rintasyöpä ja palanneet vaihdevuosioireet

miten kohtalotovereilla

Mulla leikattiin rintasyöpä ja kiellettiin tietenkin hormoonikorvaushoito. Nyt ovat kuumat aallot ja unettomuus palanneet. Lääkäri ehdotti jotain mielialalääkettä (nimeä en muista)kokeilemaan pienenä annoksena.Tästä lääkkeestä on ollut kuulema monelle apu vaihdevuosioireisiin. Onko kukaan kuullut tälläisesta lääkkeestä? Onko ketään joka olis käyttänyt lääkettä ja jos on millaisin tuloksin? En mielellään alkais sellasia syömään kun ne yleensä aiheuttavat riippuvuuta mutta jollain keinoin nämä oireet olisi saatava vähenemään. Vai olisiko jollain tietoa muunlaisista konsteista?

17

3716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amma

      en käytä vaihevuosiin mitää hormoonikorvaus hoitoja tai mitään muitakaan lääkkeitä. sen sijaan syön paljon soijaa. kaupassa on esim. sellainen vihreä pakkaus (naisen hyvinvoitiin tms,) on yleensä luontaistuotehyllyssä ja maksaa reilut 6 €. minun oireet ovat pysyneet sillä pois, laitan reilusti viilin/jogurtin sekaan ja syön aamulla. myös soijajugurtilla on sama vaikutus.

      • tintti

        kannattaa vaan muistaa että sen runsas käyttö nostaa verenpainetta; minun käskettiin käyttää sitä kun verenpaineeni on liian alhainen...


      • miten kohtalotovereilla

        Joo. Oon soijaakin käyttänyt aikoinani, mutta oireet oli niin voimakkaat ettei ollut apua.
        Syöpälääkäri kielsi ehdottomasti myös soijan käytön multa sekä apteekista saatavat hormoonitoimintaan vaikuttavat luontaistuotteet. Niin sisäiset kun ulkoisestikin käytettävät.Ovat lääkärit ottaneet tiukan linjan hormoonien käytön suhteen ainakin OYS:ssa. Ehkä niin parempi onkin.


      • vuosimallia -50
        tintti kirjoitti:

        kannattaa vaan muistaa että sen runsas käyttö nostaa verenpainetta; minun käskettiin käyttää sitä kun verenpaineeni on liian alhainen...

        Minulla on aina ollut alhainen verenpaine enkä siihen ole mitään apua saanut. Nyt olen syönyt vaihdevuosivaivoihini 6v. Soija tabletteja tosin kaikki vaivat loppuivat jo melko pian ja menkatkin 1v. käytön jälkeen kokonaan, siltikin verenpaineeni on aina alhainen n. 96/58.


      • neuvoja haluava
        vuosimallia -50 kirjoitti:

        Minulla on aina ollut alhainen verenpaine enkä siihen ole mitään apua saanut. Nyt olen syönyt vaihdevuosivaivoihini 6v. Soija tabletteja tosin kaikki vaivat loppuivat jo melko pian ja menkatkin 1v. käytön jälkeen kokonaan, siltikin verenpaineeni on aina alhainen n. 96/58.

        Mutta soijan käytön onkologi kielsi myös. Sehän sisältää kasvisperäistä estrogeenia.
        Jos on rintasyöpään sairastunut kielletään kaikki mikä vähänkin sisältää estrogeenia.Tässä on vähän niinkuin pattitilanteessa. Ensi perjantaina joudun uusintaleikkaukseen. Täytyy yrittää siellä lääkäriltä kysyä apua tähän mun ongelmaan.


      • Eräs rintasyöpäpotilas
        neuvoja haluava kirjoitti:

        Mutta soijan käytön onkologi kielsi myös. Sehän sisältää kasvisperäistä estrogeenia.
        Jos on rintasyöpään sairastunut kielletään kaikki mikä vähänkin sisältää estrogeenia.Tässä on vähän niinkuin pattitilanteessa. Ensi perjantaina joudun uusintaleikkaukseen. Täytyy yrittää siellä lääkäriltä kysyä apua tähän mun ongelmaan.

        Kysyin lekuriltani saako syödä soijajoghurtteja joita olen syönyt joka päivä jo pitkään.minulta leikattu rinta ja estrogeenin estohoito tulossa.Lekurini ei tiennyt mitään kielloista olla syömättä soijatuotteita vaan totesi että asia on päinvastoin.sanoi myös että luontaistuotepiirit pelottelevat meitä turhaan.Sanoi että saa syödä miten tahtoo eikä pidä ryhtyä millekään intomieliselle terveyskuurille.Syövän syntymekanismia ei täysin tunneta.Itse tiedän että syöpääni vaikuttivat raskaat henkiset menetykset(erot,kuolemat,rahavaikeudet)


    • Neena

      Nykyiset serotoniiniselektiiviset mielialalääkkeet eivät todellakaan aiheuta riippuvuutta, käsityksesi on täysin väärä.

      Olen syönyt Cipramilia 12 vuotta, nykyisin ainoastaan talvisin - kun keväällä valon määrä lisääntyy, voin unohtaa koko lääkkeet. Toimii ainakin minulla erittäin hyvin.

      • miten kohtalotovereilla

        Oletko syönyt Cipramilia siis vaihdevuosioireisiin? Mun yks tuttava syö niitä paniikkihäiriöön. Se ei kuitenkaan ollut Cipramil mitä lääkäri ehdotti vahdevuosioireisiin mulle. Tämän lääkkeen koukkuun jäämisestä en tiedä mitään. Niitä mielialalääkkeitä on niin erilaisia. Jotkut aiheuttaa riippuvuutta, jotkut ehkä ei.


      • jää koukkuun,se kun
        miten kohtalotovereilla kirjoitti:

        Oletko syönyt Cipramilia siis vaihdevuosioireisiin? Mun yks tuttava syö niitä paniikkihäiriöön. Se ei kuitenkaan ollut Cipramil mitä lääkäri ehdotti vahdevuosioireisiin mulle. Tämän lääkkeen koukkuun jäämisestä en tiedä mitään. Niitä mielialalääkkeitä on niin erilaisia. Jotkut aiheuttaa riippuvuutta, jotkut ehkä ei.

        ei ole mikään bentsodiatsepiini.
        Efexoria käytetään paljon helpottamaan vaihdevuosiongelmia.
        Lisää eri lääk. mm- siv. www.yliopistonapteekki.fi,toki se paras infon antaja on se oma onkologi!
        Antidepressiivit aloitetaan matalalla annoksella ja lopetetaan asteittain,sillä minimoidaan sivuvaikutukset.

        Oletko alkuper.jo tutustunut siv. www.verkkoklnikka.fi/keskusteluihin ja sieltä palsta Syöpä!?
        Tervetuloa keskustelemaan!!

        Noista antidepr.,esim. Cipramilista;niiden indikaatiot ovat todella laajat,eli vaikka kys. on antidepressantti,voidaan sitä käyttää vaikkapa kipukynnyksen nostoon,mm.


      • miten kohtalotoverit
        jää koukkuun,se kun kirjoitti:

        ei ole mikään bentsodiatsepiini.
        Efexoria käytetään paljon helpottamaan vaihdevuosiongelmia.
        Lisää eri lääk. mm- siv. www.yliopistonapteekki.fi,toki se paras infon antaja on se oma onkologi!
        Antidepressiivit aloitetaan matalalla annoksella ja lopetetaan asteittain,sillä minimoidaan sivuvaikutukset.

        Oletko alkuper.jo tutustunut siv. www.verkkoklnikka.fi/keskusteluihin ja sieltä palsta Syöpä!?
        Tervetuloa keskustelemaan!!

        Noista antidepr.,esim. Cipramilista;niiden indikaatiot ovat todella laajat,eli vaikka kys. on antidepressantti,voidaan sitä käyttää vaikkapa kipukynnyksen nostoon,mm.

        Kiitos! Nythän se oikea lääkkeen nimi tuli sieltä. Onkohan kellään kokemuksia efeksorian käytöstä vaihdevuosioireisiin ja jos on onko tehonneet? Syöpäni on reseptoripositiivinen. En saisi käyttää hormooneja.


    • neuvoja haluava

      Eikö tosiaan löydy naisia, joilla on rintasyöpäleikkauksen jälkeen vaihdevuosioireet palanneet. Käytin ennen leikkausta estrogeeliä ja tyhjennysvuoto tehtiin 4 kertaa vuodessa. Kärsin nyt myös aika pahasta unettomuudesta. Vastatkaa joilla samat kokemukset ja mistä olette saaneet avun. Onko kukaan uskaltanut aloittaa hormoonien käytön uudestaan?

      • hormooni

        oliko syöpäkasvaimesi hormoninegatiivinen vai hormonipositiivinen.
        Jos on hormonipositiivinen, EI saa käyttää hormoonia, koska sellainen syöpä saa kasvuaineensa nimenomaa hormooneista


    • Elli Estrogeeli

      Olen ensinnäkin tosi pahoillani teidän kaikkien puolesta, jotka olette joutuneet kärsimään syömästä ja myös vaihdevuosioireista.

      Onko niin, että hormoninegatiista syöpää sairastava voisi jatkaa vaihdevuosilääkitystä?

      Tuntuu, että lääkäreiden kanta on se, että vaihdevuosilääkitys lopetetaan aina, jos on rintasyöpä, olipa se negatiivinen tai positiivinen.

      Olenko erehtynyt?

      Suvussamme on paljon rintasyöpää - äidillänikin ollut kaksi kertaa. Minulla oli erittäin, siis erittäin pahat vaihdevuosioireet ennen estrogeelin saantia, joten jos saisin syövän, en lopettaisi estrogeelin käyttöä, vaikka mikä tulisi, sillä vaikka olen sairastanut elämäni aikana paljon, niin mikään ei ole ollut niin kamalaa kuin nämä oireet:

      Kuumat aallot/paleleminen on jatkuvaa kierrettä, ei mitään sellaista, että esim. 20 kuumaa aaltoa päivässä, vaan ilman korvaushoitoa, olin kuin tulessa ja välillä niin jäässä, että hampaa kalisi ja koko ajan tämä vaihtelu, ei normaalia oloa ollut kuin vain sen minuutin-pari, kun menin kuumasta kylmään ja taas kuumaan. Viime talvenakin saatoin seistä 10 minuuttia 30 asteen pakkasessa yöpuku päällä ja tossut jalassa ja oli vain hirveän kuuma, olin kuin sisäisesti tulessa.

      Sitten ne tärinät ja kivut ym. Ilman hoitoa aloin täristä ja oli hyvin heikko olo ja huimasi. Lähes joka kerta on tullut migreeni, jos olen unohtanut laittaa geeliä. Pääkipu tulee, jos geeliä on tullut laitettua liian vähän - yritän sitä välillä vähentää, mutta ei vain onnistu.

      Myös kaikki nivelet olivat kipeät, kuten polvet, lonkat, sormet jne. Kirjoittaminen näin näpytellen ei onnistunut ollenkaan, kun kipu oli niin kova sormissa. Tuli myös virtsatulehduskierre.

      Nukkumaan en pystynyt käytännössä ollenkaan. Vain muutamia minuutteja kerrallaan ja sitten hähtkähdän hereille. Se oli sitä peittoa päälle ja peittoa pois. Lämpötila huoneessa 18 plussaa, miestä vähän paleli ja minä koin olevani tulessa tai sitten jääkimpaleen sisällä..

      Meinasin seota kuukaudessa kun en voinut nukkua, mutta kun sain estrogeelin, niin elämä muuttui täysin ja sain taas nukkua ja elää lähes kuin ennenkin.

      Masennus oli myös ihan hirveä, mutta onneksi estrogeelin käyttö vei senkin mennessään.

      Käytännössä olin ilman hormonikorvaushoitoa 100 %:n invalidi. En päässyt kotoa mihinkään. Kärsin vain koko ajan vähän yli kuukauden. Sellaisia monia oireita oli ollut ensin lievempänä vuoden ajan ja oli tutkittu, mistä voisivat johtua, mutta ei oltu mitattu FSH-arvoa. Kun se mitattiin, niin sain vihdoin estrogeelin.

      Nyt on rinnassa patti, mutta en uskalla mennä lääkäriin. Mietin, pitäisikö tehdä Angelina Joliet, eli käydä poistattamassa rinnat kokonaan ja silikonit tilalle, että voisi varmistaa, että saa käyttää estrogeeliä jatkossakin. Pitäisi ottaa pankista lainaa.

      Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa? Kiitos kaikille!

      • Elli Estrogeeli

        Unohtui vielä: Oli lisäksi kova sydämentykytys, selkäkivut ja voitte varmaan kuvitella, etten voinut keskittyä mihinkään. Vuotta aiemmin jo alkoi keskittymiskyvyttömyys ja muistihäiriöt ja kaikkiin noihinkin sain pelastuksen estrogeelistä.

        Mutta tämä ei siis ole geelin mainostamista, eli voisin käyttää tablettejakin, ellei minulla olisi hankalaa maitoallergiaa ja vielä ei löydy estrogeenia laktoosittomana, eli ilman maidon ainesosia.

        Olkaa oikeasti tosi kiitollisia kaikki te, jotka pärjäätte vaihdevuosienne kanssa edes siedettävästi. Minä olen todella onnellinen ja kiitollinen siitä, että lääkitys auttaa enimmäkseen, vaikka annostuksen tarve vaihtelee ja jotain oireita tulee pienessä määrin lähes joka päivä.

        Stressi selvästi lisää estrogeenin tarvetta. Ei ehkä imeydy, kun kehossa niin paljon stressihormoneja. Näin sanoi eräs lääkäri. Kuulemma insuliinin tarvekin olisi isompi joillain diabetesta sairastavilla, jos heillä on kova stresssi.

        Pelottaa vain, että kuolen liian nuorena, jos tuo patti onkin syöpää. Vaihdevuodet alkoivat minulla 47-vuotiaana ja lapseni ovat vielä aika nuoria - sain nuorimman heistä 38-vuotiaana.


    • näin tekisin.

      "Nyt on rinnassa patti, mutta en uskalla mennä lääkäriin"
      Mitä tekisitte?

      Menisin lääkäriin niin leikkaavat patin veks, oli se sitten mikä oli.
      Samalla ajalla sitä selvittää asian kun hermoilee siellä.

      • Elli Estrogeeli

        Kiitti "näin tekisin". Oikeassahan sinä olet, mutta pelottaa, että jos patti on syöpää, niin sitten lääkäri kirjoittaisi sähköiseen reseptiin minulle anti-estrogeeniä, enkä enää saisi uusittua estrogeeli-reseptiä.

        Käytännössä kuolisin ilman estrogeeliä, sillä jos ihminen makaa vain sängyssä masentuneena kipuillen ja hikoillen hirveässä migreenissä sydän hakaten, eikä oikein pysty syömään eikä juomaan eikä todellakaan nukkumaan, niin ei siinä enää syöpälääkitystäkään kestä, ja ilman sitäkin tuolla invaliditeettitasolla ei menisi kauaa, että kuolee pois - sydänhän siinä pettäisi tai joku muu paikka.

        Menin sen kuukauden aikana aiemmin niin huonoon kuntoon vaihtareiden vuoksi, että olin varma, etten kauaa elä, mutta onneksi sain ajoissa korvaushoidon ja aloin hitaasti palautua.

        Pitäisi varmaan poistattaa rinnat kokonaan etukäteen, jotta voisi varmistaa sen, että saa estrogeeliä käyttää.

        Suuresti voimia toivon kaikille, jotka kärsivät joko syövästä, vaihtareista tai molemmista!


    • 10+13

      Siksikö hormonikorvaushoitoa ei saa rintasyövän sairastaneet käyttää, ettei tulisi uudestaan nimenomaan rintasyöpä?

      Jos näin on, niin eikö kannattaisi poistattaa kummatkin rinnat ja ottaa tilalle joko ne suolavesiproteesit tai silikonirinnat tai hankkia tram-tekniikalla uutta rintaa, eli kokonaan pois ne aidot, rintarauhasta sisältävät, syöpään mahdollisesti sairastuvat rinnat ja sitten voisi taas käyttää hormonikorvaushoitoa ja elämä olisi jotenkin siedettävää tai ehkä jopa paljon parempaa.

      Mitä järkeä siinäkään on, että pitää kitua kipeänä ehkä jopa 20-30 vuotta ennen kuin kuolee pois. Mieluummin kai sitä elää siedettävän tai ehkä jopa hyvän elämän vaikka 70-vuotiaaksi kuin hirvittävän kärsimyselämän 80-vuotiaaksi.

      Mielestäni Angelina Jolie teki viisaasti poistaessaan rintansa kun tiesi, että mahdollisuus rintasyövän saamiseen oli niin suuri.

      Ihana anoppini selvisi toisen rinnan syövästä, mutta noin 10 vuotta myöhemmin tuli toiseen rintaan syöpä ja siitä hän ei enää selvinnyt. Olisipa hänkin poistattanut molemmat rintansa heti ja ottanut korvikkeet tilalle.

      Olisi kiva lukea mielipiteitänne ajatuksestani. Kiitos, jos jaksatte vastata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe