Sähkölaskussa energian laskuttaminen jälkikäteen?

sähvöö

Hei,

muutimme nykyiseen asuntoomme 2v sitten. Sähkösopimuksessa lukee, että sopimus koskee yleissiirtoa ja yleissähköä(=energia).

Nyt sitten, kun irtisanoimme nykyisin sähkösopimuksemme muuton vuoksi, tuli kiva puhelu asiakaspalveluhenkiseltä tädiltä.

Ovat sitten laskuttaneet sähkölaskuissa (jotka maksettu ajallaan) pelkästä sähkön siirrosta. Energia on jäänyt sähkölaitoksen virheen vuoksi laskuttamatta. Kylläkin sähkömittaria on luettu säännöllisesti, ja tästä mainittu sähkölaskuissa.

Osaako kukaan sanoa, miten pitkältä ajalta sähköyhtiöllä on mahdollista periä näitä energiamaksuja takaisin? Kysymys on kuitenkin sähköyhtiön virheestä.

Kuluttajansuojalainsäädäntö vastaavassa tilanteessa? Ennakkotapauksia? Kiitos avusta!

14

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinkki_Miäs_?

      Soita kuntasi kuluttajaneuvojalle?

    • ldfgökdflökg

      Kolme vuotta on rajana.

      • nötgött

        eikö luulis vastuun raukeavan silloin kun viimeksi sähkömittari on luettu???


      • sfdhsdjhsfdkjsdfjkds

        hey urpo joka sanoit että kolme vuotta on rajana. Näyttäisitkö sähkömarkkinalaista kohdan, jossa näin sanotaan. häh?


      • krotti
        sfdhsdjhsfdkjsdfjkds kirjoitti:

        hey urpo joka sanoit että kolme vuotta on rajana. Näyttäisitkö sähkömarkkinalaista kohdan, jossa näin sanotaan. häh?

        Jos sähkömarkkinalaissa ei muuta määräaikaa anneta niin sitten mennään kauppalain yleisen 3 vuoden säännön mukaan.


      • schweinhufvud
        krotti kirjoitti:

        Jos sähkömarkkinalaissa ei muuta määräaikaa anneta niin sitten mennään kauppalain yleisen 3 vuoden säännön mukaan.

        huokaus.

        Kauppalakia sovelletaan irtaimen omaisuuden kauppaan.

        Näytäpä krotti missä kohtaa kauppalaissa puhutaan tästä yleisestä 3 vuoden säännöstä.


      • 15+10

    • Sama juttu

      Hei,

      Onkohan mahdollisesti kyseessä Suomen Energiayhtiö? Täällä kävi samalla tavalla, joskaan edes tiennyt, että minulla on sopimus heidän kanssaan.

    • järjestelmävika??

      Hei,

      nostan vanhaa ketjua, kysymällä onko kenellekään Suomen Enegiayhtiö lähettänyt laskua jossa peritään takautuvasti sähkömaksua 2 vuodelta ? Sopimus on kestänyt kauemmin ja kertaakaan he eivät ole lähettäneet laskua. Sähkön siirrosta vastannut yhtiö on lähettänyt laskun säännöllisesti ja en ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.

      Kyseinen Suomen Energiayhtiöhän uusii sähkösopimuksensa 1v välein puhelimitse. Tällöinkään sopimukseni laskutusta ei ole ilmeisesti tarkastettu. Vaikka minulle tarjotaan nyt mahdollisuutta tehdä maksusopimus tuolta kahdelta vuodelta, tuntuu se jotenkin kohtuuttomalta kun maksan sitten yhtä aikaa nykyistä ja vanhaa sähköä.

      Heidän lähettämässään sähkölaskussa lukee "käyttöpaikkanne laskutus on keskeytynyt järjestelmäviasta johtuen". Ymmärrän toki että minun on maksettava sähköstä joka on toimitettu mutta en odottanut että lasku tulee vuosien päästä.

      Miten toimiseitte?
      Onko kokemuksia vastaavasta?
      Tunteeko joku miten kuluttajansuoja toimii tällaisessa tilanteessa?

    • Klyy

      Kuten tuossa aiemmin on selostettu, niin se kauppalain mukainen 3v vanheneminen pätee edelleen.

      Kun laskutuksen viivästys johtuu laskuttajasta eivät periä viivästyskorkoja tai muita kuluja. Sen verran pitäisi olla itse kärryillä, että jos laskuja sähköstä ei kuulu soitetaan firmaan tai laitetaan rahaa sivuun. Yritä neuvotella itsellesi paras ratkaisu, pienet ärräpäätkään tuskin pahentaa tilannetta

      Omassa sähkön kilpailuttamisessani olen sivuuttanut nuo virtuaaliyhtiöt, ehkä olen menettänyt jotain halvinta, mutta ainakin homma on pelannut hyvin niitten oikeasti sähköä tuottavien yhtiöitten kanssa joilta olen sähköä ostanut.

    • järjestelmävika??

      Selvitin tuon 3v rajan sähkönmyyntiehdoissa. Lähinnä ihmetyttää vuosien "järjestelmävika" joka pulpahti ilmeisesti kaikille osapuolille yllätyksenä kun vaihdoin sähköyhtiötä.

      Kyseessä on useampien tuhansien lasku. Asianajajan mielestä sähköyhtiöllä on velvollisuus korjata virheensä tulemalla muutenkin vastaan kuin vain maksujärjestelyllä.

      Sähköyhtiönvaihdos ajoittui aikoinaan ajankohtaan jossa ei kertakaikkiaan tullut seurattua juuri sähkölaskuja kun sähkön siirrosta huolehtiva firma hoiti osuutensa mallikkaasti ja summassakaan ei ollut suurta eroa.

      Olen nyt palannut asiakkaaksi vanhaan ja jämerään sähköfirmaan. Kirjoitin tänne koska kiinnosti lähinnä kuulla onko muilla vastaavia yllätyskokemuksia sähkön takautuvasta laskutuksesta.

      • 9+6

        Laita asianajaja neuvottelemaan maksujärjestelyistä.


      • lkjldfk

        Ei se nyt varsinaisesti ole sähköyhtiön vika, että olet kuluttanut sähköä ja sinulla sitten ei olekaan rahaa maksaa laskua.


    • järjestelmävika??

      Niin, kyse ei ole siitä onko varaa maksaa laskua, vaan siitä mihin on sopimuksentekohetkellä sitouduttu. Sähköyhtiö on luvannut toimittaa sähköä ja ilmoittaa laskuttavansa 2kk laskutusjaksoissa (ainakin näin lukee tässä ainoassa sähkölaskussa). Kuluttaja-asiamiehen mukaan kolmen vuoden laskutusväli on kohtuuton.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe