leikkauksesta, kieli ja se pikkukieli on vieläki niin turvonnu etten näe miltä siellä kurkussa näyttää. Kipu ei ole ollut ongelma, vaan pahoinvointi, jota on jatkunut jo kolme päivää. Kurkussa on joku kuvottava maku, mitään ei tee mieli syödä ja kaikki meinaa tulla ylös, ekoina päivinä tulikin. Onko muilla pahoinvointia kestänyt kuinka kauan? Onko mahdollista, että pahoinvointi joutuu vaan niistä peitteistä...? Kovat kipulääkkeet lopetin, kun lääkäri kehotti, syön nyt vain panadolia ja buranaa. No, toivon mukaan enää reilu viikko sairaslomaa :)

    • tyytyväinen risaton

      Leikkauksen jälkeen itselläni oli pahoinvointia noin viikon ajan, johtui varmaan lääkkeistä ja syömättömyydestä. Suolaisen nälkä oli kamala! Pelkkä jäätelön ajatteleminenkin oksetti. Neljäntenä päivänä söin kylmää perunamuusia ja kyllä olo koheni huomattavasti :) Kieli ja pikkukieli oli turvoksissa pitkään... Luulin että pikkukieli jää "epämuodostuneeksi" mutta se palutui entiselleen vasta noin kuukauden kuluttua. Peitteet nielussa aiheuttaa juuri tuota kuvottavaa makua, välillä makuaisti tuntui olevan hukassakin...
      Tsemppiä - kivun ym kamaluuden unohtaa sitten aika pian ;)

    • Hyvin se menee :)

      Leikkauksen ensimmäiset päivät olivat hirveät. Parin kolmen päivän päästä se helpotti ja 6-7 päivänä kivut olivat hirveimmillään. Leikkauksesta on nyt 10 päivää eikä peitteet ole vielä irronneet. Kipulääkkeitä otin viikon verran säännöllisesti mutta nyt toisen viikona aikana silloin kun tarvitsee. Aamut on vielä kivuliaita, mutta pystyn syömään melkein normaalisti perunaa, lihaa, makaroonilaatikkoa ynnämuuta. :)
      Tsemppiä kaikille joilla nielurisaleikkaus on edessä! :)

    • janneee1112223211

      Mulla nyt 9päivää leikkauksesta ja valkosta näkyy kurkun molemmilla puolilla(niissä kuopissa).. Siis onko se koko kurkku ollu sitten ihan valkoinen,kun en viikkoon sinne nähnyt yhtään mitään,oli kurkku ja kielikin niin saakelin turvoksissa ja kipeenä.. ei pystyny ees kieltä liikuttaan... Nyt ei kurkku oo ees hirveen kipee,paitsi aamuisin. pahimmat päivät oli 3-7... 6 päivänä tuli syljen mukana kurkusta verta,että oliskohan ne peitteet silloi irronnu? En o ainakaa muuten mitenkään huomannu,että ne ois irronnu...

    • moroooooooooooooooo

      miten ne peitteet irtoaa sieltä? mul näkyy vaan vähän harmaata siellä enää verrattuna siihen ekaan päivään ku pääsin leikkauksesta

      • Risaton :)

        Se harmaa on tod.näk. sitä peitettä juuri. Lähtee irti ihan noin vain, ja nielet ne huomaamatta :)

        Yks elämäni parhaimpia asioita on ollu nielurisaleikkaus, vaikka kipeä olin jälkikäteen :/


    • risat 2 viikkoa!

      mulla leikattiin 2 viikkoa sitten ja ekat päivät oli tosiaan helppoja 4-5 päivä paheni lääkkeitä sai napsia enemmän ku sallittua! sitten 6-7 päivä oli järkyttävimmät ja lääkkeet oli jo aika vähissä korviin sattu ja kieli turvoksissa ja kurkkua kirveli kaikki mitä yritti juoda! sitte 8-10 oli taas että ei mitään 11-14 päivä noussu kuume ja kurkku kipeä kun mikäkin! huomena pitäis töihin mut eipä tässä vielä oikein voimia oo.... ja vielä on peitteitä vähän jäljellä ja suu ei oikein meinaa aueta, ja syljen mukana tullut verihyytymiä vähäsen, mutta kuuluu kai asiaan.

      paranemista muille leikatuille!

    • vastausta vailla

      mulla leikattiin nielurisat 4päivää sitten ja ekanapäivänä oli pikkukieli vain turvoksissa ei muuta kaikkea voi syödä paitsi leipää ja lämmintä.. kurkku on aivan saamarin kipeä. milloin kipu lähtee? ja milloin voi syödä normaalisti?

    • !!!

      Mulla leikattiin nielurisat kesällä 2009, just päivää ennen juhannusta. Lomamatka oli varattuna kahden viikon päähän ja siinä sitten jännitettiin millai risat paranee :D Mulla meni viikko ja olin jo täysin terve... Heti leikkauspäivän iltana pystyin jo nielemään vähän leipää ja jotenkin musta tuntuu, että kovien/karkeiden ruokien takia pääsin nopeesti eroon niistä peitteistä ja paraneminenkin oli tosi nopeeta! Olin kyl lukenu kaikki kauhukertomukset miten haavat on auennu peitteiden irotamisen jälkeen mutta mun tapauksessa kaikki meni hyvin.

    • juuusoxo

      Mulla on nyt neljäs päivä menossa ja pystyin jo ensimmäisenä päivänä syömään kylmää munakasta ja leivän paloja. :D Yöt on kaikista pahimpia koska kurkku ehtii kuivua kun nukkuu ja sit kun herää ni tuntuu aivan kamalalta. Viime yönä kipu säteili korviin asti ja tuntuu että pahenee vaan joka yö. Nyt tuntuu juodessa että kurkkuun olisi tehty jotai viiltoja ja vesi menisi sinne ja tuntuu ihan hirveeltä :S Jäävettä, jääpaloja ja jäätelöä olen syönyt lähes koko ajan ja tuntuu välillä että kylmä vain pahentaisi kurkkua. Verta on tullut vähän syljen mukana ainakin ensimmäisenä ja toisena päivänä. Kieli on myös kipeä ja siinä näyttäisi olevan jotain punaisia rakkuloita tai jotain. Eilen ja tänään kipu on ollut niin kovaa että lääkkeet ei ole edes riittänyt :(

      • Risaton 97

        Terve :) Mulla toinen päivä leikkauksesta ja olo on ihan ok .. Kylmää kuten jäätelöä ja jäävettä pillillä .. Lähteekö ne peitteet sylkemällä vai voiko ne vaan niellä ? Olen 14 v ja haluasin tietää että milloin voin syödä kiinteätä ruokaa ? Tekisi hirveästi mieli lihaa tai jtn.


    • Viikko sitten

      Tasan viikko leikkauksest ja peitteet lähti yön aikaan :D sänky oli iha veres niiku naamaki, ku aamul heräsin :P Ärsyttävää ku toiselle puolelle jääny lerpattaa toi peite. Yök! Leikkauksest seuraava aamu oli ihan karsee, ku ei pystyny puhumaa nielemää tms ja sattu ihan perkeleesti :/ Samanlaisii oli päivät 2-4 :P 5. päivänä söin kaikkee kiinteetä kivusta huolimatta, koska teki nii mieli syyä kaikkee ja oli kauhee nälkä :D 6. päivä oli mahtava, ei kipua, ei mitään:) Ton peitteiden irtoamisen jälkeen tosiaa pystyy syömää melkeepä normaalist ::)

    • Zirgga

      Onko täällä muita vasta leikattuja? Nyt 6. leikkauksen jälkeinen päivä, peitteet vielä tallella, ja kipujen kans pärjää välillä pitkiäkin aikoja (n. 5-6h) ilman lääkettä. Pahimpiin kipuihin otan panacod panadol yhdistelmän, välillä mennään 100mg ketorinilla.

      • Riivatun risat

        Joo nyt neljäs päivä menossa..heti kun sairaalassa heräsin oli kurkku älyttömän kipeä mutta sain sitten lääkitystä ja helpotti..ekat päivät sujuivat varsin huonosti koska en tajunnut ottaa lääkettä ENNEN kipua..söin vaaleaa leipää ja jäätelöä..jugurtti tuntui inhottavalla koska koko kurkku oli sen jälkeen limainen..tämän jälkeen olen syönyt tasaisin välein lääkkeitä eikä varsinaisia kipuja ole..eilen oli kolmas päivä ja söin haaleaa jauhelihakastiketta ja muusia..hyvin upposi..ainoa paha asia on ollut kipu korvissa johon ei lääkkeet auta..tänään ensimmäistä kertaa katsoin kurkkuun ja onhan toi nyt härski näky :D valkoiset katteet eivät ole lähteneet...kysyisin että onko kukaan tervehtynyt nopeammin kun tossa kahdessa viikossa? Onko ruoka vinkkejä?


      • Riivatun risat
        Riivatun risat kirjoitti:

        Joo nyt neljäs päivä menossa..heti kun sairaalassa heräsin oli kurkku älyttömän kipeä mutta sain sitten lääkitystä ja helpotti..ekat päivät sujuivat varsin huonosti koska en tajunnut ottaa lääkettä ENNEN kipua..söin vaaleaa leipää ja jäätelöä..jugurtti tuntui inhottavalla koska koko kurkku oli sen jälkeen limainen..tämän jälkeen olen syönyt tasaisin välein lääkkeitä eikä varsinaisia kipuja ole..eilen oli kolmas päivä ja söin haaleaa jauhelihakastiketta ja muusia..hyvin upposi..ainoa paha asia on ollut kipu korvissa johon ei lääkkeet auta..tänään ensimmäistä kertaa katsoin kurkkuun ja onhan toi nyt härski näky :D valkoiset katteet eivät ole lähteneet...kysyisin että onko kukaan tervehtynyt nopeammin kun tossa kahdessa viikossa? Onko ruoka vinkkejä?

        Niin ja vielä kolmas kysymys..tuleeko kaikilta jossain vaiheessa verta nielusta katteiden irtoamisen yhteydessä??


      • Boihoi
        Riivatun risat kirjoitti:

        Niin ja vielä kolmas kysymys..tuleeko kaikilta jossain vaiheessa verta nielusta katteiden irtoamisen yhteydessä??

        Mulla huomenna 2 vkoa leikkauksesta, enkä ole nähnyt tippaakaan verta. Nyt vaan flunssa päällä ja joudun yskimään, toivottavasti ei kurkku aukee... Muuten toipuminen ollut nopeaa. 1vko 2pv söin kipulääkkeitä, sen jälkeen en ole tarvinnut. Ruisleipä alkoi mennä samoihin aikoihin kurkusta alas, jee! Mutta yks juttu vielä häiritsee: yöllä selällään nukkuessa pikkukieli tms tukkii nenään menevän reitin uloshengittäessä, eli sisään pystyy hengittää nenän kautta, mutta ulos täytyy puhaltaa suun kautta. Onko muilla tällaista vaivaa? Meneeköhän ohi ajan kanssa?


      • pikkukieli
        Boihoi kirjoitti:

        Mulla huomenna 2 vkoa leikkauksesta, enkä ole nähnyt tippaakaan verta. Nyt vaan flunssa päällä ja joudun yskimään, toivottavasti ei kurkku aukee... Muuten toipuminen ollut nopeaa. 1vko 2pv söin kipulääkkeitä, sen jälkeen en ole tarvinnut. Ruisleipä alkoi mennä samoihin aikoihin kurkusta alas, jee! Mutta yks juttu vielä häiritsee: yöllä selällään nukkuessa pikkukieli tms tukkii nenään menevän reitin uloshengittäessä, eli sisään pystyy hengittää nenän kautta, mutta ulos täytyy puhaltaa suun kautta. Onko muilla tällaista vaivaa? Meneeköhän ohi ajan kanssa?

        Heips, mulle tehtiin maanantaina nielurisaleikkaus ja huomasin saman eli sisäänhengitys onnistuu mutta uloshengitys nenän kautta ei makuuasennossa onnistu. Menikö sinulla ohi kun kurkku parantui vai olisiko pikkukieltäkin pitänyt vähän höylätä?


      • Humanistinplanttu
        Boihoi kirjoitti:

        Mulla huomenna 2 vkoa leikkauksesta, enkä ole nähnyt tippaakaan verta. Nyt vaan flunssa päällä ja joudun yskimään, toivottavasti ei kurkku aukee... Muuten toipuminen ollut nopeaa. 1vko 2pv söin kipulääkkeitä, sen jälkeen en ole tarvinnut. Ruisleipä alkoi mennä samoihin aikoihin kurkusta alas, jee! Mutta yks juttu vielä häiritsee: yöllä selällään nukkuessa pikkukieli tms tukkii nenään menevän reitin uloshengittäessä, eli sisään pystyy hengittää nenän kautta, mutta ulos täytyy puhaltaa suun kautta. Onko muilla tällaista vaivaa? Meneeköhän ohi ajan kanssa?

        Kuulemma pikkukielen turpoaminen johtuu siitä, että leikkauksessa intubointiputki on ärsyttänyt tätä uvulaa eli kitakielekettä.


      • Almostadoctor

        Panacodin kanssa ei saa ottaa muita parasetamolituotteita, kuten panadol. Etenkin, jos panacod menee jo täysannoksella. Maksatoksisuus


      • Tonsillektomia
        pikkukieli kirjoitti:

        Heips, mulle tehtiin maanantaina nielurisaleikkaus ja huomasin saman eli sisäänhengitys onnistuu mutta uloshengitys nenän kautta ei makuuasennossa onnistu. Menikö sinulla ohi kun kurkku parantui vai olisiko pikkukieltäkin pitänyt vähän höylätä?

        Mulla sama juttu ja pelkäsin, että jää pysyväksi, mutta viidentenä päivänä lähti avautumaan


    • kode88

      mul viikko sit leikattiin kivusta ei ole ollut oikeastaan tietoakaan...kun muistaa ottaa lääkeet itellä 6 tunnin välein kello soimassa ja panagodia ja buranaa naamaan...oon syöny ihan normaalisti 3 päivästä alkaen.peitteitä vähän alkanu irtoilee ja verta siinä mukana vähän tullu..

      • ihakauheenkipee

        Itellä menossa 4. päivä leikkauksesta. Leikkauksessa vuotanut paljon verta,koska risat niin suuret ja tulehtuneet. Yön olin sairaalassa ja hyvä niin, pitivät huolen lääkityksestä. Täällä kotona tuntuu että lääkkeet ei riitä millään, nytkin kylmäpussi niskassa/takaraivossa,jotta voin pidentää lääkkeenottoaikaa, muuten tarvitsisin yliannostuksen.
        Syömään olen pystynyt suht. hyvin. Saarioisten puurot voisilmällä tai mustikkakeiton kanssa, Saarioisten sosekeitot,apteekin nutridrink, mansikanmakuinen,letut,mehujäät ja suolaisen nälkään juustopallosipsit, koska ne sulavat suussa eli eipä ole juurikaan mitään nieltävää :)
        Kipu on ihan kamalaa ja tämä kun ei saa eikä pystykään mitään tekemään. Toivon,että on myös sen arvoista!


    • Leikkaus aikuisena

      Omasta nielurisaleikkauksestani on kulunut nyt 10 päivää. Leikkaus meni hyvin (ilman suurempia vuotoja), en kuumeillut, enkä ole vuotanut leikkauksen jälkeen ja kurkku ja olo ovat ylipäätään olleet ihan siedettävät. Haluankin siksi jakaa omat kokemukseni ja pari vinkkiä, niille jotka mahdollisesti hakevat netistä kohtalontovereiden kokemuksia ennen omaa leikkaustaan, kuten itsekin tein. Tähän mennessä erittäin toimiviksi todetut vinkit (pääosin kirjoitukseni lopussa) kuulin alun perin ihanalta työkaveriltani, jonka leikkauksen jälkeinen aika sujui myös hyvin.

      Oman leikkaukseni aamuna sain sairaalassa ensin Panadolin, joka ehtikin vaikuttaa parisen tuntia ennen kuin sain marssia leikkauspöydälle. Leikkauksen aikana sain (kuulemma) suoraan suoneen Ketorinia ja leikkauksen jälkeen heräämössä kielen alle nestemäistä kipulääkettä, joka auttoikin nopeasti pieneen kipuiluuni.

      Osastolla sain mehujäätelön, jogurtin ja Panacodia poreena jääpalan kanssa. Panacod ei kirvellyt, eikä maistunut erityisen pahalle (kuten olin kuullut moitittavan), mutta minua alkoi oksettaa ja päässäni pyöriä – olo siis oli kuin pahinpana krapula-aamuna. Hoitaja sanoi, että leikkauksen jälkeen saattaa tulla puklu, sillä leikkauksen aikana nieluun on kuitenkin valunut verta jonkin verran. Pahoinvointi meni kuitenkin onneksi ohi (ajatus oksentamisesta tuoreet haavat suussa hirvitti), mutta vasta kun sain kädessä edelleen törröttävään kanyyliin pahoinvointilääkettä.

      Kotona alkoikin sitten säännöllinen lääkitys. Koin toimivaksi tehdä listan kellonaikoineen päivän aikana nautittavista lääkkeistä ja todella noudattaa sitä. Kelloni soi tähän tahtiin: 8 Keto, 10 Pana*, 14 Keto, 16 Pana, 18 Somac (suojaamaan herkkää vatsaani), 20 Keto, 22 Pana, 3-4 aikoihin yöllä Pana. Eipä muuten ole päässyt kivut pahemmin yllättämään! *Minulle lääkäri oli kirjoittanut Panacod poreen -reseptin, mutta sen aiheuttaman huonon olon vuoksi marssin apteekkiin hakemaan 1 g Panadol Fortea, joka isosta koostaan huolimatta liukui yllättävän hyvin kurkusta alas veden kera.

      Kiinteän ruuan syöminen nopeasti leikkauksen jälkeen saa varmasti haavat vuotamaan tai vähintään kurkun erittäin araksi. Itse söin 1. kiinteän ruokani vasta viikon kuluttua leikkauksesta. Sitä ennen söin mm. vauvanruokaa (hedelmäsoseita, mustikkakiisseliä, Sinlac-puuroa), Nutriletteja ja itsetehtyä kasvissosekeittoa. Ajattelin voivani jättää kahvin pois hyvän lääkityksen vuoksi, mutta kuinka ollakaan, ymmärsin vasta 4. päivänä leikkauksesta, että leikkauksen jälkeiset päänsärkyni johtuivat yksinomaan kahvittomuudesta. Olenkin keitellyt siitä lähtien aamukahvit, antanut juoman jäähtyä oman aikansa ja nautiskellut tyytyväisenä.

      Yksi oleellinen seikka tasaiselle paranemiselleni ja sille, etten ole vuotanut kertaakaan leikkauksen jälkeen on varmasti kylmän veden runsas nauttiminen lähes koko ajan sekä (kostuttavien ja rauhoittavien) jääpalojen imeskely aina tarvittaessa. Syödessäkin (oli kyse vauvanruuasta taikka kiinteästä) lähes jokaisen nielaisun jälkeen on tehnyt mieli hörpätä vettä. Limakalvolla olevat haavat vaativat siis kostuketta. Liikuskelinkin ainakin ensimmäisenä viikkona kotosalla (lähinnä sängyn ja sohvan välillä) ison vesituopin kanssa, jossa kellui pari jääpalaa ja pilli. Jääpaloja olen tähän mennessä tehtaillut pakastimeen melkein tusinan pussillista.

      Ottakaahan siis leikkauksenne jälkeen rauhassa. Varatkaa kotiin hyvää lukemista ja TV:stä katseltavaa ja käykää välillä kävelyttämässä vesipulloa ulkosalla, jotta saatte mahdollisimman mukavan sairausloman. Kipu pysyy aisoissa ja lääkitys toimii parhaiten pillereitä ja jääkaappikylmää juotavaa säännöllisesti nauttiessa. Ja vaikka ruokahalu tai makuaisti tuntuisikin pysyvän poissa, kannattaa pyrkiä syömään säännöllisesti, niin jaksaa.

      Tsemppiä itse kullekin leikkaukseen ja siitä paranemiseen!

    • jensbaliini

      Minulla menossa 4. pv leikkauksen jälkeen. Peitteet vielä paikallaan uskoakseni.
      Leikkaus sujui hyvin, mutta kivut olivat kovat jo heräämössä, joten jouduin jäämään yöksi tarkkailuun valvontaosastolle. Sain ainakin kahdesti oxycontiinia kipuihin muiden lääkkeiden lisäksi, joka on siis morfiiniin rinnastettavaa lääkettä.

      Aamulla heittivät sitten pihalle sairaalasta, vaikka itsellä olo oli kyllä edelleen sellainen, että tippa olisi kelvannut. Kotiin päästyäni muutamassa tunnissa alkoivat kivut pahentua taas ja pahoinvointi lisääntyä. Olen hirveän herkästi pahoinvoivaa sorttia, josta varoittelin jo sairaalassa hoitajia. En silti saanut kuin yhden pahoinvointipillerin mukaan.

      Eilinen 3.pv ja tänään 4.pv kivut ovat olleet välillä ihan sietämättömät. Puhuminen ei suju lähes ollenkaan, nieleminen sattuu ihan pirusti ja siksi pidänkin sylkykuppia melkein koko ajan vierellä. Kuolaa tuntuu erittyvän reippaasti. Kipu säteilee pahimmillaan korviin, jolloin tuntuu, että tärykalvot halkeaa.

      Syön säännöllisesti vahvoja kipulääkkeitä, öisin Tramalia ketorinia ja päivisin Panacod ketorin -yhdistelmää. Tramal auttaa kyllä nukkumaan hyvin, muttei kestoltaan tunnu olevan yksinään kovin pitkätehoinen. N. 6 tunnin välein otan joko 2xPanacod tai 1x Tramal ja 6-8 h välein Ketorinin, kivun mukaan. Tänään on joutunut ottamaan jo kaksi ketorinia 8 tunnin sisällä kipujen takia. Lisäksi sain eilen pahoinvointilääkkeet näiden vahvojen lääkkeiden rinnalle.

      Sairaalasta päästyä kahdessa päivässä on tippunut melkein 3 kg painoa, eli aika kuivuneessa tilassa varmaan ollaan. Mehuja koitan juoda ja jotain pientä syödä, mutta pahoinvointi ja katteiden maku ällöttää niin paljon, ettei ruoka oikein tahdo maistua. Keskimäärin syön 3 x jogurtti/vanukas/tms. päivässä mehua, enempää ei mene alas.

      Verta ei kuitenkaan ole tullut kertaakaan, ei tippaakaan, ainakaan vielä. Jännityksellä odotan kipuja peitteiden irtoamisesta johtuen, toivottavasti ei tule mitään kohtuutonta vuotoa silloinkaan.

      Nukuttua tulee päivässä varmaan about 16-18 tuntia, eli hereillä ei paljoa olla näillä lääkkeillä. Koko ajan aika turta ja väsynyt olo, mutta päivät menee onneksi nopeasti, aka nopeammin terve!

      Vaikka kivut on tosiaan ollut vaihtelevasti kovat, on silti ihan toiveikas olo, että tästä selvitään hyvin ja kunhan ei venytä lääkkeidenottoväliä liian pitkäksi, on olo ihan siedettävä pääasiassa. Esimerkiksi juuri nyt ketorin tramal yhdistelmän jälkeen, kun kummatkin vaikuttavat paraikaa, ei kurkkukipu ole paljoa perus flunssakurkkukipua pahempi.

      Suolaista tekisi pirusti mieli..

      • 280613 kirjoittaja

        Otti silmääni "jensbaliinin" kovat kivut. Huomasin, kuinka harvoin olit lääkkeitäsi ottanut. Tuollaiset leikkauksen jälkeen kannattaa ottaa lääkkeet ENNEN kuin kipu alkaa. Jos kipu pääsee päälle, se ei lähde enää, vaikka kuinka koittaisi nakella nappia naamaan. Itselläni toimi siis tämän tahti:
        - klo 8 Keto
        - klo 10 Panacod/-dol
        - klo 14 Keto
        - klo 16 Pana
        - klo 18 Somac (suojaamaan herkkää vatsaani)
        - klo 20 Keto
        - klo 22 Pana
        - klo 3-4 aikoihin yöllä Pana.

        Kuuden - kahdeksan tunnin välein otettu lääke ei pure enää koviin kipuihin. Lääkitse itseäsi ainakin ensimmäisen viikon ajan säännöllisesti.


    • KurkkuKuntoon

      Minulla menossa 5.pvä nielurisaleikkauksen jälkeen. Olen 31-vuotias nainen, ja päädyin leikkaukseen proppujen, haisevan hengityksen ja kurkussa tuntuneen palantunteen vuoksi kärsittyäni kaksi vuotta.

      Leikkaus sujui hyvin, ja kipu heräämössä oli huomattavasti pienempi kuin olin kuvitellut. Kurkku tuntui lähinnä kuivalta, ja puhuminen oli vähän hankalaa. Iltapäivällä pääsin kotiin, ja sen jälkeen kurkkukipu hieman paheni, mutta oli ihan siedettävää.

      Kipu on pysynyt tähän mennessä kohtuu hyvin aioissa, kun on ottanut lääkkeet säännöllisesti. Olen syönyt 3 kertaa päivässä Voltarenia, ja 1-2 kertaa olen juonut Panacod poreen. Lisäksi iltaisin olen ottanut yhden sairaalasta saaman Oxycontinin, mutta nyt kokeilen ilman sitä. Lisäksi minulla on viikon antibioottikuuri. Pahoinvointia ei ole koko aikana ollut, vatsa vaan hieman jumittunut lääkkeistä.

      Syöminen on onnistunut kohtuu hyvin, mutta olen pysytellyt pehmeissä ruoissa eli syönyt sosekeittoa, jogurttia, jäätelöä jne. Jääpalavesi varsinkin ekoina päivinä oli hyvä vinkki. Ja ajattelin kyllä näissä ruoissa pysytelläkin, kunnes peitteet lähtevät irtoamaan, jottei tule turhaa verenvuotoriskiä.

      Tsemppiä vaan kaikille, jotka ovat leikkaukseen menossa tai siitä toipumassa. Ainakin tähänastisen kokomuksen perusteella operaatio kannatti, eikä kannata turhaan pelätä etukäteen. Toki kokemus on ilmeisen yksilöllinen kaikilla. Enää jänskättää se peitteiden irtoaminen, jota ei siis nyt vielä viidentenä päivänä ole alkanut tapahtua.

      • plöts

        Täällä kohtalon toveri 31v nainen. Toivon että jatkuvat kurkkukivut jäävät taakse kun leikkauksesta on toivuttu. Nyt 3vrk leikkauksesta. Peitteiden irtoaminen pelottaa.. Vesi, mehujää, jäätelö, mansikka kiisseli ja proteiini juoma ovat särkylääkkeiden lisäksi menneet alas. En voi kuvitellakaan syöväni mitään kiinteää saati karkeaa.


    • nainen 30.v

      Minulla on leikkauksesta mennyt nyt tasan viikko. Pahin oli viides päivä. Silloin kipu oli välillä niin sietämätöntä, että luulin pyörtyväni. Tänään katsoin ekan kerran kurkkuun ja näky on kamala. Risojen paikalla on isot kuopat ja pikkukieli on turvonnut valtavaksi ja on aivan toispuoleinen. Mutta tänään kipua on ollut taas huomattavasti vähemmän
      Verenvuotoa ei ole ollut tippaakaan.
      Minua todella yllätti se miten kipeä kieli ja ikenet ovat olleeet. En vieläkään saa suuta kunnolla auki! Lisäksi puheeni on erittäin epäselvää! Puhuminen myös sattuu kurkkuun! Mitenköhän pitkään joudun olemaan ns.mykkänä?
      Todella toivon että kipu ei enää pahene uudestaan.

    • kuopionmies221

      Heip olen 22v mies kuopiosta, ajauduin yllättäen nielurisaleikkaukseen, kurkkuuni tuli paise 2viikkoa takaperin jolloin menin päivystykseen ja siitä seuraavana päivänä lääkärin vastaanotolle joka puhkaisi paiseen joka koski helkkaristi, ja tuumasi että nielurisaleikkaukseen sinut passitetaan ku on aika massiiviset nielurisat :P noh meni 4päivää ku soitto tuli perjantai aamuna hoitajalta että maanantaina 6:30 leikkaukseen. Olin aika yllättynyt asiasta, enkä kerennyt oikeastaan jännitellä koska viikonloppu oltiin tyttöystävän kanssa mökkeilemössö :) sunnuntaina sitten tulin ja lueskelin vähän näitä foorumeita ennen leikkausta (mm vuodoista ja sen tyrehdyttemisestä). Noh sitten oli leikkaus aamu 25.8.2014 normaalisti menin sairaalaan antoivat esilääkityksen 6:45 joka ei oikeastaan tuntunut missään. 7:30 meno leikkaus-saliin jossa laittoivat kaikkia härpäkkeitä minuun näin muunmuassa oman pulssini joka oli 75-95 välillä :p sittenpä lääkäri laitto esilääkettä tai jotain josta tuli rento-olo jonka jälkeen tuli kylmän tunne suoneen ja simahin. Sitten heräsin n. 1h20min myöhemmin heräämöstä hieman sekaisena/tokkuraisena, kivut eivät olleet kovin hirveät, puhumaan ei kuitenkaan pystynyt. Jäätelön söin osastolla ja nukuin 4h jonka jälkeen kotiin taksilla. Kivut ovat olleet samaa luokkaa tähän päivään asti (torstai 28.8.2014) kurkku tuntuu hiukan erillaiselta ihankuin olisi haavoja tullut. Vettä olen juonut koko ajan. Syömään en ole pystynyt muuta kuin jäätelöä n.10päivässä, sekä jotain kanakeittoja kylmänä päivässä 1-2. Eilen sitten sattui vielä vahinko kun haava aukesi. Verta rupesi tulemaan ihan älyttömästi yhen äkin (johtui kun ponnistelin vähän liikaa tietyn asian takia) paniikki valtasi tyttöystäväni, tokaisin vain hänelle et älä panikoi vaan tuo jäätelö ja jääpussi ja jos ei tyrehdy nii soita ambulanssi. Se tyrehtyi n1minuutissa, enkä onnekseni kerennyt niellä verta ja olin lukenut näiltä palstoilta kuinka pitää toimia :) nytpä en ole sitten uskaltanut ponnistella mitään maannut vaan :) että tämmöistä katsotaan mikä olo on jatkossa.

      • kuopionmies221

        Ja tosiaan lääkettä menee n. 5tunnin välein 2xpanacod ja 800mg burana. 6tunnin välein pitäs ottaa mutta kivut yltyy niin koviksi että pakko ottaa aiemmin, joskus yöllä jopa joutunut ottamaan 4h välein. Ja hyvin olen pärjännyt nimenomaan varmaan sen takia kun koko ajan juon jäävettä jos en nuku. Ja kakka ei ole irronnut sunnuntain jälkeen, pitäisiköhän asiasta huolestua? Tosin en ole syönytkään mitään muutakun muutaman keiton ja jäätelöä.


    • kuopionmies221

      Hei taas nyt hauska lukea eilistä kirjoitustani, nimittäin tuon viestin jälkeen alkoi hyvin pian tuskaisin aika. Kurkku todella kipeä, varsinkin kun nukkuu ja sit herää, äkkiä väkisin jäätelöö ja jäävettä turpaan joka koskee sairaasti mutta rauhoittaa kuitenkin jonkun ajan päästä. Kurkusta joutuu välillä sylkemään jotain verihyytymiä (olisikohan tämä sitä kipua kun peitteet lähtee?). Lääkettä mennyt tänään 00.00 2xpanaxod&900mg burana, 03:00 sama annos, 07:30 sama annos ja 11:00 annos eli saatanalliset kivut ollu. Ainoo plussa et tänää tuli kakka :D niinkuin huomaa 3tuntia pitää kivut vaan poissa. Nyt yritän kärsiä edes sen 5tuntia seuraavaan lääkkeenottoon, vaikka väkisin. Ja jos tämä on sitä peitteidenirtoilukipua niin kyllä tämä menee, mutta jos ei ja kipu vielä kovenee en tiiä sit miten tämmän kestää. Nooh sisulla mennään!!!:)

    • kuopionmies221

      Ja taas kirjoittelen tänne nyt on reilu 5vuorokautta leikkauksesta, viime yö oli tuskainen niinkuin toissayökin, lääkettä otin taas 3kertaa yön aikana, valvoin 3 x 1tunnin et kivut laskee jäätelöö syömällä ja lääke vaikuttaa. Aamulla menin syljeskelemän pönttöön tuli pieniä verihyytymiä ja yksi isompi! Se vissiin merkkaa et peitteet ovat lähtemässä !:) ja olin juuri yli 6tuntia ilman lääkettä, mutta otinpahan kuitenkin lääkkeen jos vaikka sais syötyä jotain :) siis ja noin pitkää aikaa en oo ollu kertaakaan!:)) Noh ei vielä innostuta mut jotenki musta tuntuu et nyt alettas olla siin käännekohdassa kipuilussa, kirjoitellaanpa taas huomenna fiiliksiä ja tuntemuksia!:)

    • kuopionmies221

      Noniin elikkäs sunnuntai-ilta menossa, olo on todellakin kohentunut!:) viime yö oli yhtä tuskaa niinkuin aikaisemmatkin yöt, tosin kivut eivät olleet niin pahat ja lääkettä ei tarvinnut ottaa kuin 00:00 ja 06:00 pari kertaa heräilyä siis yöllä vai olikohan kolme. Aamulla tuntui kurkku vielä aika kipeälle, mutta tämän ppäivän aikana jotain kummallista on tapahtunut kun ei ole kurkku kovin kipeä o.O tyttöystävä kattoi kurkkuun ja sano et turvotus on sieltä laskenu kokonaan ja pienet valkeat kohdat enää molemmilla puolilla, eli peitteet on melkein irronnut!:))) voi tätä onnen päivää :) tänään ei ole mennyt yhtään jäätelöä, johtuu tosin uudesta ongelmasta kieleen on tullut valkoisia pisteitä 2 isomaa kielen alle ja 2 pientä kielen päälle x) kaikki kylmä tuntuu hirveelle jos ottaa. En tiiä mitä ne on, oisko aftoja. No nytku miettii nii onneks ne tuli just ku muute oon parantumassa, muutehhan kuolisin kokonaa jos en kylmää vois ollenkaa ottaa xD tänään syöny pelkkää keittoo kuitenkin, sen päätin että en ainakaan viikkoon syö muutakun keittoa ja tämä päätös pitää, en ota jälkivuotoriskejä ollenkaan! :) niin ja paino tippunu 94,5---> 88Kiloon, treenailen aktiivisesti nii lihastahan on palanu tossa ajassa jo hirveesti (rintalihakset lähteny ainaki xD) mahasta ei sitten varmasti lähtenyt yhtään... ja vielä ensi viikko, paino tuskin enää putoaa kun syömään varmaan pystyn taas kohta :) toivotaan ettei takapakkia tule enää.. Kirjoitan vielä viimeisen viestin tänne jossain vaiheessa jos uistan :)

      • kuopionmiesedelleen

        Noniin nyt on tiistai päivä, olo on todella hyvä! Siis nielussa muualla se ei olekkaan! Nyt ruvennut syömään maha on ihan helvetin kipee ja löysänä, ihan sairas hikka joka ei lopu ja tuntuu jo mahakipuna, selkäkivut valtavat sekä suussa n.10aftaa. Olenkohan nyt ansainnu tähän leikkauksen päälle vielä tämän.. aftat on vitun kipeitä! Voih sentään


      • Jo22
        kuopionmiesedelleen kirjoitti:

        Noniin nyt on tiistai päivä, olo on todella hyvä! Siis nielussa muualla se ei olekkaan! Nyt ruvennut syömään maha on ihan helvetin kipee ja löysänä, ihan sairas hikka joka ei lopu ja tuntuu jo mahakipuna, selkäkivut valtavat sekä suussa n.10aftaa. Olenkohan nyt ansainnu tähän leikkauksen päälle vielä tämän.. aftat on vitun kipeitä! Voih sentään

        Kiva kun oot kirjotellut näinkin vanhaan ketjuun vielä. Oon 22v nainen ja olin eilen 29.9.14 nielurisaleikkauksessa. Eilinen päivä leikkauksen jälkeen meni hyvin, ei oikeestaan kipuja, olin vaan tosi väsynyt. Nyt on ensimmäinen aamu menossa ja kipua tuntuu nieltäessä oikeestaan. Hyvin pystyy juomaan mehua ja vettä. Todella väsynyt olo, onneks saa nukkua vaikka koko päivän! Vähän mietityttää ne kivut jotka tulee kun peitteet irtoilee, kun muuten tää tuntuu niin helpolta. Tekis mieli jo syödä tavallista ruokaa, koska ei ole kipuja, mut empä viitti kun voi kurkusta haavat sitten aueta :(


    • toipilas16v

      Olisiko täällä kohtalotovereota ? Ketju on aika vanha, mutta huutelenpa kuitenkin! Itse olin toissapäivänä 14.10.2015 nielurisaleikkauksessa, leikkaus oli mennyt hyvin. Sairaalassa ei juurikaan ollut kipuja, mutta pahaolo tuli panacodia ottaessa ja sinne oksensinkin. Nyt on toinen päivä leikkauksen jälkeen menossa, kipuja ei juurikaan ole, mutta pahoinvointia senkin edestä. Joka päivä olen oksentanut. Peitteitä on jo vähän alkanut irtoamaan, mutta verta ei ole vuotanut. Syön jugurttia, rahkaa, mehujäätä, jäätelöä, perunasoselaatikkoa ja ruissipsejä olen imeskellyt :D Lääkkeinä otan panadolia, buranaa sekä vimovoa, ja myös pahoinvointilääkettä. Tuleekohan kipua vielä lisää vai selviänkö näin "vähällä"?

    • 22v

      Itellä kaks viikkoa leikkauksesta. Ensimmäiset 3 päivää meni hyvin, ei juuri kipuja. Päivät 4-8 oli itsellä pahimmat ja lääkkeitä kului maximi annostus. 7 päivänä leikkauksesta ambulanssilla sairaalaan, kun jälkivuoto ei ottanut loppuakseen. Sairaalassa meni pari tuntia, kun lääkäri poltti vuotokohdan uudestaan. Tämän jälkeen kaikki mennyt hyvin. Pientä kipuilua korvissa ollut, mutta siitäkin selvitty jääpussilla niskassa. Peitteitä on vielä vähän näkyvissä, mutta suurin osa lähtenyt. Nyt muutamana päivänä tullut syljen mukana vähän verta, mutta mehujäällä ja jääpussilla niistä selvitty. Kaiken kaikkiaan rankka kokemus, joka ainakaan itsellä ei ainakaan vielä näin 2 viikkon jälkeenkään ole täysin ohi.. Tsemppiä!!

    • mmmm17v

      6. pv leikkauksesta, kivuliain päivä tähän asti ! Ensimmäiset päivät oli iha jees sai jäätelöö alas ja mehuja ja mansikkakeittoa ja kaikki vaikutti silloi iha ok et paranee pikkuhiljaa kunnes innostuin syömään pehmeetä leipää liian aikaisin-> Repäs peitteen. Siitä alko sitten ihan järkyttävän kivut mutta verta ei näkynyt. Kipu alkoi vaa säteilemään korviin tosi pahasti. Viime yönä heräsin tosi kovaan kipuun ja huomasin tyynyllä pienen veri läntin ja suu oli vähän veressä mutta ei vuotanut enään mikään aamulla. Syljeskelin vaan koko päivän hyytyneitä veriklönttejä kunnes innostuin katsoa kurkkuun ja siellä oli selkeesti lähtenyt irtoomaan peitteet ja reunassa oli iso pala hyytynyttä verta.. siitä alko sitten hirvee paniikki joka oli ihan turhaa ku soitettiin lääkärille ja se sano et kaikki on ok." Huolestua pitää vaan silloi jos verta valuu kunnolla." Nyt pitää vaan olla varovainen että ei syö mitään kiinteetä hirveesti. En oo kyl viellä sen puhelun jälkeen uskaltanut syödä lääkettä koska pelottaa että se repäsee kunnolla :I Korviin kyllä sattuu TOSI paljon ja muutenkin vesi menee just ja just alas mut toivotaan parasta :)
      Ja voimia kaikille kenellä tää on viel edessä!!

    • annabellll

      Minulla leikkauksesta nyt 4päivää mennyt ja olo ollut parempi kun kuvittelin. Leikkauksen jälken oksensin sairaalassa, muuten pahoinvointi pysynyt kurissa. Syön 4h välein vuorotellen buranaa ja panadolia, yölläkin on herätykset. 6h välein saan ottaa 40 tippaa tramal-liuosta, en ole joutunut vielä ottamaan täyttä annosta tätä. Yöksi olen ottanut Oxycont tabletin ja näiden avulla kivut eivät ole olleet kamalia. Vauvan velliä, jugurttia ja jäätelöä olen pystynyt syömään. Mehujäät ja piltit kirvelee. Toivottavasti jatkuisi loppuaikakin ilman suuria kipuja!

    • Naamaton

      Hellurei!
      Mulla on tosiaan 8.päivä leikkauksesta ja kaikki mennyt hyvin tähän asti ainakin.
      Ekat 5 päivää eivät olleet vielä kivun kanssa pahoja mutta tosiaan nyt menossa todella kipeä vaihe, jäätelöt ja kaikki makeat keitot ja soseet sattuvat älyttömästi, suolaisten kanssa ei oletätä ongelmaa.
      Eniten nyt mietityttää että miksi naamani menee välillä tunnottomaksi ja yleensä 10min buranan ottamisen jälkeen?
      Alussa ei ollut tällaista mutta tosiaan nyt ilmennyt sellaista parin päivän sisällä.
      Osa peitteistä on jo lähtenyt ja aika turvoksissa nyt nielu niin ettei suu aukea kauhean hyvin.

    • AdTe

      Nainen 28v. Mulla leikkauksesta aikaa nyt 8vrk. Ekat kaks päivää olivat tosi helppoja, mut 3. päivänä alkoivat kivut. Öisin oon nukkunut max 3h kerrallaan, ei tunnu oikeen burana panacod yhdistelmänä ees maksimiannoksena otettuna riittävän noihin kipuihin. Lisäksi mulla on tullut reipasta jälkivuotoa 5. ja 6. päivänä, vuodon takia kävin lääkärissäkin mutta eivät polttaneet (vielä) uudestaan. 6. ja 7. päivän aikana en pystynyt syömään mitään kivun takia, jäävesi ja maito olivat ainoat mitä kurkku sieti. Tänään oon pystynyt juomaan pakastemarjoista ja maidosta sauvasekottimella tehtyä pirtelöä, ei tulis mieleenkään edes yrittää syödä leipää tai mitään kovempaa. Kaikki suolainen, mausteinen ja makea kirvelevät kurkussa ihan älyttömästi.

      5. päivänä lääkäri hiukan poisti multa peitteitä kun epäili niiden ärsyttävän kurkkua(mulla oli siis epätavallisen paljon peitteitä). 6. päivänä verenvuodon mukana irtosi myös isoja riekaleita, mutta kyllä niitä siellä edelleen on ja runsaasti. Saa nähdä koska loput irtoavat.
      Kuolaa tuntuu erittyvän tosi paljon enemmän kuin yleensä ja se on pakko sylkeä pois, kaiken lämpimän nieleminen sattuu älyttömästi. Peitteiden ja kuolan ällöttävään makuun keksin käyttää bafucineja, jotka hiukan myös puuduttavat suuta ja helpottavat oloa sitä kautta.

    • Humanistinplanttu

      Tervehdys!

      Mielenkiintoinen operaatio kerrassaan jo senkin takia, että jokaisen toipilaan tarina on niin erilainen. Siispä yksi kala mereen lisää.

      Olen 35-vuotias hyväkuntoinen mies. Tonsillektomiaan hakeuduin, koska kurkkuni oli niin ahdas. Hengittäminen oli ajoittain vaikeaa ja nieleminen. Angiinoita toki ollut muutamia elämän aikana, mutta niiden takia en varsinaisesti leikkaukseen mennyt.

      Nyt on menossa kuudes leikkauksen jälkeinen päivä. Ilmeisesti oon tästä porukasta kaikkein vahviten lääkitty. Syön suurta annosta tulehduskipulääkkeitä, panacodia ja lisäksi kahta eri vahvaa opiaattia (tramal ja targeniq). Vatsaa suojaan somacilla. Lääkityksestä huolimatta kivut ovat pahimmillaan olleet liki sietämättömät. Toisaalta opiaatit ovat sekoittaneet päätä ja helpottaneet kivun kestämistä. Leikkauksesta päivään viisi asti kivun maksimitaso paheni, mutta toisaalta kivuttomiakin hetkiä oli enemmän. Ilmeisesti targeniqin sivuvaikutuksena oli ensimmäisinä päivinä liki totaalinen virtsaumpi. Jouduin opetteleman katedroinnin salat. Onneksi ei ollut niin paha, kuin yleisesti sitä pelätään.

      Ensimmäisinä päivinä uvula eli siis se pikkukieli, joka roikkuu suun yläosassa oli pahasti turvoksissa ja siihen meinasin tukehtua etenkin nukkuessa. Kuten joku kertoikin, nenän kautta uloshengittäessä uvula tukki ilmatien. Kirurgille soittaessa kuulin, että uvula turpoaa sen takia, että leikkauksessa intubointiputki ärsyttää ja litistelee sitä. Palautuu kuulemma ennalleen.

      Tänään olen alkanut vähentää lääkkeitä ja söin yhtä pientä karjalanpiirakkaa puoli tuntia. Tähän asti pelkillä liemillä. Vielä, kun saisi vatsan toimimaan, niin valoa näkyisi tunnelin päässä jo reilusti. Peitteiden irtoamista jännitän tokikin.

      Mun toipumista kotioloissa on helpottanut aivan valtavasti oma rakas, joka työskentelee leikkaussalihoitajana ja jolta on voinut kysellä ja joka on osannut vastata ja varmistaa, että lääkitys on järkevä. Aikamoista luksusta. Siitä hänelle iso kiitos.

    • peti59

      Mies 59v. Kolme viikkoa leikkauksesta. Makuaisti vielä kateissa, jos juo vahingossa isomman kulauksen nestettä, niin tulee vasemmasta sieraimesta ulos, ruokailu edelleen vaivalloista.Painosta lähti 5 kg ( 193 cm 88kg>83). Energiataso siis aika alhaalla. Kivut olivat kokonaisvaltaiset, ei siis pelkästään leikkausalueella. Vaikeuttaako ikä toipumista, en tiedä. Leikkausen syy oli toistuvat paiseet. Tänään ensimmäinen olut, joten kyllä se siitä.

    • tyttö_01

      Hei. Olen 14v tyttö. Itselläni on neljäs päivä menossa nielurisaleikkauksesta. Leikkaus tehtiin sen takia, että minulla oli ollut jatkuvaa kurkkukipua melkein vuoden ajan. Viruksiakin oli ollut muutamien kuukausien välein. Liikunta on jäänyt kurkkukipujen takia vähiin, mikä on ollut vähän masentavaa.
      Oireita mitä minulla on ollut nyt leikkauksen jälkeen (epämääräisessä järjestyksessä): korvat soi ja ovat kipeät, oksettaa vähän, heikotusta, huimausta, väsyttää, on nälkä, päänsärkyä, nielukipua, kuumetta (eilen oli jopa 39 astetta), pahoinvointia, hampaiden kalisemista, yläselän sekä koko kaulan alueen kipua.
      Lääkkeinä olen syönyt Panadolia ja Buranaa ( ekoina päivinä jotain lääkärin määräämää vahvempaa kipulääkettä). Tänään on nielu maistunut erityisen pahalta ja ollut todella kipeä. Syynä on varmaankin se, että ensimmäisiä peitteitä on alkanut irtoamaan nielusta liman kera. Aamulla huomasin syljessäni jotain punaista, ja kun kurkkasin taskulampulla kurkkuun vasemmanpuoleisessa peitteessä oli jonkun verran verta. Otin jääpalan ja se tyrehtyi, ei tullut onneksi mitään verenvuotokauhutarinaa :D
      Jääpaloja olen muutenkin imeskellyt ja ruoka mitä olen syönyt on ollut pääosin pehmeää ja huoneenlämpöistä tai kylmää. Tänään tosin syöminen on ollut tavallista kivuliampaa. Voin vaan sanoa että tää nielurisaleikkauksesta toipuminen on kyllä yksi helvetti, onneks sitä ollaan jo puolessa välissä. Samaistun monen ihmisen kertomukseen, ja täältä keskustelupalstalta tulinkin hakemaan vähän vertaistuksa. Kuulemma sitä vanhempana tää leikkaus tehdään, sitä kivuliampi toipuminen yleensä on. Oon ite juuri lapsen ja aikuisen välissä.
      (Vinkki: Kannattaa kurlata nielussa kylmää vettä peitteiden irtoamisen aikaan. Se poistaa nielusta limaa sekä irtoavaa peitettä. Itse olen kurlannut ja on tehnyt nielusta raikkaamman oloisen.)
      Tsemppiä kaikille tästä toipuville!

    • Mehujää

      Täällä eletään ensimmäistä päivää leikkauksen jälkeen.
      Toimenpide jännitti ihan kamalasti ja sainkin heti sairaalaan mennessäni puolikkaan rauhoittavan pienen vesimäärän kanssa :) lääkkeestä tuli lämpöiset hassu olo, vähän ehkä hikoiluttava? hoitajat ja lääkärit kävivät kanssani toimenpiteen läpi ja sekin osaltaan rauhoitti mieltäni kun tiesin vähän etukäteen tulevista tuntemuksista.
      Saliin siirryin kävellen ja pääsin leikkauspöydälle makaamaan. Mittarit ja anturit asetettiin niille kuuluville paikoille ja anestesialääkäri asetteli kanyylin käteeni, josta tippui alkuun perus keittosuolaliosta. Hetken päästä sain kipulääkettä, joka hieman "huippasi" eli tuntui kuin raajat olisivat veltostuneet ja näkökentän reunat sumentuneet. Sen jälkeen sain puuduteainetta ja heti sen perään nukutusaineen (jonka olisi kuulemma pitänyt kirvellä, minulla ei yhtään). Viimeinen asia jonka muistan on halogeenilamppu ja anestesialääkärin sanovan "kauniita unia." :)
      Ajantaju katosi ja samassa sekunnissa heräsinkin jo heräämössä. Minut oli aseteltu kyljelleni ja hoitaja hellävaroen kyseli, että olenko hereillä. Kipuja ei ollut lainkaan. Koin oloni täysin normaaliksi (jos pientä hölmöä höpötystä ei lasketa, heh). Tovin oltuani kuitenkin päädyin pyytämään jotain kipulääkettä, kun kurkku tuntui hieman aralta. Sain fentanyyliä ja siitä tulikin mukava olo, joten nukuin vielä hetken. Kotiväelle laitoin jossain välissä kuulumisia :) jäätelöä ja jääpaloja tuli mutusteltua jo heräämössä, olo erinomainen koko sen ajan. Omahoitaja oli suurinpiirtein äitini ikäinen ja erittäin mukava nainen. Olen kaikin puolin kiitollinen saamastani avusta ja hoivasta, koko sairaalassaoloajan minulla oli turvallinen olo :)
      Kotiudun samana päivänä iltapäivällä, mukanani lääkkeitä tähän päivään asti. Yöni nukuin osissa, kurkku tuntui kuivuvan herkästi ja sen vuoksi hörpinkin vettä aina havahduttuani. Yötä vasten otin yhden panacodin ja 500mg panadolia, kolmen aikaan yöllä buranaa 600mg. Missään vaiheessa en ole kokenut kipua. :)
      Tähän asti siis kaikki hyvin. Juustonaksuja olen varovasti imeskellyt ja juonut paljon vettä ja jääpaloja rouskutellut. Mehujäätä on myös kulunut.
      Mainitsen vielä loppuun perustietojani, eli olen 24-vuotias nainen ja minulla on ollut nielurisoista vaivaa jo 10-vuotiaasta. Lapsena niitä ei leikattu (en sairastanut tarpeeksi montaa angiinaa lyhyeen aikaan..), mutta kurkkuvaivaa on ollut hyvinkin paljon muilta osin. Kurkkuni kipeytyi aina syksyisin ja paranin kesäksi, virusperäisiä tulehduksia. Raskausaikana hengittäminen kävi raskaammaksi ja aloin kuorsaamaan. Lisäksi VALTAVIA proppuja, joita ei saanut enää kunnolla autettua edes ulos ja henkeni haisi aina pahalta. Mainittakoon, että eilen kotiuduttuani kysyin mieheltäni, että haiseeko henkeni nyt pahalle niin kuulemma ei, kamala proppulöyhkä on siis poissa, jee! :D
      Tsemppiä muillekin leikkaukseen menijöille ja mukavaa toipilasaikaa!
      Minäpä informoin omasta voinnista vielä myöhemmin jos muistan :)

    • Kanasoppa

      Moikka! Päädyin tänne lukemaan muiden kuulumisia ja kokemuksia. Itseltä leikattiin risat 9.3 eli nyt on kuudes leikkauksen jälkeinen päivä alkamassa... Pyysin itse päästä leikkaukseen, koska pari vuotta sitten sairastamani pusutaudin jäljiltä (joka muuten oli 4 viikkoa täyttä helvettiä) risat olivat turvonneet ja proppuiset. Ja ilmeisesti täynnä mätää, koska niin lukee toimenpidekuvauspaperissani :-), eli hyvä, että leikattiin!

      Itse toimenpiteestä en jaksa kirjoittaa, se sujui suurinpiirtein samalla kaavalla kuin muillakin. Kipu ei sairaalassa tuntunut kummoiselta, mutta ääntä ei lähtenyt. Mulle pamahti just ennen leikkausta kivana yllärinä räkätauti ja limaa tuli ja tulee edelleen hirveesti nenästä sekä keuhkoputkesta, ah ja lisänä kuiva yskä D: .

      Sairaalasta lähtiessä olo oli siis hyvä (meinasin kyllä oksentaa autoon.. oli tosi lähellä, käytännössä puklu oli jo suussa ja tahdonvoimalla nielaisin sen takaisin), eikä mulla ollu mitään pahoinvointia enää kotona. Otin yöksi lääkärin määräämät lääkkeet ja kävin unille. Ensimmäinen yö oli todella rauhaton. Heräilin tunnin välein ja hörppäilin vettä. Kannattaa varata vesipullo sängyn viereen, koska kurkku todella kuivuu!

      Aamulla kurkku oli kuiva ku sahara. Ja turvonnu ku... Peitteet oli alkanu muodostua yön aikana ja suussa maistu kakka. Aamulääkkeet naamaan ja päivä meni nuokkuessa. Aina nielaistessa tuntui ihoriekaleet, jotka roikkui kurkusta. Uhh ne kutittaa! Ensimmäisinä päivinä ei ollut suurempia kipuja jos muisti ottaa lääkkeet ajallaan.. Ajattelin jo, että "halleluja ei tää tunnu missään"... jooo o, no 4pv alko saatanalliset säryt (ah ja pamahti silmätulehdus :3 ). Kurkkua kirvelee jos syön tai juon jotakin. Lääkkeet kyllä tepsii kurkkuun, mutta silti kipu vihloo korvia :/ ei tämä silti vielä kuolettavan kipeää tee.. Pahinta on jos lääkkeen vaikutus alkaa loppua ja rupean silloin syömään "ahhh nytpä olisi hyvä aika syödä jotakin nom nom nom", ja tajuan kesken syömisen, että helvetin lieskat raatelevat kurkkua.. mmmm kipu halvaannuttaa täysin. Käperryn vaan kerälle ja odotan, että sylki huuhtoo kivun pois, jonka jälkeen otan lääkkeet ja odotan otollista hetkeä mussuttaa lisää ruokaa.

      Kun lääkitys on päällä, ei edes oikein muista miltä se kipu pahimmillaan tuntuu. Ah no sitten se.... Niin, kakka tulee kolmen päivän välein, jos teillä on ummetusta omasta takaa niin kannattaa hankkia lääkkeet, koska mulla ainakin toi panacod pistää vatsan kovaksi. Juoda kannattaa paljon. Ja pestä hampaita.. Enpä tiedä johtuisiko tämä kirvellys nyt siitä, että peitteet tahtovat lähteä maailmalle, mutta sylkeä erittyy paljon ja sylki auttaa mulla kirvelyyn :). Hetkeäkään en leikkausta ole katunut.. paitsi sillon helvetin_lieska-hetkillä, mutta kun lääkitys hyrrää niin olen kyllä tyytyväinen, että menin leikkaukseen (nyt varsinkin kun kuulin että risat olivat täynnä mätää, mmmmmm, ja ne oli mulla suussa, mmmmmm!). Jos harkitset, suosittelen. Pelon takia ei kannata jättää käymättä. Kaks viikkoa ja loppuelämä vapaana.. Suosittelen!
      Niin ja oon 19v. (jos se nyt jotakuta kiinnostaa)

    • donaldi

      Itse kävin nielurisaleikkauksessa viikko sitten ja vieläkin toipilaana.
      Tässä vinkkejä muille:
      -Pyri nukkumaan suu kiinni, esim. sivuittain. Heräsin alkuöinä ihan kauheaan kipuun joka johtui siitä että nukuin selälläni suu auki ja nielu pääsi kuivumaan.
      -Käytän useasti kylmähaudetta nielulla/kaulalla lääkkeen vaikutuksen lippuvaiheessa jolloin vaikutusaikaa voi hieman pidentää. muista jääpalat suussa!
      -TÄRKEIN; AIKATAULUTA särkylääkkeen otto tarkkaan, jolloin kipuvaihetta ei välttämättä ehdi muodostumaan. Itse annostelen Panacodia (2 poretablettia kerralla) neljä kertää päivässä kuuden tunnin välein ja useita tunteja panacodin oton jälkeen otan vielä ketomexia kolme kertaa päivässä joka pidentää panacodin vaikutusaikaa. Kannattaa yrittää aikatauluttaa yksi panacod aamuyöhön jos vain pystyy.
      -JÄÄKYLMÄÄ vettä lääkkeenottoon, joka vähentää kipuja.
      -suolannälkään voi imeskellä Tuck'eja tai Pringlessejä.

      Omalla kohdallani ainakin tähän mennessä kivuliaimmat päivät ovat olleet päivät 5.-6., ilmeisesti tänään on ehkä alkanut peitteitä irtoamaan. En ole kyllä ihan 100 % varma peitteiden irtoamisesta ja kivut eivät ole niin kovat kuin edelliset päivät. Kurkku on aika härskin näköinen, kun taskulampulla kurkkaa. :)

    • Emmuu

      Hei! Kirjoitampa minäkin hiukan kokemuksia. Tässä menossa kolmas päivä leikkauksen jälkeen eli sunnuntai, leikkaus tapahtui siis 26.5. torstaina. Tähän astisista päivistä pahin oli eilinen. Nyt taas iltaa kohden kivut lisääntyy. Nukkunut olen noin 30-45min pätkissä muutaman tunnin yössä. Haukotuttaa ja sepäs vasta sattuukin! Ruoka on ollut apteekin juomia ja mehujäätä sekä jätskiä. Nielussa maistuu kamalalle. Pelkään ja toisaalta odotan peitteiden lähtemistä. Verta on vähän tullut, ei paljoa. Tuntuu, että kivut on taas nousussa eli varmaan hankalempia päiviä tulossa. Olen jo ihan kypsä tähän hommaan mutta ei auta kun kärsiä. Kipulääkitys on 3xvrk panadol 1g ja 4xvrk burana 600 mg, vahvempia ei pysty ottamaan sillä niistä tulee voimakasta pahoinvointi ja en halua oksentaa tällä kurkulla. Kuinkahan kauan tämä vielä kestää, tuntuu että ikuisuus on mennyt jo... Joka päivä on kuitenkin eteenpäin!

    • Nielurisaleikkauspotilas

      Mulla leikattiin 25.5 keskiviikkona ja nyt ollaan näköjään jo maanantain puolella. Olen 30- vuotias nainen ja nielu tulehtui alkuvuoden aikana muutaman kerran, ni vaadin leikkausta ja leikkaukseen pääsin kk siitä, kun lääkäri mut TAYSsissa tutki. Leikkaus meni hyvin ja olin vuorokauden vielä sairaalassa leikkauksen jälkeen. Odotin pahempia kipuja, ku mitä ollut. 3. ja 4. päivä olivat tosi kivuliaita, mut muuten ollut sellaista perus angniinakipuilua. On siis kyllä kipee enkä sitä kiellä, mut ei oo niin paha, ku mitä pelkäsin. Mitään lämmintä tai karheaa ei pysty syömään. Paljon oon jäävettä juonut ja se kannattaa. Jäävesi puuduttaa kurkkua ja pitää sen kurkun kosteana. Pelkään, et miten alan vuotaan verta, kun katteet irtoaa. Se on vaan niin ällöä ja koska asun yxin, ni jänskättää mahdollinen kova vuotaminen, joka alkaa vaik yx kax keskellä yötä.. Nielusta ei siis vielä ole 5 päivässä katteet alkaneet irtoamaan eikä oo ollut verta syljessä. Kipu ollut siis 3. ja 4. päivänä kovimmat. Juoda kannattaa jäävettä ja sairaalasta kannattaa pyytää mukaan kotio niitä särkylääkkeitä, joita siellä sai. Ite sain mukaan Targiniq- nimistä (jos oikein muistan?) lääkettä 2 kpl ja olen niitä säästänyt sitä varten, et katteiden irrotessa kipu on aivan hirveä. Muuten oon syönyt 6 h välein 2 kpl pore panacodia ja 1 kpl 600 mg Burana. Eli 8 kpl pore panacodia ja 4 kpl 600 mg Buranaa vuorokaudessa. Tosin nyt puolitin panacodit 4 kpl vuorokausi, koska kipu ei enää ole tuntunut vuorokauteen niin pahalta ja koska sit katteiden alkaessa irtoamaan, haluan, että on mahdollisuus kivun ollessa tosi kova, lisäämään kipulääkeannosta/ottamaan lääkkeitä vaikka 3 h välein nyt otetun 6 h sijaan.. Lääkäri sanoi, et oli isot nielurisat ja toivon tän auttavan myös kuorsaukseen :)

      • Emmuu

        Jee, joku toinenkin aktiivi ja aika samassa jamassa ollaan. Tuossa äsken torkuin ja tuli lääkkeen oton aika, ilmeisesti raapas samalla katetta koska tuli veren makua suuhun, kävin kurkkaamassa niin olin näkevinäni hyytynyttä verta. Tuo verihomma tässä jännittää kans eniten, oon ensi viikon alun yksinään kotona ja mulla on jo valmiiksi hemoglobiini alle 110. Että kuinkahan nopeasti sitä lähtee taju... Muutenkaan mikään polttohomma ei kiinnostais mutta pakko se on jos on pakko. Luulen, että ton peitteiden irtoamisen kyllä kestää, jos on samanlaista kuin äsken tuntunut kipu. Kamalaa kirvelyä ja laittaa kyllä irvistämään, mutta jos tietää että paraneminen menee eteenpäin, sen voi kestää. Yritänpä taas torkkua tunnin, mulla soi kello tunnin välein juomaan.


    • Emmuu

      Tämä päivä on kyllä ollut todella hankala. Tähän mennessä siis 2-4 päivä ovat ollet hankalimmat. Olen neljännellä päivällä, en laske mukaan itse leikkauspäivää. Jos kivut kovin vielä kasvavat katteiden lähtiessä, en tiedä mitä ihmettä tekisin. Nukkuminen on kaikista kamalinta, tai siis se herääminen, joten vältän sitä kuin ruttoa. Noin 2h/vrk on varmaan tullut unta otettua mutta en koe sitä hankalaksi, koska mitään ei tarvitse tehdä. Toivon, että seitsemännen päivän kohdalla rupeisi jo näkymään jotakin valoa tähän tuskaan mutta tällä hetkellä parantuminen tuntuu niin kaukaiselta. Että mahtaako edes tapahtua.... Suihkussa olen käynyt kaksi kertaa, voimat ei tänään siihen riitä joten olen sitten likaisena. Huomenna toivottavasti.

      • Risaton

        Myös mut leikattiin 25.5! Olen 22v nainen. Hirveä pahoinvointi, pakko jättää panacod pois. Oksettanut ja heikottanut koko päivän. Palasien tunne kurkussa, voisko olla peitteit lähtemässä? Oon niin kypsä tähän ja vatuttaa vaan joka päivä. :D Toivottavasti auttaa, mulla jatkuva väsy ja useib kipeänä. Ja jättimäiset risat.


      • Emmuu

        Joo, itse en oo "huumelääkkeitä" syönyt ollenkaan, tuli leikkauksen jälkeen kokeiltua sitä oksentamista pariin otteeseen, kamalaa oli. Sain mukaan targiniq-tabuja muutamia (en ole uskaltanut ottaa kun vissiin aika kovaa kamaa??) ja reseptin panacodiin mistä tiedän oksentavani. Tänään oli hirveä päivä. Tuskanhiki koko pv. Mutta taas yksi päivä takana! Ja yö valvottavana edessä...

        Onko sulla yhtään kipu vähentynyt vai mahtaako jopa pahentua vielä ennen kuin paranee?


      • Nielurisaleikkauspotilas

        Heips taas! Toissailtana huomasin, että kirvelee kielellä ja nielussa jugurtti ja toi jäävesikin. Eilen join pienen mukillisen mustikkakeittoa, ku oli niin nälkä. Tänään .. tai eilen siis, ku kello onkin jo noin paljon.. mä pakotin itseni syömään pienen mukillisen jugurttia vaikka kirveli. Tos hetki sitten söin jäätelöä ja taas kirveli jonkin verran, mut ei niin pahasti, ku jugurtti. Mustikkakeitto ei onnex niin tunnu kirvelevän. Katsoin sitten nieluun äsken, niin vasemmalta puolelta on ihan tosi tosi tosi vähän sitä peitettä irronnut, mutta siis tosi vähän ja varmaankin sit niissä kohtaa se kirvely tuntuu. Veri on ehkä sen pari kertaa maistunut ihan hivenen suussa, mut ei ole tullut syljen mukana enkä oo huomannut, että olis valunut nielussa. Toi kirvely oli ihan kamalaa. Aivan kuin olis happoa ollut suussa, joten nyt pelkään sitä, että kun peitteet lähtee, että miten tässä saa enää mtn nieltyä alas sen kirvelyn takia. Varsinkin, jos lähtee kerralla isompi alue puhtaaksi siitä peitteestä, ni moro... Vettä koitan kuitenkin juoda mah paljon, koska siitä luin jostain, että vois edesauttaa sitä, että ei toi nielu vuotais sitä verta. Tie sit, et pitääkö paikkaansa vai ei, mutta on se hyvä pitää toi nielu myös kosteena.
        Mulla ei noo lääkkeet oo mtn pahoinvointia aiheuttanut ja vedänkin niit 6 H välein. Ajattelin vetästä noo kaksi Targiniq-tabua, jos tää kipu tulee yltymään sitten ihan sietämättömäksi, kun ne peitteet lähtee. Oon itekkin ihan vattuuntunut tähän paskaan ja tekee mieli vaan nukkua päivät. Varaudu Emmuu jotenkin siihen, että saat jonkun helposti kiinni, jos alat kovasti vuotaan ja yxin oot kotona. Ite varoittelin jo veljeäni. Risaton, uskon että sullakin alkaa peitteet irtoileen, jos tollanen tunne nielussa. Kyllä me tästä selvitään!!!!!!!!!!! :D .. Ai niin Emmuu, jos otat niitä Targiniq lääkkeitä, ni 12 H pitää olla väliä! Kyllä mä suosittelen ne ottamaan, jos kivut ihan kamalat... Niin ja jos tuntuu, et lääkkeet repii nielua nielastaessa, ni oisko sit vielä niin turvoksissa nielu? Kannattais ehkä sitä turvotusta saada laskemaan kaulalla ja niskassa olevalla kylmäpussilla tms.? Mulla ei ole ollut sellasta, että nielua ois raapinut nielaisun yhteydessä mikään, mutta oonkin kiskonut litratolkulla sitä jäävettä, että jos se on laskenut sen turvotuksen jo heti alkuun.. Tosin pikkukieli on edelleen turvoksissa ja kieli. Pikkukieli kestää kait aika kauan palautua turvotuksesta.


      • Emmuu

        Hei, joku muukin valvoo.... Musta on ihmeellistä, että tämän toipumisen aikana olen nukkunut maksimissaan 6h ja silti en vaan saa itseäni uneen vaikka uskaltaisinkin nukkua kivuista huolimatta. Kuinkahan väsynyt mahdan olla kun tämä on ohi... Tänään jo harkitsin targiniqin ottoa mutta säästin silti vielä pahemman päivän varalle. Jotenkin tänään illasta paskan päivän jälkeen tuli semmoinen talvisotameininki päälle, että tästä on selvittävä!!! Vaikka muuten olinkin aika alamaissa. Kun järkeilin, että pakko tämän on helpottaa viimeistään saikun loppuessa. Ja joo, mulla on kanssa ehkä semmonen tosi tosi pieni pala peitettä lähtenyt mutta hirveen kamala kirvely sen kokoon verrattuna! Ja toivon kyllä että ilman vuotoja selviäis mutta sitähän ei tiedä. Olen naapurille antanut avaimen ja sanonut, että jos soitan eikä kuulu mitään, tulee kattomaan, mikä tilanne. Jos ei vaikka pysty itse tilaamaan lanssia.

        Tsemppiä nyt teille samassa jamassa oleville, tästä on pakko selvitä, muita vaihtoehtoja ei edes ole!!!


      • Nielurisaleikkauspotilas

        Valvon ihan vaan sen takia, ku nukuin koko eilisen melkein ja tänään en sit jaksanut nukkua enempää vaan päätin yrittää olla hetken jalkeilla. Nyt oon kohta valvonut 11 H.. Nukkuminen ei oo kyllä tuottanut ongelmia, et ihan hyvin saa unta ja nukahtaa uudelleen helposti vaikka heräis parin tunnin välein. Onnex :) .. Musta tää on hassua, että saan nukuttua, ku aiemmin ollut sitä ongelmaa, että ei saa unta vaikka väsytti. Ehkä noo lääkket auttaa siinä tai sitten vaan jotenkin on niin helpompi olla Unimaassa, ku valveilla, et toi nukkuminen on "helppoa" sen takia.
        Ota se Targiniq, ni ehkä sä saat myös vähän pidemmät unet sen avulla ja jos ne kivut hellittäis pidemmäksi aikaa? Vaikuttaa siltä, että sulla on pahemmat kivut, ku mulla.
        Hyvä, et se naapuris tietää ja jeesaa sitten :) .. Mä koitan mennä nukkumaan nyt, koska pitäis jaksaa jollain ilveellä lähteä asioita hoitaan kaupungille, tosin en tiedä millä äänellä ja onko jaksaminen millasta, jos alkaa kipuileen kovasti. Eikä mikään liikkuminen kiinnosta senkään takia, koska en halua aiheuttaa sitä itelleni, että alan vuotaan sitä verta.
        Toivotaan, että se kirvely ei oikeesti ole niin kamalaa, ku peitteitä enemmän lähtee.


      • Emmuuu

        Juu ei kannata tosiaan paljoa rehkiä ettei käy huonosti. Katoin jotain youtube-videoita joissa jotkut olo lähtenyy kunnolla urheilemaan 4-5pv päästä leikkauksesta. Kamalaa hengellä leikkimistä.

        Nukuin jopa noin kaksi tuntia, ei putkeen mutta kuitenkin. Mutta se herääminen.... Kamalaa.... Sain alas mustikkasoppaa, ihanaa! Saapa nähdä mitä tämä päivä tuo tullessaan, kamalat vatsakrampit tällä hetkellä ainakin päällä.


      • Nielurisaleikkauspotilas

        Mä en oo nukkunut yhtään, ku on liikaa kaikkea mielenkiintoista netissä :D .. Äsken katsoin nieluun, ni on lähtenyt selvästi lisää peitteitä, mut paljon niitä siellä edelleen on ja kirvelee kaikki, mitä suuhun laitan. Pakotin ottein juomaan pienen mukin vettä samalla, kun otin lääkkeet. Nieleminen ei satu tosiaan enää niin paljon. Toi kirvely on kamalaa. Mulla kirvelee kielen sivut. On sulla kieli missä kunnossa? Alkuun se oli vain turvoksissa, mut nyt tullut toi kirvely mukaan :/
        Hyvä, jos jotain sait syötyä, mut tosi ikävää, et vielä vatsakrampit kiusaamassa :(


      • Emmuu

        Hienoa, jos peitteitä lähtee ja nieleminen ei satu niin paljoa. Se kirvely on varmasti ikävää, mutta mieti, kun kestät sen niin voit pian alkaa elämään normaalia elämää! Otatko vielä lääkkeitä ihan kuten aiemminkin?

        Kieli on omituisen tuntuinen ja siinäkin on valkoista katetta. On myös turvonnut ja joku afta taitaa ollla kielen reunassa.


      • Nielurisaleikkauspotilas

        Oon nyt ottanut 6 h välein 1 kpl 600 mg buranan ja 1 kpl pore panacodin. Kipuja on kuitenkin vielä, ni en vielä luovu lääkkeistä kokonaan. Vähensin niitä vaan puolittamalla ton panakodiannoksen.
        Hmm.. oliskohan mullakin afta/aftoja kielessä.. Mulla kans vähän peitettä kielessä. On kyllä niin nälkä, et ei mtn järkeä. Pakko koittaa tänäänkin syyä jotain vaikka sattuu niin paljon.


    • Emmuuu

      Joo, kyllä jotain pitää saada syötyäkin. Itellä on niin kova ummetus myös, että senkään takia ei oo nälkä (vaa'an mukaam olisin jopa lihonut 500g leikkausaamusta, ei voi pitää paikkaansa). Aloin nyt juomaan pegorion-juomaa jonka pitäis auttaa. Ja sain syötyä kauravelliä ja mustikkasoppaa! Onko sulla mahdollisuutta kokeilla velliä? Meni ihan ok:sti jopa 1/3-osa puurokupista alas. Keitin löysän puuron jonka ajoin tasaiseksi sauvasekottimella. Sitten toinen mitä oon saanut menemään alas tänä aikana on ne apteekin ravintojuomat, nutridrinkit. Niissä on vissiin kaikkia tarvittavia ravintoaineita.

    • Emmuu

      Huh huh, ilmeisesti peitteet irtoilee, on kyllä mojovat kivut! Eilen alkoi jo, ei tullut juurikaan nukuttua. Kipua ei ole kokoaikaa vaan tulee todella voimakkaita kipukohtauksia. Maha edelleen myös kipeä. Vasta kuudes päivä leikkauksen jälkeen ja olem aivan kypsä.

    • Risaton

      Mä oon vähentänyt ja yritän selviytyä puolikkailla buranoilla. Mulla ei kirvele kurkkua? :o Ttänään söin aika pehmeää makaroonilaatikko ja vähän leipäjuustoa. Vettä menee hirveästi. Yritin kurkkia kurkkuun ja siellä ne peitteet on, en oo varma onko niitä lähtenyt. Pitää kohta katsoa.

    • Nielurisaleikkauspotilas

      Savulohta pystyin syömään ja kaakaoo juomaan eilen illalla.. Jännä, et vesi kirvelee.. Mutta kyllä silti savulohi ja kaakaokin vähän kirvelee, mut paljon vähemmän, ku mikään muu. Mulla on lähtenyt niit peitteitä jo vähän enemmän ja nyt kirvelee myös silloin, ku ei syö mtn, jos särkylääke ei vaikuta. Särkylääke onnex vie sen kirvelyn pois. Oli ihan tuskaa herätä tänään ja kauheesti pitää rohkeutta kerätä, että pystyy nieleen särkylääkkeet. Mut tosiaan savulohi & kylmä kaakao ei sattunut niin paljon, ku eilen illalla veljeni niitä pakotti syömään. Ketsuppia vahingossa pääs suuhun ja tsiisus se poltti ihan hulluna.

    • Nielurisaleikkauspotilas

      Savulohta pystyin syömään ja kaakaoo juomaan eilen illalla.. Jännä, et vesi kirvelee.. Mutta kyllä silti savulohi ja kaakaokin vähän kirvelee, mut paljon vähemmän, ku mikään muu. Mulla on lähtenyt niit peitteitä jo vähän enemmän ja nyt kirvelee myös silloin, ku ei syö mtn, jos särkylääke ei vaikuta. Särkylääke onnex vie sen kirvelyn pois. Oli ihan tuskaa herätä tänään ja kauheesti pitää rohkeutta kerätä, että pystyy nieleen särkylääkkeet. Mut tosiaan savulohi & kylmä kaakao ei sattunut niin paljon, ku eilen illalla veljeni niitä pakotti syömään. Ketsuppia vahingossa pääs suuhun ja tsiisus se poltti ihan hulluna.

    • Risaton

      Tänään oli paras päivä. Ei kipeä olo, hyvin pystyi syödä, makaroonilaatikkoa ja vähän pehmeää leipääki. Unta sain 22-5 ja 5.30-8.30, pirteä olo päivän. Peitteet on vähän irtoilleer ainakin vasemmalta puolelta. Ihan hyvä fiilis. :)

    • Emmuu

      Kiva että on ollut hyvä päivä! Täälläkin alkaa olo paranemaan, tosin nukkuminen on edelleen tosi huonoa. Tai niin kauan ku on unessa, on hyvä, mutta herääm tunnin välein kovaan kipuun. Tosin kipukohtaus menee jo nopeammin ohi vettä ryystämällä ja kylmäpakkauksella. Tällä hetkellä kurkussa kiristävä tunne, varmaan peitteistä johtuvaa. Vähän irronnut peitettä ja verta tihkutellut.

    • Nielurisaleikkauspotilas

      Eiliseen verrattuna tää päivä oli tosi helppo. Eilen sattui pelkkä hengittäminenkin, mut nyt ei enää, ku vaan nieltäessä. Valoa tunnelin päässä :) .. Toivottavasti teilläkin alkaa oleen parempia päiviä :)

    • Risaton

      Peitteet irtoilee koko ajan. Mä en oo kyllä yhtään niin kipeä kun te! Päätä särkee ja korvia ja kurkkua, mutta pystyn syömään kyllä ja olo ihan hyvä. Tänä yönä unta 10h, putkeen nukuin 6h ja uudelleen nukahdus. Toisaalta oon muutenki unikeko. :D Makaroonilaatikkoa oon syöny muutaman päivää kun se ei raavi kurkkua.

      Verta ei tuu, vähän jännittää et onko tää muka näin helppoa vai alkaako kohta sattua enemmän? Nyt on päivä 10, eikös, jos leikkauspäivää ei lasketa? Enää pari päivää kärsimystä. Oli niin tuskanen olo siinä 3-5 päivien kohalla, että eikö tää oo helv koskaan ohi. Mut onhan tää kohta. Jes.

    • Risaton

      Peitteet irtoilee koko ajan. Mä en oo kyllä yhtään niin kipeä kun te! Päätä särkee ja korvia ja kurkkua, mutta pystyn syömään kyllä ja olo ihan hyvä. Tänä yönä unta 10h, putkeen nukuin 6h ja uudelleen nukahdus. Toisaalta oon muutenki unikeko. :D Makaroonilaatikkoa oon syöny muutaman päivää kun se ei raavi kurkkua.

      Verta ei tuu, vähän jännittää et onko tää muka näin helppoa vai alkaako kohta sattua enemmän? Nyt on päivä 10, eikös, jos leikkauspäivää ei lasketa? Enää pari päivää kärsimystä. Oli niin tuskanen olo siinä 3-5 päivien kohalla, että eikö tää oo helv koskaan ohi. Mut onhan tää kohta. Jes.

    • Risaton

      Peitteet irtoilee koko ajan. Mä en oo kyllä yhtään niin kipeä kun te! Päätä särkee ja korvia ja kurkkua, mutta pystyn syömään kyllä ja olo ihan hyvä. Tänä yönä unta 10h, putkeen nukuin 6h ja uudelleen nukahdus. Toisaalta oon muutenki unikeko. :D Makaroonilaatikkoa oon syöny muutaman päivää kun se ei raavi kurkkua.

      Verta ei tuu, vähän jännittää et onko tää muka näin helppoa vai alkaako kohta sattua enemmän? Nyt on päivä 10, eikös, jos leikkauspäivää ei lasketa? Enää pari päivää kärsimystä. Oli niin tuskanen olo siinä 3-5 päivien kohalla, että eikö tää oo helv koskaan ohi. Mut onhan tää kohta. Jes.

    • Risaton

      Peitteet irtoilee koko ajan. Mä en oo kyllä yhtään niin kipeä kun te! Päätä särkee ja korvia ja kurkkua, mutta pystyn syömään kyllä ja olo ihan hyvä. Tänä yönä unta 10h, putkeen nukuin 6h ja uudelleen nukahdus. Toisaalta oon muutenki unikeko. :D Makaroonilaatikkoa oon syöny muutaman päivää kun se ei raavi kurkkua.

      Verta ei tuu, vähän jännittää et onko tää muka näin helppoa vai alkaako kohta sattua enemmän? Nyt on päivä 10, eikös, jos leikkauspäivää ei lasketa? Enää pari päivää kärsimystä. Oli niin tuskanen olo siinä 3-5 päivien kohalla, että eikö tää oo helv koskaan ohi. Mut onhan tää kohta. Jes.

    • Risaton

      Peitteet irtoilee koko ajan. Mä en oo kyllä yhtään niin kipeä kun te! Päätä särkee ja korvia ja kurkkua, mutta pystyn syömään kyllä ja olo ihan hyvä. Tänä yönä unta 10h, putkeen nukuin 6h ja uudelleen nukahdus. Toisaalta oon muutenki unikeko. :D Makaroonilaatikkoa oon syöny muutaman päivää kun se ei raavi kurkkua.

      Verta ei tuu, vähän jännittää et onko tää muka näin helppoa vai alkaako kohta sattua enemmän? Nyt on päivä 10, eikös, jos leikkauspäivää ei lasketa? Enää pari päivää kärsimystä. Oli niin tuskanen olo siinä 3-5 päivien kohalla, että eikö tää oo helv koskaan ohi. Mut onhan tää kohta. Jes.

    • Risaton

      Peitteet irtoilee koko ajan. Mä en oo kyllä yhtään niin kipeä kun te! Päätä särkee ja korvia ja kurkkua, mutta pystyn syömään kyllä ja olo ihan hyvä. Tänä yönä unta 10h, putkeen nukuin 6h ja uudelleen nukahdus. Toisaalta oon muutenki unikeko. :D Makaroonilaatikkoa oon syöny muutaman päivää kun se ei raavi kurkkua.

      Verta ei tuu, vähän jännittää et onko tää muka näin helppoa vai alkaako kohta sattua enemmän? Nyt on päivä 10, eikös, jos leikkauspäivää ei lasketa? Enää pari päivää kärsimystä. Oli niin tuskanen olo siinä 3-5 päivien kohalla, että eikö tää oo helv koskaan ohi. Mut onhan tää kohta. Jes.

      • Emmuu

        Jee, minäkin sain tänään kananmunaa syötyä! Haluaisin että noi peitteet lähtis samperin nopeasti että pääsisin töihin ja normaaliin elämään!!! Oon kyllästynyt ottamaan rauhallisesti. Mutta joo, 9. Pv menossa eli ei onneks montaa enää!


    • RIsaton

      Mulla onnistuu jo ihan normaalielämä, melkein normaalisti pystyy syömäänkin. Valmistujaisissa jaksoin pönöttää seurana ja syödä kakkuakin. :) Jee. Peitteitä näkyy, mutta ei oo kipeet kun vaan satunnaisesti. Aika rauhallisesti oon kotona, mut vaatekaapin järjestelin. Enää ei onneks tarvii olla sänkypotilaana.

    • Emmuu

      Mä oon tänään jo touhunnut siivoushommia, laittanut ruokaa ja vaihtanut lakanoita yms. En vaan jaksa enää ottaa rauhallisesti ja varoa noita peitteitä. Eikai ne enää voi vuotaa? 11 päivää leikkauksesta jo kuitenkin. Tuntuu että tuolla isojen kuoppien pohjalla olevat paksut peitteet ei lähde yhtään mihinkään. Töihin olis jo kova hinku, teen liikunta-alan hommia. Ruokailu on vieläkin hankalaa mutta pinaattikeitto menee jo. Kunhan vain sais lämmintä ruokaa mahdollisimman nopeasti!

    • 0308

      20v perusterve neitokainen täällä kirjottelee. Mut leikattiin viime keskiviikkona aamulla (nyt on tiistai ilta) sillä mua kiusasi pitkän aikaa krooninen nielurisatulehdus. Joskus nielu tulehtui parin viikon ja joskus parin kuukauden välein. Leikattiin nukutuksessa ja leikkaus sujui ilman komplikaatioita. Heräsin n. Tunnin päästä nukutuksesta aika pirteänä mutta ihan pöllähtäneenä, muistan että meni 10min ennen kuin näin mitä kello oli vieressäni :D hoitaja seisoskeli koko ajan vieressä heräämössä ja kyseli mikä asteikko kipu oli: ensin sanoin 7/10, sitten 5/10 ja sitten 2/10 ja sillon mut vietiin lepäämöön. Heräämössä olin melko pirteä ja istuinkin melkein heti sängylläni. Kipu oli tosiaan sitä 2/10 niin jääpalat, vesi, omat lääkkeet ja jäätelö meni ongelmitta alas :) mietinkin jo että ai että miten helppoa jos se tämmöiseksi jää! Sitten lähdin vessaan ja vaihtamaan vaatteet niin alko pyörryttää niin pal perkeleesti.. johtui nukutuksesta ja lepäämössä saadusta panacodista. Kävelin sitten pitkin seiniä autolle ja nukuin koko 40min ajomatkan. Kotona nukuin enimmäkseen 3 ensimmäistä päivää ja heräilin 6 tunnin välein ottamaan 2 panacodia ja yhden burana 600. Sitten 4 aamuna iski järkyttävä kipu! Edes 8 panacodia ja 4 buranaa ei riittänyt viemään kipuja pois ja korvat vihloi ja itku pääsi aina kun nieli. Seuraavana eli 5 päivänä sama juttu. 48h aivan sietämätöntä kipua mutta eipä auttanut muu kun juoda juoda juoda... nyt on siis 6 päivä ja kipu on ehkä ollut vähiten tähän mennessä! Aaaahh mikä tunne päiväkik enemmän niin oisin syöksynyt päivystykseen kunnon kipulääkkeisiin ja tiputukseen. Aamusin yskittää ja syljen mukana tullut muutaman kerran veritippoja ja sitä vaaleaa peitettä mut vielä on tuolla kuopissa vähän... ehkä pahimmasta on selvitty!?

      Vinkkejä: juo pirusti jäävettä, syö jätskiä ( helpoin syödä ) ja suolaisen nälässä tee munakokkelia ja anna sen jäähtyä

    • risaton

      Kokemukseni ja vinkkejä v 2014 olleen nielurisaleikkaukseni perusteella:
      Leikkausta seuraavana vuorokautena: ei ollenkaan kipuja. Koko kurkku/suuosasto niin turvoksissa etten näe nieluun kun en saa suuta puolta senttiä enempää auki. Päätän olla katsomatta suuhun ollenkaan, tieto lisää tuskaa. Nukkuminen hankalaa.
      2vrk leikkauksesta tulee panacod-överi ja oksennan 12 h lähes tauotta, joudun lopettamaan panacodin, ja hirveät kivut alkaa.
      3-6 vrk leikkauksesta: hirveät kivut, hirvittävä nälkä ja kasvava epätoivo ja itkuisuus kun on niin heikko ja kamala olo.
      7-8 vrk leikkauksesta: nälkäkuolema tuntuu uhkaavan, mutta kivut ovat ehkä hiukan lievempiä, ei silti pysty syömään muuta kuin jäätelöä
      9 vrk leikkauksesta: tuntuu että kärsimys ei lopu koskaan.
      10vrk leikkauksesta: oho, käänne parempaan! yhtäkkiä pystynkin nielemään haaleaa munakokkelia yms ilman sietämättömiä kipuja ja syön, syön, ja syön. Voimat palautuu kohisten. Selvästikin iso osa itkuista ja epätoivoista oloa on ollut nääntymisen aiheuttama heikotus. Paino ehti laskea 4 kg vaikka olen muutenkin hoikka.
      11-14 vrk leikkauksesta: sairasloman "lomaosuus". jaksan kävellä läheiseen kauppaan ja uskoa selviäväni tästä. Kivut hyvin siedettävällä tasolla ja juuri sairasloman loppuessa loppuvat, voin jättää särkylääkkeet.

      En koko aikana katsonut kurkkuun ja suosittelen tätä strategiaa muillekin. Jos olisin kovien kipujen aikaan katsonut kurkkuun ja nähnyt että peitteet ovat siellä eli vielä kovemmat kivut on vielä edessä sitten kun ne irtoavat, en olisi jaksanut. Nyt pystyi koko ajan ylläpitämään (valheellista) toivoa että ehkä kohta alkais jo helpottaa.

      Join jäävettä 2-4 litraa päivässä ja join vähintään tunnin välein. Myös yöllä heräsin kerran tunnissa juomaan, muuten kuivuva kurkku aiheutti sietämättömiä kipuja ja meinasi tulla se paha kierre että ei juo koska sattuu liikaa ja kun ei juo, niin kivut pahenee. Otin ympäri vuorokauden joka toinen tunti jonkin kipulääkkeen, joko ketorinin tai panadolin, eli 12 tablettia päivässä, muistaakseni 8 panadolia & 4 ketorinia. Panacod oli erinomainen lääke kivun poistoon mutta tosiaan sain siitä alussa jonkinmoisen yliannostuksen (8 tablettia pieneen naiseen/ vrk) ja sitä pahoinvoinnin määrää ei voi kuvailla enkä suostu enää sitä syömään, toki voi olla että kohtuullisempi määrä ei aiheuttaisi mitään. Pakastin rullattuja, kostutettuja pyyhkeitä ja käytin niitä kylmäkääreenä kaulan ympärillä, koska oikeat apteekin geelikylmäpakkaukset on kalliita. Auttoi ehkä hiukan.

      Verta ei tullut missään vaiheessa vaikka oksensin paljon alussa. Katsoin kurkkuun parin viikon päästä ja näytti OK:lta. Jonkin ajan päästä toinen risa näytti kasvavan takaisin mutta lääkärin mukaan se olikin joku muu risa (?) joka yritti kasvaa nielurisalta vapautuneeseen paikkaan. Se poistettiin paikallispuudutuksessa eikä aiheuttanut mitään oireita sen jälkeen.

      Summa summarum: leikkaus yllätti rankkuudellaan vaikka siitä etukäteen hyvin keskusteltiin sairaalassa. Mutta lopulta paraneminen tapahtui nopeasti sitten kun se alkoi. Kyllä siitä selviää, uskokaa:)

    • Gohebo

      8 päivä menossa,ei ollenkaa paha, lääkkeet meni ekana päivänä jonka jälkeen en ole ottanut mitään. En ole syönyt 8 päivään mitään ainoastaan gojimarja jauhe&hamppuproteiini veden sekaan voi olla että koulutuksen takia en tuota kiinteetä ruokaa tarvitse ku vähemmällä selviää. Jokasella on kivut mutta keho tottuu siihen noin 24h joten lääkkeitä ei tarvitse. Tsemppiä kaikille mä lähen lenkille nyt ! Peace

    • kipurisa

      Mulla oli leikkaus maanantaina. Kivut on ollut nyt pari päivää kovimmat. Eilen kurkusta lähti vähän peitettä, siis ihan pari riekaletta vain. Verta ei ole vuotanut.
      Panacod aiheutti mulla oksentamista, joten olen tyytynyt Panadoliin ja Ketomexiin tai Buranaan. Kuitenki tuntuu että nuo lääkkeet ei riitä kun kipu on niin kova. Olisikohan mahdollista saada jotain tehokkaampaa? Olen siis 19 vuotias nainen.

    • Yffff

      Mulla alko peitteet lähtemään ilmeisesti pari päivää sitten eli 6 päivää leikkauksen jälkeen. Yhtäkkiä suu oli täynnä verta ja menin ihan paniikkiin. En oo koskaan nähny nii paljon verta:D lähin ambulanssilla sairaalaan ja vuotokohta poltettiin kiinni. Siitä lähtien on sattunu aivan saatanasti kurkkuun:))) tää on varmaan hirveintä mitä oon joutunu kestää. Mutta lopulta oon varmaan tyytyväinen ku jatkuva tulehdus nielussa ei enää vaivaa!

    • Embbuzki

      Mulla alkoi peitteet irtoamaan kuudentena päivänä. Hieman tihkutti verta nieluun, mutta äkkiäkös se siitä tyrehtyi. Seitsemäntenä päivänä menin äitini kassa kauppaan. Kaupan pihalla alkoi kurkusta tulla järkyttävästi verta! Verihyytymiäkin tuli paljon. Onneksi oli juuri satanut lunta, niin sain laitettua lunta niskaan, kaulalle ja suuhunkin yritin sitä tunkea. Äitini soitti heti 112. Ambulanssi tuli äärettömän nopeasti paikalle. (Max 5 min.) Vuoto loppui onneksi melkein heti ambulanssissa. Minulle laitettiin ambulanssissa tippa. Kolme kertaa tippa piti pistää uudelleen, koska kädet olivat aivan jäässä eikä suonta tahtonut löytyä.
      Sitten minut vietiin korvaklinikalle. Siellä otin lasin vettä ja vuoto alkoi uudestaan paljon pahempana. Luulin, että kuolen. Lääkäri puudutti kurkkuni ja imi pois hyytymät. Suoni poltettiin ja vuoto loppui kuin seinään. Tunnin olin tarkkailtavana ja sitten päästiin äitin kanssa kotia. Seuraavana päivänä ripuloin viisi kertaa nielemääni verta. vatsa oli todella kipeä.

      Minun vinkkini jos alat vuotaa verta paljon:
      Soita HETI 112! Ambulanssilla kuitenkin kestää tulla paikalle.
      Älä missään nimessä niele verta! Siitä tulee vain huono olo ja luultavasti oksennat sen ulos.
      Yritä pysyä rauhallisena ja laita kylmää niskaan ja kaulalle.

      Itse en ollut kahteen viikkoon minään hetkenä yksin ja suosittelen tätä kaikille jos mahdollista.

      Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville! Kyllä se elämä voittaa :)

      Tässä minun "kauhutarinani". HUOM! Ei kaikille tule jälkiverenvuotoa. Minä olin vaan yksi niisä onnekkaista..

      -nainen 21v,

    • Ananasmurskaa

      Olen 19- vuotias nainen ja haluaisin jakaa kokemukseni parin kuukauden takaisesta leikkauksesta. Leikkaus itsessään meni todella hyvin, vaikka heräämössä sainkin lievän paniikkikohtauksen ilmeisesti anestesialääkityksestä johtuen. Ensimmäinen päivä sujui vielä vahvojen sairaalasta saatujen lääkkeiden vaikutuksen alaisena ja kivusta ei ollut vielä melkeimpä mitään tietoa. Näissä merkeissä sujui myös ensimmäiset kaksi päivää. Lääkkeiksi sain panadocia (vai panacod?)poretabletin muodossa, sekä tietenkin normaalissa pillerimuodossa. Lisäksi ketomex. Aluksi otin lääkkeen poretabletin muodossa, mutta kipujen voimistuttua, halusin selvitä vähemmällä nielemisellä ja aloin ottaa normaali tablettia suuresta koostaan huolimatta. Niinkuin mainitsinkin, alkoivat kivut pahentua ensimmäisen viikon loppupuolella ja vuorokaudet kuluivat laskiessa tunteja seuraavaan lääkkeen ottamiseen. Suosittelen erittäin lämpimästi heräämään myös yöllä ottamaan ne lääkkeet, ettei vaikutus pääse lakkaamaan liikaa. Pidin tietenkin mielessä lääkärin ohjeistuksen liikuntakiellosta, mutta en ajatellut pienen kahvilla käynnin haittaavan ketään. Siispä kävin näinä kahden viikon aikana muutamaan otteeseen kahvilassa ja ilmeisesti niistä johtuen, nielustani tuli kolmena yönä verta. Ensimmäiset kaksi vuotokertaa loppuivat 10 minuutissa, eikä tarvinnut lähteä kylpyhuonetta kauemmas. Hoitona käytin pakastepussia niskaan. Toki oli inhottavaa sylkeä paksuja verihyytymiä nielusta, mutta olin varautunut veren vuotoon enkä alkanut panikoimaan. Kolmas ja pahin verenvuoto alkoi jo reilusti toisen viikon puolella leikkauksesta ja takana olikin kappas kummaa, kaikista eniten ponnisteluja vaatinut ulkona käyminen. Vuoto alkoi tuttuun tapaan yöllä ja seurasin kelloa ämpärin äärellä, kunnes se näytti yli kymmenen minuutin kuluneen ja herätin veljeni viemään minua ensiapuun (emme siis normaali päivystykseen). Matkalla yökkäilin todella paljon verta ja jouduin välillä vetämään sormilla nielusta valtavia verihyytymiä tukkimasta hengitystä. Ensiavussa minut istutettiin odottamaan oksennuspussin ja jääpalojen kanssa, eikä ketään näkynyt mailla halmein. Vasta menetettyäni "tarpeeksi" verta tajunnan heikentymiseen, hälytin paikalle hoitajan ja oikestaan samantien tuuperruinkin lattialle. Tämän seurauksena minut laitettiin makaamaan tiputukseen ja vihdoin sain kunnolla apua. Vietin koko yön sairaalassa ja yökkimisestä johtuen, kurkkuni oli sietämättömän kipeä. Onneksi uskaltauduin pyytämään kipulääkkeitä ja sainkin niitä suoraan suoneen. Tämän jälkeiset päivät otin todella rauhassa, ja oikeastaan päivälleen kaksi viikkoa kului suurimpien kipujen hellittämiseen. Rehellisesti sanottuna kyseiset viikot olivat tämän astisen elämäni hirveimmät, enkä suosittele ketään menemään leikkaukseen hepposin syin. Ruokavaliosta vielä mainitakseni; alas ei mennyt oikeastaan mitään muuta kuin kylmää sosekeittoa ja jäävettä.

    • Leikattu

      Miten teille on noita kipulääkkeitä määrätty? Monet syönyt hirveitä määriä ja mietin onko minulle määrätty ihan liian vähän? Sanottiin ettei määrää saa ylittää..

      Minulle on määrättyy burana 600 1-3xVrk, panadol forte 1-3xVrk ja panadolin tilalla panacod 1-3xVrk.

      En tule tuolla määrällä mitenkään toimeen vaan otan burana panadol noin 6 tunnin välein eli 4xVrk...

    • Marialuu

      Missä vaiheessa teille syntyi noi peitteet? Eikö niille voi enää tehdä mitään muuta ku leikata?

      • 6.päivä

        Peitteet tulee siis siitä leikkauksesta :) Ne irtoaa sitten itsekseen leikkauksen jälkeen

        T. Kuudes päivä alkamassa ja peitteet irtoilemassa. Kipu herätti 😬


    • Jomppa24

      Itellä on päivä 4 menossa. Verta ei oo vuotanu yhtään mutta välillä on kirvellyt siihen malliin että vähän on jännittänyt. Lääkkeitä sain panacod poretabletteja, V-pen 1500 ja perus Burana 600mg. Kivut ei oo ollu mitää hirveitä mutta mua varoteltii et ne saattaa pahentua n. Viikon jälkeen. Ainoa ongelma mitä en ymmärrä on että jokin ärsyttää mun nielua niin että aiheuttaa oksennus refleksin, Myös puhuminen tuntuu pahalta ja aiheuttaa tätä "yökköämistä".

    • Risaton92

      Täällä yksi maanantaina leikattu potilas, nyt eletään torstaita. Keskiviikkona illalla alkoi tulla kipuja ensimmäistä kertaa leikkauksen jälkeen. Eli nyt eletään leikkauksen jälkeistä kolmatta päivää ja ikäväähän tämä on. Nieleminen sattuu kurkkuun ja korviin, mutta onneksi lääkkeet auttaa pikkuhiljaa ja myös kylmän kääreen oon havainnut olevan tarpeellinen.
      Mulle määrättiin Panacodia, burana 800mg ja Panadol 1g. Noilla oon nyt yrittänyt kikkailla ettei kovin kipeäksi tulisikaan, mutta kyllähän siinä epäonnistuu kun nukkuu lääkkeen otto ajan ohi.
      Tämä syömättömyys on kauheaa. Pelkkää pilttiä ja jäätelöä, eihän niistä miksikään tule. Ja muuta ei uskalla syödä.
      En ole huomannut että olis peitteitä vielä lähtenyt irti. Sitä jännityksellä odotellen. Tällä hetkellä maistuu ihan sairaan pahalta suussa.. 8(

      Ja niin, oon 24 vuotias nais ihminen. Ja risat päätettiin leikata, kun niistä tuli niin repaleiset viime vuotisen pusutaudin jälkeen. Jatkuva flunssa, yskä ja kurkkukipu. Ja kaupan päälle ne proput, hyi saakeli.

    • AnanaBanana

      Hellurei! Täällä 19-vuotias naikkonen kirjoittelee. Nielurisat ja kitarisar leikattiin 10.10 eli tiistaina, nyt sunnuntai iltapäivässä elellään ja kivut ovat kamalat.

      Leikkaus sujui itsellä ihan mukavasti ja heräämössä oli todella mukavat hoitajat, pääsin kotiin samana päivänä. Ensimmäiset kaksi päivää leikkauksesta eivät tuntuneet ylitsepääsemättömän pahalta ja luulinkin aluksi, ettei nämä kivut tästä pahene ollenkaan.

      Tänään on ehdottamasti kaikkein pahin päivä (päivä 5 tai 6 miten se nyt lasketaan) ja olen maannut nyt paripäivää pelkästään sängyssä ja herännyt vain ottamaan lääkkeitä. Aluksi lääkkeinä oli 8kpl panacodia ja 4kpl buranaa päivässä, kuuden tunnin välein. Lääkitys ei kumminkaan tehonnut joten nyt käytössä tramal ja paratabs lääkitys, silti olo on tuskainen.

      Pahimmat kivut itsellä ei oikeastaan sijaitse kurkussa vaan korvissa, tuntuu että tärykalvot räjähtää. Tramal saa myöskin olon todella oudoksi ja tulee monesti päivässä ns. Kylmä tuskanhiki ja oksetus olo.. kahteen päivään en ole juonut muutakuin mehuja, sillä tuntuu että koko kurkku olisi palanut todella pahasti. Kaikki katteetkin näyttäisi olevan vielä tallella, joten en tiedä mitä tässä pitäisi enää tehdä. Painoa on pudonnut jo 4 kiloa ja muutenkin heikottaa..


      Ehkä tämä tästä vielä iloksi muuttuu :D

    • Risatveks

      Kovia lääkemääriä aikuisilla. Täällä 10 v. tyttö, jolta viime viikolla leikattiin nielurisat ja lääkkeet on (vain) 4 x vrk 500 g pamol ja 2 x vrk nestemäistä pronaxenia. Lisäksi sairaslomaa tuli koulusta vain viikko, koululiikunnasta kaksi. Lapsen kohdalla todella vaikea saada syömään tai juomaan yhtään mitään, kun kurkku on niin kipeä, vaikka kuinka yrittää sanoa, että kylmä juoma auttaisi, ettei kurkku kuivu. Lisäksi nyt yöllä lähti jo ensimmäinen osa peitteistä, vaikka on vasta 5 päivä menossa. Voiko näin aikaisin lähteä jo peitteitä? Onneksi verta tuli vain pieni määrä. Onko muita lapsen leikkauksen ja toipumisen kokeneita?

    • Kananmuna123

      Viikko siitä, kun nielurisat leikattiin. Lääkityksenä burana 600mg ja panacodii neljästi päivässä. Kurkku edelleen kipee ja välillä kipu säteilee myös korviin. Jäätelöä, jogurttia ja mehua syönyt. Eilen uskaltauduin pienentämään keitetyn kananmunan ja sain ne nielaistua. Onneksi jääpalojen laittaminen suuhun lievittää kipua. Nukun korkeintaan kaksi tuntia kerralla. Toivottavasti tämä helpottaa pian.

    • Pikkisban

      Toinen päivä leikkauksesta. Leikkaus itsessään meni hyvin ja heräämässä olo oli ihan siedettävä. Vasta vuodeosastolla alkoi tajuta että jokin on vikana. Alas meni vain jäävettä. Mehujää söin mutta luultavasti se ja suuhun sulavat lääkkeet saivat sairaalassa oksentamaan. Kirkkaanpunaista verta oli seassa vain vähän. Olo oli muuten hutera, luultavasti unilääkkeistä johtuen mutta vaadin silti päästä kotiin. Paljoa puhumaan ei pystynyt ja ilta meni nukkuessa, välillä sammuin ja sitten taas heräsin. Viime yö vähän samaan tapaan. Tänään olen oksentanut mutta verta ei ole tullut. Lämpöä on ollut korkeimmillaan 37,5 mutta 38 on ilmeisesti se huolestuttava raja. Olen vain koittanut kotikonstein lämpöä laskea ettei tarvitsisi sairaalaan mennä. Lääkkeitä otan säännöllisesti, painadol, keto ja tramal. Jäävettä juon lähes koko ajan ja jäätelö olen saanut myös hieman syötyä. Olo on huonovointinen mutta kipu on aika minimaalista. Jännittää miten tästä eteenpäin. Kunhan korkean kuumeen ja verenvuodot välttäisi.

    • Janina

      Oon 20 vuotias nainen ja multa leikattiin risat reilu viikko sitten. Lueskelin myös täältä näitä kaikkia kauhutarinoita ja olin miltei perumassa leikkausajan tai ainakin siirtämässä. Mutta leikkauspäivän aamu koitti ja sitten se oli menoa. Jokaisella paraneminen on yksilöllistä ja näin pessimistinä ajattelin sen huonoimman tuurin sattuvan juuri minulle. No pari ensimmäistä päivää meni suht helposti, kurkku oli kipeä mutta ei niin kun olin ajatellut. Tiesin kyllä, että pahimmat päivät ovat edessä (joista hoitajatkin useampaan otteeseen varoittelivat). Sitten tuli 4-7 päivät olivat aika kipeitä, mutta niistä selvisi. Mun mielestä angiina kivut olivat paljon pahemmat, kuin nämä leikkauksen jälkeiset. Näiden päivien jälkeen peitteet alkoivat irrota muutaman päivän sisällä ja nyt kurkkukin näyttää jo hyvältä. Ummetus tosiaan on ei niin kiva juttu tämän rinnalla, oikeastaan vessassa käynti sattuu enemmän kuin koko tämä kurkku homma. Joten no worries jos oot menossa leikkaukseen, reippain mielin vaan ja jokaisen päivän jälkeen on vähemmän kipeitä päiviä edessä.
      P.S. Jäägeeli pussi ja apteekin nutridrinkit on sen viikon aikana aika kova sana!

    • Vertaistukea

      Tää onkin aika vanha ja pitkä keskustelu, mutta ajattelin jakaa omat kokemukset jos joku tätä joskus lukee. Täälläkin siis yksi (21v. nainen) jolla nyt 7 päivää takana kyseisestä leikkauksesta. Leikkaus meni hyvin (ei tullut vuotoja tms) eikä sen jälkeen ollut kipuja tai pahoinvointia. Muutenkin kivut olleet suht siedettävät, mutta tää seitsemäs päivä on ollut ehkä tähän mennessä pahin ja aamut tosiaan on aika kivuliaita. Panacodin käytön lopetin jo toisena päivänä leikkauksesta, kun se aiheutti huonoa oloa eli Buranalla ja Panadolilla ollaan selvitty.

      Peitteitä ei oo vielä irronnut ja toisella puolella näkyy peitteen päällä verihyytymä.. tää on kyllä inhottavan pitkä aika olla kivuissa ja syödä lääkkeitä sekä samalla pelkää sitä jälkiverenvuotoa :( Ja vähän nyt kauhistuttaa, että kuinka paljon se peitteiden irtoaminen sitten sattuu ja tosiaan tuleeko sitä verta. Olispa tää tuska jo ohi... mutta ei tässä auta muu kuin mennä päivä kerrallaan ja toivoa parasta :) Tsemppiä kaikille jotka menee leikkaukseen, hyvin se menee!

      • sond

        Täällä menossa nyt 6. päivä leikkauksesta. Syljen mukana tullut verivanoja. Mitään en pysty syömään kun kaikki kirvelee kurkkuun :/ jäävettä juon koko ajan. Aamulla oli kovat kivut, päivä mennyt makoillessa sohvalla. Katoin kurkkuun ja peitteitä lähtenyt vasemmalta puolelta vähäsen.

        Eiköhän tässä aleta pikkuhiljaa olemaan jo voiton puolella! Tsemppiä kaikille jotka toipumassa leikkauksesta


      • Risatveks

        Täällä viikko leikkauksesta ja peitteet alkaneet irtoilemaan. Edelleen aamuyöstä herään kovaan kipuun ja panacod poreen jälkeen saa unia jatkettua. Nyt peitteiden irtoamisen myötä tullut kovaa kirvelyä eikä sen takia kärsi tai haluakaan syödä oikeastaan mitään muuta kuin mehujäätä. Jospa tämä tästä pikku hiljaa


      • Isoäiti

        Nyt 4. leikkauksen jälkeinen päivä, peitteet kurkussa voivat erittäin hyvin. :( Kovin limaiselta tuntuu kurkku, mutta verta en ole vielä nähnyt viiruakaan. Ruokahalu täysin kadonnut noiden peitteiden takia. Olen juonut pelkkää vettä torstaista alkaen, edes haaleaa teetä en pysty nielemään, kahvista puhumattakaan. On kyllä tehokasta painonhallintaa tämä touhu! :) Panacodia ja Voltaren Rapidia olen syönyt yhteensä 5 - 7 kpl/vrk.


    • Ronja90

      Mulla on keskiviikkona nielurisaleikkaus (nyt su-ma välinen yö) olen kärsinyt nuorempana angiinoista, mutta nyt päällä krooninen nielutulehdus joka kestänyt 7 kk ja jonka takia joudun kaivelemaan proppuja nielurisoista n. 8 kertaa päivässä. Pelottaa ihan älyttömästä leikkauksesta herääminen sekä paranemisaika. Minulla on oksennus ja yökkäys fobia, joten näiden johdosta pelkkä leikkauksen odottelu tekee olosta sietämätöntä ja joudun lääkitä itseäni Diapamilla, että suurimmat paniikkikohtaukset helpottuisivat. Pelkään kuollakseni itse leikkauksen jälkeistä aikaa. Näiden keskustelujen lukeminen oli varmaan suurin virhe tähän mennessä :D Ei se auta kun miettiä, että parin viikon kärsiminen eikä enää koskaan pitäisi joutua kaivelemaan kurkkua virkkuukoukulla. T. Nainen 28 v

    • Pääkallomies78

      Mun nielurisaleikkaus oli suht vaativa hässäkkä.
      Olen 40v mies ja isot nielurisat, muutama kurkkupaise vuosien varrella jonka takia leikkaukseen.
      Leikkaus meni hyvin, yksin asuvana olin yön osastolla ja toipuminen vahvojen kipulääkkeiden kera alkoi.
      Juominen oli hieman vaikeaa kun tuppas tuleen keikki nenästä ulos kipu niellessä, mut puuroa, jugurttia, mandariinia, kylmää vesimelonia ja hernaria kasvis/pinaattikeittoo pysty syömään hyvin jopa keitetyn munan kera ja tietenkin jätskii =)
      Syödessä vaan poksu korvissa ikävästi, nyttemin oire hävinnyt.
      Sitten kun peittet alkoivat irtoo viidentenä päivänä alkoi kunnon jälkivuoto.
      Oli vähän pelottavaa kun meinas tukestuu sellasiin isoihin veri klimppeihin joten soitin ambulanssin.
      Mehujää tyrehdytti kuitenkin vuodon siihen mennessä kun lanssi tuli ja ne mittas vaan verenpaineet ja kehotti meneen paikalliseen päivystykseen omalla kyydillä.
      No, ajelin mestoille jossa mulle määrättiin verenvuotolääkkeitä ja antibioottikuuri kun crp oli koholla.
      Takaisin ajellessa alko vuotaa udestaa joten kipaisin kaupasta taas mehujään joka tyrehdytti.
      Kotona lääkkeet naamaan ja nukkumaan.
      Heräsin taas vuotoon ja söin mehujään (helvetin päärynä, alkaa jo kyrsiä) jolla homma taas ok.
      Soitin Helsingin päivystävään kirurgiseen sairaalaan neuvoja josta sanottiin että tsiigaa pari tuntii mut jos jatkuu ni lanssilla tänne.
      Parin tunnin päästä sopivasti alkoikin taas kunnon vuoto joten lanssi alle ja samantien tippaa suoneen kun oli paineet jo aika matalat.
      Koko matkan (50min) yrjoilin pussiin nielemiäni verisiä klimppejä ja sekaan tuoretta verta.
      Kirurgisella oli tosi ammattitaitoinen jengi ja puudutuksessa polttivat suonet umpeen jonka jälkeen kurkku on pitänyt =)
      Veren menetyksestä johtuen hemoglobiini nyt aika alhainen joten rautapillereit c-vitamiinilla vahvistettuna pitäs auttaa.
      Tsemppiä kaikille jotka leikkiin lähtee, olen kuullut että paremminkin tämä voi mennä :)

    • Anonyymi

      35v nainen, proppujen ja jatkuvien tulehdusten takia nielurisat poistettiin. Leikkauspäivä ja seuraava meni vielä leikkauksen jälkeisillä huuruilla, mutta kolmannesta päivästä n.kymmenenteen päivään otin kolmen tunnin välein panacodin ja burana 600mg samaan aikaan, päivin öin. Olo paheni vain kymmenenteen päivään asti koko ajan. Kyllä väsytti, mutta kellontarkasti heräsin sitten orastavaan kipuun ilman mitään kelloja, vaikka hoitaja sanoi, että ota lääkkeet säännöllisesti ennen kipua, mutta nuku ihmeessä jos nukuttaa. Kipu loppuikin sitten vain yhtäkkiä kymmenennen päivän jälkeen, oli siis toki kipeä, mutta pystyin tiputtamaan yhteen panacodiin ja buranaan päivässä heti. Puoli kieltä tunnottomana, lähes mitään en maistanut. Söin hamppariakin mäkkäristä jo ekan viikon lopulla, tuoksui niin hyvälle, mutta todellisuus iskee, kun otat haukun ja joudut minuutin pureskelemaan tarvittavan mössöksi sitä ruokaa, että saat nieltyä, oli kuitenkin syötävä jotain muutakin kuin vanukasta ja jäätelöä, raejuusto oli suht hyvä suolaisista, jää kuitenkin kurkkuun vähän jumiin, joten mielellään juotavan kanssa. Vesi maistui suoraan sanottuna sille mädälle peitteelle, mitä kurkussa oli, joten join mieluiten kolaa tai mehua. Kerran ekalla viikolla holahti noin ruokalusikallinen verta suuhun, mutta loppui kun imeskelin jääpaloja. Nyt on kaksi ja puoli viikkoa leikkauksesta, eikä peitteet ole vieläkään kokonaan irronneet, minä uuvatti kun menin tökkäisemään äsken, kun en uskonut että on enää peitteitä, luulin että joku proppu jäänyt sinne tjsp. VIELÄKIN tuli verta, hieman kuitenkin vain. Kielessä vielä pieni tunnoton kohta. Epäilen, että saattaa helposti mennä 1-2kuukauttakin, ennenkuin kurkku tuntuu täysin terveeltä. Tää nyt oli vaan tehtävä, onneksi ei enää koskaan uudelleen. Oon synnyttänyt 4 kertaa, ollut vatsaontelon tähystysleikkauksessa ja voin sanoa, että kyllä tää kokemus meni heittämällä ykköseksi kivuiltaan ja hitaalta toipumiseltaan. Menisin kuitenkin vaikka uudestaan jos olisi pakko, koska muuta parannusta ei proppu/tulehdus/kurkkupaiseisiin ole.

      • Anonyymi

        Oliko Colan juominen ihan ok? Irrottiko peitteitä tai kirvelikö tms?🤔


    • Anonyymi

      Olin itse ihan paniikissa ennen leikkausta, silä minulle ei oltu koskaan tehty minkään laista operaatiota elämäni aikana. Itlin vuilaasti pelosta kun kävelin osastolle sisäön ja hoitajat huomioivat pelkoni mainiosti. Sain vaatteiden vaihdon jälkeen vuoteen ja rauhoittavaa, joten nukkuessa sujui leikkaukseen pääsyn odottelu. :)

      Vielä kun sängyllä lähdettiin kohti leikkaussalia, itkin uudelleen (rauhoittava oli ehtinyt jo haihtua). Lopulta leikkaussalissa minua pommitettiin potilastietoja varmistavilla kysymyksillä, samalla kun laitettiin sydänlätkiä, kanyylia ja ties mitä muita putkiloita. Yllättäen sanottiinkin, että nukutusiane tuntuu kädessä lämpimältä ja siihen katkeaa filmi muistin osalta. 😁

      Seuraava muistikuva on hermäämössä kun nieluun koskee hieman ja minulle laitetaan kanyliin lisää kipuläkettä. Lisäksi happiputki pöhöttää suun edessä. Saan kuulla että olen oksentanut heräämössä, mutta en onneksi muista siitä mitään (parempi niin)... hoitajat olivat nuoria mukavia naisia joille vähän pystyi jopa vitsailemaankin. Muistan kuinka helpottunut olo oli kun heräsin leikkauksesta ja se minulle PELOTTAVIN OSUUS oli ohitse.

      Osastolla sain kylmää vettä, kipuläkkeitä ja mehujäitä. Yksi kipulääke (oxy...jotakin) sai koko vatsalaukun sisällön tyhjenemään, jonka vuoksi minut pidettiin yön yli tiputuksessa ja seurannassa. Yö meni pätkissä nukkuessa... nielun kuivuminen tili tutuksi ikäväksi ilmiöksi jo tuolloin.

      Seuraavana aamuna pääsinkin kotiin. Kotona kipu on ollut aaltoilevaa. Lääkkeet olen koittanut rytmittää siten, että neljän tunnin välein olisi lääkkeenoton aika (Panacod tai dol 8h välein ja Burana 8h välein).

      Seuraava vaihe jota odottelen on peitteiden irtoaminen. Eniten pelottaa jos tulee verenvuotoa. Toivotaan, että ei tulisi! Nyt siis vasta neljäs päivä leikkauksen jälkeen menossa (leikattiin pe ja nyt tiistai).

      Terveisin tosipaljon leikkkausya jännitänyt yksilö. Jännitin leikkauksessa ihan kaikkea! Itse leikkausta, nukutusta, jälkikipuja, verenvuotoja. Jännityksen aiheista on enää verenvuoto jäljellä. Joten tsemppiä kaikille joilla leikkaus tiedossa. Kyllä siitä hengissä selviää. 😁👌

    • Anonyymi

      Mulla lähti aivastuksen yhteydessä peitteet, verta tuli todella paljon.. viimeyönä vuosi uudestaan. Pitänee soittaa sairaalaan ja kysellä lisää hoito-ohjeita... ylihuomenna loppuu kahdenviikon sairausloma

    • Anonyymi

      Mulla ei oo ollut koko kahden viikon aikana ollenkaan kipuja, huono olo on häirinnyt enemmän. Olen sairastanut nielupaiseen kaksi kertaa, ilmeisesti
      Tästä jotain hyötyä, nieleminen tuntuu kun olisi joku virus vain kurkussa ja sehän ei tunnu miltään jos paiseeseen alkaa vertailemaan.

    • Anonyymi

      Kivaa, että täällä joku kirjoittelee vielä! Itsellä oli leikkaus 11 päivää sitten, eli nyt eletään 10 leikkauksen jälkeistä päivää ja juhannus kolkuttelee ovella! Jännittää hieman, miten tulee onnistumaan juhannus ruokien herkuttelu ylihuomenna! Itsellä meni leikkaus ja nukutus todella hyvin, sekä 3 ensimmäistä päivää leikkaus mukaan lukien. 4-6 leikkauksen jälkeiset päivät olivat pahimpia ja teki mieli manata itseni alimpaan helvettiin. Minulle määrättiin panacod panadol pore tabletit yhdessä otettavaksi ja tramalia perään jos eivät tehoa. Ihmettelin kuitenkin, että eihän kahta parasetamolia sisältävää lääkettä saisi samanaikaisesti syödä? Lopetin kuitenkin aika nopsaa panacodien napsimisen sillä niistä tuli järkyttävän huono olo. 4 yönä oksensin jopa 2 kertaa, mutta selvisin muutamalla veriviirulla, eikä ole vuotanut ollenkaan! Nyt on siis pärjätty säännöllisesti ottaen vuorotellen tulehduskipulääke ketoa ja panadolia max. määrät, sekä öisin tarpeen vaatien tramalia! Helvetin kivulias matka on tämä, mutta vaivansa arvoinen! :)

    • Anonyymi

      En tiedä itselläni leikattu 5 päivää sitten mutta kivut ovat olleet pahoja mutta eniten sattuu kieleen.Itse pystyn jo syömään kalakeittoa mutta sattuu kun nielee.
      Pelkään vain että kun peitteet irtoavat että tulee hirveä jälkivuoto.

    • Anonyymi

      Hei!
      Pääsin viimein leikkaukseen, jota pyysin jo 3 vuotta sitten. Nielurisat ovat aina olleet isot ja muutakin ongelmaa on ollut, mm hengitysvaikeutta. Angiinoita ei ollut tarpeeksi, joten leikkasivat vasta kun sain niekurisatulehduskierteen, 4 antibioottikuuria kerkesin syömään..

      Leikkaus oli 20.12.19, sain onneksi peruutuspaikan :) leikkauksesta on nyt kulunut n vko. Peitteet rupesivat irtoamaan muutama pv sitten (n. 5. pv), niiden sylkeminen aamuisin on oksettavaa! On niitä edelleenkin siellä täällä, mutta tämän myötä kipu on ruvennut hellittämään.

      Pahoinvointia oli leikkauksen jälkeen sekä kun pyysin kipuun Panacodia, mutta sain phv-lääkettä kanyyliin. Se äkkiä auttoi.
      Myöhemmin kun otin Panacodia, niin aiheutti ihan jumalatonta närästystä.

      Minulle määrättiin Burana Panadol, tp Panacod. Mukaan sain 4kpl Oxynormia. Jännä miten joillekin on määrätty kunnon lääkkeet alusta lähtien!
      Joinakin päivinä otin hiukan enemmän lääkettä kuin olisi saanut, kivut ovat olleet toisinaan pahat (säteilee korviin, tuntuu korvatulehdukselta), varsinkin öisin kun suu kuivuu. Ja nieluun kertyy limaa runsaasti. Aamulla herätessä tuntuu siltä ettei happi kulje ja kurkkua polttaa, vesi aluksi vain pahentaa kipua.

      Ekana yönä leikkauksen jälkeen heräsin verenvuotoon, sain ohjeilla verenvuodon kyllä tyrehtymään. (Kylmää niskaan ja jääpaloja suuhun, sylje veri pois etukumarassa asennossa.) Muuten ei ole verta tullut.

      Olen yrittänyt syödä hiukan karkeaakin ruokaa, mutta kyllä se kipua aiheuttaa. Varsinkin jos syö jotain väärää, esim liian karkeaa, vaikuttaa se negatiivisesti monta tuntia tai pahimmassa tapauksessa yöhön. Nälkä kyllä jossain kohtaa tulee varmasti, nimenomaan suolaista olisi saatava! Pieniä annoksia olen syönyt esim perunamuusia ja nakkeja, mutta ajatuksen kanssa niitä pitää syödä!

      Mutta pitää muistaa juoda paljon, imeskellä jääpaloja (ajan kanssa kipeyttävät kielen) tai mehujäätä, ottaa kipulääkkeet tasaisesti, huolehtia riittävästä levosta ja tehdä välillä jotain mielekästä, niin kyllä se siitä.
      Jossain kohtaa tuli tunne että aina vaan sattuu, mutta nyt ollaan jo paremmalla puolella! :)

      Ps. Syödään sitä jouluruokaa sitten ensi vuonna ;)

    • Anonyymi

      Mulla tänään päivä 3 leikkauksesta ja kivut ovat lähes sietämättömiä. Leikkauspäivänä sekä toisena päivänä kivut pysyivät vielä hyvin hanskassa, kunnes panacod aiheutti niin pahan olon että sitä en enää uskalla ottaa säännöllisesti.. Olen nyt siis yrittänyt pärjätä vain 600mg buranalla ja tarvittaessa ottanut sen yhteydessä sen verran panacodia kun pystyn. 600mg buranan saa ottaa vain 6h välein joten kivut pääsevät tuossa ajassa melko pahoiksi. Tämä päivä pitäisi vielä kestää pelkällä buranalla ja toivonmukaan maanantaina saan panacodin tilalle uuden lääkkeen. Nyt täytyy vain koittaa kestää ja luultavasti ottaa buranaa hieman yli sallitun sillä enää en tahdo oksentaa kipeällä kurkulla..
      Täytyy vaan koittaa ajatella positiivisesti. Jos tämän 2viikkoa jaksaa kärsiä ei luultavasti angiinoista ole hetkeen tietoa, ainakaan niin pahana kuin ennen!

    • Anonyymi

      Moikka, mulla leikattiin nielurisat 2017 mulla tuli about 2viikkoa leikkauksesta tois puoleinen verenvuoto ja se poltettiin kiinni, siitä n. 9kk eteenpäin, niin mulla jäi tuonne nielurisojen alueelle valkoista aluetta onko se ihan normaalia? Ja sitä on siis tänä päivänäkin. Aina kun on lääkärissä käynyt vaikka flunssan takia ja ne kattoo suun nii sanoo että kaikki ok? Eikai se voi olla mitään suusyöpää? Kun oikealla puolella on isompi sellainen "vaalea/valkoinen alue" vasemmalla näkyy vain vähän? 🤔 Onko muitten nielurisojen alue vaalemapi kuin ennen vai normaali pinkin/punertava?

      • Anonyymi

        Eikä siis mitään muita oireita ole nyt kun välillä nielemisvaikeus joitteki ruokien takia. Ei patteja suussa eikä kaulalla, eikä mitään kielessä sellaista huolestuttavaa. Enkä ole ollut nyt 3vuoteen kun kerran yli 38 kuumeessa. Tämä ahistaa vaan että oonko ainoa kellä on jäänyt tämän oikean puolen tulehduksen/veren vuodon takia tuollainen vaalea alue tuonne suuhun😓


    • Anonyymi

      Aika monella täälä kauheita kauhutarinoita toipumisesta, mutta seon täysin henkilökohtaista. Itsellä nyt vähän päälle viikko leikkauksesta ja pystyn jo syömään normaalisti, mitä nyt vähän jää ruoka kurkkuun ja näin. En myös huomannut että tupakointi mitenkään vaikutti paranemiseen (6 päivänä aloin taas polttamaan) ja 7 päivänä vietettiin jo rauhallista ”tyttöjen iltaa” ja join eikä kurkussa ollut mitään häikkää. Ensimmäiset 4päivää oli kivuliaimpia, mutta niistä selvittiin.

    • Anonyymi

      43 v mies. Leikkauksesta huomenna kaksi viikkoa. Peitteiden irtoilusta en tiedä, mutta vertakaan ei ole näkynyt. Pahoinvointiakaan ei ole ollut, en osaisi kuvitella pahempaa kuin oksentaminen tuon leikkauksen jälkeen.

      Sairaalassa herättyäni kipuja ei ollut lainkaan, eikä parina päivänä sen jälkeenkään. Johtui ehkä Targiniq pillereistä, joita sain neljä matkaan. Niiden loppumisen jälkeen tuntuikin sitten viikon verran kuin kieli yrittäisi irrota leuasta. Korviin ja hampaisiin sattui eikä mitään voinut syödä. Kipuun meni Burana 800 3/pv ja Panacod 3/pv. Niiden vaikutus loppui kuitenkin pari tuntia ennen seuraavaa satsia, joten hampaat irvessä odottelin seuraavaa annosta. Aloin ottaa em. lääkkeitä eri aikoihin, Buranaa edelleen kolmesti, lisäksi panacodia neljästi päivässä. Tämä helpotti hieman oloa.

      Nyt kivut pysyvät poissa jo pelkällä Buranalla, eikä sitäkään välttämättä tarvitse ottaa kolmea päivässä. Ruokaakin saan syötyä huolellisesti pureskeltuna.

      Kurkussa on avara tunne, aiemmin oli jatkuvaa limaneritystä, proppuja ja eri asteisia tulehduksia vähän väliä. Odotan että tällä voi olla helpotusta myös kuoraamiseen. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen että uskaltauduin leikkaukseen, vaikka toipumisen raskaus yllättikin varsin isosti. Kivuista huolimatta pahinta oli kun ei moneen päivään saanut oikein mitään kunnollista syötyä. Paino putosi 5 kg. Olo oli heikko ja ärtynyt.

      Kivusta vielä sen verran, että luunmurtumat ym., joista on runsaasti kokemusta, ovat pientä sen rinnalla mitä nielurisaleikkauksesta toipumiseen sisältyi.

      Mielenkiintoista lukea miten erilaisia toipumisia ihmisillä on ollut. Käsittääkseni sitä hankalampi toipuminen mitä enemmän ikää.

    • Anonyymi

      Ompas vanha ketju, pitää silti itekkin kirjottaa, kun tuntui että toisten kokemukset auttoi itseäkin. Nielurisaleikkauksen jälkeen 8. päivä ja melko kivutonta on ollut, puitteet alkoi lähtemään neljännen päivän kohdalla, joka luonnollisesti aiheutti aivan tajutonta kipua. Lääkityksenä pahimpana aikana oli 5x Burana 600mg, 4x Panadol 1g sekä 8x Tramal 50mg. Nyt menee enää Burana säännöllisesti. Jälkivuotoa oli ekana yönä, mutta kotona sain tyrehdytettyä. Nopeasti aika mennyt ja "aika kultaa muistot". Edelleen menee osittain henkeen välillä, mutta yskiminen on kivutonta. 30 pussia kului jääpaloja, mehu- ja kermajäätelöä ekoina päivinä, (sen jälkeen kirveli liikaa) mehukeitot, pottumuussi, raejuusto, erilaiset sosekeitot, puurot, jogurtti ja juotavaa jogurtit, vaaleaa pehmeää sämpylää aloin syödä kuudennen päivän kohdalla. Hyvin toipunut tähän mennessä, onnea kaikille leikkaukseen meneville. Hetkessä se kipu on ohi. 😊

      • Anonyymi

        Itse siis 27v nainen.


    • Anonyymi

      Lääkityksestä vielä: Itse aikataulutin lääkkeet kaikki eri aikaan, jotta jatkuvasti olisi jokin lääke vaikuttamassa.

    • Anonyymi

      Hei! 24 vuotias mies. 5 päivää leikkauksesta ja ei ole pystynyt edes jogurttia syömään vaan pelkällä vedellä menty kun nieleminen käy korviin aivan hirvittävän kipeää tuntuu niinkö painekattila räjähtäisi kipu niin tuskallista ja säteilevää. Hyvä että veden saa nielastuako mitä enemmän nielee sitä kipeämmäksi vain menee, muulloin ei hirveästi kipuja mutta pelkästään tuosta jo vois vajota koomaan. Kurkussa ei kipuja, peitteet vielä paikoillaan ja verenvuotoa ei ole ollut. Illallako nukkumaan menee niin elää aina toivossa että aamulla jo parempi olo niin kakskertaa aina vaan kipu yltyy kovemmaksi mutta jospa se tästä lähtis jokupäivä parempaan päin kun peitteet irtoaisi. Lääkkeinä menee Targiniq, Panadol, orudis. (Tramalia kokeiltiin muttei tehonnut kipuun) kyllä tässä jo ruokalautaselle kovasti mieli karkailisi mutta ei vaan pysty.

    • Anonyymi

      Nielurisaleikkaus oli 7 päivää sitten. Kerron nyt omia vinkkejä mitkä auttaa selviämään vähän helpommalla:

      -Pyydä kunnon kipulääkkeet jos et niitä suoraan saa
      -Säännöstele lääkkeiden otto tarkasti. On tärkeää ennaltaehkäistä kipua: Itse otin 2 eri opiaatti lääkettä vuorotellen 6h välein. Näiden 6h puolessa välissä otin aina buranan. Sitten kun opiaatit loppuivat 4. Päivänä, otin Panacodia 3x päivässä ja Buranaa 4x päivässä.
      -Kylmä auttaa todella tehokkaasti kipuun: Pidä 2 kylmäpussia pakkasessa, joiden käyttöä aina vuorottelet - paina niitä kaulaa vasten. Syö paljon mehujäätä/jäätelöä. Pidä pakkasessa paljon jääpaloja, niiden imeskely ja vesilasin viilentäminen auttaa. Säännöllinen kylmähoito varsinkin kipujen aikaan sekä ennen unia on tärkeää.
      -Yöt ovat pahimpia: Yön aikana kurkku kuivaa ja kipeytyy entisestään, joten pidä vesilasia sekä kylmäpakkausta vierellä nukkuessasi. Ota lääkkeet yölläkin säännöllisesti, parempi herätä herätykseen ennen kuin kivut ovat liian suuret. Itse nukuin ensimmäisen viikon ajan max 2h pätkissä.
      -Syö viileää nestemäistä ruokaa niin pitkään kun mahdollista. Apteekin nestemäiset ateriankorvikkeet ajaa asian hyvin, vaikka ne alkoivat vähän tökkiä muutaman päivän jälkeen. Koita syödä jotain pientä aina ennen kun otat lääkkeitä, jotta vatsa ei kipeydy niistä.
      -Korota sängynpäätyäsi, jotta nukkumisasentosi olisi melkein puoliksi istualteen. Tämä auttaa nukkumaan paremmin, jos nielu/kurkku/kitakieli turpoaa leikkauksesta.

      Näitä vinkkejä noudattaen oon välttynyt ilman suurempia ongelmia ja kipuja tähän asti. Tähän asti vaan päivä 3 oli suht kovat kivut yön jäljiltä aamun - aamupäivän ajan. Jääpalat, kylmäpussi ja kipulääkkeet onneks autto.

      • Anonyymi

        Olen 50 vuotias mies jolle leikkaus tehtiin 29.3. tiistaina.
        Leikkaus sujui hienosti ja kotiin iltapäivällä.
        Ensimmäiset pari päivää meni lievillä kivuilla ja ajattelin, että eipä tämä nyt niin kamalaa ole.
        Olin väärässä.
        Kolmas päivä alkoikin sitten ihan uudella kokemuksella, nimittäin kunnon kivuilla. Lääkkeenä menee 4x pancod ja 4xburana 600 jotka pitävät kivun poissa noin 4h kerrallaan.

        Ensimmäiset peitteet alkoivat irtoamaan 5 päivän kohdalla. Ensin pieniä paloja ja sitten 5. päivä illalla valtava pala kerralla vasemmalta puolelta.
        Verta ei tullut, mutta kipu nousi aivan järkyttäväksi sillä puolella. Vetää korvaan, takahampaisiin ja leukaluuhun.
        Tänään menossa 8. päivä ja edelleen kivut päällä, mutta lääkkeillä ne pysyy jotenkin hallinassa. Peitteitä edelleen runsaasti jäljellä.
        Syöminen on ollut kylmää ja nestemäistä. Jäätelöä, mehujäitä ja jääpaloja.

        En olisi leikkaukseen mennessä uskonut, että toipuminen voi olla näin kivuliasta ja että kipu vaan pahenee mitä pidemmälle mennään.


    • Anonyymi

      32v mies.

      Jatkuvan äänen käheytymisen takia passitettiin leikkauspöydälle.

      Leikkauksesta tulee huomenna viikko täyteen.

      Leikkaus meni hyvin, samassa nukutuksessa tehtiin nenään rfa hoito.

      Päivässä menee 3x Burana 600 ja 4x panacod. Ja lisäksi tietysti kefexin. Näillä lääkkeillä pärjännyt kipujen kanssa mielestäni ihan ok.

      Lääkkeiden lisäksi tulleet mehujäät ja jääpalat tutuiksi. Itse pyrkinyt välttämään jäätelöitä, ja muita maitotuotteita. Omalla kohdalla ovat vain pahentaneet kirvelyä.

      Ensimmäisten päivien aikana pahin ongelma oli nukahtaessa tuleva tukehtumisen tunne ( liekö noiden toimenpiteiden yhdistämisestä). Nyt mennyt jo pari päivää unienkin kannalta ihan ok.

    • Anonyymi

      Leikattu 12.7.2022 N. 25

      Leikkaus sujui ongelmitta, sain aika heikot lääkkeet alkuun, Burana 800g ja Panacodin poreversio.

      1-2 päivää söin ja olelin kivuitta. Säännöllisesti otin tabletit ja vointi oli hyvä.

      3 päivä kivut kovenivat, soitto lääkärille ja vaihdettiin Panacod, Oxynormiin ja panadoliin. Burana pysyi.

      4-5 päivää meni vaihtelevasti. Aika kipeä, mutta pärjäsin. Syödä en pystynyt enkä myöskään juomaan.

      6 päivänä nielu tuntui oudolta ja nielu alkoi tihkuttamaan verta. Se vuoti sen verran kauan että soitto lääkärille ja ohjeistuksen mukaan päivystykseen. Päivityksessä nielusta poltettiin vuotava suoni ja jäin osastolle yöksi kipujen vuoksi.

      7 päivä menossa nyt ja kuten aiemminkin on tämä päivä edellistä vaikeampi. Nielu tuntuu siltä että suu olisi täynnä haavoja ja palovammoja. Arkana ja kipeänä on nielu, ikenet, kieli, posket hampaat kaikki. En nukkunut yöllä silmäystäkään. Lisäksi on ollut erittäin hankalaa niellä edes limaa = olen sylkenyt kuolan pois.

    • Anonyymi

      Nyt 4. päivä menossa leikkauksen jälkeen. Panacod ei selkeästikään sopinut minulle, vaan 3. päivänä oksensin kahdesti ja olin n. 40 tuntia todella huonovointinen. Nyt Panacod jätetty pois n. vuorokausi sitten, ja olo alkaa helpottaa. Tänään pystyin jo syömään mehujään ja hieman kylmää perunamuusia. Itse nielun kivut ovat itselläni olleet yllättävän vähäisiä, kyllä aikaisemmat angiinat ovat olleet todella paljon kivuliaampia. Tämä massiivinen pahoinvointi pääsi yllättämään itseni, ja kannustankin muita kysymään sairaalassa, onko ennakkoon mahdollista määrätä esim. Somacia tai muuta vatsansuojaa, että vahvan kipulääkekuurin kestää.

    • Anonyymi

      Moro! Täällä 30v nainen ja leikkauksesta nyt 11 päivää.
      Omalla kohdalla tuntuu, että kaikki mikä voi mennä pieleen - meni pieleen. Leikkaus meni nätisti ja pääsin samana päivänä himaan lepäilemään, lääkkeinä Burana 600mg, Panacod 500mg sekä Oxycodone 10/5mg.

      1-3 päivät sujuivat pöhnässä lääkkeistä ja mehujäätelöitä imeskellessä. Kivut pysyivät poissa kellottamalla lääkkeet ja varmistamalla, että koko ajan oli joku lääke vaikuttamassa. Sain syötyä paahtoleipää ilman reunoja, pilttiä, mehujäätä, jäätelöä sekä pinaattikeittoa.

      4 päivän yönä oli Oxycodonet loppu, kierin koko yön kivuissa sängyssä, hikoilin kuin pieni eläin ja päätin että aamulla soitan leikkausyksikköön, että mitä tehdään. Äitini kävi hakemassa 3 tablettia Oxycodonea lisää.

      5-6 päivä menivät valvoessa, öisin ei nukuttanut kun korvia tykytti ja heräsin koko ajan omaan kuorsaukseeni tai hengityksen salpautumiseen. 2h unipätkiä, lääkkeet tauluun ja harjoitukset jatkuu. En syönyt juuri muuta kuin jäätelöä kellon ympäri.

      7 päivä aanuyöstä helvetilliset kivut jälleen kerran -> päivystykseen. Sain taas muutaman Oxycodonen, mutta ne olivat miedompia, joten ei niillä menty kuin yksi yö.

      8 päivä korvapolin päivystykseen kovien kipujen ja kuivumisen vuoksi. Mut vietiin pyörätuolilla polille, kun jalat ei enää kantaneet. Itkin silmäni pihalle osastolla, kunnes hoitaja toi nestemäisenä ruiskussa Oxynormia ja join sen mehun kanssa. Onneksi makuaisti oli tässä kohtaa huonontunut, niin se ei maistunut miltään. Olin myös nesteytystipasssa. Korvalääkäri katsoi suuhun, määräsi uudet lääkkeet ja toivotti paranemista. Nyt lääkkeenä 1g Panadol, 100mg Ketoprofeeni sekä vanha tuttu Oxykodone 10/5mg. Kotona sain syötyä puuroa sekä sitä kuuluisaa jäätelöä.

      9-10 päivänä kivut olivat kovat sillä iso osa peitteistä oli irronnut ja aiheutti minulle päänvaivaa. Söin viiliä keittiönpöydän ääressä, kun yhtäkkiä suuni tuli täyteen nestettä - verta. Juoksin pakastimelle, heitin jääpalan suuhun sekä kaksi kylmäkallea kaulan kummallekkin puolen. Syljeskelin verta ämpäriin ja laitoin ajastimeen 15 min. Jos tuossa ajassa ei olisi tyrehtynyt, olisin soittanut ambulanssin. Onneksi vuoto tyrehtyi 10min kuluessa, mutta pelästyin helvetisti, sillä verimäärä näyttää todella paljolta ja minuutit ovat pitkät.

      Myöhemmin samana iltana alkoi vuoto jälleen, samalta puolelta ja tunsin kuinka tämä ei tule tästä tyrehtymään. Äiti soitti ambulanssin, joka ei suostunut tulemaan. Ajoimme siis autolla itse päivystykseen, istuin etupenkillä oksentaen verihyytymiä ja verta ämpäriin. Päivystyksessä minua kohdeltiin erittäin huonosti. Onneksi päivystävä korvalääkäri oli sama kuin aiemmin, joten tiesin että selviän tästä. Korvalääkärin tuloon asti olin vuotanut 45min-60min. Oli todella heikko ja epätodellinen olo.

      Korvalääkäri puudutti nielun suihkeella, joka maistui käsidesille ja banaanille. Sitten nielusta imettiin verihyytymät pois, sekä etsittiin vuodon kohta. Selvisi että suonenpää oli paljastunut, eli tämä ei olisi kotikonstein tyrehtynyt alunperinkään. Ensin laitettiin adrenaliinitaitos, jota pidettiin 5min suussa. Tämäkään ei auttanut, joten 15cm pitkällä neulalla puudutus nieluun ja suonenpään polttoon. Polttaminen ei tuntunut enää missään, haisi vain palaneelle iholle. Tämän jälkeen 2h osastolla tarkkailussa ja sit kotiin.

      Kotona koko ajan pelottaa, että peitteet irtoavat uudelleen, joten syön nyt pelkästään kylmiä ruokia sekä imeskelen jääpaloja. Poltettu kohta ei tunnu miltään, eli hyvä että se saatiin kuntoon. Toinen puoli nielusta tuntuu karhealta ja punottaa, kun suuhun katsoo. Toivon todella että tämä ei aukea nyt yöllä.

      Lääkkeistä vielä: 9 päivänä aloitin Oxykodonen annoksen puolittamisen, sillä tämänkaltaiset lääkkeet tulisi "ajaa alas" asteittain, että ei tule vieroitusoireita. Nyt puhutaan oikeasta kovista lääkkeistä, mutta tämä on ollut aivan ehdoton omassa kivunhoidossani, en olisi pärjännyt ollenkaan ilman tätä lääkettä.

      Korvalääkärin kanssa juteltuani totesimme, että jostain syystä ketoprofeeni on parempi kivunlievittäjä nielurisaleikkauksen jälkeen. Kannattaa kysyä lääkäriltäsi, voisitko saada buranan tilanne sitä. Annostuksen kanssa pitää olla vaan tarkkana, sillä 2g on aikuiselle EHDOTON MAKSIMI.

      Huomenna alkaa kolmas viikko toipumiseen, toivon todella että haavat ja kipuilut loppuvat pian. Toiveena olisi päästä myös ensi viikon loppupuolella syömään kiinteää ruokaa, ehkä pizzaa.

      Tsemppiä kaikille tämän setin kanssa taisteleville <3

    • Anonyymi

      Minulla 8 päivä leikkauksesta menossa. Ekat 3 päivää oli epämiellyttäviä ja syöminen sattui, mutta kipuja oli yllättävän vähän silloin kun ei niellyt mitään. Nestettä sain jääpaloista ja lääkkeen yhteydessä juomasta vedestä. Oksensin ekat 2 päivää, mutta soittamalla sain pahoinvointilääkettä, mikä oli pelastus.

      Päivät 4-7 oli kovimmat kivut. Varsinkin aamuisin. Yllätyin silti sitä, että jos ei syönyt ja juonut niin kipuja ei juurikaan ollut. Nieleminen vain oli tuskaa. Ruokaa olen saanut syötyä nielemiskivun takia aika vähän ja viikossa lähtenyt 4kg painoa. Kaikki mikä sisältänyt hedelmää ollut pahinta nielulle, koska kirvely on kovaa. Jääpalat taas auttavat kipuun todella paljon ja 3 jääpalan imeskelyn jälkeen olo hetken jopa normaali. Nukkukaa mahdollisimman pystyasennossa, se auttaa myös.
      Peitteitä on jonkin verran irronnut, mutta vielä on jäljellä jonkin verran. Tänä aamuna kuitenkin aamun kipu oli siedettävämpi kuin aiempina aamuina.
      Toivon, että tämä on merkki siitä, että pian helpottaa ja paraneminen on hyvässä vauhdissa. Lääkkeitä otan vielä saman verran kuin alussa, kunnes olen varma, että pärjään ilman (3 burana 600 ja 6 x panacod)

      Parhaiten olen saanut syötyä ilman kipua hyvin pieniä paloja kiinteämpää ruokaa esim; munakas ihan silppuna, nuudelia, makaronia, pehmeää leipää, myslipatukkaa yms. Laitoin tyyliin yhden-kaksi makaronia suuhun ja pureskelin sen aivan pieneksi ja nielaisin. Ruokailuun saattoi mennä 30 minuuttia, vaikka annos oli 1-2 desin verran. Kaikki nestemäisempi kirvelee niin paljon, että itku meinaa tulla. Onneksi kuitenkin saa kiinteämpää hitaasti syötyä edes vähän.

      • Anonyymi

        Mä olin kanssa tossa 3.10 leikkauksessa ja nyt on leikkauksen 6päivä menossa, mulla on kivut helpottanut huomattavasti päivisin ei ole enään niin kipeä, mutta aamuisin kyllä on ja heräilen välillä öisin ja silloin on kurkku kyllä kipeä ja kipu säteilee korviin asti. Itse otan 4x 600mg buranaa päivässä ja 3 panadolia 1000mg ja tramalia on kanssa määrätty mutta sen olen jättänyt vähäiselle, olen pystynyt nyt syömään pannukakkua ja keittoa, leipää ja mehua juonut ja vettä :) Mulla on irronnut tosi vähän peitteitä, sieltä sisältä ei ollenkaan? milloinkohan ne alkavat irrota?


    • Anonyymi

      Moi! En haluu, että tää keskustelu kuolee joten eiköhän jatketa. Ite olin 24.10.2022 leikkauksessa ja nyt kolmas toipumispäivä menossa. Olin varautunut pahempaan ja pelkäsin todella paljon toipumista. Toki vieläkin pelkään, tuleeko pahemmat kivut vielä kun peitteet irtoaa. Omalla kohdallani peitteet eivät kuitenkaan olleet niin isot kuin mitä olen nähny kuvia netissä. Pahoja kipuja en oikeastaan ole kokenut, enemmänkin vain todella epämielyttävää oloa. Suu maistuu todella pahalta ja kaikki ruoka oksettaa. Pelastus on jääpalat ja vesi. Kipulääkkeenä 3x1g panadolia ja 3x600mg buranaa. Sain myös tramalia 4x50mg, mutta en ole halunnut sitä ottaa, koska pelkään siitä aiheutuvaa pahoinvointia. Kivut ovat myös olleet siedettäviä, joten en ole nähnyt syytä ottaa tramalia (vielä), toki jos olo huononee niin sitten. Syöminen on tuskaista ja hidasta. Pelkään jälkivuodon riskiä ja se olisi pahinta mitä nyt voisi tapahtua. Pahinta ja epämielyttävintä on ollut lima kurkussa, koska se yskittää, mutta ei kuitenkaan voi yskiä koska pelkään että haavat repeää, joten välillä meinaan tukehtua omaan limaan ja joudun vain nieleskelemään sitä. Kieli on myös todella turvoksissa ja kipeä, en nää kurkkuun vieläkään kunnolla turvotuksen takia. Nälkä alkaa olla jo kova sillä olen pystynyt syömään päivittäin vain noin 400kcal verran ruokaa, joten aika heikko ja kuihtunut olo. Olen syönyt pari pilttiä, pari vanukasta, mehujäitä ja jäätelöä. Kaikki maistuu aivan todella pahalta peitteiden takia, ei tee mieli syödä yhtään. Saisipa jo suolaista ruokaa, täytyy kuitenkin odottaa että peitteet irtoaa ja kipu helpottaa. Eiköhän palkinto tule ajan myötä. Haluaisin sanoa kaikille jotka ovat menossa kyseiseen leikkaukseen, että ei tarvitse pelätä. Sillä itse pelkäsin paljon, mutta nyt ainakin tuntuu, että joko olen selvinnyt helpolla tai sitten ihmiset liioittelevat. Toki kokemus on todella hermoja raastava ja epämielyttävä, mutta ei mielestäni niin kivulias kuin ajattelin. Nukutus meni todella hyvin ja oli positiivinen kokemus. Toivotaan että tämä loppuaika menisi hyvin, koska alkaa kieltämättä jo vähän psyykeessä tuntua..

    • Anonyymi

      2023 ja maaliskuu. Leikkauksesta neljä päivää. Peitteet alko irtoilla jo kolmantena päivänä. Yllättävän vähällä päässyt, kun muistanu syödä panadolit ja buranat tasaisesti niin liiemmin ei oo kovin haittaavaa kipua ollut. Kokoajan niellessä vähän mutta ei todella kipeä.
      Paitsi 3.päivä leikkauksen jälkeen illalla nukkumaan mennessä alkoi kova kipu ja hetken päästä suussa tuntui joku löllö ja sylkäisin niin tuo taisi nyt olla sellainen peite joka sieltä irtos. Jo kolmantena päibänä. Ehkä sentin pitunen limanen väritön (harmaa-valko-iho-värisekoitus:D).
      Ja verta sen mukana. Sitten helpotti se kipu.
      Verta tullut vähän joka päivä pitkin päibää.

    • Anonyymi

      Oli niin hyödyllinen ketju, että omankin kokemukseni laitan tähän perään, jos siitäkin olisi jollekulle jotain apua. Ja aina parempi, jos joku muu sattuisi olemaan samassa tilanteessa juuri nyt ja haluaisi vaihtaa kokemuksia.

      Mulla leikattiin nielurisat viime keskiviikkona, ja nyt on siis maanantai. Eli viides päivä menossa, jollei leikkauspäivää lasketa. Leikkaus tehtiin kroonisen tulehduksen takia, eli ongelmana oli lähinnä proput ja haiseva hengitys. Sain leikkauksen teetettyä yksityisellä, koska minulla on sairauskuluvakuutus, joka korvasi leikkauksen hinnasta 90 %.

      Kipu on ollut tähän mennessä aika vähäistä ainakin siihen verrattuna, mihin olin varautunut. Tähän varmaankin on vaikuttanut se, että risat olivat aika pienet eli haavapinnatkin ovat pienemmät. Lisäksi kuulun niihin onnekkaisiin, joille Tramal sopii hyvin eli olen pystynyt ottamaan sitä aina tarvittaessa. Kipua siis varmaankin olisi paljon enemmän, jos ei olisi näin hyvin toimivaa lääkekombinaatiota. Eilisaamu oli kivulias, joten viime yönä heräsin yöllä ottamaan tramalia pari tuntia ennen heräämistä, ja se auttoi: oli helppo herätys tänään.

      Sain sairaalasta mukaani kaksi Targiniqia, jotka oli tarkoitettu ensimmäiseen yöhön ja seuraavaan päivään. Säästin niistä toisen siltä varalta, että kivut tulevat sietämättömiksi myöhemmin. Toistaiseksi en ole sitä toista tablettia ottanut. Sanoivat kyllä sairaalassa, että jos kipu tulee liialliseksi, sitä Targiniqia voi saada sitten lääkäriltä lisää soittamalla. Aion kyllä tuon option käyttää, jos kivut kovasti pahenevat, koska miksi kärsiä, jollei ole aivan pakko.

      Peitteet eivät ole mielestäni lainkaan vielä irronneet, mutta toiseen risaan on ilmestynyt pienen herneen kokoinen verihyytymä. En tiedä, onko se ollut siellä pitkäänkin, koska tähän asti en ole halunnut katsoa kurkkuun. Tänään ensimmäistä kertaa katsoin ja huomasin tuon hyytymän. Nyt vähän jännittää, tarkoittaako tuo hyytymä sitä, että siellä alla vuotaa joku suoni, joka sitten peitteiden irrotessa alkaa vuotaa ihan huolella. Onneksi tässä ketjussa jotkut muutkin ovat maininneet, että peitteiden päällä on ollut hyytymiä, eli ehkä on kuitenkin kyse ihan normaalista asiasta.

      Olen saanut syötyä ensimmäisistä päivistä lähtien aika hyvin. En kestänyt pelkän makean syömistä päivääkään, joten alusta saakka olen soseuttanut esim. Saarioisen lihakeittoa ja lisännyt vähän kylmää vettä ja suolaa. Enkat pari päivää jäähdytin ruoan vesihauteessa viileäksi, mutta alun jälkeen olen syönyt ruoan "puolilämpimänä". Pahimpaan suolaisen himoon olen syönyt myös oliiveja ja sipsejä kunnolla pureskeltuina. Tuntuu, että suolaisen syöminen on tärkeää yleisen voinnin kannalta.

      Eli kokonaisuudessaan kokemus on ollut minulle toistaiseksi aika helppo. Luulen kyllä, että kivut tästä tulevat vielä lisääntymään, mutta olen niiden suhteen aika toiveikas, kun tosiaan siedän noita lääkkeitä aika hyvin. Sitä kyllä ihmettelen, miksi kaikille ei määrätä kunnon lääkkeitä. Tällaiseen tarkoitukseenhan ne lääkkeet on kaiketi kehitetty.

      • Anonyymi

        Ja jatkan vielä tähän, kun nyt tuli mieleen, että ekat pari päivää uvula oli niin turvoksissa, että tuntui joka nielaisulla, että se menee kurkusta alas.

        Ja yksi ruokavinkki vielä: munakokkeli. Se on mennyt minulla tokasta päivästä lähtien helposti alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jatkan vielä tähän, kun nyt tuli mieleen, että ekat pari päivää uvula oli niin turvoksissa, että tuntui joka nielaisulla, että se menee kurkusta alas.

        Ja yksi ruokavinkki vielä: munakokkeli. Se on mennyt minulla tokasta päivästä lähtien helposti alas.

        Juttelen täällä itsekseni, mutta ehkä tästä tosiaan on hyötyä seuraavalle, joka etsii asiasta tietoa (luin muuten tänään jostakin, että Suomessa tehdään vuosittain peräti 8000 nielurisaleikkausta, eli leikkauksia tehdään joka arkipäivä n. 30).

        Nyt on meneillään kuudes päivä leikkauksesta, jollei leikkauspäivää lasketa. Kipu on muuttunut siitä, mitä se aikaisemmin oli. Nyt suurimman osan päivästä olen aika kivuton (kiitos kipulääkkeiden), mutta nielemisestä on tullut järkyttävän kivuliasta huolimatta hyvästä lääkityksestä. Kaikki, myös vesi, kirvelee nielussa todella kovasti. Nyt ei siis enää ole mahdollista syödä niitä oliiveja ja sipsejä, joista aikaisemmin olo tuntui paranevan, koska suola kirvelee aivan erityisesti.

        Luultavasti tuo kirvely johtuu siitä, että peitteet alkavat hiljalleen irrota paljastaen altaan haavapinnan. Eli tavallaan kai hyvä merkki tuokin. Ainoa, millä saa mitään syötyä on, että syö ensin alle muutaman jääpalan ja jatkaa sitten jääveden juomista jokaisen suupalan jälkeen. Olisi kyllä kiva tietää, onko olemassa jotain sellaisia ruokia, jotka eivät kirvele. Munakokkelia aion kokeilla taas aamulla, koska se ei ainakaan ole hapanta tai itsessään suolaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juttelen täällä itsekseni, mutta ehkä tästä tosiaan on hyötyä seuraavalle, joka etsii asiasta tietoa (luin muuten tänään jostakin, että Suomessa tehdään vuosittain peräti 8000 nielurisaleikkausta, eli leikkauksia tehdään joka arkipäivä n. 30).

        Nyt on meneillään kuudes päivä leikkauksesta, jollei leikkauspäivää lasketa. Kipu on muuttunut siitä, mitä se aikaisemmin oli. Nyt suurimman osan päivästä olen aika kivuton (kiitos kipulääkkeiden), mutta nielemisestä on tullut järkyttävän kivuliasta huolimatta hyvästä lääkityksestä. Kaikki, myös vesi, kirvelee nielussa todella kovasti. Nyt ei siis enää ole mahdollista syödä niitä oliiveja ja sipsejä, joista aikaisemmin olo tuntui paranevan, koska suola kirvelee aivan erityisesti.

        Luultavasti tuo kirvely johtuu siitä, että peitteet alkavat hiljalleen irrota paljastaen altaan haavapinnan. Eli tavallaan kai hyvä merkki tuokin. Ainoa, millä saa mitään syötyä on, että syö ensin alle muutaman jääpalan ja jatkaa sitten jääveden juomista jokaisen suupalan jälkeen. Olisi kyllä kiva tietää, onko olemassa jotain sellaisia ruokia, jotka eivät kirvele. Munakokkelia aion kokeilla taas aamulla, koska se ei ainakaan ole hapanta tai itsessään suolaista.

        Ja vielä yksi päivitys:
        Tuo kuudes päivä leikkauksen jälkeen, josta edellisessä viestissäni kerroin, oli kaikista pahin. Kirvely oli kamalaa, ainoa keino, millä pystyi syömään mitään, oli pureskella ensin muutama jääpala ja sen jälkeen juoda jokaisen suupalan päälle jäävettä. Kipulääkkeitä kului aika maksimit, mutta siitä ei ollut kirvelyyn mitään apua. Toisaalta vain syödessä ja puhuessa tuntui kipua, muuten oli sen verran kivuton olo, etten viitsinyt ottaa tuota säästämääni Targiniqia, koska ajattelin kivun vielä pahenevan tulevina päivinä.

        Sitten seuraavana aamuna kirvely ja muut kivut olivatkin lähes kokonaan poissa. Pystyin syömään taas lähes kaikkea aika normaalisti (toki edelleen joko soseena tai tosi hyvin pureskeltuna, kun en halua ottaa riskiä, että saan jonkun vuodon liian karkeasta ruoasta.

        Ja nyt, eli kahdeksantena päivänä leikkauksen jälkeen, kurkku näyttää jo selvästi paremmalta. Peitteitä on jo jonkin verran irronnut ja tuo aikaisemmin mainitsemani verihyytymä on pienentynyt selvästi (eilen se jossakin vaiheessa näytti vähän levinneen, eli selvästi jotain pientä vuotoa oli peitteiden alla). En usko, että tuosta syntyy enää mitään isompaa vuotoa, mutta olen tietysti varovainen edelleen ainakin seuraavan viikon ajan.

        Kokonaisuudessaan vaikuttaa siltä, että olen päässyt aika vähällä verrattuna moneen muuhun. Tähän tosiaan vaikutti varmasti se, että risat olivat pienet ja toisaalta se, että pystyin hyvin syömään Tramalia. Loppua kohden vuorottelin vain Buranaa ja Tramalia neljän tunnin välein (eli molempia otin kolme kertaa vuorokaudessa), koska Panadolista ei ollut mitään apua.

        Nyt vain toivon, ettei mitään vuotoja enää tulisi, mutta muilta osin vaikuttaa siltä, että kokemus oli paljon helpompi kuin mihin olin varautunut. Joskus voi mennä näinkin siis.


    • Anonyymi

      Mun nielurisat leikattiin neljä viikkoo sitten ja mulla oli ekat kaks viikkoo tosi vaikee syödä ja niellä. Tietäisikö joku miten nopeasti katteiden pitäisi lähteä koska mulla ei ole vieläkään lähteneet.

    • Anonyymi

      Tsemppiä kaikille jotka on menossa leikkaukseen. "Eihän se niin paha ollut" aluksi, ja kipu vaan kasvaa sinne viikon ja kahden väliin, vaikka ohje antoi toivoa 2-3 päivästä. Helposti 1-2 viikkoa.

      Ikinä en olisi jättänyt leikkausta silti väliin tämän lopputuloksen takia. Kuorsausta piti hoitaa, mutta ilmeisesti kurkkuni oli ollut kroonisesti kipeä jo vuosia. Eli sieltä 15v saakka, kun nyt ollaan jo 35. Luulin sen olevan normaalia että kurkkuun sattuu, mutta nythän minä pystyn laulamaankin ihan eri Ihana tavalla. On kiva vain olla, nukkua, hengittää ja niellä. Pikkukielikin korjattiin lyhyemmäksi, niin katosi kuorsaus, kurkkukipu, haisevat proput, ja palan tunne kurkussa mitä olen kakonut jo vuosia. Jostain syystä en kako enää jos luon toisen kupin kahvia aamulla, tai syön vähän isomman aterian. Silti ei tässä mitään sikailemaan ruveta. Vähän toipumista vielä, täytyy malttaa odottaa.

      Vinkit:
      panadol/panacodia max 3000mg päivässä eli 2x500mg voi ottaa kolme kertaa.
      VOI ottaa myös panadol 500mg ja panacod 500mg.. mutta Panacod ei sitten ole mikään Panocod vaan sellanen lamauttava kofeiini.

      Buranaa max 2400mg eli 4x 600mg tai 3x 800mg.

      Kun valkoinen kate irtoaa, suolainen ja makea alkaa kirvellä niissä kohdissa kurkkua. Kannattaa välttää limujäitä ja muita siinä kohtaa. Jääpalakone on ystäväsi. Tärkeintä on kuitenkin vesi, kylmä tai haalea.

      Kaikkia näitä temppuja joutuu kokeilemaan, ja kun eilen vanilijajäätelö poisti kivut, niin tänään se ei poistakaan. Vähän sellaista päällään seisomista, että mitä tässä pitäisi tehdä. Muista hörppiä paljon vettä niin, että kurkku on kokoajan kostea. Se on tärkeintä. Siksi ne yötkin ovat pahoja eikä niihin ole oikein muuta apua kuin korkea nukkuma asento.

      Kyllä se siitä!

      • Anonyymi

        Ja sen verran vielä jatkan, että minä kyllä tiedän jonkin verran ja jotain kivusta, että en ole niinsanotusti tehty lasista, vaan hammaslääkärikäynnitkin mennään ilman puudutusta. Kynnys ei ole matala, ja arvioisin kivun kympin asteikolla 11/10. Oli tosi raju. Niin raju, että kerran jopa pillitin, kunnes tajusin että nenä pitää niistää kun se meni tukkoon. Ei auttanut itkeä.


    • Anonyymi

      M, 47 v, 10. päivä leikkauksen jälkeen. Nyt tuntuu että aina jää ruokaa jumiin johonkin koloon mitä tuonne nieluun on veistelty. Ei auta purskuttelut, kurlaamiset eikä rykimistä kestä. Kivut alkaa jo helpottaa: muutaman kerran oon unohtanut ottaa kipulääkkeen säännöllisesti, joten sitten onkin 4-5 h päästä koskenut.

      Kasvaako kolot umpeen viikkojen vai kuukausien päästä, vai ikinä?

      • Anonyymi

        Päivitys tälleen vähän vajaa 2 kk jälkeenpäin: harvemmin enää tuntuu jäävän mitään jumiin, välillä silti joutuu yskimään. Toipumisessa duunikuntoon meni kolmatta viikkoa, siitä vielä pari viikkoa ennen kuin pystyi urheilemaan yhtään. Ei todellakaan toimi niin, että vähän nukutetaan ja sit syödään jäätelöä. Ja nyt on pitkästä aikaa oudosti kurkku kipeä, yleislääkäreiden mielestä ei paisetta, mutta mitenhän on...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe