12 vuotiaan kuntoilu

poika12vee

Moi! Oon 12-vuotias poika 162cm/47kg. Haluaisin huomattavasti parantaa kuntoa ja kasvattaa lihaksia. Mikä olisi teidän mielestä hyvä tapa? Oon pari kertaa käyny salilla, mutta en oikeen tiedä mitä mun pitäis sielä tehä. Oon kyllä innokas salillekkin lähtemään! Mutta jos joku asiasta enemmän tietävä vois antaa mulle jonkun sopivan kunto-ohjelman, tai edes jotain neuvoja.

9

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfdsjkfsldflkdsjfkl

      En oo mikää kauheena asiasta tietävä mutta kuitenki vähän :D mun mielestä olet vähän liian nuori kuntosalille, paitsi jonkun aikuisen kanssa jos teet kevyesti jotain ja se neuvoo sua ettet tee väärin ja reväytä käsiäs tai muita paikkoja. Suosittelen että aluks jos et oo kauheesti harrastanu liikuntaa niin alat käymään vaikka juokselenkeillä ja tämmösillä pari kolme kertaa viikossa tai alotat vaikka jalkapallon tai jonku, siinä ainakin kunto kasvaa äkkiä.:) Mutta et ainakaa painos perusteella miltää pontsolta vaikuta että laihduttaa sun ei tartte... Mut sit ei kai niitä lihaksia voi oikee muute kasvattaa ku kuntosalilla, jos hankit vaikka kotii jotkut käsipainot ja teet niillä vaikka 10min päivässä ni kyllä tulee habaaaa. ja sit hei kantsii tehä jotai tämmösiä lihas liikkeitä ja tämmösiä niinku KUNTOPIIRII ,tiiät varmaa mitä se on. Hei tässä sulle kunto-ohjelma keksin iha omasta päästä varmana tehoo:
      maanantai: 30-40min juoksulenkki tms
      tiistai:lepo
      keskiviikko:kuntopiiri tai tämmöne/niitä käsipainojen nosteluita
      torstai:lepo
      perjantai: 30-40min juoksulenkki
      lauantai:kuntopiiri/lepo
      sunnuntai:kuntopiiri/lepo
      Onnea kunnonkohotukseen:D

    • jdbj-bsfg

      Kasvata aerobista kuntoa lenkkeilemällä. Kasvata lihaskuntoa etunojapunnerruksilla, leuanvedolla, vatsalihasliikkeillä ja porras-/mäkijuoksulla ja loikilla. Ja muista syödä kunnolla. Olet niin nuori ja niin pieni vielä, ettei murrosikä varmaan ole ihan vielä potkaissut päälle eli punttisalilla rehkimisestä ei hirveästi ole hyötyä. Ei siitä tietenkään haittaakaan ole, mutta ilman testosteronia ei lihaskasvua kovin paljoa voi saada. Sanoisin, että nyt kannattaa luoda hyvä pohja monipuolisella liikunnalla ja perusharjoitteilla. Sitten parin vuoden päästä kun alat tosissasi käydä salilla saat tuloksia nopeasti kun olet luonut hyvät pohjat valmiiksi. Ja muista tosiaan syödä proteiinia (lihaa, kalaa, kananmunia) riittävästi niin lihaksesi kasvavat itsestään kunhan testosteronia alkaa kehittyä kroppaan.

    • Hessu 52

      Kuntoiletko sää koskaan alasti? ;)

    • .......... :)

      Mitäs tääl jokku pikkupedot ahdistelee ! :O
      Emmätiärä mitää sulle avuks ! ton sekalaisnimisen opaas oli hyvä ! : D Otan itekki sen jos ei haittaa :)

    • sdfghjukyyhgtfresdgf

      Kyllä kai salilla voi käydä jos ei liikaa itteään rasita ja syö tarpeeksi, voi meinaan mennä innostus kokonaa jos haluis käydä salilla nostelees puntteja, mutta täällä porukka neuvoo lenkkeilemään ja nostelemaan parin kilon jumppapainoja

      • <ldbvklb<dv

        Voihan siellä salilla käydä. Itsellä tosin loppui innostus juurikin siihen kun muutamaan kuukauden harjoittelun jälkeen ei tulokset olleet juuri nousseet. Sitten kun muutamaa vuotta myöhemmin aloin uudestaan treenata niin meininki oli ihan toista. Lihasten kasvattaminen nimittäin vaatii sitä testosteronia tai vaihtoehtoisesti friikkitreeniä, johon harva on valmis. Ja lenkkeily taas on se paras tapa nostaa kuntoa. Salilla voit käydä vaikka maailman tappiin, mutta hapenottokyky ei siitä juuri nouse.

        Eli 12-vuotiaalle 162cm/47kg pojalle sanoisin edelleen, että urheilee monipuolisesti, lenkkeilee, tekee perusvoimaharjoitteita, juoksee ja loikkii mäkiä/portaita ja syö hyvin. Sitten kun murrosikä alkaa kunnolla muokata kroppaa niin jos intoa löytyy kannattaa maksimoida se testosteronin tuoma hyöty kasvattamalla lihaksia salilla.


      • wiuiuewriyeu73
        <ldbvklb<dv kirjoitti:

        Voihan siellä salilla käydä. Itsellä tosin loppui innostus juurikin siihen kun muutamaan kuukauden harjoittelun jälkeen ei tulokset olleet juuri nousseet. Sitten kun muutamaa vuotta myöhemmin aloin uudestaan treenata niin meininki oli ihan toista. Lihasten kasvattaminen nimittäin vaatii sitä testosteronia tai vaihtoehtoisesti friikkitreeniä, johon harva on valmis. Ja lenkkeily taas on se paras tapa nostaa kuntoa. Salilla voit käydä vaikka maailman tappiin, mutta hapenottokyky ei siitä juuri nouse.

        Eli 12-vuotiaalle 162cm/47kg pojalle sanoisin edelleen, että urheilee monipuolisesti, lenkkeilee, tekee perusvoimaharjoitteita, juoksee ja loikkii mäkiä/portaita ja syö hyvin. Sitten kun murrosikä alkaa kunnolla muokata kroppaa niin jos intoa löytyy kannattaa maksimoida se testosteronin tuoma hyöty kasvattamalla lihaksia salilla.

        Tosi on. Tarvitaan ensin hyvä peruskunto. Juoksulenkit ja punnerrukset ovat hyviä pohjakunnon kasvattajia. Hyvät reisilihakset saa istumalla kulmaistunnassa seinää vasten. Käsipainoilla saa tiiviit lihakset, joita sitten 14-16-vuotiaana voi alkaa kasvattaa raskaammilla painoilla. Jos haluaa seuran vuoksi käydä kuntosalilla niin juoksumatto, soutulaitteet, pienimmät painot rekissä jne. Kysy kunto-ohjaajalta, kyllä opastus pitäisi löytyä joka salilta. Opastaja selvittää millä ja miten kannattaa aloittaa siis tekee kunto-ohjelman. Mutta hyvän peruskunnon merkitystä ei voi vähätellä jo luiden vahvistumisen takia ja siitä on apua pitkään.


    • wedf

      Itse olen päättänyt käydä tästälähtien 3 kertaa viikkossa lenkillä, ja se tunutt tepsivän. Tee myös vatsa ja selkälihaksia. Tosta sali hommasta en niin tiedä mut kai sieläkin voi käydä. :D

    • trololololololo10000

      mul on ongelma ku haluun kuntoilla ja syödä terveellisesti mut mul ei oo tahdonvoimaa ja mul tyrkytetää roskaruokaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe