BYU:n rotusyrjintä

R. Sitia

Afroamerikkalaisen mormonin kirjoittama artikkeli kuinka erilaista kohtelua eri etnistä taustaa edustavat urheilijat kohtaavat BYU:ssa.
http://deadspin.com/#!5791461

Malliesimerkki BYU:n kakasoistandardista.

35

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odottelinkin jo että koskas tämä postitetaan suurin kirjaimin.
      Tässä hieman tarkemmin: http://www.heraldextra.com/sports/college/byu/darnell-dickson/article_e23f81d4-663a-11e0-b766-001cc4c002e0.html

http://www.deseretnews.com/blog/41/10011785/Rockmonster-unplugged-BYU-honor-code-and-Deadspin-article.html

Tässä positiivinen kokemus mustalta urheilijalta: http://www.ldsgenesisgroup.org/curtisbrown.html

Eli paljon melua tyhjästä ja meitä on moneen junaan sekä jokaisella on oikeus omaan mieleipiteeseensä. Darron erotettiin ehkä hieman hatarin perustein, mutta hänet aiottiin otta takaisin. Kuitenkin se että hän rupesi pitämään asiasta kovaa meteliä esti hänen takaisin ottamisensa.
      Vasta viime vuosina on alettu kiinnittää tarkempaa huomiota tähän siveyskoodiin myös BYU urheilijoiden oaslta.

• R. Sitia

Niin ja nuo pari ensimmäistä linkittämääsi tekstiä olivat taas sitä perus "character assassination" ts. mustamaalausta puuttumatta itse esitettyihin argumentteihin. Niissä enempi vähempi ainoastaan pyrittiin diskreditoimaan ne muutamat lähteet joita Dreadspinin artikkelissa oli mainittu ikäänkuin mustamaalaamalla näitä ihmisiä jotenkin lakaistaisiin ongela olemattomaksi.

• R. Sitia

Viittaamani artikkeli ei nostanut esiin yksittäistä urheilijaa vaan keskittyi ruotimaan aihetta syvällisemmin.

"Since 1993, according to our research, at least 70 athletes have been suspended, dismissed, put on probation, or forced to withdraw from their teams or the school after running afoul of the honor code. Fifty-four of them, or nearly 80 percent, are minorities. Forty-one, or almost 60 percent, are black men. "

Ja hieman perspektiiviä tähän antaa artikkelin seuraava lause rotutasapainosta BYU:ssa.

"Only .6 percent of the student body is black (176 out of the 32,947 students enrolled in 2010). "

Toisinsanoen kun rangaistujen penkillä istuu 80% tapauksista vähemmistön edustaja on syytä kysyä miksi. Varmasti 32 tuhanteen valkohipiäiseen opiskelijaan mahtuu vähintäänkin yhtä monta rikkuria kuin vajaaseen pariin sataan afroamerikkalaiseen, mutta näyttää siltä, että vain niitä valkohipiäisiä rangaistaan joiden tapaukset ovat niin vakavia, että ne tulevat julki ja käsitellään oikeusistuimissa, jonka seurauksena BYU on pakotettu toimimaan heitä vastaan edes jollain tavalla näyttääkseen tasa-arvoiselta.

Suosittelen lukemaan tuon linkittämäni artikkelin ihan ajatuksella.

• mormonimamma

• R. Sitia

• mormonimamma
        R. Sitia kirjoitti:

Ja tämä argumentti todistaa mielestäsi mitä?

Mietipä sitä.

• Ruotimaan

syvällisemmin?

Outo käsitys sinulla syvällisyydestä ja ajatuksella lukemisesta, (paitsi tietenkin ehkä omintakeisella ajatuksella)

• Kyllä tiedetään
        R. Sitia kirjoitti:

Ja tämä argumentti todistaa mielestäsi mitä?

Tämä argumentti ilman muuta todistaa, että urheilu pelastaa mustat maahanmuuttajat vankilalta ja rötöksiltä, siis etenkin miehet.

Kuten asiantuntija mormonimamma toteaa, tapahtuu sama myös Suomessa.

• pohdintoja

'Jostakin syystä mustaihoisilla, maahanmuuttajilla ja etenkin miehillä on yliedustus
      Amerikan vankiloissa:'
      'Myös Suomessa ollan menossa samaan suuntaan.'

Hei, olisiko amerikkalaisilla syytä tuntea huonoa omaatuntoa esim harjoittamastaan orjuudesta, syrjimisestä ja halveksimisesta tummaihoisia ja muunvärisiä kohtaan jo satoja vuosia?
      Ja Suomessakin tietänet, että rotusyrjintää on vielä v. 2011 valitettavasti.

Ja muuten, oletko koskaan nähnyt, että Jeesus olisi esitetty tummaihoisena?
      jaa, onko enkeliäkään vielä v. 2011 piirretty tai maalattu kuvaan mustana?

• tms 1

Rasismia todellakin suomessa esiintyy, ikävä kyllä, mm. uskonnollinen rasismi on yllättävän yleistä. Sitähän esiintyy tälläkin palstalla .Uskonnollista rasismia on mm. arvioida ihmistä hänen uskontonsa perusteella. Suomessa kun on uskonnon vapaus, eli saa vapaasti uskoa tai olla uskomatta.

• mormonimamma

Juuri näin.

Satojen vuosien takaisista asioista on turha tuntea huonoa omaatuntoa. Sen sijaan asioiden nykytilannetta voi yrittää omalta osaltaan parantaa. Muistanet, että myös mustaihoiset ja muunväriset amerikkalaiset ovat amerikkalaisia, presidenttiä myöten.

Suomessa rotusyrjintä on jotakin aivan muuta kuin mitä se on Amerikassa aikoinaan ollut. Suomalaisilla ei ole valkoisen miehen taakkaa.

Miksi Jeesus olisi esitetty tummaihoisena? Hänhän oli juutalainen ja eli nykyisen Israelin alueella. Hän ei varmastikaan ollut tummaihoinen.

Kyllä mustiakin enkeleitä on esitetty taiteessa.

• R. Sitia
        mormonimamma kirjoitti:

Juuri näin.

Satojen vuosien takaisista asioista on turha tuntea huonoa omaatuntoa. Sen sijaan asioiden nykytilannetta voi yrittää omalta osaltaan parantaa. Muistanet, että myös mustaihoiset ja muunväriset amerikkalaiset ovat amerikkalaisia, presidenttiä myöten.

Suomessa rotusyrjintä on jotakin aivan muuta kuin mitä se on Amerikassa aikoinaan ollut. Suomalaisilla ei ole valkoisen miehen taakkaa.

Miksi Jeesus olisi esitetty tummaihoisena? Hänhän oli juutalainen ja eli nykyisen Israelin alueella. Hän ei varmastikaan ollut tummaihoinen.

"Miksi Jeesus olisi esitetty tummaihoisena? Hänhän oli juutalainen ja eli nykyisen Israelin alueella. Hän ei varmastikaan ollut tummaihoinen."

Miksi Etiopian kristittyjen kuvat hänestä ovat mielestäsi vääriä kun sanot, ettei varmasti ollut tummaihoinen?

Sen sijaan aivan yhtä varmasti voidaan sanoa, että hänellä ei ollut arjalaisen sinisiä silmiä tai vaaleaita hiuksia, kuten aika monella läntisellä kirkolla on tapana hänet kuvata.

• R. Sitia kirjoitti:

"Miksi Jeesus olisi esitetty tummaihoisena? Hänhän oli juutalainen ja eli nykyisen Israelin alueella. Hän ei varmastikaan ollut tummaihoinen."

Miksi Etiopian kristittyjen kuvat hänestä ovat mielestäsi vääriä kun sanot, ettei varmasti ollut tummaihoinen?

Sen sijaan aivan yhtä varmasti voidaan sanoa, että hänellä ei ollut arjalaisen sinisiä silmiä tai vaaleaita hiuksia, kuten aika monella läntisellä kirkolla on tapana hänet kuvata.

Olen kuullut että Israelilaiset olivat alkuaan sinisilmäisiä ja vaaleatukkaisia.

• Miksihän

juutalainen Jeesus olisi pitänyt esittää tummaihoisena?

Pitäisikö punatukkaiset irlantilaiset tasapuolisuuden nimissä maalata inuitien näköisiksi?

• mormonimamma
        R. Sitia kirjoitti:

En maininnut yhtään mitään Etiopian kristittyjen kuvista. Kirjoitin, että Hän ei varmastikaan ollut tummaihoinen. Monetkin taitelijat ovat tietysti kuvanneet hänet tummaihoiseksi. Ks. esim. http://www.laughingjesus.50megs.com/blackjesus/blackjesus.htm

Sen sijaan yhtä varmasti? Mitä tarkoitat?

• R. Sitia
        mormonimamma kirjoitti:

En maininnut yhtään mitään Etiopian kristittyjen kuvista. Kirjoitin, että Hän ei varmastikaan ollut tummaihoinen. Monetkin taitelijat ovat tietysti kuvanneet hänet tummaihoiseksi. Ks. esim. http://www.laughingjesus.50megs.com/blackjesus/blackjesus.htm

Sen sijaan yhtä varmasti? Mitä tarkoitat?

"Mitä tarkoitat?"

Perinnöllisyystieteen lukio-oppimäärässä jo taottiin päähän, että ruskeasilmäisyys on dominoiva ominaisuus ja sinisilmäisyys on resessiivi ts. ruskeasilmäisen vanhemman lapsista tulee ruskeasilmäisiä _aina_ ja sinisilmäisyyttä esiintyy Euroopassa yleisesti ainoastaan Itämeren-ympäristössä.

• 55
        R. Sitia kirjoitti:

"Mitä tarkoitat?"

Perinnöllisyystieteen lukio-oppimäärässä jo taottiin päähän, että ruskeasilmäisyys on dominoiva ominaisuus ja sinisilmäisyys on resessiivi ts. ruskeasilmäisen vanhemman lapsista tulee ruskeasilmäisiä _aina_ ja sinisilmäisyyttä esiintyy Euroopassa yleisesti ainoastaan Itämeren-ympäristössä.

Mitähän tuolla lukiossa opitulla on tekemistä sen kanssa onko joku tumma ihoinen vai ei? Silmien värikö ihonkin värin määrää?

• to..
        nenada kirjoitti:

Olen kuullut että Israelilaiset olivat alkuaan sinisilmäisiä ja vaaleatukkaisia.

Höpön löpön.

• to..
        55 kirjoitti:

Mitähän tuolla lukiossa opitulla on tekemistä sen kanssa onko joku tumma ihoinen vai ei? Silmien värikö ihonkin värin määrää?

Olemme kaikki tummaihoisen afrikkalaisen väestön jälkeläisiä, iholtamme mutantteja .Ihonväri määräytyy sen mukaan miten meidän pitää suojautua UVA säteiltyltä ja toisaalta saada tietty määrä UVB -säteilyä. Ei ole kyse mistään muusta.
        Tummaihoiset eivät ole alkuperältään vaaleaihoisista poikkeavia, maapallolla elää vain yksi ihmislaji jonka alkuperä ja evoluutiokehitys on tismalleen sama eikä ihonvärillä ole mitään tekemistä rasismin tai joidenkin uskontojen sille antamille arvotusmerkityksille.

• R. Sitia
        55 kirjoitti:

Ihon väripigmentin tummuusasteen määrittelee melaniini, joka vaikuttaa voimakkaasti myös silmien väriin. Nämä kaksi asiaa ovat biologisesti kytköksissä toisiinsa. Välimeren alueella ei ole koskaan ollut sinisilmäisyys yleistä, joten ei siellä ole ollut myöskään arjalaisen vaaleita ihmisiä.

PS. Nenadan kuulopuheet sinisilmäisistä seemiläisistä on ihan tuulestatemmattua humpuukia.

• Biologiasta
        R. Sitia kirjoitti:

Ihon väripigmentin tummuusasteen määrittelee melaniini, joka vaikuttaa voimakkaasti myös silmien väriin. Nämä kaksi asiaa ovat biologisesti kytköksissä toisiinsa. Välimeren alueella ei ole koskaan ollut sinisilmäisyys yleistä, joten ei siellä ole ollut myöskään arjalaisen vaaleita ihmisiä.

PS. Nenadan kuulopuheet sinisilmäisistä seemiläisistä on ihan tuulestatemmattua humpuukia.

huolimatta, miksi vaadit, että juutalainen pitäisi maalata afrikkalasena.

• R. Sitia
        Biologiasta kirjoitti:

huolimatta, miksi vaadit, että juutalainen pitäisi maalata afrikkalasena.

Missä olen vaatinut yhtään mitään? Tässä ote aiemmasta kirjoituksestani: "Miksi Etiopian kristittyjen kuvat hänestä ovat mielestäsi vääriä kun sanot, ettei varmasti ollut tummaihoinen?"

Kysyin siis aiemmalta kirjoittajalta perusteita, miksi ei voisi olla tumma? En ole vaatinut mitään muuta kuin perusteluja edellisen esittämille argumenteille.

• Jankuti,jankuti..
        R. Sitia kirjoitti:

Et taaskaan vastannut kysymykseen vaan kiertelet tapasi mukaan. Eiköhän ole itsestään selvyys jokaiselle ettei sinisilmäisyys ole yleistä välimeren kansoilla! Edelleenkään silmien väri ei määrittele ihmisen ihon väriä, Tumma silmäiset VOIVAT olla tumma ihoisia, muttei todellakaan 100%. Olen tavannut montakin vihreä silmäistä ja harmaitakin silmiä olen nähnyt, eikä ihon väri ole vaihtunut juurikaan..

• R. Sitia
        Jankuti,jankuti.. kirjoitti:

Et taaskaan vastannut kysymykseen vaan kiertelet tapasi mukaan. Eiköhän ole itsestään selvyys jokaiselle ettei sinisilmäisyys ole yleistä välimeren kansoilla! Edelleenkään silmien väri ei määrittele ihmisen ihon väriä, Tumma silmäiset VOIVAT olla tumma ihoisia, muttei todellakaan 100%. Olen tavannut montakin vihreä silmäistä ja harmaitakin silmiä olen nähnyt, eikä ihon väri ole vaihtunut juurikaan..

Silmien väri ei määrittele ihon väriä vaan melaniinin määrä, kuten edellisessä jo totesin. Mitä tummempi iho sitä enemmän melaniinia ja sen seurauksena sitä tummemman ruskeat silmät. Vihreät ja keltaiset silmät ovat melaniinitasoissa jossain sinisen ja ruskean välissä ja harmaat silmät ovat vielä sinistäkin alemmilla melaniinitasolla eli mennään edelleen kauemmas ja kauemmas päiväntasaajasta, jonka läheisyydessä eläneillä ihmisheimoilla melaniinitasot ovat poikkeuksetta korkeita.

Se on totta, että silmien väri ei määrittele ihonväriä, mutta melaniini määrittelee ja se vaikuttaa molempiin.

"Olen tavannut montakin vihreä silmäistä ja harmaitakin silmiä olen nähnyt, eikä ihon väri ole vaihtunut juurikaan.."

Oletko käynyt kaikkien näiden ihmisten kanssa myös parin kk:n etelän lomalla ja kiinnittänyt huomiota siihen kuinka eritavalla he ruskettuvat?

• Mitä tekemistä
        R. Sitia kirjoitti:

Silmien väri ei määrittele ihon väriä vaan melaniinin määrä, kuten edellisessä jo totesin. Mitä tummempi iho sitä enemmän melaniinia ja sen seurauksena sitä tummemman ruskeat silmät. Vihreät ja keltaiset silmät ovat melaniinitasoissa jossain sinisen ja ruskean välissä ja harmaat silmät ovat vielä sinistäkin alemmilla melaniinitasolla eli mennään edelleen kauemmas ja kauemmas päiväntasaajasta, jonka läheisyydessä eläneillä ihmisheimoilla melaniinitasot ovat poikkeuksetta korkeita.

Se on totta, että silmien väri ei määrittele ihonväriä, mutta melaniini määrittelee ja se vaikuttaa molempiin.

"Olen tavannut montakin vihreä silmäistä ja harmaitakin silmiä olen nähnyt, eikä ihon väri ole vaihtunut juurikaan.."

Oletko käynyt kaikkien näiden ihmisten kanssa myös parin kk:n etelän lomalla ja kiinnittänyt huomiota siihen kuinka eritavalla he ruskettuvat?

aurinkorannalla ruskettumisella on afrikkalaisena kuvatun Jeesusmaalauksen kanssa?

• 1001
        Mitä tekemistä kirjoitti:

aurinkorannalla ruskettumisella on afrikkalaisena kuvatun Jeesusmaalauksen kanssa?

Ei minunkaan mielestäni yhtään mitään, siinä taas vaihdetaan puheen aihetta..

• R. Sitia
        Mitä tekemistä kirjoitti:

Vastasin tähän: "Tumma silmäiset VOIVAT olla tumma ihoisia, muttei todellakaan 100%. Olen tavannut montakin vihreä silmäistä ja harmaitakin silmiä olen nähnyt, eikä ihon väri ole vaihtunut juurikaan..", koska se oli seuraava viesti jonossa ja suunta johon olit itse keskustelua vienyt, joten mikä ongelma tässä on? Ei tässä keskustelussa ole pitkään aikaan enää juteltu etiopialaisista Jeesuksen kuvista, joiden hylkäämiselle väärinä itseasiassa pyysin perusteluita. En ole edelleenkään väittänyt mitään siitä millainen mahdollisen Jeesuksen ulkonäkö oikeasti oli, joten kommettisi yrittää ilmeisesti jälleen esittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut.

• 1001
        R. Sitia kirjoitti:

Vastasin tähän: "Tumma silmäiset VOIVAT olla tumma ihoisia, muttei todellakaan 100%. Olen tavannut montakin vihreä silmäistä ja harmaitakin silmiä olen nähnyt, eikä ihon väri ole vaihtunut juurikaan..", koska se oli seuraava viesti jonossa ja suunta johon olit itse keskustelua vienyt, joten mikä ongelma tässä on? Ei tässä keskustelussa ole pitkään aikaan enää juteltu etiopialaisista Jeesuksen kuvista, joiden hylkäämiselle väärinä itseasiassa pyysin perusteluita. En ole edelleenkään väittänyt mitään siitä millainen mahdollisen Jeesuksen ulkonäkö oikeasti oli, joten kommettisi yrittää ilmeisesti jälleen esittää minun sanoneen jotain mitä en ole sanonut.

Sanottavaa sinulla ei ole ollut pitkään aikaan, sanoja kylläkin, siinä kun on iso ero...

• Miksi pitäisi
        R. Sitia kirjoitti:

perustellakaan afrikkalaisen näköisen juutalaisen kuvien puuttumista. Itse kysymys oli älytön.

Etkö tiedä mitä itse kirjoitat, koska toistuvasti epäilet toisten etsivän kirjoituksistasi piilomerkityksiä?

• R. Sitia
        Miksi pitäisi kirjoitti:

perustellakaan afrikkalaisen näköisen juutalaisen kuvien puuttumista. Itse kysymys oli älytön.

Etkö tiedä mitä itse kirjoitat, koska toistuvasti epäilet toisten etsivän kirjoituksistasi piilomerkityksiä?

mormonimamma: "Miksi Jeesus olisi esitetty tummaihoisena? Hänhän oli juutalainen ja eli nykyisen Israelin alueella. Hän ei varmastikaan ollut tummaihoinen."

Johon vastasin:
        "Miksi Etiopian kristittyjen kuvat hänestä ovat mielestäsi vääriä kun sanot, ettei varmasti ollut tummaihoinen?

Sen sijaan aivan yhtä varmasti voidaan sanoa, että hänellä ei ollut arjalaisen sinisiä silmiä tai vaaleaita hiuksia, kuten aika monella läntisellä kirkolla on tapana hänet kuvata."

Eli kysyin mormonimmalta perusteluja miksi Etiopian kristittyjen kuvat Jeesuksesta ovat hänen mielestään vääriä ja seuraavassa lauseessa huomautan, että monen läntisen kirkon käyttämät kuvat Jeesuksesta ovat vähintään yhtä vääriä.

Miksi siis Etiopialaisten käyttämät kuvat olisivat yhtään sen väärempiä tai oikeampia kuin muiden kirkkojen käyttämät kuvat? Kaikki kirkot enempi vähempi kuvaavat Jeesuksen omien ihanteidensa mukaiseksi ja jos Kiinassa kristinusko olisi voimissaa niin kuvissa hän varmasti kantaisi varsin selkeitä piirteitä paikallisen väestön ihanteista.

• Alunperin
        R. Sitia kirjoitti:

mormonimamma: "Miksi Jeesus olisi esitetty tummaihoisena? Hänhän oli juutalainen ja eli nykyisen Israelin alueella. Hän ei varmastikaan ollut tummaihoinen."

Johon vastasin:
        "Miksi Etiopian kristittyjen kuvat hänestä ovat mielestäsi vääriä kun sanot, ettei varmasti ollut tummaihoinen?

Sen sijaan aivan yhtä varmasti voidaan sanoa, että hänellä ei ollut arjalaisen sinisiä silmiä tai vaaleaita hiuksia, kuten aika monella läntisellä kirkolla on tapana hänet kuvata."

Eli kysyin mormonimmalta perusteluja miksi Etiopian kristittyjen kuvat Jeesuksesta ovat hänen mielestään vääriä ja seuraavassa lauseessa huomautan, että monen läntisen kirkon käyttämät kuvat Jeesuksesta ovat vähintään yhtä vääriä.

Miksi siis Etiopialaisten käyttämät kuvat olisivat yhtään sen väärempiä tai oikeampia kuin muiden kirkkojen käyttämät kuvat? Kaikki kirkot enempi vähempi kuvaavat Jeesuksen omien ihanteidensa mukaiseksi ja jos Kiinassa kristinusko olisi voimissaa niin kuvissa hän varmasti kantaisi varsin selkeitä piirteitä paikallisen väestön ihanteista.

kysyttiin:

"Ja muuten, oletko koskaan nähnyt, että Jeesus olisi esitetty tummaihoisena?"

yrittäen viitata siihen, että on rasistista, ettei Jeesusta kuvata tummaihoisena.

Rasismista ei ole kysymys, vaan ainoa oikea vastaus on, miksi juutalainen pitäisikään esittää tummaihoisena.

• to..
        Alunperin kirjoitti:

kysyttiin:

"Ja muuten, oletko koskaan nähnyt, että Jeesus olisi esitetty tummaihoisena?"

yrittäen viitata siihen, että on rasistista, ettei Jeesusta kuvata tummaihoisena.

Rasismista ei ole kysymys, vaan ainoa oikea vastaus on, miksi juutalainen pitäisikään esittää tummaihoisena.

Miksi hänet pitää esittää vaaleatukkaisena ja sinisilmäisenä jolla kaiken lisäksi on pitkä tukka? En usko että kukaan on pyrkinyt näköisyyteen, kristityillehän Jeesus on jumala eikä minkään etnisen ryhmän edustaja. Kunhan tuntuu tutulta kustakin ryhmästä jolle hän on tärkeä ja joka hänet on itselleen kuvannut, se kai on pääasia.
        Juutalaisille ja muslimeille jumalinkarnaatio on mahdoton ajatus samoin sellaisen kuvaaminen, mutta uskonnoilla on kullakin omat opit ja jumalat.

• Ev.lut.
        mormonimamma kirjoitti:

Juuri näin.

"Satojen vuosien takaisista asioista on turha tuntea huonoa omaatuntoa."

Miten niin satojen vuosien takaisista. Mormonikirkossahan mustat olivat eriarvoisia vuoteen 1978 saakka.

• 37

Eipä toimi linkkisi..

• .....

A few things to consider:

1) The statistic referring to the 70 violations since 1993 are for athletes only, not the entire student body.

2) Minorities account for 8% of BYU's student body, and 23% of its athletics programs. In short, if your a minority at BYU, you're probably an athlete.

3) Because of recruiting practices, athletes at BYU are less likely to be LDS than the general student population. This is true of other religious universities as well, (i.e.; Catholics at Notre Dame.)

Therefore, while most athletics violations happen to be from minority students, this is not a function of them being a minority, but of them being non-LDS. Imagine being an 18-year-old male who suddenly chooses to practice abstinence, not moved upon bay a deep-seeded spiritual or moral belief, but to capture a scholarship. He's well intentioned and sincere, but flipping that switch from on to off overnight can not be easy. Would it be a surprise to anyone that a man who has not practiced abstinence for his entire life now finds it difficult to do so? Even men who have practiced abstinence their whole lives find it difficult!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      81
      4054
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      24
      2851
    3. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      55
      2053
    4. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      221
      2044
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1446
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1300
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1109
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1091
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      57
      945
    10. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      906
    Aihe