rv10+5 ja ravinto

Läskiä vai turvotust

Kävin maanantaina ekan kerran neuvolassa ja siellä punnittiin paino.. Normaalisti painan 70 kg ja painoindeksini on 21,5. Nyt paino oli 75,6!! Miten se voi olla 10 ekan viikon aikana nousta melkein 6 kiloa?? Eihän se sikiö edes ole kahta senttiä vielä? Noh.. ajattelin, että pidän ruokapäiväkirjaa ja tässä tähän mennessä syödyt ruoat/pvä.. Mitä mieltä olette? Näiden lisäksi syön tehokalkkia ja e-epa kalaöljyä (ei.sis. a-vitamiinia) joka päivä sallitut kapselimäärät.

1.päivä
aamulla: 1,5 vaaleaa sämpylää flora keittokinkku 2 kupillista teetä maidolla.
päivällä: 1 omena 1 banaani
iltapäivällä: 0,5 Novelleplus (sinkki E)
Illalla: 1 kerroshampurilainen cocacola Zero 3dl mansikoita

2.päivä
aamulla: 4xpienipyöreä näkkileipää flora kinkku kurkku, 5dl Rasvatonta maitoa, omena appelsiini.
päivällä: Subway 30 cm, Paahtopaisti täysjyväleivällä (netin mukaan yht.600kcal) 2,5 dl rasvatonta maitoa.
Illalla: 2 omenaa, 2,5 dl mustikoita, 2 näkkilepää flora kinkku kurkku, 5 dl rasvatonta maitoa, 1 appelsiini

3.päivä
aamulla: 2 näkkileipää kinkku kurkku flora, 2 omenaa appelsiini 2,5dl mustikoita 5 dl maitoa
päivällä: 350 g pyttipannua 3 kananmunaa ketsuppia 5 dl cocacola Zero
illalla: Puolikas kismet (eli se 2 palaa siitä patukasta) 3 dl Mansikoita

4.päivä
aamulla: 2 täysjyväreal viipaletta kinkku kurkku paprika jäävuorisalaatti, 5 dl rasvatonta maitoa.
Päivällä: Tillilohi-pala (n. 7cm x 7 cm ) 1 peruna, jäävuorisalaattia porkkanaraastetta paprikaa 1 ruisleipä viipale flora, 2,5 dl rasvatonta maitoa 2 appelsiinia
Ilta: 4 dl Mansikoita, 3xnäkkileipää kinkku kurkku flora 5 dl rasvatonta maitoa.

Okei.. Osaako joku sanoa miksi olen lihonut 10 viikossa 6 kiloa, kun syöminen on yleensä tätä rataa.. Lauantaisin olen yleensä pitänyt karkkipäivän jolloin syön n. 100 g karkkia ja lisäksi sipsejä jonkin verran.. ehkä n. 150 g tms.

Voiko tämä olla turvotusta, vai onko tämä läskiä.. takapuoli on levinnyt ainakin niin paljon, että vaatekaapissa olevista farkuista ei mahdu, kuin yhdet enää päälle :/

Apua!!

11

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riisitikku

      moi. mulla aika sama tilanne ole 170cm ja ennen raskautta (10 2) painoin n.54kg (vähän) ja nyt painoin yli 4kg enemmän ja mielestäni en syö enempää kuin ennen. en tiedä mistä tämä johtuu mutta neuvolassa sanoivat että olen ollut niin laiha että raskaus aikana saisi tulla jopa 20kg..

    • morbgs'bg

      Jos syöt samalla tavalla kuin ennenkin, niin se on turvotusta. Ja se voi ihan hyvin olla. Jos taas ruokailusi on muuttunut oleellisesti, niin se osittain voi olla silti turvotusta, mutta voi olla myös läskiä. Alkuraskaudessa voi painoa nostaa myös esimerkiksi lisääntynyt verimäärä, joka joillakin lisääntyy hyvinkin aikaisin.

      Ruokavaliotasi voisi hyvinkin terveellistää, mutta ei sitä niin kauheasti tuosta voi enää pienentää ainakaan raskausaikana. Varsinkin kun olet suhteellisen isokokoinen (siis pitkä, painoindeksistä ja normaalipainosta päätellen).

    • L vai T

      Minulle taas sanottiin neuvolassa, että korkeitaan 12 kiloa saisi tulla lisää painoa. Olen 180 cm pitkä ja siis normaali paino 70 kg. Ja nyt huolestuttaa, kun siitä 12 kilosta on jo puolet tullut, että miten pärjään sen painon kanssa loppu osuuden!?! Painonhan on tarkoitus nousta enemmän vasta viimeisellä kolmanneksella.. Monethan jopa laihtuu vähäsen ensimmäisellä kolmanneksella.

      Toivottavasti joku osaisi neuvoa minua tuon ravinnon kanssa. Liikuntaa en ole paljoakaan harrastanut, mutta sitä en ole harrastanut ennenkään raskautta, joten se tilanne ei ole muuttunut. Tosin.. ensiviikolla muuttuu, kun saan polkupyörän ja alan käymään töissä pyörällä.. matka on vain 5 km/suunta, mutta siitä tulee vähintään se 30 minuuttia/pvä, jota neuvolassa käskettiin liikkua.

      • 053+76+264+

        Neuvolan ohjeet ovat neuvolan ohjeita. Toki ne ovat ihan hyvin suuntaa-antavia, mutta ihmiset ovat yksilöitä. Jos sinulle esimerkiksi tulee paljon turvotusta, niin pitääksesi painosi siinä enintään 12 kg:n nousussa, joutuisit oikeasti laihtumaan jopa hyvinkin paljon, että saisit laihtumalla kompensoitua painonnousun. Älä siis liikaa stressaa painon kanssa, vaan ennemmin terveellisen syömisen kanssa.

        Usein muuten paino nousee eniten toisella kolmanneksella. Itselläni on 30. raskausviikon jälkeen paino pysynyt suunnilleen samana, monina viikkoina jopa laskenut, jo neljässä edellisessä raskaudessa. Kaikissa raskauksissa on painoa tullut noin 20 kg, joista siis noin 18 kg ennen 25. raskausviikkoa ja pari kiloa viikoilla 25-30, minkä jälkeen on noin samassa pysynyt. Ja raskauden jälkeen on itsellään lähtenyt 25 kg, eli viitisen kiloa "liikaa". Ei siis yhtään ylimääräistä ollut tullut, ennemmin liian vähän. Lähtöpaino kun on ollut painoindeksin normaalipainon alarajoilla ja tuo viiden kilon pudotus on laskenut sen alipainoon (mikä on kyllä tullut takaisin sitten imetyksen jälkeen).

        Jos, ja mitä ilmeisimmin kun, sinulla on tullut turvotusta, niin se voi kyllä ihan hyvin lähteä pyöräilyn kanssa itsellään. Tai sitten ei, monethan turpoavat kesällä helposti ilman raskauttakin. Älä stressaa.


    • aejfhlwaihglwi

      Kuvaamallasi ruokavaliolla et liho. Et. Joten jos olet varma ruokapäiväkirjan paikkansapitävyydestä ja siitä, että se edustaa normaalia ruokavaliotasi (tutkimusten mukaan ihmisiltä saattaa unohtua kirjata jopa kolmannes syömisistä ruokapäiväkirjaa pidettäessä, ja ruokapäiväkirjan ajan tulee kuitenkin hyvin helposti syötyä tavallisesta poikkeavasti), niin painonnousun suhteen ei ole hätää. Rytmiin ja sisältöön voi toki panostaa :)

      Mulla oli turvotus pahimmillaan just kymppiviikolla, ja joka vaate kiristi, mutta nyt 28 viikolla ei ole tullut grammaakaan lisää painoa (tosin alussa olikin himppu ylipainoa). Eli housujen kiristyskin voi ensi viikoksi helpottaa.

      Mut mut... onhan tuota painoa sen verran tullut, että hieman seurailisin tilannetta. Jos kuitenkin huomaamattasi syöt energiamäärällisesti enemmän...?

      • L vai T

        Ruokapäiväkirja on tarkka paitsi siltä osin, että olenko arviolta syönyt esim. tuota pyttipannua 300 vai 400 g on ollut hankaluuksia. Muuten jokainen suupala on merkitty ylös. En yleensäkään napostele oikein mitään, kun en juuri koskaan osta töihin tai kotiin mitään naposteltavaa (karkkia tms.) Tai naposteluksi menee esim. appelsiinit ja omenat.. mutta ne on merkitty ylös kaikki.

        Helpottavaa kuitenkin kuulla, että tuolla ruokamäärällä ei voisi lihoa :) Kiitos :) Jatkan siis samaan malliin ja kirjaan joka päivä jokaisen suupalan ylös ja kun minulle aletaan neuvolassa sanoa, että painoa on tullut liikaa, voin näyttää heille tuon päiväkirjan ja pyytää karsimaan/muuttamaan siinä olevat lihottavat ruoat ja väärät ruoat.. ja sitten elän niiden ruokien mukaan, jotka ne siihen listaavat.

        Kovat on turvotukset kyllä.. huh..

        Tänään aamulla vatsaa kramppasi n. 40 minuuttia putkeen.. istuin työpaikan vessassa ja purin hampaita yhteen, että en olisi kiljunut ja huutanut ääneen. Lähdin kävelemään hetkeksi ja samalla soitin neuvolaan, että mitä teen.. sanoivat, että tuo on kohtalaisen normaalia ja syytä huoleen ei ole.. Kun suurempi kramppaus loppui, niin tuli hirvittävä väsymys tilalle ja vatsaa juimii vähän vieläkin.. uhhuh.. neuvolassa neuvottiin lepäämään mahdollisuuksien mukaan.. työni on rauhallista istuma työtä koneen ääressä, joten ei syytä omasta mielestäni lähteä kotiin, vaikka väsyttääkin ihan rutosti..


    • Hei,

      Mielestäni noilla sinun syömisilläsi ei mitenkään pääse lihomaan, sillä syöt ainakin minun mittapuuni mukaan todella vähän. Itse en pärjäisi noin vähällä ruualla laisinkaan, tosin urheilenkin joka päivä melko paljon, mutta silti.
      Epäilenkin, että painonnoususi on turvotusta, sillä kalorimääräsi jää aika pieneksi.
      Itse syön 5-6 kertaa päivässä ja mitat on 170/59. Raskauteni on vasta aivan alussa, joten vielä en tiedä, miten oma paino tästä lähtee nousemaan. Ensimmäisen lapsen kohdalla kiloja tuli 9 ja toisen kohdalla 10. Kummassakin raskaudessa kiloja tuli alussa reippaasti, mutta painonnousu tasoittui loppua kohti. Turvotusta myös varmasti hillitsi se, että kykenin liikkumaan reippaasti aivan raskauksien loppuun asti.
      Älä ota liian paljon stressiä painonnoususta. Toki runsas turvotus ja syyt siihen on hyvä ottaa vakavasti, mutta muuten kannattaa nyt nauttia raskausajasta ja kasvavasta masusta, eikä unohtaa myös herkutella aina välillä.
      Aurinkoista kevättä!

      • L vai T

        voipi olla, että aiemmin ennen raskautta olen syönyt vielä vähemmän viikkotasolla.. nyt kun alkaa asiaa ajattelemaan.. Monesti olen syönyt ensimmäisen kerran vasta töiden jälkeen illalla, kun olen päässyt kotiin ja nyt kuitenkin vetelen aamiaista ja päivällistä. Minulla taitaa olla äärimmäisen hidas aineenvaihdunta ja siitäkin syystä sitten lihon helpommin, vaikka jostain luinkin, että se on puppua ja kaikki on vain kiinni ravintoarvoista.. Joten automaattisesti olen aiemmin säätänyt syömisen vain iltaan ja silti paino on sen 70/180, että ei kuitenkaan lähellekään alipainoinen. Täytyykin terveyden puolesta alkaa tutkimaan tätä asiaa.. voisiko olla esim. kilpirauhasista johtuvaa? Vai lihooko silloin joka tapauksessa.. söi tai ei?

        Yhden päivän saan nyt lisää tuohon päiväkirjaan lisättyä:

        aamu: 200g Mansikoita, Novelle sinkki e - juoma, 2 kpl salmiakki turkinpippureita poikaystävän takintaskusta löydettynä :D.
        Välipala:Appelsiini
        Päivä: Uunissa valmistetun kalkkunan pala n. 80 - 100 g (oli pieni), 1 peruna, porkkanaraastetta, paprikaa, jäävuorisalaattia, ruokalusikallinen salaatinkastiketta, ruisleipäviipale ja 2,5 dl rasvatonta maitoa.
        Välipala: Omena
        Ilta: 400 g makkaraperunat ketsuppi sinappi 8dl maitoa.

        Tuo iltapala olikin vähän tuhti :D Miten se iltaa kohti aina heikkeneekin tuo terveellisesti syömisen tarkoitus.. Harmi, kun itsellä ei ole vaakaa.. joutuu odottamaan melkein kuukauden, että voi taas pyörtyä painosta..


    • Hmms....

      Sanoisin ihan suorilta että syöt liian vähän. Vaikkakin tekisit istumatyötä etkä juuri liikkuisi, niin perusaineenvaihduntaan ym. työhön liikkumiseen jne. kuluu noin 1700 kaloria ainakin päivätasolla. Siihen päälle raskaus, joka ottaa noin 300 kalorin verran päivässä. Varsinkin kun nopeiden laskujen mukaan joinain päivinä hyvä kun on mennyt hieman päälle tuhannen kalorin syömisesi. Sanoisin suorilta, että ongelma ainakin aiemmin on ollut siinä, että koitat kovin sinnitellä pienellä ravinnolla iltaan saakka, eipä ihme että illalla repeää niin sanotusti. Muutenkin jos pitkän aikaa syö alle kulutuksen, niin aineenvaihdunta tottuu siihen, ja alkaa tosissaan pihdata sitä energian käyttöä, jolloin elimistö tavallaan pitää kiinni jokaisesta kalorista. Tämä onkin esim. monen laihduttajan suuri ongelma, yritetään liian pienellä ruoalla pärjätä ja ihmetellään kun paino ei laske mihinkään vaan junnaa paikallaan.

      Kilpirauhanen tosiaan saattaa aiheuttaa painon kanssa (ja tietty muidenkin) kanssa isojakin ongelmia, lihomista ja nopeaa laihtumista. Joten suosittelen että käyt otattamassa arvot lääkärillä, jostain luin että kilpirauhasongelmat saattavat altistaa myös helpommin keskenmenoille. Suosittelisin sulle esim. 5 krt/pvä syömistä ja kerran viikossa herkkupäivää. Kunnon aamupala (näyttää hyvältä, ruisleipää/näkkäriä ym), lounas fiksusti kuten joinain päivinä on hyvin ollutkin (kalaa/kanaa ja salaattia ym), välipalaksi hedelmää/rahkaa/reajuustoa ym, ja illallinen esim. salaattityyppinen ratkaisu/keitto. Kannattaa myös satsata proteiineihin. :) Sanoisin että hampurilaiset/makkaraperunat ym. ei ehkä kannattaisi monena päivänä viikon aikana, täynnä tyhjää niin sanotusti, paljon kaloreita, huonoja hiilareita, huonoa rasvaa eikä mitään ravintoaineita.

      Ja joillain tuo turvotus on vaan massiivista, esim. ystävälläni lähti synnytyksen aikana pelkkää nestettä neljä kiloa. Siinäpä sitä. :D

    • Wonderful052

      Mikset jätä riskaruokiasi pois ruokavaliostasi??? Leipä turvottaa vaikka kuinka se olis täysjyvää. Se on leipää, eli hiilareita! Kokiksesta ei ole mitään hyötyä. Ska syömään vaikka kanasalaattia ja liiku säännöllisesti . Mua alkoi oksettaa noi sun syömiset.

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Nostit sitten kolme vuotta vanhan ketjun ylös, hoh, hoijakkaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1797
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1292
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe